abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195945010
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 14:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[ afbeelding ]

Eerste dag (19-10) is boven de 9000 gekomen.
Heel benieuwd of 26-10 nu de nieuwe piekdag wordt.
pi_195945560
Het zou kunnen, maar ik hoop het niet. Zelfs gecorrigeerd voor de testcapaciteit zou 26-10 niet boven de 19-10 uit moeten komen als er echt een effect is van de maatregelen.

Steker nog, 19-10 als piek zou bijzonder logisch zijn, omdat de maatregelen 15-10 in gingen. Wat betekent dat je rond 20-10 zou verwachten dat de DOO-cijfers omlaag gaan.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195945648
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 14:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[ afbeelding ]

Eerste dag (19-10) is boven de 9000 gekomen.
Kijkend naar het DOO-percentage (wat in oktober vrij constant rond de 80% zit) verwacht ik dat het grootste gedeelte van de cijfers t/m 21-10 nu wel binnen is. Ik verwacht voor 22-10 en 23-10 ook niet heel veel meer, maar dat zit een stuk meer onzekerheid bij.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195946073
(crosspost) Update van 30 Oktober (Vrijdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9113 besmettingen. (mutaties : 307) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (8874)

Er lijken vandaag wat meer achterstallige cijfers in de cijfers terecht te komen zijn, dit omdat ik op de eerste dagen van oktober en laatste dag september ineens weer tientallen mutaties zie die gisteren en eergisteren er nauwelijks waren.
Dag met grootste mutatie : 29-10, 1882
Oudste mutatie : 24-3 !!

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195946572
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 15:11 schreef _serial_ het volgende:
(crosspost) Update van 30 Oktober (Vrijdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM

[ afbeelding ]
Hoe ziet deze grafiek eruit als je ze de twee lijnen over elkaar heen legt? Volgens mij past de grijze lijn vrij aardig over de gele lijn als je deze een paar dagen eerder legt.

(Het zou overigens nog mooier zijn om de meerdaagse gemiddeldes over elkaar heen te leggen)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195947056
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 15:38 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Hoe ziet deze grafiek eruit als je ze de twee lijnen over elkaar heen legt? Volgens mij past de grijze lijn vrij aardig over de gele lijn als je deze een paar dagen eerder legt.

(Het zou overigens nog mooier zijn om de meerdaagse gemiddeldes over elkaar heen te leggen)
Hoe bedoel je die? Ik kan de variabelen van de grafiek aanpassen zoals je wilt.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195947102
Toch bizar dat er blijkbaar gewoon nog meldingen van fucking maart binnen komen, hoe dan _O-
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_195947105
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:01 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Hoe bedoel je die? Ik kan de variabelen van de grafiek aanpassen zoals je wilt.
Als je de grijze lijn iets naar links verlegd (of de gele lijn iets naar rechts) lijken ze redelijk over elkaar te vallen.

Dat zou allicht een indicatie zijn van de mate waarin we kunnen extrapoleren o.b.v. de huidige dagkoersen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195947324
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als je de grijze lijn iets naar links verlegd (of de gele lijn iets naar rechts) lijken ze redelijk over elkaar te vallen.

Dat zou allicht een indicatie zijn van de mate waarin we kunnen extrapoleren o.b.v. de huidige dagkoersen.
Als je de gele lijn naar rechts ligt komen ze over elkaar als ik hem 7 dagen verleg naar achteren.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195947358
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:18 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Als je de gele lijn naar rechts ligt komen ze over elkaar als ik hem 7 dagen verleg naar achteren.
Als ze echt over elkaar vallen, zou dat ook kunnen betekenen dat je (gezien de aantallen van de afgelopen dagen) niet echt moet verwachten dat het de komende daadwerkelijk gaat dalen, niet?

(Even afgezien van toegenomen testcapaciteit, want het zou heel interessant zijn om te zien hoe de lijnen lopen als je corrigeert voor testcapaciteit)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195947447
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:20 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als ze echt over elkaar vallen, zou dat ook kunnen betekenen dat je (gezien de aantallen van de afgelopen dagen) niet echt moet verwachten dat het de komende daadwerkelijk gaat dalen, niet?
Zitten natuurlijk wel meer variabelen aan, ik zal dit weekend eens kijken of ik wat leuks kan fabrieken.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195947465
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:24 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Zitten natuurlijk wel meer variabelen aan, ik zal dit weekend eens kijken of ik wat leuks kan fabrieken.
Ja, het zou allicht al helpen als je bij die grijze lijn alle backlog weg kan halen (alles gemeld < 1 september).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195961655
Ik zit even na te denken om de cijfers beter / duidelijker in beeld te brengen.
Wellicht hebben jullie hier nog suggesties over.

Ik beschik over de databestanden vanaf het begin van de open data.

Sowieso is het denk ik alleen maar nuttig de laatste maand/2 maanden in een grafiek te zetten.

Zijn er zaken die jullie zouden willen zien? Of anders in de grafiek willen ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195964364
(Crosspost) Update van 31 Oktober (Zaterdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9329 besmettingen. (mutaties : 307) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9159) gezien de mutaties die nog plaatsvinden lijkt 19-10 voorlopig de echte piekdag te worden.

Er worden nog steeds mutaties gedaan tot in begin september (hoe dan...)
Dag met grootste mutatie : 30-10, 1653 <-- die waarde begint duidelijk af te vlakken
Oudste mutatie : 25-3 !!

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195966418
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:11 schreef _serial_ het volgende:
Zijn er zaken die jullie zouden willen zien? Of anders in de grafiek willen ?
Ja, goede vraag.

Niet per se iets anders aan de grafieken, maar het zou fijn als we iets eerder een inschatting kunnen maken van hoe de grafiek zal gaan verlopen.

(En misschien nog iets met een correctie voor het aantal testen?)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195988238
De trend tot zeven dagen terug:



(Voor de duidelijkheid: bij de RODE lijn is al gecorrigeerd voor het lagere % DOO op het einde)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195988358
En nog een grafiek:


Uitgaande van een relatief constant percentage van 80% DOO zou je voorzichtig kunnen stellen dat het aantal positieve testen na 19-10 gedaald is, in ieder geval t/m 23-10.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 2 november 2020 @ 04:59:10 #118
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195994501
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 19:41 schreef DireStraits7 het volgende:
En nog een grafiek:

[ afbeelding ]
Uitgaande van een relatief constant percentage van 80% DOO zou je voorzichtig kunnen stellen dat het aantal positieve testen na 19-10 gedaald is, in ieder geval t/m 23-10.
Besmettingen, bedoel je dan toch?

Mooie manier van weergeven.
pi_195996057
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2020 04:59 schreef VoMy het volgende:

[..]

Besmettingen, bedoel je dan toch?

Mooie manier van weergeven.
Nou, de DOO geeft het aantal besmettingen aan van ~6 dagen daarvoor, dus dan zou het na 13-10 gedaald zijn (rond de laatste maatregelen dus).

Je zou kunnen zeggen:
na 13-10 daalde de besmettingen
na 19-10 daalde de DOO
na 21-10 daalde het aantal postieve testen
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196001739
(crosspost) Update van 2 November (Maandag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9558 besmettingen. (mutaties : 100) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9411) gezien de mutaties die nog plaatsvinden lijkt 19-10 voorlopig de echte piekdag te worden. Daarna zie je al dat de daling een klein beetje ingezet wordt gezien de mutaties.

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in midden september (88 stuks)
Dag met grootste mutatie : 1-11, 1642 <-- die waarde begint ook dagelijks langzaam af te vlakken
Oudste mutatie : 11-3

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196051678
(crosspost, gisteren vergeten) Update van 3 November (Dinsdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9641 besmettingen. (mutaties : 83) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9456, mutaties 45) gezien de mutaties die nog plaatsvinden lijkt 19-10 voorlopig de echte piekdag te worden. Daarna zie je al dat de daling een klein beetje ingezet wordt gezien de mutaties.

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in midden september (124 stuks)
Dag met grootste mutatie : 2-11, 1808
Oudste mutatie : 4-3

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4715 van de afgelopen 5 dagen, 2149 van de 5 dagen daarvoor, en de overige nog ouder.

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196051767
(crosspost) Update van 4 November (Woensdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9674 besmettingen. (mutaties : 45) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9527, mutaties 75) gezien de mutaties die nog plaatsvinden lijkt 19-10 voorlopig de echte piekdag te worden. Daarna zie je al dat de daling een klein beetje ingezet wordt gezien de mutaties.

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in begin/midden september (128 stuks)
Dag met grootste mutatie : 2-11, 1751
Oudste mutatie : 25-3

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4870 van de afgelopen 5 dagen, 1920 van de 5 dagen daarvoor, en de overige nog ouder.

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196054721
Toch grappig hoe we nu blij zijn met 7500, terwijl we begin deze maand nog schrokken toen het boven de 5000 kwam.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196056887
Wellicht ten overvloede, maar hieronder een grafiekje van de gemiddelde meldingsvertraging in dagen met als weegfactor de nieuwe aantallen per dag terug in het verleden, eigenlijk een soort mediaan dus.
Ik was hier wel benieuwd naar omdat ik nogal mijn twijfels had bij de betrouwbaarheid van dagelijkse cijfers die met veel bombarie door de media worden rondgebazuind. Deze komen met een dusdanige vertraging binnen dat je hier alleen iets mee kan wanneer de verdeling van aantallen toegekend aan de dagen voorafgaand aan de rapportagedatum vrij constant is. Dit blijkt dus wel aardig het geval, maar het duidt wel - in dit draadje overigens ruimschoots bekend - aan dat je feitelijk met de dagelijkse besmettingscijfers al een dag of 5-6 in het verleden aan het kijken bent.

I'll give you something to do
pi_196068282
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 18:38 schreef galantis het volgende:
Wellicht ten overvloede, maar hieronder een grafiekje van de gemiddelde meldingsvertraging in dagen met als weegfactor de nieuwe aantallen per dag terug in het verleden, eigenlijk een soort mediaan dus.
Is het nou een gemiddelde of een mediaan? :P

Ik weet verder niet hoe uitgebreid jouw onderzoek is, maar heb je toevallig ook uitgebreide data? Dus bv. 'zoveel procent heeft 1 dag vertraging, zoveel procent 2 dagen etc.'. Het oogt in ieder geval alsof de mediaan/gemiddelde vrij constant is.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196070232
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 10:42 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Is het nou een gemiddelde of een mediaan? :P

Ik weet verder niet hoe uitgebreid jouw onderzoek is, maar heb je toevallig ook uitgebreide data? Dus bv. 'zoveel procent heeft 1 dag vertraging, zoveel procent 2 dagen etc.'. Het oogt in ieder geval alsof de mediaan/gemiddelde vrij constant is.
In principe is de berekening zelf een gewogen gemiddelde.
Maar je kan het - volgens mij - ook zien als een mediaan wanneer je alle mutaties op een rij zou zetten van oud naar jong en daar dan de positie (in dagen) van de middelste zou nemen.

Hij is inderdaad behoorlijk constant maar zegt alsnog vrij weinig over onderlinge verdeling. Wat jij noemt heb ik over nagedacht maar is nog wel een uitdaging om overzichtelijk te visualiseren. Overigens heb ik grafieken in die trant - dan wel in niet-geaggregeerde vorm - wel eens voorbij zien komen, bijvoorbeeld 2e figuur hier:
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2020 16:23 schreef simonblue het volgende:
I'll give you something to do
pi_196071752
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 12:29 schreef galantis het volgende:
Wat jij noemt heb ik over nagedacht maar is nog wel een uitdaging om overzichtelijk te visualiseren. Overigens heb ik grafieken in die trant - dan wel in niet-geaggregeerde vorm - wel eens voorbij zien komen, bijvoorbeeld 2e figuur hier:
Die grafiek heb inderdaad ook gezien. Alleen daar is het nog lastig aflezen wat nou de vertraging is.

Je zou bv. het % van het totaal aantal gemelde besmettingen (y-as) dat gemeld is na X dagen (en voor iedere X kun je een lijn maken) kunnen afzetten tegen de tijd (x-as).

Dan zou je kunnen achterhalen of:
- bv. het percentage dat na 3 dagen gemeld is constant blijft.
- Als dit daadwerkelijk constant blijft zou je na 3 dagen allicht al kunnen extrapoleren naar een gerede inschatting van het totaal over 14 dagen

Het voordeel van meerdere lijnen is dat je enigszins kunt inschatten na hoeveel dagen het gemelde pecentage relatief constant blijven en vanaf welk punt je met enige zekerheid kunt gaan extrapoleren, als er überhaupt zo'n punt bestaat.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196073540
(Crosspost) Update van 5 November (Donderdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9690 besmettingen. (mutaties : 29) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9556, mutaties 57) gezien de mutaties die nog plaatsvinden lijkt 19-10 voorlopig de echte piekdag te worden.
De mutaties op deze dagen lijken ook bijna klaar te zijn, inmiddels is wel duidelijk dat hierna echt de daling ingezet is.

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in begin/midden september (95 stuks)
Dag met grootste mutatie : 4-11, 1512
Oudste mutatie : 25-3

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4449 van de afgelopen 5 dagen, 1702 van de 5 dagen daarvoor, en de overige 552 nog ouder.

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196075296
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 13:48 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Die grafiek heb inderdaad ook gezien. Alleen daar is het nog lastig aflezen wat nou de vertraging is.

Je zou bv. het % van het totaal aantal gemelde besmettingen (y-as) dat gemeld is na X dagen (en voor iedere X kun je een lijn maken) kunnen afzetten tegen de tijd (x-as).

Dan zou je kunnen achterhalen of:
- bv. het percentage dat na 3 dagen gemeld is constant blijft.
- Als dit daadwerkelijk constant blijft zou je na 3 dagen allicht al kunnen extrapoleren naar een gerede inschatting van het totaal over 14 dagen

Het voordeel van meerdere lijnen is dat je enigszins kunt inschatten na hoeveel dagen het gemelde pecentage relatief constant blijven en vanaf welk punt je met enige zekerheid kunt gaan extrapoleren, als er überhaupt zo'n punt bestaat.
Ik hoop dat ik je vraag goed heb begrepen en goed heb geplot:

Wat ik hier laat zien is de ratio tussen wat op de dag op de x-as is geplot voor een bepaalde datum terug (bijvoorbeeld 14 dagen) en de waarde die op 5 november is gegeven voor die dag.

Dit vraagt om wat verduidelijking:
- Neem de meest linker data in de grafiek: Dit betreft de data zoals op 15 september beschikbaar was.
- Neem dan het bovenste blauwe data punt (dit is 14 dagen terug) --> dit gaat dan om het aantal gevallen dat op 15 september bekend was voor 1 september. Dit getal is 883
- Dit getal wordt dan vergelijk met het aantal gevallen dat op 5 november bekend was voor 1 september --> 1001
- De ratio is dan 0.88

Hetzelfde kan gedaan worden voor het aantal gevallen dat op 15 bekend was voor 8 september (7 dagen terug, lichtgroene curve). Op 15 september was toen ongeveer 60% van de gevallen bekend in vergelijking met het aantal gevallen die op 5 november bekend zijn voor de datum van 8 september.

Veel curves gaan omhoog rond 27 oktober. Als nog niet alle gevallen na 28 oktober bekend zijn in de dataset van 5 november, wordt er vergelijken met een onderschatting van het uiteindelijk aantal gevallen en zal het relatieve percentage daarom hoger zijn.

Verder zijn er wat trends omhoog te zien. Neem bijvoorbeeld de lichtgroene curve (7 dagen terug). Begin september ligt deze rond de 0.6. Halverwege oktober zit deze rond de 0.7.
Dus in de loop van de tijd is de relatieve achterstand in gevallen minder geworden naar mijn mening
pi_196078600
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2020 16:45 schreef simonblue het volgende:
Verder zijn er wat trends omhoog te zien. Neem bijvoorbeeld de lichtgroene curve (7 dagen terug). Begin september ligt deze rond de 0.6. Halverwege oktober zit deze rond de 0.7.
Dus in de loop van de tijd is de relatieve achterstand in gevallen minder geworden naar mijn mening
Geweldige grafiek, hier zocht ik al een aantal weken naar! :)

Het lijkt er inderdaad op dat de rapportagevertraging af aan het nemen is. Maar je zou dus grofweg kunnen stellen dat je na een week al 70% van het totaal hebt. Zelfs na 5 dagen zou je al een redelijk voorspelling kunnen doen op 50% van het totaal.

Als ik dan nu kijk naar het aantal gemelde besmettingen van 31 oktober op dit moment (~3500) zou je redelijkerwijs verwacht dat dit er uiteindelijk zo'n 6500-7500 worden. Ruime marge, maar het blijft extrapoleren natuurlijk.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196098249
(crosspost) Update van 6 November (Vrijdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9705 besmettingen. (mutaties : 15) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9573, mutaties 17) gezien de mutaties die nog plaatsvinden lijkt 19-10 echt de piekdag te worden.
Hierna wordt de daling overduidelijk ingezet.

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in begin/midden september (104 stuks over heel september)
Dag met grootste mutatie : 5-11, 1482
Oudste mutatie : 23-8

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4987 van de afgelopen 5 dagen, 1618 van de 5 dagen daarvoor, en de overige 518 nog ouder. De datavertraging lijkt minder te worden, wat inherent is aan minder besmettingen.

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196115776
(Crosspost) Update van 7 November (Zaterdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9718 besmettingen. (mutaties : 13) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9591, mutaties 18) gezien de mutaties die nog plaatsvinden lijkt 19-10 echt de piekdag te worden.
Hierna wordt de daling echt overduidelijk ingezet.

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in begin/midden september (46 stuks over heel september)
Dag met grootste mutatie : 6-11, 1539 - hier zit ook een duidelijke daling in
Oudste mutatie : 23-3!!

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4645 van de afgelopen 5 dagen, 1319 van de 5 dagen daarvoor, en de overige 465 nog ouder. De datavertraging lijkt iets minder te worden, wat inherent is aan minder besmettingen, maar is duurt nog altijd z'n 10 dagen voor de meeste mutaties zijn verwerkt.

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  zaterdag 7 november 2020 @ 14:36:03 #133
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196115799
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 14:33 schreef _serial_ het volgende:
(Crosspost) Update van 7 November (Zaterdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM

[ afbeelding ]

Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9718 besmettingen. (mutaties : 13) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9591, mutaties 18) gezien de mutaties die nog plaatsvinden lijkt 19-10 echt de piekdag te worden.
Hierna wordt de daling echt overduidelijk ingezet.

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in begin/midden september (46 stuks over heel september)
Dag met grootste mutatie : 6-11, 1539 - hier zit ook een duidelijke daling in
Oudste mutatie : 23-3!!

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4645 van de afgelopen 5 dagen, 1319 van de 5 dagen daarvoor, en de overige 465 nog ouder. De datavertraging lijkt iets minder te worden, wat inherent is aan minder besmettingen, maar is duurt nog altijd z'n 10 dagen voor de meeste mutaties zijn verwerkt.

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
Thx voor het werk. Zou je een lijn van rond de 11 dagen geleden kunnen neerzetten door het plaatje, zodat je direct kunt zien vanaf waar de data 90% (?) compleet is? Dat geeft vast een goed gevoel met de daling die we dan zien :P
pi_196116018
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2020 14:36 schreef VoMy het volgende:

[..]

Thx voor het werk. Zou je een lijn van rond de 11 dagen geleden kunnen neerzetten door het plaatje, zodat je direct kunt zien vanaf waar de data 90% (?) compleet is? Dat geeft vast een goed gevoel met de daling die we dan zien :P
Ik zal daar morgen even naar kijken maar je kan de lijn ongeveer bij legenda 27-10 trekken.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196119019
De daling eind oktober lijkt me wel definitief:

Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196151914
Dit is de trend als je het afzet tegen de daadwerkelijke datum:


Als je nu kijkt van dag tot dag zie je dat dit de daling is van 26-10 t/m 2-11:
0,883666925
0,961206357
0,919411535
0,976352308
0,909789703
0,937509963
0,97143343
0,926308419

Gemiddeld daalt het met zo'n 0,94. Niet overdreven hard dus. Zeker als je je bedenkt dat door rapportagevertraging dit getal eerder hoger dan lager wordt.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 9 november 2020 @ 14:47:23 #137
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196151948
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 14:46 schreef DireStraits7 het volgende:
Dit is de trend als je het afzet tegen de daadwerkelijke datum:
[ afbeelding ]

Als je nu kijkt van dag tot dag zie je dat dit de daling is van 26-10 t/m 2-11:
0,883666925
0,961206357
0,919411535
0,976352308
0,909789703
0,937509963
0,97143343
0,926308419

Gemiddeld daalt het met zo'n 0,94. Niet overdreven hard dus. Zeker als je je bedenkt dat door rapportagevertraging dit getal eerder hoger dan lager wordt.
0,94 per dag? Dat is juist wel overdreven hard, dat geeft een R van onder de 0,8...
pi_196151970
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 14:47 schreef VoMy het volgende:

[..]

0,94 per dag? Dat is juist wel overdreven hard, dat geeft een R van onder de 0,8...
Dat is waar, maar de vraag is hoeveel vertraging er nog is. Als het 0,96 of 0,97 wordt gaat het al richting 0,8 - 0,9. 2-11 is nog pas 7 dagen geleden. En van 26 naar 27 zit nog een flinke daling, dat is een outlier die heel veel invloed heeft op die 0,94.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 9 november 2020 @ 14:53:30 #139
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196152033
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 14:49 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is waar, maar de vraag is hoeveel vertraging er nog is. Als het 0,96 of 0,97 wordt gaat het al richting 0,8 - 0,9. 2-11 is nog pas 7 dagen geleden. En van 26 naar 27 zit nog een flinke daling, dat is een outlier die heel veel invloed heeft op die 0,94.
Ja, dat is waar. Een dagafname van 0,96 zou wel prima in de lijn der verwachtingen liggen. Wat zou week-op-week doen, dus (deze maandag/vorige maandag), (zondag/vorige zondag), etc?
pi_196152307
(crosspost) Update van 9 November (Maandag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9692 besmettingen. (mutaties : -24) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9601, mutaties -8) gezien de negatieve mutaties is het vrijwel zeker dat 19-10 piekdag was

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in begin/midden september (30 stuks over heel september)
Dag met grootste mutatie : 8-11, 798 - hier zit ook een zeer duidelijke daling in
Oudste mutatie : 17-5

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 3134 van de afgelopen 5 dagen, 973 van de 5 dagen daarvoor, en de overige 519 nog ouder. De datavertraging lijkt iets minder te worden, wat inherent is aan minder besmettingen, maar is duurt nog altijd z'n 10 dagen voor de meeste mutaties zijn verwerkt.

15-10 lijkt de dag dat de meeste mutaties zijn verwerkt, dit is wat eerder dan vorige update gemeld is

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door _serial_ op 09-11-2020 15:32:13 ]
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196152630
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 14:53 schreef VoMy het volgende:
Wat zou week-op-week doen, dus (deze maandag/vorige maandag), (zondag/vorige zondag), etc?
In onderstaande grafiek heb ik even een basale R0 berekend (of een R-proxy zoals jij het noemt):

- Het gaat om de grijze lijn (en het gestreepte gedeelte is nog zeer onzeker)
- Hij is berekend door iedere keer het aantal DOO-meldingen (gecorrigeerd voor het DOO-percentage van het totale aantal meldingen) te vergelijken met het aantal van exact zeven dagen daarvoor. Vervolgens heb ik daarvan het lopende gemiddelde over zes dagen genomen (bv. de R* van 30-10 is het gemiddelde van de R van 26-10 t/m 30-10).

Met hiermee direct de kanttekening dat deze lijn veel hoger uitkomt dan zoals door het RIVM berekend! Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met covariaten, zoals de testcapaciteit

edit: -afbeelding gewijzigd- (zie paar posts hieronder)

[ Bericht 4% gewijzigd door DireStraits7 op 09-11-2020 16:04:13 ]
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 9 november 2020 @ 15:42:40 #142
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196152781
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 15:34 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In onderstaande grafiek heb ik even een basale R0 berekend (of een R-proxy zoals jij het noemt):

- Het gaat om de grijze lijn (en het gestreepte gedeelte is nog zeer onzeker)
- Hij is berekend door iedere keer het aantal DOO-meldingen (gecorrigeerd voor het DOO-percentage van het totale aantal meldingen) te vergelijken met het aantal van exact zeven dagen daarvoor. Vervolgens heb ik daarvan het lopende gemiddelde over zes dagen genomen (bv. de R* van 30-10 is het gemiddelde van de R van 26-10 t/m 30-10).
Leuk!
quote:
Met hiermee direct de kanttekening dat deze lijn veel hoger uitkomt dan zoals door het RIVM berekend! Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met covariaten, zoals de testcapaciteit
Ja, de besmettingsperiode is zo tussen de 3 en 4 dagen (wordt geschat), dus als je week-op-week bekijkt, vergelijk je 2 cycli's en meet je iets dat dichter zit bij R*R ipv R. Voor een waarde dichter bij de R zou je in dit geval dan bijvoorbeeld de wortel kunnen nemen van de 'te hoge R' zoals je die nu hebt.
quote:
pi_196152867
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 15:42 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, de besmettingsperiode is zo tussen de 3 en 4 dagen (wordt geschat), dus als je week-op-week bekijkt, vergelijk je 2 cycli's en meet je iets dat dichter zit bij R*R ipv R. Voor een waarde dichter bij de R zou je in dit geval dan bijvoorbeeld de wortel kunnen nemen van de 'te hoge R' zoals je die nu hebt.
Goed punt. Dan kom je hierop uit (en dat komt dan vrij aardig overeen met de lijn van het RIVM):

Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196152999
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 15:47 schreef DireStraits7 het volgende:
(en dat komt dan vrij aardig overeen met de lijn van het RIVM):
Om dat te illustreren. Dit zijn de lijnen onder elkaar:


Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 9 november 2020 @ 15:55:04 #145
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196153033
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 15:53 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Om dat te illustreren. Dit zijn de lijnen onder elkaar:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gunstig, nu hoeven we de dinsdagrapportage van het RIVM ook niet meer af te wachten :P
Nee, maar serieus, dit lijkt elw dusdanig veel op elkaar dat we lichtjes aan kunnen aannemen dat als de R bij jou een kant opgaat, hij dat ook bij het RIVM-model gaat doen. Zelfs de orde van grootte komt overeen. Ik zeg, elke dag plaatsen dit ding.
pi_196153119
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 15:55 schreef VoMy het volgende:

[..]

Gunstig, nu hoeven we de dinsdagrapportage van het RIVM ook niet meer af te wachten :P
Ik ben benieuwd. De nu gerapporteerde 1,11 van 16-10 komt nu precies overeen.

9-10 heb ik nu op 1,16 staan (RIVM: 1,13)
2-10 heb ik nu op 1,25 staan (RIVM: 1,19)

Lijkt redelijk accuraat dus.

23 oktober heb ik nu op 1,05 staan. Ik denk dat een R van rond de 1 gerapporteerd gaat worden.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196153133
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 15:55 schreef VoMy het volgende:
Zelfs de orde van grootte komt overeen. Ik zeg, elke dag plaatsen dit ding.
Dat gaat wel een beetje in tegen het 'niet varen op dagkoersen'-advies. :P
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 9 november 2020 @ 16:01:41 #148
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196153164
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 16:00 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat gaat wel een beetje in tegen het 'niet varen op dagkoersen'-advies. :P
Maar hiermee kijken we toch 14 dagen terug in de tijd ofzo, dus dan is het niet echt 'varen op dagkoersen' toch? :P Het is gewoon net als met die andere overzichtsgrafieken, die worden ook elke dag gepost hier.
pi_196153256
Dat is waar. Het is allicht in ieder geval interessant om te kijken of en in hoeverre de R verandert van de dagen die nu een stuk onzekerder zijn. Voor het nageslacht:

25-10-2020 1,02
26-10-2020 1,00
27-10-2020 0,98
28-10-2020 0,96
29-10-2020 0,93
30-10-2020 0,92
31-10-2020 0,90
01-11-2020 0,88
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196170650
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 15:59 schreef DireStraits7 het volgende:
23 oktober heb ik nu op 1,05 staan. Ik denk dat een R van rond de 1 gerapporteerd gaat worden.
Ruim daaronder zelfs. 0,91 volgens het weekrapport.

Hoewel het ook wel vrij afhankelijk is van hoe de grens legt, want volgens mijn grafiek zit het op 25 oktober al rond de 0,92.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')