abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 15 oktober 2020 @ 12:32:24 #76
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_195653344
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:16 schreef Tomatenboer het volgende:

Een Peugeot 205, 106 of Citroën AX of Saxo zou wellicht ook nog kunnen. Die zien er iets leuker uit en rijden ook net iets fijner. :)
En iedereen weet dat die oude Franse gebakjes totaaaaaal niet roesten, natuurlijk _O-
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 15 oktober 2020 @ 12:49:12 #77
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_195653675
quote:
8s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En iedereen weet dat die oude Franse gebakjes totaaaaaal niet roesten, natuurlijk _O-
Geen idee of iedereen dat weet, maar bij een 205 of 106 is dat inderdaad een heel stuk beter dan bij Japanse of Duitse alternatieven ^O^
pi_195654045
quote:
8s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En iedereen weet dat die oude Franse gebakjes totaaaaaal niet roesten, natuurlijk _O-
Die Franse gebakjes roesten inderdaad nagenoeg niet. Zeker niet als je ze vergelijkt met de Aziatische alternatieven die ik opnoemde.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_195655915
Ik was laatst bij een 205-expert die mij vertelde dat alleen de laatste bouwjaren (vanaf 1995 ongeveer) redelijk vatbaar zijn voor roest; deze komen uit Spanje ipv Frankrijk en waren niet (voldoende) gegalvaniseerd. Bij oudere bouwjaren is het niet echt een probleem. Die van mij is uit '89 en er is wel wat oppervlakteroest, maar bodem en dorpels zijn nog keihard.

In de regel: bij een Fransoos heb je misschien wat meer kans op een probleem, maar onderdelen zijn vrij goedkoop en ze roesten minder snel. Aziaten zijn vatbaarder voor roest en de onderdelen zijn vaak duurder, maar er gaat minder snel iets aan stuk. Mijn voorkeur is toch echt een auto die niet zo snel roest.
pi_195656333
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:53 schreef Dingest het volgende:
In de regel: bij een Fransoos heb je misschien wat meer kans op een probleem, maar onderdelen zijn vrij goedkoop en ze roesten minder snel. Mijn voorkeur is toch echt een auto die niet zo snel roest.
Kan. Naast onderdelenkosten, heb je het uurtarief van de werkplaats, meestal een veelvoud van de onderdelen. Plus het feit dat je je auto niet ter beschikking hebt gedurende de reparatie. Heb ik toch liever wat roest die ik op m'n vrije zaterdagmiddag behandel met allerlei roestwerende middelen en -spuiten. Been there, seen that.

Ik heb een Fransoos en nu (weer) kapotte gloeipluggen. Kolder natuurlijk, maar de werkplaats is zo een paar uur bezig, omdat die Fransen ze op een achterlijke plek hebben gemonteerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 17-10-2020 11:31:24 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195656599
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan. Naast onderdelenkosten, heb je het uurtarief van de werkplaats, meestal een veelvoud van de onderdelen. Plus het feit dat je je auto niet ter beschikking hebt gedurende de reparatie. Heb ik toch liever wat roest die ik op m'n vrije zaterdag middel behandel met allerlei roestwerende middelen en -spuiten. Been there, seen taht.

Ik een Fransoos en nu (weer) kapotte gloeipluggen. Kolder mnaturulijk, maar de werkplaats is zo een paar uur bezig, omdat die Fransen ze op een achterlijke plek hebben gemonteerd.
Dat is niet wat ik bedoel met roest ;) Bij auto's in deze prijsklasse heb je het niet over oppervlakteroest, maar gaten-in-dorpels-roest. Als je denkt dat sommige reparaties duur zijn voor wat je ervoor terugkrijgt, wacht maar tot de garage hun slijptol en lasapparaat tevoorschijn moet halen. En dat komt nog bovenop het mechanische onderhoud.

Investeren in onderhoud loont in deze prijsklasse veel meer dan investeren in laswerk en roestpreventie. Nieuwe koppeling of koppakking is duur, maar gaat jaren mee. Als roest eenmaal begint, blijft het komen.

Gloeipluggen zijn trouwens zelden makkelijke dingen om te verwijderen, heeft niet zoveel met het merk te maken :P
pi_195657960
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 15:37 schreef Dingest het volgende:
Als je denkt dat sommige reparaties duur zijn voor wat je ervoor terugkrijgt, wacht maar tot de garage hun slijptol en lasapparaat tevoorschijn moet halen. En dat komt nog bovenop het mechanische onderhoud.
Hangt er van af waar je het laat doen.
Ik heb bij eerdere auto's een paar keer laten lassen aan de dorpels en dat was echt tientjeswerk.
Een lokale Turk vroeg 30 euro voor 2 plaatjes en met een andere auto ben ik naar de sloperij geweest waar ik ook vaker kwam voor onderdelen. 50 euro om beide dorpels weer in orde te maken, waren in totaal 4 stukken.
Een "officiële" garage is inderdaad waarschijnlijk een stuk duurder maar je bent niet verplicht om ALLES wat er aan de auto moet gebeuren door hun te laten doen. Je mag best bepaalde klusjes uitbesteden.
pi_195660125
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 16:55 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hangt er van af waar je het laat doen.
Ik heb bij eerdere auto's een paar keer laten lassen aan de dorpels en dat was echt tientjeswerk.
Een lokale Turk vroeg 30 euro voor 2 plaatjes en met een andere auto ben ik naar de sloperij geweest waar ik ook vaker kwam voor onderdelen. 50 euro om beide dorpels weer in orde te maken, waren in totaal 4 stukken.
Een "officiële" garage is inderdaad waarschijnlijk een stuk duurder maar je bent niet verplicht om ALLES wat er aan de auto moet gebeuren door hun te laten doen. Je mag best bepaalde klusjes uitbesteden.
Mja, wat jij omschrijft is goedkoop maar ook een lapmiddel. Prima als je alleen nu door de APK wilt komen :Y Wil je het zo doen dat het voor jarenlang goed is, dan mag je wel de portemonnee trekken. Dichtbakken en 'roesteren' zijn twee heel verschillende reparaties :P Zo ken ik ook wel garages waar je voor 50e 'hoe dan ook' een APK krijgt. Ik weet alleen niet of je dat wel moet willen.

Komt ook bij dat als het eenmaal zo erg is dat er gelast moet worden, dit meestal niet eenmalig is en nooit op één plek blijft. En vaak wordt er pas ingegrepen als het al ver heen is (bij APK-afkeur). Ik heb Japanners gehad waarbij het ieder jaar op nieuw raak was bij de lasser, en ze alsnog vanwege roest na 15 jaar al op de sloop eindigden. Kan-ie mechanisch nog zo goed zijn, zonder solide carrosserie heb je er niets aan ;)
pi_195662555
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Dingest het volgende:
Ik heb Japanners gehad waarbij het ieder jaar op nieuw raak was bij de lasser, en ze alsnog vanwege roest na 15 jaar al op de sloop eindigden. Kan-ie mechanisch nog zo goed zijn, zonder solide carrosserie heb je er niets aan ;)
Zijn we het daar over eens. Nou die o|O o|O gloeipluggen uit dat motorblok rossen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195666006
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 14:53 schreef Dingest het volgende:

Die van mij is uit '89 en er is wel wat oppervlakteroest, maar bodem en dorpels zijn nog keihard.

Hier ook eentje uit 1989, en ik kan dit onderschrijven. Wat qua structurele stevigheid irrelevante roest onder de motorkap en bij een lasnaadje, meer niet. En die heeft flink wat kilometers achter de rug, en heeft ook niet altijd binnen gestaan oid.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:55:35 #86
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_195670633
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 16:55 schreef vannelle het volgende:

[..]
.... 30 euro voor 2 plaatjes en met een andere auto ben ik naar de sloperij geweest waar ik ook vaker kwam voor onderdelen. 50 euro om beide dorpels weer in orde te maken, waren in totaal 4 stukken.
...
Zelf wat aankloten is nog goedkoper en waarschijnlijk nauwelijks klotiger qua kwaliteit. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_195683946
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 18:50 schreef Dingest het volgende:

[..]

Mja, wat jij omschrijft is goedkoop maar ook een lapmiddel. Prima als je alleen nu door de APK wilt komen :Y Wil je het zo doen dat het voor jarenlang goed is, dan mag je wel de portemonnee trekken. Dichtbakken en 'roesteren' zijn twee heel verschillende reparaties :P Zo ken ik ook wel garages waar je voor 50e 'hoe dan ook' een APK krijgt. Ik weet alleen niet of je dat wel moet willen.

Komt ook bij dat als het eenmaal zo erg is dat er gelast moet worden, dit meestal niet eenmalig is en nooit op één plek blijft. En vaak wordt er pas ingegrepen als het al ver heen is (bij APK-afkeur). Ik heb Japanners gehad waarbij het ieder jaar op nieuw raak was bij de lasser, en ze alsnog vanwege roest na 15 jaar al op de sloop eindigden. Kan-ie mechanisch nog zo goed zijn, zonder solide carrosserie heb je er niets aan ;)
Ach, het was voor de APK gewoon nét iets te veel. Na het lassen was het voor een paar jaar goed.
Bovendien zat het niet in het zicht dus ik zie het probleem niet.

quote:
3s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 09:55 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zelf wat aankloten is nog goedkoper en waarschijnlijk nauwelijks klotiger qua kwaliteit. :)
Als je er een beetje verstand van hebt zou je ook weten dat het met een gewoon lasapparaat niet lukt, je moet al mig of tig of weet ik veel hoe dat heet hebben.
En als mijn auto daarna nog jaren door de APK kwam zal de kloterigheid ook wel meevallen denk je niet?

Verdorie, wat is dat toch?
Mag je tegenwoordig al geen tips meer geven om iets goedkoop te laten lassen aan een auto?
Zelfs zonder de situatie te kennen, zonder het laswerk te zien en/of beoordelen staan de meningen al weer klaar.

Mij maakt dat niet uit, laten jullie het dan maar duur doen. Heeft de dealer of garage (die het ws. uitbesteedt en zelf ook kosten rekent) ook weer wat te lachen. :)
pi_195684462
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 22:25 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ach, het was voor de APK gewoon nét iets te veel. Na het lassen was het voor een paar jaar goed.
Bovendien zat het niet in het zicht dus ik zie het probleem niet.
[..]

Als je er een beetje verstand van hebt zou je ook weten dat het met een gewoon lasapparaat niet lukt, je moet al mig of tig of weet ik veel hoe dat heet hebben.
En als mijn auto daarna nog jaren door de APK kwam zal de kloterigheid ook wel meevallen denk je niet?

Verdorie, wat is dat toch?
Mag je tegenwoordig al geen tips meer geven om iets goedkoop te laten lassen aan een auto?
Zelfs zonder de situatie te kennen, zonder het laswerk te zien en/of beoordelen staan de meningen al weer klaar.

Mij maakt dat niet uit, laten jullie het dan maar duur doen. Heeft de dealer of garage (die het ws. uitbesteedt en zelf ook kosten rekent) ook weer wat te lachen. :)
Ik zit zelf parttime bij een universele garage die zich vooral richt op oudere auto's en oldtimers ;) Dit soort problemen kom je dan regelmatig tegen. Voor mij is het geen kwestie van 'duur doen', maar 'goed doen' zodat de klant er jarenlang geen zorgen over heeft. Dan liggen de eisen vanuit onszelf gewoon wat hoger.
Jouw methode werkt, natuurlijk, maar dan is het met iedere APK wel weer afwachten wat het dan wordt. Soms ben je alsnog jaren klaar, soms kan het jaar erop de auto alsnog naar de schroot.

Los daarvan is laswerk gewoon nóg meer onderhoud wat bovenop mechanisch onderhoud komt. Als je dus op zoek bent naar een heel goedkope occassion, is juist dat iets nuttigs om op te letten.

Moet wel zeggen dat ik sowieso wil dat mijn auto zo lang als mogelijk mee gaat; als het stuk is, maak ik het. Ik heb liever een auto waar ik wat meer onderhoud in heb gestoken zodat ik weet dat het goed is, dan om de zoveel tijd iets nieuws kopen en afwachten wat eraan mankeert ;)
  zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:03:13 #89
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_195685596
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 17:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Een fiets kost een paar tientjes op marktplaats of bij de tweedehands fietsenhandel....
Een fiets kost een paar tientjes bij een fietsenhandel? Je bedoelt het tienvoudige.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:24:12 #90
408813 crew  trein2000
pi_195685804
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 00:03 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Een fiets kost een paar tientjes bij een fietsenhandel? Je bedoelt het tienvoudige.
Tweedehands? Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wil. Maar de fietsenwinkel hier op de hoek heeft echt fietsen voor (dik) onder de honderd euro hoor.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_195688736
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 00:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Tweedehands? Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wil. Maar de fietsenwinkel hier op de hoek heeft echt fietsen voor (dik) onder de honderd euro hoor.
Nou, ben gister wezen kijken... zei dat ik een budget heb van 50 euro :') , werd zowat uitgelachen en kreeg te horen dat he met dat budget geen fiets kunt krijgen. }:|
pi_195688974
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 09:35 schreef osodevo het volgende:

[..]

Nou, ben gister wezen kijken... zei dat ik een budget heb van 50 euro :') , werd zowat uitgelachen en kreeg te horen dat he met dat budget geen fiets kunt krijgen. }:|
bij een fietsenwinkel niet nee, die mensen moeten ervan leven.

Marktplaats of zwervers.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_195698875
Oké stel je ziet een auto van 500 800 euro te koop staan. Wat is dan je werkwijze om te controleren of hij nog lang meegaat? Behalve checken op roest...
pi_195699798
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:42 schreef osodevo het volgende:
Oké stel je ziet een auto van 500 800 euro te koop staan. Wat is dan je werkwijze om te controleren of hij nog lang meegaat? Behalve checken op roest...
Daar heb je in deze prijsklasse sowieso geen harde garantie op, maar let vooral op slijtagedelen die nogal duur kunnen uitvallen. Hoe voelt de koppeling, de bak, laten de vloeistoffen gekke dingen zien, wat voor onderhoud is er recent nog gedaan, etc.
pi_195699820
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:42 schreef osodevo het volgende:
Oké stel je ziet een auto van 500 800 euro te koop staan. Wat is dan je werkwijze om te controleren of hij nog lang meegaat? Behalve checken op roest...
Neem iemand mee die er verstand van heeft.
  zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:26:37 #96
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_195701058
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:42 schreef osodevo het volgende:
Oké stel je ziet een auto van 500 800 euro te koop staan. Wat is dan je werkwijze om te controleren of hij nog lang meegaat? Behalve checken op roest...
Verse apk.
Fatsoenlijk profiel op de bandjes.Remschijven zonder rare/diepe groeven.
Beetje normaal rijdend zonder rare geluiden of rookwolken.
Meest suffe, onverprutste opa-Jap, die je kan bedenken.
Als je dan de volgende apk ook nog doorkomt, heb je een bazenauto gevonden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_195701074
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:33 schreef YoyoKlaagzak het volgende:

[..]

Neem iemand mee die er verstand van heeft.
Ken je dat topic van Onbeschofte mensen die ICT support eisen. Vrienden willen zich daar niet voor lenen en lijkt mij ook niet zo respectvol om vriendschap daarvoor te gebruiken.

Daarom beter zelf doen.
pi_195701230
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 21:27 schreef osodevo het volgende:

[..]

Ken je dat topic van Onbeschofte mensen die ICT support eisen. Vrienden willen zich daar niet voor lenen en lijkt mij ook niet zo respectvol om vriendschap daarvoor te gebruiken.

Daarom beter zelf doen.
Wat een rare reactie. Voor je vrienden wil je toch af en toe wel iets doen? Ooit van de term ‘vriendendienst’ gehoord? De volgende keer kun jij hem of haar misschien ergens mee helpen. Het is (als het goed is) niet zo dat je elke maand autoadvies nodig hebt. Als het een echte autoliefhebber is, vindt hij of zij het waarschijnlijk zelfs leuk om te autoshoppen. Maak er gewoon een gezellig uitstapje van, voor zover dat kan in coronatijd.
pi_195701359
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 21:33 schreef YoyoKlaagzak het volgende:

[..]

Wat een rare reactie. Voor je vrienden wil je toch af en toe wel iets doen? Ooit van de term ‘vriendendienst’ gehoord? De volgende keer kun jij hem of haar misschien ergens mee helpen. Het is (als het goed is) niet zo dat je elke maand autoadvies nodig hebt. Als het een echte autoliefhebber is, vindt hij of zij het waarschijnlijk zelfs leuk om te autoshoppen. Maak er gewoon een gezellig uitstapje van, voor zover dat kan in coronatijd.
Is geen rare reactie. Lees dat topic maar zelf door, vrienden zitten daar niet op te wachten. Daarnaast zou ik hen er niet mee willen belasten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door osodevo op 17-10-2020 21:53:05 ]
pi_195701632
Ok, succes dan maar. :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')