abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195338653
:*

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
pi_195338665
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:19 schreef Schuifpui het volgende: [..] Daarom: Geen maatregelen Geen testen Geen Covid zorg door huisartsen en ziekenhuizen Gevolg zal zijn dat we 40.000 doden hebben ipv 10.000, maar dat ligt ruim binnen het acceptabele. Net zoals we griepdoden altijd hebben geaccepteerd. De economie kan doorgaan, de reguliere zorg kan doorgaan, we voorkomen veel ander leed zoals paychologische schade en leerachterstanden. Daarnaast gaan mensen die overlijden aan (of met) covid nauwelijks eerder dood dan de gemiddelde levensverwachting. Dus het aantal verloren gezonde levensjaren is beperkt. Sterker nog, ik denk dat het positief uitvalt als je alle neveneffecten van de maatregelen meeweegt.
Dan gaat de overheid failliet aan alle rechtszaken van nabestaanden en chronisch zieken. Je snapt zelf hopelijk wel dat jouw radicale standpunt geen optie is.
pi_195338672
Bij eventuele dates moet ik dus zorgen vooral een beetje laat af te spreken voor een koffie bij haar thuis: 'ojee, nu kan ik niet meer naar huis' O-)
pi_195338681
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:10 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Die vergelijking is mank, of je moet daadwerkelijk bedoelen dat iedereen die tegen de sleepwet was iets te verbergen had.
Het is ongetwijfeld niet mijn sterkste vergelijking, ik doel op de observatie die user drexciya aanhaalt: het (ogenschijnlijk) complete gebrek aan gesprekken, discussies over wat wij als maatschappij belangrijk vinden in combinatie met het klakkeloos jaknikken bij de huidige situatie, verbaast me met de dag meer.
pi_195338700
quote:
5s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:19 schreef vosss het volgende:
stel dat de ziekenhuizen straks weer vol liggen en de reguliere zorg niet meer mogelijk is, zijn jullie dan wel voorstander van zwaardere maatregelen, zoals bv die avondklok of terug naar de maatregelen van maart?
Uiteraard.

Zwaardere maatregelen gaan er - denk ik - dan ook komen. Ze krijgen de R waarde simpelweg niet binnen een heel korte periode als deze drastisch naar beneden is mijn verwachting. Dat komt 1. door de maatregelen en vrijblijvendheid er aan en als gevolg 2. dat het procentueel te weinig impact heeft zoals de 'lockdown' dat in maart had.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195338713
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:25 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dan gaat de overheid failliet aan alle rechtszaken van nabestaanden en chronisch zieken. Je snapt zelf hopelijk wel dat jouw radicale standpunt geen optie is.
Op dezelfde manier dat de overheid nu failliet gaat aan rechtzaken van nabestaanden van mensen die geen reguliere zorg krijgen? Of aan die 90 miljard die extra is uitgegeven tijdens de eerste golf?

Volgens mij zijn de enige radicale standpunten het willen van een avondklok, samenkomsten verbieden, een volgapp, etc.
pi_195338729
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:25 schreef xFriendx het volgende:
Bij eventuele dates moet ik dus zorgen vooral een beetje laat af te spreken voor een koffie bij haar thuis: 'ojee, nu kan ik niet meer naar huis' O-)
ALS DAT GEEN NEUKEN WORDT DAN WEET IK HET OOK NIET MEER!! :9 B-)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 30 september 2020 @ 09:31:04 #8
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195338733
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Uiteraard.

Zwaardere maatregelen gaan er - denk ik - dan ook komen. Ze krijgen de R waarde simpelweg niet binnen een heel korte periode als deze drastisch naar beneden is mijn verwachting. Dat komt 1. door de maatregelen en vrijblijvendheid er aan en als gevolg 2. dat het procentueel te weinig impact heeft zoals de 'lockdown' dat in maart had.
Waar baseer je dit allemaal op? Kun je in de toekomst kijken, dat je dit zo stellig weet te zeggen?
pi_195338736
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:29 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Op dezelfde manier dat de overheid nu failliet gaat aan rechtzaken van nabestaanden van mensen die geen reguliere zorg krijgen? Of aan die 90 miljard die extra is uitgegeven tijdens de eerste golf?

Volgens mij zijn de enige radicale standpunten het willen van een avondklok, samenkomsten verbieden, een volgapp, etc.
Nee want dat zijn geen gronden voor grove nalatigheid. Dat is ontzeggen van acute zorg voor mensen die dit nodig hebben wel.
pi_195338749
Avondklok moet je echt niet willen in Nederland, dat gaat mij ook te ver, dan moeten we echt tegen code zwart aanzitten in de ziekenhuizen. Ik hoop gewoon dat mensen de komende weken eens hun verantwoordelijkheid pakken en de weekenden in hun eigen sociale bubbel doorbrengen. Denk dat het sluiten van de horeca na 22:00 uur echt wel een rol gaan spelen. Daarnaast ben ik er ook nog heilig van overtuigd dat het vele reizen van mensen binnen Europa een grote rol heeft gespeeld in de tweede golf. Door alle nieuwe maatregelen in Europese landen zal dit sterk terugnemen. Ik gok dan ook dat de besmettingen echt wel gaan dalen binnen nu en een x aantal weken.

Mensen die in de herfstvakantie naar het buitenland gaan mogen ze van mij echt 14 dagen in quarantaine gooien.
pi_195338755
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:25 schreef xFriendx het volgende:
Ja, en dan kan je ook gezellig samen naar de test-straat ;)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_195338764
Maargoed, in het vorige topic werd het ook al gezegd, de overheid kan het nooit goed doen. Op voorhand zwaar ingrijpen heeft geen draagvlak, want er is ogenschijnlijk geen zak aan de hand. Te laat ingrijpen dan is er heel veel aan de hand en moet je mogelijk veel zwaarder ingrijpen. En dan krijgen ze ook shit over zich heen.

Het is een dun lijntje waar ze op moeten balanceren en ik ben blij dat ik niet in hun schoenen sta.
vosss is de naam,
pi_195338770
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:06 schreef Scrummie het volgende:
Een avondklok voelt voor mij persoonlijk strenger als in maart. Dat strookt niet met het huidige beeld. Zou het lokaal in grote steden op bepaalde dagen nog wel begrijpen, maar landelijk absoluut niet.
Lijkt mij ook. In principe is er al een halve avondklok door de sluiting van de horeca en sportkantines.
En in de winter gaan niet veel mensen voor de lol buiten rondlopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_195338784
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:31 schreef VoMy het volgende:

[..]

Waar baseer je dit allemaal op? Kun je in de toekomst kijken, dat je dit zo stellig weet te zeggen?
Ik gebruik niet voor niets de woorden "denk ik" en "is mijn verwachting" - het is een gevoel gebaseerd op wat je zelf ervaart (in je omgeving) en leest en ziet in de media.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195338804
quote:
7s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:33 schreef vosss het volgende:
Maargoed, in het vorige topic werd het ook al gezegd, de overheid kan het nooit goed doen. Op voorhand zwaar ingrijpen heeft geen draagvlak, want er is ogenschijnlijk geen zak aan de hand. Te laat ingrijpen dan is er heel veel aan de hand en moet je mogelijk veel zwaarder ingrijpen. En dan krijgen ze ook shit over zich heen.

Het is een dun lijntje waar ze op moeten balanceren en ik ben blij dat ik niet in hun schoenen sta.
Dat kunnen ze ook nooit goed doen, een heleboel mensen weten amper hoe dat virus zich verspreidt.

Dat is echt een "mission impossible."

Het is gewoon met zijn allen op dat vaccin wachten.
pi_195338806
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:32 schreef Simmertje het volgende:
Avondklok moet je echt niet willen in Nederland, dat gaat mij ook te ver, dan moeten we echt tegen code zwart aanzitten in de ziekenhuizen.
Het punt is nou net dat als je maatregelen neemt als je tegen code zwart aan zit, dat het nog 2 weken duurt voordat er effect zichtbaar is. En dat je dan dus niet meer tegen code zwart aan zit, maar er al anderhalve week overheen zit. En dan gaan dus onnodig mensen dood aan van alles.
vosss is de naam,
pi_195338819
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:35 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat kunnen ze ook nooit goed doen, een heleboel mensen weten amper hoe dat virus zich verspreidt.

Dat is echt een "mission impossible."

Het is gewoon met zijn allen op dat vaccin wachten.
Welkom terug trouwens in deze reeks. Ik heb je lange tijd niet gezien. Heb zelf ook een flinke tijd amper gepost hier overigens.
vosss is de naam,
pi_195338823
twitter

Het eerste bericht over maskers waarin staat 'geen voorraad'. Schrijnend...
pi_195338856
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:36 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]

Een half jaar de tijd gehad. Medische maskers nog steeds niet voldoende op voorraad.

Faal faal faal.
vosss is de naam,
pi_195338864
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:36 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]

Hoezo geen voorraad? Op hulptroepen.nu heb je 40 medische mondkapjes voor 50 euro.
pi_195338866
quote:
7s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:36 schreef vosss het volgende:

[..]

Welkom terug trouwens in deze reeks. Ik heb je lange tijd niet gezien. Heb zelf ook een flinke tijd amper gepost hier overigens.
Dank je wel.:) Wederzijds.

Ik denk altijd maar zo " als iemand een maatregel had geweten, waarmee we in 1 klap van dat virus af waren, dan had diegene allang naar het RIVM gemaild ;) "

Die is er gewoon niet.
pi_195338867
Wel vreemd dat thuiswerken de norm is maar thuis eten en drinken niet.
blablablabla
pi_195338883
quote:
7s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:38 schreef vosss het volgende:

[..]

Een half jaar de tijd gehad. Medische maskers nog steeds niet voldoende op voorraad.

Faal faal faal.
Ze gaan er nu heel rap doorheen. Wij hadden een flinke voorraad maar zijn ook weer bezig met spoedbestellingen. Vanaf vandaag moet bijna iedereen zo'n ding op.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_195338884
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:28 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik had deze opmerking ook al in een andere thread gemaakt. Ik denk dat het effect van de meeste maatregelen wordt overschat. Dat het in eind maart weer ging zakken heeft meer met het griepseizoen te maken dan met de intelligent lockdown. Een beetje zoals ook met de economie. Als het goed gaat komt het door het overheidsbeleid, gaat het slecht met de economie dan zijn het externe factoren.

Ik vermoed ook dat het verloop van ziekte ook gewoon het "normale" patroon van het griepseizoen volgt. Maatregelen of niet. Maatregelen zullen ongetwijfeld enig effect hebben, maar ik denk dat de effecten worden overdreven. Dit virus volgt "gewoon" het patroon van de griepseizoenen.

Rond week 30 (eind juli) is het griepseizoen op zijn dieptepunt
Rond week 36 (begin september) begint het griepseizoen weer aan te trekken
Tussen week 48 (eind november) en 14 (begin april) op zijn hoogte punt

woensdag 30 september 2020 @ 09:41:56 #25
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195338925
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 09:39 schreef zoost het volgende:

[..]

Ik had deze opmerking ook al in een andere thread gemaakt. Ik denk dat het effect van de meeste maatregelen wordt overschat. Dat het in eind maart weer ging zakken heeft meer met het griepseizoen te maken dan met de intelligent lockdown.
-reageer eens inhoudelijk. En vriendelijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lonaa op 30-09-2020 09:47:00 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')