Ik heb zelf een hotfill boiler en er zit een kronkel in de gedachten gang achter het idee van hotfill.
Als je met een hotfill boiler kleine beetjes warm water gebruikt word nog steeds je boiler gevuld met warm water, ergo de cvketel/geiser gaat nog steeds aan en verbruikt vrijwel net zoveel gas, de enige besparing die je hebt is dat de cv ketel iets minder lang aan slaat want er komt immers meteen bruikbaar warm water uit je kraan maar hij zal,nog steeds aanslaan en gas verbuiken.
Ik heb dus voor mijn hotfill boiler een drieweg kraan in het keuken kastje geplaatst en die staat standaard op koud water aanvoer zodat bij kleine beetjes water mijn geiser niet aanslaat, als ik meer warm water nodig heb zet ik de afsluiter op warm water toevoer en kan ik continu warm water tappen.
Daar moet ik bij opmerken dat ik dan evengoed een dip in temperatuur krijg, immers je stuurt eerst een seconde of 20-30 koud water de boiler in en als de boiler warm water voorraad op is krijg je dus toch weer tijdelijk een sloot koud water uit de kraan, je zou zeggen dat het koude inkomende water zich wel mengt met het hete water in de boiler en dat de dip naar warm/lauw gaat maar kennelijk mengt koud en warm water slecht en komt er ook een goed moment toch een sloot gewoon koud water uit.
Het idee klinkt heel aardig tot je er over na gaat denken....
Ik heb daarbij ook nog de fout gemaakt om de kleine versie te kopen, ik dacht 5 liter, het is zo'n grijze schuim kubus.
Iig hij is op de "spaarstand" (50 graden) te klein om er een hele avond maaltijd+afwas mee te doen, om meer warmte te bufferen heb ik hem dus nu maar op 90 graden gezet en red het nu meestal net aan vooropgesteld dat ik zuinig met warm water ben, het gaat net.
Dus staat dat ding de hele dag op 90 graden te kachelen, ook niet echt energie besparend.
Ik denk dat ik binnenkort maar een gewone ga kopen,degene die je altijd standaard in keukenkastjes ziet zitten met zo'n wit plastic behuizing van daalderop, das 15 liter dacht ik?
(Edit) ik zie dat ik in dat eerdere topic ook mijn 50ct gaf, toen wist ik nog niet wat ik nu weet, voort schrijdend inzicht zeg maar
Dat met die elektrisch bediende klep is uiteindelijk nix geworden, voor de veiligheid wilde ik naar 24 volt klep ipv 220 dus er kwam weer een trafo bij, dicht bij water dus in eenkastje etc etc , laat dus maar zitten en er zit weer de driewegkraan tussen
Jouw idee van een aparte warm water kraan op het aanrecht is eigenlijk de enige goede oplossing, of je koopt gewoon eengrotere niet hotfill en leg je neer bij de iets hogere kosten, comfort mag iid wat kosten
[ Bericht 5% gewijzigd door robber57 op 05-10-2020 01:32:56 ]