abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195314989
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 17:08 schreef blomke het volgende:
Hoe red je het op het werk?
Zie mijn antwoord op Irritatie100 :)

Niet of tenauwernood. Zolang ik nog steeds extreem impulsief afgeleid raak en niet kan plannen, vrees ik dat ik straks de WW in moet. Lekker is dat met corona... maar ja. Ik doe nu de komende maanden voor einde contract begin 2021 enorm mijn best.

Ik probeer zo veel mogelijk mee te doen met de maatschappij (hoe moeilijk dat ook is) en ik heb absoluut geen zin om bij het UWV aan te kloppen voor de Ziektewet. Ik wil wat van mijn leven maken en dan is thuiszitten en niets doen geen optie. Als ik kan gamen kan ik ook werken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195315067
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 17:26 schreef Bottendaal het volgende:
Ik heb zelf ook borderline, wat vind jij nou het lastigste om mee om te gaan?
Hi fellow BPD'er :) We zijn niet alleen.

Ik vind de woede-aanvallen bij de splits erg moeilijk om mee om te gaan. Vreemdgaan, hoe klassiek het ook is voor een borderliner om dat snel te doen, is nog niet voorgekomen gelukkig. Maar gezien de therapiegroepen waar ik in heb gezeten is dat eerder een uitzondering dan de regel.. maar goed, so far so good.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195315119
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 17:32 schreef Oversight het volgende:
:? Hoe vindt jij het om door mensen die niet zien wat jij ziet, te worden beoordeeld en/of behandeld?

:{ Welke reden heb je om NIET te zeggen "flikker maar op, ik ben hoe ik ben, doe het er maar mee"

:{ Hoe weet je als je tegenover een behandelaar staat/ zit/ enz ,... dat zijn/haar oordeel/ plan/ idee .... het juiste is, .... en jouw eigen ideeen niet?
Hoi!

1. Ik ben het gewend, maar soms is het erg moeilijk. Vooral op werk of bij andere situaties waar mensen mij als een normale gezonde jongeman zien. Ik had gewild dat mijn werkgever wist hoe de vork in de steel zat bij mij. Soms kan je weleens onterecht de indruk wekken dat je "lui" bent.

2. Ik denk toch het volgende:
- Behoud van mijn baan
- Niet anders behandeld willen worden door mijn vrienden
- Geen geroddel dat ik psycho ben of zo.

3. Ik probeer het eerst als een behandelaar wat voorstelt. Ik sla bij voorbaat niets af. Ik weet nog niet wat het beste werkt om mijn bpd onder controle te houden, dus alle ideeën en voorstellen zijn welkom.

Ik ben heel erg blij dat ik een psycholoog heb waarbij ik mij vertrouwd voel en die mij ook kent. Ook kan ik haar bij crises bellen op haar 06. Uit ervaring (want zeker in het begin bij de GGZ is het een laaaaang traject met een hoop verschillende mensen) kan ik je vertellen dat dat niet vanzelfsprekend is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 28 september 2020 @ 21:24:18 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_195315153
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
3. Alleen mijn familie, vriendin en schoonouders.
En bosbeetle :@ :o ;)

Ohja wacht dat is ook geen omgeving natuurlijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 28-09-2020 21:29:24 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_195315492
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:42 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Hoi,

Ten eerste heel knap van je en informatief voor ons dat je hier je verhaal wilt doen :)
En daarnaast ook veel respect dat je met deze stoornis om moet gaan en dat ook doet (therapie).
Ik heb zelf 'iets' gehad met een man die vermoedelijk borderline heeft. Ik herken daarnaast ook veel van zijn gedrag in jou OP. Ik moet eerlijk toegeven dat zijn gedrag mij kapot heeft gemaakt (hij heeft ook geen ziekte-inzicht voor zover ik weet). Ik probeer het echter te bekijken vanuit begrip, en dat hij het niet opzettelijk deed.

Ik heb een aantal vragen, puur interesse, om het beter te kunnen begrijpen.
Als je het niet kunt of wilt beantwoorden o.i.d., geen probleem natuurlijk.

1. Hoe voelt het voor jou om verliefd te worden op iemand? Verloopt dat heftiger (voor jou gevoel), hoe functioneer je dan, wat is jou gedrag meestal in zo'n periode?
2. In welke mate heb je een ziekte-inzicht? Dus op welke momenten kun je zeggen, hoe ik mij nu gedraag, dat komt door mijn borderline, of op welke momenten heb je dat niet door?
3. Bij welke zaken in je leven voel jij de meeste beperking door je BPD, en heb je hier al oplossingen voor gevonden?
4. Hoe zouden mensen het beste op jou kunnen reageren, jou helpen, wat geeft jou houvast?
Hi,

Dank je wel. Vervelend om te lezen dat je waarschijnlijk ook met een BPD'er te maken hebt gehad. In hoeverre herken je hem in mijn posts?

1. Als ik verliefd op je ben, dan wil ik constant aandacht van je. Het lastige is dat de scheiding tussen normaal/leuk reageren en obsessief reageren enorm vaag bij mij is. Ik wil een zo goed mogelijke indruk maken op je en je vooral niet wegjagen. Dus dan hou ik mij enorm in met appen, de frequentie van mijn berichtjes, niet dat ik te allen tijde binnen 10 seconden op je reageer.. als ik die grens loslaat zit ik achter je aan alsof je honing aan je reet hebt en dat werkt alleen maar averechts. Ookal is het met goede bedoelingen. Hierdoor heb ik een paar keer een verkeerde indruk achtergelaten.

2. Op dit moment lukt het heel af en toe om een woedeaanval onder controle te krijgen zodra ik weet dat ik in een "normale staat" niet zo gereageerd zou hebben. Maar op dit moment is het vooral achteraf evalueren zodra ik merk dat ik mij apart heb gedragen. Of dat ik mij niet zo heb gedragen zoals het zou moeten. Het is lastig om tijdens de split zelf aan zelfreflectie te doen. Kortom: op het moment zelf lastiger, achteraf bij een zelfreflectie wat makkelijker nu. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld door dat ik nu sneller sorry zeg en sneller terugkom op de dingen die ik heb gezegd tijdens een split. Dat gaf zij ook aan en dat zie ik als een teken van vooruitgang.

3. Vooral het plannen van werk/studie en het uitvoeren van diezelfde planning. Ik ben te impulsief met nieuwe ideeën en gedachtengangen waardoor ik sneller afgeleid raak. Helaas heb ik hier nog niet de juiste handvaten of truc voor gevonden. Ik wil niet zo ver gaan om FOK! te blocken op alle browsers, bijvoorbeeld.

Als mensen dit kunnen combineren, dan wil ik het ook kunnen combineren. Klinkt onrealistisch maar dat is wel mijn doelstelling.

4. Mensen zouden bijvoorbeeld kunnen helpen met mij de ruimte te geven om bij te komen wanneer ik in een split heb of heb gehad. Ook zou ik dolgraag een lijst met triggers willen geven zodat iedereen weet wat ze of wel niet bij mij kunnen doen. Ik ben een beetje de wandelende definitie van "dit is een persoon met een handleiding". Ookal heeft iedereen eigenlijk wel een handleiding. :)

Edit: Ik voel mij heel snel afgewezen als ik een nee te horen krijg. Alleen mensen die dichtbij mij staan weten hoe ze een afwijzing over kunnen brengen zonder dat ik mij er kut over voel.

Toen ik single was en afgewezen werd met het stappen, deed ik net alsof het mij niet boeide. Maar ik bleef er diep van binnen om malen en mij er kut over voelen, terwijl mijn vrienden het écht geen fuck boeide.

[ Bericht 2% gewijzigd door VraagWatJeWil op 28-09-2020 22:18:18 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195315518
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:37 schreef heywoodu het volgende:

[..]

PDD-NOS hoor ik eigenlijk nooit genoemd worden door dit soort mensen, zo bekend is dat toch niet? :o

Als het mijn diagnose ooit niet was had ik er nooit van gehoord :+

Maar goed, om het een beetje ontopic te houden: het zijn uiteraard andere dingen, maar zijn er ook raakvlakken tussen zaken als autisme en borderline?
Niet dat ik het weet. Herken jij iets in mijn verhalen wat raakvlakken met autisme zou kunnen hebben?
Het sociale aspect van borderline en het ontbreken van een hyperfocus daargelaten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195315858
quote:
17s.gif Op maandag 28 september 2020 17:05 schreef ChipsZak. het volgende:
Naast AD(H)D en dyslexie is dit denk ik een van de meest onterecht rondgeslingerde (mentale) diagnoses door amateur-psychologen en boze mensen.
1000% dit.
pi_195316402
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hi,

Dank je wel. Vervelend om te lezen dat je waarschijnlijk ook met een BPD'er te maken hebt gehad. In hoeverre herken je hem in mijn posts?

1. Als ik verliefd op je ben, dan wil ik constant aandacht van je. Het lastige is dat de scheiding tussen normaal/leuk reageren en obsessief reageren enorm vaag bij mij is. Ik wil een zo goed mogelijke indruk maken op je en je vooral niet wegjagen. Dus dan hou ik mij enorm in met appen, de frequentie van mijn berichtjes, niet dat ik te allen tijde binnen 10 seconden op je reageer.. als ik die grens loslaat zit ik achter je aan alsof je honing aan je reet hebt en dat werkt alleen maar averechts. Ookal is het met goede bedoelingen. Hierdoor heb ik een paar keer een verkeerde indruk achtergelaten.

2. Op dit moment lukt het heel af en toe om een woedeaanval onder controle te krijgen zodra ik weet dat ik in een "normale staat" niet zo gereageerd zou hebben. Maar op dit moment is het vooral achteraf evalueren zodra ik merk dat ik mij apart heb gedragen. Of dat ik mij niet zo heb gedragen zoals het zou moeten. Het is lastig om tijdens de split zelf aan zelfreflectie te doen. Kortom: op het moment zelf lastiger, achteraf bij een zelfreflectie wat makkelijker nu. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld door dat ik nu sneller sorry zeg en sneller terugkom op de dingen die ik heb gezegd tijdens een split. Dat gaf zij ook aan en dat zie ik als een teken van vooruitgang.

3. Vooral het plannen van werk/studie en het uitvoeren van diezelfde planning. Ik ben te impulsief met nieuwe ideeën en gedachtengangen waardoor ik sneller afgeleid raak. Helaas heb ik hier nog niet de juiste handvaten of truc voor gevonden. Ik wil niet zo ver gaan om FOK! te blocken op alle browsers, bijvoorbeeld.

Als mensen dit kunnen combineren, dan wil ik het ook kunnen combineren. Klinkt onrealistisch maar dat is wel mijn doelstelling.

4. Mensen zouden bijvoorbeeld kunnen helpen met mij de ruimte te geven om bij te komen wanneer ik in een split heb of heb gehad. Ook zou ik dolgraag een lijst met triggers willen geven zodat iedereen weet wat ze of wel niet bij mij kunnen doen. Ik ben een beetje de wandelende definitie van "dit is een persoon met een handleiding". Ookal heeft iedereen eigenlijk wel een handleiding. :)
Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb er veel aan. :)
Ik vind het net zo vervelend voor hem als voor mijzelf. Ik besef mij heel goed dat hij het niet expres deed. Hij was ook niet de enige die iets fout deed (als je dat zo al kan noemen). Ik werd o.a. heel angstig van zijn gedrag, waardoor ik ook niet altijd ideaal reageerde. Dus wij waren gewoon niet zo'n goede combinatie samen.

In je OP herken ik vooral de 'splits' bij hem. Ik kon bijvoorbeeld bij hem op de bank zitten, gezellig samen knuffelen, en dan kon hij in een minuut compleet van stemming veranderen en dan moest ik per direct zijn huis uit. Ook had hij last van woedeaanvallen, maar die probeerde hij volgens mij vooral te beheersen door mij te negeren/weg te gaan. Daarna kon ik het uiteindelijk wel weer 'goed maken' met hem.

Wat je beschrijft bij dit punt 1 herken ik ook (beginfase was hij erg enthousiast). Alleen zijn gedrag was op de lange termijn meer onvoorspelbaar en tegenstrijdig. Bijvoorbeeld dagenlang negeren en dan opeens overspoelen met aandacht. Of niks laten horen en dan ineens willen weten waar je bent, wat je doet. Hij was daarnaast ook heel wantrouwig. Zichzelf openstellen en dan vervolgens weer afstoten. Voor mijn gevoel wilde hij wel dichterbij komen, maar hield iets hem tegen.
Het steeds zoeken naar 'afwijzing' herken ik ook bij hem. Hij appte mij bijvoorbeeld meerdere keren per week of ik hem al 'geblokkeerd' had, steeds nadat we afgesproken hadden. Ik zag daar geen reden toe, hij blijkbaar wel (dat ik dat dan zou doen). Uiteindelijk overtuigde hij zichzelf er telkens van dat ik niet te vertrouwen was/van hem af wilde.

Tenslotte herken ik de impulsiviteit ook. Het overgrote deel van zijn beslissingen (werk, leven, met mij afspreken bijv.) waren gebaseerd op impulsiviteit. Dat was ergens wel spannend, maar ook heel uitputtend. Hij dacht zelf dat hij ADHD had.

Goed dat je aan die zelfreflectie kan doen. Ik heb zelf geen BPD, maar ik kan me wel voorstellen dat je als je echt 'in het moment' zit je natuurlijk niet direct naar die zelfreflectie kan grijpen. Als de reflectie maar aanwezig is, dat lijkt me al heel goed.
Ook fijn om te lezen dat je een vriendin hebt en dat zij je ook hierin steunt.
Als ik het zo lees sta je echt open om eraan te werken en dat siert je heel erg.

Ik had inderdaad zoals je het zelf omschrijft graag een lijst met triggers gehad voor hem, ik had soms het gevoel dat ik iets verkeerd deed maar ik wist dan niet wat. Als ik terugdenk aan sommige momenten wou ik dat ik anders op hem gereageerd had/iets voor hem had kunnen doen, om bijv. gerust te stellen.

Bedankt nogmaals voor je antwoorden en informatie, ik vind het interessant en leerzaam om te horen.
Ik heb er veel aan om het beter te kunnen begrijpen en het ook een plek te kunnen geven.

Ik hoop voor je dat het allemaal de goede kant op gaat en dat je je doelen bereikt, zo te lezen ben je al heel goed op weg. ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2020 22:25:41 ]
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 29 september 2020 @ 09:25:51 #34
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_195320536
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:14 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat stoorde mij in het begin en kan ik mij er nog steeds aan storen. Maar ik weet dat veel mensen niet weten wat BPD is. Alleen de stereotype daarvan. Dat weerhoudt mij ook om eerlijk over mijn stoornis te zijn.

Mijn werkgever weet bijvoorbeeld niet eens van mijn BPD af. Zo erg "in de kast" zit ik nu. De stap om hier open en eerlijk over te zijn bij mijn vrienden en werkgever is een stap waar ik erg bang voor ben om het te zetten door al de bijbehorende stigma's en onbegrip.
Bedankt voor je antwoord! Ik kan me voorstellen dat het echt stoort, inderdaad. Het houdt zeker het stereotype in stand. Mensen zouden zich wat meer moeten beseffen dat dit het effect is of kan zijn als je ongefundeerd diagnoses in de rondte gooit.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_195320732
Ik vind het interessant om te lezen hoe jouw bps tot uiting komt. Mijn beste vriendin heeft o.a. ook bps en bij haar is het 90% anders dan bij jou. Zij internaliseert juist enorm. Haar stemmingswisselingen zijn meer gericht op haar lage zelfbeeld en niet zo zeer op anderen.

Is het lastig om in groepstherapie te zitten voor een ziekte waarbij het zo verschillend is hoe het bij mensen tot uiting komt?
Spoilers!
pi_195322484
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind het interessant om te lezen hoe jouw bps tot uiting komt. Mijn beste vriendin heeft o.a. ook bps en bij haar is het 90% anders dan bij jou. Zij internaliseert juist enorm. Haar stemmingswisselingen zijn meer gericht op haar lage zelfbeeld en niet zo zeer op anderen.

Is het lastig om in groepstherapie te zitten voor een ziekte waarbij het zo verschillend is hoe het bij mensen tot uiting komt?
Ik internaliseer ook. Ik ben iemand die mijn negatieve emoties opkropt (dus bij kutnieuws reageer ik "van binnen" en buiten ben ik dan emotieloos) en zodra er iets voorkomt wat eigenlijk niet zo'n big deal is maar wel de laatste druppel is die de emmer doet overlopen, komt er (vaak genoeg ten onrechte) een gigantische woedeaanval. Een laag zelfbeeld heb ik ook. Ik denk dat wij meer gemeen met elkaar hebben dan je denkt.

Over het algemeen leer je tijdens de groepstherapie de volgende zaken: beheersing van emoties, triggergedrag beheersen (niet gelijk aan de drank, drugs of shopping spree met geld dat je niet hebt als jij je kut voelt) en beheersing van je zelfvertrouwen. Dus met de groepstherapie heb je toch nog veel overlapping.

Naast de groepstherapie heb je ook een 1-op-1 sessie met je persoonlijke psycholoog. Dus het is niet alleen in groepsverband, je hebt een uur per week met je behandelaar, want uiteindelijk is iedereen anders.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195322512
quote:
17s.gif Op dinsdag 29 september 2020 09:25 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord! Ik kan me voorstellen dat het echt stoort, inderdaad. Het houdt zeker het stereotype in stand. Mensen zouden zich wat meer moeten beseffen dat dit het effect is of kan zijn als je ongefundeerd diagnoses in de rondte gooit.
Dank je wel O+, dit soort begrip kan ik enorm waarderen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195322600
Ik ben vandaag wat meer aanwezig op dit account, dus stel gerust je vragen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator dinsdag 29 september 2020 @ 11:39:03 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_195322627
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 september 2020 11:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik ben vandaag wat meer aanwezig op dit account, dus stel gerust je vragen!
Word je ook wel eens gek van dat madonna nummer...?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_195322652
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 september 2020 11:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Word je ook wel eens gek van dat madonna nummer...?
Ja. Dat nummer heeft echt 0,0 met BPD te maken. Ik word er weleens gek van ja, van dit soort desinformatie hou je het stereotype in stand.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195322767
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 11:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik internaliseer ook. Ik ben iemand die mijn negatieve emoties opkropt (dus bij kutnieuws reageer ik "van binnen" en buiten ben ik dan emotieloos) en zodra er iets voorkomt wat eigenlijk niet zo'n big deal is maar wel de laatste druppel is die de emmer doet overlopen, komt er (vaak genoeg ten onrechte) een gigantische woedeaanval. Een laag zelfbeeld heb ik ook. Ik denk dat wij meer gemeen met elkaar hebben dan je denkt.

Over het algemeen leer je tijdens de groepstherapie de volgende zaken: beheersing van emoties, triggergedrag beheersen (niet gelijk aan de drank, drugs of shopping spree met geld dat je niet hebt als jij je kut voelt) en beheersing van je zelfvertrouwen. Dus met de groepstherapie heb je toch nog veel overlapping.

Naast de groepstherapie heb je ook een 1-op-1 sessie met je persoonlijke psycholoog. Dus het is niet alleen in groepsverband, je hebt een uur per week met je behandelaar, want uiteindelijk is iedereen anders.
Ik bedoel met internaliseren meer het denken dat altijd alles haar schuld is. Dus juist helemaal geen claimgedrag op anderen omdat ze vindt dat ze daar geen recht op heeft. Dat heeft ook weer met de zware depressies te maken en met andere stoornissen. Maar goed, er zullen ongetwijfeld overlappingen zijn. De woedeaanvallen bijvoorbeeld.

Je groepstherapie klinkt fijn en nuttig. Mooi dat je iets hebt gevonden dat je helpt :)
Spoilers!
pi_195323524
Borderliners worden wel eens als manipulatief gezien, herken je bij jezelf manipulatief gedrag uit het verleden en hoe kijk je daar nu op terug?
Hoe voorkom je dat je nu dat gedrag vertoont?
dag
pi_195323638
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik bedoel met internaliseren meer het denken dat altijd alles haar schuld is. Dus juist helemaal geen claimgedrag op anderen omdat ze vindt dat ze daar geen recht op heeft. Dat heeft ook weer met de zware depressies te maken en met andere stoornissen. Maar goed, er zullen ongetwijfeld overlappingen zijn. De woedeaanvallen bijvoorbeeld.

Je groepstherapie klinkt fijn en nuttig. Mooi dat je iets hebt gevonden dat je helpt :)
Ah zo. Dat herken ik inderdaad niet. Maar BPD is heel persoonlijk en in alle vormen en maten natuurlijk.

Ik hoop dat je vriendin hulp heeft en gauw weer beter voelt!

Mag ik vragen hoe dat bij je vriendin ging? Het uit de kast komen met "ik heb BPD"? Daar heb ik dan weer moeite mee.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195323721
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 12:32 schreef Peter het volgende:
Borderliners worden wel eens als manipulatief gezien, herken je bij jezelf manipulatief gedrag uit het verleden en hoe kijk je daar nu op terug?
Hoe voorkom je dat je nu dat gedrag vertoont?
Manipulatief gedrag gebeurt bij mij pas bij een split. Dus het is niet dat ik dat te allen tijde doe. Zeker niet wanneer ik mij goed voel.
Ik herken inderdaad manipulatief gedrag uit het verleden toen ik nog niet wist dat ik BPD had en heb ook mijn excuses gemaakt bij mijn exen die daar slachtoffer van zijn geweest (zonder mijn diagnose te vertellen).

Gezien manipulatief gedrag pas bij een split gebeurt waarbij je ook nog eens je zin niet krijgt, is het heel lastig om dat te voorkomen. Want als ik überhaupt splits kon voorkomen zou ik bijna genezen zijn verklaard, maar zo makkelijk is dat niet. Het enige wat ik wel kan doen (zie mijn reactie op @Naardegallemiezen ) is achteraf reflecteren en schuld erkennen waar dat van toepassing is.

[ Bericht 1% gewijzigd door VraagWatJeWil op 29-09-2020 12:47:37 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195324008

Ik laat altijd dit filmpje zien als ik mensen wil uitleggen hoe BPD werkt. Dit filmpje doet het beter dan ik en het is zeer interessant. Ik herken mij volledig hierin. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door VraagWatJeWil op 29-09-2020 13:04:47 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195325849
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 september 2020 12:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ah zo. Dat herken ik inderdaad niet. Maar BPD is heel persoonlijk en in alle vormen en maten natuurlijk.

Ik hoop dat je vriendin hulp heeft en gauw weer beter voelt!

Mag ik vragen hoe dat bij je vriendin ging? Het uit de kast komen met "ik heb BPD"? Daar heb ik dan weer moeite mee.
Ze zal zich waarschijnlijk nooit echt goed voelen, daar is de problematiek te complex en heftig voor. Ze zit momenteel weer in gesloten opname dus er is nu zorg. Hoe dat na zo'n opname gaat, weet je helaas nooit.

Ze is al zo'n 30 jaar psychiatrisch patiënt. In eerst instantie was het voornamelijk depressie, later kwamen daar wat Cluster C zaken bij. Een jaar of 8 geleden is het toch (onder andere) BPS geworden. Ze vond dat erg moeilijk, vooral omdat de zorg voor borderliners veel minder is dan voor andere psychiatrisch patiënten. Gelukkig is de laatste jaren de tendens rondom behandeling van BPS wel wat veranderd. Er is nu vaak behandeling mogelijk, zoals schematherapie. Een paar jaar geleden was de mores 'borderliners moeten zelf hun zaken oplossen, je moet ze vooral geen hulp bieden'.
Helaas is de meeste zorg voor haar te laat. Ze wordt meestal te ziek geacht om aan behandeling mee te doen. Dus dan ga je van opname naar doekje voor het bloeden en weer terug.
Maar ze blijft vechten, ondanks dagelijks suïcidale gedachten. Ze blijft proberen O+ Ik vind dat zo knap van haar. Er is altijd hoop dat ze toch ineens de juiste therapeut, therapie of medicatie treft en dat haar kwaliteit van leven vooruit gaat.

Ze is volledig afgekeurd. Haar hele leven staat in het teken van haar ziekten. Er is niets te verbloemen en ook geen coming out dus ;) Ze schreeuwt het niet van de daken. De kapper ofzo weet het niet.

Ik snap wel dat het voor jou lastig is om uit de kast te komen. Ik vraag me wel af of je dat zou moeten. Je hoeft je er uiteraard niet voor te schamen, maar het gaat eigenlijk niemand iets aan. Er zijn zo veel mensen met een gebruiksaanwijzing.

Sterkte. Het is altijd moeilijk om jezelf te leren kennen. Maar het is ook interessant en enorm leerzaam en waardevol.
Spoilers!
pi_195325981
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:37 schreef heywoodu het volgende:

PDD-NOS hoor ik eigenlijk nooit genoemd worden door dit soort mensen, zo bekend is dat toch niet? :o

Als het mijn diagnose ooit niet was had ik er nooit van gehoord :+

Nou, ik hoor het altijd in één adem met autisme.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 september 2020 @ 14:49:59 #48
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_195325991
Je hebt het een aantal keer over een split.
Zou je kunnen uitleggen wat dat is en wat we bij jou gebeurt?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_195326244
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 14:40 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ze zal zich waarschijnlijk nooit echt goed voelen, daar is de problematiek te complex en heftig voor. Ze zit momenteel weer in gesloten opname dus er is nu zorg. Hoe dat na zo'n opname gaat, weet je helaas nooit.

Ze is al zo'n 30 jaar psychiatrisch patiënt. In eerst instantie was het voornamelijk depressie, later kwamen daar wat Cluster C zaken bij. Een jaar of 8 geleden is het toch (onder andere) BPS geworden. Ze vond dat erg moeilijk, vooral omdat de zorg voor borderliners veel minder is dan voor andere psychiatrisch patiënten. Gelukkig is de laatste jaren de tendens rondom behandeling van BPS wel wat veranderd. Er is nu vaak behandeling mogelijk, zoals schematherapie. Een paar jaar geleden was de mores 'borderliners moeten zelf hun zaken oplossen, je moet ze vooral geen hulp bieden'.
Helaas is de meeste zorg voor haar te laat. Ze wordt meestal te ziek geacht om aan behandeling mee te doen. Dus dan ga je van opname naar doekje voor het bloeden en weer terug.
Maar ze blijft vechten, ondanks dagelijks suïcidale gedachten. Ze blijft proberen O+ Ik vind dat zo knap van haar. Er is altijd hoop dat ze toch ineens de juiste therapeut, therapie of medicatie treft en dat haar kwaliteit van leven vooruit gaat.

Ze is volledig afgekeurd. Haar hele leven staat in het teken van haar ziekten. Er is niets te verbloemen en ook geen coming out dus ;) Ze schreeuwt het niet van de daken. De kapper ofzo weet het niet.

Ik snap wel dat het voor jou lastig is om uit de kast te komen. Ik vraag me wel af of je dat zou moeten. Je hoeft je er uiteraard niet voor te schamen, maar het gaat eigenlijk niemand iets aan. Er zijn zo veel mensen met een gebruiksaanwijzing.

Sterkte. Het is altijd moeilijk om jezelf te leren kennen. Maar het is ook interessant en enorm leerzaam en waardevol.
Wat vreselijk voor haar. :{ Het leven kan zo erg verschillen per persoon. Ik hoop dat ze het goed gaat maken op korte termijn. Goed van je dat je er nog steeds voor haar bent! Ik kan daarvoor alleen maar applaudiseren.

Dank je wel. Het is zeker een moeilijk traject. Ik zit hier er nog ff voor de long haul in.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195326405
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 14:49 schreef Tinkepink het volgende:
Je hebt het een aantal keer over een split.
Zou je kunnen uitleggen wat dat is en wat we bij jou gebeurt?
Ik heb hier een leuk artikel over de verschillende splits.

Dat gedeeld hebbende heb ik ze allemaal. Als een reactie op een gebeurtenis of mededeling die veel met je doet (ruzies bijvoorbeeld) wordt je wereld dan zwart-wit. Je bent dan of meteen heel erg woedend en agressief, of je bent zwaar depressief en stil en hou je het in. Om vervolgens de hele dag te malen en/of te huilen.

Zoals ik mijn OP al zei, een extreme emotiederegulatie. Ik ben dan niet in staat om mijn emoties te beheersen. Dat kan van alles zijn. Of ik krop al mijn emoties op en bij de laatste druppel die de emmer doet overstromen word ik echt extreem woedend. De ergste splits die ik heb gehad waren:

- mijn pols gebroken geslagen tegen een muur toen ik 18 was toen mijn crush met een ander ging neuken (ik was er heilig van overtuigd dat we iets gingen worden),
- een gat in de kast geslagen omdat ik vals beschuldigd werd van iets en niemand naar mij wilde luisteren
- uiteindelijk de zelfmoordpoging uit wanhoop omdat ik mijn baan kwijtraakte en in de schulden belandde en verder geen uitweg meer zag.

Dat laatste gebeurde tijdens mijn huidige relatie en zorgde ervoor dat ik eindelijk bij de GGZ belandde via de SEH die een crisisteam inschakelden en een paar weken later de diagnose kreeg. Helaas heb ik hierdoor wel een jaar thuis gezeten.

Ik heb even de extreme voorbeelden genoemd. Erge splits als deze gebeuren zelden. Vaak is het gewoon erge onzekerheid, malen, janken of dat ik wegloop van een situatie als ik merk dat ik woedend word (dit is een preventieve maatregel voor mezelf dat werkt bij woedeaanvallen, gewoon weglopen en even alleen zijn).

Impulsief je partner dumpen om vervolgens binnen 24 uur een ander te neuken om daarna weer spijt te hebben van je keuzes zodra je weer helder kan nadenken is ook een split ("I hate you; don't leave me!"), maar dit heb ik dan weer gelukkig niet. Om een of andere reden ben ik altijd loyaal aan mijn partner.

Geweld tegen personen bij splits als woedeaanvallen heb ik nooit gebruikt, hoogstens geweld tegen mijzelf of tegen/met voorwerpen.

[ Bericht 2% gewijzigd door VraagWatJeWil op 29-09-2020 15:25:32 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')