abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:01:19 #1
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195567232
18 november aanstaande zijn er in een aantal gemeenten weer een aantal vervroegde gemeenteraadsverkiezingen ivm een gemeentelijke herindeling.

Dit jaar liggen die verkiezingen wat meer onder een vergrootglas dan andere jaren, omdat het de proeftuin voor coronaproof stemmen is vóór de Tweede-Kamerverkiezingen van 2021.

Provincie Groningen

Eemsdelta (29 zetels)

In de provincie Groningen worden de gemeenten Delfzijl, Appingedam en Loppersum samengevoegd tot een nieuwe gemeente Eemsdelta van ~46.000 inwoners. Dit is een van de laatste stappen in een grote herindelingsoperatie in de provincie. Het aantal gemeenten is daarbij verminderd van 23 in 2017 naar 10 in 2021. De toekomst van de gemeenten Pekela, Veendam en Stadskanaal is nog onduidelijk.

In Eemsdelta nemen de volgende landelijke partijen deel:
• ChristenUnie
• PvdA
• CDA
• VVD
• GroenLinks
• D66

En daarnaast de lokale partijen:
• Lokaal Belang Eemsdelta (een fusie van Fractie 2014 (Delfzijl), Gemeentebelangen Appingedam & Loppersum Vooruit)
• Gemeentebelangen (een voortzetting van Lijst Stulp uit Delfzijl)
• Seniorenpartij Eemsdelta (nu in de gemeenteraad van Delfzijl)
• Jongerenpartij Eemsdelta (nieuw)

De SP (nu in de gemeenteraad van Appingedam) en de PVV (nu in de gemeenteraad van Delfzijl) doen niet mee. Het huidige PVV-raadslid uit Delfzijl staat nu op de lijst van de Jongerenpartij.

De uitslag in 2018 in Delfzijl (D), Appingedam (A) en Loppersum (L) zag er als volgt uit. Ik heb de uitslag ook omgerekend naar een gemeente Eemsdelta (E) met 29 zetels, met de kanttekening dat niet alle partijen in alledrie de gemeenten deelnamen.



Provincie Noord-Brabant

Bij de herindelingen in Noord-Brabant midden jaren '90 is de gemeente Haaren ontstaan uit de oude gemeenten Haaren, Helvoirt en Esch en het dorp Biezenmortel uit de oude gemeente Udenhout. Het idee was dat dit een plattelandsgemeente tussen de grotere plaatsen Vught, Boxtel en Oisterwijk zou zijn. Dit blijkt toch niet te werken, omdat er weinig onderlinge binding tussen de verschillende dorpen is. Ook is de gemeente met 14.000 inwoners te klein om alle taken uit te voeren die zij door het Rijk in de maag is gesplitst. Een poging tot een ambtelijke samenwerking met Boxtel en Sint-Michielsgestel mislukte.

Uiteindelijk heeft de gemeente Haaren besloten om zichzelf op te heffen, en de dorpen te verdelen onder de omringende gemeenten:
• Esch gaat naar Boxtel,
• dorp Haaren naar Oisterwijk,
• Helvoirt naar Vught,
• Biezenmortel naar Tilburg.

De gemeenteraad bestaat nu uit 4 partijen: Progressief '96 (5 zetels), Samenwerking '95 (4 zetels), CDA (4 zetels) en VVD (2 zetels).

In verband met de opheffing van Haaren zijn in de uitgebreide gemeenten Boxtel, Oisterwijk en Vught daarom verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad. Omdat Biezenmortel maar een klein dorp is (<10% van de gem. Haaren), is er in Tilburg geen verkiezing nodig. De bestaande gemeenteraad blijft daar zitten, en Tilburg doet gewoon mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2022.
Boxtel, Oisterwijk en Vught (en Eemsdelta) slaan de verkiezingen in 2022 over.

Boxtel (23 zetels, evenveel als in 2018, ~33.000 inwoners)

De deelnemende partijen zijn dezelfde als in 2018:
• Balans (5 zetels in 2018)
• Combinatie '95 (5)
• SP (3)
• CDA (3)
• D66 (3)
• INbox (2)
• PvdA/GroenLinks (1)
• VVD (1)

Oisterwijk (23 zetels (21 in 2018), ~32.000 inwoners)

De deelnemende partijen:
• Partij Gemeentebelangen PGB (6 zetels in 2018)
• PrO (5)
• Algemeen Belang (4)
• VVD (4)
• CDA (2)
• D66 (was onderdeel van PrO, samen met PvdA en GroenLinks, nu weer zelfstandig)
• WIJ! Oisterwijk (nieuw)

Vught (23 zetels (21 in 2018), ~31.500 inwoners)

De deelnemende partijen zijn dezelfde als in 2018:
• Gemeentebelangen (7 zetels in 2018)
• PvdA/GroenLinks (4)
• VVD (4)
• D66 (3)
• SP (2)
• CDA (1)

Topics van voorgaande jaren (er waren geen herindelingsverkiezingen in 2019):

2018: POL / Herindelingsverkiezingen 2018
2017: POL / Gemeenteraadsverkiezingen 2018 (in dit topic werden ook de herindelingsverkiezingen meegepakt)
2016: POL / Herindelingsverkiezingen Meierijstad 23 november 2016
2015: POL / Herindelingsverkiezingen 2015: Gooise Meren en Edam-Volendam
2014: POL / Gemeenteraadsverkiezingen #8: Napraten
2013: POL / Gemeenteraadsverkiezingen 2014 #2: Ook met OPA
(over 2011 en 2012 zijn geen topics geopend)
2010: POL / 24 november: Herindelingsverkiezingen

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 17-11-2020 15:20:06 ]
  zondag 11 oktober 2020 @ 15:21:35 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195567710
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:01 schreef freako het volgende:

Dit jaar liggen die verkiezingen wat meer onder een vergrootglas dan andere jaren, omdat het de proeftuin voor coronaproof stemmen is vóór de Tweede-Kamerverkiezingen van 2021.
Niet alle proefballonnetjes voor coronaproof stemmen kunnen nu al uitgeprobeerd worden. Briefstemmen en het uitsmeren van de verkiezingen over meerdere dagen sowieso niet, hiervoor is een wetswijziging nodig.

Op dit moment ligt er een wetswijziging bij de Tweede Kamer. Hierin wordt geregeld dat het stembureau coronaproof ingericht moet zijn (ook voor het tellen na afloop). Dit moet al ingaan bij deze herindelingsverkiezingen. Ook wordt o.a. gewijzigd dat het aantal volmachten van twee naar drie gaat, en dat deze ook digitaal aangevraagd kunnen worden. Dit kan waarschijnlijk niet op tijd geregeld worden voor deze verkiezingen.
pi_195592516
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:01 schreef freako het volgende:
17 november aanstaande zijn er in een aantal gemeenten weer een aantal vervroegde gemeenteraadsverkiezingen ivm een gemeentelijke herindeling.

Dit jaar liggen die verkiezingen wat meer onder een vergrootglas dan andere jaren, omdat het de proeftuin voor coronaproof stemmen is vóór de Tweede-Kamerverkiezingen van 2021.

Provincie Groningen

Eemsdelta (29 zetels)

In de provincie Groningen worden de gemeenten Delfzijl, Appingedam en Loppersum samengevoegd tot een nieuwe gemeente Eemsdelta van ~46.000 inwoners. Dit is een van de laatste stappen in een grote herindelingsoperatie in de provincie. Het aantal gemeenten is daarbij verminderd van 23 in 2017 naar 10 in 2021. De toekomst van de gemeenten Pekela, Veendam en Stadskanaal is nog onduidelijk.

In Eemsdelta nemen de volgende landelijke partijen deel:
• ChristenUnie
• PvdA
• CDA
• VVD
• GroenLinks
• D66

En daarnaast de lokale partijen:
• Lokaal Belang Eemsdelta (een fusie van Fractie 2014 (Delfzijl), Gemeentebelangen Appingedam & Loppersum Vooruit)
• Gemeentebelangen (een voortzetting van Lijst Stulp uit Delfzijl)
• Seniorenpartij Eemsdelta (nu in de gemeenteraad van Delfzijl)
• Jongerenpartij Eemsdelta (nieuw)

De SP (nu in de gemeenteraad van Appingedam) en de PVV (nu in de gemeenteraad van Delfzijl) doen niet mee. Het huidige PVV-raadslid uit Delfzijl staat nu op de lijst van de Jongerenpartij.

De uitslag in 2018 in Delfzijl (D), Appingedam (A) en Loppersum (L) zag er als volgt uit. Ik heb de uitslag ook omgerekend naar een gemeente Eemsdelta (E) met 29 zetels, met de kanttekening dat niet alle partijen in alledrie de gemeenten deelnamen.

[ afbeelding ]

Als we de PVV dan in jouw model omdopen tot Jongerenpartij, ervan uitgaande dat de PVV-stemmers gelijkmatig uitwaaieren over de andere partijen en de nieuwe partij een gelijk aantal stemmen trekt uit de andere twee gemeenten, en als we de Seniorenpartij een zetel extra geven en Gemeentebelangen (Stulp) een minder, dan is er denk ik een realistisch beeld. De SP gaat denk ik naar de PvdA, die partij is niet kapot te krijgen in het noorden.
  maandag 12 oktober 2020 @ 18:44:32 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195592940
Ik bedacht me net dat er ook nog Eilandraadsverkiezingen zijn, op Sint-Eustatius. De vorige eilandraad en eilandgedeputeerden zijn in 2018 door het Rijk afgezet ivm wanbeleid. In plaats daarvan werd er een regeringscommissaris benoemd. De al geplande eilandraadsverkiezingen van 2019 werden daarom ook overgeslagen.

Nu zijn op 21 oktober alsnog verkiezingen voor de 5 zetels in de eilandraad. Deze begint met beperkte bevoegdheden, eerst alleen adviserend. De bedoeling is dat dit daarna geleidelijk uitgebreid wordt.
  maandag 12 oktober 2020 @ 18:58:55 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195593198
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 18:22 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Als we de PVV dan in jouw model omdopen tot Jongerenpartij, ervan uitgaande dat de PVV-stemmers gelijkmatig uitwaaieren over de andere partijen en de nieuwe partij een gelijk aantal stemmen trekt uit de andere twee gemeenten, en als we de Seniorenpartij een zetel extra geven en Gemeentebelangen (Stulp) een minder, dan is er denk ik een realistisch beeld. De SP gaat denk ik naar de PvdA, die partij is niet kapot te krijgen in het noorden.
Ja, klinkt reëel.

De opkomst gaat ook nog een grote rol spelen. Die is sowieso al niet daverend voor herindelingsverkiezingen (-10 procentpunt is heel normaal). en de rare tijden waar we nu in leven zijn ook niet bevorderlijk.
pi_195599953
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 18:58 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, klinkt reëel.

De opkomst gaat ook nog een grote rol spelen. Die is sowieso al niet daverend voor herindelingsverkiezingen (-10 procentpunt is heel normaal). en de rare tijden waar we nu in leven zijn ook niet bevorderlijk.
Hoe dan ook is dit bevingsgebied (Loppersum) en roestgebied (vergane industriële glorie in Delfzijl). Het vertrouwen in landelijke politieke partijen is in deze gemeenten verder weg dan in bijvoorbeeld Groningen zelf (veel studenten van buitenaf, veel elitair-progressieve inwoners -> GL, D66 en PvdD) of twee jaar geleden in Westerkwartier (hoge kerkgang en dus veel CDA en CU). Zeker bij gebrek aan de radicale oppositie (PVV, SP en FvD) verwacht ik een eclatante overwinning voor de lokale partijen. Een lagere opkomst voedt die overwinning misschien nog wel meer.
pi_195602561
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 23:17 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Hoe dan ook is dit bevingsgebied (Loppersum) en roestgebied (vergane industriële glorie in Delfzijl). Het vertrouwen in landelijke politieke partijen is in deze gemeenten verder weg dan in bijvoorbeeld Groningen zelf (veel studenten van buitenaf, veel elitair-progressieve inwoners -> GL, D66 en PvdD) of twee jaar geleden in Westerkwartier (hoge kerkgang en dus veel CDA en CU). Zeker bij gebrek aan de radicale oppositie (PVV, SP en FvD) verwacht ik een eclatante overwinning voor de lokale partijen. Een lagere opkomst voedt die overwinning misschien nog wel meer.
Lage opkomst is meestal goed voor partijen als CU en SGP, met een heel trouwe achterban. Als FvD ook maar 1 zetel had gehaald daar was het echt belachelijk geweest, die willen nog steeds de gaskraan weer open zetten tot het gas op is (ja, ik weet dat FvD met de PS veel stemmen had in Delfzijl, maar Delfzijl is juist de laatste maanden een paar keer flink getroffen door aardbevingen). Ik denk inderdaad wel een hoge score voor lokale partijen, die hebben niet de last van een landelijke partij die (ooit) verantwoordelijk was voor de gaskraan en bevingsschade. Dat hebben VVD, CDA, PvdA, D66 en CU wel, dan hou je van de landelijke partijen die mee doen alleen GL over.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195607415
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 07:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

Lage opkomst is meestal goed voor partijen als CU en SGP, met een heel trouwe achterban. Als FvD ook maar 1 zetel had gehaald daar was het echt belachelijk geweest, die willen nog steeds de gaskraan weer open zetten tot het gas op is (ja, ik weet dat FvD met de PS veel stemmen had in Delfzijl, maar Delfzijl is juist de laatste maanden een paar keer flink getroffen door aardbevingen). Ik denk inderdaad wel een hoge score voor lokale partijen, die hebben niet de last van een landelijke partij die (ooit) verantwoordelijk was voor de gaskraan en bevingsschade. Dat hebben VVD, CDA, PvdA, D66 en CU wel, dan hou je van de landelijke partijen die mee doen alleen GL over.
Dat een stem op FvD in Groningen niet in het belang is van de bevingsgedupeerden, staat als een paal boven water. Toch eindigde de partij daar niet met lege handen in 2019:
Appingedam - 10,51%
Delfzijl - 12,61%
Groningen - 7,78%
Het Hogeland - 8,26%
Loppersum - 6,31%
Midden-Groningen - 12,39%
Oldambt - 13,97%
Pekela - 14,53%
Stadskanaal - 13,10%
Veendam - 13,62%
Westerkwartier - 10,93%
Westerwolde - 15,34%

Wat je wel ziet, is dat in bevingsgemeenten Het Hogeland en Loppersum relatief weinig mensen op FvD stemmen. In de afgelegen grensgemeenten en/of gemeenten met weinig werkgelegenheid, zoals in de roestgebieden Westerwolde, Pekela, Delfzijl en Oldambt, kregen ze de meeste stemmen.

En GL doet het in de Eemsdelta nooit heel goed. De meeste stemmen buiten de stad krijgen ze doorgaans van een paar circulaire hobbyboeren in de buurt van Winsum, van wie één gezinslid werkzaam is bij de Rijksuniversiteit of het UMCG.
  Moderator / Redactie Sport maandag 19 oktober 2020 @ 15:46:14 #9
92686 crew  borisz
Keurmeester
  maandag 19 oktober 2020 @ 16:31:11 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195731541
In Oisterwijk is er bij de nieuwe partij Wij Oisterwijk nu al heibel in de tent.

Drie van de zes kandidaten zijn opgestapt nadat de #2 Kim Tjoa in een inmiddels verwijderde tweet de regering uitmaakte voor landverraders, en daarna ook dit pareltje tweette. En die werden vervolgens door de lijsttrekker gedeeld

(edit: heb de tweet verwijderd)

https://www.bd.nl/tilburg(...)partij-weg~a8a72024/

[ Bericht 40% gewijzigd door freako op 19-10-2020 17:47:20 ]
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 17:05:15 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195732038
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 16:31 schreef freako het volgende:
In Oisterwijk is er bij de nieuwe partij Wij Oisterwijk nu al heibel in de tent.

Drie van de zes kandidaten zijn opgestapt nadat de #2 Kim Tjoa in een inmiddels verwijderde tweet de regering uitmaakte voor landverraders, en daarna ook dit pareltje tweette. En die werden vervolgens door de lijsttrekker gedeeld

[ twitter ]

https://www.bd.nl/tilburg(...)partij-weg~a8a72024/
Ugh, freako, ik snap waarom je dit post maar die onderste tweet vind ik niet kunnen hier.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 19 oktober 2020 @ 17:48:19 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195732673
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 17:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ugh, freako, ik snap waarom je dit post maar die onderste tweet vind ik niet kunnen hier.
OK, heb 'm weggehaald. Haal jij de link uit de quote?
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 18:44:14 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195733768
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 17:48 schreef freako het volgende:

[..]

OK, heb 'm weggehaald. Haal jij de link uit de quote?
Laat de link maar staan, als men het wil bekijken vind ik dat prima verder.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195734099
Nou vind ik plots de verkiezingen in Oisterwijk spannend...

Ik begrijp nu ook dat ze niet nieuw zijn, maar al in de raad zitten (of in elk geval de lijsttrekker).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 19 oktober 2020 @ 19:26:25 #15
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195734460
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 19:04 schreef Hanca het volgende:
Nou vind ik plots de verkiezingen in Oisterwijk spannend...

Ik begrijp nu ook dat ze niet nieuw zijn, maar al in de raad zitten (of in elk geval de lijsttrekker).
Ja, die lijsttrekker zat voor Progressief Oisterwijk in de raad, maar splitste zich ineens af omdat ze libertariër was geworden en lijkt nu dus richting de complottheorieën te schuiven.
  Moderator maandag 19 oktober 2020 @ 19:47:18 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195734951
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 19:26 schreef freako het volgende:

[..]

Ja, die lijsttrekker zat voor Progressief Oisterwijk in de raad, maar splitste zich ineens af omdat ze libertariër was geworden en lijkt nu dus richting de complottheorieën te schuiven.
Dat zal een gezellige boel worden :D

Niets zo venijnig als lokale politiek.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 10:32:02 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195781020
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 18:44 schreef freako het volgende:
Ik bedacht me net dat er ook nog Eilandraadsverkiezingen zijn, op Sint-Eustatius. De vorige eilandraad en eilandgedeputeerden zijn in 2018 door het Rijk afgezet ivm wanbeleid. In plaats daarvan werd er een regeringscommissaris benoemd. De al geplande eilandraadsverkiezingen van 2019 werden daarom ook overgeslagen.
Dit was dus gisteren. Uitslag: de Progressive Labour Party heeft 3 zetels, de Democratic Party 2 en de United People Coalition geen zetels.
Een interessante uitslag, omdat de PLP ook al aan de macht was voordat er ingegrepen werd.
pi_195790433
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 10:32 schreef freako het volgende:

[..]

Dit was dus gisteren. Uitslag: de Progressive Labour Party heeft 3 zetels, de Democratic Party 2 en de United People Coalition geen zetels.
Een interessante uitslag, omdat de PLP ook al aan de macht was voordat er ingegrepen werd.
Minstens zo interessant: wat heeft de PLP gedaan in de tussentijd? Een reorganisatie binnen de partij zorgt natuurlijk wel dat de aanstichters van eerder niet meer aan de macht zijn.

Hoe anders was dat in Delfzijl. Boegbeeld van de PvdA moest ooit aftreden als wethouder, bleef prominent in de raadsfractie zitten en schoot daarna wortel als oprichter van Fractie 2014. Sinds 2014 is hij weer wethouder. Benieuwd wat hij dadelijk in 2021 doet...
  donderdag 22 oktober 2020 @ 18:47:08 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_195791001
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 18:11 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Minstens zo interessant: wat heeft de PLP gedaan in de tussentijd? Een reorganisatie binnen de partij zorgt natuurlijk wel dat de aanstichters van eerder niet meer aan de macht zijn.
Er stonden vooral oude bekenden op de lijsten begreep ik. Clyde van Putten, die als kwade genius wordt beschouwd, stond op een onverkiesbare plaats op de PLP-lijst. Verwachting is wel dat hij op voorkeursstemmen weer verkozen wordt.

Vanuit Den Haag is er ook niet al te voortvarend gewerkt om zich geliefd te maken. Grootste problemen naast de armoede zijn blijkbaar de slechte staat van de wegen en de drinkwatervoorziening, en daar begon het herstel net een beetje op gang te komen.

De eilandraad heeft nog niet alle bevoegdheden terug. Het budgetrecht en het benoemen en ontslaan van eilandgedeputeerden en ambtenaren blijft vooralsnog bij de regeringscommissaris, en die heeft ook een vetorecht.
pi_195791442
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 18:47 schreef freako het volgende:

[..]

Er stonden vooral oude bekenden op de lijsten begreep ik. Clyde van Putten, die als kwade genius wordt beschouwd, stond op een onverkiesbare plaats op de PLP-lijst. Verwachting is wel dat hij op voorkeursstemmen weer verkozen wordt.

Vanuit Den Haag is er ook niet al te voortvarend gewerkt om zich geliefd te maken. Grootste problemen naast de armoede zijn blijkbaar de slechte staat van de wegen en de drinkwatervoorziening, en daar begon het herstel net een beetje op gang te komen.

De eilandraad heeft nog niet alle bevoegdheden terug. Het budgetrecht en het benoemen en ontslaan van eilandgedeputeerden en ambtenaren blijft vooralsnog bij de regeringscommissaris, en die heeft ook een vetorecht.
Nadeel van met name de BES-eilanden is dat politiek niet zozeer ideologisch is gegroepeerd, maar meer identitair, ook op Curaçao en Sint-Maarten. Je hebt niet een sociaal-democratische partij of een liberale, maar de partij van Gumbs, van Wescott of van Martina. Met welke familie je het meest bevriend bent, daar stem je op.
  dinsdag 17 november 2020 @ 14:36:52 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_196286538
Even een schopje omhoog, want deze verkiezingen zijn morgen.

Stembureaus zijn uiteraard coronaproof ingericht. In alle gemeenten worden ook besloten stembureaus ingericht in verpleeg- of verzorgingshuizen waar alleen de bewoners en personeel mogen stemmen.
Eerder openen van de stembureaus of stemmen per post is nog niet mogelijk, hiervoor moet eerst de wet worden gewijzigd.

In Vught wordt geëxperimenteerd met een drive-in stembureau, op de parkeerplaats van het Van der Valk-hotel.

In Boxtel wordt een van de stembureaus bemensd door ambtenaren van de gemeente Den Haag en van de Kiesraad.
pi_196286885
Is dat laatste om hier ervaring mee op te doen? Of om tekorten aan te vullen oid?
pi_196286996
Ambtenaren inzetten bij een tekort aan vrijwilligers, dat is misschien wel een oplossing voor het tekort wat er dreigt te komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 17 november 2020 @ 15:21:40 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_196287227
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 15:00 schreef KareldeStoute het volgende:
Is dat laatste om hier ervaring mee op te doen? Of om tekorten aan te vullen oid?
Dat eerste, dit is de eerste en enige proeftuin voor de Kamerverkiezingen.

Vrijwilligers uit de gemeente zelf waren wel te vinden. Wat ik ervan begrepen had, waren er wel afzeggingen onder de vaste kern, maar was dat redelijk eenvoudig aangevuld.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 15:08 schreef Hanca het volgende:
Ambtenaren inzetten bij een tekort aan vrijwilligers, dat is misschien wel een oplossing voor het tekort wat er dreigt te komen.
Klopt. Maar gemeente-ambtenaren zijn nu ook al vaak stembureaulid.
  woensdag 18 november 2020 @ 19:06:51 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')