abonnement Unibet Coolblue
pi_195405987


Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
All4funding (A4F), inspirerend investeren

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_195411681
Fluitstraat al op 68% en de Rotterdamsedijk op 97%. Valt niet tegen.
Pecunia non olet
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:56:14 #3
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_195412009
Ik denk dat deze er aan zit te komen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vinden jullie er van? Lijkt mij op zich wel aardig maar 2e hypotheek is jammer....
pi_195419012
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:36 schreef obligataire het volgende:
Fluitstraat al op 68% en de Rotterdamsedijk op 97%. Valt niet tegen.
De rentes zijn ook aardig opgetrokken :)

Ik investeer alleen in 1B of 2 als dat onder de WOZ waarde blijft. Als de woningmarkt een tikje gaat krijgen, zal het bij WOZ 2020 voor mij 85-90% van de WOZ worden omdat de opwaartse vertraging in waardeontwikkeling er dan uit is.
pi_195419989
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:56 schreef InVestEerder het volgende:
Ik denk dat deze er aan zit te komen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vinden jullie er van? Lijkt mij op zich wel aardig maar 2e hypotheek is jammer....
Ik zal hem voor mijn basisbedrag meenemen. Die 2e hypotheek weerhoudt me van een hoger bedrag, maar voor de rest ziet het er heel netjes uit, vooral die volledige huurdersbezetting :)
Pecunia non olet
pi_195422138
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 10:26 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zal hem voor mijn basisbedrag meenemen. Die 2e hypotheek weerhoudt me van een hoger bedrag, maar voor de rest ziet het er heel netjes uit, vooral die volledige huurdersbezetting :)
Van de puntentelling voor bepalen van de risicoklasse lijkt nog weinig te kloppen, maar dat wordt misschien nog bijgewerkt voor publicatie?
pi_195422469
Vandaag 3 maal w/ voor een OMKB"er van GvE. Alle 3 keurig de 60 termijnen vol gemaakt! Al de OMKB ers zijn nu met succes uit mijn potfolio. Waren leuke projecten van deze franchise keten.
pi_195422484
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:36 schreef obligataire het volgende:
Fluitstraat al op 68% en de Rotterdamsedijk op 97%. Valt niet tegen.
Hoe kan Ilyas zulke hoge huur vragen? Als de huurder naar de huurcommissie stapt dan kan hij fluiten naar zijn hoge huur, niet?
pi_195422721
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 13:03 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Hoe kan Ilyas zulke hoge huur vragen? Als de huurder naar de huurcommissie stapt dan kan hij fluiten naar zijn hoge huur, niet?
Denk dat het wel mee valt deels:

• door dat er vaak een kleine opgrade plaats vindt van de woning waardoor er net genoeg punten bij elkaar gesprokkeld worden om net boven de huurgrens uit te komen

• doordat de huurders die uitgezocht worden de (soms lange) weg naar de huurcommissie niet weten te vinden binnen 6 maanden na aanvang huur.

• doordat er met tijdelijk contract gemeubileerd verhuurd wordt en dan het puntenstelsel niet aan de orde is.
pi_195423410
Daarnaast staat in taxatierapporten (bedoeld voor verhuurpanden) ook een huurprijs op basis van puntentelling. Als die prijs onder de liberalisatiegrens ligt, ga ik ervan uit dat SiG de financieringsaanvraag niet goedkeurt. Maar nu ik dit zo opschrijf, bedenk ik me wel dat het misschien een gevaarlijke aanname is..
pi_195439024
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 13:44 schreef probablyunsure het volgende:
Daarnaast staat in taxatierapporten (bedoeld voor verhuurpanden) ook een huurprijs op basis van puntentelling. Als die prijs onder de liberalisatiegrens ligt, ga ik ervan uit dat SiG de financieringsaanvraag niet goedkeurt. Maar nu ik dit zo opschrijf, bedenk ik me wel dat het misschien een gevaarlijke aanname is..
Misschien een goed idee om bij SIG na te vragen?
pi_195440252
twitter
pi_195440322
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:36 schreef obligataire het volgende:
Fluitstraat al op 68% en de Rotterdamsedijk op 97%. Valt niet tegen.
Beide projecten vol
pi_195442463
quote:
Op maandag 21 september 2020 16:32 schreef lykkefund het volgende:

[..]

Ja, en dit vind ik eigenlijk interessanter:
Update van uw persoonlijke portefeuille
Eind deze week zal uw persoonlijke portefeuille worden uitgebreid. In uw portefeuille kunt u straks de data van alle rentebetalingen terugvinden. Ook wordt het op korte termijn mogelijk om deze rentebetalingen en andere gegevens eenvoudig te exporteren.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 06:26 schreef Bieselke het volgende:

[..]

Ik gok dat ik niet de enige ben die hier op wacht?
Betaalspecificatie crowdrealestate staat in het dashboard. Het betreft enkel de betalingen die reeds zijn verwerkt, niet de toekomstige betalingen. Het overzicht is heel basic
pi_195444013
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 12:35 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

[..]

Betaalspecificatie crowdrealestate staat in het dashboard. Het betreft enkel de betalingen die reeds zijn verwerkt, niet de toekomstige betalingen. Het overzicht is heel basic
It's a start, hope more to come, bedragen vanavond ff checken met mijn eigen overzicht. *O*
pi_195444403
Nieuwe op CCF Direct:
https://www.collincrowdfund.nl/onica-b-v/

¤ 35.000 | 9,0% rente | 60 maanden

https://osees.nl/
pi_195444524
quote:
12s.gif Op maandag 5 oktober 2020 14:08 schreef peterc het volgende:

[..]

It's a start, hope more to come, bedragen vanavond ff checken met mijn eigen overzicht. *O*
Bij mijn 1e uitbetaling van project Osdrop-Midden staat 26 cent minder dan dat ik ontvangen heb,....
pi_195445351
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 12:35 schreef KrekelJapie het volgende:
Betaalspecificatie crowdrealestate staat in het dashboard. Het betreft enkel de betalingen die reeds zijn verwerkt, niet de toekomstige betalingen. Het overzicht is heel basic
Inderdaad nog een stapje minder basic en er blijft niets over :-)
pi_195446478
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 15:25 schreef wilem254 het volgende:

[..]

Inderdaad nog een stapje minder basic en er blijft niets over :-)
Vooruitgang is wel dat de totale ontvangen rente er staat.

Totaal te ontvangen minus totaal geïnvesteerd minus reeds uitbetaalde rente = de nog te ontvangen rente over de komende jaren
pi_195448292
2 nieuwe kortlopende leningen op SIG van een Chinees ondernemerspaar. Wat hogere rente en 1 schijf. Op het eerste gezicht geen verkeerde pitches.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_195448336
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 17:23 schreef VDF het volgende:
2 nieuwe kortlopende leningen op SIG van een Chinees ondernemerspaar. Wat hogere rente en 1 schijf. Op het eerste gezicht geen verkeerde pitches.
Ze geven aan op dit moment dit bedrijf te runnen:
https://babyking.tmall.hk/

Daar is ook deze video van hun te zien:
https://cloud.video.taoba(...)t/1/252118279727.mp4

Verder hebben ze een Chinees restaurant in Giethoorn.
Ze geven aan in te kunnen spelen op de Chinese toerist.

Geen idee of er een markt is om chalets aan Chinezen te verhuren. Meeste toeristen komen in Giethoorn voor 2 uur voor een boottochtje en soms een hapje en zijn dan weer weg.
pi_195450587
quote:
https://www.funda.nl/koop(...)650-prinsenstraat-6/

staat in de te downloaden brochure + funda voor oorspronkelijke vraagprijs 265k en > 6mnd for sale, dus LTV nou ja, maar kosten verbouwing dan wel weer in eigen beheer en eigen ¤. Er zal toch nog wat moeten gebeuren in het pand. Maar van 265k>200k koopje?
Durf ik wel aan.
pi_195450848
Wat vinden we van de GVE toelichting inzake de sneeuwkanonnenboer?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een forse 2e lening/hypotheek dan (die niet via GVE is loopt). De restschuld van de twee GVE leningen is ca. 700k.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier heb ik nog het meeste moeite mee. Marktwaarde was 1.35 mio in de pitch, ik zie even niet hoe de toko failliet kan gaan en het pand (deels) kan blijven huren. En het deel dat de DGA privé huurt komt ook vrij lijkt me, hij heeft immers HA en kan bij faillissement niet in een grachtenpand blijven wonen. Het lijkt me sterk dat dat pand onverhuurd niet voor meer dan 800k te slijten is. Bangmakerij lijkt mij om de investeerder voor te laten stemmen.

Bottom line is dat leningnemer niet de volledige 63k boeterente wil dokken. Voorstel van 10mnd rente betekent 14k boeterente.

Ik zou zelf geen moeite hebben met een compromis van 18mnd, maar dat is geen optie in de stemprocedure. 10mnd vind ik eigenlijk te krap, gezien het feit dat vanaf nu juist voor de 10jr annuïtaire lening het risico weg zou zijn aangezien deze als enige over een 1e hypotheek zou beschikken. Ik had al tegen gestemd, ik denk dat ik daar bij blijf. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
pi_195450897
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 17:26 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ze geven aan op dit moment dit bedrijf te runnen:
https://babyking.tmall.hk/

Daar is ook deze video van hun te zien:
https://cloud.video.taoba(...)t/1/252118279727.mp4

Verder hebben ze een Chinees restaurant in Giethoorn.
Ze geven aan in te kunnen spelen op de Chinese toerist.

Geen idee of er een markt is om chalets aan Chinezen te verhuren. Meeste toeristen komen in Giethoorn voor 2 uur voor een boottochtje en soms een hapje en zijn dan weer weg.
2x restaurants (Steenwijk & Giethoorn) webwinkel Babypoeder, perceel grond en chalets, drukke hardwerkende ondernemers, en het zijn ook maar 9 + later 9 chalets, dus zoveel chinezen hoeven er ook niet een nachtje te blijven
pi_195451202
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:30 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Wat vinden we van de GVE toelichting inzake de sneeuwkanonnenboer?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een forse 2e lening/hypotheek dan (die niet via GVE is loopt). De restschuld van de twee GVE leningen is ca. 700k.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier heb ik nog het meeste moeite mee. Marktwaarde was 1.35 mio in de pitch, ik zie even niet hoe de toko failliet kan gaan en het pand (deels) kan blijven huren. En het deel dat de DGA privé huurt komt ook vrij lijkt me, hij heeft immers HA en kan bij faillissement niet in een grachtenpand blijven wonen. Het lijkt me sterk dat dat pand onverhuurd niet voor meer dan 800k te slijten is. Bangmakerij lijkt mij om de investeerder voor te laten stemmen.

Bottom line is dat leningnemer niet de volledige 63k boeterente wil dokken. Voorstel van 10mnd rente betekent 14k boeterente.

Ik zou zelf geen moeite hebben met een compromis van 18mnd, maar dat is geen optie in de stemprocedure. 10mnd vind ik eigenlijk te krap, gezien het feit dat vanaf nu juist voor de 10jr annuïtaire lening het risico weg zou zijn aangezien deze als enige over een 1e hypotheek zou beschikken. Ik had al tegen gestemd, ik denk dat ik daar bij blijf. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Kan me volledig vinden in jouw verhaal. Vind het ook een slap verhaal van GVE. Als ze zo begaan zijn geef ons dan ook 50%, van de betaalde FHee terug. Lijkt mij ook redelijk project heeft, maar de halve looptijd gelopen.
pi_195451281
quote:
12s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:32 schreef peterc het volgende:

[..]

2x restaurants (Steenwijk & Giethoorn) webwinkel Babypoeder, perceel grond en chalets, drukke hardwerkende ondernemers, en het zijn ook maar 9 + later 9 chalets, dus zoveel chinezen hoeven er ook niet een nachtje te blijven
Dit is echt een investering voor werkkapitaal en waarbij de bank het niet meer durft, met de harde zekerheden durf ik dit wel aan. Dat restaurant pand moet normaal altijd wel 2ton opleveren.
pi_195452790
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:46 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Kan me volledig vinden in jouw verhaal. Vind het ook een slap verhaal van GVE. Als ze zo begaan zijn geef ons dan ook 50%, van de betaalde FHee terug. Lijkt mij ook redelijk project heeft, maar de halve looptijd gelopen.
Ik kan me ook vinden in dat verhaal en ook in jouw verhaal.
Alleen heeft het project maar een kwart van de bedoelde tijd gelopen en we zouden dan dus 75% van de fee moeten terugkrijgen.
Ik heb tegengestemd en ik blijf daarbij.
pi_195454102
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 20:45 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik kan me ook vinden in dat verhaal en ook in jouw verhaal.
Alleen heeft het project maar een kwart van de bedoelde tijd gelopen en we zouden dan dus 75% van de fee moeten terugkrijgen.
Ik heb tegengestemd en ik blijf daarbij.
Volledig mee eens; ik blijf ook waar ik zit...
Dus nee is nee.
Al verwacht ik dat er veel investeerders toch overstag gaan door dit soort mails..
pi_195455104
quote:
12s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:32 schreef peterc het volgende:

[..]

2x restaurants (Steenwijk & Giethoorn) webwinkel Babypoeder, perceel grond en chalets, drukke hardwerkende ondernemers, en het zijn ook maar 9 + later 9 chalets, dus zoveel chinezen hoeven er ook niet een nachtje te blijven
Ik raak er wel enthousiast van. Wil ze beiden flink meenemen.
-
pi_195459553
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:28 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Volledig mee eens; ik blijf ook waar ik zit...
Dus nee is nee.
Al verwacht ik dat er veel investeerders toch overstag gaan door dit soort mails..
Waarom geld van de eerste hypotheekhouder naar de tweede hypotheekhouder zou moeten snap ik totaal niet. Ik geloof ook helemaal niet dat een externe partij de tweede hypotheekhouder is. Ik geloof eerder dat dit de ondernemer is of 1 van zijn BV's. Dit past veel beter in het verhaal dat het gaat om herfinanciering + werkkapitaal
quote:
Met de herfinanciering kunnen de maandlasten worden verlaagd en zal tevens een beperkt bedrag beschikbaar komen voor aanvullend werkkapitaal.
Het lijkt mij dat er zoveel mogelijk geld over moet blijven na aflossing van de Geldvoorelkaar lening.

Ondernemer had beter zijn pand voor 1,7 miljoen kunnen verkopen, de lening afgelost en met de bijna miljoen dat overblijft ergens buiten het centrum een bedrijfspandje gekocht voor zijn bedrijf en een kleinere woning voor privé.
pi_195460566
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 06:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Waarom geld van de eerste hypotheekhouder naar de tweede hypotheekhouder zou moeten snap ik totaal niet. Ik geloof ook helemaal niet dat een externe partij de tweede hypotheekhouder is. Ik geloof eerder dat dit de ondernemer is of 1 van zijn BV's. Dit past veel beter in het verhaal dat het gaat om herfinanciering + werkkapitaal
[..]

Het lijkt mij dat er zoveel mogelijk geld over moet blijven na aflossing van de Geldvoorelkaar lening.

Ondernemer had beter zijn pand voor 1,7 miljoen kunnen verkopen, de lening afgelost en met de bijna miljoen dat overblijft ergens buiten het centrum een bedrijfspandje gekocht voor zijn bedrijf en een kleinere woning voor privé.
GVE is zelf tweede hypotheekhouder, maar ik zou niet weten voor welke lening? Had TapeMyDay een 2e hypotheek? Kan ook niet eigenlijk, 2e inschrijving is van juli 2019. Wat heb ik gemist?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 06-10-2020 09:09:24 ]
pi_195460788
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 17:23 schreef VDF het volgende:
2 nieuwe kortlopende leningen op SIG van een Chinees ondernemerspaar. Wat hogere rente en 1 schijf. Op het eerste gezicht geen verkeerde pitches.
Ik ben benieuwd welk project van het Chinese ondernemerspaar jullie als beste beschouwen. Het perceel waarop geïnvesteerd wordt of het restaurant

Giethoorn (perceel)
Steenwijk (restaurant)

[ Bericht 15% gewijzigd door KrekelJapie op 06-10-2020 10:35:52 ]
pi_195460840
Ook ik vind de mail van GVE uiterst zwak.

Er is 800K gefund met eerste hypotheek, overige schulden zijn voor mij als investeerder daarom niet interessant. Als je dan toch aangeeft dat er een hogere schuld is, geef dan ook aan hoe deze schuld is opgebouwd, wat is het 2e deel (2e hypotheek of is het een trucje van lening BV A aan lening BV B)
De manier van schrijven zal sommige investeerders inderdaad afschrikken. Het lijkt zo net of er voor de investeerders in dit project een restschuld overblijft dit is echter niet het geval.

Daarnaast zijn er de laatste tijd diverse eerste hypotheken afgelost zonder extra rente vergoeding. Jammer voor mij, had ik de pitch maar beter moeten lezen. Nu is het andersom en vis ik als investeerder weer achter het net. Voor mij dus nog steeds een dikke Nee.
pi_195461202
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 09:03 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

GVE is zelf tweede hypotheekhouder, maar ik zou niet weten voor welke lening? Had TapeMyDay een 2e hypotheek? Kan ook niet eigenlijk, 2e inschrijving is van juli 2019. Wat heb ik gemist?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tapemyday (2017) heeft alleen HA en aansprakelijkheid GDO Holding B.V. & Unlimited Leisure Holding B.V.. Ik zie zo geen ander project. Misschien een whitelabel project in 2019?
pi_195461384
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 10:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Tapemyday (2017) heeft alleen HA en aansprakelijkheid GDO Holding B.V. & Unlimited Leisure Holding B.V.. Ik zie zo geen ander project. Misschien een whitelabel project in 2019?

Ik stem ook tegen. Het risico van die 2e hypotheekhouder boeit mij niet. Ik denk dat er best wel wat wisselgeld aanwezig is om het voorstel aanzienlijk te verbeteren.
Dit was wat mij betreft een schoolvoorbeeld van een riscoloos project (met dito lage rente) en dan word je alsnog gen**id omdat er blijkbaar andere belangen meespelen dan de onze :(
Pecunia non olet
pi_195461460
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 09:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd welk project van het Chinese ondernemerspaar jullie als beste beschouwen. Het perceel waarop geïnvesteerd wordt of het restaurant

Poll: Welk project van sameningeld is het beste?

Giethoorn (perceel)
Steenwijk (restaurant)
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier

Een mooie herbestemming voor de vervroegde aflossing van Holland Steen (NLI).

Ik ga trouwens voor het restaurant.
De timing van dit project lijkt me trouwens niet echt gunstig, gezien de focus op Chinese toeristen. Het toerisme ligt op zijn gat en dat blijft nog wel een tijdje zo , met al die rode signalen.
Zou het vooral gaan om vermogende Chinezen die individueel reizen ?

[ Bericht 8% gewijzigd door obligataire op 06-10-2020 10:41:15 ]
Pecunia non olet
pi_195461747
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 09:03 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

GVE is zelf tweede hypotheekhouder, maar ik zou niet weten voor welke lening? Had TapeMyDay een 2e hypotheek? Kan ook niet eigenlijk, 2e inschrijving is van juli 2019. Wat heb ik gemist?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er een derde project geweest bij GVE?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_195461920
Kleine lening verduurzaming bedrijfspand
https://www.collincrowdfund.nl/pensioenadviesburo-leeuwarden-b-v/
Geen hypotheek
pi_195461949
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 10:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

Een mooie herbestemming voor de vervroegde aflossing van Holland Steen (NLI).

Ik ga trouwens voor het restaurant.
De timing van dit project lijkt me trouwens niet echt gunstig, gezien de focus op Chinese toeristen. Het toerisme ligt op zijn gat en dat blijft nog wel een tijdje zo , met al die rode signalen.
Zou het vooral gaan om vermogende Chinezen die individueel reizen ?
Zit er momenteel geen hypotheek meer op het restaurant? dat kan ik niet echt vinden.
pi_195461973
Sushi Volendam op collin staat open
https://www.collincrowdfund.nl/sushi-volendam/
pi_195461986
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 10:59 schreef schaive het volgende:

[..]

Zit er momenteel geen hypotheek meer op het restaurant? dat kan ik niet echt vinden.
Er kan geen hypotheek op zitten, want anders kunnen ze geen 1e hypotheek bieden en de gelden voor het perceel gebruiken

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 06-10-2020 11:22:43 ]
pi_195462128
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 09:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd welk project van het Chinese ondernemerspaar jullie als beste beschouwen. Het perceel waarop geïnvesteerd wordt of het restaurant

Giethoorn (perceel)
Steenwijk (restaurant)

Op zich vind het restaurant interessant. Komt ook doordat slechte ervaringen heb me grond met huisjes (kapitaal op maat). Maar ik laat alles met horeca voorlopig voorbij gaan (behalve bezorging). Geen toeristen geen inkomsten.
pi_195462206
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 11:11 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Op zich vind het restaurant interessant. Komt ook doordat slechte ervaringen heb me grond met huisjes (kapitaal op maat). Maar ik laat alles met horeca voorlopig voorbij gaan (behalve bezorging). Geen toeristen geen inkomsten.
Steenwijk is toch niet echt een toeristenstad? De chinees daar doet ook afhaal en bezorging. Meer een chinees voor lokale bevolking lijkt me
https://shanghaisteenwijk.nl/
pi_195462295
Sushi Voldendam zat blijkbaar in 10 min vol, was net te laat...
pi_195462378
De wrapper van aygodutch heeft zonder problemen zijn lening netjes afgelost. *O*
https://www.aygodutch.com(...)uto-8-rente-geboden/
Ik zat hier met veel te veel geld in en had echt een hele flinker uitglijder kunnen worden, dus erg *O* dat deze is afgelost
pi_195462568
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 06:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Waarom geld van de eerste hypotheekhouder naar de tweede hypotheekhouder zou moeten snap ik totaal niet.
.....
[..]

......
Inderdaad, want wat is dan nog de waarde van een 1e hypotheek?
Eerst moet de 1e hypotheekhouder volledig gecompenseerd worden en als er dan geld over is, dan kan dat naar de 2e hypotheekhouder,
pi_195462709
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 11:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Er kan geen hypotheek op zitten, want anders kunnen ze geen 1e hypotheek bieden en de gelden voor het perceel gebruiken
Ben vrij nieuw in dit, maar hoe bedoel je dat?
pi_195462939
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 11:52 schreef schaive het volgende:

[..]

Ben vrij nieuw in dit, maar hoe bedoel je dat?
De investeerders van sameningeld krijgen een 1e hypotheekrecht:
quote:
Schijf 1A ¤ 200.000,00 een aflossingsvrije hypothecaire lening gedekt door vestiging van eerste hypotheek.
Dit bedrag wordt volledig gebruikt voor het perceel in Giethoorn
quote:
De financieringsvraag is ¤ 200.000. Dit bedrag zal gaan naar de aanleg van het nieuwe chaletpark in Giethoorn. De grond en eerste 9 chalets zijn nu uit eigen middelen betaald.
Wanneer er nog een hypotheek was geweest had (een deel) van de 200.000 gebruikt moeten worden op de hypotheek af te lossen voordat sameningeld er een 1e hypotheek op kon vestigen. Dit is niet het geval, dus er is geen lopende hypotheek
pi_195463271
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:56 schreef InVestEerder het volgende:
Ik denk dat deze er aan zit te komen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vinden jullie er van? Lijkt mij op zich wel aardig maar 2e hypotheek is jammer....
De link werkt niet meer
pi_195463326
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 12:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De investeerders van sameningeld krijgen een 1e hypotheekrecht:
[..]

Dit bedrag wordt volledig gebruikt voor het perceel in Giethoorn
[..]

Wanneer er nog een hypotheek was geweest had (een deel) van de 200.000 gebruikt moeten worden op de hypotheek af te lossen voordat sameningeld er een 1e hypotheek op kon vestigen. Dit is niet het geval, dus er is geen lopende hypotheek
Ok dank je voor de uitleg
pi_195463752
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 09:03 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

GVE is zelf tweede hypotheekhouder, maar ik zou niet weten voor welke lening? Had TapeMyDay een 2e hypotheek? Kan ook niet eigenlijk, 2e inschrijving is van juli 2019. Wat heb ik gemist?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor het opvragen van het hypotheekoverzicht. Ik was erg ontevreden over de toon van de GVE mail waardoor het voor de gemiddelde investeerders lijkt of de hypotheek onder water staat en het maar de vraag is of het geld terugkomt terwijl de eerste hypotheek volledig dekkend is.

Uit het overzicht lijkt het alsof er tegenstrijdige belangen zijn aangezien GVE ook eigenaar is van de tweede hypotheek. Ik zie geen reden waarom 'ons' geld naar de investeerder(s) van het onbekende derde GVE project moet gaan en ben erg teleurgesteld in de handelswijze van GVE in deze.

Daarnaast is het pand in juli 2016 getaxeerd op 1.35M en na jaren van prijsstijgingen in het vastgoed nu nog maar een miljoen waard. Mooi gegoochel met taxaties om onder de verplichtingen uit te komen.
pi_195463921
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 12:59 schreef thomasdv het volgende:
Daarnaast is het pand in juli 2016 getaxeerd op 1.35M en na jaren van prijsstijgingen in het vastgoed nu nog maar een miljoen waard. Mooi gegoochel met taxaties om onder de verplichtingen uit te komen.
De oude investeerders een waarde van 0,8-1M voorhouden en tegelijkertijd een waarde van 1,75M aan hetzelfde pand toekennen voor de nieuwe investeerder (mogelijk) :R
pi_195466197
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervroegde aflossing bij VDG, er wordt afgeweken van de extra termijnen vergoeding. Ben hier dus echt niet blij mee
pi_195466199
.

[ Bericht 99% gewijzigd door plesner op 06-10-2020 15:35:05 ]
pi_195466257
Holland Steen bij VDG. Nogal cryptisch. Worden we weer genaaid?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_195466352
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:37 schreef VDF het volgende:
Holland Steen bij VDG. Nogal cryptisch. Worden we weer genaaid?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moeizame relatie? Een contract is een contract.... betalen....
pi_195466460
Precies. Lekker makkelijk van VDG om van gezeik met een ondernemer af te komen ons geld weg te geven. Ik ben geen Sinterklaas!
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_195466554
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:34 schreef plesner het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervroegde aflossing bij VDG, er wordt afgeweken van de extra termijnen vergoeding. Ben hier dus echt niet blij mee
'Niet blij mee' moet wel het understatement van de eeuw zijn.
Ik heb hier ook geen vragen over (zoals in de mail gesuggereerd wordt), ik vind dit gewoon onacceptabel.
pi_195466661
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 12:59 schreef thomasdv het volgende:

[..]

Dank voor het opvragen van het hypotheekoverzicht. Ik was erg ontevreden over de toon van de GVE mail waardoor het voor de gemiddelde investeerders lijkt of de hypotheek onder water staat en het maar de vraag is of het geld terugkomt terwijl de eerste hypotheek volledig dekkend is.

Uit het overzicht lijkt het alsof er tegenstrijdige belangen zijn aangezien GVE ook eigenaar is van de tweede hypotheek. Ik zie geen reden waarom 'ons' geld naar de investeerder(s) van het onbekende derde GVE project moet gaan en ben erg teleurgesteld in de handelswijze van GVE in deze.

Daarnaast is het pand in juli 2016 getaxeerd op 1.35M en na jaren van prijsstijgingen in het vastgoed nu nog maar een miljoen waard. Mooi gegoochel met taxaties om onder de verplichtingen uit te komen.
Inderdaad erg dubieus zoals Geldvoorelkaar de investeerders bang maakt en een bepaalde kant op probeert te sturen. Over tegenstrijdige belangen gesproken weten we zeker dat er een derde project is of kan het ook zo zijn dat Geldvoorelkaar er zelf centjes in gestoken heeft ?
pi_195466803
Vertragingsrente vakantiewoningen all4funding is met ernstige vertraging overgemaakt naar de investeerders.
pi_195466820
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:58 schreef Thomas88 het volgende:
Of kan het ook zo zijn dat Geldvoorelkaar er zelf centjes in gestoken heeft ?
Dat lijkt me heel erg sterk. Hypotheek staat ook op stichting zekerheden. Dit moet verband hoeden met een project.

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 06-10-2020 16:11:18 ]
pi_195466837
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:53 schreef TisIk het volgende:

[..]

'Niet blij mee' moet wel het understatement van de eeuw zijn.
Ik heb hier ook geen vragen over (zoals in de mail gesuggereerd wordt), ik vind dit gewoon onacceptabel.
Heb een reactie op deze mail gestuurd, zal wel even laten weten wat er uitkomt
pi_195466859
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 15:34 schreef plesner het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vervroegde aflossing bij VDG, er wordt afgeweken van de extra termijnen vergoeding. Ben hier dus echt niet blij mee
Vanmorgen bericht ontvangen van NLI dat de lening van H*ll*nd St**n wordt afgelost.
Ik zie nu dat ook daar wordt afgeweken van de rentevergoeding. Er wordt namelijk 1 maand vergoed waar dit contractueel 3 maanden is.
Ik ga bij NLI even navragen hoe dit zit.
pi_195466911
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 16:06 schreef Willies0199 het volgende:

[..]

Vanmorgen bericht ontvangen van NLI dat de lening van H*ll*nd St**n wordt afgelost.
Ik zie nu dat ook daar wordt afgeweken van de rentevergoeding. Er wordt namelijk 1 maand vergoed waar dit contractueel 3 maanden is.
Ik ga bij NLI even navragen hoe dit zit.
Het is bij VDG, niet bij NLI.
pi_195466927
Het is bij VDG, niet bij NLI.
[/quote]

Volgens mij is het bij beiden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:16:28 #67
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_195467041
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 16:04 schreef KrekelJapie het volgende:
Vertragingsrente vakantiewoningen all4funding is met ernstige vertraging overgemaakt naar de investeerders.
Mmmm... ik heb nog niks ontvangen. Gisteren antwoorde hij me dat het niet lukte om de betaalbatch te uploaden....
Beetje eigenaardig, maar toe maar.
pi_195467392
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 16:10 schreef Willies0199 het volgende:
Het is bij VDG, niet bij NLI.
Volgens mij is het bij beiden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[/quote]
Ok, dat wist ik niet.
Bij NLI zeggen ze zo te zien niet eens dat ze afwijken van de voorwaarden (1 maand i.p.v. 3 maanden).
pi_195467573
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 16:06 schreef Willies0199 het volgende:

[..]

Vanmorgen bericht ontvangen van NLI dat de lening van H*ll*nd St**n wordt afgelost.
Ik zie nu dat ook daar wordt afgeweken van de rentevergoeding. Er wordt namelijk 1 maand vergoed waar dit contractueel 3 maanden is.
Ik ga bij NLI even navragen hoe dit zit.
Reactie van NLI is al binnen en in lijn met VDG:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op mij komt dit toch over als het belonen van slecht gedrag.
pi_195467916
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 16:05 schreef plesner het volgende:

[..]

Heb een reactie op deze mail gestuurd, zal wel even laten weten wat er uitkomt
Inmiddels al terugkoppeling mogen ontvangen van VDG:

Dank voor uw bericht en wij begrijpen uw reactie. Graag geven wij een nadere toelichting.

Het is goed om te weten dat wij bij de verstrekking van deze lening samen zijn opgetrokken met een andere financier, NL Investeert die ook een leningdeel had verstrekt. Ook voor hen was de situatie met Holland Steen onhoudbaar.

Niet alleen de betalingsmoraal van Holland Steen was beroerd, ook andere afspraken werden niet nagekomen.
Wij hebben gemeend dat de uitkomst van een rechtsgang/ uitwinning en de tijd, kosten en risico's die hiermee gemoeid zouden zijn, niet zouden opwegen tegen een verlaging van de boeterente. Wij zijn al meer dan een jaar met Holland Steen in discussie en hebben hier ook juridisch advies over ingewonnen. Wij zijn van mening dat we een zo goed mogelijke uitkomst voor investeerders te hebben bereikt.

Mocht u nog vragen hebben, belt u ons dan gerust voor een nadere toelichting.
pi_195468038
En nog een vervroegde aflossing.
Na 27 maanden wordt deze van GvE afgelost (oorspronkelijke looptijd 36 maanden).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig wel met de toegezegde rente (9 maanden rente).
Oftewel hetzelfde bedrag, maar nu eerder terug. ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door dyna18 op 06-10-2020 17:27:09 ]
pi_195468276
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 17:19 schreef dyna18 het volgende:
En nog een vervroegde aflossing.
Na 2 jaar wordt deze van GvE afgelost (oorspronkelijke looptijd 3 jaar).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig wel met de toegezegde rente (10 maanden rente).
Als ik het rentebedrag omreken kom ik op 9 maanden, wat overigens gelijk is aan de resterende periode vanaf de laatste rentebetaling. Ingangsdatum lening was eind mei 2018.
Fijn dat dit ook weer eens goed gaat!
pi_195468303
Inderdaad, boeterente kan niet meer zijn dan de nog openstaande looptijd.
pi_195470151
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:
De wrapper van aygodutch heeft zonder problemen zijn lening netjes afgelost. *O*
https://www.aygodutch.com(...)uto-8-rente-geboden/
Ik zat hier met veel te veel geld in en had echt een hele flinker uitglijder kunnen worden, dus erg *O* dat deze is afgelost
Nu die rare uitvinder nog (1 termijn), dan is het helemaal klaar. Met goed rendement ook nog :7
Pecunia non olet
pi_195473752
Jammer dat pitch #21522 (GVE) in maart niet is doorgegaan(?). Ik kom er net achter dat het pand de zekerheid van probleemproject Or*z*b* (GVE #18499, 2e hypotheek) betreft.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 07:55 schreef KrekelJapie het volgende:
Horecapand Rotterdam geldvoorelkaar
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 08:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

6% is wel erg weinig voor een horeca locatie aangekocht door turkse student rechten met ambities waarvan de locatie en taxatie rapport niet eens gedeeld wordt.
Afijn maar even voor GvE opgezocht: :)

Hier het adres: Charloisse Hoofd 47, 3087 CA Rotterdam

Er is inderdaad een laila restaurant gevestigd volgens Google.https://www.google.com/ma(...)fo100!7i11172!8i5586

Staat te koop via Klaassen horeca makelaar. https://klaassenbv.nl/BOG(...)33785585/tekoop.html

quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 10:07 schreef obligataire het volgende:

[..]

In eerste instantie dacht ik: meer ambitie dan gezond verstand.......

Maar al lezende is het project misschien nog niet zo heel slecht. Er zit al een huurder in (al weet je niet hoe gezond diens bedrijf is), en de LTV lijkt redelijk (al neem ik die taxaties de laatste tijd helemaal niet serieus meer).

Er wordt min of meer gesuggereerd dat de familie het verschil tussen taxatie en GVE heeft gefinancierd, dus achtergesteld.

De HA heeft hier materiele betekenis, dus een grote motivatie voor hem om zich niet in de nesten te werken.
Uit de pitch van #18499:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit de update van 20 augustus inz #18499:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195474124
Interessante ontwikkeling op het gebied van wet- en regelgeving van crowdfunding:

https://fd.nl/ondernemen/1359542/eu-verdubbelt-maximale-bedrag-crowdfunding

https://outline.com/KFu3Y2

• het maximale bedrag gaat van 2,5m naar 5m

• voor platforms gelden aanvullende eisen op het gebied van IT en governance en aan te houden buffers

• platforms mogen zelf geen geldstromen beheren van investeerders, ook niet via een losse stichting

• aanpak witwassen

• platforms met een ontheffing (zoals GVE) moeten een vergunning gaan aanvragen
pi_195478451
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 21:43 schreef Tsundoku het volgende:
Interessante ontwikkeling op het gebied van wet- en regelgeving van crowdfunding:

https://fd.nl/ondernemen/1359542/eu-verdubbelt-maximale-bedrag-crowdfunding

https://outline.com/KFu3Y2

• het maximale bedrag gaat van 2,5m naar 5m

• voor platforms gelden aanvullende eisen op het gebied van IT en governance en aan te houden buffers

• platforms mogen zelf geen geldstromen beheren van investeerders, ook niet via een losse stichting

• aanpak witwassen

• platforms met een ontheffing (zoals GVE) moeten een vergunning gaan aanvragen
Wat mij betreft blijven in de aanvullende eisen het niveau van de recovery afdeling een beetje onderbelicht.
Ik heb toch bij een aantal projecten in de problemen de indruk gehad dat bedrijven die grotere bedragen geleend hebben er qua (juridisch) adviseurs er toch stevig ingaan, en dat de diverse platforms daar niet tegen op gewassen zijn om de belangen van de investeerders op een adequate manier te behartigen (zie bijvoorbeeld het sneeuwvlokken project hier een paar dagen geleden uitgebreid besproken is (zit daar zelf overigens niet in).
pi_195480802
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 21:43 schreef Tsundoku het volgende:
Interessante ontwikkeling op het gebied van wet- en regelgeving van crowdfunding:

https://fd.nl/ondernemen/1359542/eu-verdubbelt-maximale-bedrag-crowdfunding

https://outline.com/KFu3Y2

• het maximale bedrag gaat van 2,5m naar 5m

• voor platforms gelden aanvullende eisen op het gebied van IT en governance en aan te houden buffers

• platforms mogen zelf geen geldstromen beheren van investeerders, ook niet via een losse stichting

• aanpak witwassen

• platforms met een ontheffing (zoals GVE) moeten een vergunning gaan aanvragen
Bijzonder dat GvE zo specifiek staat genoemd. Ik dacht juist dat GvE juist één van de weinige platforms was mét een vergunning ipv een ontheffing.

Dat verhaal rondom geldstromen zal nog wel een dingetje worden, dat loopt nu allemaal via gelieerde stichtingen..
pi_195480920
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:25 schreef impact9 het volgende:

[..]

Bijzonder dat GvE zo specifiek staat genoemd. Ik dacht juist dat GvE juist één van de weinige platforms was mét een vergunning ipv een ontheffing.

Dat verhaal rondom geldstromen zal nog wel een dingetje worden, dat loopt nu allemaal via gelieerde stichtingen..
Voor de bemiddeling hebben ze nog steeds een ontheffing:
Geldvoorelkaar.nl beschikt over een AFM-vergunning geregistreerd onder nummer 12040263 en AFM-ontheffing onder nummer 19000053.
https://www.afm.nl/nl-nl/(...)11-A203-005056BE6692
pi_195481432
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Voor de bemiddeling hebben ze nog steeds een ontheffing:
Ja, maar geen enkele platform heeft een vergunning voor bemiddeling in opvorderbaar geld. Ik heb ook geen idee op welke vergunning wordt gedoeld in het artikel, maar zie eerlijk gezegd verder niet zoveel voordelen in de plannen. Geldstromen via een stichting mag niet meer, dus alles moet via een Intersolve-achtige dienstverlener. Ik ben bang dat er alleen maar platforms zullen afhaken vanwege de extra kosten.
pi_195481558
quote:
Hmmm, die zou ik wel willen meenemen in de voorverkoop, linkje wordt zeer gewaardeerd c_/
Pecunia non olet
pi_195481655
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 10:05 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ja, maar geen enkele platform heeft een vergunning voor bemiddeling in opvorderbaar geld. Ik heb ook geen idee op welke vergunning wordt gedoeld in het artikel, maar zie eerlijk gezegd verder niet zoveel voordelen in de plannen. Geldstromen via een stichting mag niet meer, dus alles moet via een Intersolve-achtige dienstverlener. Ik ben bang dat er alleen maar platforms zullen afhaken vanwege de extra kosten.
Die kosten zullen grotendeels worden doorbelast aan de investeerders vrees ik, komt ons rendement niet ten goede :r
Anderzijds vind ik zo'n wallet ook wel weer voordelen hebben. Minder kans dat een onverlaat een greep in de kas doet bijvoorbeeld. Niet dat ik dat zo gauw zie gebeuren, maar toch.
Pecunia non olet
pi_195481738
quote:
Pfff, wat een geld voor een dergelijk stukje grond van nog geen 0,3 ha. Ik ben niet op de hoogte van de lokale grondprijzen maar de gemiddelde landbouwgrond doet ongeveer 65k per ha. Hier zit dan een hek omheen en heeft een kleine waterput maar of dit nu de dubbele prijs rechtvaardigt vraag ik mij af.

De lening gaat in 60 maanden afgelost worden en tegen de geboden 8% durf ik hem ook wel tegen een basis bedrag mee te nemen. Een linkje is voor dit klein projectje zeker welkom.

https://ecosale.nl/
pi_195481747
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 10:16 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmmm, die zou ik wel willen meenemen in de voorverkoop, linkje wordt zeer gewaardeerd c_/
Inderdaad een zeer interessant project wil ik ook wel meenemen in de voorverkoop.
pi_195481834
Vervroegde gedeeltelijke aflossing van het hotel van HCN/Collin

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Project wat vlak voor Corona gestart is, weet nog niet goed wat ik hier van moet denken. Ik had eigenlijk liever gezien dat dit bij de HCN-lening werd gedaan.
pi_195482223
Linkje grond ga ik proberen. Ik kom nog in de lucht vandaag.
pi_195482460
quote:
12s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 10:37 schreef escortmk2 het volgende:
Vervroegde gedeeltelijke aflossing van het hotel van HCN/Collin

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Project wat vlak voor Corona gestart is, weet nog niet goed wat ik hier van moet denken. Ik had eigenlijk liever gezien dat dit bij de HCN-lening werd gedaan.
Dat kan ik mij voorstellen.

Ik zit alleen in de Collin versie en heb met deze extra aflossing in dit geval ook geen problemen. Na deze extra aflossing is het risico van het Collin project drastisch omlaag gebracht. Van de opgehaalde 1000k staat er nu nog maar 550 k open met de zelfde zekerheden.

Wel heb ik er moeite mee dat nu ook Collin, zonder toestemming van de investeerders, 50% van de boete rente weggeeft. Als er cadeautjes uitgedeeld worden dan graag eerst even toestemming vragen! Aan de andere kant had Collin vorige week een project waarbij er, zonder dat dit afgesproken was, een maand extra rente uitgekeerd is door de geldnemer. Dat was natuurlijk weer héél erg netjes.
pi_195482772
Zou er een storing zijn bij FNC? mijn afboekingen zijn met 80% afgenomen. Eerste wat ik zie, is dat het achterstallige leningen niet verwerkt lijken te zijn als afboeking.
Of er is een giga inhaalslag gemaakt.
pi_195482863
quote:
14s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:30 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Wat vinden we van de GVE toelichting inzake de sneeuwkanonnenboer?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een forse 2e lening/hypotheek dan (die niet via GVE is loopt). De restschuld van de twee GVE leningen is ca. 700k.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier heb ik nog het meeste moeite mee. Marktwaarde was 1.35 mio in de pitch, ik zie even niet hoe de toko failliet kan gaan en het pand (deels) kan blijven huren. En het deel dat de DGA privé huurt komt ook vrij lijkt me, hij heeft immers HA en kan bij faillissement niet in een grachtenpand blijven wonen. Het lijkt me sterk dat dat pand onverhuurd niet voor meer dan 800k te slijten is. Bangmakerij lijkt mij om de investeerder voor te laten stemmen.

Bottom line is dat leningnemer niet de volledige 63k boeterente wil dokken. Voorstel van 10mnd rente betekent 14k boeterente.

Ik zou zelf geen moeite hebben met een compromis van 18mnd, maar dat is geen optie in de stemprocedure. 10mnd vind ik eigenlijk te krap, gezien het feit dat vanaf nu juist voor de 10jr annuïtaire lening het risico weg zou zijn aangezien deze als enige over een 1e hypotheek zou beschikken. Ik had al tegen gestemd, ik denk dat ik daar bij blijf. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Tja, wat moet ik nog toevoegen aan wat hier allemaal al over gezegd is… Ik ben nog niet eerder zo teleurgesteld geweest in GvE. Als er een product helder en duidelijk is dan zijn het de projecten met een hypotheek. Onvoorstelbaar dat GvE dit er weer doorheen gaat drukken. E.e.a. mede door een zéér twijfelachtige voorstelling van zaken te geven in de twee e-mails. Door weer gebruik te maken van hun algemene voorwaarden lukt het GvE zelfs een 1e hypotheekrecht om te buigen naar een niets zeggend product. Eerst zou gewoon de leningen met een 1e hypotheek volledig betaald moeten worden en daarna eventueel de lening met een 2e hypotheek en daarna weer de eventuele overige leningen. De leningen met een 2e hypotheek of leningen met een nog lagere rang hebben niet voor niets in de regel een hogere rente.

Zoals hier eerder gezegd;
quote:
* Bangmakerij om de investeerder voor te laten stemmen * een slap verhaal van GVE * Waarom geld van de eerste hypotheekhouder naar de tweede hypotheekhouder zou moeten snap ik totaal niet * Er is 800K gefund met eerste hypotheek, overige schulden zijn voor mij als investeerder daarom niet interessant. * Daarnaast zijn er de laatste tijd diverse eerste hypotheken afgelost zonder extra rente vergoeding. Jammer voor mij, had ik de pitch maar beter moeten lezen. Nu is het andersom en vis ik als investeerder weer achter het net. * Het risico van die 2e hypotheekhouder boeit mij niet. * Dit was wat mij betreft een schoolvoorbeeld van een riscoloos project (met dito lage rente) en dan word je alsnog gen**id omdat er blijkbaar andere belangen meespelen dan de onze * Inderdaad, want wat is dan nog de waarde van een 1e hypotheek?
Eerst moet de 1e hypotheekhouder volledig gecompenseerd worden en als er dan geld over is, dan kan dat naar de 2e hypotheekhouder * Ik zie geen reden waarom 'ons' geld naar de investeerder(s) van het onbekende derde GVE project moet gaan en ben erg teleurgesteld in de handelswijze van GVE in deze. * De oude investeerders een waarde van 0,8-1M voorhouden en tegelijkertijd een waarde van 1,75M aan hetzelfde pand toekennen voor de nieuwe investeerder (mogelijk) * Inderdaad erg dubieus zoals Geldvoorelkaar de investeerders bang maakt en een bepaalde kant op probeert te sturen.

Bovenstaande is allemaal waar en de uitslag van de stemming is natuurlijk op voorhand al glashelder dus GvE gaat dit zo doorvoeren.

Een wijze les heb ik hier wel uit getrokken.

Als GvE met nieuwe projecten komt met een hypotheek heeft dit dus maar weinig meerwaarde meer voor ons als investeerders. GvE heeft het alleenrecht om zelfs dergelijke zekerheden om zeep te helpen en naar eigen inzicht aan te passen (en dan positief voor te leggen aan de investeerders). Voor mij een reden om GvE op het strafbankje te zetten en de komende maanden te gaan overwegen of ik mijn geld bij een dergelijke twijfelachtige club nog wel wil investeren. #Helemaalklaarmee :R

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 07-10-2020 11:57:28 ]
pi_195483025
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, wat moet ik nog toevoegen aan wat hier allemaal al over gezegd is… Ik ben nog niet eerder zo teleurgesteld geweest in GvE. Als er een product helder en duidelijk is dan zijn het de projecten met een hypotheek. Onvoorstelbaar dat GvE dit er weer doorheen gaat drukken. E.e.a. mede door een zéér twijfelachtige voorstelling van zaken te geven in de twee e-mails. Door weer gebruik te maken van hun algemene voorwaarden lukt het GvE zelfs een 1e hypotheekrecht om te buigen naar een niets zeggend product. Eerst zou gewoon de leningen met een 1e hypotheek volledig betaald moeten worden en daarna eventueel de lening met een 2e hypotheek en daarna weer de eventuele overige leningen. De leningen met een 2e hypotheek of leningen met een nog lagere rang hebben niet voor niets in de regel een hogere rente.

Zoals hier eerder gezegd;
[..]

Bovenstaande is allemaal waar en de uitslag van de stemming is natuurlijk op voorhand al glashelder dus GvE gaat dit zo doorvoeren.

Een wijze les heb ik hier wel uit getrokken.

Als GvE met nieuwe projecten komt met een hypotheek heeft dit dus maar weinig meerwaarde meer voor ons als investeerders. GvE heeft het alleenrecht om zelfs dergelijke zekerheden om zeep te helpen en naar eigen inzicht aan te passen (en dan positief voor te leggen aan de investeerders). Voor mij een reden om GvE op het strafbankje te zetten en de komende maanden te gaan overwegen of ik mijn geld bij een dergelijke twijfelachtige club nog wel wil investeren. #Helemaalklaarmee :R
G9ed om dergelijke zaken ook richting GVE te blijven ventileren. Weet niet of ze hier meelezen.
pi_195483221
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:58 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

G9ed om dergelijke zaken ook richting GVE te blijven ventileren. Weet niet of ze hier meelezen.
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, wat moet ik nog toevoegen aan wat hier allemaal al over gezegd is… Ik ben nog niet eerder zo teleurgesteld geweest in GvE. Als er een product helder en duidelijk is dan zijn het de projecten met een hypotheek. Onvoorstelbaar dat GvE dit er weer doorheen gaat drukken. E.e.a. mede door een zéér twijfelachtige voorstelling van zaken te geven in de twee e-mails. Door weer gebruik te maken van hun algemene voorwaarden lukt het GvE zelfs een 1e hypotheekrecht om te buigen naar een niets zeggend product. Eerst zou gewoon de leningen met een 1e hypotheek volledig betaald moeten worden en daarna eventueel de lening met een 2e hypotheek en daarna weer de eventuele overige leningen. De leningen met een 2e hypotheek of leningen met een nog lagere rang hebben niet voor niets in de regel een hogere rente.

Zoals hier eerder gezegd;
[..]

Bovenstaande is allemaal waar en de uitslag van de stemming is natuurlijk op voorhand al glashelder dus GvE gaat dit zo doorvoeren.

Een wijze les heb ik hier wel uit getrokken.

Als GvE met nieuwe projecten komt met een hypotheek heeft dit dus maar weinig meerwaarde meer voor ons als investeerders. GvE heeft het alleenrecht om zelfs dergelijke zekerheden om zeep te helpen en naar eigen inzicht aan te passen (en dan positief voor te leggen aan de investeerders). Voor mij een reden om GvE op het strafbankje te zetten en de komende maanden te gaan overwegen of ik mijn geld bij een dergelijke twijfelachtige club nog wel wil investeren. #Helemaalklaarmee :R
Zelf zit ik niet in dit project, maar ik ben het helemaal met je eens. De gang van zaken is zeer bedenkelijk.
pi_195483460
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 21:43 schreef Tsundoku het volgende:
Interessante ontwikkeling op het gebied van wet- en regelgeving van crowdfunding:

https://fd.nl/ondernemen/1359542/eu-verdubbelt-maximale-bedrag-crowdfunding

https://outline.com/KFu3Y2

• het maximale bedrag gaat van 2,5m naar 5m

• voor platforms gelden aanvullende eisen op het gebied van IT en governance en aan te houden buffers

• platforms mogen zelf geen geldstromen beheren van investeerders, ook niet via een losse stichting

• aanpak witwassen

• platforms met een ontheffing (zoals GVE) moeten een vergunning gaan aanvragen
Jammer dat die 80K beperking niet van tafel gaat.
Hierdoor kan ik bij SiG niet meer investeren, terwijl ik dat wel graag zou willen.
pi_195483506
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:19 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Jammer dat die 80K beperking niet van tafel gaat.
Hierdoor kan ik bij SiG niet meer investeren, terwijl ik dat wel graag zou willen.
Ik zag dat ze inmiddels wel een semi oplossing hebben. Als je de eerste keer 100.000 investeert, mag je daarna onbeperkt investeren als particulier. 2e profiel aanmaken misschien?
pi_195483583
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:19 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Jammer dat die 80K beperking niet van tafel gaat.
Hierdoor kan ik bij SiG niet meer investeren, terwijl ik dat wel graag zou willen.
2de profiel of een en/of rekening koppelen;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195483630
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik zag dat ze inmiddels wel een semi oplossing hebben. Als je de eerste keer 100.000 investeert, mag je daarna onbeperkt investeren als particulier. 2e profiel aanmaken misschien?
Ik heb het document nog niet gelezen, maar ben wel benieuwd hoe ze dit zien.
100.000 euro inleggen zou volgens de huidige regels als particulier helemaal niet mogelijk moeten zijn.
Daarnaast is het ook heel onverstandig om dit in 1 project in te leggen. Spreiden blijft nog een zeer belangrijke regel.

Alleen dus heel jammer dat de overheid een harde grens aan particulieren stelt. Terwijl het natuurlijk per persoon verschilt of dit wel of niet verstandig is. Voor sommige mensen is 5000 investeren in crowdfunding al te veel.
pi_195483644
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:24 schreef impact9 het volgende:

[..]

2de profiel of een en/of rekening koppelen;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interessant om te horen. Ik had de aanname gedaan dat je per persoon maar 1 account kon hebben.
pi_195483692
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik zag dat ze inmiddels wel een semi oplossing hebben. Als je de eerste keer 100.000 investeert, mag je daarna onbeperkt investeren als particulier. 2e profiel aanmaken misschien?
Na artikelen gelezen te hebben, lees ik niets terug over 100.000 de eerste keer.
Waar haal je dit vandaan?
pi_195483962
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:26 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Interessant om te horen. Ik had de aanname gedaan dat je per persoon maar 1 account kon hebben.
Ja, zo staat het ook in de voorschriften van de AFM. Het gaat uiteraard om een totaalbedrag per consument per platform. Het platform moet dit ook controleren en dat gebeurt ook. Geen enkel platform wil immers de megaboetes van de AFM riskeren...
pi_195484038
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:06 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje grond ga ik proberen. Ik kom nog in de lucht vandaag.
Hier de link naar de bomen-meneer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een Direct-lening neem ik 'm groot mee.

Ik zou zeggen: vol vóór live-gang.
pi_195484043
Bedrijfspand met 1e hypotheek op CCF
https://www.collincrowdfund.nl/g%c3%b6rgen-beheer-b-v/

¤ 100.000 | 6,5% rente | 60 maanden

https://www.fundainbusiness.nl/kantoor/bergen-op-zoom/object-40051085-auvergnestraat-3/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195484094
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:24 schreef impact9 het volgende:

[..]

2de profiel of een en/of rekening koppelen;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat kan, maar daar ga je niet mee boven de 80 k komen....
pi_195484116
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link naar de bomen-meneer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een Direct-lening neem ik 'm groot mee.

Ik zou zeggen: vol vóór live-gang.
Merci. Meegenomen.
pi_195484321
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:29 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Na artikelen gelezen te hebben, lees ik niets terug over 100.000 de eerste keer.
Waar haal je dit vandaan?
Staat op de site van sameningeld onder FAQ

https://sameningeld.nl/faq/
pi_195484331
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link naar de bomen-meneer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een Direct-lening neem ik 'm groot mee.

Ik zou zeggen: vol vóór live-gang.
^O^
Meegedaan!
pi_195484348
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 10:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Inderdaad een zeer interessant project wil ik ook wel meenemen in de voorverkoop.
Daarna boompje halen op het Frans baantje in Zundert en ff doorfietsen naar Club Diana in dezelfde straat. Voor tour-fans onder ons de weten het nog wel van de dubbeldekker-bus

https://www.vpro.nl/speel(...)e-tijden-sport~.html
pi_195484376
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link naar de bomen-meneer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een Direct-lening neem ik 'm groot mee.

Ik zou zeggen: vol vóór live-gang.
Topper, dank meegenomen
pi_195484441
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, wat moet ik nog toevoegen aan wat hier allemaal al over gezegd is… Ik ben nog niet eerder zo teleurgesteld geweest in GvE. Als er een product helder en duidelijk is dan zijn het de projecten met een hypotheek. Onvoorstelbaar dat GvE dit er weer doorheen gaat drukken. E.e.a. mede door een zéér twijfelachtige voorstelling van zaken te geven in de twee e-mails. Door weer gebruik te maken van hun algemene voorwaarden lukt het GvE zelfs een 1e hypotheekrecht om te buigen naar een niets zeggend product. Eerst zou gewoon de leningen met een 1e hypotheek volledig betaald moeten worden en daarna eventueel de lening met een 2e hypotheek en daarna weer de eventuele overige leningen. De leningen met een 2e hypotheek of leningen met een nog lagere rang hebben niet voor niets in de regel een hogere rente.

Zoals hier eerder gezegd;
[..]

Bovenstaande is allemaal waar en de uitslag van de stemming is natuurlijk op voorhand al glashelder dus GvE gaat dit zo doorvoeren.

Een wijze les heb ik hier wel uit getrokken.

Als GvE met nieuwe projecten komt met een hypotheek heeft dit dus maar weinig meerwaarde meer voor ons als investeerders. GvE heeft het alleenrecht om zelfs dergelijke zekerheden om zeep te helpen en naar eigen inzicht aan te passen (en dan positief voor te leggen aan de investeerders). Voor mij een reden om GvE op het strafbankje te zetten en de komende maanden te gaan overwegen of ik mijn geld bij een dergelijke twijfelachtige club nog wel wil investeren. #Helemaalklaarmee :R
Waar doel je precies op met de algemene voorwaarden te gebruiken maakt GVE een nietszeggende zekerheid vd hypotheek?

Qua voorleggen en meeste stemmen gelden of doel je ergens anders op (heb niet alles gevolgd)

Mede door situaties als dit zou een comment sectie bij projecten welkom zijn om evt te veel bangmakerij recht te zetten naar alle investeerders.

Ik zou groot vooratander zijn dat (zeker wanneer iets voorgelegd wordt) er een sectie komt waarbij dit mogelijk is want het is al vaak gebleken dat niet alles bekend lijkt (of verzwegen wordt) door de platformen
pi_195484682
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:44 schreef Jaco078 het volgende:
Zou er een storing zijn bij FNC? mijn afboekingen zijn met 80% afgenomen. Eerste wat ik zie, is dat het achterstallige leningen niet verwerkt lijken te zijn als afboeking.
Of er is een giga inhaalslag gemaakt.
Bij mij ook. Het bedrag klopte eerst überhaupt niet.
Het lijkt erop alsof nu uitsluitend het aflosbestanddeel van maandtermijnen die meer dan 90 dagen openstaan wordt meegeteld.
pi_195484749
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:01 schreef plesner het volgende:

[..]

Topper, dank meegenomen
idem 7,5k to go op het Frans Baantje
pi_195484794
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link naar de bomen-meneer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een Direct-lening neem ik 'm groot mee.

Ik zou zeggen: vol vóór live-gang.
Bedankt voor de link Jaco!

Ik zie dat er meerdere Fokkers het maximum van ¤2.500 hebben geïnvesteerd. Hoewel het iedereen vrij staat hoeveel die investeert, en niet iedereens portemonnee even dik is, zouden op deze manier maar 10 Fokkers kunnen profiteren van dit project, waardoor veel mede-Fokkers te laat zijn om mee te kunnen doen.

Het is zeker geen verwijt, meer een constatering. Iemand een idee hierover, bij zo'n klein project als dit? (¤25.000)
pi_195484840
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:23 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Bedankt voor de link Jaco!

Ik zie dat er meerdere Fokkers het maximum van ¤2.500 hebben geïnvesteerd. Hoewel het iedereen vrij staat hoeveel die investeert, en niet iedereens portemonnee even dik is, zouden op deze manier maar 10 Fokkers kunnen profiteren van dit project, waardoor veel mede-Fokkers te laat zijn om mee te kunnen doen.

Het is zeker geen verwijt, meer een constatering. Iemand een idee hierover, bij zo'n klein project als dit? (¤25.000)
Gemiddeld 563 euro per investeerder, valt wel mee toch
pi_195484852
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link naar de bomen-meneer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een Direct-lening neem ik 'm groot mee.

Ik zou zeggen: vol vóór live-gang.
Dank, ook nog net mee kunnen nemen ^O^ (en zeker niet voor 2500,- aangezien m.i. het project daar niet goed genoeg voor is).
pi_195484949
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:04 schreef jsuijker het volgende:
Waar doel je precies op met de algemene voorwaarden te gebruiken maakt GVE een nietszeggende zekerheid vd hypotheek?

Qua voorleggen en meeste stemmen gelden of doel je ergens anders op (heb niet alles gevolgd)
GvE kan conform de voorwaarden helemaal zelf beslissen wat ze wel en niet wil voorleggen aan de investeerders en de ervaring leert dat GvE dit heel vaak op een (en dan zal ik het netjes uitdrukken) gekleurde en sturende manier doet waarbij men er niet mee zit om de afspraken uit een lening overeenkomst te omzeilen ten nadelen van ons als investeerders, dit al dan niet aangevuld met een sausje van zielige verhalen en onjuiste voorstelling van zaken. De meerderheid stemt toch voor met iedere positief voorgestelde wijziging.
pi_195485019
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:58 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

G9ed om dergelijke zaken ook richting GVE te blijven ventileren. Weet niet of ze hier meelezen.
Dat doe ik ook zeer regelmatig. Daarnaast leest GvE hier zeker mee.
pi_195485090
Ik heb meegedaan met een paar vierkante meter met bomen.

Enige bedenking die ik heb: gaat om een relatief klein bedrag, maar met een aardige rente, platformkosten en de hypotheekkosten wordt het alles bij elkaar dan niet onnodig duur?

Voordeel voor de ondernemer: snel schakelen en in absolute bedragen valt de schade ook wel weer mee.
pi_195485102
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link naar de bomen-meneer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een Direct-lening neem ik 'm groot mee.

Ik zou zeggen: vol vóór live-gang.
Tnx Jaco, lekker ruim meegenomen (naar rato van mijn bescheiden portemoneetje dan :) ) , kan me bijna niet voorstellen dat dit geld niet terug zou komen. Hij stopt er bijna de helft aan eigen geld in dus dat doe je niet lichtzinnig, desnoods leent hij wat geld bij familie als de aflossing lastig zou worden. En dat tegen 8% rendement bruto. *O*
Pecunia non olet
pi_195485179
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Tsundoku het volgende:
Bedrijfspand met 1e hypotheek op CCF
https://www.collincrowdfund.nl/g%c3%b6rgen-beheer-b-v/

¤ 100.000 | 6,5% rente | 60 maanden

https://www.fundainbusiness.nl/kantoor/bergen-op-zoom/object-40051085-auvergnestraat-3/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De reden voor de aankoop is dat er een bekende makelaar en een verhuurmakelaar naast het nieuwe kantoor gevestigd zijn. Tevens is er een huizenmakelaar tegenover het aan te kopen pand gevestigd. De ondernemer hoopt daarom met de verhuizing meer klanten te trekken.
pi_195485236
quote:
12s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:43 schreef peterc het volgende:

[..]

De reden voor de aankoop is dat er een bekende makelaar en een verhuurmakelaar naast het nieuwe kantoor gevestigd zijn. Tevens is er een huizenmakelaar tegenover het aan te kopen pand gevestigd. De ondernemer hoopt daarom met de verhuizing meer klanten te trekken.
Hmm, deze lust ome Obli ook wel c_/
Pecunia non olet
pi_195485273
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:46 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmm, deze lust ome Obli ook wel c_/
De reden van de verhuizing is een beetje weird, ben ik van mening, maar deze durf ik ook wel
pi_195485303
quote:
12s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:49 schreef peterc het volgende:

[..]

De reden van de verhuizing is een beetje weird, ben ik van mening, maar deze durf ik ook wel
https://www.fidesadvies.nl/over-ons/het-team

In het nieuwe pand zit al meteen aanzienlijke overwaarde, en in het oude pand ook, waarschijnlijk.
Pecunia non olet
pi_195485357
quote:
12s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:49 schreef peterc het volgende:

[..]

De reden van de verhuizing is een beetje weird, ben ik van mening, maar deze durf ik ook wel
https://www.collincrowdfund.nl/pensioenadviesburo-leeuwarden-b-v/

https://www.fundainbusine(...)19672-tijnjedijk-89/

De verwachting van de ondernemer is dat de abonnementen de komende jaren gaan groeien, om zo de continuïteit te waarborgen.
Voor het verduurzamen van het bedrijfspand heeft de ondernemer een financiering nodig.

Ook hier de reden een beetje weird, ben ik van mening, 25k voor verduurzaming 60mnd 8,5% annuïteit, prive positie van de ondernemer materieel? Hutje lijkt me niet zo oud? Zonnepaneeltjes ? zo ja zeg dat dan. Kom ik weer op mijn OAMKB-visie, 30 jaar ondernemer en dan geen 25k hebben liggen om wat te vertimmeren?

[ Bericht 20% gewijzigd door peterc op 07-10-2020 14:11:51 ]
pi_195485440
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 21:43 schreef Tsundoku het volgende:
Interessante ontwikkeling op het gebied van wet- en regelgeving van crowdfunding:

https://fd.nl/ondernemen/1359542/eu-verdubbelt-maximale-bedrag-crowdfunding

https://outline.com/KFu3Y2

• het maximale bedrag gaat van 2,5m naar 5m

• voor platforms gelden aanvullende eisen op het gebied van IT en governance en aan te houden buffers

• platforms mogen zelf geen geldstromen beheren van investeerders, ook niet via een losse stichting

• aanpak witwassen

• platforms met een ontheffing (zoals GVE) moeten een vergunning gaan aanvragen
Dan hoop ik dat er 1 gemeenschappelijke/persoonlijke wallet komt voor alle platforms (zoals bijvoorbeeld bij Paypal zou kunnen) die bijvoorbeeld Intersolve gebruiken, en niet platform specifiek, maar dat zal wel te mooi gedacht zijn.
pi_195485793
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link naar de bomen-meneer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een Direct-lening neem ik 'm groot mee.

Ik zou zeggen: vol vóór live-gang.
Bomenmeneer is vol :-).. ook nog mee kunnen, bedankt Jacco
pi_195486281
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:23 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Bedankt voor de link Jaco!

Ik zie dat er meerdere Fokkers het maximum van ¤2.500 hebben geïnvesteerd. Hoewel het iedereen vrij staat hoeveel die investeert, en niet iedereens portemonnee even dik is, zouden op deze manier maar 10 Fokkers kunnen profiteren van dit project, waardoor veel mede-Fokkers te laat zijn om mee te kunnen doen.

Het is zeker geen verwijt, meer een constatering. Iemand een idee hierover, bij zo'n klein project als dit? (¤25.000)
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Gemiddeld 563 euro per investeerder, valt wel mee toch
Uiteindelijk hebben er 52 investeerders aan mee kunnen doen met een gemiddelde inleg van 480 euro.
pi_195486424
quote:
12s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:56 schreef peterc het volgende:

[..]

https://www.collincrowdfund.nl/pensioenadviesburo-leeuwarden-b-v.[/i]

Ook hier de reden een beetje weird, ben ik van mening, 25k voor verduurzaming 60mnd 8,5% annuïteit, prive positie van de ondernemer materieel? Hutje lijkt me niet zo oud? Zonnepaneeltjes ? zo ja zeg dat dan. Kom ik weer op mijn OAMKB-visie, 30 jaar ondernemer en dan geen 25k hebben liggen om wat te vertimmeren?
Inderdaad jammer dat niet wordt gezegd wát er dan gedaan wordt. Vind het daarnaast vreemd om te lenen aan een BV die het pand niet in eigendom heeft, maar slechts een gedeelte leent. De verduurzaming zal vast niet alleen zijn voor het stuk dat z’n BV huurt. Haak daarom af.
pi_195486503
quote:
Schijn kan bedriegen
quote:
Bouwperiode1971-1980
Niet de beste periode van bouw qua duurzaamheid
pi_195486593
Vraagje,

Welke redenen zijn er nog meer dat bedrijven via crowdfunding geld willen ophalen behoudens de onderstaande redenen:
- krijgt het geld niet van de bank
- wil niet aan de voorwaarden van de bank voldoen
pi_195486711
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:11 schreef Zoete_Piraat het volgende:
Vraagje,

Welke redenen zijn er nog meer dat bedrijven via crowdfunding geld willen ophalen behoudens de onderstaande redenen:
- krijgt het geld niet van de bank
- wil niet aan de voorwaarden van de bank voldoen
- betrekken van de crowd bij de onderneming
- het niet gunnen van de rente aan de banken
- lagere kosten/betere voorwaarden van banken
pi_195487155
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

GvE kan conform de voorwaarden helemaal zelf beslissen wat ze wel en niet wil voorleggen aan de investeerders en de ervaring leert dat GvE dit heel vaak op een (en dan zal ik het netjes uitdrukken) gekleurde en sturende manier doet waarbij men er niet mee zit om de afspraken uit een lening overeenkomst te omzeilen ten nadelen van ons als investeerders, dit al dan niet aangevuld met een sausje van zielige verhalen en onjuiste voorstelling van zaken. De meerderheid stemt toch voor met iedere positief voorgestelde wijziging.
Inderdaad was het mij ook opgevallen dat het platform in de begeleidende tekst aan het sturen is.

Mijn vriendin stelde nog een interessante vraag.
Is het ooit voorgekomen dat de crowd met meerderheid tegen gestemd heeft?
pi_195487176
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:47 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Mijn vriendin stelde nog een interessante vraag.
Is het ooit voorgekomen dat de crowd met meerderheid tegen gestemd heeft?
Volgens mij niet
pi_195487187
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:11 schreef Zoete_Piraat het volgende:
Vraagje,

Welke redenen zijn er nog meer dat bedrijven via crowdfunding geld willen ophalen behoudens de onderstaande redenen:
- krijgt het geld niet van de bank
- wil niet aan de voorwaarden van de bank voldoen
Bij vastgoed een hoger gedeelte (LTV) kunnen lenen dan banken toestaan.
pi_195487252
Toelichting Collin vastgoedproject Sittard
quote:
Op basis van de markthuur van ¤ 123.300,- per jaar voor het aan te kopen complex komen we uit op een factor van 13,8 (marktwaarde gedeeld door de huuropbrengst). Dit is geen ongebruikelijke factor met betrekking tot verhuurd vastgoed. Door splitsing van het penthouse kan de te realiseren huur van nu ¤ 103.000,- naar ¤ 133.00,- op jaarbasis. Als we deze huurpotentie bekijken ten opzichte van de getaxeerde waarde, dan komen we uit op een factor van 12,7. Dit is een gebruikelijk kengetal in verhuurd vastgoed. Dat betekent dat binnen 8 jaar de waarde van het object terugverdiend wordt door de huuropbrengsten.
De taxateur welke het taxatierapport heeft opgesteld is geheel onafhankelijk en wij hebben geen signalen dat de getaxeerde waarde te hoog zou zijn. Naast het afzien van een financieringsvoorbehoud is ook een snelle afname van het object van invloed geweest op de koopprijs. Ook is de verkoper bekend met de beide ondernemers en ze hebben de gunfactor bij de verkopende partij. Het klopt dat de volledige aankoopsom gefinancierd wordt, maar ten opzichte van de marktwaarde is de LTV bij de start 88%.
Project loopt nog zo heel snel. Hoop voor de ondernemers dat de oplevering niet heel snel is en dat ze een groot gedeelte ook zelf kunnen bekostigen vanwege geen voorbehoud van financiering.
pi_195487257
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Hier de link naar de bomen-meneer:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een Direct-lening neem ik 'm groot mee.

Ik zou zeggen: vol vóór live-gang.
Jammer ik was dus te laat. Toch dank voor het leveren van de link!
pi_195487273
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:47 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Mijn vriendin stelde nog een interessante vraag.
Is het ooit voorgekomen dat de crowd met meerderheid tegen gestemd heeft?
Afgelopen 6 jaar nog nooit gehoord dat een voorstel is afgewezen. Kan het niet met zekerheid zeggen maar denk het dus niet.

Wat betreft waarom crowdfunding i.p.v. bankfinanciering, meestal omdat :
- Leenbedrag is niet interessant genoeg voor de bank.
- Branche staat op het gevarenlijstje van de bank.
- Bank ziet de lener als niet kredietwaardig genoeg.
- Bank stapelt niet zo graag met leningen ( en 2de hypotheken ).
- Crowdfunding levert gelijk wat naamsbekendheid op.
- Crowdfunding kan lagere kosten met zich mee brengen.

Meestal eerste 4
pi_195487864
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:52 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Afgelopen 6 jaar nog nooit gehoord dat een voorstel is afgewezen. Kan het niet met zekerheid zeggen maar denk het dus niet.

Wat betreft waarom crowdfunding i.p.v. bankfinanciering, meestal omdat :
- Leenbedrag is niet interessant genoeg voor de bank.
- Branche staat op het gevarenlijstje van de bank.
- Bank ziet de lener als niet kredietwaardig genoeg.
- Bank stapelt niet zo graag met leningen ( en 2de hypotheken ).
- Crowdfunding levert gelijk wat naamsbekendheid op.
- Crowdfunding kan lagere kosten met zich mee brengen.

Meestal eerste 4
Bij crowdfunding kan er binnen 1 week uitgeboekt worden, bij banken ben je snel 2 maanden verder.
pi_195487899
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:20 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Bij crowdfunding kan er binnen 1 week uitgeboekt worden.
Bij sommige platformen tenminste
pi_195488115
Beide projecten van het Chinese echtpaar op sameningeld staan open

Na 10 min:
• restaurant: E 91.350 en 54 investeerders
• perceel: E 75.150 en 52 investeerders

[ Bericht 36% gewijzigd door KrekelJapie op 07-10-2020 16:40:46 ]
pi_195488120
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 17:23 schreef VDF het volgende:
2 nieuwe kortlopende leningen op SIG van een Chinees ondernemerspaar. Wat hogere rente en 1 schijf. Op het eerste gezicht geen verkeerde pitches.
Staan nu open.
Een van de twee voor een dubbel bedrag meegenomen.
pi_195488390
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staan nu open.
Een van de twee voor een dubbel bedrag meegenomen.

Hier ook meegenomen. Goede rente, lage LTV, geen 'verhokking' van woonhuizen en nieuwe, op het oog hardwerkende, gezichten. Ben wel benieuwd hoe het over 2 jaar verder gaat als het project eindigt.
pi_195488453
Ondernemer al jaren "gevlucht" naar Duitsland, waarbij er vermoedens zijn dat ze inwoont bij haar vriend in Valkenburg. Dit zijn de ondernemers die het echte crowdfunden kapotmaken en we noodgedwongen steeds meer naar zekerheden moeten kijken
quote:
Op 16 juni jl. hebben de onderneemster, mw Shu Qingru een sommatie via Korenhof en Partners Gerechtsdeurwaarders ontvangen waarbij de gehele vordering is opgeeist en waarbij de onderneemster eveneens is gesommeerd om op een juiste wijze haar investeerders via een update te informeren.

Hiermee is de zaak uit handen gegeven aan de deurwaarder.

De Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat constateert dat website e.d. nog steeds werkzaam zijn. Het huis in Duitsland waar mw Qingru Shu formeel woonachtig zou zijn heeft een bepaalde allure.
Bij de financieringsaanvragen zijn de heren Math van den Bosch en de heer Arie Stigter betrokken geweest. De verhoudingen met de onderneemster zijn voor juridische claims niet geheel duidelijk te maken en feitelijk zouden we moeten aantonen dat zij betrokken zijn geweest bij bestuurshandelingen namens de B.V. en/of de onderneemster. Dit laatste wordt verder onderzocht.

Zoals eerder aangegeven zijn er juridische complicaties om de vordering van de investeerders in de richting van mevrouw Qingru Shu in Duitsland uit te winnen. De Nederlandse rechter is alleen bevoegd indien wij kunnen aantonen dat het zogenaamde COMI (centre of main interests / centrum van de voornaamste belangen) in Nederland is gelegen en vooralsnog hebben wij slechts een aanwijzing (dus geen bewijs) dat zij bij haar vriend/partner in Valkenburg verblijft.

Uiteraard houden wij u op de hoogte van het vervolg zodra er een ontwikkeling is in dit dossier.
quote:
Gezien het feit dat er zoals nu is na te gaan de verhaalsmogelijkheden beperkt zijn alsmede de juridische aanvliegroute - waarbij in Duitsland een vonnis gehaald moet worden - wordt nog steeds gezocht naar steunvorderingen op de vennootschap, dan wel nadere informatie om een aannemelijke kans op een succesvolle incasso en het opzetten van een juridische zaak te hebben.
pi_195488642
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:44 schreef KrekelJapie het volgende:
Ondernemer al jaren "gevlucht" naar Duitsland, waarbij er vermoedens zijn dat ze inwoont bij haar vriend in Valkenburg. Dit zijn de ondernemers die het echte crowdfunden kapotmaken en we noodgedwongen steeds meer naar zekerheden moeten kijken
[..]

[..]

Ik ken dit project verder (gelukkig) niet. Het is de zoveelste bevestiging dat projecten waarbij het buitenland betrokken is heel erg moeilijk verhaalbaar zijn.

Gaat dit om een groot bedrag? Is dit een doelbewuste oplichtingszaak?
pi_195488682
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:31 schreef KrekelJapie het volgende:
Beide projecten van het Chinese echtpaar op sameningeld staan open

Na 10 min:
• restaurant: E 91.350 en 54 investeerders
• perceel: E 75.150 en 52 investeerders
De projecten kruipen inmiddels meer naar elkaar toe en gaan "redelijk" gelijk op.
pi_195488785
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik ken dit project verder (gelukkig) niet. Het is de zoveelste bevestiging dat projecten waarbij het buitenland betrokken is heel erg moeilijk verhaalbaar zijn.

Gaat dit om een groot bedrag? Is dit een doelbewuste oplichtingszaak?
Het gaat om 2 projecten met in totaal denk 125.000 achterstand sinds december 2017. Vermoeden is wel dat de ondernemer bewust net over de grens is gaan wonen. Vriend werkt voor het bedrijf en woont wel in Nederland, maar staat niet als eigenaar geregistreerd
pi_195488839
GVE Knop IV Harlingen open 35% nu > 50% gaat rap
pi_195488937
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 17:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het gaat om 2 projecten met in totaal denk 125.000 achterstand sinds december 2017. Vermoeden is wel dat de ondernemer bewust net over de grens is gaan wonen. Vriend werkt voor het bedrijf en woont wel in Nederland, maar staat niet als eigenaar geregistreerd
Hopelijk kunnen ze haar alsnog aanpakken en het geld, al dan niet gedeeltelijk, terug halen.
pi_195489419
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staan nu open.
Een van de twee voor een dubbel bedrag meegenomen.

Hier ook voor het dubbele bedrag meegenomen.
pi_195489427
Sommigen zijn gewoon rijp voor het incassobureau binnen-zonder-kloppen uit Bulgarije. Deze en Chris Comes lijken me daar mooie voorbeelden van.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_195489552
De ondernemers van het hotel nabij de Efteling (CCF) zijn (via FB) een gofundme crowdfunding gestart nu er na maanden van problemen met de vergunningsaanvraag geen geld meer is voor het nemen van juridische stappen tegen de gemeente. Tragisch om te zien hoe de droom in duigen valt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195489868
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:23 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Bedankt voor de link Jaco!

Ik zie dat er meerdere Fokkers het maximum van ¤2.500 hebben geïnvesteerd. Hoewel het iedereen vrij staat hoeveel die investeert, en niet iedereens portemonnee even dik is, zouden op deze manier maar 10 Fokkers kunnen profiteren van dit project, waardoor veel mede-Fokkers te laat zijn om mee te kunnen doen.

Het is zeker geen verwijt, meer een constatering. Iemand een idee hierover, bij zo'n klein project als dit? (¤25.000)
Ik vind het al een hele verbetering dat er nu een maximum is bij de direct leningen. Dit project is wel heel erg klein.
Pecunia non olet
pi_195489952
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 17:33 schreef quepos het volgende:

[..]

Hier ook voor het dubbele bedrag meegenomen.
Ik ook, maar dan gespreid over beide projecten, het grootste deel in het restaurant.
Pecunia non olet
pi_195489975
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 17:34 schreef VDF het volgende:
Sommigen zijn gewoon rijp voor het incassobureau binnen-zonder-kloppen uit Bulgarije. Deze en Chris Comes lijken me daar mooie voorbeelden van.
Chris Comes was een goede kandidaat geweest voor De Wouwse Plantage })
Pecunia non olet
pi_195490063
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 18:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Chris Comes was een goede kandidaat geweest voor De Wouwse Plantage })
Precies!
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_195490328
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 17:40 schreef thomasdv het volgende:
De ondernemers van het hotel nabij de Efteling (CCF) zijn (via FB) een gofundme crowdfunding gestart nu er na maanden van problemen met de vergunningsaanvraag geen geld meer is voor het nemen van juridische stappen tegen de gemeente. Tragisch om te zien hoe de droom in duigen valt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Triest voor alle partijen. Dit gaat een gebed zonder end worden.
pi_195490525
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:19 schreef KrekelJapie het volgende:
- betrekken van de crowd bij de onderneming
- het niet gunnen van de rente aan de banken
- lagere kosten/betere voorwaarden van banken
Dit vind ik geen steekhoudende argumenten.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:49 schreef dyna18 het volgende:
Bij vastgoed een hoger gedeelte (LTV) kunnen lenen dan banken toestaan.
Dit dan weer wel, thanks
pi_195490713
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 18:40 schreef Zoete_Piraat het volgende:

[..]

Dit vind ik geen steekhoudende argumenten.
[..]

Dit dan weer wel, thanks
De snelheid vond ik ook een goeie. Weet inderdaad dat banken erg veel tijd nemen voor de financiering.
pi_195491539
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 18:49 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De snelheid vond ik ook een goeie. Weet inderdaad dat banken erg veel tijd nemen voor de financiering.
Alleen CCF en wellicht SiG zijn snel. De rest is ook belabberd traag..
pi_195491718
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:47 schreef dyna18 het volgende:

Mijn vriendin stelde nog een interessante vraag.
Is het ooit voorgekomen dat de crowd met meerderheid tegen gestemd heeft?
Vorig jaar maart was er bij GVE een voorstel voor een vervroegde aflossing (na 33 van 120 maanden) met een betaling van 15 maanden boeterente. Dat is in stemming gebracht en daarna heb ik er niets meer over gehoord. Het project loopt nog steeds :)
pi_195492215
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 19:36 schreef fok321 het volgende:

[..]

Vorig jaar maart was er bij GVE een voorstel voor een vervroegde aflossing (na 33 van 120 maanden) met een betaling van 15 maanden boeterente. Dat is in stemming gebracht en daarna heb ik er niets meer over gehoord. Het project loopt nog steeds :)
Die kan ik me nog goed herinneren. Ik heb daarop toen een reactie naar GVE gestuurd (waar ik ook nooit een inhoudelijke reactie op terug heb ontvangen).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook volgens de laatste algemene voorwaarden vind ik niet dat GVE zomaar een afwijking van de leenovereenkomst in stemming kan brengen zolang er geen dringende reden voor is (zoals wanbetaling of een dreigend faillissement). Het zou anders niet ondenkbaar zijn maar wel heel onwenselijk dat een leningnemer een groep bevriende investeerders aan zijn lening laat deelnemen, en deze vervolgens via een investeerdersstemming de leningovereenkomst laat wijzigen.

De huidige algemene voorwaarden stellen:
20.3 Een voorstel tot het treffen van een betalingsregeling zal Geldvoorelkaar.nl enkel voorleggen aan de Investeerders indien het overeenkomen van een betalingsregeling naar haar weloverwogen en onderbouwde verwachting de beste manier is om het grootste deel van de Lening betaald te krijgen voor de Investeerders.

In de case van maart vorig jaar ging het puur om een voor de leningnemer voordelige herfinanciering, dus werd m.i. niet voldaan aan art. 20.3.
pi_195492349
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 18:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik ook, maar dan gespreid over beide projecten, het grootste deel in het restaurant.
Waarom zijn de rentepercentages zo hoog?
(Het onderpand is bij beide proposities ruim voldoende dekkend; 5 á 5,5% zou het ook wel doen denk ik?)
pi_195492719
Beide o
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:41 schreef Aster1X het volgende:

[..]

Hier ook meegenomen. Goede rente, lage LTV, geen 'verhokking' van woonhuizen en nieuwe, op het oog hardwerkende, gezichten. Ben wel benieuwd hoe het over 2 jaar verder gaat als het project eindigt.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:41 schreef Aster1X het volgende:

[..]

Hier ook meegenomen. Goede rente, lage LTV, geen 'verhokking' van woonhuizen en nieuwe, op het oog hardwerkende, gezichten. Ben wel benieuwd hoe het over 2 jaar verder gaat als het project eindigt.
Beide voor 3k per stuk meegenomen, in eerste instantie door een foutje dubbel ingeschreven maar toen het mij opviel dat het project 2 jaar duurde gelijk de andere 1500 extra geïnvesteerd. Mooie vergoeding ,risico behapbaar en over 2 jaar het geld weer beschikbaar voor andere zaken. Ik ben weer blij!
-
pi_195493062
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 12:45 schreef Tsundoku het volgende:
Bedrijfspand met 1e hypotheek op CCF
https://www.collincrowdfund.nl/g%c3%b6rgen-beheer-b-v/

¤ 100.000 | 6,5% rente | 60 maanden

https://www.fundainbusiness.nl/kantoor/bergen-op-zoom/object-40051085-auvergnestraat-3/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:46 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmm, deze lust ome Obli ook wel c_/
quote:
12s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:49 schreef peterc het volgende:

[..]

De reden van de verhuizing is een beetje weird, ben ik van mening, maar deze durf ik ook wel
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 10% gewijzigd door KrekelJapie op 07-10-2020 20:31:34 ]
pi_195493235
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 19:30 schreef impact9 het volgende:

[..]

Alleen CCF en wellicht SiG zijn snel. De rest is ook belabberd traag..
Ik weet van verschillende ondernemers dat het voortraject om tot financiering te komen bij horecacrowdfunding bv een heel stuk soepeler en sneller loopt dan bij de bank. Wij zien als investeerders slechts het laatste deel van het proces

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 08-10-2020 05:14:01 ]
pi_195493808
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

[..]

[..]

Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks :)
pi_195493870
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

[..]

[..]

Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank
pi_195493877
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 18:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik ook, maar dan gespreid over beide projecten, het grootste deel in het restaurant.
De core business was het restaurant. Dus dat is nu aan een derde partij verhuurd ?
pi_195493914
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:26 schreef KrekelJapie het volgende:

Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!
pi_195493964
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 18:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Triest voor alle partijen. Dit gaat een gebed zonder end worden.
Ik heb moeite om het verhaal van de ondernemers zonder meer te geloven en het komt ook warrig over. Als een gemeente een horecavergunning weigert met een reden in deze richting zullen ze daar waarschijnlijk goede redenen voor hebben. We kennen het hele verhaal niet en de kant van de gemeente zal alleen gedeeltelijk duidelijk worden bij een rechtszaak. Daarvoor zal de gemeente er weinig over willen zeggen vanwege privacy.

Ik heb in dit project geïnvesteerd en wat mij betreft kan Collin het beste door gaan pakken en het hypotheekrecht uit gaan winnen. Dit gaat lang duren voordat het beslecht is en als ze de zaak al winnen zal het nog steeds ontzettend moeilijk worden de zaak draaiende te krijgen zonder werkkapitaal. De betalingsachterstand is nu al 3 maanden en zoals je al zegt wordt het anders een gebed zonder end.
pi_195494264
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

[..]

[..]

Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor een financieel adviseur in hypotheken is het een beetje raar dat hij geen werkende website heeft en gaat verhuizen naar een pand even verderop, naast de hypotheker....... Hij hoopt op meer aanloop. Interessant de hypotheker is immers prijzig, en hij kan het voor minder provisie ? Voor hetzelfde geval lopen echter de klanten bij hem weg, even langs de hypotheker.....Raar verhaal.
pi_195494315
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 21:12 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Voor een financieel adviseur in hypotheken is het een beetje raar dat hij geen werkende website heeft en gaat verhuizen naar een pand even verderop, naast de hypotheker....... Hij hoopt op meer aanloop. Interessant de hypotheker is inmmers prijzig, en hij kan het voor minder ? Voor hetzelfde geval lopen echter de klanten bij hem weg, even langs de hypotheker.....Raar verhaal.
De URL staat niet goed in de pitch (dubbele punt vergeten, zo te zien).
https://www.fidesadvies.nl/
pi_195494396
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 21:12 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Voor een financieel adviseur in hypotheken is het een beetje raar dat hij geen werkende website heeft en gaat verhuizen naar een pand even verderop, naast de hypotheker....... Hij hoopt op meer aanloop. Interessant de hypotheker is immers prijzig, en hij kan het voor minder provisie ? Voor hetzelfde geval lopen echter de klanten bij hem weg, even langs de hypotheker.....Raar verhaal.
De hypotheker zit ergens anders in de stad. Hypotheek Visie op de foto zit er niet meer volgens hun website... dus op zich kan ik de move wel begrijpen.
pi_195494647
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 21:15 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

De URL staat niet goed in de pitch (dubbele punt vergeten, zo te zien).
https://www.fidesadvies.nl/
Aha dat verklaart het van de website.
Overwegingen:
Het zal niet voor niets zijn dat Hypotheek Visie gesloten is.
Maes makelaars die aan de overkant zit is een klein kantoortje, met meestal aanbod buiten BopZ.
Er is bijna geen parkeergelegenheid (voor klanten) in de buurt.
Veel langdurige leegstand van kantoren in de buurt.
pi_195494658
.

[ Bericht 99% gewijzigd door zeeland6 op 07-10-2020 21:31:09 ]
pi_195494809
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 21:30 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Aha dat verklaart het van de website.
Overwegingen:
Het zal niet voor niets zijn dat Hypotheek Visie gesloten is.
Maes makelaars die aan de overkant zit is een klein kantoortje, met meestal aanbod buiten BopZ.
Er is bijna geen parkeergelegenheid (voor klanten) in de buurt.
Veel langdurige leegstand van kantoren in de buurt.
bescheiden meegenomen, LTV wel OK, redelijk courant pandje, situatie ter plekke kan ik niet beoordelen (zie inleg) , voor dit soort pandjes is altijd wel een markt en met de 50k aflossing komt het normaal gesproken altijd wel goed, een woonbestemming zou ook nog altijd wel kunnen.
pi_195494812
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:58 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

De core business was het restaurant. Dus dat is nu aan een derde partij verhuurd ?
Klopt het dat de begane grond niet bij het onderpand hoort? (er wordt gesproken over een restaurant op de 1e en 2e etage) De gehanteerde marktwaarde lijkt mij dan enorm optimistisch.
pi_195494886
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 21:38 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Klopt het dat de begane grond niet bij het onderpand hoort? (er wordt gesproken over een restaurant op de 1e en 2e etage) De gehanteerde marktwaarde lijkt mij dan enorm optimistisch.
Ik zou hier niet gaan eten afgaande op de beoordelingen. Ik sla hem over.
pi_195495060


[ Bericht 100% gewijzigd door peterc op 07-10-2020 21:49:05 ]
pi_195495232
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 21:38 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Klopt het dat de begane grond niet bij het onderpand hoort? (er wordt gesproken over een restaurant op de 1e en 2e etage).
Lijkt me niet, er wordt gesproken over "Er zijn twee verdiepingen; een wok restaurant en traditioneel à la carte met afhaal." Een verdieping is strikt genomen een bouwlaag, dus BG en 1e verdieping horen bij het onderpand.
pi_195495861
quote:
Op woensdag 7 oktober 2020 21:56 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Lijkt me niet, er wordt gesproken over "Er zijn twee verdiepingen; een wok restaurant en traditioneel à la carte met afhaal." Een verdieping is strikt genomen een bouwlaag, dus BG en 1e verdieping horen bij het onderpand.
Dat staat in de "projecttegel" op de hoofdpagina.
https://investeren.sameningeld.nl/project/list
Kan een foutje zijn, natuurlijk.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tsundoku op 07-10-2020 22:25:16 ]
pi_195495997
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, wat moet ik nog toevoegen aan wat hier allemaal al over gezegd is… Ik ben nog niet eerder zo teleurgesteld geweest in GvE. Als er een product helder en duidelijk is dan zijn het de projecten met een hypotheek. Onvoorstelbaar dat GvE dit er weer doorheen gaat drukken. E.e.a. mede door een zéér twijfelachtige voorstelling van zaken te geven in de twee e-mails. Door weer gebruik te maken van hun algemene voorwaarden lukt het GvE zelfs een 1e hypotheekrecht om te buigen naar een niets zeggend product. Eerst zou gewoon de leningen met een 1e hypotheek volledig betaald moeten worden en daarna eventueel de lening met een 2e hypotheek en daarna weer de eventuele overige leningen. De leningen met een 2e hypotheek of leningen met een nog lagere rang hebben niet voor niets in de regel een hogere rente.

Zoals hier eerder gezegd;
[..]

Bovenstaande is allemaal waar en de uitslag van de stemming is natuurlijk op voorhand al glashelder dus GvE gaat dit zo doorvoeren.

Een wijze les heb ik hier wel uit getrokken.

Als GvE met nieuwe projecten komt met een hypotheek heeft dit dus maar weinig meerwaarde meer voor ons als investeerders. GvE heeft het alleenrecht om zelfs dergelijke zekerheden om zeep te helpen en naar eigen inzicht aan te passen (en dan positief voor te leggen aan de investeerders). Voor mij een reden om GvE op het strafbankje te zetten en de komende maanden te gaan overwegen of ik mijn geld bij een dergelijke twijfelachtige club nog wel wil investeren. #Helemaalklaarmee :R
200% mee eens!

Er zaten toch Fokkers in de GVE klankbordgroep?
Bestaat die groep nog en zitten er nog Fokkers in?
Zo ja, zou dit dan daar ter sprake gebracht kunnen worden?

[ Bericht 4% gewijzigd door TisIk op 07-10-2020 23:19:20 ]
pi_195496639
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:11 schreef Zoete_Piraat het volgende:
Vraagje,

Welke redenen zijn er nog meer dat bedrijven via crowdfunding geld willen ophalen behoudens de onderstaande redenen:
- krijgt het geld niet van de bank
- wil niet aan de voorwaarden van de bank voldoen
-was al gemeld-

[ Bericht 3% gewijzigd door ETphonehome op 07-10-2020 23:03:28 ]
pi_195499149
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:58 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

De core business was het restaurant. Dus dat is nu aan een derde partij verhuurd ?
De onderneming draait volgens mij op 4 onderdelen:
- Restaurant Steenwijk: volledig eigendom, wordt verhuurd
- Restaurant Giethoorn: eigen gebruik. Richt op Chinese toeristen
- perceel: volledig eigendom, worden chalets op gezet voor verhuur.
- verkoop melkpoeder (voor waarschijnlijk Chinese markt)

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 08-10-2020 07:09:26 ]
pi_195500098
Ik heb Görgen Beheer ook meegepakt.
Zeer veel dank weer voor het plaatsten van de link.
Geweldige mensen hier.
pi_195500165
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 08:07 schreef dyna18 het volgende:
Ik heb Görgen Beheer ook meegepakt.
Zeer veel dank weer voor het plaatsten van de link.
Geweldige mensen hier.
busy day yesterday, Bergen op Zoom, Zundert, Harlingen en Giethoorn Steenwijk
pi_195500565
quote:
12s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 08:18 schreef peterc het volgende:

[..]

busy day yesterday, Bergen op Zoom, Zundert, Harlingen en Giethoorn Steenwijk
Voor mij hetzelfde, denk de drukste dag, sinds start funden. Laten er komenden maand(en) nog maar een paar van dit soort dagen aankomen, heb voor de lange tijd namelijk nog altijd teveel in cash zitten.
pi_195500665
Groei- en herfinanciering op NLI

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Matrixian
pi_195501377
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 08:54 schreef Hanzul2 het volgende:
Voor mij hetzelfde, denk de drukste dag, sinds start funden. Laten er komenden maand(en) nog maar een paar van dit soort dagen aankomen, heb voor de lange tijd namelijk nog altijd teveel in cash zitten.
Same here. Dank aan iedereen voor het plaatsen van de linkjes :-)
  donderdag 8 oktober 2020 @ 10:11:48 #188
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_195501727
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 16:04 schreef KrekelJapie het volgende:
Vertragingsrente vakantiewoningen all4funding is met ernstige vertraging overgemaakt naar de investeerders.
Ik heb het nu gistermiddag idd ook ontvangen. Gevoelsmatig viel het mij niet mee, maar ik heb er eerlijk gezegd geen berekening op losgelaten. Jij toevallig wel, KrekelJapie?
pi_195501732
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 21:56 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Lijkt me niet, er wordt gesproken over "Er zijn twee verdiepingen; een wok restaurant en traditioneel à la carte met afhaal." Een verdieping is strikt genomen een bouwlaag, dus BG en 1e verdieping horen bij het onderpand.
Op de foto's is ook duidelijk te zien dat het a la carte/afhaal restaurant op de BG is en het wok restaurant op 1e verdieping.
pi_195502313
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:11 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Ik heb het nu gistermiddag idd ook ontvangen. Gevoelsmatig viel het mij niet mee, maar ik heb er eerlijk gezegd geen berekening op losgelaten. Jij toevallig wel, KrekelJapie?
Ik had hetzelfde gevoel. Nu ik het nagekeken heb gaat het om +/- 4,5 maanden rente. Dit komt wel redelijk overeen met de periode 4 maart (laatste betaling) en 17 september (datum aflossing).
  donderdag 8 oktober 2020 @ 11:12:12 #191
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_195502806
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 10:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik had hetzelfde gevoel. Nu ik het nagekeken heb gaat het om +/- 4,5 maanden rente. Dit komt wel redelijk overeen met de periode 4 maart (laatste betaling) en 17 september (datum aflossing).
Top, bedankt voor het nakijken!
pi_195502837
De Chinese ondernemers zijn drukke baasjes:
https://futuregiethoorn.4(...)e-giethoorn-opkoopt/
Veel meegemaakt, maar zit ook heel veel geld bij de ondernemers

Restaurant Steenwijk wordt door de broer van de ondernemer gerund

[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 08-10-2020 11:21:28 ]
pi_195502885
Hartelijk dank voor de linkjes van de bomen- en de hypotheekboer!
pi_195502925
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:13 schreef KrekelJapie het volgende:
De Chinese ondernemers zijn drukke baasjes:
https://futuregiethoorn.4(...)e-giethoorn-opkoopt/
Veel meegemaakt, maar zit ook heel veel geld bij de ondernemers

Restaurant Steenwijk wordt door de broer van de ondernemer gerund
Leuk verhaal! Ben nog steeds blij met mijn investeringen in beide projecten.
pi_195502980
Het maatschappelijk project Foenix via WVJG, had onlangs deze mailing rondgestuurd:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarna niets meer van gehoord, geld nog steeds niet gestort dus ook niet rentedragend. Nu doe ik verder niet aan dit project mee voor de opbrengst dus verder geen probleem, maar de radiostilte nu is wel vreemd.

Verder ben ik best benieuwd welk project nu zorgt voor de afschrijving van 133,5k (vorige maand stond dit bedrag nog opgenomen bij de meer dan zoveel maanden achterstand in de statistieken).
pi_195503090
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:21 schreef lykkefund het volgende:
Het maatschappelijk project Foenix via WVJG, had onlangs deze mailing rondgestuurd:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarna niets meer van gehoord, geld nog steeds niet gestort dus ook niet rentedragend. Nu doe ik verder niet aan dit project mee voor de opbrengst dus verder geen probleem, maar de radiostilte nu is wel vreemd.

Verder ben ik best benieuwd welk project nu zorgt voor de afschrijving van 133,5k (vorige maand stond dit bedrag nog opgenomen bij de meer dan zoveel maanden achterstand in de statistieken).
Hoe weet je dat de lening niet rentedragend is? Rente wordt toch pas einde van de maand betaald. Het is wel apart dat er geen betaalverzoek is gekomen.

Volgens mij is er 1 default. Een drukkerij. Deze is failliet gegaan
pi_195503144
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 16:31 schreef KrekelJapie het volgende:
Beide projecten van het Chinese echtpaar op sameningeld staan open

Na 10 min:
• restaurant: E 91.350 en 54 investeerders
• perceel: E 75.150 en 52 investeerders
Het perceel zit inmiddels vol. Het restaurant heeft nog 17.500 te gaan
pi_195503153
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:21 schreef lykkefund het volgende:
Het maatschappelijk project Foenix via WVJG, had onlangs deze mailing rondgestuurd:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarna niets meer van gehoord, geld nog steeds niet gestort dus ook niet rentedragend. Nu doe ik verder niet aan dit project mee voor de opbrengst dus verder geen probleem, maar de radiostilte nu is wel vreemd.

Verder ben ik best benieuwd welk project nu zorgt voor de afschrijving van 133,5k (vorige maand stond dit bedrag nog opgenomen bij de meer dan zoveel maanden achterstand in de statistieken).
Ik begrijp je opmerking niet, mi is de berichtgeving wel recent en correct en staat er dat er vanaf 1 oktober een rentevergoeding gegeven wordt voor de beschikbaarheidstelling van het toegezegde geld.
pi_195503741
cosmetica met bergkristallen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22929
2e hypotheek op beleggingspand
pi_195503770
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:44 schreef Jaco078 het volgende:
Zou er een storing zijn bij FNC? mijn afboekingen zijn met 80% afgenomen. Eerste wat ik zie, is dat het achterstallige leningen niet verwerkt lijken te zijn als afboeking.
Of er is een giga inhaalslag gemaakt.
Volgens mij zijn ze bezig met een correctie slag. Agv Corana crises zijn er veel projecten door de 90 dagen gegaan en daardoor al dan niet terecht in het bedrag van de afboeking terecht gekomen. Dat wordt nu hersteld. Bij mij komt het bedrag van de afboeking nagenoeg overeen met het bedrag van de projecten met de status Afgeboekt. Dat is echter ook weer te zonnig voorgesteld omdat er wel degelijk projecten > 90 dagen zijn, die wel de status van afgeboekt zullen krijgen, omdat ze gewoon niet meer betalen (los van verleend uitstel ivm Corona crisis).
pi_195503895
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:11 schreef KrekelJapie het volgende:
cosmetica met bergkristallen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=22929
2e hypotheek op beleggingspand
Leuk projectje met goede zekerheid. Pand in Amsterdam is courant.
Leuke incentive ook. Wel een beetje zweverig..
pi_195503913
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Hoe weet je dat de lening niet rentedragend is? Rente wordt toch pas einde van de maand betaald. Het is wel apart dat er geen betaalverzoek is gekomen.

Volgens mij is er 1 default. Een drukkerij. Deze is failliet gegaan
Ah ja dat was de drukkerij, die was ik vergeten.

Ik bedoelde met mijn opmerking, waarom rente krijgen als je nog geen geld hebt ingelegd... dat vond ik wat eigenaardig Maar inmiddels is de mail met betaalverzoek binnen :)
pi_195503932
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:21 schreef lykkefund het volgende:
Het maatschappelijk project Foenix via WVJG, had onlangs deze mailing rondgestuurd:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarna niets meer van gehoord, geld nog steeds niet gestort dus ook niet rentedragend. Nu doe ik verder niet aan dit project mee voor de opbrengst dus verder geen probleem, maar de radiostilte nu is wel vreemd.

Verder ben ik best benieuwd welk project nu zorgt voor de afschrijving van 133,5k (vorige maand stond dit bedrag nog opgenomen bij de meer dan zoveel maanden achterstand in de statistieken).
Ik heb zojuist het betaal verzoek ontvangen.
pi_195503941
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:31 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik begrijp je opmerking niet, mi is de berichtgeving wel recent en correct en staat er dat er vanaf 1 oktober een rentevergoeding gegeven wordt voor de beschikbaarheidstelling van het toegezegde geld.
Zo heb ik het ook gelezen.
pi_195503955
KOM blijft blunderen

Project L*dge Tr*ading

Vorige maand ontvingen wij een email van de heer Van den B met de volgende inhoud:

"Wij willen graag een afspraak om te praten, en de voortgang te bespreken."

Op een email die wij daarna hebben uitgestuurd is nu nog geen antwoord ontvangen.

Vanuit de advocaat van Van Lanschot zijn wij geïnformeerd dat wat hun betreft verpanding van de chalets, die naar hun aard - uiteindelijk aan de grond zijn verbonden, ons niet het recht geeft om deze zaak als 'roerend te beschouwen'. Hiervoor had derhalve een hypothecaire inschrijving nodig geweest. Van Lanschot acht zich vrij om derhalve de grond - met de opstallen en chalets erop - te verkopen in een veiling.

KOM stuurt emailtjes en vraag bij andere projecten steevast de investeerderes of ze nog wat weten. Bizar.
pi_195504061
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 20:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

[..]

[..]

Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!
Ook meegenomen.
pi_195504384
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 22:21 schreef TisIk het volgende:

[..]

200% mee eens!

Er zaten toch Fokkers in de GVE klankbordgroep?
Bestaat die groep nog en zitten er nog Fokkers in?
Zo ja, zou dit dan daar ter sprake gebracht kunnen worden?
Klopt 3 stuks maar in hoeverre de klankbordgroep nog actief is weet ik niet. De laatste bijeenkomst is als ik het goed heb inmiddels bijna 2 jaar geleden geweest.

GvE leest hier mee dus ze zijn goed op de hoogte van de mening van de actieve investeerders op het forum.
Ik hoop voor een ieder dat ze hier ook iets mee doen.
pi_195504485
Nieuw management collin
quote:
Recent hebben we afscheid genomen van onze commercieel directeur Jan-Willem Onink. Met trots introduceren wij drie nieuwe jonge managementteamleden met overigens al de nodige vliegjaren bij Collin. De huidige directieleden Jeroen ter Huurne en Bas Denissen hebben al vele tientallen jaren ervaring opgebouwd in de financiële wereld. Met de uitbreiding versterken we het management met extra dynamische en innovatieve krachten.
https://www.collincrowdfund.nl/team/

[ Bericht 32% gewijzigd door KrekelJapie op 08-10-2020 13:06:08 ]
pi_195504667
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:27 schreef zeeland6 het volgende:
KOM blijft blunderen

Project L*dge Tr*ading

Vorige maand ontvingen wij een email van de heer Van den B met de volgende inhoud:

"Wij willen graag een afspraak om te praten, en de voortgang te bespreken."

Op een email die wij daarna hebben uitgestuurd is nu nog geen antwoord ontvangen.

Vanuit de advocaat van Van Lanschot zijn wij geïnformeerd dat wat hun betreft verpanding van de chalets, die naar hun aard - uiteindelijk aan de grond zijn verbonden, ons niet het recht geeft om deze zaak als 'roerend te beschouwen'. Hiervoor had derhalve een hypothecaire inschrijving nodig geweest. Van Lanschot acht zich vrij om derhalve de grond - met de opstallen en chalets erop - te verkopen in een veiling.

KOM stuurt emailtjes en vraag bij andere projecten steevast de investeerderes of ze nog wat weten. Bizar.
Echt niet te geloven. Bij een project waarbij KoM verschillende zekerheden heeft toegezegd (pandrecht, hoofdelijke aansprakelijkheid en een andere BV welke borg staat), lijken de investeerders nu wel eens alles kwijt te raken. KoM heeft weer eens enorm lopen blunderen met het vastleggen. Dit zorgt er voor dat een handige bank nu probeert zich de chalets toe te eigenen.
Waarom de hoofdelijke aansprakelijkheid niet wordt uitgewonnen is een raadsel.

Noot trouwens dat deze leningnemer al sinds 2017 niet meer betaald, maar vanuit KoM wordt er nauwelijks achteraan gezeten. Af een toe een briefje of ze alsjeblieft contact willen opnemen is hun laatste actie van 3 maanden geleden.
pi_195504740
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 13:09 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Echt niet te geloven. Bij een project waarbij KoM verschillende zekerheden heeft toegezegd (pandrecht, hoofdelijke aansprakelijkheid en een andere BV welke borg staat), lijken de investeerders nu wel eens alles kwijt te raken. KoM heeft weer eens enorm lopen blunderen met het vastleggen. Dit zorgt er voor dat een handige bank nu probeert zich de chalets toe te eigenen.
Waarom de hoofdelijke aansprakelijkheid niet wordt uitgewonnen is een raadsel.

Noot trouwens dat deze leningnemer al sinds 2017 niet meer betaald, maar vanuit KoM wordt er nauwelijks achteraan gezeten. Af een toe een briefje of ze alsjeblieft contact willen opnemen is hun laatste actie van 3 maanden geleden.
Ik kan me nog wel herinneren dat kapitaalopmaat destijds eerst een hypotheek wilde vestigen, maar dat in de reacties op de website van kapitaalopmaat werd aangegeven dat dit een pandrecht moest zijn. Dit is het uiteindelijk ook geworden.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 11:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En wat betreft de zekerheden geloof ik helemaal niets van een onderpand op basis van hypothekaire zekerheid.

De huisjes staan naar mijn gevoel niet als zodanig in het kadaster APART vermeld.
De huisjes horen dus bij de bank die hypotheek op de grond en hoofdgebouwen heeft gevestigd.
En er wordt geen notaris betrokken bij het aangaan van de lening.
Inschrijven in het kadaster is dan onmogelijk.
Speekselklier heeft gelijk gekregen
WGR / Crowdfunding #99 - Nog een dan vieren we een jubileum!

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 08-10-2020 13:23:54 ]
pi_195505181
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:27 schreef zeeland6 het volgende:
KOM blijft blunderen

Project L*dge Tr*ading

Vorige maand ontvingen wij een email van de heer Van den B met de volgende inhoud:

"Wij willen graag een afspraak om te praten, en de voortgang te bespreken."

Op een email die wij daarna hebben uitgestuurd is nu nog geen antwoord ontvangen.

Vanuit de advocaat van Van Lanschot zijn wij geïnformeerd dat wat hun betreft verpanding van de chalets, die naar hun aard - uiteindelijk aan de grond zijn verbonden, ons niet het recht geeft om deze zaak als 'roerend te beschouwen'. Hiervoor had derhalve een hypothecaire inschrijving nodig geweest. Van Lanschot acht zich vrij om derhalve de grond - met de opstallen en chalets erop - te verkopen in een veiling.

KOM stuurt emailtjes en vraag bij andere projecten steevast de investeerderes of ze nog wat weten. Bizar.
Dit geeft maar weer eens aan dat een verpanding in een dergelijke situatie maar hele beperkte waarde heeft. Voor de investeerders in de grond van het SiG project maar goed dat SiG zowel een hypotheek heeft op de grond alsmede de verpanding op de toekomstige chalets. Ook hier zou het natuurlijk veel beter geweest zijn als op beide een 1e hypotheek had gezeten. De grondwaarde zou bij dit project overigens al ruim voldoende moeten zijn ter dekking van de lening. Een vergelijkbare situatie is er bijvoorbeeld ook bij het zonnepanelen project van WvjG. Dit heeft WvjG overigens netjes aangehaald in de pitch.

De Chinese SiG projecten zitten overigens inmiddels beide vol.
pi_195505635
SiG zet project Genneperweg te Eindhoven stop. De inleg komt vandaag terug in de eWallet.

quote:
In overleg met de aanvrager hebben wij besloten om dit project niet langer aan te houden omdat er onvoldoende zicht is op het kunnen vestigen van de hypotheek.
Gelukkig is de rente van de nieuwe projecten hoger... O-)

Tevens een nieuw project:
quote:
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Slakstraat 21, 21 A en 21 B te Kerkrade. Je kunt op 10 oktober 2020 vanaf 14.00 uur investeren in dit project. Het betreft een woning gesplitst in drie appartementen verdeeld over de begane grond, eerste en tweede verdieping met bergingen in de kelder en een gemeenschappelijke tuin.
https://investeren.sameni(...)kstraat-21-21-a-21-b (Wat een deprimerende straat) :7

Filmpje nr. 21:
De WOZ waarde van nr. 21B is overigens niet zoals SiG aangeeft 87k maar 59k. De totale WOZ waarde is derhalve 233k.

[ Bericht 50% gewijzigd door Horsemen op 08-10-2020 14:48:21 (Aanvulling ) ]
pi_195505886
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Nieuw management collin
[..]

https://www.collincrowdfund.nl/team/
Mooi staaltje nepotisme ....
pi_195506105
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:15 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Mooi staaltje nepotisme ....
Een echt familiebedrijf.
pi_195507638
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 12:13 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze bezig met een correctie slag. Agv Corana crises zijn er veel projecten door de 90 dagen gegaan en daardoor al dan niet terecht in het bedrag van de afboeking terecht gekomen. Dat wordt nu hersteld. Bij mij komt het bedrag van de afboeking nagenoeg overeen met het bedrag van de projecten met de status Afgeboekt. Dat is echter ook weer te zonnig voorgesteld omdat er wel degelijk projecten > 90 dagen zijn, die wel de status van afgeboekt zullen krijgen, omdat ze gewoon niet meer betalen (los van verleend uitstel ivm Corona crisis).
Wat er volgens mij is veranderd is dat het veld "Tenminste 90 dagen vertraagd of afgeboekt" op het dashboard alleen nog maar de termijnen omvat die daadwerkelijk meer dan 90 dagen te laat zijn, terwijl voorheen met het volledige nog openstaande bedrag werd gerekend. Zie de uitleg onder het vraagtekentje.
pi_195508078
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 14:02 schreef Horsemen het volgende:
SiG zet project Genneperweg te Eindhoven stop. De inleg komt vandaag terug in de eWallet.
[..]

Gelukkig is de rente van de nieuwe projecten hoger... O-)

Tevens een nieuw project:
[..]

https://investeren.sameni(...)kstraat-21-21-a-21-b (Wat een deprimerende straat) :7

Filmpje nr. 21:
De WOZ waarde van nr. 21B is overigens niet zoals SiG aangeeft 87k maar 59k. De totale WOZ waarde is derhalve 233k.

Is, idd niet het meest florisanste stuk van Kerkrade, al is Blijerheide ook wel aangepakt en rijdt er nu ook een bus naar Aken en zitten er een aantal studenten van de universiteit Aken. Ik heb tot begin 2017, als interimmer bij de gemeente, in Kerkrade gewerkt was toen veel leegstand en wat verhuurd werd, was voor "kansarme". Kwamen regelmatig mensen uit de randstad die daar hun huis waren kwijtgeraakt naar Kerkrade voor betaalbare woonruimte en bijstand kregen ze in Kerkrade ook. Weet niet of dat inmiddels minder is. Toen gingen ook regelmatig appartementje weg voor 40k/50k en huizen voor 70-100k. Waardoor een verhuurder met een huur van 600 per maand ook uitkwam en de huurder toeslag kon krijgen.
pi_195509131
Auto bedrijf met 1e hypotheek via innercrowdlink.

https://www.collincrowdfu(...)4d29c51511c4456b2b80
pi_195509829
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:15 schreef Jaco078 het volgende:
Auto bedrijf met 1e hypotheek via innercrowdlink.

https://www.collincrowdfu(...)4d29c51511c4456b2b80
Dank voor het linkje. Ik ga hem morgen even rustig doorlezen maar mijn eerste indruk is dat de rente een beetje mager is voor dit (vooral) zakelijke onroerend goed.

Dit is trouwens de te koop staande privé woning https://www.funda.nl/koop(...)6685046-driehoek-18/ (woz waarde 413k)

Het bedrijfspand: https://www.barteld.nl/aa(...)redijksterweg-6567A/
pi_195509855
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:15 schreef Jaco078 het volgende:
Auto bedrijf met 1e hypotheek via innercrowdlink.

https://www.collincrowdfu(...)4d29c51511c4456b2b80
Hoe krijgen ze dit voor elkaar?
quote:
Het woonhuis is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 181.512,- met een openstaande schuld van ¤ 205.000,-


[ Bericht 11% gewijzigd door KrekelJapie op 08-10-2020 18:05:35 ]
pi_195509865
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:15 schreef Jaco078 het volgende:
Auto bedrijf met 1e hypotheek via innercrowdlink.

https://www.collincrowdfu(...)4d29c51511c4456b2b80
quote:
Het woonhuis is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 181.512,- met een openstaande schuld van ¤ 205.000,-
Euh, kan dit?
pi_195510004
Bedankt Jaco.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_195510061
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:52 schreef KrekelJapie het volgende:

Bij de achter te laten woning: Hoe krijgen ze dit voor elkaar?
[..]

Aflossingsvrije hypotheek met achterstallige rentebetalingen? :)
pi_195510403
quote:
Volgens de tekst is het pand reeds in eigendom, volgens funda is de status verkocht onder voorbehoud. Dat maakt nogal verschil
https://www.funda.nl/koop(...)96610-slakstraat-21/
pi_195510575
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:15 schreef Jaco078 het volgende:
Auto bedrijf met 1e hypotheek via innercrowdlink.

https://www.collincrowdfu(...)4d29c51511c4456b2b80
Was LPG niet op zijn retour? Misschien dat er altijd wel genoeg werk blijft voor een eenmansbedrijfje. Vind het wel gedurfd om een bedrijf van Brabant naar Friesland te verplaatsen, ook al zegt de pitch dat de klanten door het hele land zitten en het daarom niet uitmaakt.
pi_195510609
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 17:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dank voor het linkje. Ik ga hem morgen even rustig doorlezen maar mijn eerste indruk is dat de rente een beetje mager is voor dit (vooral) zakelijke onroerend goed.

Dit is trouwens de te koop staande privé woning https://www.funda.nl/koop(...)6685046-driehoek-18/ (woz waarde 413k)

Het bedrijfspand: https://www.barteld.nl/aa(...)redijksterweg-6567A/
Hij probeert al meer dan 6 maanden de woonboerderij te verkopen. De hypotheken op de woonboerderij zijn samen ongeveer gelijk aan de WOZ waarde. Max 25% waardestijging TOV van WOZ waarde lijkt realistisch dus gaat hij max 125k aan verkoop overhouden. Nog eens even goed nadenken of ik hier geld in steek.
pi_195510679
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 18:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hij probeert al meer dan 6 maanden de woonboerderij te verkopen. De hypotheken op de woonboerderij zijn samen ongeveer gelijk aan de WOZ waarde. Max 25% waardestijging TOV van WOZ waarde lijkt realistisch dus gaat hij max 125k aan verkoop overhouden. Nog eens even goed nadenken of ik hier geld in steek.
het is ook een halfvrijstaande woonboerderij, het vast aangebouwde gedeelte links en de garage/schuur links van dat woninggedeelte horen er niet bij.
pi_195510709
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 18:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Volgens de tekst is het pand reeds in eigendom, volgens funda is de status verkocht onder voorbehoud. Dat maakt nogal verschil
https://www.funda.nl/koop(...)96610-slakstraat-21/
nr 19 is ook for sale
uit Funda
nr 21 Het gehele pand met 3 wooneenheden wordt ook als geheel te koop aangeboden. zie tekst funda

Huidige bewoners zijn bereid om de woning te huren totdat zij een eigen woning hebben gevonden. zijn de peoples van 21, hebben zij dan het gehele pand in eigendom en verhuren de andere 2 app, of snap ik het ff niet?

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 08-10-2020 18:46:49 ]
pi_195510838
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 18:32 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

het is ook een halfvrijstaande woonboerderij, het vast aangebouwde gedeelte links en de garage/schuur links van dat woninggedeelte horen er niet bij.
FF naar de video kijken op funda, de rechterhelft van de boerderij waarvan je denkt huis is eigenlijk gewoon de bedrijfsruimte, en de "platte schuur" achter het pand waarvan je denkt schuur is het woonhuis, wordt moeilijke sale volgens mij. Zie ook streetview Morgen nog maar eens ff lezen. Maar.....
pi_195510926
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 18:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hij probeert al meer dan 6 maanden de woonboerderij te verkopen. De hypotheken op de woonboerderij zijn samen ongeveer gelijk aan de WOZ waarde. Max 25% waardestijging TOV van WOZ waarde lijkt realistisch dus gaat hij max 125k aan verkoop overhouden. Nog eens even goed nadenken of ik hier geld in steek.
Het pand staat al sinds 9 juli 2019 te koop... Ik sla deze over.
pi_195511210
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 15:50 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Wat er volgens mij is veranderd is dat het veld "Tenminste 90 dagen vertraagd of afgeboekt" op het dashboard alleen nog maar de termijnen omvat die daadwerkelijk meer dan 90 dagen te laat zijn, terwijl voorheen met het volledige nog openstaande bedrag werd gerekend. Zie de uitleg onder het vraagtekentje.
De toelichting zoals onder het vraagtekentje beschreven staat, is niet gewijzigd. Wel is recent het afgeboekte bedrag bij mij (en blijkbaar bij meerdere investeerders) opeens fors verlaagd. Het lijkt er op dat leningen die vanwege uitgestelde Corona betalingen door de 90 dagen gegaan waren en al als afgeboekt verwerkt waren, nu gecorrigeerd zijn en niet meer als vertraagd te boek staan (ondanks dat ze wel langer dan 90 dagen open staan).
pi_195511293
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 18:48 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Het pand staat al sinds 9 juli 2019 te koop... Ik sla deze over.
Misschien pakt deze goed uit maar ik sla ook over.
pi_195516471
Uit de nieuwsbrief van NLI:
Ondernemers met problemen door de coronacrisis kunnen nu ook bij NLInvesteert terecht voor een zogenaamde BMKB-C financiering. De overheid heeft ons hiervoor geaccrediteerd en staat borg voor 75% van de financiering

Het eerste Crowdfunding platform dat hiervoor geaccrediteerd is?

Ik zie nog geen crowdfundingprojecten met deze borg, maar NLI bied wel een soort beleggingsfonds dat er gebruikt van maakt (ik had geen idee dat ze een soort beleggingsfondsen aanbieden):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 8 oktober 2020 @ 22:51:28 #233
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_195517136
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 22:29 schreef TisIk het volgende:
Uit de nieuwsbrief van NLI:
Ondernemers met problemen door de coronacrisis kunnen nu ook bij NLInvesteert terecht voor een zogenaamde BMKB-C financiering. De overheid heeft ons hiervoor geaccrediteerd en staat borg voor 75% van de financiering

Het eerste Crowdfunding platform dat hiervoor geaccrediteerd is?

Ik zie nog geen crowdfundingprojecten met deze borg, maar NLI bied wel een soort beleggingsfonds dat er gebruikt van maakt (ik had geen idee dat ze een soort beleggingsfondsen aanbieden):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
October biedt ze ook aan. Meestal met Franse staatsgarantie, maar soms dus ook met Nederlandse. Zie voorbeeld in de link.
pi_195518527
interview SIG

pi_195519136
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 18:48 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Het pand staat al sinds 9 juli 2019 te koop... Ik sla deze over.
Zo denk ik er ook over....te veel factoren in het spel, absoluut geen project dat je niet zou willen missen m.i.
Pecunia non olet
pi_195519488
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 23:48 schreef zeeland6 het volgende:
interview SIG

Soort business class maar dan door jonge youtubers.
Allebei evenveel reclame :)
pi_195520465
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 22:29 schreef TisIk het volgende:
Uit de nieuwsbrief van NLI:
Ondernemers met problemen door de coronacrisis kunnen nu ook bij NLInvesteert terecht voor een zogenaamde BMKB-C financiering. De overheid heeft ons hiervoor geaccrediteerd en staat borg voor 75% van de financiering

Het eerste Crowdfunding platform dat hiervoor geaccrediteerd is?

Ik zie nog geen crowdfundingprojecten met deze borg, maar NLI bied wel een soort beleggingsfonds dat er gebruikt van maakt (ik had geen idee dat ze een soort beleggingsfondsen aanbieden):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geldvoorelkaar is ook geaccrediteerd
https://www.geldvoorelkaa(...)voor-bmkb-c-regeling
Ook hier nog geen projecten met deze borg

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 09-10-2020 06:43:10 ]
pi_195520498
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 22:51 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

October biedt ze ook aan. Meestal met Franse staatsgarantie, maar soms dus ook met Nederlandse. Zie voorbeeld in de link.
Wat zijn jouw/jullie ervaringen met October? Dit platform is nieuw voor mij en ben erg benieuwd.
-
pi_195520535
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 23:48 schreef zeeland6 het volgende:
interview SIG

Haha ik noem dit geen interview. Is dit David Law die aan tafel zit?

Ik hoor een wat tegenstrijdig van Luuck

"Standaard financieren wij max 80%"

Later

"Als je max 80% wil financieren kan je beter naar een traditionele partij dan sameningeld"
pi_195520778
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 18:02 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Aflossingsvrije hypotheek met achterstallige rentebetalingen? :)
:)Dat zou niet zo mooi zijn, dan kunnen we binnenkort een executieverkoop verwachten
pi_195520812
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 00:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zo denk ik er ook over....te veel factoren in het spel, absoluut geen project dat je niet zou willen missen m.i.
Ik pas ook, want ook het nieuwe vastgoed staat al tijden te koop en is ook niet makkelijk te verkopen als dat aan de orde is.
pi_195522826
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 19:02 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

De toelichting zoals onder het vraagtekentje beschreven staat, is niet gewijzigd. Wel is recent het afgeboekte bedrag bij mij (en blijkbaar bij meerdere investeerders) opeens fors verlaagd. Het lijkt er op dat leningen die vanwege uitgestelde Corona betalingen door de 90 dagen gegaan waren en al als afgeboekt verwerkt waren, nu gecorrigeerd zijn en niet meer als vertraagd te boek staan (ondanks dat ze wel langer dan 90 dagen open staan).
Ok, misschien zijn er tegelijkertijd meerdere dingen veranderd dan. Ik kan alleen rapporteren wat er in mijn eigen dashboard veranderd is, en dat is dat nu alleen nog maar de individuele termijnen die >90 dagen te laat zijn worden meegeteld, terwijl voorheen direct het hele openstaande bedrag werd geteld zodra er een termijn met >90 dagen achterstand was.
Het is voor mij makkelijk te zien wat er bij mij veranderd is, omdat ik in mijn portefeuille (van >50 projecten) maar 1 project met achterstand >90 dagen heb. Tot voor kort gaf het veld "Tenminste 90 dagen vertraagd of afgeboekt" op mijn dashboard het totale openstaande bedrag van dit project aan (ruim 100 euro). Nu geeft hetzelfde veld het bedrag van de enige termijn met >90 dagen achterstand aan (9,80 euro).
pi_195522892
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 05:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Haha ik noem dit geen interview. Is dit David Law die aan tafel zit?

Ik hoor een wat tegenstrijdig van Luuck

"Standaard financieren wij max 80%"

Later

"Als je max 80% wil financieren kan je beter naar een traditionele partij dan sameningeld"
Interessant, gaat SIG woonwagenparken financieren? Op 6:07 in het interview... 8)7
pi_195522961
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 05:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Haha ik noem dit geen interview. Is dit David Law die aan tafel zit?

Nee, dit is Shou Xin Wu
pi_195523045
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 01:15 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Soort business class maar dan door jonge youtubers.
Allebei evenveel reclame :)
Harry Mens heeft nog niet in een shirtje van de geinterviewde partij gezeten toch?
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:35:40 #246
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_195524013
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 05:27 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

Wat zijn jouw/jullie ervaringen met October? Dit platform is nieuw voor mij en ben erg benieuwd.
Het aardige van dit platform vind ik dat het een andere manier van stapelfinanciering is. Je mag meedoen met de grote jongens, de institutionele investeerders. Uiteraard houden zij dan wel de touwtjes stevig in handen. Zij investeren minimaal 51%, de particulier mag de rest doen.
En verder gaat het net als bij elk platform. Af en toe loop je tegen een default aan. Bij mij 1 van de 59. Helaas was dat meteen goed raak. Na 1 maandbetaling stopte mevrouw Linda N. van Samen vaardig er mee. De laatste update van ruim een half jaar terug meldde dat het beslag op de persoonlijke bankrekeningen niets heeft opgeleverd. Ze waren leeg.
pi_195524173
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 11:35 schreef crowd-fundi het volgende:
En verder gaat het net als bij elk platform. Af en toe loop je tegen een default aan. Bij mij 1 van de 59. Helaas was dat meteen goed raak. Na 1 maandbetaling stopte mevrouw Linda N. van Samen vaardig er mee. De laatste update van ruim een half jaar terug meldde dat het beslag op de persoonlijke bankrekeningen niets heeft opgeleverd. Ze waren leeg.
Mooie banner naast dat project:
quote:
Wat als ik had uitgeleend aan dit project?

¤100
geleend aan dit project, betekent…

¤109,30
in totaal terugbetaald
exclusief belasting
Wel een vreemde vorm van 'belasting' dan...
Afhankelijk van de timing, als zo'n banner er nog staat als het project afgeschreven is, is dat dus wel misleiding. Ze hebben het specifiiek over geld uitlenen aan 'dit project', niet algemeen.
pi_195524900
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 11:43 schreef TechLight het volgende:

[..]

Mooie banner naast dat project:
[..]

Wel een vreemde vorm van 'belasting' dan...
Afhankelijk van de timing, als zo'n banner er nog staat als het project afgeschreven is, is dat dus wel misleiding. Ze hebben het specifiiek over geld uitlenen aan 'dit project', niet algemeen.
Als Nederlander betaal je geen belasting bij october. Rendement is dus netto. M.a.w. october houdt niets in. Verder is die rendementsberekening i.m.o. niet misleidend; bij GVE krijg je ook een rendementsprognose als je investeert in dat specifiek project. Bij october 113 projecten lopen waarvan 1 met een betalingsregeling. Ik pak alleen projecten boven de 5.5%.
pi_195525736
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 10:21 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ok, misschien zijn er tegelijkertijd meerdere dingen veranderd dan. Ik kan alleen rapporteren wat er in mijn eigen dashboard veranderd is, en dat is dat nu alleen nog maar de individuele termijnen die >90 dagen te laat zijn worden meegeteld, terwijl voorheen direct het hele openstaande bedrag werd geteld zodra er een termijn met >90 dagen achterstand was.
Het is voor mij makkelijk te zien wat er bij mij veranderd is, omdat ik in mijn portefeuille (van >50 projecten) maar 1 project met achterstand >90 dagen heb. Tot voor kort gaf het veld "Tenminste 90 dagen vertraagd of afgeboekt" op mijn dashboard het totale openstaande bedrag van dit project aan (ruim 100 euro). Nu geeft hetzelfde veld het bedrag van de enige termijn met >90 dagen achterstand aan (9,80 euro).
Ok, helder. Ik heb 35 default projecten en daarnaast momenteel 33 projecten met een achterstand, dus is het iedere keer weer kijken hoe het bedrag is opgebouwd. Het zou wenselijk zijn dat je middels 1 klik op het bedrag kunt zien welke projecten daar achterhangen, maar helaas. Als ik alle termijnen met > 90 dagen zou meetellen en ook alle afgeboekte projecten moet ik een veel hoger bedrag hebben. Strkrer nog: momenteel zit in dit bedrag alleen alle afgeboekte projecten, terwijl dit bedrag vorige week nog veel hoger was. Achter de schermen wordt er dus aardig geknutseld :(
pi_195525993
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:06 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ok, helder. Ik heb 35 default projecten en daarnaast momenteel 33 projecten met een achterstand, dus is het iedere keer weer kijken hoe het bedrag is opgebouwd. Het zou wenselijk zijn dat je middels 1 klik op het bedrag kunt zien welke projecten daar achterhangen, maar helaas. Als ik alle termijnen met > 90 dagen zou meetellen en ook alle afgeboekte projecten moet ik een veel hoger bedrag hebben. Strkrer nog: momenteel zit in dit bedrag alleen alle afgeboekte projecten, terwijl dit bedrag vorige week nog veel hoger was. Achter de schermen wordt er dus aardig geknutseld :(
Klopt, bij mij ook. Afgeboekt bedrag is significant naar beneden gegaan maar mijn gevoel is niet significant beter geworden. Met de standaard teksten die je krijgt bij de maandelijkse update kun je eigenlijk ook helemaal niets. Ik merk dat ik nu erg blij ga zijn als ik over twee jaar "quitte" ga spelen daar waar ik voorheen erg blij was over het tot dusver behaalde rendement plus vooruitzichten. Elke maand weer een verrassing wat het gestort bedrag gaat zijn...
pi_195526278
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:23 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Klopt, bij mij ook. Afgeboekt bedrag is significant naar beneden gegaan maar mijn gevoel is niet significant beter geworden. Met de standaard teksten die je krijgt bij de maandelijkse update kun je eigenlijk ook helemaal niets. Ik merk dat ik nu erg blij ga zijn als ik over twee jaar "quitte" ga spelen daar waar ik voorheen erg blij was over het tot dusver behaalde rendement plus vooruitzichten. Elke maand weer een verrassing wat het gestort bedrag gaat zijn...
Is dat bij alle Sites, ben nieuw in dit en was me aan het orienteren in SameninGeld. Maar als ik dit lees.
pi_195526311
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 18:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Volgens de tekst is het pand reeds in eigendom, volgens funda is de status verkocht onder voorbehoud. Dat maakt nogal verschil
https://www.funda.nl/koop(...)96610-slakstraat-21/
Dat maakt zeker een groot verschil.

Weet je zeker dat er stond "verkocht onder voorbehoud"? Inmiddels staat hij namelijk als "verkocht"
quote:
Aangeboden sinds2 juni 2020
Verkoopdatum31 juli 2020
De tekst van de pitch zou dus wel kunnen kloppen.

Wel opvallend trouwens dat de vraagprijs van nr. 21 nog onder de WOZ waarde van dit pand zit. Zo zie je maar weer dat ook de WOZ waarde niet altijd veilig te hanteren is.

[ Bericht 7% gewijzigd door Horsemen op 09-10-2020 13:47:07 ]
pi_195526372
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:37 schreef schaive het volgende:

[..]

Is dat bij alle Sites, ben nieuw in dit en was me aan het orienteren in SameninGeld. Maar als ik dit lees.
Welkom hier.

Nee, dit is niet bij alle sites het geval en heeft ook niets te maken met SiG.
Ieder platform heeft overigens wel zijn voor en nadelen.
pi_195526473
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Welkom hier.

Nee, dit is niet bij alle sites het geval en heeft ook niets te maken met SiG.
Ieder platform heeft overigens wel zijn voor en nadelen.
dank je,

Ok Wat zijn de voordelen en nadelen van SIG.
pi_195526620
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:45 schreef schaive het volgende:

[..]

dank je,

Ok Wat zijn de voordelen en nadelen van SIG.
Dan kan je het beste op een regenachtige dag eens een aantal maanden terug lezen op dit forum. Je krijgt dan een aardige indicatie over de werkwijze van de hier besproken platformen.

M.b.t. SiG moet je dan denken aan slordigheden/fouten in de pitches en in het verleden foutjes in de e-wallet.
Voordelen zijn goede zekerheden en tot op heden 0 defaults.
pi_195526749
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat maakt zeker een groot verschil.

Weet je zeker dat er stond "verkocht onder voorbehoud"? Inmiddels staat hij namelijk als "verkocht"
[..]

De tekst van de pitch zou dus wel kunnen kloppen.

Wel opvallend trouwens dat de vraagprijs van nr. 21 nog onder de WOZ waarde van dit pand zit. Zo zie je maar weer dat ook de WOZ waarde niet altijd veilig te hanteren is.
Gisteren stond deze op verkocht onder voorbehoud. Het staat nog steeds onder omschrijving. In de pitch staat dat de woning reeds is aangekocht met eigen middelen. Als de woning net naar status verkocht is gegaan zal de overdracht nog moeten plaatsvinden.
pi_195526762
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dan kan je het beste op een regenachtige dag eens een aantal maanden terug lezen op dit forum. Je krijgt dan een aardige indicatie over de werkwijze van de hier besproken platformen.

M.b.t. SiG moet je dan denken aan slordigheden/fouten in de pitches en in het verleden foutjes in de e-wallet.
Voordelen zijn goede zekerheden en tot op heden 0 defaults.
Ik kan maar terug zien in dit forum tot 3 oktober, zie 11 pagina's dat is alles of is er nog meer.
pi_195526787
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:02 schreef schaive het volgende:

[..]

Ik kan maar terug zien in dit forum tot 3 oktober, zie 11 pagina's dat is alles of is er nog meer.
https://forum.fok.nl/topicchain/4421
pi_195526968
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Gisteren stond deze op verkocht onder voorbehoud. Het staat nog steeds onder omschrijving. In de pitch staat dat de woning reeds is aangekocht met eigen middelen. Als de woning net naar status verkocht is gegaan zal de overdracht nog moeten plaatsvinden.
Ik lees over het algemeen negatieve reacties over dit project, maar mi is het project niet veel anders dan andere projecten van SIG.
- ruime schijf 1A
- de WOZ( incl. de correctie voor 21B) die min of meer gelijk is aan de schijf 1 tm 2
Min punt voor dit project is dat Kerkrade geen Amsterdam of Rotterdam is maar daardoor zijn de prijzen ook fors lager, het appartement 21 voor ¤ 85/87.000 daar krijg je in Amsterdam nog geen garage voor.
Voor mij zie ik het ook als een voordeel dat er drie appartementen zijn die eventueel los verkocht kunnen worden om een deel van de aflossing te voldoen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ML45 op 09-10-2020 14:21:50 ]
pi_195527574
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat maakt zeker een groot verschil.

Weet je zeker dat er stond "verkocht onder voorbehoud"? Inmiddels staat hij namelijk als "verkocht"
[..]

.....
Ja dat stond er zeker.
Misschien is het na opmerkingen hier en/of vragen aan SiG, snel aangepast.
pi_195527588
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Gisteren stond deze op verkocht onder voorbehoud. Het staat nog steeds onder omschrijving. In de pitch staat dat de woning reeds is aangekocht met eigen middelen. Als de woning net naar status verkocht is gegaan zal de overdracht nog moeten plaatsvinden.
Of ze zijn vergeten dit aan te passen. Onder "status:" staat namelijk "verkocht".
pi_195527623
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:14 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik lees over het algemeen negatieve reacties over dit project, maar mi is het project niet veel anders dan andere projecten van SIG.
- ruime schijf 1A
- de WOZ( incl. de correctie voor 21B) die min of meer gelijk is aan de schijf 1 tm 2
Min punt voor dit project is dat Kerkrade geen Amsterdam of Rotterdam is maar daardoor zijn de prijzen ook fors lager, het appartement 21 voor ¤ 85/87.000 daar krijg je in Amsterdam nog geen garage voor.
Voor mij zie ik het ook als een voordeel dat er drie appartementen zijn die eventueel los verkocht kunnen worden om een deel van de aflossing te voldoen.
Eens, ik overweeg deze ook gewoon mee te nemen.
pi_195527829
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:14 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik lees over het algemeen negatieve reacties over dit project, maar mi is het project niet veel anders dan andere projecten van SIG.
- ruime schijf 1A
- de WOZ( incl. de correctie voor 21B) die min of meer gelijk is aan de schijf 1 tm 2
Min punt voor dit project is dat Kerkrade geen Amsterdam of Rotterdam is maar daardoor zijn de prijzen ook fors lager, het appartement 21 voor ¤ 85/87.000 daar krijg je in Amsterdam nog geen garage voor.
Voor mij zie ik het ook als een voordeel dat er drie appartementen zijn die eventueel los verkocht kunnen worden om een deel van de aflossing te voldoen.
Mee eens.
Niet veel anders dan andere SiG projecten.
Niet qua de gebruikelijk slordigheden, maar ook niet qua goede punten (goede rente t.o.v. het heel lage risico van schijf 1A bijvoorbeeld).
Tenzij er iets heel raars gebeurt, neem ik deze gewoon mee.
pi_195528308
Bij mij is SIG na CCF het platform waar ik het meest investeer. Sinds de nieuwe rentepercentages vind ik het 1 van de betere platformen als je alleen voor rendement gaat. Zelf investeer ik alleen in de 1e schijf. Bij faillissement moet het dan wel heel raar lopen wil je je inleg niet weer terug krijgen. Het platform heeft nog geen default, dat is fijn maar is tevens ook een risico. Hoe reageert men in zo'n geval, komen ze op voor de investeerder en pakt SIG door, of modderen ze verder om zo de ondernemer tevreden te stellen.
pi_195528654
Heb inmiddels ook alweer de gehele aflossing van Holland Steen van VDG binnen. Blijf het toch een rare gang van zaken vinden dat er zomaar van de overeenkomst mag worden afgeweken
pi_195528719
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:59 schreef TisIk het volgende:

[..]

Mee eens.
Niet veel anders dan andere SiG projecten.
Niet qua de gebruikelijk slordigheden, maar ook niet qua goede punten (goede rente t.o.v. het heel lage risico van schijf 1A bijvoorbeeld).
Tenzij er iets heel raars gebeurt, neem ik deze gewoon mee.
Pluspunt is dat deze meneer al wat meer panden bezit waardoor hij het leegstandsrisico kan spreiden, daarnaast is dit pand helemaal verhuurd, in 3 eenheden trouwens, dus ook weer extra spreiding.
Pecunia non olet
pi_195528738
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 15:46 schreef plesner het volgende:
Heb inmiddels ook alweer de gehele aflossing van Holland Steen van VDG binnen. Blijf het toch een rare gang van zaken vinden dat er zomaar van de overeenkomst mag worden afgeweken
Ik vind het niet zo erg. Ik had er al niet zo'n heel goed gevoel meer over, ik meen dat ik iets las over leegstand in 1 van hun panden. En de totstandkoming van het project ging ook niet heel soepel.

Hopelijk raken ze dat pand van W*t Mobiliteit een keer kwijt. Duurt veel te lang allemaal.
Pecunia non olet
pi_195529477
quote:
12s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 21:38 schreef peterc het volgende:

[..]

bescheiden meegenomen, LTV wel OK, redelijk courant pandje, situatie ter plekke kan ik niet beoordelen (zie inleg) , voor dit soort pandjes is altijd wel een markt en met de 50k aflossing komt het normaal gesproken altijd wel goed, een woonbestemming zou ook nog altijd wel kunnen.
Daarnet nog even langsgereden. In het hoekpand naast het beoogde fidespand komt binnenkort de Van Bruggen Adviesgroep. Een directe concurrent dus. Dus meneer Fides zal wel goedkoper werken.
pi_195531033
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 15:26 schreef iguana1981 het volgende:
Bij mij is SIG na CCF het platform waar ik het meest investeer. Sinds de nieuwe rentepercentages vind ik het 1 van de betere platformen als je alleen voor rendement gaat. Zelf investeer ik alleen in de 1e schijf. Bij faillissement moet het dan wel heel raar lopen wil je je inleg niet weer terug krijgen. Het platform heeft nog geen default, dat is fijn maar is tevens ook een risico. Hoe reageert men in zo'n geval, komen ze op voor de investeerder en pakt SIG door, of modderen ze verder om zo de ondernemer tevreden te stellen.
Daar ben ik ook wel een beetje bang voor.
Ze hebben geen enkele ervaring met defaults en wij hebben geen enkele ervaring met hoe SiG defaults afhandelt.

Ook speelt er nog iets anders.
Bij bijna al hun leningen hebben ze de 1e t/m de 4e hypotheek in handen.
Hopelijk gaan ze in geval van een default geen rare dingen doen zoals GeldVoorElkaar en geven ze de juiste rechten aan de verschillende hypotheken,
De 1e hypotheek moet absolute voorrang hebben op alle andere, de 2e op de 3 e en de 4e, enzovoort.
Tot het gerommel bij GeldVoorElkaar heb ik nooit over getwijfeld, maar nu ben ik hier helaas niet 100% zeker meer van.
pi_195531676
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 17:59 schreef TisIk het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel een beetje bang voor.
Ze hebben geen enkele ervaring met defaults en wij hebben geen enkele ervaring met hoe SiG defaults afhandelt.

De 1e hypotheek moet absolute voorrang hebben op alle andere, de 2e op de 3 e en de 4e, enzovoort.
Tot het gerommel bij GeldVoorElkaar heb ik nooit over getwijfeld, maar nu ben ik hier helaas niet 100% zeker meer van.
Het gevaar van de 1e tm 4e hypotheek zie ik niet omdat deze via de notaris lopen, het gevaar is meer dat het onderpand voor een habbekrats verkocht wordt waarbij wij het nakijken hebben.
Een goede verkoop is mi veel belangrijker waardoor ook wij als investeerders SIG de tijd moeten geven om het pand regulier te kunnen verkopen ipv snel via een veiling waar alleen de Johnny;s komen.
pi_195534585
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 18:33 schreef ML45 het volgende:

[..]

Het gevaar van de 1e tm 4e hypotheek zie ik niet omdat deze via de notaris lopen, het gevaar is meer dat het onderpand voor een habbekrats verkocht wordt waarbij wij het nakijken hebben.
Een goede verkoop is mi veel belangrijker waardoor ook wij als investeerders SIG de tijd moeten geven om het pand regulier te kunnen verkopen ipv snel via een veiling waar alleen de Johnny;s komen.
Dat laatste ben ik met je eens.

Het feit dat de hypotheken via de notaris lopen beschermd ons niet voor de trucjes die GeldVoorElkaar uithaalt. Daar waren ook hypotheken die via de notaris liepen.
Helaas hoeft dat het platform er niet van te weerhouden om, als de verkoopopbrengst te gering is om alle hypotheekhouders volledig uit te betalen, eerst de 1e hypotheekhouders alle aflossing en rente te betalen waar ze recht op hebben en dan pas de 2e hypotheekhouders te betalen.
Het zelfde geldt uiteraard tussen de 2e en de 3 e hypotheekhouders, de 3e en de 4e, etc.

En dat is precies wat ze bij GeldVoorElkaar gedaan hebben: de 1e hypotheekhouders niet alle rente betalen waar ze recht op hebben, terwijl ze wel de 2e hypotheekhouders geld betalen.
pi_195536631
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 20:59 schreef TisIk het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik met je eens.

Het feit dat de hypotheken via de notaris lopen beschermd ons niet voor de trucjes die GeldVoorElkaar uithaalt. Daar waren ook hypotheken die via de notaris liepen.
Helaas hoeft dat het platform er niet van te weerhouden om, als de verkoopopbrengst te gering is om alle hypotheekhouders volledig uit te betalen, eerst de 1e hypotheekhouders alle aflossing en rente te betalen waar ze recht op hebben en dan pas de 2e hypotheekhouders te betalen.
Het zelfde geldt uiteraard tussen de 2e en de 3 e hypotheekhouders, de 3e en de 4e, etc.

En dat is precies wat ze bij GeldVoorElkaar gedaan hebben: de 1e hypotheekhouders niet alle rente betalen waar ze recht op hebben, terwijl ze wel de 2e hypotheekhouders geld betalen.
Precies hierom ben ik zwaar, zwaar teleurgesteld in GvE :(
pi_195538312
Ook de geldnemers bij KOM zijn niet helemaal goed bij hun verstand, ze kennen ze voorwaarden van de lening niet..... Ter Vermaak:

Goede avond allen.

De oogst van 2020, die helaas totaal was verhageld, is deze week binnen.
Met de nieuwe uitbreiding erbij, ontzettend veel kilo,s geplukt.
Mooie maat, en een super smaak.

De appels zijn allemaal de verwerkende industrie gegaan, dus voor sap en moes.
Peren staan in de koelcellen, en proberen we in de de loop van de komende maanden te verkopen.

Toch is 2020 voor ons nu al een financieel top jaar.
Puur omdat we goed verzekerd waren tegen de hagelschade.

we wilden graag daarom per 1 november a.s onze schuld bij KOM aflossen.
Ongeveer een kleine ¤ 20.000
Echter omdat hier extra kosten aanzitten, ons niet echt bekend, zien we hier echter vanaf.

Jammer, want we wilden juist in deze onzekere corona tijd laten zien, hoe financieel gezond/sterk ons bedrijf is.
Maar ja als we dan ook nog worden gestraft voor versneld aflossen, tja dat is in onze ogen de omgekeerde wereld.

Jullie, als investeerders zijn weer op de hoogte van het wel en wee van ons bedrijf en wensen u alle goeds toe.

Gr L en J

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 09-10-2020 23:37:35 ]
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:50:51 #275
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_195538755
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 23:31 schreef zeeland6 het volgende:
Ook de geldnemers bij KOM zijn niet helemaal goed bij hun verstand, ze kennen ze voorwaarden van de lening niet..... Ter Vermaak:

Goede avond allen.

De oogst van 2020, die helaas totaal was verhageld, is deze week binnen.
Met de nieuwe uitbreiding erbij, ontzettend veel kilo,s geplukt.
Mooie maat, en een super smaak.

De appels zijn allemaal de verwerkende industrie gegaan, dus voor sap en moes.
Peren staan in de koelcellen, en proberen we in de de loop van de komende maanden te verkopen.

Toch is 2020 voor ons nu al een financieel top jaar.
Puur omdat we goed verzekerd waren tegen de hagelschade.

we wilden graag daarom per 1 november a.s onze schuld bij KOM aflossen.
Ongeveer een kleine ¤ 20.000
Echter omdat hier extra kosten aanzitten, ons niet echt bekend, zien we hier echter vanaf.

Jammer, want we wilden juist in deze onzekere corona tijd laten zien, hoe financieel gezond/sterk ons bedrijf is.
Maar ja als we dan ook nog worden gestraft voor versneld aflossen, tja dat is in onze ogen de omgekeerde wereld.

Jullie, als investeerders zijn weer op de hoogte van het wel en wee van ons bedrijf en wensen u alle goeds toe.

Gr L en J
Dat niet kunnen rekenen begon al met de pitch. "de al bijna 70 jaar bestaande tuinderij zoekt financiering. De tuinderij bestaat al sinds 1958".
Ik heb maar graag dat hij z'n centen in nog negen porties overmaakt, dus inclusief de toegezegde rente. Fijn om te horen dat dat uitstekend gaat lukken met de geweldige oogst, waarvoor hij twee keer betaald heeft gekregen: van de hagelverzekering en van de afnemer. Net als vorig jaar trouwens. (Wie kon er ook al weer niet rekenen?)
Wel fijn voor de fruittelers dat er na heel wat magere jaren nu eindelijk eens wat winst is.
pi_195539025
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 23:31 schreef zeeland6 het volgende:
Ook de geldnemers bij KOM zijn niet helemaal goed bij hun verstand, ze kennen ze voorwaarden van de lening niet..... Ter Vermaak:

Pfff, ze hebben toch bij volle verstand hun handtekening gezet. Je mag toch aannemen en hopen dat ze niet alleen maar bij het kruisje getekend heben en verder niets gelezen hebben. En trouwens waarom zou je de investeerders niet iets extra's gunnen, die jou wel een lening gunden terwijl niemand anders dat aandurfde?
Pecunia non olet
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:24:32 #277
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_195539277
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 00:06 schreef obligataire het volgende:

[..]

Pfff, ze hebben toch bij volle verstand hun handtekening gezet. Je mag toch aannemen en hopen dat ze niet alleen maar bij het kruisje getekend heben en verder niets gelezen hebben. En trouwens waarom zou je de investeerders niet iets extra's gunnen, die jou wel een lening gunden terwijl niemand anders dat aandurfde?
En dat voor een toen al schamele 6%
pi_195539404
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 00:24 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

En dat voor een toen al schamele 6%
Die vent is echt niet goed bij zijn hoofd. In maart poste hij dit:

Goede avond allen.

Het jaar 2019 is voor ons fantastisch verlopen .
Mooie winstcijfers, en aan alle verplichtingen kunnen voldoen.
Ook de voorraad van ongeveer 250 ton peren voor de corona crisis verkocht.
Gelukkig maar want momenteel zijn de peren richting polen en rusland bijna niet meer te verkopen, en brengen 20 a 30 ct per kg minder op.

Liquiditeit tot nieuwe oogst 2020 zal wel gaan lukken.
Wij moeten nog aflossen bij KOM tot juni 2021.
Dan alles, 103 k, afgelost.

Wel willen wij 100 a 150 k ophalen voor werkkapitaal en voor wat investeringen voor de nieuwe uitbreiding van ca 10 ha.

Echter 6 procent en de bijbehorende kosten gaan wij niet betalen.
Als er echter investeerders zijn die ons willen helpen, prima.
Ze kunnen dan altijd contact met ons opnemen.


Gelukkig hebben wij nog een goede gezondheid.
ook de kids.
Onze zoon , dat is de bedoeling, willen we eind/begin volgend jaar toe laten treden tot de maatschap.
Opvolging/voortzetting is zo mooi geregeld voor de toekomst.

Allen sterkte in deze barre tijden.
pi_195539507
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 23:31 schreef zeeland6 het volgende:
Ook de geldnemers bij KOM zijn niet helemaal goed bij hun verstand, ze kennen ze voorwaarden van de lening niet..... Ter Vermaak:

Goede avond allen.

De oogst van 2020, die helaas totaal was verhageld, is deze week binnen.
Met de nieuwe uitbreiding erbij, ontzettend veel kilo,s geplukt.
Mooie maat, en een super smaak.

De appels zijn allemaal de verwerkende industrie gegaan, dus voor sap en moes.
Peren staan in de koelcellen, en proberen we in de de loop van de komende maanden te verkopen.

Toch is 2020 voor ons nu al een financieel top jaar.
Puur omdat we goed verzekerd waren tegen de hagelschade.

we wilden graag daarom per 1 november a.s onze schuld bij KOM aflossen.
Ongeveer een kleine ¤ 20.000
Echter omdat hier extra kosten aanzitten, ons niet echt bekend, zien we hier echter vanaf.

Jammer, want we wilden juist in deze onzekere corona tijd laten zien, hoe financieel gezond/sterk ons bedrijf is.
Maar ja als we dan ook nog worden gestraft voor versneld aflossen, tja dat is in onze ogen de omgekeerde wereld.

Jullie, als investeerders zijn weer op de hoogte van het wel en wee van ons bedrijf en wensen u alle goeds toe.

Gr L en J
Heeft er nog iemand gereageerd op dit verhaaltje? Zal wel niet heel positief geweest zijn :) _O-
Pecunia non olet
pi_195539650
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 00:45 schreef obligataire het volgende:

[..]

Heeft er nog iemand gereageerd op dit verhaaltje? Zal wel niet heel positief geweest zijn :) _O-
Dat kan ik niet zien. Als je de nieuwe algemene voorwaarden niet accepteert, kan je niet reageren.
pi_195541151
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 23:50 schreef crowd-fundi het volgende:
Ik heb maar graag dat hij z'n centen in nog negen porties overmaakt, dus inclusief de toegezegde rente.
Het rentebedrag zal toch maar erg beperkt zijn de laatste 9 maanden vanwege annuïtaire lening? Is het risico op een slechte oogst(of oogstprijs) volgend voorjaar dan niet een groter risico?
pi_195542311
Ik zie dat bij CollinCrowdfunding ook direct wordt afgelost, dit gebeurd bij SIG alleen in schijven 2en 3 toch?

Hoe gaat dat in zijn werk dan bij CCF, Hoeveel wordt er afgelost?
pi_195542614
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 09:12 schreef schaive het volgende:
Ik zie dat bij CollinCrowdfunding ook direct wordt afgelost, dit gebeurd bij SIG alleen in schijven 2en 3 toch?

Hoe gaat dat in zijn werk dan bij CCF, Hoeveel wordt er afgelost?
Dat ligt aan de voorwaarden per project. In de tekst staat of de lening helemaal wordt afgelost of dat er op einddatum een restschuld is.

Bij sameningeld wordt er afgelost, maar let er wel op dat dit op basis van 30 jaar is. De eerste 5 jaar is de aflossing heel erg weinig.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:05:34 #284
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_195542946
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 06:32 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het rentebedrag zal toch maar erg beperkt zijn de laatste 9 maanden vanwege annuïtaire lening? Is het risico op een slechte oogst(of oogstprijs) volgend voorjaar dan niet een groter risico?
Hij heeft nu z'n verzekeringsgeld plus de verkoopprijs voor de appels al binnen. Daar kan hij de rest van de winter van leven. Daar komt de nu nog onzekere opbrengst van de peren bij.
Maar hij schrijft over een financieel topjaar. Dat aflossen zal dus wel goed komen. En die rente, dat is nog geen 430 euro voor de laatste 9 maanden. Dat hij daar niet overheen kan stappen zeg.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:16:44 #285
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_195543046
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 01:00 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Dat kan ik niet zien. Als je de nieuwe algemene voorwaarden niet accepteert, kan je niet reageren.
Belachelijk gewoon. Tussentijds de spelregels even veranderen. Ik heb ze ook niet geaccepteerd. Gelukkig is die appel- en perenboer m'n allerlaatste project. Laat KOM het alsjeblieft nog een klein jaartje volhouden.
pi_195543710
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 09:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Dat ligt aan de voorwaarden per project. In de tekst staat of de lening helemaal wordt afgelost of dat er op einddatum een restschuld is.

Bij sameningeld wordt er afgelost, maar let er wel op dat dit op basis van 30 jaar is. De eerste 5 jaar is de aflossing heel erg weinig.
maar bij SIG is dat ook pas vanaf schijf 2 en 3 toch. 1a en 1b wordt niet afgelost toch. in schijf 1 krijg je normaal gesproken je investering terug.
pi_195543867
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 11:17 schreef schaive het volgende:

[..]

maar bij SIG is dat ook pas vanaf schijf 2 en 3 toch. 1a en 1b wordt niet afgelost toch. in schijf 1 krijg je normaal gesproken je investering terug.
Klopt bij schijf 1 wordt er helemaal niet afgelost.
En bij schijf 2 en 3 wordt er wel afgelost, mar dit is maar een heel klein beetje.
pi_195544478
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 11:17 schreef schaive het volgende:

[..]

maar bij SIG is dat ook pas vanaf schijf 2 en 3 toch. 1a en 1b wordt niet afgelost toch. in schijf 1 krijg je normaal gesproken je investering terug.
Het is de bedoeling dat je bij alle schijven je investering terugkrijgt, alleen is de kans in de laagste schijven het grootst
pi_195544911
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 18:33 schreef ML45 het volgende:

[..]

Het gevaar van de 1e tm 4e hypotheek zie ik niet omdat deze via de notaris lopen, het gevaar is meer dat het onderpand voor een habbekrats verkocht wordt waarbij wij het nakijken hebben.
Een goede verkoop is mi veel belangrijker waardoor ook wij als investeerders SIG de tijd moeten geven om het pand regulier te kunnen verkopen ipv snel via een veiling waar alleen de Johnny;s komen.
regulier verkopen voor een prijs waarbij alle schijven hun geld en rente krijgen is geen probleem.

Ik denk dat regulier onder die prijs verkopen nou net de tegenstrijdige belangen gaat geven.

Cru gezegd, schijf 1 zal zeggen verkoop maar 30 % onder de prijs, ik krijg alles betaald.
schijf 3 zal zeggen echt niet, pand is veel meer waard, jullie verkopen het voor een habbekrats.

Bij een veiling heb je dat probleem niet.
pi_195545366
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:34 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

regulier verkopen voor een prijs waarbij alle schijven hun geld en rente krijgen is geen probleem.

Ik denk dat regulier onder die prijs verkopen nou net de tegenstrijdige belangen gaat geven.

Cru gezegd, schijf 1 zal zeggen verkoop maar 30 % onder de prijs, ik krijg alles betaald.
schijf 3 zal zeggen echt niet, pand is veel meer waard, jullie verkopen het voor een habbekrats.

Bij een veiling heb je dat probleem niet.
Volgens mij bedoelen wij hetzelfde, echter wens ik liever een reguliere verkoop via b.v Funda ipv een veiling verkoop. Helaas zijn veilingverkopen in Nederland veelal een zaak van de Johnny's onderling waarbij zij de extreem lage prijs bepalen. De reguliere particuliere koper heeft op een veiling weinig tot geen kans.
Dus mi geeft een veiling een grote kans op een habbekrats prijs waarbij ook schijf 1 niet alles terug zal krijgen.
Maar laten we hopen dat het allemaal niet nodig is en de leningen regulier afgelost worden.
PS heb je vragen mail mij even persoonlijk.
pi_195546150
Slakstraat is nu open.
-
pi_195546180
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 22:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Precies hierom ben ik zwaar, zwaar teleurgesteld in GvE :(
Ik zit niet in dat project maar dat lijkt me een zaak voor het Kifid. Eerste hypotheek moet altijd voorrang krijgen in aflossing en alle kosten en daar hoort ook achterstallige rente bij.
pi_195546202
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:59 schreef ML45 het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelen wij hetzelfde, echter wens ik liever een reguliere verkoop via b.v Funda ipv een veiling verkoop. Helaas zijn veilingverkopen in Nederland veelal een zaak van de Johnny's onderling waarbij zij de extreem lage prijs bepalen. De reguliere particuliere koper heeft op een veiling weinig tot geen kans.
Dus mi geeft een veiling een grote kans op een habbekrats prijs waarbij ook schijf 1 niet alles terug zal krijgen.
Maar laten we hopen dat het allemaal niet nodig is en de leningen regulier afgelost worden.
PS heb je vragen mail mij even persoonlijk.
Misschien kan sameningeld in zo'n situatie wel hun netwerk inzetten. Een optie kan zijn om de woning als off market deal aan te bieden aan andere vastgoedinvesteerders uit de eigen portefeuille zoals Shou Xin Wu. Dan kan je wellicht een win-win situatie realiseren waarbij alle investeerders worden terugbetaald en de vastgoedinvesteerder beneden marktwaarde kan aankopen.

Of zou dit niet toegestaan zijn als hypotheekhouder?

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 10-10-2020 14:18:07 ]
pi_195546232
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 14:03 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik zit niet in dat project maar dat lijkt me een zaak voor het Kifid. Eerste hypotheek moet altijd voorrang krijgen in aflossing en alle kosten en daar hoort ook achterstallige rente bij.
Ik heb me ook afgevraagd of dit een optie zou kunnen zijn. Geldvoorelkaar benadeeld op deze manier een groep investeerders, maar als meer als de helft instemt met een korting van 50.000 euro (1/8 van het investeringsbedrag!) vraag ik me af of je als individu of groep benadeelden is van het Kifid mag verwachten.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 10-10-2020 15:15:40 ]
pi_195546251
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:59 schreef ML45 het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelen wij hetzelfde, echter wens ik liever een reguliere verkoop via b.v Funda ipv een veiling verkoop. Helaas zijn veilingverkopen in Nederland veelal een zaak van de Johnny's onderling waarbij zij de extreem lage prijs bepalen. De reguliere particuliere koper heeft op een veiling weinig tot geen kans.
Dus mi geeft een veiling een grote kans op een habbekrats prijs waarbij ook schijf 1 niet alles terug zal krijgen.
Maar laten we hopen dat het allemaal niet nodig is en de leningen regulier afgelost worden.
PS heb je vragen mail mij even persoonlijk.
Als een pand van SIG, op de markt (veiling) komt, kan ik me afhankelijk van de schijfindeling en de prijs van het onderpand en de biedingen ten opzichte van de marktwaarde, voorstellen dat mits het binnen mijn straatje valt ik zelf meebied, om zo ook mijn investering te beschermen. Of je hebt als investeerder het onderpand goedkoop,of je bent een stuk van je investering kwijt. Wanneer de markt echter minder wordt of er is een beschadiging aan het pand is dat natuurlijk een ander verhaal.
pi_195546263
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 14:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik heb me ook afgevraagd of dit een optie zou kunnen zijn. Geldvoorelkaar benadeeld op deze manier een groep investeerders, maar als meer als de helft instemt met een korting van 50.000 euro vraag ik me af of je als individu of groep benadeelden is van het Lid mag verwachten.
Ik denk dat je met een hypothecaire financiering per groep instemming zou moeten vragen als duidelijk is dat de belangen verschillen omdat er sprake is van een rangorde in de hypotheek.
pi_195546278
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 14:09 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Als een pand van SIG, op de markt (veiling) komt, kan ik me afhankelijk van de schijfindeling en de prijs van het onderpand en de biedingen ten opzichte van de marktwaarde, voorstellen dat mits het binnen mijn straatje valt ik zelf meebied, om zo ook mijn investering te beschermen.
Dat zou kunnen, alleen denk ik niet dat veel investeerders zich dit kunnen veroorloven. Je zit dan ook met een woning met hoogstwaarschijnlijk een huurder waarvan je totaal niets van weet (o.a.betaalgedrag).

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 10-10-2020 14:17:34 ]
pi_195546344
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 14:11 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik denk dat je met een hypothecaire financiering per groep instemming zou moeten vragen als duidelijk is dat de belangen verschillen omdat er sprake is van een rangorde in de hypotheek.
Dat is nu toch ook gebeurd? Enkel de helft van de 1e hypotheekhouders (lees de benadeelden) is gevraagd in te stemmen met het voorstel. De looptijd van de hypotheek van de andere helft van de investeerders met 1e hypotheek (lees de niet-benadeelden) is niet bevraagd. Deze gaan bevraagd worden als de helft die nu benadeeld gaan worden niet instemmen met het voorstel. Voor zover bekend is aan de 2e hypotheekhouders niets gevraagd en zijn de consequenties van de herfinanciering voor deze groep onduidelijk
pi_195546837
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 14:08 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik heb me ook afgevraagd of dit een optie zou kunnen zijn. Geldvoorelkaar benadeeld op deze manier een groep investeerders, maar als meer als de helft instemt met een korting van 50.000 euro (1/8 van het investeringsbedrag!) vraag ik me af of je als individu of groep benadeelden is van het Lid mag verwachten.
Geen idee of een Kifid procedure kansrijk is, maar ik ben in ieder geval van mening dat GvE dit nooit had moeten laten gebeuren. Zij hebben kennelijk in 2019 een aanvullende (white label) lening met een 2e hypotheek verstrekt aan de sneeuwmannen, terwijl op dat moment de aflossing van de aflossingsvrije lening niet zo ver weg meer was. Er moet toch over herfinanciering gesproken zijn toen, maar het kan natuurlijk dat Unl.Snow heeft aangegeven dat met de lening van 2019 de aflossing geen probleem zou zijn. Mogelijk is dat ook de reden dat GvE nu niet heeft willen herfinancieren.

In ieder geval lijkt me dat:
1) het niet verstandig is om zonder instemming investeerders een latere 2e hypotheek te vestigen voor een extra lening, aangezien dit tot een belangenconflict kan leiden;
2) het verborgen houden van het feit dat de 2e hypotheek ook door GvE is gevestigd een slechte zaak is, die alleen kan worden verklaard doordat GvE nu ook inziet dat er een vervelend belangenconflict is.

Ik hoop in ieder geval dat GvE van deze zaak iets leert.
pi_195547789
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:59 schreef ML45 het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelen wij hetzelfde, echter wens ik liever een reguliere verkoop via b.v Funda ipv een veiling verkoop. Helaas zijn veilingverkopen in Nederland veelal een zaak van de Johnny's onderling waarbij zij de extreem lage prijs bepalen. De reguliere particuliere koper heeft op een veiling weinig tot geen kans.
Dus mi geeft een veiling een grote kans op een habbekrats prijs waarbij ook schijf 1 niet alles terug zal krijgen.
.....
Ik weet dat banken om dit te voorkomen zelf meebieden op de veiling (van een pand waarvoor ze zelf een veilingopdracht hebben gegeven).
Als ze onverhoopt de hoogste bieder zijn, verkopen ze het pand dan later weer.
Geen idee of crowdfundingplatformen dit ook (gaan) doen.
Ze moeten natuurlijk (tijdelijk) wel genoeg geld hebben voor zo'n aankoop.

Een onderhandse verkoop blijft natuurlijk het beste.
pi_195547857
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 14:03 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik zit niet in dat project maar dat lijkt me een zaak voor het Kifid. Eerste hypotheek moet altijd voorrang krijgen in aflossing en alle kosten en daar hoort ook achterstallige rente bij.
Als GeldVoorElkaar dit doorzet, overweeg ik ook zeker naar het Kifid te stappen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')