We snappen hopelijk ondertussen dat het stapelen is en mondkapjes nergens een vervanging is (of dat kan zijn) voor andere maatregelen.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:29 schreef Xqtress het volgende:
[..]
In het mondkapjes topic zeg je zelf dat een mondkapje niet hoeft omdat mensen voldoende afstand houden.
En nu hier weer niet. Wat is het nou?
Wat bedoel je hiermee, ik reageerde op een andere post.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
We snappen hopelijk ondertussen dat het stapelen is en mondkapjes nergens een vervanging is (of dat kan zijn) voor andere maatregelen.
Hij, Andreas Voss hoogleraar infectiepreventie , is één van de dwarsliggers in het OMT.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is die meneer Voss bij Op1 een indrukwekkende verschijning, met zijn pak en zijn accent en zijn weloverwogen mening.
Sorry, maar dit soort onzin geleuter van de Televaag over Turkiije vind ik echt totaal niet boeiend.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:38 schreef LowLands2304 het volgende:
In ieder geval heb ik liever een mondkapje dan een enkelband. Echt belachelijk! Ik denk niet dat ze dat echt doorzetten toch in Turkije?
Corona-patiënt krijgt enkelband (Telegraaf 30 september 2020)
AMSTERDAM - Een enkelband voor coronapatiënten. Dat is één van de initiatieven wereldwijd om de snelle verspreiding van de ziekte te stoppen.
Een enkelband als je positief getest bent op corona.
Een enkelband als je positief getest bent op corona.Ⓒ ANP
De regering Erdogan denkt nu aan de enkelband. De stunt moet helpen verbergen dat de Turkse politiek geen oplossingen meer heeft voor een crisis op alle fronten.
Wie in Turkije positief test op covid-19 en in quarantaine moet, zal een elektronische arm- of enkelband krijgen. Dat heeft de Turkse minister van Volksgezondheid Fahrettin Koca aangekondigd bij nieuwszender Haberturk. Dat moet voorkomen dat mensen hun zelfisolatie verbreken.
Volgens Koca zijn twee systemen in overweging: een vaste detector in huis, die een signaal stuurt naar de overheid als de gebruiker te ver van de detector gaat. Ofwel een band die op het lichaam gedragen wordt. ,,We zoeken nog uit welk systeem het meeste voordeel biedt.’’
Surveillancemodel
Als de enkel- of armband voor coronabewaking er komt, schuift het ingrijpende Aziatische surveillancemodel dichter op richting Europese grenzen. Autoriteiten in Hongkong, Singapore, Zuid-Korea en Thailand gebruiken al vormen van digitale controle om de quarantaineplicht af te dwingen.
In die gebieden is dat toezicht echter niet algemeen. Soms geldt het alleen voor toeristen of voor mensen die al betrapt zijn op inbreuken. Koca verduidelijkte niet of de band alleen een waarschuwing stuurt, dan wel dat er meteen politie aan de deur staat.
Overheidssurveillance
Volgens waakhond Privacy International moet overheidssurveillance in de context van corona altijd ’tijdelijk, noodzakelijk en proportioneel zijn’. Bij de proportionaliteit van het plan zijn wat vragen te stellen. Zeker omdat er in Turkije andere beleidsopties mogelijk zijn.
Toch is het niet zeker dat Turkije doorzet met wat een dure en fel bekritiseerde opzet is. Het land kampt met een tweede zware uitbraak van corona. De autoriteiten lijken niet in staat die krachtdadig in te perken. De wanhoop is nabij: drastische ingrepen lijken aantrekkelijk. ’Ankara is het Wuhan van Turkije geworden’, waarschuwt geriatrieprofessor Mustafa Cankurtaran.
Stuurloos
Het ministerie van Volksgezondheid toonde zich tot nu toe eerder stuurloos. Het houdt volgens experts de echte cijfers achter, waardoor de officiële grafiek de Turkse realiteit niet weerspiegelt.
De feiten dwingen het ministerie tot passiviteit. De reden achter het stijgende aantal besmettingen is dat veel Turken moeten doorwerken om niet te verhongeren. En er is de impact van een zomer vol toerisme.
De toestroom van miljoenen buitenlandse bezoekers werd toegestaan vanuit een harde economische logica: Turkije kan zich geen mislukt seizoen veroorloven. Iedereen kijkt uit naar een economisch reddingsplan van Erdogan en diens notoir incompetente schoonzoon, minister van Financiën Berat Albayrak.
Maar zo’n plan laat op zich wachten. In september stond het officiële werkloosheidscijfer op 4,1 miljoen (of 13 procent) werklozen. De niet-geregistreerde mensen die het zoeken naar werk al opgegeven hebben, zijn ook met 4,5 miljoen. ,,Zij vallen buiten de officiële statistieken’’, zegt economieprofessor Selva Demiralp. Turkije heeft 80 miljoen inwoners. Ook twee miljoen kleine zelfstandigen zitten op hun tandvlees.
Hun theehuizen, bakkerijtjes en kapperszaakjes krijgen amper klanten, de vaste kosten stijgen. Isa Güven, hoofd van een horecavereniging in Ankara, zei tegen de onafhankelijke site P.A. Turkey dat de regering al veel te lang een te rooskleurig beeld heeft geschetst.
„Daarom bleven we voorraden kopen op krediet, maar alles is ingezakt”, klinkt het. „Als wij onze ellende voorleggen aan de overheid, zeggen ze ons ’Wil je de staat doen vallen misschien?’ Daar gaat het ons niet om: wij hebben honger en leningen af te betalen. We kunnen onze kinderen niet meer in de ogen kijken.”
