abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 september 2020 @ 22:11:09 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_195189299
Ik kwam thuis vanmiddag en zag plotseling mijn Ziggo connectbox op 'groen' staan. Dit betekend doorgaans dat het modem in bridge mode staat. Dit was erg vreemd want ik gebruik geen aparte router en normaal brand het lampje altijd wit.

Nu heb ik een webservertje draaien op een simpele synology nas en nu heb ik van Ziggo begrepen dat een aantal bestanden hiervan 'malware' zouden bevatten en dat daarom mijn internet (tijdelijk) is geblokkeerd door het modem in bridge mode te zetten. De betreffende bestanden (samen met een nog een hele boel andere bestanden) had ik op een eigen site staan (met domein) en hostte dit op mijn Synology nas. Dit was puur voor als ik elders was en ik bestanden nodig had voor installatie of vervanging en voor het hosten van mijn eigen plaatjes die ik op forum en elders gebruik. De bestanden waar men om klaagde waren:

hwi_614.exe
paintxp-vink_wchoppers_tijdensinstallatie.exe
SpeedSim_v0.9.8.1b_unicode.zip

Ik weet dat de 1e en de 3e geen malware bevatten. De 2e bevat wel een stukje malware maar tijdens de installatie kun je deze optie uitvinken. Paint XP is nog de oudere Paint variant die ik prettiger vind dat de Windows 7 of hoger variant.

Maar goed, ik heb twee keer gebeld met Ziggo met de vraag of het modem weer terug gezet kon worden en 2x werd mij dit beloofd, en ik gaf ook aan deze bestanden te verwijderen van de NAS, maar het modem staat nog steeds in bridge mode. Dus nog steeds geen internet. En op de chat zijn ze amper bereikbaar en enkel via de Mijn Ziggo app.

Heeft iemand hier ervaring mee, dat Ziggo je internet (tijdelijk) blokkeert omdat je, in hun ogen, malware bevattende programma's host op je eigen eigen huisserver? Wat het beste te doen? Morgen weer bellen?

Ik internet nu via mijn mobiele hotspot (goddank 4G).....
pi_195189876
Wat voor bestanden gaat het om en hoe weet Ziggo dat het malware is?

Deelde je deze bestanden onversleuteld met het internet?
pi_195190182
Mits het een handmatig aanpassing is in de config van je connectbox kun je dit misschien oplossen met een factory reset. Na herstart heb je dan de oude config terug. Zou wel amateuristisch zijn van ziggo maarja... proberen waard. En morgen dan maar bellen mocht het niet helpen. Direct vragen om escalatie.
  maandag 21 september 2020 @ 23:28:12 #4
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_195190620
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:39 schreef spinazieruiker het volgende:
Wat voor bestanden gaat het om en hoe weet Ziggo dat het malware is?

Deelde je deze bestanden onversleuteld met het internet?
De meeste wel ja, omdat het in de meeste gevallen om freeware of open source software ging. Sommige andere bestanden had ik wel versleuteld omdat die niet helemaal legaal waren (kmspico bv, maar dat bestand werd niet genoemd).

Ik denk niet dat een factory reset van het modem iets uithaalt. Ziggo heeft mijn verbinding geblokkeerd omdat er wellicht een kwaadwillend persoon op die Synology nas wat heeft uitgespookt en de website was heel erg simpel, in principe gewoon html 1.0. Als vanaf die Synology nas bepaalde 'aanvallen' werden uitgevoerd zonder mijn weten dan kan het reden zijn voor Ziggo om mijn verbinding te blokkeren. Echt duidelijk zijn ze niet, ze blokkeren gewoon de verbinding en ik krijg een mailtje van "Netcraft Takedown Service" waarin men het volgende omschrijft:

quote:
Geachte heer, mevrouw,

Wij zien een malware-aanval op de website onder de domeinnaam mijnsite.nl. U bent de webmaster van deze website. Wij vragen u daarom vriendelijk om deze malware-aanval zo snel mogelijk offline te halen.

Neem contact op met uw registrar (hostingprovider)
Uw registrar (hostingprovider) kan u helpen om de schadelijke bestanden op uw website weg te halen. En hij kan u advies geven over hoe u een nieuwe aanval kunt voorkomen.

De malware-aanval vindt plaats op de volgende pagina:

hxxp://www.mijnsite.nl[.]nl/downloads/hwi_614.exe [mijn ip nr]
hxxp://www.mijnsite.nl[.]nl/downloads/paintxp-vink_wchoppers_tijdensinstallatie.exe [82.xx.xx.xxx]
hxxp://www.mijnsite.nl[.]nl/downloads/SpeedSim_v0.9.8.1b_unicode.zip [82.xx.xx.xxx]
Ze vragen MIJ om de malware aanval offline te halen, maar welke kant gaat de malware aanval nu uit. Van of naar de nas? Bovenstaande bericht maakt dat niet echt duidelijk. De betreffende bestanden heb ik inmiddels van de NAS verwijderd, alhoewel het bijzonder lastig was zonder netwerk op de NAS te komen. Ik had gelukkig nog een oude router hier liggen, en die als tijdelijk netwerk gebruikt.

Ik kan het modem een factory reset geven, maar of dat echt helpt?
pi_195190760
Je host alleen statische html-files en voor de eindgebruiker schadelijke exefiles en zipbestanden?

Volgens mij houdt die "aanval" niet veel meer in dan dat jouw nas als mirror wordt gebruikt.

Als je de bestanden verwijdert lopen zowel jij als anderen geen gevaar meer en kan je internetverbinding weer open.
pi_195190809
Je kan ahgi gewoon inloggen op het modem (webinterface) en bridge mode uitzetten en dhcp en nat weer aan. Je moet alleen daarvoor tijdelijk een vast ip aan je pc toe te kennen in hetzelfde ip range als het modem anders kom je er niet op.
  dinsdag 22 september 2020 @ 00:57:25 #7
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_195191285
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 23:45 schreef Farenji het volgende:
Je kan ahgi gewoon inloggen op het modem (webinterface) en bridge mode uitzetten en dhcp en nat weer aan. Je moet alleen daarvoor tijdelijk een vast ip aan je pc toe te kennen in hetzelfde ip range als het modem anders kom je er niet op.
Wat is het adres van het modem dan? Het geeft immers geen default gateway af aangezien DHCP uit staat. De factory reset heeft ook niet geholpen, hij staat nog steeds in bridge mode. En gebruik maken van de bridge mode is ook niet mogelijk (dacht, ik probeer het even met die oudere router), maar helaas geen verbinding. Tenzij me een link kunt vertellen hoe ik op het modem kan komen terwijl deze in bridge mode staat (wat volgens mij gewoonweg niet kan).
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 23:41 schreef spinazieruiker het volgende:
Je host alleen statische html-files en voor de eindgebruiker schadelijke exefiles en zipbestanden?

Volgens mij houdt die "aanval" niet veel meer in dan dat jouw nas als mirror wordt gebruikt.

Als je de bestanden verwijdert lopen zowel jij als anderen geen gevaar meer en kan je internetverbinding weer open.
In principe wel, en een ieder kon gewoon een mirror aanmaken. De website was ook nooit bedoeld om anderen te 'serveren', maar puur voor mezelf, als ik programma's of drivers nodig had, en op de main pagina had ik al mijn tips en trucs opgeschreven zodat als ik bij mensen thuis was en problemen probeer te verhelpen of een pc probeerde te optimaliseren dat ik deze informatie altijd bij de hand had. En uiteraard gebruikte ik de nas als host voor mijn het online zetten van plaatjes. Er stonden ook wat poorten naar de nas open zodat ik er bestanden naar toe kon kopieren, maar dit vereiste wel het openen van poorten in het modem.

Mensen die bv. die bestanden zouden downloaden zouden niet direct een aanval van mijn nas krijgen, maar puur te maken krijgen met eventueel de malware die in sommige bestanden zat. Het is meer waarschijnlijk dat iemand de boel heeft gehackt (en ik ben niet echt een kenner op het gebied van anti hack beveiliging, behalve dan poorten dicht houden) en mijn nas heeft gebruikt om aanvallen uit te voeren. Ik zag em de laatste tijd ook behoorlijk actief bezig zijn, het ding staat al sinds medio 2018 continue aan.

Nu merk je pas als je geen internet hebt, tenminste geen vast en snel internet hoe snel je het mist. Ook het feit dat als Ziggo het modem om wat voor reden dan ook uitzet mijn netwerk ook gelijk op z'n gat ligt bevalt me niet en ik zit te denken om een fatsoenlijke router te kopen, want ik snap er niets van. Ik heb hier die oude Sitecom router, alles aan elkaar geknoopt, de Sitecom router dezelfde default gateway gegeven als de mediabox, de DHCP aan met dezelfde range als de media box maar wat ik ook probeer ik kan niet via explorer op een andere pc komen met gedeelde mappen. Maar tegelijkertijd werkt Remote Desktop naar die pc wel. Ik snap er niets meer van.

Tijd voor een fatsoenlijke router.

[ Bericht 28% gewijzigd door TechnoCat op 22-09-2020 01:06:56 ]
pi_195191315
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 00:57 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Wat is het adres van het modem dan? Het geeft immers geen default gateway af aangezien DHCP uit staat. De factory reset heeft ook niet geholpen, hij staat nog steeds in bridge mode. En gebruik maken van de bridge mode is ook niet mogelijk (dacht, ik probeer het even met die oudere router), maar helaas geen verbinding. Tenzij me een link kunt vertellen hoe ik op het modem kan komen terwijl deze in bridge mode staat (wat volgens mij gewoonweg niet kan).
Tuurlijk kan dat, het ip van het modem is in veel gevallen 192.168.1.1 dus als je je pc hard instelt op bijv 192.168.1.100 met ip van modem als default gateway dan kom je gewoon op het modem hoor.

Maar als je in bridge mode met losse router ook geen verbinding krijgt dan is er wsch ook iets anders aan de hand.
  dinsdag 22 september 2020 @ 01:10:03 #9
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_195191324
Mijn probleem is een beetje vergelijkbaar met deze persoon:

https://ziggoforum.nl/top(...)o-geblokkeerd.92829/
pi_195191355
Het is niet ongebruikelijk dat internet wordt afgesloten bij abuse vanaf je ip. Dat doen meer providers en dat is maar goed ook. Maar dan moet ziggo je ook duidelijk kunnen vertellen waarom (dus logs tonen) en jij aan jouw kant hebt min of meer de verplichting om op zijn minst uit te leggen wat je er tegen hebt gedaan. Sowieso, als je dingen op internet gaat hosten dien je wel te weten wat je doet, vooral qua security. Misschien is je nas wel verkeerd geconfigureerd en staat er een proxy open ofzo.
  dinsdag 22 september 2020 @ 06:59:10 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195192422
Welke DSM versie draai je op NAS? Zou bijvoorbeeld een security scan uitvoeren?
https://www.synology.com/(...)an/securityscan_desc
En vervolgens wellicht een virusscan?
https://mariushosting.com(...)-on-my-synology-nas/
Tevens kent Synology andere manieren om bestanden te delen die beter te beveiligen zijn File station bijvoorbeeld.

Delen van bestanden via een webserver of FTP is denk ik niet meer iets wat tegenwoordig nog verstandig is?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_195193124
Mijn internet was een tijdje terug geblokkeerd vanwege "hackpogingen". De helpdesk bellen heb je niks aan. Bij mij werd ik wel goed en snel geholpen door de abuse afdeling abuse@ziggo.nl
  dinsdag 22 september 2020 @ 11:37:14 #13
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_195195886
Ik heb ze vanmorgen weer gebeld, de medewerker klonk nogal twijfelachtig (aangaande kennis van zaken), hij herkende wel dat de er een blokkade op de verbinding was gezet en ik heb aangegeven de betreffende bestanden te hebben verwijderd. Dit heeft hij in de notities meegenomen en deze 'case' is naar een andere afdeling gegaan, naar de 'mensen die het internet aan/uit zetten', zoals hij het omschreef, en hij zei dat het ongeveer een dag kon duren, misschien 2 voordat ik weer internet heb. Omdat ik toevallig ook bij Vodafone zit heeft hij me wel 'gratis' 50GB aan data gegeven zodat ik via mijn wifi dongle en de mobiele hotspot van mijn Galaxy S9 via 4G alsnog kan internetten.

Wat betreft die NAS, ik kan zo niet vertellen welke DSM versie er op draait, wel dat de NAS al 2,5 jaar onafgebroken draaide. FTP gebruikte ik eigenlijk alleen maar om bestanden naar de NAS te kopieren (via Total Commander). Sowieso gaat die NAS op de 'schop'. De website blijft waarschijnlijk wel staan, maar alle downloadbare bestanden worden versleuteld.

Ik gebruik de NAS ook om simpele plaatjes te hosten, op forums e.d. Daar zit weinig kwaad in toch? Of kan een jpg bestand ook geïnfecteerd gemaakt worden? Het lijkt me toch van niet.
  dinsdag 22 september 2020 @ 11:58:53 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195196379
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:37 schreef TechnoCat het volgende:
Ik heb ze vanmorgen weer gebeld, de medewerker klonk nogal twijfelachtig (aangaande kennis van zaken), hij herkende wel dat de er een blokkade op de verbinding was gezet en ik heb aangegeven de betreffende bestanden te hebben verwijderd. Dit heeft hij in de notities meegenomen en deze 'case' is naar een andere afdeling gegaan, naar de 'mensen die het internet aan/uit zetten', zoals hij het omschreef, en hij zei dat het ongeveer een dag kon duren, misschien 2 voordat ik weer internet heb. Omdat ik toevallig ook bij Vodafone zit heeft hij me wel 'gratis' 50GB aan data gegeven zodat ik via mijn wifi dongle en de mobiele hotspot van mijn Galaxy S9 via 4G alsnog kan internetten.

Wat betreft die NAS, ik kan zo niet vertellen welke DSM versie er op draait, wel dat de NAS al 2,5 jaar onafgebroken draaide. FTP gebruikte ik eigenlijk alleen maar om bestanden naar de NAS te kopieren (via Total Commander). Sowieso gaat die NAS op de 'schop'. De website blijft waarschijnlijk wel staan, maar alle downloadbare bestanden worden versleuteld.

