Ik vind dit heel goed juist! Ik ben sowieso niet van de onaangekondigde visite maar momenteel vind ik het ronduit asociaal.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:29 schreef Malteser het volgende:
Wij krijgen vanavond visite, vooraf netjes afgesproken en allemaal klachtenvrij. We houden afstand en zetten een raam open.
Staat er vanmiddag onaangekondigd visite aan de deur. Ik heb ze dus niet binnengelaten en uitgelegd dat we vanavond visite hebben afgesproken. Ben ik nu te hard? Te strikt
? Hoe doen jullie dit?
Je mag klagen! Ik kan me voorstellen dat je snakt naar een blokje om. Aftellenquote:Op zaterdag 17 oktober 2020 17:41 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik ben vandaag even helemaal klaar met het 24/7 binnen zitten met zijn allen. Ik hoef geen feestjes, terrasjes of ander vermaak, dat doen we al sinds maart niet, maar het feit dat ik nu al 1.5 week niet even mijn hoofd leeg kan maken door een wandeling in het bos te maken maakt me vandaag echt een beetje verdrietig.Ik kan het echt even niet opbrengen om nuttige dingen te doen in huis ook, mijn energie is even op na deze 1.5 week vol spanning en zorgen.
![]()
Maandag mogen we officieel pas weer naar buiten, ik kijk er echt zo naar uit.
/einde klaagpost
Ik zou het ook doen. Ik zou me daarna ook afvragen of ik dan te hard ben of te strikt.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:29 schreef Malteser het volgende:
Wij krijgen vanavond visite, vooraf netjes afgesproken en allemaal klachtenvrij. We houden afstand en zetten een raam open.
Staat er vanmiddag onaangekondigd visite aan de deur. Ik heb ze dus niet binnengelaten en uitgelegd dat we vanavond visite hebben afgesproken. Ben ik nu te hard? Te strikt
? Hoe doen jullie dit?
Ik vind het heel netjes gedaan hoor! Al kan ik me goed voorstellen dat je je misschien toch een beetje rot voelde vanmiddag.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:29 schreef Malteser het volgende:
? Hoe doen jullie dit?
Die is weer helemaal oké. Gelukkig! Hij mag dus ook weer naar buiten nu. Dat helpt ook niet mee om mijn stemming te verbeteren.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:41 schreef Nijna het volgende:
[..]
Je mag klagen! Ik kan me voorstellen dat je snakt naar een blokje om. Aftellen
Dat je het niet kan opbrengen om nuttige dingen te doen in huis is ook niet zo vreemd, laat ze maar even liggen, die lopen niet weg.
Hoe gaat het met je man?
Hou nog even vol Nikki, misschien een lange douche of bad of met een koptelefoon op en een boek en een kop thee even een soort voor jezelf creeëren... ik weet niet of dat werkt voor jou.
Leuk die surprise borrel Exodequote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:43 schreef exode het volgende:
Kom vooral klagen Nikki, misschien lucht het wat op. Tis ook gewoon k#$%#t!
Ik ben juist een spontane bezoeker en bezoek ontvanger, fijn! Maar inderdaad nu even niet.
De surprise bittergarnituren zijn gisterenavond enthousiast ontvangen, was een erg gezellige borrel
quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:51 schreef F_r het volgende:
Klinkt goed exode
Nikki klagen mag. Ik heb respect voor jullie ik zal echt gillend gek worden. Dan heb ik echt heel weinig geduld met mijn kinderen vrees ik
Iets anders dan. Mijn schoonmoeder stond vandaag met een plantje bij het graf van haar vader. Die bleek geruimd te zijn. Ze hebben grafrecht tot 2025 dus ergens is er iets niet goed gegaan.
Nope, mijn zoon mocht gisteren ook niet langskomen omdat de schoonmaakster al was geweest.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:29 schreef Malteser het volgende:
? Hoe doen jullie dit?
Fr, ik heb je zal/zou al vaker verkeerd zien gebruiken.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:51 schreef F_r het volgende:
Klinkt goed exode
Nikki klagen mag. Ik heb respect voor jullie ik zal echt gillend gek worden. Dan heb ik echt heel weinig geduld met mijn kinderen vrees ik
Iets anders dan. Mijn schoonmoeder stond vandaag met een plantje bij het graf van haar vader. Die bleek geruimd te zijn. Ze hebben grafrecht tot 2025 dus ergens is er iets niet goed gegaan.
In dit geval weet ik wel zeker dat ik gek word dan. Maar voor de rest heb je gelijk.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 19:59 schreef amaranta het volgende:
[..]
Fr, ik heb je zal/zou al vaker verkeerd zien gebruiken.
Zoals het hier staat lijkt het alsof je al weet dat je Corona gaat krijgen. Dat klopt natuurlijk niet.
Op YouTube staan hele handige tutoríals waarmee je het verschil kunt leren.
Deze bijvoorbeeld
Wat naar voor je schoonmoeder trouwens. Bij een vriendin van mij was de as van haar moeder gestolen. De dader is gepakt maar de as heeft ze niet terug.
Ja. Hij had meerdere urnen gestolen. En zelfs graven geopend.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 20:01 schreef Tink89 het volgende:
Gestolen ook echt? Waarom zouden mensen zoiets doen? Dan heb je de dode van een ander onder je arm en dan? Raar en creepy....
Darnquote:Op zaterdag 17 oktober 2020 20:07 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ja. Hij had meerdere urnen gestolen. En zelfs graven geopend.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-seriegrafschenner
Flauwe reactie van je.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 20:06 schreef F_r het volgende:
[..]
In dit geval weet ik wel zeker dat ik gek word dan. Maar voor de rest heb je gelijk.
Let jij in het vervolg dan op schoonbroer? Dat bestaat nl niet
Ik weer niet wat hier staat?quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 19:50 schreef F_r het volgende:
Slordig zeker. We zullen wel horen hoe en wat. Sturen ze normaal hem vroeg dat een graag geruimd gaat worden?
Dit had iemand op FOK! ook een aantal jaar terug, er was betaald tot 2018 en in 2014 is het geruimd. Heel triest verhaal, dit ging om het graf van een jonge vader, voor zijn kinderen de enige tastbare herinnering. Grafsteen vernietigd etc.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:51 schreef F_r het volgende:
Ook als er voor x jaar betaald is?quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 20:51 schreef laziness het volgende:
De persoon die de grafrechten heeft krijgt een brief. En als die een paar keer geen respons geeft hangen ze een briefje op en nog weer zoveel tijd later wordt het geruimd. Daar gaat wel even overheen verzekerde de gemeente mij.
Ik heb laatst de rechten voor mijn opa en oma overgenomen en verlengd dus ben goed op de hoogte.
Dit zou pas plaats moeten vinden na x jaar. In mijn geval was de 20 jaar afgelopen en had mijn oom de brief ontvangen als rechthebbende.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 20:57 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ook als er voor x jaar betaald is?
quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 20:59 schreef laziness het volgende:
[..]
Dit zou pas plaats moeten vinden na x jaar. In mijn geval was de 20 jaar afgelopen en had mijn oom de brief ontvangen als rechthebbende.
Te vroeg zoals bij F_r is een grove fout lijkt mij.
Het heeft heel erg te maken met ruimte en een gebrek daar aan. In Gouda speelt dat wel, we kunnen niet uitbreiden, dus op enig moment worden graven dus inderdaad geruimd.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:24 schreef Elleska het volgende:
Te vroeg ruimen zou echt wel een hele erge fout zijn.
Is het op begraafplaatsen eigenlijk heel gebruikelijk dat graven worden geruimd? Ik ken dat helemaal niet. Mijn familie ligt op een begraafplaats waar tot nog toe niet wordt geruimd en bij schoonfamilie is cremeren en uitstrooien gebruikelijk.
Zeg dus nooit nooit.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:36 schreef BE het volgende:
Maar natuurlijk nooit voordat de grafrechten verlopen zijn en de familie afstand doet van de mogelijkheid ze te verlengen.
Ik hou sowieso niet van onaangekondigde visite... en zeker niet in deze tijd. Vind dat je prima gereageerd hebtquote:Op zaterdag 17 oktober 2020 18:29 schreef Malteser het volgende:
? Hoe doen jullie dit?
Ja, tuurlijk, alles in theorie... Bizar. Je gaat uit van checkcheckdubbelcheck, maar dan nog...quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:46 schreef Viv het volgende:
[..]
Zeg dus nooit nooit.Zie het topic dat ik hierboven gelinkt had, daar zal het een administratieve fout geweest zijn. Die beheerder had het nog nooit meegemaakt en was er ook kapot van.
Verschilt per gemeente.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:36 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ja hoor ruimen is hier heel normaal i.v.m. ruimtegebrek. Je hebt wel een verschil tussen 'koopgraven' en gemeentegraven. In de gemeentegraven liggen hier op de begraafplaats doorgaans 3 voor elkaar totaal onbekende overledenen boven elkaar. Zodra er ruimte nodig is worden deze geruimd en er is dus geen optie om te verlengen. Als je geluk hebt ligt je dierbare daar wat langer dan de afgesproken tijd, maar als er toevallig al ruimte nodig is dan ruimen ze deze graven dus na het verlopen van de afgesproken tijd. Ik weet niet meer zeker of dat 15 of 20 jaar is.
Voor de koopgraven geldt hier dat deze in eerste instantie voor 20 jaar zijn met daarna telkens een optie om 10 extra jaren te verlengen.
Ik heb eerlijkgezegd geen idee of de termijnen landelijk vastgelegd zijn of per gemeente verschillen, maar daar kan BE vast meer over vertellen.
En dan zul je net zien dat dit gebeurt bij een graf dat nog enorm veel waarde had voor de nabestaanden.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:53 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk, alles in theorie... Bizar. Je gaat uit van checkcheckdubbelcheck, maar dan nog...
De wettelijke termijn Voor grafrust is 10 jaar, maar vrijwel overal houden begraafplaatsen voor algemene graven (3 of 4 boven elkaar) 15 jaar aan. Soms meer, soms minder, afhankelijk van of er nieuwe ruimte nodig is.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:36 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ja hoor ruimen is hier heel normaal i.v.m. ruimtegebrek. Je hebt wel een verschil tussen 'koopgraven' en gemeentegraven. In de gemeentegraven liggen hier op de begraafplaats doorgaans 3 voor elkaar totaal onbekende overledenen boven elkaar. Zodra er ruimte nodig is worden deze geruimd en er is dus geen optie om te verlengen. Als je geluk hebt ligt je dierbare daar wat langer dan de afgesproken tijd, maar als er toevallig al ruimte nodig is dan ruimen ze deze graven dus na het verlopen van de afgesproken tijd. Ik weet niet meer zeker of dat 15 of 20 jaar is.
Voor de koopgraven geldt hier dat deze in eerste instantie voor 20 jaar zijn met daarna telkens een optie om 10 extra jaren te verlengen.
Ik heb eerlijkgezegd geen idee of de termijnen landelijk vastgelegd zijn of per gemeente verschillen, maar daar kan BE vast meer over vertellen.
Kan je niet gewoon bellen? Ik heb de gemeente gebeld omdat ik geen contact had met de rechthebbende en ze gaven me exact aan wanneer het verliep en hoe verder.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:58 schreef Sjeen het volgende:
Zo ben ik al ruim een jaar alert op het mededelingenbord op de begraafplaats, de grafrechten van het graf van mijn schoonmama zouden dit jaar verlopen.
Is inderdaad een optie, ik heb de papieren hier liggen. Zal eens kijken wie er is contact op staat, denk mijn schoonvader.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 22:00 schreef laziness het volgende:
[..]
Kan je niet gewoon bellen? Ik heb de gemeente gebeld omdat ik geen contact had met de rechthebbende en ze gaven me exact aan wanneer het verliep en hoe verder.
Op de begraafplaats waar mijn familie ligt kunnen ze nog uitbreiden. Al is het sinds kort geen eeuwigdurend grafrecht meer want ooit raakt ook daar de ruimte een keer op. Maar alsnog iets van 50 jaar als ik het goed heb, dat klinkt al beter dan de 15 of 20 jaar die ik hier lees.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:36 schreef BE het volgende:
[..]
Het heeft heel erg te maken met ruimte en een gebrek daar aan. In Gouda speelt dat wel, we kunnen niet uitbreiden, dus op enig moment worden graven dus inderdaad geruimd.
Maar natuurlijk nooit voordat de grafrechten verlopen zijn en de familie afstand doet van de mogelijkheid ze te verlengen.
Wie is de rechthebbende? Want die krijgt als het goed is gewoon bericht.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:58 schreef Sjeen het volgende:
Zo ben ik al ruim een jaar alert op het mededelingenbord op de begraafplaats, de grafrechten van het graf van mijn schoonmama zouden dit jaar verlopen.
Bij mijn vader kregen we netjes bericht dat het graf geruimd zou gaan worden, zodat je eventueel nog een verlening kon aangaan. Ik heb begrepen dat mensen bij verhuizingen wel eens vergeten om ook het nieuwe adres bij de begraafplaats door te geven, en dan kunnen ze de familie niet meer bereiken. Maar sowieso heel slordig en verdrietig als er nog lang niet geruimd zou moeten worden. Bah, wat lijkt me dat naarquote:Op zaterdag 17 oktober 2020 19:50 schreef F_r het volgende:
Slordig zeker. We zullen wel horen hoe en wat. Sturen ze normaal hem vroeg dat een graag geruimd gaat worden?
Bij ons heb je bij gemeentegraven wel de optie om na 10 jaar te herbegraven. Oh en in onze omgeving worden gemeentegraven na 10 jaar geruimd, maar bij familie in Zuid-Limburg is dat standaard 20 jaar. Kwestie van ruimte(gebrek) neem ik aanquote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:36 schreef _NIKKI_ het volgende:
Oh dat is wel heel mooi jaquote:Op zaterdag 17 oktober 2020 23:45 schreef BE het volgende:
Ze zullen de as nooit zomaar uitstrooien bij mijn weten. Dan nemen ze eerst contact op met jullie en kan je na bijbetaling de as in de algemene nis van het crematorium laten staan.
Tips? Ik ben hier helemaal weg van, maar ik vind de prijs wel heel hoog:
https://youtu.be/DYTjEQuSem
Ik heb een heel kleine beetje as in een asring (moeder en zusje ook).quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 23:31 schreef MaJo het volgende:
Grafrechten, goeie reminder dat we nog steeds moeten beslissen wat we met de as van mijn schoonmoeder gaan doenwe hebben de beslissing met een jaar uitgesteld maar de tijd gaat snel en voor je het weet strooien ze het uit.
Iemand nog mooie ideeën over uitstrooien van as?
Ja, je strooit de as in dat bootje en deze mensen hebben ee bloemen op gelegd ook.quote:Op zondag 18 oktober 2020 00:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Oh dat is wel heel mooi jaZijn dat bloemen die aan het eind omhoog komen?
Wat zijn hier dan de kosten van?
Ik vind 'm mooi!quote:Op zondag 18 oktober 2020 08:33 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, je strooit de as in dat bootje en deze mensen hebben ee bloemen op gelegd ook.
Het bootje kost rond de 350 euro. Ze worden, dacht ik, handgemaakt.
Heel mooi!quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 23:45 schreef BE het volgende:
Ze zullen de as nooit zomaar uitstrooien bij mijn weten. Dan nemen ze eerst contact op met jullie en kan je na bijbetaling de as in de algemene nis van het crematorium laten staan.
Tips? Ik ben hier helemaal weg van, maar ik vind de prijs wel heel hoog:
Ik vind dat wel mooi en qua kosten nog wel acceptabel.quote:Op zondag 18 oktober 2020 08:33 schreef BE het volgende:
[..]
Ja, je strooit de as in dat bootje en deze mensen hebben ee bloemen op gelegd ook.
Wij zaten ook te denken aan een plek die voor haar belangrijk was en we kwamen uit op 3 plekken waar ze gewoond heeft: Spanje, Frankrijk en Nederland. Maar dat is logistiek weer lastig. Bovendien mag je as niet zomaar overal uitstrooien helaas.quote:Op zondag 18 oktober 2020 06:50 schreef Vicky het volgende:
[..]
Ik heb een heel kleine beetje as in een asring (moeder en zusje ook).
Er ligt nog een klein zakje jn de kluis, mochten er kinderen nog iets willen.
Verder is de as van mijn vader verstrooid bij het voetbalveld, op de plek waar hij altijd stond. We hebben er een mooie plant op gezet en er ligt een gegraveerde kei
Het is fiks aan de prijs maar voor een laatste mooie herinnering vind ik het wel te doenquote:Op zondag 18 oktober 2020 08:33 schreef BE het volgende:
[..]
Er is nu een herfstspeurtocht voor kinderen in de Botanische Tuinen van Utrecht. Ga ik volgende week misschien ook doen met de kinderen, lekker in de buitenlucht.quote:Op zondag 18 oktober 2020 11:40 schreef exode het volgende:
En nu ga ik eens nadenken over een Corona proof uitje met B morgen. We gaan met zijn 2tjes iets doen, even nadenken wat leuk en handig is nu.
Oh dat is ook leuk, volgens mij hebben ze ook een speurtocht bij Kasteel de Haar, ik ga ze beide eens bekijken.quote:Op zondag 18 oktober 2020 11:51 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Er is nu een herfstspeurtocht voor kinderen in de Botanische Tuinen van Utrecht. Ga ik volgende week misschien ook doen met de kinderen, lekker in de buitenlucht.
Goed bezig! Mijn moeder komt vandaag weer helpen met opruimen, als het goed is is ons huis dan écht aan kant voor als de baby komtquote:Op zondag 18 oktober 2020 11:40 schreef exode het volgende:
Jeetje F_R wat ontzettend naar zeg!
Ik zal eens bij mijn moeder informeren over het graf van mijn vader. Zijn urn is begraven op een supermooie plek onder een boom. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er vrijwel nooit kom. Mijn moeder wel elke week, maar ja heel cliche, ik herinner mijn vader zonder het graf te bezoeken zeg maar.
Sowieso denk ik sinds we kinderen hebben bijna dagelijks aan hem, ik lijk nogal veel op hem namelijk zeker als ouder.
Hier een rustige hangerige zondag, alhoewel ik net wel 2 jaar administratie heb weggewerkt. Dat donderen we al 2 jaar in de kast en kijken er niet meer naar om. Varieert van facturen inclusief garantie van het nieuwe riool tot verzekeringspolissen. Alles weer gesorteerd in mappen en de kast is leeeeeeeg![]()
En nu ga ik eens nadenken over een Corona proof uitje met B morgen. We gaan met zijn 2tjes iets doen, even nadenken wat leuk en handig is nu.
Dat is zeker zo hoor. Ze hebben heel veel verschillende dingen geprobeerd.quote:Op zondag 18 oktober 2020 09:35 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik vind 'm mooi!En qua kosten vind ik het wel meevallen eigenlijk. Er zal wel flink wat research in gezeten hebben om dat bootje op een waardige manier te laten zinken (niet te snel, niet te langzaam, niet opzij omkiepen).
Mijn vader heeft altijd gezegd dat hij een zeemansgraf wil, en dan niet de variant waarbij je een kist overboord schuift, maar door de kist op een bootje te zetten en dat richting open zee te laten koersen, waar het ten onder zal gaan. Ik zal hem dit eens voorstellen als alternatief.
Je moet in principe toestemming vragen aan de eigenaar van de grond of het water.quote:Op zondag 18 oktober 2020 10:07 schreef Barreltje het volgende:
Super mooi BE!
Zijn er eigenlijk nog veel regels verbonden aan het verstrooien / zinken van as? Mag dat overal?
Maar mag het?quote:Op zondag 18 oktober 2020 13:05 schreef BE het volgende:
[..]
Dat is zeker zo hoor. Ze hebben heel veel verschillende dingen geprobeerd.
Maar tegenover 'verstrooien in de natuur' vind ik het een behoorlijke extra kostenpost.
Maar ik vind het zo ontroerend mooi!
Met toestemming van de beheerder van het water mag het wel.quote:Op zondag 18 oktober 2020 13:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar mag het?
Verstrooien mag toch ook niet overal?
Het is ook extra mooi als het echt past bij het leven van diegene.quote:Op zondag 18 oktober 2020 13:05 schreef BE het volgende:
Maar ik vind het zo ontroerend mooi!Dit zou ik zelf ook wel willen.
![]()
Ja precies, prachtig dan!quote:Op zondag 18 oktober 2020 13:23 schreef Viv het volgende:
[..]
Het is ook extra mooi als het echt past bij het leven van diegene.Mijn vader roeide in zijn studententijd op topniveau, als gezin brachten we al onze zomervakanties door op onze zeilboot, en nu als pensionado vaart hij met mijn moeder over de binnenwateren met een eigen sleepboot.
Hier wel. Staat ook op RIVM dat het kan/mag mits ouders afstand houden en er voorverpakt snoep gegeven wordtquote:Op zondag 18 oktober 2020 17:33 schreef Burdie het volgende:
Vraagje aan de mensen in regio's die daar aan doen: gaat bij jullie dit jaar Sint Maarten lopen door?
Wij wonen in een katholiek dorp en hier kenden ze het niet, dus ben ik het zelf gaan organiseren in onze straat. Eerste keer liep ik alleen met onze kinderen en één buurjongetje. Jaar erop liepen er vier groepjes. Dit jaar was het plan het nog weer iets groter te organiseren, maar ik twijfel ivm het zingen, en ik neig naar overslaan.
Oh joyquote:Op zondag 18 oktober 2020 13:08 schreef BE het volgende:
Hier een hangdag. De jongens wilden vannacht in de woonkamer slapen en dan de hele nacht wakker blijven. Is niet helemaal gelukt maar jullie kunnen je vast wel voorstellen hoe gezellig ze nu zijn.![]()
![]()
Had ik ze ook van te voren al gezegd: een keer, en daarna nooit meer!
Kind1 zit te diamond painten tegenover me en Kind2 is aan het lego-en op zolder.
Wapenstilstand dus voorlopig.
Ik zou overslaan. Snoepjes uit een bak pakken waar al een heleboel andere kinderen aangezeten hebben klinkt niet echt als een goed plan, ook niet als de snoepjes verpakt zijn.quote:Op zondag 18 oktober 2020 17:33 schreef Burdie het volgende:
Vraagje aan de mensen in regio's die daar aan doen: gaat bij jullie dit jaar Sint Maarten lopen door?
Wij wonen in een katholiek dorp en hier kenden ze het niet, dus ben ik het zelf gaan organiseren in onze straat. Eerste keer liep ik alleen met onze kinderen en één buurjongetje. Jaar erop liepen er vier groepjes. Dit jaar was het plan het nog weer iets groter te organiseren, maar ik twijfel ivm het zingen, en ik neig naar overslaan.
Gaat vast nog heel wat staartjes krijgen, die mensen die er omheen wonen, hebben allemaal behoorlijk wat geld. Het is de duurste laan van het dorp, met daarbij behorende mensen.quote:Op zondag 18 oktober 2020 20:29 schreef lunapuella het volgende:
Dat klinkt als iets wat goed voor de Raad van State aangevochten kan worden @:exode . Spannend wel!
Vast wel, het gaat mij om de vele contacten die m'n zoon dan heeft per huis. Er lopen hier best veel kinderen elk jaar.quote:Op zondag 18 oktober 2020 19:56 schreef Clubsoda het volgende:
Sint Maarten is toch 90% voorverpakt snoep? Ik vond losse snoepjes voor corona ook al ranzigmaar dat was de afgelopen jaren echt maar weinig. Mochten ze hier wel komen dan zet ik de bak wel buiten, kunnen ze zelf pakken.
+1 dit moeten we gewoon in de huidige situatie helemaal niet willen/doen met zijn allen. Volgend jaar weer een nieuwe kans.quote:Op zondag 18 oktober 2020 20:35 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Vast wel, het gaat mij om de vele contacten die m'n zoon dan heeft per huis. Er lopen hier best veel kinderen elk jaar.
Ik heb dan liever dan er 20 bij ons aan de deur komen dan dat mijn zoon 100 huizen bij langs gaat waar óók bij elk huis al 20 zijn geweest
Laat ook maar.....quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 20:06 schreef F_r het volgende:
[..]
In dit geval weet ik wel zeker dat ik gek word dan. Maar voor de rest heb je gelijk.
Let jij in het vervolg dan op schoonbroer? Dat bestaat nl niet
Ik ga voor behuwdbroeder!quote:Op maandag 19 oktober 2020 18:01 schreef Leandra het volgende:
https://onzetaal.nl/taaladvies/zwager/
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/732/schoonbroer_zwager/
En tot slot de digitale versie van het "groene boekje": https://woordenlijst.org/#/?q=schoonbroer
En dan hebben we nog de partner van de broer of zus van je eigen partner.quote:Op maandag 19 oktober 2020 18:44 schreef amaranta het volgende:
Onderscheid tussen de broer van je partner en de partner van je broer of zus zou op zich wel handig zijn.
Maar dat geldt ook voor het woord neef. Wel vreemd dat dat gebruikt voor de kinderen van je oom/tante. Maar ook voor de de kinderen van je broer/zus.
Maar geen standaardtaal.quote:Op maandag 19 oktober 2020 18:46 schreef amaranta het volgende:
Een kozijn blijkbaar
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/475
Ik kwam laatst het tenenkrommende "tantezegger" tegen.quote:Op maandag 19 oktober 2020 18:44 schreef amaranta het volgende:
Maar dat geldt ook voor het woord neef. Wel vreemd dat dat gebruikt voor de kinderen van je oom/tante. Maar ook voor de de kinderen van je broer/zus.
Ik noem de kinderen van mijn zusje mijn neefjes.quote:Op maandag 19 oktober 2020 19:20 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik kwam laatst het tenenkrommende "tantezegger" tegen.
In het Zweeds en Noors doen ze dat. zelfs naar opa en oma van vaders en moeders kant. Opa van vaderskant is letterlijk vadersvader en van moederskant dan moedersvader. Ik vind dat leuk...quote:Op maandag 19 oktober 2020 18:44 schreef amaranta het volgende:
Onderscheid tussen de broer van je partner en de partner van je broer of zus zou op zich wel handig zijn.
