abonnement Unibet Coolblue
pi_195232460
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 12:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:

4 keer check.
Ook in het verhaal komt dit specifiek terug overigens.

Vanwaar de vraag?
Omdat ik de nadruk in jouw verhaal nogal vond liggen bij militaire objecten/uniformen uit met name de USA.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_195232470
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 12:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Maar is dat dan ook echt het ontbreken van basiskennis? Want dat er qua onderwijs pas op de middelbare school verdieping plaatsvindt qua belangrijke wereldgebeurtenissen zoals deze is imo logisch, maar als kinderen van basisschoolleeftijd de hoofdlijnen niet meer kennen ("wie was Hitler" bijvoorbeeld, om er maar een clichevraag in te gooien) zou ik dat toch wel erg zorgelijk vinden.
Het komt helaas regelmatig voor dat ze niet weten wie Hitler is inderdaad. Dat verbaasde mij de eerste keer enorm.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195232479
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 12:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Veel van mijn collega gidsen hebben geen specifieke trigger overigens
[..]

4 keer check.
Ook in het verhaal komt dit specifiek terug overigens.

Vanwaar de vraag?
Daarop doorbordurend, komen verraad en vervolging na de oorlog ook voor?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195232521
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:00 schreef golfer het volgende:

[..]

Omdat ik de nadruk in jouw verhaal nogal vond liggen bij militaire objecten/uniformen uit met name de USA.
Ah, nee, maar zoals ik zei, de nadruk ligt zeker op US en Duits. Dat is denk ik wel 50/50 qua verdeling.
Maar de gehele oorlog komt aan bod.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:02 schreef zalkc het volgende:

[..]

Daarop doorbordurend, komen verraad en vervolging na de oorlog ook voor?
Ja, tijdens het verhaal wel, maar met stukken niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195232580
Wel eens te maken gehad met holocaustontkenners?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195232606
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:11 schreef zalkc het volgende:
Wel eens te maken gehad met holocaustontkenners?
Alleen online ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195232611
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:00 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Het komt helaas regelmatig voor dat ze niet weten wie Hitler is inderdaad. Dat verbaasde mij de eerste keer enorm.
Dat stemt treurig, doch is helaas wel overeenkomstig met mijn eigen ervaringen helaas.
pi_195232652
quote:
15s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Dat stemt treurig, doch is helaas wel overeenkomstig met mijn eigen ervaringen helaas.
Ja, dat is toch wel basis kennis die iedereen die scholing heeft gehad wel zou moeten hebben in mijn ogen.
Maar dat valt toch vies tegen.

Zijn er natuurlijk ook wel die best wel wat inhoudelijke kennis over WO2 hebben hoor.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 24 september 2020 @ 14:08:41 #44
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195233329
Je ziet soms op bijv marktplaats topstukken voorbij komen die naar mijn mening in een museum thuis horen. Deze dingen verdwijnen in prive collecties en niemand kan ze bekijken. Landen als Griekenland en Italië beschermen hun geschiedenis en daar is de handel in oude zaken verboden. Hoe denk jij hierover?

En hoe ga je er mee om als Pietje Puk iets wil schenken wat jij (of een collega gids) nog niet in de verzameling hebt? Is de verleiding niet heel groot om te onderhandelen en het toe te voegen aan je eigen verzameling?

[ Bericht 3% gewijzigd door Starhopper op 24-09-2020 14:20:28 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Redactie Sport donderdag 24 september 2020 @ 14:48:15 #45
109131 crew  sportfreak
pi_195233918
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:06 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ah, nee, maar zoals ik zei, de nadruk ligt zeker op US en Duits. Dat is denk ik wel 50/50 qua verdeling.
Maar de gehele oorlog komt aan bod.
[..]

Ja, tijdens het verhaal wel, maar met stukken niet.
Vertel je tijdens rondleidingen ook over de oorlog aan het oostfront en in Azië?

Indien nee, interesseert het je persoonlijk wel of hou je het daar ook beperkt tot het westen?
pi_195233945
quote:
84s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:08 schreef Nikonlover het volgende:
Je ziet soms op bijv marktplaats topstukken voorbij komen die naar mijn mening in een museum thuis horen. Deze dingen verdwijnen in prive collecties en niemand kan ze bekijken. Landen als Griekenland en Italië beschermen hun geschiedenis en daar is de handel in oude zaken verboden. Hoe denk jij hierover?

En hoe ga je er mee om als Pietje Puk iets wil schenken wat jij (of een collega gids) nog niet in de verzameling hebt? Is de verleiding niet heel groot om te onderhandelen en het toe te voegen aan je eigen verzameling?
Ik zie die topstukken nooit op Marktplaats ;). Ik ben wel benieuwd naar waar je op doelt.
Heel veel stukken via MP zijn geen originele stukken.

Ik ben niet tegen prive collecties, er zijn ook best wat prive collecties die openbaar zijn, al dan niet in een officieel museum.

Sterker nog, veel musea hebben ook niet originele stukken in de collectie, omdat er niet genoeg geld is om de originele stukken wel aan te kopen. Ik ben daar geen voorstander van, zeker niet als je het niet duidelijk vermeld.

Ik ben geen verzamelaar meer overigens.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195233972
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 14:48 schreef sportfreak het volgende:

[..]

Vertel je tijdens rondleidingen ook over de oorlog aan het oostfront en in Azië?

Indien nee, interesseert het je persoonlijk wel of hou je het daar ook beperkt tot het westen?
Het is echt gericht op ETO (European Theater of Operations). Barbarrosa is daar wel onderdeel van.
Het gebeuren in Azie niet. Ik weet wel wat van die geschiedenis aldaar natuurlijk, maar er ligt eerlijkg ezegd niet direct mijn interesse.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  donderdag 24 september 2020 @ 17:19:31 #48
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_195236560
Ben je zelf militair geweest?
Ga je volgens mij geschiedenis toch anders bekijken.

En bedankt voor dit topic ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_195236780
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:19 schreef Hyperdude het volgende:
Ben je zelf militair geweest?
Ga je volgens mij geschiedenis toch anders bekijken.

En bedankt voor dit topic ^O^
Nee, geen militair geweest!

Thanks, graag gedaan!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195237021
Lees je ook graag literatuur over de oorlog ik vond de boeken van Erich Maria Remarque erg sterk, zeker die over de tweede wereld oorlog. Misschien lees je ook graag en heb je tips.
  Spellchecker donderdag 24 september 2020 @ 17:54:28 #51
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_195237082
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, geen militair geweest!

Thanks, graag gedaan!
Ben je misschien re-enactor geweest?
pi_195237873
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:50 schreef Boze_Eend het volgende:
Lees je ook graag literatuur over de oorlog ik vond de boeken van Erich Maria Remarque erg sterk, zeker die over de tweede wereld oorlog. Misschien lees je ook graag en heb je tips.
Ik lees heel veel, maar louter non-fictie.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195237878
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:54 schreef maily het volgende:

[..]

Ben je misschien re-enactor geweest?
Nee, ik heb daar he-le-maal niks mee ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195239998
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 09:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Hi allen!

Zoals Bosbeetle het al mooi heeft ingeleid, ben ik inderdaad (als vrijwilliger naast mijn normale job) gids in een WO2 museum. Ik doe dit met veel plezier en ben er vanuit de verzamelaarswereld ingerold.

Ik heb eerst jaren zelf Amerikaans WO2 spul verzameld. Op die manier doe je heel veel contacten op binnen de wereld van de originele WO2 items. Althans, als je het een beetje serieus aanpakt natuurlijk.

Daarnaast heb ik ook onderzoek gedaan naar verschillende gesneuvelde miltairen die begraven liggen op het Amerikaans kerkhof in Margraten.

Een vrij korte introductie, maar vraag maar raak ^O^
_O_ Wat een waanzinnig goed topic dit, ECHT superleuk.

:D Schaamteloze TVP!
◢◤
pi_195240044
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:30 schreef Oversight het volgende:

[..]

_O_ Wat een waanzinnig goed topic dit, ECHT superleuk.

:D Schaamteloze TVP!
:D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 24 september 2020 @ 20:42:29 #56
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195240147
Heb je zelf al eens een voormalig concentratiekamp bezocht; zo ja welke en hoe heb je dit als bezoeker beleefd ?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 24 september 2020 @ 21:02:39 #57
147316 crew  DJMO
#trut
pi_195240474
Hoe sta jij tegenover mensen zoals een burgermeester Tjalma, die de Joodse inwoners uit zijn gemeente Hoogeveen op een presenteerblaadje aan de Duitsers aanbood? Even in perspectief houdend dat we niet weten met welke intentie hij dat deed. Handelde hij uit angst voor z'n eigen leven of probeerde hij op deze manier razzia's in z'n gemeente te voorkomen waarbij ook niet-joodse intwoners de dood zouden vinden? Was Tjalma wel zo fout als we nu aannemen of had hij toch goede bedoelingen? Hij kan het zelf niet meer navertellen ....
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_195241035
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 20:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Heb je zelf al eens een voormalig concentratiekamp bezocht; zo ja welke en hoe heb je dit als bezoeker beleefd ?
Alleen Sachsenhausen nabij Berlijn. Blijft natuurlijk indrukwekkend wanneer je je voorstelt wat zich daar heeft afgespeeld. Ik denk niet dat ik het heel anders beleef dan ieder ander eigenlijk.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195241149
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:02 schreef DJMO het volgende:
Hoe sta jij tegenover mensen zoals een burgermeester Tjalma, die de Joodse inwoners uit zijn gemeente Hoogeveen op een presenteerblaadje aan de Duitsers aanbood? Even in perspectief houdend dat we niet weten met welke intentie hij dat deed. Handelde hij uit angst voor z'n eigen leven of probeerde hij op deze manier razzia's in z'n gemeente te voorkomen waarbij ook niet-joodse intwoners de dood zouden vinden? Was Tjalma wel zo fout als we nu aannemen of had hij toch goede bedoelingen? Hij kan het zelf niet meer navertellen ....
Ik ken dit verhaal alleen in grote lijnen. Er zijn meerdere foute burgermeesters geweest in die tijd.

Ik vind het altijd lastig om daarover te oordelen. We weten niet 100% op basis van welke kennis toen gehandeld is. Een mens die zelf in doodsangst verkeerd kan ook gekke dingen doen om z'n eigen hachje te redden. Zonder twijfel zijn er ook geweest die bewust fout handelde.

Ik geloof overigens dat as we speak er een onderzoek loopt naar deze man.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 24 september 2020 @ 21:37:05 #60
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_195241285
Hoe zit de structuur van zo'n museum eigenlijk in elkaar zijn er alleen maar vrijwilligers of ook betaalde medewerkers? En is er ook een commissie die bepaald welke stuken hoe gepresenteerd worden, en heb jij daar inspraak in?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_195241465
quote:
88s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe zit de structuur van zo'n museum eigenlijk in elkaar zijn er alleen maar vrijwilligers of ook betaalde medewerkers? En is er ook een commissie die bepaald welke stuken hoe gepresenteerd worden, en heb jij daar inspraak in?
Dat ligt aan het type museum wie besluiten neemt over de collectie. Normaliter is het de curator die zorgt voor de collectie en de samenstelling ervan. Bij een privé collectie/museum met privé collecties is het simpelweg de eigenaar. In 'ons' museum heb ik wel inspraak, dit als in het geven van adviezen en de manier van tentoonstellen bijvoorbeeld. Ook vanwege mijn serieuze verzamelaars achtergrond. Maar ook feedback van gasten. Als blijkt dat een item veel vragen oproept, of juist niet waarvan wij dachten van wel, kun je daarop inspelen.

Het is een mix van vrijwilligers en vaste medewerkers. Ook dit verschilt behoorlijk per museum. Ik denk echter niet dat er een museum in Nederland is dat draait zonder vrijwilligers! Ik ben zelf in de 30 en een van de jongere. Vooral omdat het geven van rondleidingen vaak tijdens kantoortijden gebeurd maakt het het vooral geschikt voor oudere, gepensioneerde vrijwilligers. Ik heb voor mij normale baan een zeer flexibel schema waar ik een rondleiding in kan inpassen. Ik denk dat de manier van vertellen wel verschilt als je kijkt naar de generatie van de gids.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195241528
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 21:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:

Ik geloof overigens dat as we speak er een onderzoek loopt naar deze man.
Dat is al afgerond: https://www.rtvdrenthe.nl(...)jalma-ereburgerschap
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Meest relativerende user 2022 donderdag 24 september 2020 @ 22:27:18 #63
357044 Budapestenaar
pi_195242279
Met jouw kennis en enthousiasme draag je de verhalen van de Tweede Wereldoorlog over op nieuwe generaties. Hartstikke belangrijk werk, want die geschiedenis mag zich niet herhalen.

Tegelijkertijd zijn er nog overal in de wereld verschrikkelijke conflicten, waarbij vele onschuldige mensen hun leven verliezen, monddood worden gemaakt of onterecht opgesloten.

Voelt het soms niet als dweilen met de kraan open als je educatie geeft over wat nooit meer mag, terwijl het nog wel gebeurt?
pi_195245524
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 22:27 schreef Budapestenaar het volgende:
Met jouw kennis en enthousiasme draag je de verhalen van de Tweede Wereldoorlog over op nieuwe generaties. Hartstikke belangrijk werk, want die geschiedenis mag zich niet herhalen.

Tegelijkertijd zijn er nog overal in de wereld verschrikkelijke conflicten, waarbij vele onschuldige mensen hun leven verliezen, monddood worden gemaakt of onterecht opgesloten.

Voelt het soms niet als dweilen met de kraan open als je educatie geeft over wat nooit meer mag, terwijl het nog wel gebeurt?
Mooie vraag!

Ik draag graag mijn kennis met enthousiasme over aan een ieder die het graag horen wilt. In die 2-3 uur kun je natuurlijk alleen een beknopt verhaal vertellen, maar ik hoop mensen zo te enthousiasmeren dat ze eens een boek lezen of een film kijken over WO2.

Ik wil echter geen gids zijn die zaken oplegt of vooraf invult voor de mensen. Ik wil mensen wél aanzetten tot nadenken.

Ik heb niet de indruk dat er ooit geen conflicten meer zullen zijn, helaas.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Meest relativerende user 2022 vrijdag 25 september 2020 @ 07:50:46 #65
357044 Budapestenaar
pi_195245591
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 07:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Mooie vraag!

Ik draag graag mijn kennis met enthousiasme over aan een ieder die het graag horen wilt. In die 2-3 uur kun je natuurlijk alleen een beknopt verhaal vertellen, maar ik hoop mensen zo te enthousiasmeren dat ze eens een boek lezen of een film kijken over WO2.

Ik wil echter geen gids zijn die zaken oplegt of vooraf invult voor de mensen. Ik wil mensen wél aanzetten tot nadenken.

Ik heb niet de indruk dat er ooit geen conflicten meer zullen zijn, helaas.
Bedankt, dat lijkt me een heel goede insteek! :Y
pi_195245700
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 07:50 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Bedankt, dat lijkt me een heel goede insteek! :Y
Ik zeg tijdens de tours ook dat niet alle Duitsers slecht waren. Je ziet soms mensen dan verbaasd/verschrikt reageren.

Ik zeg het echter om aan te geven dat je geen bevolkingsgroepen over 1 kam kunt scheren.
Dát is het echte gevaar namelijk in mijn ogen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_195245987
Heb je nooit zoiets van: komt die vraag nu ALWEER?, of dat je een bepaald onderdeel gewoon even moe bent?
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
pi_195246030
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 08:43 schreef Burner82 het volgende:
Heb je nooit zoiets van: komt die vraag nu ALWEER?, of dat je een bepaald onderdeel gewoon even moe bent?
Nee, eigenlijk niet.
Ik doe ook bewust niet steeds hetzelfde verhaal afraffelen. Dan hou je het voor jezelf ook afwisselend, en (hopelijk) voor het publiek interessanter dan een lijstje van jaartallen afwerken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Redactie Frontpage vrijdag 25 september 2020 @ 10:18:22 #69
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_195246910
Zelf vind ik het in Normandië altijd fascinerend als ze na al die jaren soms toch nog complete bunkercomplexen onder een akkertje vandaan weten te halen omdat die vergeten was. Ga je soms zelf ook wel eens op speurtocht om zulke dingen in Nederland te vinden, niet gelijk hele gebouwen maar ook kleine sporen?
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_195248619
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:18 schreef LTVDK het volgende:
Zelf vind ik het in Normandië altijd fascinerend als ze na al die jaren soms toch nog complete bunkercomplexen onder een akkertje vandaan weten te halen omdat die vergeten was. Ga je soms zelf ook wel eens op speurtocht om zulke dingen in Nederland te vinden, niet gelijk hele gebouwen maar ook kleine sporen?
Ik vind het zeker fascinerend! Er is bijvoorbeeld in Fort Eben Emael nog steeds (bij mijn weten althans) een ruimte waar na de verovering niemand meer is geweest. Het lijkt me echt bijzonder gaaf om als eerste na al die jaren daar de deur open te maken (zo simpel ligt het helaas niet overigens).

Ik ga niet bewust op zoek naar gebouwen of bodemvondsten ofzo, maar doe wel graag een 'battlefield' tour en dan vind je wel eens wat. Maar nooit iets wat nog niemand ooit ontdekt heeft.

Overigens, vanuit dat perspectief is het bijzonder jammer dat de fuhrerbunker niet toegankelijk is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')