Ik gebruik de NAS ook om simpele plaatjes te hosten, op forums e.d. Daar zit weinig kwaad in toch? Of kan een jpg bestand ook geïnfecteerd gemaakt worden? Het lijkt me toch van niet.
Ik denk dat je goed moet nadenken over je beveiliging versleutelen is hooguit een onderdeel er van. Ook wie hebben er toegang tot je data en hoe beveilig je dat dan weer enz. Zie beveiliging als eigenlijk meerdere muren en of lagen. Een muur of laag is niet voldoende.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_195196636
Als die nas ook van buitenaf bereikbaar was via ftp zou ik maar eens checken of er geen account gehacked is. Check ook eens goed of er geen bestanden op de nas staan die je er niet zelf op hebt gezet. Nogmaals als je services op internet bereikbaar maakt (al is het maar een webserver) ben je verantwoordelijk voor het up to date houden van de software en installeren van security patches etc. Tweeenhalf jaar onafgebroken draaien betekent dat dat veel te lang niet is gebeurd. Als je dat niet kan/wil, doe het dan asjeblieft niet en huur dan ergens wat webruimte ofzo. Voor je het weet is jouw ip gebruikt voor criminele fishing attacks ofzo en dan zou jij daarvoor best verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
  dinsdag 22 september 2020 @ 12:36:47 #16
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_195197084
Mijn internet is weer hersteld. Ik ga eens heel goed kijken naar die NAS wat ik precies er mee ga doen, en ook moet ik eens kijken of er andere pc's in het netwerk besmet zijn geraakt op de een of andere manier.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:13 schreef Farenji het volgende:
Als die nas ook van buitenaf bereikbaar was via ftp zou ik maar eens checken of er geen account gehacked is. Check ook eens goed of er geen bestanden op de nas staan die je er niet zelf op hebt gezet. Nogmaals als je services op internet bereikbaar maakt (al is het maar een webserver) ben je verantwoordelijk voor het up to date houden van de software en installeren van security patches etc. Tweeenhalf jaar onafgebroken draaien betekent dat dat veel te lang niet is gebeurd. Als je dat niet kan/wil, doe het dan asjeblieft niet en huur dan ergens wat webruimte ofzo. Voor je het weet is jouw ip gebruikt voor criminele fishing attacks ofzo en dan zou jij daarvoor best verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
Ja, daar heb je een goed punt. Ik heb te weinig ervaring met webservers en beveiliging dat het huren van online ruimte een veel veiligere optie is. Bij Tweakers kon je ook webruimte huren, kan dat ook op Fok?

Ps. hij was NIET bereikbaar via FTP van buitenaf, enkel op het interne netwerk (ftp naar het interne nummer, met username + wachtwoord).

[ Bericht 40% gewijzigd door TechnoCat op 22-09-2020 13:24:29 ]
  dinsdag 22 september 2020 @ 12:53:03 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195197370
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 12:36 schreef TechnoCat het volgende:
Mijn internet is weer hersteld. Ik ga eens heel goed kijken naar die NAS wat ik precies er mee ga doen, en ook moet ik eens kijken of er andere pc's in het netwerk besmet zijn geraakt op de een of andere manier.
[..]

Ja, daar heb je een goed punt. Ik heb te weinig ervaring met webservers en beveiliging dat het huren van online ruimte een veel veiligere optie is. Bij Tweakers kon je ook webruimte huren, kan dat ook op Fok?
Daarvoor heb je een hostingprovider voor nodig. FOK doet dit niet.
pi_195197474
quote:
[..]

Als het je alleen om hosten van afbeeldingen gaat dan zijn er genoeg gratis opties zoals https://imgur.com/ etc.
  dinsdag 22 september 2020 @ 15:52:00 #19
19194 Oversight
◢◤
pi_195200603
quote:
:{ tip check deze DIG / Ben je nog eigenaar van data op jouw pc?
quote:
Ps. hij was NIET bereikbaar via FTP van buitenaf, enkel op het interne netwerk (ftp naar het interne nummer, met username + wachtwoord).
:X als er een stekker in de modem zit is het niet meer intern, maar internet geworden.

;) .... OOK als je daaoverheen een ftp-programma hebt draaien dat zegt niet bereikbaar te zijn, eronder loopt je netwerk gewoon door.
◢◤
  dinsdag 22 september 2020 @ 15:56:49 #20
19194 Oversight
◢◤
pi_195200677
:X ... en heb je je afgevraagd hoe ziggo weet dat jij besmette shit op je nas hebt staan?
◢◤
  dinsdag 22 september 2020 @ 15:59:41 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195200730
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:56 schreef Oversight het volgende:
:X ... en heb je je afgevraagd hoe ziggo weet dat jij besmette shit op je nas hebt staan?
De bestanden stonden op een open web server als ik het goed begrepen heb. Waar iedereen bij kon. Dus vanwaar je vraag?
  dinsdag 22 september 2020 @ 16:02:40 #22
19194 Oversight
◢◤
pi_195200786
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:59 schreef Megumi het volgende:

[..]

De bestanden stonden op een open web server als ik het goed begrepen heb. Dus vanwaar je vraag?
:{
quote:
Nu heb ik een webservertje draaien op een simpele synology nas
_O- nas is ook intern netwerk, en daarop hoeft maar 1 zonnepaneel of verwarming of "slimme meter" aanwezig te zijn,... en heel je interne netwerk is ineens Internet geworden.
◢◤
  woensdag 23 september 2020 @ 01:44:10 #23
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_195210120
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:56 schreef Oversight het volgende:
Sowieso 2 van de 3 bestanden waren niet besmet.
- HWiNFO64 is een Hardware informatie tool
- PaintXP is, mja, de Paint versie van Windows XP (Maar wel met malware genaamd Wchoppers, echter die kun je uitschakelen tijdens installatie). -> alhoewel ?? ---> https://ibb.co/Y7xMTGZ
- Speedsim - Is een (verouderde) gevechtssimulatie tool voor het online spel Ogame.

Maar goed, als zij er zo over denken ga ik er niet moeilijk over doen. Weg met die meuk. En ik hoef in principe ook geen installatie bestanden online staan hebben, laten mensen maar naar filehippo.com gaan of zo, daar kun je gratis en voor niets de nieuwste versies van veel open source, freeware en shareware krijgen.

Die 'website' met alle gedeelde bestanden gaan gewoon offline. Ik hou de NAS nog wel aan voor het hosten van plaatjes en kleinere bestanden. En ja, nu kun je wel zeggen: Huur dan een goedkope online hosting, maar het probleem is, ik heb honderden YouTube video's en misschien wel duizenden posts overal en nergens staan waar altijd wel een linkje naar een plaatje of klein bestandje op de NAS leid. Verder heb ik uitgerekend dat het stroomverbruik van zo'n synology nas met een 120GB ssd minder geld kost dan het huren van een aparte host, en thuis heb je ook nog meer ruimte ook.

Ik check die bestanden sowieso nog even na, en kijk gelijk ook even wat betreft updates en betere beveiliging.

[ Bericht 22% gewijzigd door TechnoCat op 23-09-2020 01:56:26 ]
pi_195210156
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 01:44 schreef TechnoCat het volgende:

Maar goed, als zij er zo over denken ga ik er niet moeilijk over doen. Weg met die meuk. En ik hoef in principe ook geen installatie bestanden online staan hebben,
:{ Conclusie: je hebt er geen probleem mee dat ziggo voor jou gaat besluiten welke bestanden wel, en welke niet online bereikbaar mogen zijn?

:{w ...dat ze dat mogen bepalen zolang jij hun verbinding gebruikt staat vast, maar of je het moet willen is een tweede.

:') Je mag via ziggo nu al niet meer naar thepiratebay, hoewel daar niets gebeurt dat verboden is, ik zou kiezen voor een andere provider, een die jou niet beperkt in wat jij wel of niet op internet wilt doen.
◢◤
pi_195212466
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 02:01 schreef Oversight het volgende:

[..]

:{ Conclusie: je hebt er geen probleem mee dat ziggo voor jou gaat besluiten welke bestanden wel, en welke niet online bereikbaar mogen zijn?

:{w ...dat ze dat mogen bepalen zolang jij hun verbinding gebruikt staat vast, maar of je het moet willen is een tweede.

:') Je mag via ziggo nu al niet meer naar thepiratebay, hoewel daar niets gebeurt dat verboden is, ik zou kiezen voor een andere provider, een die jou niet beperkt in wat jij wel of niet op internet wilt doen.
:') paniekzaaier zonder enige weet, ook je andere topic over dat je denkt dat je zogenaamd niet meer eigenaar bent over je bestanden.

Ik ga er verder niet op je overmatige smiley berichten in, maar Ziggo moest onder andere van de rechter thepiratebay blokkeren.

En wellicht moet jij je eens verdiepen in VPN verbindingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')