abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195212384
Zijn er al praktische ideeën aangedragen om de 'risicogroep' te beschermen zodat de rest 'normaal' kan leven?
pi_195212386
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:26 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Nergens kan niet. Of wil je zeggen dat je niet verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag?

Als iemand zegt: "Het is beter als je dat niet doet", en je doet het vervolgens toch en het gaat mis, wie is er dan verantwoordelijk? De persoon die je gewaarschuwd heeft, of jijzelf?
Op individueel vlak klopt dit, in groepsverband niet, omdat je dan ieder individu moet aanwijzen of niet voor de verantwoordelijkheid, waarbij ook bewijs moet worden geleverd
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195212387
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat klopt dus niet.
Oh nee? Leg uit.
  woensdag 23 september 2020 @ 09:35:10 #104
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195212393
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Klopt, maar deze week ook in het nieuws dat X percentage met mogelijke symptomen tóch naar het werk gaat. Waar ligt de grens en in hoeverre kun je het je veroorloven om (snel) thuis te blijven bij hele milde klachten?
Komt veel voor ook, en de oorzaak daarvan moet je vooral zoeken in dat het onwerkbaar is voor met name ouders met kleine kinderen die zo ongeveer om de week met een snotneus thuiskomen van de opvang en waarvan de kinderen van alles aan ziektekiemen mee naar huis nemen.

Die mensen hebben zo'n beetje een abonnement op de teststraat, blijken bij de vijfde test er niet eens meer doorheen te komen bij de GGD, de verlofdagen zijn op en de baan staat op de tocht. Dan gaat men iets sneller met een beetje keelpijn richting werkvloer, ja.
pi_195212403
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195212405
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:28 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Klopt, maar deze week ook in het nieuws dat X percentage met mogelijke symptomen tóch naar het werk gaat. Waar ligt de grens en in hoeverre kun je het je veroorloven om (snel) thuis te blijven bij hele milde klachten?
Ik zou denken wanneer je op het punt komt dat je vindt dat je je moet laten testen.
Begrijp best dat dit niet altijd makkelijk kan, maar ik kan me niet voorstellen dat dat geldt voor het hele percentage dat wel met klachten gaat werken.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  woensdag 23 september 2020 @ 09:36:01 #107
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195212406
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:34 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Zijn er al praktische ideeën aangedragen om de 'risicogroep' te beschermen zodat de rest 'normaal' kan leven?
Ja, in maart al toen de verpleeghuizen etc. dicht gingen. Heel praktisch, groot drama voor die mensjes.
pi_195212414
Dr John brandt het CDC en Nederlands faalbeleid terecht af.
Het klopt allemaal niet.
CDC's intrekken van dat het virus via aerosolen verspreid lijkt een politiek/economische reactie waarbij paniek en bijkomende gevolgen voorkomen belangrijker is.

Bij Nederland lijkt dat de zelfde logica omtrent de maatregelen of we zijn stiekem bezig met de herd immunity strategie nog steeds. Dan zijn onze acties heel logisch.

Hoe kunnen we op dit moment nog om mondkapjes heen? Of de rol van kinderen, binnen vs buiten en goede ventilatie omdat het virus zich ook verspreid via aerosolen.
Ik denk dat iedereen die het volgt vanaf februari inmiddels wel het volgende erkent.

- mondkapjes helpen
- virus kan via aerosolen verspreiden
- virus verspreid zich ook via grote druppels en beperkt via voorwerpen. Dus handen wassen en afstand houden blijft belangrijk.
- kinderen kunnen weldegelijk besmet raken en het verspreiden, ongeacht de leeftijd
- goede ventilatie is belangrijk/cruciaal
- buiten is relatief safe tenzij je vol in je gezicht gehoest wordt.
- vit d is belangrijk.
- snel kunnen laten testen is belangrijk

Dat er een hoop onderzocht moet worden ter verduidelijking is logisch. Evenals dat dit voor problemen zorgt in sommige situaties, sectoren.

Maar als we dit als uitgangsregels nemen zouden we toch veel meer besmettingen kunnen voorkomen en daarmee het virus beter kunnen bestrijden.

Hoofd in het zand en op maart info varen helpt niet.
Ik denk dat ieder weldenkend het begrijpt dat je niet vanaf het begin alle wijsheid in pacht hebt bij een nieuw virus.
Maar wees dan flexibel, transparant en vooral eerlijk.
pi_195212418
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:26 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

En ergens zijn weinig begripvolle werkgevers ook niet het resultaat van faalbeleid.
Ik vind ook dat er behoorlijk gefaald is op testgebied, maar je kunt niet alles afschuiven naar de overheid. Er is echt zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Ziek is ziek, zéker nu.
Ziek is ziek maar tussen ziek en kuchje of een loopneus zit een groot verschil. Men heeft de drempel belachelijk laag ingesteld om te testen en je weet dat als de "r" in de maand zit honderdduizenden mensen verkouden worden dus het is niet dat je dit niet hebt zien aankomen.
blablablabla
  woensdag 23 september 2020 @ 09:37:52 #110
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195212425
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:34 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Oh nee? Leg uit.
De regering heeft bij herhaling gezegd dat de maatregelen pas eindigen als we een vaccin gevonden hebben. Dat moment wordt niet beïnvloed door het (wan)gedrag van mensen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_195212431
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:35 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ik zou denken wanneer je op het punt komt dat je vindt dat je je moet laten testen.
Begrijp best dat dit niet altijd makkelijk kan, maar ik kan me niet voorstellen dat dat geldt voor het hele percentage dat wel met klachten gaat werken.
Het is vooral gevolg van het lange wachten momenteel. Als ze dat op korte termijn echt kunnen garanderen binnen 24/48u zal dat een minder groot probleem worden voor iedereen en zal het wellicht ook een positief effect hebben op het indammen van de verspreiding.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195212432
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja, in maart al toen de verpleeghuizen etc. dicht gingen. Heel praktisch, groot drama voor die mensjes.
Dat was niet praktisch, en dat is niet de gehele risicogroep.
pi_195212435
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De regering heeft bij herhaling gezegd dat de maatregelen pas eindigen als we een vaccin gevonden hebben. Dat moment wordt niet beïnvloed door het (wan)gedrag van mensen.
Ik heb het over de tweede lockdown die eraan komt. Als mensen dan schijt hebben duurt het langer voordat de cijfers teruglopen, waardoor later versoepeld gaat worden
  woensdag 23 september 2020 @ 09:40:43 #114
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_195212456
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Weet je puppy? Normaal zou ik zeggen dat het inderdaad de kneuzen zouden zijn uit de bevolking.

Maar met dit corrupte faalbeleid vol leugens gedraai, eigen belang, gedraai en zelf niet eens opvolgen. Kan je dan wel verwachten dat iemand anders het wel opvolgt?
Fair enough. De overheid heeft zeker een gigantisch geloofwaardigheidsprobleem nu.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_195212458
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het is vooral gevolg van het lange wachten momenteel. Als ze dat op korte termijn echt kunnen garanderen binnen 24/48u zal dat een minder groot probleem worden voor iedereen en zal het wellicht ook een positief effect hebben op het indammen van de verspreiding.
Deels wel uiteraard. Maar het is ook deels gewoon een kwestie van mentaliteit en eigen verantwoordelijkheid (durven) nemen.
In Southern Sun
  woensdag 23 september 2020 @ 09:41:48 #116
346939 Janneke141
pi_195212470
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:38 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Ik heb het over de tweede lockdown die eraan komt. Als mensen dan schijt hebben duurt het langer voordat de cijfers teruglopen, waardoor later versoepeld gaat worden
Maar de versoepelingen die die mensen echt willen gaan niet eerder komen. Dat totale gebrek aan perspectief zorgt voor een verdwijnend draagvlak. Dat kon je een paar maanden geleden ook wel voorspellen.

Dit verandert ook niet meer trouwens. We zouden het niet moeten hebben over de maatregelen op zich, maar over een manier waarop mensen weer bereid zijn ze na te leven. Je kunt nog honderd verboden instellen, maar als mensen zich daar niet aan willen houden dan gebeurt het ook niet.
pi_195212486
quote:
Thuiswerken waar mogelijk verplicht zou al een hoop schelen.
pi_195212503
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:37 schreef Elan het volgende:

[..]

Ziek is ziek maar tussen ziek en kuchje of een loopneus zit een groot verschil. Men heeft de drempel belachelijk laag ingesteld om te testen en je weet dat als de "r" in de maand zit honderdduizenden mensen verkouden worden dus het is niet dat je dit niet hebt zien aankomen.
Nou vond ik voor corona al dat we te snel door bleven lopen met loopneuzen/kuchjes ('ik ben alleen een beetje verkouden') dus misschien wordt het eindelijk tijd de gradaties van ziek zijn eens onder de loep te nemen, maar dat is een andere discussie.

Daarbij wel eens dat die lat wat te laag is gelegd. Maar dat komt ook omdat er na een half jaar nou nog steeds geen duidelijk onderscheid is tussen verkouden/griep/covid.
In Southern Sun
pi_195212513
quote:
Niet door de mensen die dat idee voorstaan, want dat moeten anderen dan maar weer bedenken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195212521
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar de versoepelingen die die mensen echt willen gaan niet eerder komen. Dat totale gebrek aan perspectief zorgt voor een verdwijnend draagvlak. Dat kon je een paar maanden geleden ook wel voorspellen.

Dit verandert ook niet meer trouwens. We zouden het niet moeten hebben over de maatregelen op zich, maar over een manier waarop mensen weer bereid zijn ze na te leven. Je kunt nog honderd verboden instellen, maar als mensen zich daar niet aan willen houden dan gebeurt het ook niet.
Precies. Er is een nieuwe 'routekaart' nodig, met wat er kan wanneer wat plaatsvindt, zodat mensen houvast hebben. Zonder einddatum krijg je dat draagvlak niet.

Daarnaast is duidelijkhheid echt nodig. Wat gaat er gedaan worden, wanneer, wat is de uitkomst en wanneer kan die maatregel weer weg. Beleid maken op 'we hopen dat Q1 2021 er een vaccin is' is gewoon niet handig.
pi_195212547
Ik ken serieus iemand die een coronatest aanvraagt om gewoon vrij te hebben omdat de school haar kids naar huis stuurt omdat de juf ziek is. Ze doet het zo omdat haar werkgever haar geen verlof of noodverlof wil geven en ze het zelf maar oplossen moet. De naschoolse opvang neemt haar kinderen niet aan als de school dicht is dus ze heeft geen andere optie dan zich op deze manier ziek te melden. Want oppas is ook niet altijd beschikbaar.
pi_195212570
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die is er niet. Ten eerste omdat zoals je al zegt er geen perspectief kan worden geboden. Niemand weet wanneer de pandemie voorbij is. Daarnaast viert individualisme en egiosme in Nederland hoogtij.
pi_195212573
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:47 schreef quirina het volgende:
Ik ken serieus iemand die een coronatest aanvraagt om gewoon vrij te hebben omdat de school haar kids naar huis stuurt omdat de juf ziek is. Ze doet het zo omdat haar werkgever haar geen verlof of noodverlof wil geven en ze het zelf maar oplossen moet. De naschoolse opvang neemt haar kinderen niet aan als de school dicht is dus ze heeft geen andere optie dan zich op deze manier ziek te melden. Want oppas is ook niet altijd beschikbaar.
En de tijd die ze thuis heeft doorgebracht toen ze even niet met de kinders bezig hoefde te zijn heeft ze neem ik aan nuttig besteed door te solliciteren?
In Southern Sun
pi_195212576
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:47 schreef quirina het volgende:
Gaat er geen belletje rinkelen bij de werkgever?
  woensdag 23 september 2020 @ 09:51:26 #125
346939 Janneke141
pi_195212587
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 09:45 schreef chratnox het volgende:

[..]

Precies. Er is een nieuwe 'routekaart' nodig, met wat er kan wanneer wat plaatsvindt, zodat mensen houvast hebben. Zonder einddatum krijg je dat draagvlak niet.

Daarnaast is duidelijkhheid echt nodig. Wat gaat er gedaan worden, wanneer, wat is de uitkomst en wanneer kan die maatregel weer weg. Beleid maken op 'we hopen dat Q1 2021 er een vaccin is' is gewoon niet handig.
Exact. En we hebben het niet alleen over de bezoekers, organisators en artiesten van festivals maar ook over iets triviaals als onderwijs. Mbo's, hbo's en universiteiten bieden nog steeds zeer beperkt onderwijs en er wordt geen enkel zicht geboden op wanneer dat verandert. Ook dat is namelijk opgehangen aan een vaccin, wat in feite betekent dat het mogelijk is dat de huidige studenten tot aan hun diploma (?) niet meer normaal les krijgen. Als je dat als student niet met je gedrag kan beïnvloeden, dan snap ik wel dat het draagvlak daalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')