abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195505965
quote:
Alle jongeren in Nederland moeten op hun 18de verjaardag 10.000 euro op hun rekening gestort krijgen als ‘startkapitaal’. Zónder voorwaarden. Miljonairs moeten dat idee van GroenLinks via de belasting gaan betalen.

Het opvallende plan, dat 2,2 miljard euro per jaar kost, staat in het GroenLinks-verkiezingsprogramma dat zaterdag wordt gepresenteerd. Om het te betalen wil de partij een ‘miljonairstaks’ invoeren van 1 procent (voor vermogens vanaf 1 miljoen euro) of 2 procent (voor wie 2 miljoen euro of meer heeft). Partijleider Jesse Klaver noemt de extra belasting ‘een solidariteitsbijdrage’.

Het geld zou naar álle 18-jarigen gaan, ook naar kinderen van ouders zonder krappe portemonnee. Klaver zegt ‘bewust’ te hebben gekozen voor ‘een simpel systeem’. ,,Miljonairs met kinderen gaan aan dit systeem bijdragen. Er zitten ongetwijfeld jongeren bij die het niet nodig hebben, maar het overgrote deel heeft géén ouders die miljonair zijn.” Elk jaar worden in ons land ruim 200.000 kinderen 18 jaar.
Doelmatig

Waar GroenLinks er bij het omstreden kabinetsplan voor een investeringssubsidie voor bedrijven (BIK) op hamert dat het geld niet terecht moet komen bij bedrijven of personen die het niet nodig hebben, ziet Klaver dat probleem niet voor een generieke gift aan alle jongeren.

,,Wij denken dat het heel doelmatig is, omdat het de kansen van jongeren vergroot en we het miljonairs laten betalen.” Er zijn volgens het CBS meer dan 200.000 mensen in Nederland met een vermogen van meer dan 1 miljoen euro. Met zijn plan wordt volgens Klaver ‘welvaartsongelijkheid’ bestreden.

De GroenLinks-leider zegt dat elke jongere het geld naar eigen inzicht kan investeren in zijn of haar toekomst. ,,Nu beginnen jongeren met een studieschuld aan hun leven, straks hebben ze een startkapitaal.” Het geld komt wel met een waarschuwing, verzekert Klaver: dat het van belang is dat het wordt gebruikt voor je eigen ontwikkeling en voor je toekomst. ,,Besteed het wijs.”
Verbrassen

Bang dat de 18-jarigen het geld verbrassen is hij niet. ,,We hebben daar vertrouwen in. Dat kunnen ze heel goed.” Dat heeft volgens hem te maken met zijn ‘mensbeeld’. ,,Ik geloof dat als je mensen verantwoordelijkheid geeft, ze die in de meeste gevallen met beide handen zullen aangrijpen. Wij willen jongeren het stuur over hun eigen leven in handen geven.”

Volgens GroenLinks hebben jongeren het startkapitaal nodig, omdat zij nu een te grote achterstand hebben op eerdere generaties. Zo kunnen ze lastiger een vaste baan vinden en komen ze moeilijker aan een woning. Met een startkapitaal kunnen ze ‘in zichzelf investeren’, is het idee. Dat GroenLinks veel jonge kiezers heeft, heeft volgens Klaver niets met dit voorstel te maken.

De leeftijd waarop de jongeren het geld krijgen, was wel ‘een discussiepunt’. Klaver koos bijvoorbeeld niet voor 25 jaar omdat hij ook wil dat mbo-studenten die na hun opleiding een eigen bedrijf willen beginnen, het geld daarvoor kunnen gebruiken. Ook moet het gebruikt kunnen worden voor een studie aan hogeschool of universiteit. ,,Als je 18 bent mag je stemmen, begint je volwassen leven en geven wij je een kickstart.”
Compensatie leenstelsel

Het leenstelsel voor studenten – Klaver stond in 2014 zelf aan de wieg – maakt in het verkiezingsprogramma plaats voor een ‘nieuwe studiebeurs’ waarbij studenten maximaal 400 euro per maand krijgen. Alle studenten die de afgelopen vijf jaar wél hun beurs hebben moeten lenen krijgen in de plannen van GroenLinks ter compensatie ook eenmalig 10.000 euro. ,,Dit is de manier om te zorgen dat de generatie die nadeel heeft ondervonden van het leenstelsel er een stuk voor terugkrijgt.”

De PvdA, die vorig jaar zijn handen aftrok van het leenstelsel, vindt ook dat de leenstelselgeneratie compensatie moet krijgen. Maar op welke manier dat moet gebeuren, wordt pas eind van de maand duidelijk als het verkiezingsprogramma wordt gepresenteerd. D66 denkt aan een korting op de studieschuld. Studenten die hun studiefinanciering hebben geleend met terugwerkende kracht een beurs geven zou tussen de 3 en 8 miljard euro kosten.

Er is al langer geen meerderheid meer voor het huidige leenstelsel. Maar alle partijen hebben verschillende plannen voor een alternatief. Omdat in het regeerakkoord is afgesproken deze kabinetsperiode niet te tornen aan het leenstelsel, verandert er nu niets. Het volgende kabinet zal met een alternatief moeten kome

Piketty als inspiratiebron

GroenLinks werd op het spoor gebracht van een ‘startkapitaal’ voor jongeren door de Franse econoom Thomas Piketty, die Klaver in 2014 naar Nederland haalde voor een gesprek in de Tweede Kamer. Volgens Piketty is het niet langer vanzelfsprekend dat jongeren het beter krijgen dan hun ouders en neemt de ongelijkheid in westerse landen toe. Om deze sociaaleconomische ongelijkheid tegen te gaan, stelt Piketty voor om iedereen die 25 jaar wordt een schenking te geven die gekoppeld is aan het gemiddelde vermogen van een land. Voor Nederland zou dat om ongeveer een ton gaan als ‘basisvermogen’. Dat voorstel, stelt GroenLinks, is ‘in de Nederlandse politieke context niet haalbaar’. Maar het diende wel als inspiratiebron voor het startkapitaal voor jongeren.
Bron.
De verkiezingen komen er aan. _O- _O-
pi_195505976
:') !
pi_195506050
quote:
  donderdag 8 oktober 2020 @ 14:24:14 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195506078
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:15 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Er zijn landen waar het goedkoper is en er zijn landen waar het duurder is.
In de VS en Engeland is studeren duurder maar nergens in de EU betaal je zoveel collegegeld als in Nederland.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 14:30:04 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_195506200
Hij kan geen stemmen winnen op een normale manier? :') Kwartje van kok wordt de 10k van Klaver..
pi_195506243
Ja leuk man, lekker weer met helikoptergeld strooien.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_195506322
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:18 schreef Ardava het volgende:
Er waren eerder wel veel betere regelingen voor studenten zoals de OV-kaart waar je 7 dagen per week gratis door het hele land kon reizen, de basisbeurs was qua hoogte in de jaren 90 ook prima als je uitwonend was, zo lang studeren als je maar wilde zonder dat je studiefinanciering in gevaar kwam etc.
Die 24/7/365 OV-Kaart was na de introductie in '91 al heel rap verleden tijd. Er werden complete koeriersdiensten opgetuigd door de studenten. En verder reisde men maar wat in het rond omdat het kon. :')

De basisbeurs was voor zover ik weet iets van Hfl360,- per maand (niet uitwonend) en daarbovenop kon je een renteloze lening afsluiten. Een vetpot was het iig niet echt. Ik verdiende bij de boer iig meer.

Maar goed, ik heb er maar heel kort gebruik van gemaakt want de dienstplicht riep en dat vond ik allemaal een stuk interessanter dan school

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 08-10-2020 14:41:05 ]
pi_195506751
quote:
Bang dat de 18-jarigen het geld verbrassen is hij niet. ,,We hebben daar vertrouwen in. Dat kunnen ze heel goed.” Dat heeft volgens hem te maken met zijn ‘mensbeeld’. ,,Ik geloof dat als je mensen verantwoordelijkheid geeft, ze die in de meeste gevallen met beide handen zullen aangrijpen. Wij willen jongeren het stuur over hun eigen leven in handen geven.”
Wat een idioot _O-

Je kan het geld net zo goed weggooien. De gemiddelde 18-jarige kan dus echt nog niet met geld omgaan. Daar hebben ze veel te weinig ervaring voor op het gebied van volledig zelfstandig leven/functioneren...
Krekker is de bom!
pi_195506934
twitter
pi_195506936
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:59 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat een idioot _O-

Je kan het geld net zo goed weggooien. De gemiddelde 18-jarige kan dus echt nog niet met geld omgaan. Daar hebben ze veel te weinig ervaring voor op het gebied van volledig zelfstandig leven/functioneren...
leuk ook voor al die ondernemers die nu kopje onder gaan.
pi_195507050
Hoe gaat dit stemmen opleveren? Degenen die nog 18 moeten worden mogen niet stemmen, en 18-plussers krijgen die 10000 euro niet.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_195507247
quote:
5s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 15:12 schreef Berkery het volgende:
Hoe gaat dit stemmen opleveren? Degenen die nog 18 moeten worden mogen niet stemmen, en 18-plussers krijgen die 10000 euro niet. [ afbeelding ]
Scherp
  FOK!fotograaf donderdag 8 oktober 2020 @ 15:29:05 #13
842 Zorro
Z
pi_195507315
Fijne regels dit altijd voor de mensen die net hun 18e verjaardag achter de rug hebben als het wordt ingevoerd.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  donderdag 8 oktober 2020 @ 15:34:14 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195507400
Ik ben voor.
Als je ziet wat die tieners verdienen bij de appie is dat niet iets om vrolijk van te worden, tenzij je een rijke papa en mama hebt die kan bijspekken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_195507411
quote:
5s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 15:12 schreef Berkery het volgende:
Hoe gaat dit stemmen opleveren? Degenen die nog 18 moeten worden mogen niet stemmen, en 18-plussers krijgen die 10000 euro niet. [ afbeelding ]
Kan het zo snel niet meer vinden maar is wel voor een aantal jaren met terugwerkende kracht omdat anders die jongeren de dupe zijn.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 15:35:00 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195507412
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:59 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat een idioot _O-

Ook als ze alles over de balk smijten is dat altijd goed voor de economie.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 15:37:14 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195507442
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:19 schreef Ardava het volgende:
De PvdA, die vorig jaar zijn handen aftrok van het leenstelsel, vindt ook dat de leenstelselgeneratie compensatie moet krijgen. Maar op welke manier dat moet gebeuren, wordt pas eind van de maand duidelijk als het verkiezingsprogramma wordt gepresenteerd. D66 denkt aan een korting op de studieschuld. Studenten die hun studiefinanciering hebben geleend met terugwerkende kracht een beurs geven zou tussen de 3 en 8 miljard euro kosten.

Er is al langer geen meerderheid meer voor het huidige leenstelsel. Maar alle partijen hebben verschillende plannen voor een alternatief. Omdat in het regeerakkoord is afgesproken deze kabinetsperiode niet te tornen aan het leenstelsel, verandert er nu niets. Het volgende kabinet zal met een alternatief moeten kome

Wat vindt de VVD van het huidige stelsel? Vinden die het wel allemaal lekker gaan nu?
pi_195507469
Een cadeautje van belastinggeld........ Is verplichten belastingbetalers cadeautjes te bekostigen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195507470
Gebruik dat geld dan gewoon om studiegeld voor mbo, hbo en universiteit te verlagen.
Lijkt me een stuk verstandiger dan om zonder voorwaarden 10.000 euro over te maken.

En bij arme gezinnen waarbij één van de kinderen ineens zoveel geld krijgt? Die kan lekker zijn geld afstaan aan papa en mama.
pi_195507487
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 15:35 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ook als ze alles over de balk smijten is dat altijd goed voor de economie.
Geef mij jouw geld dan, dan geef ik het voor je uit! Winwin.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195507534
Ah, het CPN gedeelte van GL is dus nog steeds in leven :') Dit valt toch verder niet serieus te nemen? Dit is dus écht extreem links.

quote:
Het opvallende plan, dat 2,2 miljard euro per jaar kost, staat in het GroenLinks-verkiezingsprogramma dat zaterdag wordt gepresenteerd. Om het te betalen wil de partij een ‘miljonairstaks’ invoeren van 1 procent (voor vermogens vanaf 1 miljoen euro) of 2 procent (voor wie 2 miljoen euro of meer heeft). Partijleider Jesse Klaver noemt de extra belasting ‘een solidariteitsbijdrage’.
Die "miljonairstaks" bestaat al. De belasting in box 3 is voor volgend jaar voor het vermogen boven het miljoen al 1.76%... dit komt daar dus nog eens bovenop?

quote:
Het geld zou naar álle 18-jarigen gaan, ook naar kinderen van ouders zonder krappe portemonnee. Klaver zegt ‘bewust’ te hebben gekozen voor ‘een simpel systeem’. ,,Miljonairs met kinderen gaan aan dit systeem bijdragen. Er zitten ongetwijfeld jongeren bij die het niet nodig hebben, maar het overgrote deel heeft géén ouders die miljonair zijn.”
Dus het geldt alleen voor miljonairs met kinderen? Een soort kinderbelasting?

quote:
Volgens GroenLinks hebben jongeren het startkapitaal nodig, omdat zij nu een te grote achterstand hebben op eerdere generaties. Zo kunnen ze lastiger een vaste baan vinden en komen ze moeilijker aan een woning. Met een startkapitaal kunnen ze 'in zichzelf investeren', is het idee. Dat GroenLinks veel jonge kiezers heeft, heeft volgens Klaver niets met dit voorstel te maken.
Alle jongeren gratis geld geven omdat ze moeilijk een woning kunnen kopen, zal er voor zorgen dat woningen alleen maar duurder worden... maar ja, zo ver denkt Klaver waarschijnlijk niet na.

Lekker populistisch, maar gelukkig zijn diegenen voor wie dit plan bedoeld is nog niet stemgerechtigd :)
  donderdag 8 oktober 2020 @ 15:44:23 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195507567
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 15:39 schreef ludovico het volgende:

[..]

Geef mij jouw geld dan, dan geef ik het voor je uit! Winwin.
Was ik maar miljonair, had ik het je graag gegeven (als je 18 zou zijn).
pi_195507653
Even een cross-post van een ander forum:

quote:
Het idee komt van Pikketty. De strekking is om vermogenden hun rijkdom te laten delen met de generatie die er het meeste aan heeft: de jongeren. Als je Piketty helemaal zou volgen zou je jongeren van 25 ongeveer een ton moeten geven in de Nederlandse situatie.

Ik vind het trouwens wel opvallend hoeveel weerstand er tegen het denken is. We leven nu met de defacto situatie dat we onze jongeren opzadelen met een schuld van een paar ton om de overwaarde van pensionado's te financieren. Wat mijn betreft is elk plan dat de vanzelfsprekendheid daarvan doorbreekt een zegen.

Full disclosure: ik ben bijna 40 en geen miljonair, dus persoonlijk word ik hier absoluut niet door geraakt.
Hear hear zou ik zeggen. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195507668
En nee: niemand hier hoeft dat zelf te betalen. Behalve onze Haerlemsche vrind SCJVB misschien.. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195507736
twitter

Ik ben voor, zolang ze mij ook met terugwerkende kracht 10.000 euro startkapitaal geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')