Noem er eens een.quote:Op maandag 19 oktober 2020 10:59 schreef Predator40 het volgende:
[..]
in april dit jaar waren er al goede apps die ze zo konden "kopieren"
Ik blijf erbij dat 250 besmettingen per 100.000 iets anders betekende in maart dan nu, en misschien dus ook als in maart 2021.quote:Op maandag 19 oktober 2020 10:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De besmettingscijfers zijn niet arbitrair. Ja, je moet ze in context interpreteren, bijv. in relatie tot andere cijfers. Maar ze zijn niet arbitrair.
"herd immunity", "lockdown" of aanmodderen met allemaal vrijblijvende regels.quote:Op maandag 19 oktober 2020 10:59 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Zo zie je, een lockdown helpt gewoon. Ondanks dat het weer vele andere nadelen met zich meeneemt, waarvan we ons inmiddels denk ik ook wel bewust zijn
In quarantaine, 10 dagen vanaf het laatste contact.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:01 schreef Sunri5e het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit. Ik ben vorige week met iemand landurig in contact geweest die gister positief is bevonden op Corona. Moet ik nu in quarantaine? Of hoe ver moet je daar in terug tellen nadat dit persoon klachten heeft gekregen?
Singapore had al een "goede" ontwikkeld, die heeft Australië toen gekopieerd.quote:
Maar ook zonder wettelijke basisquote:Op maandag 19 oktober 2020 10:59 schreef Predator40 het volgende:
[..]
in april dit jaar waren er al goede apps die ze zo konden "kopieren"
Oké, om even bij jouw metafoor te blijven. Bij jouw voorbeeld weet je al dat weg x glad is en daarom neem je maatregel. Hier weet je nog niet waar bij y besmettingen die problemen zijn, scholen, kerken, de horeca, Ikea, maar je zegt bij zoveel verkeersdoden gaan wij de snelheid op de A2 verlagen, terwijl de meeste ongelukken of zelf alle plaatsvinden op de A10.quote:Op maandag 19 oktober 2020 10:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het is net zo arbitrair als een maximum snelheid bepalen bij een bepaalde weg of deze snelheid aanpassen agv bijvoorbeeld gladheid.
Bij gladheid wordt bv bepaald dat je niet harder mag dan bv 50. Sommigen zullen zeggen: Mijn auto heeft een dermate goede wegligging en dermate goede banden dat ík wel 70 mag rijden. Maar in omstandigheden als bv gladheid moet je 1 lijn trekken. Je weet zeker dat als je niets doet er sowieso ongelukken zullen gebeuren.
Idealliter zou je je moeten laten testen.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:01 schreef Sunri5e het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit. Ik ben vorige week met iemand landurig in contact geweest die gister positief is bevonden op Corona. Moet ik nu in quarantaine? Of hoe ver moet je daar in terug tellen nadat dit persoon klachten heeft gekregen?
Wanneer ontwikkelde deze persoon zijn klachten? In principe is het in volgens mij in ieder geval de bedoeling dat je 48 uur thuisblijft en wacht of je klachten ontwikkelt. Zo niet, dan mag je weer de weg op. Dacht ik.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:01 schreef Sunri5e het volgende:
daar word je toch helemaal lam van.....we leven nu in een pandemie, en dan gaan we een beetje janken over een wettelijke basis en grondrechten.quote:
https://www.trouw.nl/nieu(...)jk-nergens~b9330a8a/quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:03 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Singapore had al een "goede" ontwikkeld, die heeft Australië toen gekopieerd.
quote:Toch moet Singapore ruim een maand na de lancering concluderen dat de app niet werkt. Want het aantal gebruikers blijft steken op 1,1 miljoen, nog geen twintig procent van de bevolking. Dat betekent dat bij een ontmoeting tussen twee mensen de kans twintig procent van twintig procent is dat ze allebei de app geïnstalleerd hebben. Zo registreert TraceTogether dus slechts vier procent van de ontmoetingen. En dat is veel te weinig om een betekenisvolle aanvulling te bieden op het klassieke contactonderzoek, waarbij een onderzoeker coronapatiënten persoonlijk vraagt met wie ze allemaal contact hebben gehad, en die mensen vervolgens probeert op te sporen.
Klopt, ik denk dat er weinigen zullen zijn die "voordelen" zien aan deze pandemiequote:Op maandag 19 oktober 2020 11:01 schreef Predator40 het volgende:
[..]
"herd immunity", "lockdown" of aanmodderen met allemaal vrijblijvende regels.
allemaal hebben ze hun voor en nadelen.
deze hele pandemie is gewoon helemaal kut.
https://lci.rivm.nl/informatie-nauwe-contacten-patientquote:Op maandag 19 oktober 2020 11:01 schreef Sunri5e het volgende:
Dat ga ik vandaag ook doen. Echter weet ik ook niet of dat ze nu al iets zouden kunnen zien? Ik heb geen klachten....quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Idealliter zou je je moeten laten testen.
Maar weet niet hoe het nu zit wanneer je geen klachten hebt.
Volgens mij is de capaciteit nog steeds niet op orde dat je zonder symptomen weer getest wordt.
Eergisteren.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:03 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wanneer ontwikkelde deze persoon zijn klachten? In principe is het in volgens mij in ieder geval de bedoeling dat je 48 uur thuisblijft en wacht of je klachten ontwikkelt. Zo niet, dan mag je weer de weg op. Dacht ik.
Eergisterenquote:Op maandag 19 oktober 2020 11:03 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wanneer ontwikkelde deze persoon zijn klachten? In principe is het in volgens mij in ieder geval de bedoeling dat je 48 uur thuisblijft en wacht of je klachten ontwikkelt. Zo niet, dan mag je weer de weg op. Dacht ik.
Nee, je moet je laten testen als je klachten hebt.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Idealliter zou je je moeten laten testen.
Er is geen beleid waarbij je zonder klachten wel getest wordt. Dat heeft verder weinig met de capaciteit te maken.quote:Maar weet niet hoe het nu zit wanneer je geen klachten hebt.
Volgens mij is de capaciteit nog steeds niet op orde dat je zonder symptomen weer getest wordt.
Niet ten kostte van alles, die wettelijke basis was een hard criterium.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:04 schreef Predator40 het volgende:
[..]
daar word je toch helemaal lam van.....we leven nu in een pandemie, en dan gaan we een beetje janken over een wettelijke basis en grondrechten.
die pandemie willen we toch onder controle krijgen of niet dan ?
overal valt wel iets over te vinden ( negatief of positief )quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:04 schreef VoMy het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/nieu(...)jk-nergens~b9330a8a/
Deze?
[..]
Ben je minimaal 15 minuten binnen 1,5 meter van iemand met het coronavirus in contact geweest? Dan moet je in 10 dagen thuisquarantaine. Dit geldt dus ook bij contact met bijvoorbeeld partner, collega’s, klasgenoten of reisgenoten. Misschien heb je geen klachten, maar je kunt al wel besmettelijk zijn.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:01 schreef Sunri5e het volgende:
Dat is ook zo, maar dat kunnen ze daar toch in verdisconteerd hebben? En misschien veranderen de signaalwaarden zelf wel bij een derde en vierde golf, als de ziekte nog beter te behandelen valt of onder andere leeftijdsgroepen het meest voorkomt.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:00 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat 250 besmettingen per 100.000 iets anders betekende in maart dan nu, en misschien dus ook als in maart 2021.
Dat is allemaal ook zo. Je krijgt een plafondeffect als er niet genoeg testcapaciteit is, je krijgt een grotere onderschatting als testbereidheid afneemt. Daarom is het belangrijk om datatriangulatie toe te passen, om verschillende typen cijfers naast elkaar te leggen. Maar ook dat neemt niet weg dat de de besmettingscijfers niet arbitrair zijn. Je ziet bijvoorbeeld dat de grafiek met ziekenhuisopnames eenzelfde patroon volgt als de besmettingscijfers.quote:Het aantal testen neemt toe en daarmee ook het aantal positieven, uiteraard is er ook een testcurve, van degenen die zich laten testen zullen die met benauwdheidsklachten naar het ziekenhuis gaan voor 100% getest worden en diegenen die slechts een kuchje hebben dat minder snel doen als het niet op elke straathoek kan. Hoe sterker de klachten hoe groter de kans dat er getest word.
De uitloop van die curve word bepaald door de testbereidheid en het gemak om je te laten testen, ook sociale druk kan helpen. maar er zijn er nu genoeg die na 15 minuten wachten aan de lijn het al teveel moeite vinden voor dat kuchje, zal wel niks zijn word er dan snel gedacht. Als die zich wel massaal gaan testen krijg je onherroepelijk meer positieve uitslagen en een lager percentage positieven. (Grotere basis, met relatief minder positieven en absoluut meer positieven).
Dit is de eerste hit die ik krijg als ik zoek op de Singaporese app.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:06 schreef Predator40 het volgende:
[..]
overal valt wel iets over te vinden ( negatief of positief )
iets is beter als helemaal niks toch ?
Dit hangt wel af van het moment van ontmoeting en het moment van symptoomontwikkeling bij de ander. Als dat ver genoeg uit elkaar ligt (blijkbaar meer dan 2 dagen) dan gaat dit niet op.quote:Op maandag 19 oktober 2020 11:07 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ben je minimaal 15 minuten binnen 1,5 meter van iemand met het coronavirus in contact geweest? Dan moet je in 10 dagen thuisquarantaine. Dit geldt dus ook bij contact met bijvoorbeeld partner, collega’s, klasgenoten of reisgenoten. Misschien heb je geen klachten, maar je kunt al wel besmettelijk zijn.
Thuisquarantaine betekent:
✔️ dat je thuis werkt
✔️ anderen de boodschappen laat doen, of de boodschappen laat bezorgen (zonder contact te hebben met de bezorger)
✔️ dat er niemand op bezoek mag komen
✔️ dat je alleen in de tuin of op het balkon mag zitten als je geen klachten hebt
✔️ dat je zoveel mogelijk 1.5 meter afstand houdt van huisgenoten
Krijg je tijdens de quarantaine klachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoesten, plotseling slecht kunnen ruiken en proeven, last met ademhalen, verhoging of koorts boven de 38 graden? Laat je dan testen en blijf thuis tot je de uitslag hebt.
Dat had ik eerst ook, maar het blijken zoveel mensen te zijn dat ze echt niet allemaal een verwend nest kunnen zijn. Het is denk ik vooral een gevolg van opgroeien in een rijk land zonder schokkende dingen die je in bijvoorbeeld de Centraal Afrikaanse Republiek wel hebt, burgeroorlog, Ebola, staatsgrepen. Hier is het al een ramp als het bidet niet op tijd geleverd wordt, even gecharcheerd gesteld.quote:Op maandag 19 oktober 2020 10:41 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dan denk ik bij mezelf echt: dan heb je echt geen fuck meegemaakt, nooit echte problemen gekend en ben je gewoon een verwend nest. En wil ik ze allemaal naar een IC sturen om met eigen ogen te zien wat de ziekte aan kan richten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |