James
Dyson, Invention: a life
![412OHjeQaJS._SX328_BO1,204,203,200_.jpg]()
Dit boek is niet direct een boek over politiek, maar wel een boek over problemen oplossen, iets wat de politiek zou moeten doen. In plaats van praten over problemen, zoekt
Dyson altijd naar oplossingen. Zijn kijk op de wereld staat me wel aan, en uit zijn beschrijvingen blijkt dat hij een hekel heeft aan overheden die uit principe dwarsliggen (met name in het VK, maar ook in de VS), en enthousiast wordt van overheden die meedenken (Singapore). Daar waar Azie zonder enorme tekorten uit de Covid crisis komt, knallen de VS en Europa er duizenden miljarden door heen. Wie gaat dat betalen? Hij heeft er kijk op.
Wat wel een eye opener is, is dat de Britten niets met fabricage (manufacturing) hebben. Hij heeft ervaring met het produceren van stofzuigers, en als je leest hoe lastig het is om zoiets van de grond te krijgen in het VK, snap je wel waarom hij uiteindelijk vooral in Singapore (echt geen lagelonenland) en Maleisië investeert.
Dyson doet nog steeds R&D in het VK, maar kan niet aan genoeg goede ingenieurs komen. Engineering wordt in andere landen meer gewaardeerd.
Het interessantste deel van het boek is hoe hij vijftien jaar lang met enorme leningen leeft, in de VS wordt aangeklaagd en zich vijf jaar lang moet verdedigen. Zijn eerste stofzuiger komt tot leven nadat hij meer dan 5000 prototypes heeft gemaakt. Dit kan ik zelf niet helemaal plaatsen. Niet dat ik me met
Dyson wil meten, maar na een of twee iteraties hebben we iets dat prima werkt. Eerlijk is eerlijk, dat is geen apparaat voor de consument maar voor research professionals, maar zijn trial & error aanpak is iets waar ik zelf allergisch voor ben. Hij stelt daarbij dat de theorie niet voldoende was om zijn stofzuigers te beschrijven. Nogmaals, ik kant het niet plaatsen.
Hoe meer succes hij heeft met zijn stofzuigers, hoe meer hij in andere producten gaat investeren. Een fohn, een handdroger, een apparaat om haar te ontkroezen, en zelfs een elektrische auto (project wordt gestopt als blijkt dat de auto te duur is - ook dit kan ik niet plaatsen: je doet toch eerst de berekeningen voordat je er 700 miljoen dollar in investeert?). Als Covid uitbreekt, wordt
Dyson gevraagd om respirators te maken. Daarbij krijgt hij met consultants van de Britse overheid te maken. Na weken werk op verschillende continenten blijkt dat de overheid bij nader inzien niet op de respirators van
Dyson zit te wachten. De rekening, meer dan $20 miljoen, wordt door
Dyson betaald. De BBC krijgt lucht van een uitwisseling van berichten tussen Boris Johnson en
Dyson, en bericht daar over waarbij
Dyson volkomen onterecht in een kwaad daglicht wordt gezet. Uiteindelijk komt de BBC met een rectificatie waarbij
Dyson gelijk wordt gegeven.
Zijn investeringen in farming (denk Jeremy Clarkson, the Farm - onmogelijk om winstgevend te maken in het VK) zijn ook bijzonder interessant. Hij investeert meer dan $150 miljoen in boerderijen in het VK, en probeert door uitgekiend design om die boerderijen winstgevend te maken. Hij wordt de grootste producent van erwten in het VK, maar kan ook daar geen winst op maken. Hier vind ik zijn kijk heel erg positief: probeer zo veel mogelijk producten in eigen land te maken, ipv ze te importeren (eco foodprint, voedselzekerheid). Hij probeert te produceren zonder kunstmest. Leuk hoofdstuk.
Kan me erg vinden in zijn hoofdstuk over scholing (education). Hij heeft net zoals ik niet veel op met klassikaal les geven. Ondanks dat hij op een goede universiteit heeft gestudeerd (RCA) ziet hij de toegevoegde waarde van leren in de praktijk.
Een heel leuk positief boek. Iemand die alleen aan oplossingen denkt, en de overheid en andere multinationals op zijn weg vindt. Zo spelen (Duitse) stofzuigerboeren onder een hoedje met de EU om hun stofzuigers beter uit een test te laten komen.
Dyson kaart dit aan en krijgt uiteindelijk van de rechter gelijk. Maar denk ook aan patentrecht: daar waar schrijvers en artiesten heel lang op royalties kunnen teren, moeten uitvinders het met maximaal 18 jaar doen, en als je weet dat het al snel tien jaar kan kosten om een product op de markt te krijgen, snap je dat die patenten heel weinig financiële bescherming bieden. Sowieso is het lastig om je ideeën te beschermen, en daarnaast wordt het systeem misbruikt door bloedzuigers die ideeën claimen zonder dat ze iets zullen produceren.
[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 29-05-2022 05:00:20 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson