En iedereen weet dat die oude Franse gebakjes totaaaaaal niet roesten, natuurlijkquote:Op donderdag 15 oktober 2020 12:16 schreef Tomatenboer het volgende:
Een Peugeot 205, 106 of Citroën AX of Saxo zou wellicht ook nog kunnen. Die zien er iets leuker uit en rijden ook net iets fijner.
Geen idee of iedereen dat weet, maar bij een 205 of 106 is dat inderdaad een heel stuk beter dan bij Japanse of Duitse alternatievenquote:Op donderdag 15 oktober 2020 12:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En iedereen weet dat die oude Franse gebakjes totaaaaaal niet roesten, natuurlijk
Die Franse gebakjes roesten inderdaad nagenoeg niet. Zeker niet als je ze vergelijkt met de Aziatische alternatieven die ik opnoemde.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 12:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En iedereen weet dat die oude Franse gebakjes totaaaaaal niet roesten, natuurlijk
Kan. Naast onderdelenkosten, heb je het uurtarief van de werkplaats, meestal een veelvoud van de onderdelen. Plus het feit dat je je auto niet ter beschikking hebt gedurende de reparatie. Heb ik toch liever wat roest die ik op m'n vrije zaterdagmiddag behandel met allerlei roestwerende middelen en -spuiten. Been there, seen that.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:53 schreef Dingest het volgende:
In de regel: bij een Fransoos heb je misschien wat meer kans op een probleem, maar onderdelen zijn vrij goedkoop en ze roesten minder snel. Mijn voorkeur is toch echt een auto die niet zo snel roest.
Dat is niet wat ik bedoel met roest Bij auto's in deze prijsklasse heb je het niet over oppervlakteroest, maar gaten-in-dorpels-roest. Als je denkt dat sommige reparaties duur zijn voor wat je ervoor terugkrijgt, wacht maar tot de garage hun slijptol en lasapparaat tevoorschijn moet halen. En dat komt nog bovenop het mechanische onderhoud.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan. Naast onderdelenkosten, heb je het uurtarief van de werkplaats, meestal een veelvoud van de onderdelen. Plus het feit dat je je auto niet ter beschikking hebt gedurende de reparatie. Heb ik toch liever wat roest die ik op m'n vrije zaterdag middel behandel met allerlei roestwerende middelen en -spuiten. Been there, seen taht.
Ik een Fransoos en nu (weer) kapotte gloeipluggen. Kolder mnaturulijk, maar de werkplaats is zo een paar uur bezig, omdat die Fransen ze op een achterlijke plek hebben gemonteerd.
Hangt er van af waar je het laat doen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 15:37 schreef Dingest het volgende:
Als je denkt dat sommige reparaties duur zijn voor wat je ervoor terugkrijgt, wacht maar tot de garage hun slijptol en lasapparaat tevoorschijn moet halen. En dat komt nog bovenop het mechanische onderhoud.
Mja, wat jij omschrijft is goedkoop maar ook een lapmiddel. Prima als je alleen nu door de APK wilt komen Wil je het zo doen dat het voor jarenlang goed is, dan mag je wel de portemonnee trekken. Dichtbakken en 'roesteren' zijn twee heel verschillende reparaties Zo ken ik ook wel garages waar je voor 50e 'hoe dan ook' een APK krijgt. Ik weet alleen niet of je dat wel moet willen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:55 schreef vannelle het volgende:
[..]
Hangt er van af waar je het laat doen.
Ik heb bij eerdere auto's een paar keer laten lassen aan de dorpels en dat was echt tientjeswerk.
Een lokale Turk vroeg 30 euro voor 2 plaatjes en met een andere auto ben ik naar de sloperij geweest waar ik ook vaker kwam voor onderdelen. 50 euro om beide dorpels weer in orde te maken, waren in totaal 4 stukken.
Een "officiële" garage is inderdaad waarschijnlijk een stuk duurder maar je bent niet verplicht om ALLES wat er aan de auto moet gebeuren door hun te laten doen. Je mag best bepaalde klusjes uitbesteden.
Zijn we het daar over eens. Nou die gloeipluggen uit dat motorblok rossen.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Dingest het volgende:
Ik heb Japanners gehad waarbij het ieder jaar op nieuw raak was bij de lasser, en ze alsnog vanwege roest na 15 jaar al op de sloop eindigden. Kan-ie mechanisch nog zo goed zijn, zonder solide carrosserie heb je er niets aan
Hier ook eentje uit 1989, en ik kan dit onderschrijven. Wat qua structurele stevigheid irrelevante roest onder de motorkap en bij een lasnaadje, meer niet. En die heeft flink wat kilometers achter de rug, en heeft ook niet altijd binnen gestaan oid.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 14:53 schreef Dingest het volgende:
Die van mij is uit '89 en er is wel wat oppervlakteroest, maar bodem en dorpels zijn nog keihard.
Zelf wat aankloten is nog goedkoper en waarschijnlijk nauwelijks klotiger qua kwaliteit.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 16:55 schreef vannelle het volgende:
[..]
.... 30 euro voor 2 plaatjes en met een andere auto ben ik naar de sloperij geweest waar ik ook vaker kwam voor onderdelen. 50 euro om beide dorpels weer in orde te maken, waren in totaal 4 stukken.
...
Ach, het was voor de APK gewoon nét iets te veel. Na het lassen was het voor een paar jaar goed.quote:Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Dingest het volgende:
[..]
Mja, wat jij omschrijft is goedkoop maar ook een lapmiddel. Prima als je alleen nu door de APK wilt komen Wil je het zo doen dat het voor jarenlang goed is, dan mag je wel de portemonnee trekken. Dichtbakken en 'roesteren' zijn twee heel verschillende reparaties Zo ken ik ook wel garages waar je voor 50e 'hoe dan ook' een APK krijgt. Ik weet alleen niet of je dat wel moet willen.
Komt ook bij dat als het eenmaal zo erg is dat er gelast moet worden, dit meestal niet eenmalig is en nooit op één plek blijft. En vaak wordt er pas ingegrepen als het al ver heen is (bij APK-afkeur). Ik heb Japanners gehad waarbij het ieder jaar op nieuw raak was bij de lasser, en ze alsnog vanwege roest na 15 jaar al op de sloop eindigden. Kan-ie mechanisch nog zo goed zijn, zonder solide carrosserie heb je er niets aan
Als je er een beetje verstand van hebt zou je ook weten dat het met een gewoon lasapparaat niet lukt, je moet al mig of tig of weet ik veel hoe dat heet hebben.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 09:55 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zelf wat aankloten is nog goedkoper en waarschijnlijk nauwelijks klotiger qua kwaliteit.
Ik zit zelf parttime bij een universele garage die zich vooral richt op oudere auto's en oldtimers Dit soort problemen kom je dan regelmatig tegen. Voor mij is het geen kwestie van 'duur doen', maar 'goed doen' zodat de klant er jarenlang geen zorgen over heeft. Dan liggen de eisen vanuit onszelf gewoon wat hoger.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:25 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ach, het was voor de APK gewoon nét iets te veel. Na het lassen was het voor een paar jaar goed.
Bovendien zat het niet in het zicht dus ik zie het probleem niet.
[..]
Als je er een beetje verstand van hebt zou je ook weten dat het met een gewoon lasapparaat niet lukt, je moet al mig of tig of weet ik veel hoe dat heet hebben.
En als mijn auto daarna nog jaren door de APK kwam zal de kloterigheid ook wel meevallen denk je niet?
Verdorie, wat is dat toch?
Mag je tegenwoordig al geen tips meer geven om iets goedkoop te laten lassen aan een auto?
Zelfs zonder de situatie te kennen, zonder het laswerk te zien en/of beoordelen staan de meningen al weer klaar.
Mij maakt dat niet uit, laten jullie het dan maar duur doen. Heeft de dealer of garage (die het ws. uitbesteedt en zelf ook kosten rekent) ook weer wat te lachen.
Een fiets kost een paar tientjes bij een fietsenhandel? Je bedoelt het tienvoudige.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Een fiets kost een paar tientjes op marktplaats of bij de tweedehands fietsenhandel....
Tweedehands? Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wil. Maar de fietsenwinkel hier op de hoek heeft echt fietsen voor (dik) onder de honderd euro hoor.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 00:03 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Een fiets kost een paar tientjes bij een fietsenhandel? Je bedoelt het tienvoudige.
Nou, ben gister wezen kijken... zei dat ik een budget heb van 50 euro , werd zowat uitgelachen en kreeg te horen dat he met dat budget geen fiets kunt krijgen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 00:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tweedehands? Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wil. Maar de fietsenwinkel hier op de hoek heeft echt fietsen voor (dik) onder de honderd euro hoor.
bij een fietsenwinkel niet nee, die mensen moeten ervan leven.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 09:35 schreef osodevo het volgende:
[..]
Nou, ben gister wezen kijken... zei dat ik een budget heb van 50 euro , werd zowat uitgelachen en kreeg te horen dat he met dat budget geen fiets kunt krijgen.
Daar heb je in deze prijsklasse sowieso geen harde garantie op, maar let vooral op slijtagedelen die nogal duur kunnen uitvallen. Hoe voelt de koppeling, de bak, laten de vloeistoffen gekke dingen zien, wat voor onderhoud is er recent nog gedaan, etc.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 19:42 schreef osodevo het volgende:
Oké stel je ziet een auto van 500 800 euro te koop staan. Wat is dan je werkwijze om te controleren of hij nog lang meegaat? Behalve checken op roest...
Neem iemand mee die er verstand van heeft.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 19:42 schreef osodevo het volgende:
Oké stel je ziet een auto van 500 800 euro te koop staan. Wat is dan je werkwijze om te controleren of hij nog lang meegaat? Behalve checken op roest...
Verse apk.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 19:42 schreef osodevo het volgende:
Oké stel je ziet een auto van 500 800 euro te koop staan. Wat is dan je werkwijze om te controleren of hij nog lang meegaat? Behalve checken op roest...
Ken je dat topic van Onbeschofte mensen die ICT support eisen. Vrienden willen zich daar niet voor lenen en lijkt mij ook niet zo respectvol om vriendschap daarvoor te gebruiken.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 20:33 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Neem iemand mee die er verstand van heeft.
Wat een rare reactie. Voor je vrienden wil je toch af en toe wel iets doen? Ooit van de term ‘vriendendienst’ gehoord? De volgende keer kun jij hem of haar misschien ergens mee helpen. Het is (als het goed is) niet zo dat je elke maand autoadvies nodig hebt. Als het een echte autoliefhebber is, vindt hij of zij het waarschijnlijk zelfs leuk om te autoshoppen. Maak er gewoon een gezellig uitstapje van, voor zover dat kan in coronatijd.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:27 schreef osodevo het volgende:
[..]
Ken je dat topic van Onbeschofte mensen die ICT support eisen. Vrienden willen zich daar niet voor lenen en lijkt mij ook niet zo respectvol om vriendschap daarvoor te gebruiken.
Daarom beter zelf doen.
Is geen rare reactie. Lees dat topic maar zelf door, vrienden zitten daar niet op te wachten. Daarnaast zou ik hen er niet mee willen belasten.quote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:33 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Wat een rare reactie. Voor je vrienden wil je toch af en toe wel iets doen? Ooit van de term ‘vriendendienst’ gehoord? De volgende keer kun jij hem of haar misschien ergens mee helpen. Het is (als het goed is) niet zo dat je elke maand autoadvies nodig hebt. Als het een echte autoliefhebber is, vindt hij of zij het waarschijnlijk zelfs leuk om te autoshoppen. Maak er gewoon een gezellig uitstapje van, voor zover dat kan in coronatijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door osodevo op 17-10-2020 21:53:05 ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |