abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 15 oktober 2020 @ 10:49:03 #26
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195651524
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:47 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Precies. Geen 100% waterdichte oplossing, maar ik moet me sterk vergissen wil zoiets niet *heel veel* oplossen.
Of wat dacht je bij de club of kroeg _O_

JALALALA
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 15 oktober 2020 @ 10:51:25 #27
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_195651562
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Zo werkt dat helaas niet. Wat doe je bijvoorbeeld met iemand die op de eerste test (weinig valsnegatief) positief scoort en op de volgende (weinig valspositief) een negatief uitslag krijgt?

Dan weet je net zoveel als dat je alleen de laatste test gedaan had.

Het is echt wel een mooie voorselectie, maar uiteindelijk wil je een “eindtest” die zowel sensitief als specifiek is.
Daar heb je gelijk in. Er zullen veel in het grijze gebied vallen waar je niet kan zeggen of ze het wel of niet hebben.
Géén kloon van tvlxd!
pi_195651571
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:49 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Of wat dacht je bij de club of kroeg _O_

JALALALA
Inderdaad. En als je het dan dubbel doet; dus thuis check, en bij ingang check, zijn verplaatsingen van grote groepen mensen ook een veel kleiner probleem.

Bovendien lees ik dat het allemaal aangesloten (in het geval van de SpiroNose) is op de cloud (cloud lijkt ook de analyse te maken). Als je die data anoniem kan maken (waarom niet?) heb je een behoorlijk goed landelijk overzicht hoe het virus op dat moment aanwezig (of eigenlijk juist niet aanwezig) is onder de bevolking.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2020 10:52:47 ]
  donderdag 15 oktober 2020 @ 11:21:43 #29
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_195652057
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:43 schreef Scrummie het volgende:
Stel die ademtest alleen al beschikbaar commercieel voor bedrijven, bij binnenkomst even blazen, een minuutje later kan je naar binnen.

Zoveel opties..
Probleem is dat het een loterij wordt omdat veel mensen onterecht worden tegengehouden.
Géén kloon van tvlxd!
pi_195652169
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:15 schreef asco het volgende:
Allemaal leuk maar ik wil niet op de overheid wachten of daar afhankelijk van zijn.

Dus waar kan ik zelf een aantal betrouwbare sneltesten kopen, iemand?
:')
pi_195652278
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:21 schreef Montov het volgende:

[..]

Probleem is dat het een loterij wordt omdat veel mensen onterecht worden tegengehouden.
?
  donderdag 15 oktober 2020 @ 11:36:42 #32
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_195652331
Het ligt er ook aan met welk doel je testen inzet. Voor individuele diagnostiek gaat er in principe nog niets boven de pcr-test, omdat je dan liefst geen foutenmarge hebt. Voor de ziekteverspreiding, op populatieniveau, doet de nauwkeurigheid er veel minder toe. Elke test die beter is dan het opgooien van een muntje, en besmetting meet en geen/weinig vals-positieven geeft, is geschikt om besmette personen te isoleren en de kans op verspreiding te verkleinen en dan mag zo'n test er nog best vaak naast zitten. Stel dat je van de 100 besmette mensen er maar 50 uitpikt, dan scheelt dat al de helft van de potentiële besmettingshaarden.

Het is mooi dat er nu echt vaart in lijkt te komen met de sneltesten, dat wordt echt wel een gamechanger.
Never explain, never apologize.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 11:47:00 #33
22565 asco
Los in deze tent
pi_195652523
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:27 schreef ijs. het volgende:

[..]

:')
Ja wat?
  donderdag 15 oktober 2020 @ 12:56:30 #34
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_195653800
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:33 schreef Scrummie het volgende:

[..]

?
De fout positieven die worden geconstateerd. En die is bij die blaastest kennelijk hoog.
Géén kloon van tvlxd!
pi_195653857
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 11:27 schreef ijs. het volgende:

[..]

:')
Ik vind geen gekke vraag, mits ze beschikbaar zijn & betrouwbaar.
Sommige scholen en bedrijven doen hetzelfde m.b.t. de PCR-test. Die gaan ook niet zitten wachten tot ze in de teststraat van de GGD terecht kunnen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195653933
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:56 schreef Montov het volgende:

[..]

De fout positieven die worden geconstateerd. En die is bij die blaastest kennelijk hoog.
Klopt. Bij de test bij de teststraat was het een derde waar men het niet met zekerheid kon bepalen. Maar dat zie ik niet per se als probleem eigenlijk, als vervolgens 66% wel normaal door kan gaan. Dat overige deel kan vervolgens gewoon het huidige riedeltje van de 'normale' test in met bijbehorende quarantaine.
pi_195657206
quote:
88s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:58 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik vind geen gekke vraag, mits ze beschikbaar zijn & betrouwbaar.
Sommige scholen en bedrijven doen hetzelfde m.b.t. de PCR-test. Die gaan ook niet zitten wachten tot ze in de teststraat van de GGD terecht kunnen.
Het is meer dat ik veel klagers hoor over te lange wachttijden bij de teststraten. En als er dan iets beschikbaar komt dat die drukte kan verlichten wordt er meteen gekeken of we die testen niet voor ons eigen fijne activiteitjes kunnen gebruiken. Dat klinkt mij wat egoïstisch in de oren. Maar ik kan de toon verkeerd gelezen hebben.

