De kogel is door de kerk: we gaan de kas houden. Ik heb er lang over nagedacht. Als we de kas weghalen, dan hebben we in de toekomst meer ruimte voor een tuinkamer. Allerlei andere ideeën zijn ook langsgekomen, van de helft laten staan en combineren met een tuinkamer tot het maken van een zwembad in de kas. Het zijn allemaal erg dure plannen die we niet uit gaan voeren omdat we liever onze hypotheek flink aflossen. Er zal ooit een tuinkamer komen, maar die zal bescheiden zijn (circa 3,5 bij 4,5 meter).
Dat betekent dat we de kas gaan renoveren en daar kan ik jullie adviezen goed bij gebruiken. Zo zag de kas eruit bij aankoop van het huis:
![9tdCC10l.jpg]()
De binnenkant was doffe ellende:
![Qq8yL7Ll.jpg]()
Ik heb het onkruid in de kas onder controle. Er groeit een druif, een kiwi, een citrus en ik heb wat gezaaid. Het merendeel is nu afgedekt met plastic tot ik klaar ben om meer te planten.
![D0TkQCIl.jpg]()
Ik wil de kas voor een deel gebruiken voor wat eetbare planten (kruiden, fruit) en voor een deel voor experimenteren met zaaien. De bedoeling is om met name bloemen te gaan zaaien die ik als snijbloemen voor boeketten kan gebruiken. Dat wil ik volgend jaar gaan doen, maar er moet eerst nog veel gebeuren.
De hoogste prioriteit heeft het water- en winddicht maken van de kas. Kapotte ramen moeten worden vervangen en mechanismen die kapot zijn moeten worden gerepareerd. Ook overweeg ik om de niet-transparante glasdelen te vervangen omwille van de esthetiek. Voorbeeld van een kapot raam (maar er zijn er veel meer!):
![UoQjxrpl.jpg]()
Een raam dat niet meer volledig dichtgaat:
![W0s0a0Hl.jpg]()
Hier moet weer een schuifdeur komen (het schuifmechanisme zit er nog):
![uNNZiBil.jpg]()
Bijkomend voordeel van kas die water- en winddicht is, is dat er geen katten meer in kunnen komen:
![QqZBhlhl.jpg]()
De kas gaat ook opknappen van een flinke schoonmaakbeurt. De ramen zijn heel vies en er zit witte aanslag op die ik er niet af krijg. Ook het metaal ziet er aangetast uit:
![CM6NOdJl.jpg]()
![nfzJsmgl.jpg]()
Tot slot wil ik de borders wat verhogen omdat het grondwater hoog staat en wil ik de kas praktisch inrichten om erin te werken (denk aan het maken van een tafel). Ik heb hier nog geen concrete ideeën voor, behalve dan dat een borderrand van steen me handig lijkt, zoiets:
![a9b0a3a5ee94ddf8e2ee0d0f3e855031.jpg]()
Vragen die ik heb:
• Hoe kan ik de ramen schoonmaken zonder het bodemleven te verstoren? Is er een manier waarop ik de witte aanslag weg kan krijgen? Ik vrees dat het corrosie is en dat ik het glas zou moeten laten polijsten.
• Is er iets wat ik met het metaal kan doen?
• Waar kan ik glas voor de kas bestellen? Kan ik dat zelf vervangen of zou ik dat beter kunnen uitbesteden?
Verder zijn alle tips erg welkom!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.