Tantezegger wordt door een collega van mij toch ook veel gebruikt. En zij spreekt alleen Brabants (al zegt ze het zelf)quote:Op maandag 19 oktober 2020 19:49 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
In het Zweeds en Noors doen ze dat. zelfs naar opa en oma van vaders en moeders kant. Opa van vaderskant is letterlijk vadersvader en van moederskant dan moedersvader. Ik vind dat leuk...![]()
Vicky: tantezegger is in ieder geval een friesisme...
Ook nog jaquote:Op maandag 19 oktober 2020 19:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan hebben we nog de partner van de broer of zus van je eigen partner.
Kozine 🤣quote:Op maandag 19 oktober 2020 19:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar geen standaardtaal.
En dan het woord voor een nicht nog.
Coolquote:Op maandag 19 oktober 2020 19:49 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
In het Zweeds en Noors doen ze dat. zelfs naar opa en oma van vaders en moeders kant. Opa van vaderskant is letterlijk vadersvader en van moederskant dan moedersvader. Ik vind dat leuk...![]()
Huh.. wat heb ik hiermee van doen??quote:Op maandag 19 oktober 2020 19:49 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ja, maar dat woord bestaat dus niet. Dus....quote:Op maandag 19 oktober 2020 20:43 schreef vencodark het volgende:
Ik noem de man van mijn zus gewoon ‘Martin’.
Ik heb het nooit over zwager maar gewoon schoonbroer
Maar goed: de ouders van mijn man zijn voor mijn kinderen geen opa en oma maar ‘Aji’ en ‘Aja’.
Opa en oma van vaders kant dus.
Zijn zus heeft ook kinderen. Die noemen dezelfde opa en oma ‘Nani’ en ‘Nana’.
Ik noem de ouders van mijn moeder ook mijn moeders vader en mijn moeders moeder, en haar broer mijn moeders broer.quote:Op maandag 19 oktober 2020 19:49 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Oh, ik begreep uit die eerdere link van wel.quote:Op maandag 19 oktober 2020 20:53 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ja, maar dat woord bestaat dus niet. Dus....
![]()
Mijn kinderen noemen mijn ouders bij hun voornaam. Zonder opa of oma. Dus gewoon Jan en Truus.
En de moeder van mijn man noemen ze wel oma voornaam.
quote:Op maandag 19 oktober 2020 21:04 schreef vencodark het volgende:
[..]
Oh, ik begreep uit die eerdere link van wel.
Oh wel.
Brabo daggederzijt! (ik geloof dat ze 't in Limburg ook gebruiken trouwens).quote:Op maandag 19 oktober 2020 22:07 schreef amaranta het volgende:
Ik vroeg net aan mijn man. Wat is jouw broer van mij? Hij antwoordde “schoonbroer”
En vanaf de achterbank riep mijn zoon. Hij is jouw zwaaaaaaager! Dat heb ik bij taal geleerd.
In mijn omgeving gebruikt ook iedereen schoonbroer.
als je het vanuit het fries kent is het juist weer schattig.quote:Op maandag 19 oktober 2020 21:47 schreef laziness het volgende:
Ik vind schoonbroer raar klinken en gebruik het nooit. Sterker nog ik ken het woord pas sinds amaranta het jaren geleden hier al noemde
De Engelse taal maakt ook onderscheid met cousin en nephew/niece. Een gemis dat Nederlands dat niet doet wat mij betreft.
Tantezeggertje lees ik hier op fok! ook wel eens. Tenenkrommend![]()
/duit in het zakje
3x raden waar die mensen uit mijn omgeving vandaan komenquote:Op maandag 19 oktober 2020 22:09 schreef trui het volgende:
[..]
Brabo daggederzijt! (ik geloof dat ze 't in Limburg ook gebruiken trouwens).
Niet alle Brabo’s generaliseren alsjeblieft... ik heb nog nooit van schoonbroer gehoord!quote:Op maandag 19 oktober 2020 22:09 schreef trui het volgende:
[..]
oops, sorry!quote:Op maandag 19 oktober 2020 22:16 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Niet alle Brabo’s generaliseren alsjeblieft... ik heb nog nooit van schoonbroer gehoord!
quote:Op maandag 19 oktober 2020 22:18 schreef SQ het volgende:
Ik zag vandaag op de Facebook van prenatal een baby die Dies Brak heette. Da's in elk geval ginne brabo gok ik zo
Schoonbroerzegger hier, zwager vind ik maar een raar woordquote:Op maandag 19 oktober 2020 22:09 schreef trui het volgende:
[..]
Ik heb een Friese schoonfamilie. We hebben zo ongeveer 10 slabbers/rompers/insert merchandise in de kast liggen met daarop "pakesizzer" of "beppesizzer" uit Max' babytijdquote:Op maandag 19 oktober 2020 22:10 schreef trui het volgende:
[..]
als je het vanuit het fries kent is het juist weer schattig.(tantesizzer).
Wij zochten in de klas laatst het woord slabber op. En dat is dus een haring vang bootquote:Op maandag 19 oktober 2020 22:48 schreef Quoi het volgende:
[..]
Ik heb een Friese schoonfamilie. We hebben zo ongeveer 10 slabbers/rompers/insert merchandise in de kast liggen met daarop "pakesizzer" of "beppesizzer" uit Max' babytijdIk vind het overigens heel lief klinken wel (zoals veel Friese woorden overigens).
Schoonbroer ken ik niet. Maar ik heb er weinig last van als iemand het gebruikt.
quote:Op maandag 19 oktober 2020 22:09 schreef trui het volgende:
[..]
(ik geloof dat ze 't in Limburg ook gebruiken trouwens).
https://www.encyclo.nl/begrip/Slabbetjequote:Op maandag 19 oktober 2020 22:56 schreef amaranta het volgende:
[..]
Wij zochten in de klas laatst het woord slabber op. En dat is dus een haring vang boot
https://www.encyclo.nl/begrip/Slabber
Zo’n lap is dus een slab (of slabbetje?)
Die hit kregen we niet toen we het woord opzochten.quote:Op maandag 19 oktober 2020 23:00 schreef Quoi het volgende:
[..]
https://www.encyclo.nl/begrip/Slabbetje
quote:Op maandag 19 oktober 2020 22:09 schreef trui het volgende:
[..]
Brabanders unit! De broer van mijn vriend is getrouwd met een man, die noem ik dus mijn schoonbroers. Dat moet ik altijd uitleggen, als ik vertel dat we naar mijn schoonbroers gaan.quote:Op maandag 19 oktober 2020 22:07 schreef amaranta het volgende:
Ik vroeg net aan mijn man. Wat is jouw broer van mij? Hij antwoordde “schoonbroer”
En vanaf de achterbank riep mijn zoon. Hij is jouw zwaaaaaaager! Dat heb ik bij taal geleerd.
In mijn omgeving gebruikt ook iedereen schoonbroer.
Met 2 spaties ja?quote:
Was dat nav de Hennie Haan Trofee ergens deze week?quote:Op maandag 19 oktober 2020 22:56 schreef amaranta het volgende:
[..]
Wij zochten in de klas laatst het woord slabber op. En dat is dus een haring vang boot
https://www.encyclo.nl/begrip/Slabber
Zo’n lap is dus een slab (of slabbetje?)
Nee, maar mijn telefoon maakt er anders andere woorden van.quote:Op maandag 19 oktober 2020 23:15 schreef Viv het volgende:
Ik ben opgegroeid (in 040, met vader uit Maastricht) met de term schoonbroer. Zelf gebruik ik schoonbroer én zwager liever niet, omdat het onduidelijke termen zijn (broer van partner, of partner van broer/zus, of wat @:LeSage daar zegt). Ik zeg dan liever gewoon "de vriend van mijn zus".
[..]
Met 2 spaties ja?
Nee, we wilden gewoon weten of zo’n “neklap” een slab of slabber heette.quote:Op maandag 19 oktober 2020 23:17 schreef BE het volgende:
[..]
Was dat nav de Hennie Haan Trofee ergens deze week?
Ja, dat klinkt veel beter.quote:Op maandag 19 oktober 2020 22:10 schreef trui het volgende:
[..]
als je het vanuit het fries kent is het juist weer schattig.(tantesizzer).
Had ik vroeger ook!quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 07:47 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ja, dat klinkt veel beter.
Mijn kinderen hebben een opa&oma en een pake&beppe. Dat is ook wel handig.
Zo noemt mijn vrouw mijn broer en zijn man ook haar schoonbroers. Andersom zegt mijn zwager vast zijn schoonzussenquote:Op maandag 19 oktober 2020 23:10 schreef LeSage het volgende:
[..]
Brabanders unit! De broer van mijn vriend is getrouwd met een man, die noem ik dus mijn schoonbroers. Dat moet ik altijd uitleggen, als ik vertel dat we naar mijn schoonbroers gaan.
Klopt inderdaad, pake, beppe, tante (of moaike) en omkesizzer.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 07:54 schreef McLaura het volgende:
[..]
Had ik vroeger ook!
Beppesizzer/pakesizzer vind ik ook zo schattig. Kleinkind bestaat denk ik niet in het Fries? Ja, bernsbern (kinderkind, voor de Hollanders) maar dat hoor ik nooit.
Dat had ik vroeger ook altijd, heel handig inderdaad, nooit verwarring.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 07:47 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ja, dat klinkt veel beter.
Mijn kinderen hebben een opa&oma en een pake&beppe. Dat is ook wel handig.
Betekent bernsbern kleinkind?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 10:56 schreef Mrs.Peel het volgende:
Ik hoor het beide, lytsbern en bernsbern! Grappig hoe dat binnen een toch wel kleine regio zo sterk kan verschillen!
Klopt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 10:58 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Betekent bernsbern kleinkind?
Dat heet barnebarn in het NoorsFries en Scandinavisch hebben veel gemeen heb ik het idee.
Ik zie daar ook "Babbe" als alternatief, terwijl ik dat alleen maar van "Malle Babbe" ken... dan ga je je toch afvragen hoe ze dan weer op die naam kwamenquote:Op maandag 19 oktober 2020 23:00 schreef Quoi het volgende:
[..]
https://www.encyclo.nl/begrip/Slabbetje
Wat grappig. Mijn vriend, 23 jaar woonachtig in Friesland en op en top Fries opgevoed, woont nu 20 jaar in het boze westen. Geen woord Fries helaas. Had het fijn gevonden als Max er iets van meekreeg, maar het is toch echt heel lastig als je onderling de taal niet spreekt natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:14 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Klopt.
Ook leuk; Ik ga Fries praten als ik moe wordt. Ik woon 19 jaar in NL-gebied, maar die 19 jaar in Friesland blijven echt wel de moedertaal.
Klopt, maar het is wel meteen duidelijkquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:54 schreef Leandra het volgende:
Overigens klinkt "De vrouw van de broer van mijn man" veel verder weg dan "Mijn schoonzus", wat afstandelijker ook.
Vind ik.
Je schoonzus is meestal de vrouw van je zwager (of schoonzus) of broer, of zus.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:59 schreef exode het volgende:
[..]
Klopt, maar het is wel meteen duidelijkB zit bij zijn nichtje in de klas. Mijn schoonzus is nogal aanwezig en actief ook op school. Ik zeg dus altijd schoonzus maar op 1 of andere manier wordt altijd doorgevraagd, dus dan maar de vrouw van mijn zwager. Meteen duidelijk wat de familieband is.
Als ik zeg 'Dat is mijn schoonzus.' krijg ik de vraag 'Oh is ze getrouwd met je broer?' Dan antwoord ik dus 'nee met de broer van mijn vriendin' of 'nee met mijn zwager.' Lijkt me vrij duidelijkquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je schoonzus is meestal de vrouw van je zwager (of schoonzus) of zus, of broer.
Het zegt nog niets over wat je zwager van jou is
Hier zegt ook niemand tante Phaidra tegen mij (en andersom zeggen mijn kinderen geen tante X tegen mijn zussen). Ik werd tante toen ik 11 was, dat heeft er waarschijnlijk wel iets mee te maken. Een tante was in mijn ogen iemand van minstens 50, dat past in mijn hoofd gewoon niet zoquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 08:14 schreef exode het volgende:
Jeetje een hele zwager discussie gemist![]()
Ik heb 5 zwagers, die ik in gesprekken noem bij de familieband (man van mijn zus, man van mijn schoonzus).
Wat hier wel 'apart' is, B en Juul noemen mijn familie oom en tante met voornaam, de kant van mijn vriendin is gewoon voornaam. Dat is zo gegroeid omdat aan mijn vriendins kant niemand tante of oom zegt. Ik vind het juist mooi om wel oom of tante te gebruiken, dat maakt de band voor mij net wat specialer.
Mijn nichtje van 18 die inmiddels boven me uit is gegroeid noem ik nog steeds nichtje. Ik heb verdomme haar luiers verschoond, die 'tje' gaat er echt niet af.
Oh en dat huis hier verderop wat helemaal was gerenoveerd, hangt qua verkoop op de technische keuring. Er is nogal uitgekomen (joh!) Benieuwd hoe het af gaat lopen.
Leuk iddquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:14 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Klopt.
Ook leuk; Ik ga Fries praten als ik moe wordt. Ik woon 19 jaar in NL-gebied, maar die 19 jaar in Friesland blijven echt wel de moedertaal.
Mijn ouders praten NL tegen de kinderen. De jongens verstaan het wel, maar spreken niet. Komt ook omdat de taalontwikkeling van de oudste al niet geweldig was en het beter was om eerst 1 taal goed te kunnenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:55 schreef Quoi het volgende:
[..]
Wat grappig. Mijn vriend, 23 jaar woonachtig in Friesland en op en top Fries opgevoed, woont nu 20 jaar in het boze westen. Geen woord Fries helaas. Had het fijn gevonden als Max er iets van meekreeg, maar het is toch echt heel lastig als je onderling de taal niet spreekt natuurlijk.
Nu krijgt hij het mee van pake en beppe, dat wel.
Niet zo gek, Fries is door de Vickingen vanuit Engeland op weg naar Scandinavië naar NL gekomen, voor zover ik weet. Daarom lijken Fries en oud-Engels, maar ook Scandinavisch op elkaar..quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 10:58 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Betekent bernsbern kleinkind?
Dat heet barnebarn in het NoorsFries en Scandinavisch hebben veel gemeen heb ik het idee.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:55 schreef Quoi het volgende:
[..]
Wat grappig. Mijn vriend, 23 jaar woonachtig in Friesland en op en top Fries opgevoed, woont nu 20 jaar in het boze westen. Geen woord Fries helaas. Had het fijn gevonden als Max er iets van meekreeg, maar het is toch echt heel lastig als je onderling de taal niet spreekt natuurlijk.
Ik ben geboren in Friesland, van 2 Friese ouders. Mijn ouders spraken NL met elkaar en Fries (vader) en Leeuwards (moeder) met hun familie. Ik begrijp Fries 100%, maar ik spreek 0%. Gekke situatie wel...quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:55 schreef Quoi het volgende:
[..]
Mijn voor en achternaam zijn heel erg Fries. Hier in België kan men dat niet echt plaatsen. Ik had een lange tekst gemaakt en daar een beschamende spelfout in gemaakt. Toen iemand dat meldde en ik daarop zei dat dat echt een stomme fout was kreeg ik te horen dat de tekst voor iemand die geen NL als moedertaal had wel erg goed was....quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:27 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Leuk idd
Als ik moe ben dan vernederlandst mijn Noors ook erg. En na een paar glaasjes wijn neem ik andermans dialect over
Kreeg ooit i. bederland te horen dat je wel kon horen dat ik al lang in Nederland woonde, en dat je bijna niet kon horen dat ik Noors was
grappig, ik kan het ook goed verstaan (mijn moeder is een Friezin), maar heb het ook nooit echt gesproken. Wel soms voor de lol, maar verder niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:44 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
[..]
Ik ben geboren in Friesland, van 2 Friese ouders. Mijn ouders spraken NL met elkaar en Fries (vader) en Leeuwards (moeder) met hun familie. Ik begrijp Fries 100%, maar ik spreek 0%. Gekke situatie wel...
Ah, dan begrijp ik je nick ook ineens wat beter!quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:14 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Klopt.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Mijn voor en achternaam zijn heel erg Fries. Hier in België kan men dat niet echt plaatsen. Ik had een lange tekst gemaakt en daar een beschamende spelfout in gemaakt. Toen iemand dat meldde en ik daarop zei dat dat echt een stomme fout was kreeg ik te horen dat de tekst voor iemand die geen NL als moedertaal had wel erg goed was....
Mijn jongste broertje werd ook al oom toen hij 7 jaar was. Niemand geloofde hem op school.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:22 schreef Leandra het volgende:
Ik denk ook niet dat mijn kleinzoon (net 2) mijn jongste zoon (bijna 10) "oom" gaat noemen, terwijl er naar de (schoon)broers en (schoon)zussen van zijn moeder wel met "oom" en "tante" gerefereerd wordt.
Maar die waren dan ook allemaal al volwassen toen hij geboren werd, dat scheelt waarschijnlijk
quote:married a widow who had a grown-up daughter. My father, who visited us quite often, fell in love with my stepdaughter and married her. Hence, my father became my son-in-law, and my stepdaughter became my mother. Some months later, my wife gave birth to a son, who became the brother-in-law of my father as well as my uncle. The wife of my father, that is my stepdaughter, also had a son. Thereby, I got a brother and at the same time a grandson. My wife is my grandmother, since she is my mother's mother. Hence, I am my wife's husband and at the same time her step-grandson, in other words, I am my own grandfather.
Dus schoonvader, schoonmoeder en schoonzus zou correct Nederlands zijn en schoonbroer niet? Dat gaat er bij mij niet in... maar goed, blond.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:07 schreef vencodark het volgende:
Schoonbroer is misschien meer spreektaal dan werkelijk correct Nederlands.![]()
Vraagje aan @:exode
Hoe hebben jullie je Lego geselecteerd? Per kleur en hoeveel soorten bakken heb je dan nodig?
Even wat richtlijnen.![]()
We hebben al een berg Lego en mijn moeder is net oude Lego van mijn broertje komen brengen. Spul wat al 25 jaar op zolder stond dus extra stoffig.
Dat was een heel projectquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:07 schreef vencodark het volgende:
Hoe hebben jullie je Lego geselecteerd? Per kleur en hoeveel soorten bakken heb je dan nodig?
We hebben al een berg Lego en mijn moeder is net oude Lego van mijn broertje komen brengen. Spul wat al 25 jaar op zolder stond dus extra stoffig.
Je hebt zo’n liedje ook met de Sims. I am my own grandpa heet het liedje. Erg grappig.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:56 schreef amaranta het volgende:
Ik kreeg van de week een super grappig filmpje via whatsapp. Helaas in het Spaans, anders plaatste ik het hier. Maar ging over een man die trouwde met een weduwe. Haar vader kreeg een relatie met zijn dochter. Waardoor zijn dochter zijn stiefmoeder werd en die kreeg weer een kind wat dus zijn broer was maar tegelijkertijd ook zijn kleinzoon ofzoiets........ het werd alleen maar ingewikkelder.
Ik ga eens zoeken of er een soortgelijk filmpje op YouTube staat.
Edit: geen filmpje...wel deze...nauwelijks te volgen
[..]
Ik zei niet dat het niet bestond. Dat zei iemand anders. Ik zeg ook altijd schoonbroer.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus schoonvader, schoonmoeder en schoonzus zou correct Nederlands zijn en schoonbroer niet? Dat gaat er bij mij niet in... maar goed, blond.
volgens de van Dale bestaat 't niet....quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:52 schreef amaranta het volgende:
In het Spaans heb je ook overal een apart woord voor. Ook voor de schoonouders onderling (dus jouw ouders en zijn/haar ouders).
Maar ook voor schoondochter, schoonzoon, schoonbroer (:D ) en schoonzus.
En ook voor de verschillende varianten van neef/nicht.
Maar samengevat. Kunnen we stellen dat schoonbroer dus wel een bestaand woord is?
Omdat jij heel erg gewend bent aan het woord betekent nog niet dat het officieel een Nederlands woord is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus schoonvader, schoonmoeder en schoonzus zou correct Nederlands zijn en schoonbroer niet? Dat gaat er bij mij niet in... maar goed, blond.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:33 schreef exode het volgende:
Zo heeft hij een klein laatje met wapens en 1 met dingen die geen wapen zijn maar wel pijn doen. Dat soort logica dus.
Wij hebben het per kleur in bakken en dan de kleine onderdeeltjes in een vakkenbak...quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:07 schreef vencodark het volgende:
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:15 schreef Viv het volgende:
[..]
Vrijwel alle Lego doet pijn als je er per ongeluk met je blote voeten op gaat staan.
Godsgruwelijk veelquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:15 schreef Viv het volgende:
[..]
Vrijwel alle Lego doet pijn als je er per ongeluk met je blote voeten op gaat staan.
Dan ken je B niet, die vindt het trekkleed van Mouse vreselijk. (IK KAN ZO TOCH NIETS VINDEN MAM!) Maar hij bouwt graag alleen, aan zijn bureau. Hebben wij zo'n gek kind? Misschien scheelt het dat het dus zijn sortering is, ik snap er vaak vrij weinig van dus ik kan niet eens mee opruimen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:48 schreef SQ het volgende:
Gesorteerde lego is echt zo'n moedersding he, dat weten jullie?
Kinderen spelen vele malen beter met ongesorteerde lego.
Oh hier ook, bouwen gebeurt staand aan zijn bureau, maar daarna vinden we het overal terug. Op de grond, in zijn bed, in zijn kledingkast, ik viel net bijna over een lego auto in de badkamer. 1 x per week moet hij van ons opruimen zodat we kunnen schoonmaken. Drama is dat altijd. Zijn bouwwerken mogen heel blijven maar dan moet hij wel helpen met ze even optillen etc zodat wij kunnen stofzuigen. Hij weet dat ik anders gewoon ga stofzuigen, dan maar Lego in de stofzuigslang.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:53 schreef mousemicky het volgende:
J’s bouwwerken passen niet op een bureau... Die gebruikt elke vierkante centimeter vloeroppervlak in z’n slaapkamer (en hij heeft de grootste kamer van t huis)
Ja, ik zat net een paar maand in Twente en je moet toch iets verzinnenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:49 schreef trui het volgende:
[..]
Ah, dan begrijp ik je nick ook ineens wat beter!
Het hoeft van mij ook niet hoor. Maar de sets zitten nu allemaal door elkaar en het leek mij handig om dan weer in elkaar te zetten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:48 schreef SQ het volgende:
Gesorteerde lego is echt zo'n moedersding he, dat weten jullie?
Kinderen spelen vele malen beter met ongesorteerde lego.
Ik krijg je set niet te zien als ik op de link klikquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 15:43 schreef vencodark het volgende:
Ik zie dat deze set ook best wat waarde heeft, mits aardig compleet. Boekje en doosje schijnen dan niet eens perse erbij te moeten zijn.
In dat geval neem ik mijn ‘gierigheid’ woorden terug.![]()
Eens kijken of we hm vanavond kunnen bouwen, ik mis sowieso de bootjes.
Oh, even opnieuw dan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 15:50 schreef exode het volgende:
[..]
Ik krijg je set niet te zien als ik op de link klik
Oh wow een Lego system setquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 15:52 schreef vencodark het volgende:
[..]
Oh, even opnieuw dan.
https://www.bricklink.com(...)em.page?S=6273-1#T=P
Ja, dat had ik dus echt niet verwacht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 15:55 schreef exode het volgende:
[..]
Oh wow een Lego system setIk zou die bootjes los kopen, kan via Bricklink vast wel. Dan heb je de set compleet, stel dat jullie hem weg gaan doen.
Alleen die onderplaat is al minstens 30 euro waard, gaaf hoor.
Destijds in de winkel voor 66 Dollar, als je hem nu in gesealde doos zou hebben, kan je 800 euro vragen......quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 16:05 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ja, dat had ik dus echt niet verwacht.
Dacht eigenlijk dat het dan minstens met doos of iets moet zijn.
Ik ben eerlijk hoor, als het waarde heeft ga ik daar natuurlijk wel moeite voor doen om netjes terug te geven als het nodig is. Ik gooi of geef niks weg en strijk zelf geen geld op.
Ik vraag me af wat toen de originele prijs was.
Misschien toch echt vanavond in elkaar zetten, ben wel benieuwd.![]()
Mijn moeder komt uit Drenthe en mijn vader van de Veluwe en hij had echt een probleem toen hij in dienst ging: ze verstonden hem niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:44 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
[..]
Ik ben geboren in Friesland, van 2 Friese ouders. Mijn ouders spraken NL met elkaar en Fries (vader) en Leeuwards (moeder) met hun familie. Ik begrijp Fries 100%, maar ik spreek 0%. Gekke situatie wel...
Jup bb bewaart alles.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 16:48 schreef exode het volgende:
Jullie zijn dus allemaal hartstikke rijk![]()
Vooral SQ zie ikHeb je de doos nog enzo? Kan je wel een deel van je verbouwing mee betalen
Bij ons thuis was het altijd: "Het maakt niet uit met wie je trouwt, als je maar zorgt dat je je eigen grootmoeder niet wordt".quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:56 schreef amaranta het volgende:
Ik kreeg van de week een super grappig filmpje via whatsapp. Helaas in het Spaans, anders plaatste ik het hier. Maar ging over een man die trouwde met een weduwe. Haar vader kreeg een relatie met zijn dochter. Waardoor zijn dochter zijn stiefmoeder werd en die kreeg weer een kind wat dus zijn broer was maar tegelijkertijd ook zijn kleinzoon ofzoiets........ het werd alleen maar ingewikkelder.
[..]
Die gaven ze weg bij een senseo.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 17:25 schreef BE het volgende:
En die van Philips vind ik ook leuk, alleen staat er 'Senseo' op. Why?
Die barista komt het dan tenminste ook nog naar jou op de bank brengen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 17:22 schreef exode het volgende:
Het is natuurlijk heel cool om vanaf de bank 'Eej Google zet een cappuccino voor me' te roepen maar voor dat geld kan ik beter een barista inhuren joh.