Dat is natuurlijk anders bij scholen e.d., door de grote impact op werkende ouders kan dat wel een goede toepassing zijn.
pi_195658153
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 16:21 schreef ijs. het volgende:

Het is meer dat ik veel klagers hoor over te lange wachttijden bij de teststraten. En als er dan iets beschikbaar komt dat die drukte kan verlichten wordt er meteen gekeken of we die testen niet voor ons eigen fijne activiteitjes kunnen gebruiken. Dat klinkt mij wat egoïstisch in de oren. Maar ik kan de toon verkeerd gelezen hebben.
Ik denk dat iedereen zoekt naar een manier om het leven weer zo snel en veilig mogelijk op te kunnen pakken. Als 'even een sneltest vanuit huis doen' een optie wordt, dan denk ik dat we daarmee niet alleen onszelf helpen, maar ook anderen én de economie. Immers, dan weten we snel of dat vervelende snottertje covid-19 is, en zo nee, dan kunnen we veilig de straat weer op. :) Op die manier kunnen we, in theorie, de boel best rap onder controle krijgen.

quote:
Dat is natuurlijk anders bij scholen e.d., door de grote impact op werkende ouders kan dat wel een goede toepassing zijn.
Of course.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195658233
Ik vroeg me juist af hoe alles bijgehouden gaat worden straks. De verschillende testen hebben verschillende false positive en false negative rates. Straks hebben we PCR test resultaten, blaastest resultaten (die een behoorlijk andere accuracy heeft zo te zien), en 4(?) verschillende andere sneltesten.
Hoe gaat het RIVM dat communiceren en in hoeverre gaat dat voer in de discussies zijn?
pi_195658571
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 12:56 schreef Montov het volgende:

[..]

De fout positieven die worden geconstateerd. En die is bij die blaastest kennelijk hoog.
Dus óf je mag 100% van de gevallen niet naar binnen, óf je mag (door pure pech) in pak 'm beet 30% van de gevallen niet naar binnen. Hmm, wat zou ik kiezen?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195659140
edit.

Verkeerde knop.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_195660518
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 17:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik vroeg me juist af hoe alles bijgehouden gaat worden straks. De verschillende testen hebben verschillende false positive en false negative rates. Straks hebben we PCR test resultaten, blaastest resultaten (die een behoorlijk andere accuracy heeft zo te zien), en 4(?) verschillende andere sneltesten.
Hoe gaat het RIVM dat communiceren en in hoeverre gaat dat voer in de discussies zijn?
Da's een goede vraag.
Als ze het overzicht willen houden m.b.t. uitslagen van testen, dan moet er een vorm van registratie zijn. En als je met zoiets simpels als een blaastest een voldoende betrouwbaar resultaat kan behalen, dan vraag ik me af hoe je dan toch moet gaan bijhouden. Het lijkt me dat er dan ook een groot beroep wordt gedaan op de wil van de mensen om eerlijk te zijn over de uitslag. Niet zo van: 'Hij is positief. Shit... Nou ja, toch nog even snel boodschappen doen'. Da's dus niet de bedoeling. Mensen moet je kunnen vertrouwen dat ze dan ook écht in quarantaine gaan.

Maar als ik kijk naar hoe 't nu lijkt te gaan: mensen met klachten die nog even naar de supermarkt gaan, mensen die wachten op de uitslag van hun test en nog even op bezoek gaan ergens. 'Moet kunnen'. Nee, moet níet kunnen.

Ik vertrouw er eigenlijk niet zo op dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen als een uitslag van een test positief is. Een hoop kan 't nú al niet eens.

[ Bericht 0% gewijzigd door Celestien op 15-10-2020 19:49:45 ]
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195663032
"Ik was positief maar het was een blaastest, dus het kan heel goed een vals positieve test zijn, ik kan nog wel naar de supermarkt". Maar ook: "Dat er nu zoveel positieve tests zijn komt vooral doordat er zoveel testen worden afgenomen en die geven ook nog eens vaak een vals positief resultaat".
Ik denk dat er vooral over het laatste veel discussie zal komen als het aantal positieve testen het resultaat is van een wirwar aan verschillende testen.
pi_195663135
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 17:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik vroeg me juist af hoe alles bijgehouden gaat worden straks. De verschillende testen hebben verschillende false positive en false negative rates. Straks hebben we PCR test resultaten, blaastest resultaten (die een behoorlijk andere accuracy heeft zo te zien), en 4(?) verschillende andere sneltesten.
Hoe gaat het RIVM dat communiceren en in hoeverre gaat dat voer in de discussies zijn?
Geen idee hoe het met alles gaat, maar volgens mij gebruiken ze nu die ademtest meer als een soort van 'firewall'. Negatief > je mag naar huis. Resultaat onzeker > door naar een reguliere test. Dus ik denk dat die reguliere test voorlopig de basis zal zijn waarop de cijfers gebaseerd zijn, dat zou mij het meest logisch/verstandig lijken. Tenzij er een test is die accurater en makkerlijker/sneller is, dan zal die leidend gaan zijn.

Maar vooralsnog zal het gewoon de huidige test zijn, daar is alles op ingericht nu.
pi_195663306
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 13:02 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Klopt. Bij de test bij de teststraat was het een derde waar men het niet met zekerheid kon bepalen. Maar dat zie ik niet per se als probleem eigenlijk, als vervolgens 66% wel normaal door kan gaan. Dat overige deel kan vervolgens gewoon het huidige riedeltje van de 'normale' test in met bijbehorende quarantaine.
Voor de verspreiding van het virus zijn vals positieve resultaten niet erg, dan blijven mensen thuis terwijl dat niet had gehoeve. Voor die mensen zelf is dat natuurlijk wel naar.
Valse negatieve resultaten zijn wel erg als je de verspreiding van het virus wilt tegengaan, want mensen krijgen dan een negatief resultaat, denken dat alles ok is, en gedragen zich ernaar, terwijl ze wel het virus bij zich dragen.

Volgens mij geeft die ademtest aan of iemand geen virus bij zich draagt, of dat niet uit te sluiten is. Dus het geeft een negatief resultaat of een onzeker resultaat.

Weet iemand de false positive rate en de false negative rate van de testen? Als er grote groepen getest worden, en het overgrote merendeel van de geteste personen draagt geen virus bij zich, dan kan een fout-marge van 1%, zowel fals positive, of fals negative een grote invloed hebben.

Stel je test 50.000 mensen op een dag, en 10% draag het virus bij zich, en je testen hebben een 1% fals positive, en 1% false negative.

Dan zal 1% van de 5.000 een foutief negatief resultaat krijgen, oftewel 50 personen.
En 1% van de 45.000 zal een foutieft positief resultaat krijgen, oftewel 450 personen.

Dus 50 mensen die het virus potentieel door kunnen geven gaan ervanuit dat ze het virus niet bij zich hebben, en zich daar mogelijk naar gedragen. En 450 mensen, en hun gezinnen en contacten van de dagen ervoor, dus mogelijk enkele duizenden mensen, moeten onnodig in quarantaine.
En dat gebeurt dan elke dag.
pi_195664056
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 21:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Valse negatieve resultaten zijn wel erg als je de verspreiding van het virus wilt tegengaan, want mensen krijgen dan een negatief resultaat, denken dat alles ok is, en gedragen zich ernaar, terwijl ze wel het virus bij zich dragen.

Volgens mij geeft die ademtest aan of iemand geen virus bij zich draagt, of dat niet uit te sluiten is. Dus het geeft een negatief resultaat of een onzeker resultaat.

Weet iemand de false positive rate en de false negative rate van de testen? Als er grote groepen getest worden, en het overgrote merendeel van de geteste personen draagt geen virus bij zich, dan kan een fout-marge van 1%, zowel fals positive, of fals negative een grote invloed hebben.

Stel je test 50.000 mensen op een dag, en 10% draag het virus bij zich, en je testen hebben een 1% fals positive, en 1% false negative.

Dan zal 1% van de 5.000 een foutief negatief resultaat krijgen, oftewel 50 personen.

Dus 50 mensen die het virus potentieel door kunnen geven gaan ervanuit dat ze het virus niet bij zich hebben, en zich daar mogelijk naar gedragen.
En dat gebeurt dan elke dag.
Klopt maar dat is voor de GGD's beter te hanteren ( bron en contact onderzoek) dan 50.000 mensen onderzoeken
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_195665173
?
Ze hoeven alleen contact onderzoek te doen bij diegene die positief testen. Of dat nu door een accurate PCR test is of een minder accurate sneltest. Het gaat erom dat er meer mensen die in feite positief zijn, niet als dusdanig getest worden, en dus het virus verder kunnen verspreiden.
  maandag 19 oktober 2020 @ 15:16:34 #48
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195730418
Interessant artikel van Jaap Goudsmit in NRC over sneltesten.
-geen NRC- of Volkskrantarttikelen hier volledig neerzetten aub-
[/spoiler]

[ Bericht 31% gewijzigd door capricia op 19-10-2020 17:30:02 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195730952
Zeer interessant, idd. Het zet je wel aan het denken. Mij wel, in ieder geval.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195732358
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 15:16 schreef Gretzl het volgende:
Op dit moment wordt bij een PCR-test alleen als uitslag gegeven of je virus-RNA in je keel hebt of niet, maar niet hoeveel, terwijl dat wel uit de test valt af te lezen.
waarom geven ze niet gewoon de uitslag incl de hoeveelheid?
uiteindelijk lukt altijd alles
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')