abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195453262
:*

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_195453291
Dadelijk bij Nieuwsuur:

"Mogelijk snel nieuwe maatregelen nodig?
Als het aantal besmettingen niet snel omlaag gaat, zijn aanvullende maatregelen nodig. Die waarschuwing geeft Ernst Kuipers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. "We willen zoveel mogelijk voorkomen dat we de reguliere zorg moeten afschalen, en daarvoor is de grens wel bereikt." De verwachting is dat in de komende dagen meer dan duizend coronapatiënten in het ziekenhuis liggen. We praten over mogelijke maatregelen met Gezondheidseconoom Jochen Mierau."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_195453324
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:01 schreef tesssssssss het volgende:
Dadelijk bij Nieuwsuur:

Als het aantal besmettingen niet snel omlaag gaat, zijn aanvullende maatregelen nodig. Die waarschuwing geeft Ernst Kuipers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. "We willen zoveel mogelijk voorkomen dat we de reguliere zorg moeten afschalen, en daarvoor is de grens wel bereikt." De verwachting is dat in de komende dagen meer dan duizend coronapatiënten in het ziekenhuis liggen. We praten over mogelijke maatregelen met Gezondheidseconoom Jochen Mierau."
Ben blij dat Premier Kuipers dat namens het hele OMT en het kabinet deelt.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:02:28 #4
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195453336
Ik ben bang dat er heel veel mensen depressief zijn door coronapandemie waar ze ook hele tijd geen contacten hadden met vrienden, kennissen en familie. En dat heeft ook gevolgen voor mentaliteit van ons allemaal, hoe ook erg is dat mensen iemand erg mist en veelvuldig in contact kunnen blijven via whatsapp of Facebook.
Humor, serieus en vrolijk!
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:03:06 #5
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195453350
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:02 schreef Ven1972 het volgende:
Ik ben bang dat er heel veel mensen depressief worden door coronapandemie waar ze ook hele tijd geen contacten hadden met vrienden, kennissen en familie. En dat heeft ook gevolgen voor mentaliteit van ons allemaal, hoe ook erg is dat mensen iemand erg mist en veelvuldig in contact kunnen blijven via whatsapp of Facebook.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:03:08 #6
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195453357
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:02 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ben blij dat Premier Kuipers dat namens het hele OMT en het kabinet deelt.
Hij wilde ook wel eens wat meer publiciteit natuurlijk, dat ene zinnetje dat hij dagelijks mocht roepen bij de ziekenhuiscijfers begon te vervelen.
pi_195453396
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:02 schreef Ven1972 het volgende:
Ik ben bang dat er heel veel mensen depressief zijn door coronapandemie waar ze ook hele tijd geen contacten hadden met vrienden, kennissen en familie. En dat heeft ook gevolgen voor mentaliteit van ons allemaal, hoe ook erg is dat mensen iemand erg mist en veelvuldig in contact kunnen blijven via whatsapp of Facebook.
Je weerstand gaat dan ook omlaag, dus vatbaarder voor het virus.
pi_195453404
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:01 schreef tesssssssss het volgende:
Dadelijk bij Nieuwsuur:

Ben benieuwd. Gaan ze de economie dan helemaal slopen en echt alles verbieden wat geen vitaal beroep is? Zit zelf in de installatietechniek en heb de vorige lockdown gewoon door mogen werken :')
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:04:42 #9
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195453405
Is er een mogelijkheid dat bepaalde ziekenhuizen niet acute operaties en afspraken van de patiënten kan overnemen van overbelaste ziekenhuizen?
pi_195453426
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 20:59 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Wat mij tijdens het thuiswerken vooral stoorde is dat elke dag hetzelfde is, want in 't weekend werd ook aangeraden om vooral thuis te blijven.

Ook de verbintenis wordt minder door weinig interactie en spontane ideeënuitwisseling met collega's.
De scheidingslijn tussen werk, privé is gewoon ontzettend dun zeker als het lange tijd achter elkaar is.
Thuiswerken heeft echt voor- en nadelen

Ik zet lang niet meer bij elke teamssessie de cam aan, en accepteer niet meer elke vergadering, want het zuigt heel veel energie van je.
Ook plan ik over de hele dag altijd meerdere vaste blokken "niet beschikbaar" in mijn agenda, anders worden deze standaard allemaal geclaimd voor een team vergadering.

(ook neem ik wel verlof maar geen volledige weken, want je kan toch bijna niets spontaan ondernemen)

De sociale interactie op kantoor kan echt niet tippen aan thuiswerken, en thuiswerken deed ik altijd al gedeeltelijk, dat maakte het tot een mooie mix.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195453495
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 20:59 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Wat mij tijdens het thuiswerken vooral stoorde is dat elke dag hetzelfde is, want in 't weekend werd ook aangeraden om vooral thuis te blijven.

Ook de verbintenis wordt minder door weinig interactie en spontane ideeënuitwisseling met collega's.
Inderdaad. De interactie en spontane ideeënuitwisseling mis ik ook. Ben net begonnen bij nieuwe werkgever sinds maart en heb de helft van de collega's nog niet eens gezien. Begin dit jaar zouden we i.v.m. de werkvoorraad nog twee nieuwe collega's krijgen. Deze vacatures zijn destijds geschrapt vanwege de onzekerheid van corona (was de enige die aangenomen werd). Het werk is wel toegenomen, maar die extra collega's kwamen maar niet. Pas sinds 2 weken een nieuwe collega gekregen, terwijl we nog steeds 1fte missen. Ben nog best jong met 1 jaar werkervaring in dergelijke functie en de kenniswisseling met andere mis ik ook. Op kantoor krijg je toch sneller dingen onbewust mee omdat je dit (door naar andere te luisteren) opvangt.
pi_195453517
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:04 schreef Ven1972 het volgende:
Is er een mogelijkheid dat bepaalde ziekenhuizen niet acute operaties en afspraken van de patiënten kan overnemen van overbelaste ziekenhuizen?
Kan wel als ze ruimte hebben maar dan zit je met de logistiek als een patient uit Rotterdam ineens naar Almelo moet, natuurlijk.
pi_195453545
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:03 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Hij wilde ook wel eens wat meer publiciteit natuurlijk, dat ene zinnetje dat hij dagelijks mocht roepen bij de ziekenhuiscijfers begon te vervelen.
Je zou verwachten dat één of andere communicatiedeskundige van VWS wel ff met Kuipers zou bellen en zegt: Is dit nou echt een goed idee om te doen? Laat dat aan Rutte/de Jonge over.
pi_195453546
quote:
Het is natuurlijk niet zo dat alle ziekenhuizen ramvol liggen.
800 opnames / +/- 120 ziekenhuizen is natuurlijk nog maar z'n 8 opnames per ziekenhuis. Maar helaas zijn de meeste ziekenhuizen natuurlijk in de drukke regio's

Dat is natuurlijk de reden dat ze nu ook andere patiënten spreiden over de regio's.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:09:24 #15
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_195453566
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:08 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je zou verwachten dat één of andere communicatiedeskundige van VWS wel ff met Kuipers zou bellen en zegt: Is dit nou echt een goed idee om te doen? Laat dat aan Rutte/de Jonge over.
Hij effent juist het pad voor Rutte en De Jonge. Best handig dus eigenlijk.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:09:34 #16
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195453571
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Kan wel als ze ruimte hebben maar dan zit je met de logistiek als een patient uit Rotterdam ineens naar Almelo moet, natuurlijk.
Lastig, maar dan moet behandelend arts eerst overdracht bespreken met zijn collega in Almelo of Groningen, Als de patiënt hiervoor toestemming geeft om zijn dossier over te dragen aan zijn collega in een ander ziekenhuis.
pi_195453579
Interessante ontwikkeling:

quote:
CDC says airborne transmission plays a role in coronavirus spread in a long-awaited update after a website error last month

The Centers for Disease Control and Prevention acknowledged Monday that people can sometimes be infected with the coronavirus through airborne transmission, especially in enclosed spaces with inadequate ventilation.

The long-awaited update to the agency Web page explaining how the virus spreads represents an official acknowledgment of growing evidence that under certain conditions, people farther than six feet apart can become infected by tiny droplets and particles that float in the air for minutes and hours, and that they play a role in the pandemic.

The update follows an embarrassing incident last month when the agency removed a draft that had not gone through proper review and was posted in error. The draft’s wording included a reference to aerosols — tiny droplets that can stay in the air, potentially traveling a significant distance. Officials said the draft was removed because they feared the language could be misinterpreted as suggesting that airborne transmission is the main way the virus spreads.

https://www.washingtonpos(...)rborne-transmission/
pi_195453584
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:05 schreef _serial_ het volgende:

[..]

De scheidingslijn tussen werk, privé is gewoon ontzettend dun zeker als het lange tijd achter elkaar is.
Thuiswerken heeft echt voor- en nadelen

Ik zet lang niet meer bij elke teamssessie de cam aan, en accepteer niet meer elke vergadering, want het zuigt heel veel energie van je.
Ook plan ik over de hele dag altijd meerdere vaste blokken "niet beschikbaar" in mijn agenda, anders worden deze standaard allemaal geclaimd voor een team vergadering.

(ook neem ik wel verlof maar geen volledige weken, want je kan toch bijna niets spontaan ondernemen)

De sociale interactie op kantoor kan echt niet tippen aan thuiswerken, en thuiswerken deed ik altijd al gedeeltelijk, dat maakte het tot een mooie mix.
Helemaal mee eens! Thuis werk je ook veel langer aan een stuk door. Ik mis ook wel het op en neer forenzen naar het werk. Werkt toch ontspannend en je krijgt toch wat meer afwisseling en frisse lucht. Nu schuif je vanuit bed bijna direct achter je bureau. Probeer dit soms op te vangen door 's ochtends even te gaan wandelen of hardlopen.
pi_195453600
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:09 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Hij effent juist het pad voor Rutte en De Jonge. Best handig dus eigenlijk.
Daar ben ik ook bang voor ja. Wat mij betreft beschamend als ie zich daarvoor zou lenen.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:12:15 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195453638
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:10 schreef chratnox het volgende:

[..]

Daar ben ik ook bang voor ja. Wat mij betreft beschamend als ie zich daarvoor zou lenen.
Juist dat continue geroep van iedereen in de media - op persoonlijke titel - doet het beleid niet echt goed.
pi_195453648
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:10 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Helemaal mee eens! Thuis werk je ook veel langer aan een stuk door. Ik mis ook wel het op en neer forenzen naar het werk. Werkt toch ontspannend en je krijgt toch wat meer afwisseling en frisse lucht. Nu schuif je vanuit bed bijna direct achter je bureau. Probeer dit soms op te vangen door 's ochtends even te gaan wandelen of hardlopen.
Klopt, ik begin probeer standaard in de ochtend te gaan wandelen, en soms een vroeg sportschool bezoek. Anders wordt het helemaal niets met de rust in mijn hoofd ;)
pi_195453650
quote:
Vrijwel elk ziekenhuis heeft lange wachtlijsten. Dat is niet zomaar een optie.
pi_195453695
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:12 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Juist dat continue geroep van iedereen in de media - op persoonlijke titel - doet het beleid niet echt goed.
Paniek zaaien, daar lijkt het allemaal om te draaien.

*pss Kuipers, jij bent nog niet geweest deze week, jouw beurt*
*psst Gommers, je persbericht is niet schrikbarend genoeg, jij mag weer*

Niet waar natuurlijk, maar je begint het bijna te denken.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:14:33 #24
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195453701
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:12 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Vrijwel elk ziekenhuis heeft lange wachtlijsten. Dat is niet zomaar een optie.
Ook dat, we zitten dan wel met een groot probleem wat de reguliere zorg betreft Een goede samenwerking met alle ziekenhuizen is echt heel belangrijk in deze crisistijd waar ook een patent met acute probleem sneller geholpen kan worden.
pi_195453703
Dus aerosols als main way is geschrapt uit angst voor de reactie en nu is het a way...

In ieder geval erkend. Nu kunnen een hoop mensen stoppen met doen of het niet bestaat.

Al heb ik weinig hoop dat Jaap van Dissel ineens van mening zal veranderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')