Machtsbehoud
Erdogans regering lijkt alleen nog machtsbehoud als beleidsdoel te zien. Sinds corona is er een zoveelste golf van repressie over het land gerold. Er kwam een wet voor censuur op sociale media. Leden van de Koerdische partij HDP zijn gearresteerd. Ultranationalistische symbooldossiers, zoals van de Hagia Sophia een moskee maken, waren Ankara’s belangrijkste wapenfeiten.
Aangevuurd door zijn extreemrechtse coalitiepartner MHP zet Erdogan verder in op militaire escapades in Syrië, Irak, Libië en in de oostelijke Middellandse Zee. Die verkramping toont juist het gebrek aan perspectief in al die netelige dossiers.
Het Turkse en Koerdische nationalisme botsen, dialoog is er sinds 2015 niet meer. In de steden en bij de jonge Turken is Erdogans populariteit tanende, maar Erdogans AKP klampt zich met alle democratische en ondemocratische middelen vast aan de macht. Corona legt misschien de zwakheden bloot, maar ook verzwakt strompelt het regime Erdogan door in dezelfde richting.
Volgens mij zijn je vragen allemaal retorische vragen? Of ben je echt geïnteresseerd in een antwoord? Toevallig Zondag met Lubach afgelopen keer gezien?quote:Op woensdag 30 september 2020 22:39 schreef mir1986 het volgende:
En wat gaan we doen als er geen vaccin komt? voor altijd deze maatregelen? Voor altijd afstand houden?
Je kunt er je klok op gelijk zetten. De implicatie is dat discussie of mensen binnen het OMT die het met elkaar oneens zijn een probleem is.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
Wat is die meneer Voss bij Op1 een indrukwekkende verschijning, met zijn pak en zijn accent en zijn weloverwogen mening.
En hoera, we hebben wéér een OMT-lid dat in de media opduikt om het kabinetsbeleid af te vallen!
Ja.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:39 schreef mir1986 het volgende:
En wat gaan we doen als er geen vaccin komt? voor altijd deze maatregelen? Voor altijd afstand houden?
Die mondkapjes zijn zoiets van " alle beetjes helpen"quote:Op woensdag 30 september 2020 22:37 schreef Vallon het volgende:
[..]
We snappen hopelijk ondertussen dat het stapelen is en mondkapjes nergens een vervanging is (of dat kan zijn) voor andere maatregelen.
Ja.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:39 schreef mir1986 het volgende:
(weg) Hameren en (weg) Dansen.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:39 schreef mir1986 het volgende:
Dit. Daarom snap ik niet waarom zij er zeven maanden over moeten doen om tot deze conclusie te komen.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:40 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die mondkapjes zijn zoiets van " alle beetjes helpen"
Je stoot altijd minder virus uit dan de " volledige lading" mocht je besmet zijn.
Kan, hoeft niet. Daar is helemaal geen consensus over bij gebruik van niet medische maskers in een setting buiten een lab omquote:Op woensdag 30 september 2020 22:40 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die mondkapjes zijn zoiets van " alle beetjes helpen"
Je stoot altijd minder virus uit dan de " volledige lading" mocht je besmet zijn.
Omdat er geen bewijs voor is en het invoeren daadwerkelijk consequenties heeft.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:42 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dit. Daarom snap ik niet waarom zij er zeven maanden over moeten doen om tot deze conclusie te komen.
Er zal een vaccin gevonden worden, maar ik zou er niet vanuit gaan dat dat een wondermiddel is dat iedereen beschermt. Er zal uiteindelijk dus wel een 'nieuwe normaal' worden gevonden waarbinnen we fatsoenlijk samen kunnen leven met het virus. Maar je moet je wel afvragen of volle voetbalstadions, grote festivals en collegezalen met 400 man daarin passen.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:39 schreef mir1986 het volgende:
O ja, dat vind ik ook een heel prettige man.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
En hoera, we hebben wéér een OMT-lid dat in de media opduikt om het kabinetsbeleid af te vallen!
Natuurlijk past dat er in. Uiteindelijk is een virus ook maar een virus, dat wordt opgelost.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:42 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Er zal een vaccin gevonden worden, maar ik zou er niet vanuit gaan dat dat een wondermiddel is dat iedereen beschermt. Er zal uiteindelijk dus wel een 'nieuwe normaal' worden gevonden waarbinnen we fatsoenlijk samen kunnen leven met het virus. Maar je moet je wel afvragen of volle voetbalstadions, grote festivals en collegezalen met 400 man daarin passen.
De vraag is juist wel of ze nut hebben en die lijkt me meer op een kanon op een mug schieten.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:38 schreef Tijger_m het volgende:
Mijn gedachte over mondkapjes is dit, ik weet niet of ze werken, ik weet dat er tegenstrijdige berichten over zijn en ik denk dat het vooral een signaal werking heeft maar we hebben met dagelijks, snel, stijgende aantallen te maken en als een mondkapje daar soelaas in gaat bieden dan moet het maar.
- We leveren persoonlijke vrijheid in.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:42 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dit. Daarom snap ik niet waarom zij er zeven maanden over moeten doen om tot deze conclusie te komen.
Ik vind het eerlijk gezegd vooral kwalijk. Als OMT-lid teken je geheimhouding (dat is wat Gommers telkens ook zegt), vooral om jezelf als OMT-lid te beschermen, zodat je vrijelijk je mening kunt geven.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je kunt er je klok op gelijk zetten. De implicatie is dat discussie of mensen binnen het OMT die het met elkaar oneens zijn een probleem is.
Precies. En daarna moet je weer met wat anders gaan dreigen.quote:Op woensdag 30 september 2020 22:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De vraag is juist wel of ze nut hebben en die lijkt me meer op een kanon op een mug schieten.
Die signaalwerking zal er ongetwijfeld zijn, ik denk echter dat die beperkt houdbaar is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |