abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195410249
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe cv ketel (atag I36ECZ) die geen ingebouwde warm water voorraad heeft.
Vooral in de keuken is dat best lastig.

Dus maar even rond gekeken naar kleine close in boilers.
Ik was niet op de hoogte van een "hot fill" mogelijkheid maar dat lijkt me erg aantrekkelijk in het geval dat je veel meer warm water nodig hebt dan de 5 liter uit de close in boiler.
Ook het weglaten van de inlaatcombinatie maakt het tussenplaatsen van een hot fill boiler een makkie.

In een bijna 9 jaar oud topic op dit forum kwam ik al wat tegen op dit vlak.
K&W / Boiler op warm of koud water?

Is het nog steeds een goed idee om de hot fill aansluiting zonder inlaatcombinatie uit te voeren? In de montage instructies van Daalderop zie ik namelijk dat ook bij een hot fill aansluiting uit gegaan wordt van een inlaatcombinatie.

[ Bericht 7% gewijzigd door quo_ op 03-10-2020 19:26:11 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_195411022
20 jaar geleden een lekke boiler gehad omdat de voormalige huurder een inlaatcombinatie niet nodig vond.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195420675
Half jaar geleden hetzelfde gedaan, wachten op warm water duurde mij te lang in de keuken. Had bij de vaatwasser al een dubbele wcd gemaakt en had ook weinig zin de gemaakte leidingen aan te passen dus daarom voor de lagere aansluitwaarde van een hotfill gekozen van Inventum. Vaatwasser draait toch nooit overdag bij mij.

Toen hetzelfde overwogen om de inlaat combinatie weg te laten maar uiteindelijk toch maar wel erbij geplaatst. Nu hij aangesloten is zie ik na gebruik wat druppels uit de inlaatcombinatie komen, ik kan mij voorstellen dat wanneer die druk niet weg kan dat er na verloop van tijd iets gaat lekken.
pi_195421117
Vind je dat geen zonde van het gas, iedere keer voor noppes dat water in de leiding op te warmen?

Ketel slaat wel aan, iedere keer als je warm water pakt
.
pi_195422603
De ketel 20-30 seconden laten draaien zonder dat er warm water uit de kraan kwam is ook zonde.
Voor mij was het vooral voor comfort, omdat ik bijv ook 's winters m'n handen met koud water stond te wassen om die reden. Beetje comfort mag geld kosten.
pi_195422869
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:15 schreef quo_ het volgende:

Ik was niet op de hoogte van een "hot fill" mogelijkheid maar dat lijkt me erg aantrekkelijk in het geval dat je veel meer warm water nodig hebt dan de 5 liter uit de close in boiler.
Hoe vaak gebeurt dat?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195426930
Mijn eerste idee was om een aparte heetwaterkraan in het keukenblad te maken die op de bestaand ww leiding vanaf de cv ketel komt. En op de mengkraan een kleine close in boiler.

Best wel veel geknutsel in het aanrechtkastjedus vandaar de gedachte aan een hotfill boiler. De cv ketel slaat dan meestal wel voor de flauwekul aan maar het scheelt wel elke keer 20 liter water die je wegspoelt tijdens het wachten op heet water. Comfort mag idd wat kosten.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_195428329
Staat de voorverwarmer wel aan? Ik heb ook geen boiler meer, maar wel de comfort stand aan, wordt het wat wel warm gehouden en heb ik na enkele seconden warm water. Vd zomer stond hij trouwens hele dag op eco.
.
pi_195431436
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 13:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe vaak gebeurt dat?
Dit lijkt mij inderdaad een heel terechte vraag. Er vanuit gaand dat je meestal heet en koud water gemengd gebruikt, is 5 liter heet water waarschijnlijk genoeg om ten minste een emmer te vullen. Hoe vaak haal je meer dan een emmer heet water in de keuken?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  maandag 5 oktober 2020 @ 01:12:12 #10
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_195436309
Ik heb zelf een hotfill boiler en er zit een kronkel in de gedachten gang achter het idee van hotfill.

Als je met een hotfill boiler kleine beetjes warm water gebruikt word nog steeds je boiler gevuld met warm water, ergo de cvketel/geiser gaat nog steeds aan en verbruikt vrijwel net zoveel gas, de enige besparing die je hebt is dat de cv ketel iets minder lang aan slaat want er komt immers meteen bruikbaar warm water uit je kraan maar hij zal,nog steeds aanslaan en gas verbuiken.

Ik heb dus voor mijn hotfill boiler een drieweg kraan in het keuken kastje geplaatst en die staat standaard op koud water aanvoer zodat bij kleine beetjes water mijn geiser niet aanslaat, als ik meer warm water nodig heb zet ik de afsluiter op warm water toevoer en kan ik continu warm water tappen.
Daar moet ik bij opmerken dat ik dan evengoed een dip in temperatuur krijg, immers je stuurt eerst een seconde of 20-30 koud water de boiler in en als de boiler warm water voorraad op is krijg je dus toch weer tijdelijk een sloot koud water uit de kraan, je zou zeggen dat het koude inkomende water zich wel mengt met het hete water in de boiler en dat de dip naar warm/lauw gaat maar kennelijk mengt koud en warm water slecht en komt er ook een goed moment toch een sloot gewoon koud water uit.

Het idee klinkt heel aardig tot je er over na gaat denken....

Ik heb daarbij ook nog de fout gemaakt om de kleine versie te kopen, ik dacht 5 liter, het is zo'n grijze schuim kubus.
Iig hij is op de "spaarstand" (50 graden) te klein om er een hele avond maaltijd+afwas mee te doen, om meer warmte te bufferen heb ik hem dus nu maar op 90 graden gezet en red het nu meestal net aan vooropgesteld dat ik zuinig met warm water ben, het gaat net.
Dus staat dat ding de hele dag op 90 graden te kachelen, ook niet echt energie besparend.
Ik denk dat ik binnenkort maar een gewone ga kopen,degene die je altijd standaard in keukenkastjes ziet zitten met zo'n wit plastic behuizing van daalderop, das 15 liter dacht ik?

(Edit) ik zie dat ik in dat eerdere topic ook mijn 50ct gaf, toen wist ik nog niet wat ik nu weet, voort schrijdend inzicht zeg maar ;)
Dat met die elektrisch bediende klep is uiteindelijk nix geworden, voor de veiligheid wilde ik naar 24 volt klep ipv 220 dus er kwam weer een trafo bij, dicht bij water dus in eenkastje etc etc , laat dus maar zitten en er zit weer de driewegkraan tussen :')

Jouw idee van een aparte warm water kraan op het aanrecht is eigenlijk de enige goede oplossing, of je koopt gewoon eengrotere niet hotfill en leg je neer bij de iets hogere kosten, comfort mag iid wat kosten ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door robber57 op 05-10-2020 01:32:56 ]
pi_195438922
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 01:12 schreef robber57 het volgende:
Ik heb daarbij ook nog de fout gemaakt om de kleine versie te kopen, ik dacht 5 liter, het is zo'n grijze schuim kubus.
Iig hij is op de "spaarstand" (50 graden) te klein om er een hele avond maaltijd+afwas mee te doen, om meer warmte te bufferen heb ik hem dus nu maar op 90 graden gezet en red het nu meestal net aan vooropgesteld dat ik zuinig met warm water ben, het gaat net.

Ik sta volledig achter je verhaal. Ik heb alleen een zes liter boiler die op 50 gr staat. Na het tappen begint het ding onmiddellijk weer op te warmen en de volgende emmer is gewoon weer op temperatuur. Een kwartier tot 20 minuten kost het ongeveer. Geen hotfill dus.

Ik heb er ook nog een schakelaar tussen zitten en ik moet zeggen dat het ding hooguit eens per week een tijdje aan staat. De rest red ik wel met koud water.
pi_195441637
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2020 11:39 schreef Fer het volgende:
Vind je dat geen zonde van het gas, iedere keer voor noppes dat water in de leiding op te warmen?

Ketel slaat wel aan, iedere keer als je warm water pakt
Tapdrempel........
pi_195443367
De cv ketel die elke keer aanslaat voor 20-30s lijkt me niet goed voor de levensduur.
Ik zou de boiler op het koud water aansluiten. De kosten zijn minimaal tenzij je regelmatig >10 liter warm water pakt uit je keukenkraan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 5 oktober 2020 @ 14:00:26 #14
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_195443869
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 11:54 schreef Freakie1 het volgende:

[..]

Tapdrempel........
De meeste ketels zijn tegenwoordig modulerend, die tapdrempel bestaat effectief bijna niet meer met modulerende ketels of is iig zo laag dat hij toch wel aanslaat, modulerende ketels zijn awesome, je kunt ze gebruiken voor warm water vanaf een minimaal pies straaltje.
Ik had in mijn vorige huis een modulerende en kon mijn foto papier in de doka spoelen met een straaltje van 1 liter/min op 26° C.
Het nadeel is dus dan wel dat het ding bij iedere minimaal gebruik aan gaat, dus ontsteekt en het branderblok opwarmt, das puur verlies.

Een boiler is en blijft erg handig, zeker als je haast hebt en je het ding op 90 graden zet, ik kom thuis,vul mijn pannen met heet water uit de kraan en 30 seconden later kunnen de aardappels en groente in het kokende water, dat is voor mij op dat moment goud waard.

Een innovatie die daarop inspeelt is die "kokend water kraan" , kan ff niet op de naam komen....

[edit] Quooker is de naam.

[ Bericht 3% gewijzigd door robber57 op 05-10-2020 14:14:19 ]
pi_195446754
Het gaat mij vooral om gebruiksgemak.Dus heel snel kunnen beschikken over kleine hoeveelheden heet water en als je emmers vol nodig hebt dat ze dan ook beschikbaar zijn. Dat het (iets) meer geld kost vind ik niet interessant.

Het simpelweg in serie zetten van zo'n boiler met de heetwater voeding is qua montage ook ideaal.
Hamvraag blijft voor mij nog steeds of het technisch in orde is om op de inlaatcombinatie van de cv ketel af te gaan.
pi_195448936
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 16:24 schreef quo_ het volgende:
heet water en als je emmers vol nodig hebt dat ze dan ook beschikbaar zijn.
De vraag is eerder gesteld.
Hoe vaak heb je binnen een kwartier een volgende emmer heet water nodig? En als dat al een keer nodig is kan je die dan niet in de badkamer halen?

Die kleine beetjes kosten je nu het dubbele omdat je het eerst met gas opwarmt. Dat koelt dus weer af in de leiding. Daarna ga je het zelfde water nogmaals verwarmen met elektra.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:50:53 #17
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_195460461
Had toevallig vorige week de zelfde vraag,

Had een hotfill boiler gekocht en een bevriende verwarming installateur/loodgieter gebeld. Die gaf aan dat als de ketel een inlaatcombinatie heeft het niet nodig is er 1 te plaatsen bij een hotfill.
pi_195470239
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 08:50 schreef speedfightrage het volgende:
Had toevallig vorige week de zelfde vraag,

Had een hotfill boiler gekocht en een bevriende verwarming installateur/loodgieter gebeld. Die gaf aan dat als de ketel een inlaatcombinatie heeft het niet nodig is er 1 te plaatsen bij een hotfill.
DIe bevestiging zocht ik, dank !
Welke boiler heb je gekocht?
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:35:14 #19
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_195470868
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 19:10 schreef quo_ het volgende:

[..]

DIe bevestiging zocht ik, dank !
Welke boiler heb je gekocht?
Itho Daalderop Close-in 10 liter Hotfill elektrische keukenboiler bij Warmteservice
pi_195471644
Beter had je geen Atag gekocht. Schoonouders hebben precies hetzelfde gelul. Die hebben nu maar uit ellende zo’n quoker van Daalderop gekocht.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')