abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195518903
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:09 schreef chratnox het volgende:

[..]

Wat mij betreft een goeie les voor het pandemie-draaiboek. Zorg dat er voldoende 'reserve' capaciteit snel gemaakt kan worden voor als 't nodig is.
Het zit hem voornamelijk in personeel waar de problemen zitten. Dat is moeilijk op en af te schalen want afschalen betekent gewoon mensen ontslaan.
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:12:30 #102
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195518907
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:11 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Absoluut. Maar dit had echt niemand aan zien komen. Letterlijk ieder land is door deze pandemie verrast. Volgens mij alleen Finland had een noodvoorraad een beetje op orde en dat ook nog eens deels omdat zij domweg het geluk hadden dat het virus hen iets later pas bereikte.
Daar heb je niks aan zonder het benodigde personeel.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_195518912
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Of gewoon uit voorzorg. In de categorie we hebben geen idee wat er op ons afkomt en dit kunnen we relatief makkelijk doen, dan hebben we op dat vlak in ieder geval geen probleem. (En kunnen we onze aandacht volledig richten op de vlakken waar wel problemen zijn)
Volgens mij was het uit voorzorg indien de reguliere zorg overbelast zou raken.
pi_195518913
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:10 schreef Tijn het volgende:

[..]

Mijn indruk is dat die noodhospitalen in paniek zijn opgezet naar buitenlands voorbeeld, zonder dat er verder goed is nagedacht over de noodzaak of de haalbaarheid.
Ja ok, maar dan zijn ze niet per se niet gebruikt vanwege tekort aan personeel. Dan waren ze dus ook nog niet nodig.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195518921
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:08 schreef Tijn het volgende:

[..]

Daarom zijn die noodhospitalen ook nauwelijks gebruikt. Dat komt niet omdat het aantal patiënten meeviel, maar omdat er geen personeel was om zowel het normale ziekenhuis als de noodlocatie te bemannen.
Volgens mij was de noodlocatie ook simpelweg niet nodig, omdat de piek in het ziekenhuis niet bereikt was.

Als de stront echt aan de knikker was waren er her en der nog wel mensen opgetrommeld die zo'n hospitaal hadden kunnen bemannen: het leger, ex-zorgmedewerkers etc. En je had altijd nog suboptimale zorg kunnen leveren door meer patiënten per personeelslid in te zetten.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195518922
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:11 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

[..]

Tijdens de eerste golf was het volkomen logisch dat we erdoor overvallen werden. Op dit moment liggen er zo'n 220 patiënten op de IC en zo'n 850? patiënten op de verpleegafdeling. Dat dat al zo ontwrichtend is als nu gezegd wordt is gewoon echt niet voorbereid zijn. Ze gaven zelf aan te weten dat er een 2e golf aan kwam, wat hadden ze gedacht, dat ze de patiënten beter konden wensen?
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:13:32 #107
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195518926
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, het is natuurlijk ook een gotspe dat dezelfde mensen die al jaren klagen over zorgpremie en eigen risico nu lopen te roepen dat er meer bedden hadden moeten zijn. Ja, prima, maar dat kost wat.
En je hebt niks ad bedden zonder het benodigde personeel.
pi_195518927
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Had dan wel deels met militair personeel bemenst kunnen worden, natuurlijk, hoewel dat aantal ook beperkt is.
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:14:08 #109
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195518936
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Volgens mij was de noodlocatie ook simpelweg niet nodig, omdat de piek in het ziekenhuis niet bereikt was.

Als de stront echt aan de knikker was waren er her en der nog wel mensen opgetrommeld die zo'n hospitaal hadden kunnen bemannen: het leger, ex-zorgmedewerkers etc.
Het kwam inderdaad uiteindelijk vooral neer op IC-capaciteit, maar het lijkt me niet dat die tentjes die ze hebben opgezet zijn ingericht als volwaarde intensive care units.
pi_195518937
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, het is natuurlijk ook een gotspe dat dezelfde mensen die al jaren klagen over zorgpremie en eigen risico nu lopen te roepen dat er meer bedden hadden moeten zijn. Ja, prima, maar dat kost wat.
Klopt tuurlijk zou je her en der misschien nog wel ergens wat geld kunnen vinden. Maar met dat schrapen gaan we geen 10.000 bedden van betalen met wat vooral geld kost bijbehorend personeel.
pi_195518941
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:13 schreef chratnox het volgende:

[..]

Tijdens de eerste golf was het volkomen logisch dat we erdoor overvallen werden. Op dit moment liggen er zo'n 220 patiënten op de IC en zo'n 850? patiënten op de verpleegafdeling. Dat dat al zo ontwrichtend is als nu gezegd wordt is gewoon echt niet voorbereid zijn. Ze gaven zelf aan te weten dat er een 2e golf aan kwam, wat hadden ze gedacht, dat ze de patiënten beter konden wensen?
Ik las vandaag een quote van een bestuurder van een ziekenhuis, dat ze goed voorbereid was voor wanneer de tweede golf zou komen...
In Southern Sun
pi_195518943
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Het kwam inderdaad uiteindelijk vooral neer op IC-capaciteit, maar het lijkt me niet dat die tentjes die ze hebben opgezet zijn ingericht als volwaarde intensive care units.
Nee, het noodhospitaal was voor herstellende patiënten die laagdrempelige zorg nodig hadden.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:15:04 #113
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195518949
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Als de stront echt aan de knikker was waren er her en der nog wel mensen opgetrommeld die zo'n hospitaal hadden kunnen bemannen: het leger, ex-zorgmedewerkers etc. En je had altijd nog suboptimale zorg kunnen leveren door meer patiënten per personeelslid in te zetten.
Er zijn god-weet-hoeveel ex-zorgmedewerkers weer ad slag gegaan in de ziekenhuizen tijdens de 1e golf.
pi_195518961
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Er zijn god-weet-hoeveel ex-zorgmedewerkers weer ad slag gegaan in de ziekenhuizen tijdens de 1e golf.
En die hebben er dus voor gezorgd dat de noodhospitaals niet nodig waren. Hulde!
In Southern Sun
pi_195518962
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Had dan wel deels met militair personeel bemenst kunnen worden, natuurlijk, hoewel dat aantal ook beperkt is.
Daar was ook al een deel van aan het werk in de ziekenhuizen. Net als opgetrommelde ex-zorgmedewerkers.
pi_195518964
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En ook genoeg niet. Dus wat is je punt?
pi_195518965
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:12 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

IC personeel is stukken lastiger dan 'gewone' verpleging heb ik me laten vertellen. Zoals @Tijger_m ook zegt, het leger kan dan tijdens zo'n pandemie bijspringen. Het gaat er niet om dat je 10.000 mensen klaar hebt staan, maar de hoeveelheid mensen die op een verpleegafdeling kunnen werken is allicht stukken groter dan de hoeveelheid mensen die op een IC-afdeling kan werken.
pi_195518976
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat waren toch tenten als voorsorteer-portaal voor het ziekenhuis?
Ik kan me helemaal niet herinneren dat we tenten als noodhospitaals hebben opgezet, eerlijk gezegd...
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:17:14 #119
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195518978
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:13 schreef chratnox het volgende:

[..]

Hoe snel denk jij dat er nieuw personeel opgeleid kan worden?

En dan heb ik het nog niets eens over de uitval aan zorgpersoneel die er nu is. Of nog door de 1e golf, of nu door de huidige golf.
pi_195518984
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:17 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ik kan me helemaal niet herinneren dat we tenten als noodhospitaals hebben opgezet, eerlijk gezegd...
Je kunt gewoon noodhospitaal Ahoy googelen, hè.
pi_195518987
Operatiepersoneel Zuyderlandziekenhuis getroffen door coronavirus
https://nos.nl/artikel/23(...)oor-coronavirus.html

Laatste stukje wel interessant over dit onderwerp:
quote:
Vanwege de besmettingen zijn twee van de 19 operatiekamers van het ziekenhuis gesloten. "Om het verschil aan te duiden: in april hadden we 17 OK's dicht en twee OK's open", aldus Jongen. Alle spoedzorg gaat volgens hem gewoon door.
In Southern Sun
pi_195518996
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:17 schreef Mammietje het volgende:

[..]

In Ahoy was een noodhospitaal de rest waren inderdaad gewoon triage tenten.
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 00:19:14 #123
12221 Tijn