Dat ligt toch (mede) aan de bonen/koffie? Mijn vriendin maakt altijd espresso (en latte) met de cafetierequote:Op dinsdag 20 oktober 2020 17:35 schreef exode het volgende:
Melkopschuimer hebben we ooit gehad maar met een cafetierre kan je alleen koffie zetten, geen espresso. Dan is je capu toch een stuk minder smakelijk. En gezien onze beperkte ruimte in de keuken wil ik er geen apparaat bij maar juist in de plaats van zeg maar.
Mochten mijn kinderen er op uitgekeken raken, dan is het wellicht leuk voor hún kinderen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 16:38 schreef laziness het volgende:
Tussen alle lego in de grote bak zijn mijn oude fabuland sets verstopt. Maar dat is veel te leuk om generatie op generatie mee te spelen, al is het nu veel waard. Ook geen dozen meer van aanwezig.
Ik heb wel ander lego nog inclusief dozen. Dat is roze, dat hoeft O niet. Misschien eens kijken of dat verkopen de moeite waard is.
2 losse apparaten naast elkaar nemen meer ruimte in dan 1 compact ding en het staat ook minder rommelig. Onze keuken is echt mini. En rectificatie: 3 losse apparaten want er staat ook nog een bonenmaler. De waterkoker die ook nodig is om koffie te zetten, laat ik dan nog even weg aangezien die er ook zal staan als we een fancy koffieding hebben voor de thee etc.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 17:47 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Dat ligt toch (mede) aan de bonen/koffie? Mijn vriendin maakt altijd espresso (en latte) met de cafetiere![]()
En sowieso is een hele machine 6x zoveel ruimte dan een losse cafetiere en een losse melkopschuimer dus die logica vind ik erg vergezocht
Ik snap dat wel. Mijn familie (moeder, ooms, tante en opa en oma) spreekt echt ontzettend plat tegen elkaar. Ik kan dat heel prima verstaan, terwijl iemand uit het westen er waarschijnlijk niets van snapt. Maar spreken doe ik het amper. Wel de echte Brabantse tongval, maar geen dialect.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:44 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
[..]
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:56 schreef amaranta het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 17:46 schreef Viv het volgende:
[..]
Die barista komt het dan tenminste ook nog naar jou op de bank brengen.Ik vind veel van die "smart" dingen zo onzinnig. Onze nieuwe keukenapparatuur heeft dat ook (we hebben het er niet op uitgekozen, maar het zat er toch bij). Krijg je dit:
Ik: "Ik heb vanmiddag de vaatwasser alvast gedraaid, hoef jij het niet te doen zo!"
Hij: "Ja weet ik, ik kreeg een pushbericht toen het klaar was."
Ik ben geboren en getogen, en nog steeds woonachtig, in Zuid-Limburg.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:44 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
[..]
De echtgenoot of de vaatwasser?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 18:22 schreef LeSage het volgende:
[..]![]()
![]()
Hij ruimt het zeker niet vanzelf uit?
Maar dozen bewaren is alleen de moeite waard als je het ooit wilt verkopen natuurlijk, en dan ook nog alleen voor de verzamelaars.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 15:30 schreef exode het volgende:
Venco, oude sets kunnen best wel wat waard zijn. Dus het is wel de moeite om dat even uit te zoeken als je zoontje iets niet wilt.
Zo is het ook handig om van specifieke sets (met name de specials zoals van Harry Potter) altijd de dozen te bewaren. De winterdorp sets die wij hebben, zijn bijvoorbeeld belachelijk veel duurder nu.
En over Lego gesproken, ik ga vrijdag met B eindelijk naar Mini Billund. Het is 3 keer rollen vanaf mijn moeder en we zijn er nog nooit geweest. Oa een Lego museum en veel bouwplekjes voor B. Ze werken nu met tijdslots, we mogen 2 uurtjes naar binnen en dan nog de winkel in.
Ik hoop de echtgenoot wel. Hoewel dat ook niet altijd een vanzelfsprekendheid isquote:
We zijn nog niet buiten geweest. Ik heb alleen nog maar gewerkt deze week, morgen en donderdag ook. Dus vrijdag kunnen we pas naar het bos. Al voelt het anders nu we wel weer naar buiten mogen. Het is nu geen verplichting meer om binnen te zitten en dat helpt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 20:26 schreef exode het volgende:
Nikki, hoe is het post quarantaine leven? Fijn om weer naar buiten ye kunnen?
Ik kocht laatst een grote bak fabuland voor ¤5 bij de kringloopwinkelquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 16:38 schreef laziness het volgende:
Tussen alle lego in de grote bak zijn mijn oude fabuland sets verstopt. Maar dat is veel te leuk om generatie op generatie mee te spelen, al is het nu veel waard. Ook geen dozen meer van aanwezig.
Ik heb wel ander lego nog inclusief dozen. Dat is roze, dat hoeft O niet. Misschien eens kijken of dat verkopen de moeite waard is.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 20:14 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik gooi alle dozen van de Lego van de kinderen weg. De dozen van de vaak 100+ euro per set kostende Technic/ andere volwassen Lego pakketten bewaar ik wel. We hebben o.a. de grote Star Wars Millenium Falcon en daarvan verwacht ik dat hij ooit geld op gaat brengen, dus die bewaren we. De nieuwwaarde van die set is overigens ook al belachelijk, maar je hebt een hobby of niet hè.
Dat is een schat om te vindenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 20:48 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik kocht laatst een grote bak fabuland voor ¤5 bij de kringloopwinkel.
Ja de Bugatti heb ik ook, heel gaaf! Die wordt hier momenteel met wat hulp weer gebouwd door één van de zesjarigen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 21:03 schreef BE het volgende:
[..]Dat is wel een beetje Een van de duurste sets toch? Mijn lieftallige blijft daarover twijfelen.
Hij kocht wel de Bugatti, die doos staat er idd ook.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 21:11 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Ja de Bugatti heb ik ook, heel gaaf! Die wordt hier momenteel met wat hulp weer gebouwd door één van de zesjarigen.En een Ferrari 901 en Dom's Charger uit The Fast and The Furious staan hier ook in mijn werkkamer uitgestald.
Ik heb de Pirates of the Carribean boten van Lego ook gebouwd, maar die kocht ik op Ali, omdat het anders een te dure hobby werd. Die heb ik na het bouwen ook snel weer weggedaan, want no way dat de neppe Ali blokjes in de buurt mogen komen van al onze echte Lego.
voordeel van lego is dat het niet zo snel stuk gaat!quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 21:31 schreef FlyingFish het volgende:
Wij zitten al heel lang te twijfelen over het Disney-kasteel. Die is erg tof, maar ik vind ¤350 voor wat LEGO wel heel erg veel geld. Dan ga ik de kinderen er amper mee durven laten spelen...
Jaaaaaaa, leuk!! Heb je de motor (power up) erbij gekocht zodat ie ook echt rijdt?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 21:37 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik kocht pasgeleden voor mezelf de kersttrein, die wil ik al 3 jaar om rondje te laten rijden om de kerstboomIk zag hem ineens afgeprijsd dus deze winter rijdt hij eindelijk rondjes hier in de huiskamer
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 16:38 schreef laziness het volgende:
Tussen alle lego in de grote bak zijn mijn oude fabuland sets verstopt.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 20:48 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik kocht laatst een grote bak fabuland voor ¤5 bij de kringloopwinkel.
Ik kende Fabuland helemaal niet uit mijn jeugd, maar zag het toevallig laatst op Bricklink en vind vooral die bomen echt heel tof!quote:
Ik zag vandaag een set te koop, ruim ¤900 ballen voor het Gemeentehuis van Lego.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 21:03 schreef BE het volgende:
[..]Dat is wel een beetje Een van de duurste sets toch? Mijn lieftallige blijft daarover twijfelen.
Hij kocht wel de Bugatti, die doos staat er idd ook.
Ik hoef die nepLego nog niet gratis... spaaractie bij de supermarkt? Jammer dan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 21:11 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Ja de Bugatti heb ik ook, heel gaaf! Die wordt hier momenteel met wat hulp weer gebouwd door één van de zesjarigen.En een Ferrari 901 en Dom's Charger uit The Fast and The Furious staan hier ook in mijn werkkamer uitgestald.
Ik heb de Pirates of the Carribean boten van Lego ook gebouwd, maar die kocht ik op Ali, omdat het anders een te dure hobby werd. Die heb ik na het bouwen ook snel weer weggedaan, want no way dat de neppe Ali blokjes in de buurt mogen komen van al onze echte Lego.
quote:Op woensdag 21 oktober 2020 00:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik hoef die nepLego nog niet gratis... spaaractie bij de supermarkt? Jammer dan.
Helaas heeft Soneal een keer een doosje van de buurvrouw gekregen, en dan is het allemaal wat lastig.
De buurvrouw vertellen dat ze die nepmeuk beter niet had kunnen kopen is al een moeilijke, je 7-jarige zijn cadeautje afpakken nog veel erger
Ja, ik heb alles erbij gekocht dus hij kan straks echt rondjes rijdenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 22:39 schreef exode het volgende:
[..]
Jaaaaaaa, leuk!! Heb je de motor (power up) erbij gekocht zodat ie ook echt rijdt?
Je hebt nog steeds dozen met alleen maar blokkenquote:Op woensdag 21 oktober 2020 07:15 schreef vencodark het volgende:
Wij hebben ook echt -en nep Lego door elkaar. Geen sets maar gewoon extra blokken. Wat ik mistte aan de huidige Lego zijn lange stukken.
Vroeger had je volgens mij meer gewoon dozen met alleen blokken ipv allerlei speciale dingen en thema’s.
Ik weet dat we, toen we een paar jaar terug met Lego begonnen, ik toch de basis Lego mistte. Weet niet hoe ik dat uit moet leggen. We kwamen in ieder geval lange en grote stukken tekort. Karig in ieder geval.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 07:21 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds dozen met alleen maar blokken
Als het echt je hobby is, is het zeer begrijpelijk dat nep Lego er niet inkomt.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 07:25 schreef exode het volgende:
Nep Lego komt er hier echt niet in.
Leuk MvrC, een rijdende Kersttrein! Wie weet krijg je het Lego Kerstvirus te pakken.
Oh en voor Lego niet op Bol kijken, zeker niet voor sets die al uit de winkel zijn. Daar vragen ze soms echt woekerprijzen.
Ik heb dat idee ook. Mijn eigen Lego had veel dakstukken en ramen/deuren etc. en daar hebben we nu veel minder van. Ik heb uiteindelijk was losse deuren en ramen gekocht zodat ze toch een beetje fatsoenlijk gebouwen kunnen realiseren.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 07:23 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ik weet dat we, toen we een paar jaar terug met Lego begonnen, ik toch de basis Lego mistte. Weet niet hoe ik dat uit moet leggen. We kwamen in ieder geval lange en grote stukken tekort. Karig in ieder geval.
Ja dit dus, de blokjes zitten ook minder stevig op elkaar, voelen anders aan, hebben niet allemaal exact dezelfde kleur etc.. Het ging mij bij deze boten ook echt om het bouwen ervan en ik was niet van plan ze te bewaren, anders had ik ze niet van Lepin gekocht. Neemt niet weg dat Lepin voor mensen die er minder geld aan willen/kunnen besteden op zich een prima vervanging is voor Lego. Beetje jammer dat ze de exacte sets van Lego kopiëren, maarja daar zal een deel van de kostenbesparing in zitten, het hele design proces heeft Lego al voor ze gedaan.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 00:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik hoef die nepLego nog niet gratis... spaaractie bij de supermarkt? Jammer dan.
Helaas heeft Soneal een keer een doosje van de buurvrouw gekregen, en dan is het allemaal wat lastig.
De buurvrouw vertellen dat ze die nepmeuk beter niet had kunnen kopen is al een moeilijke, je 7-jarige zijn cadeautje afpakken nog veel erger
Goed om te lezen. We hebben al sterk afgeprijsd pakketje hubelino in de kast liggen voor de 3e verjaardag. De originele prijs is mij net wat te gortig dus ik zat marktplaats al in de gaten te houden maar daar komt het amper voorbij.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 00:41 schreef Viv het volgende:
Ik heb wél via AliExpress een paar onderdelen als aanvulling op onze Hubelino (knikkerbaan compatibel met Duplo) gekocht en die zijn serieus niet van echt te onderscheiden.
Leuk!quote:Op woensdag 21 oktober 2020 07:41 schreef Viv het volgende:
Voor de Lego/Duplo/Primo'ers hier: is er animo voor een apart OUD-topic hierover? Zie OUD / [OUD] FAQ en Feedbacktopic
Ja!quote:Op woensdag 21 oktober 2020 07:41 schreef Viv het volgende:
Voor de Lego/Duplo/Primo'ers hier: is er animo voor een apart OUD-topic hierover? Zie OUD / [OUD] FAQ en Feedbacktopic
Verkleedkleren, poppen, gereedschap, keukentje enzo.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 16:57 schreef Lemijn het volgende:
Wat is bij jou rollenspeelgoed? Verkleedkleren of zo?
Mijne heeft er ooit eens 1 aangemaakt. 1 of 2 dingen te koop gezet, maar nooit wat verkochtquote:Op donderdag 22 oktober 2020 15:27 schreef amaranta het volgende:
Vraagje (mn aan de ouders van de wat oudere kinderen)
Mag jullie kind op marktplaats met evt een eigen account?
Haha Oke.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 15:28 schreef Vicky het volgende:
[..]
Mijne heeft er ooit eens 1 aangemaakt. 1 of 2 dingen te koop gezet, maar nooit wat verkocht
Ze moet het van mij ook (zo veel mogelijk) zelfstandig afhandelenquote:Op donderdag 22 oktober 2020 15:39 schreef amaranta het volgende:
[..]
Haha Oke.
Mijn zoon heeft iets te koop gezet en gaat waarschijnlijk een goede deal sluiten.
Maar, eerlijk gezegd vind ik hem te jong voor Marktplaats. Maar goed hij heeft dat met zijn vader samen gedaan. Dus ik denk papa helpt hem daar bij. Laat het los, amaranta....
Hoor ik mijn man net tegen hem zeggen dat hij het zelf maar moet regelen... tja.... wat denk je nou zelf vriend?!?!
Anyway. Ik ga proberen er buiten te blijven. Maar ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Hangt af van wat voor jou wat ouder is.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 15:27 schreef amaranta het volgende:
Vraagje (mn aan de ouders van de wat oudere kinderen)
Mag jullie kind op marktplaats met evt een eigen account?
Hij is bijna 11quote:Op donderdag 22 oktober 2020 17:12 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Hangt af van wat voor jou wat ouder is.
Maar niet snel, de kans op oplichting is te groot en in enthousiasme kan je nog wel eens gaan voor iets wat eigenlijk niet helemaal klopt.
Onze muizenklemmen werden ook steeds vakkundig leeggegeten zonder resultaat.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 20:14 schreef Hupje het volgende:
Lastig, ik zou wel vinger aan de pols houden en adviseren, denk ik.
2-0 voor de muis die kennelijk woont in de muur in een hoekje van mijn terras. Muizenval 1 is al twee keer leeggeroofdEens kijken of hij ook slimmeris dan muizenval 2. Hij houdt in ieder geval van pindakaas
Ook dan is er natuurlijk wel oplichting mogelijk met neppe tikkie etc.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 19:33 schreef amaranta het volgende:
Mijn zoon is in dit geval de verkopende partij
Wat naar Lily. Dat je hem zo ziet afglijden als het ware.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 20:17 schreef lily het volgende:
Mijn zoon van 19 heeft het tegenwoordig erg moeilijk. Door COVID-19.
Hij heeft al een paar jaar een vaste vriendenkring. Man/vrouw, stuk of tien.
Eind maart dit jaar (helemaal in het begin) zaten ze met zessen in een park en kregen zonder waarschuwing van BOA’s allemaal een boete van 395 euro.
Daarna flink de schrik erin, maar 19, 20, 21, jarige thuishouden is geen doen.
Zijn studie gaat kut want geen fysieke lessen en maar twee online lessen per week. Verder is het stil op hun hbo. Hij heeft nu wel sinds dit jaar een groepje die zich af en toe samenpakt, want ze hebben geen idee anders. Dat vindt hij dus wel heel prettig.
Afgelopen week zaten ze met zessen in een flat (die twee vrienden huren en samenwonen) en toen kwam politie langs (gebeld door de buren). 1 persoon teveel in huis dus na ID kaarten checken, iedereen eruit.
Ik houd hem echt niet thuis. Hij ziet zijn vrienden toch iedere dag. Ze zijn jong en hebben behoefte aan elkaar zien.
Hij wil graag alles goed doen maar weet met zichzelf geen raad een is ondertussen depressief aan het worden.
Tegenwoordig sport hij veel. Met 1 vriend. Dat is wel weer een voordeel want dat deed hij eerder nooit, maar vrolijker wordt hij niet.
Best klote..
Het is echt hartstikke moeilijk he? Ik kan mensen wel wat doen die zeggen: “Oh, komt wel goed, ze leert vanzelf wel mensen kennen.” Ja? Hoe dan? Twee weken geleden gingen er een stuk of 5 van haar nieuwe vriendinnen binnen een paar dagen allemaal naar hun (buitenlandse) ouders terug omdat ze bang waren voor verregaande maatregelen. Zat ze daar...quote:Op donderdag 22 oktober 2020 22:46 schreef lily het volgende:
Afglijden is een groot woord maar na al die maanden begint het wel nu te wrijven zeg maar, ja.
Best moeilijk. Als jongvolwassene en als ouder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |