abonnement Unibet Coolblue
pi_195176040
Mensen die boeken lezen gaan steeds meer over naar elektronische boeken. Met zo'n 8% van de totale jaarlijkse boekenomzet valt het relatief nog mee, maar epubs zijn de toekomst.

Zelf lees ik bijna alleen nog maar elektronisch, meestal op mijn telefoon. Probleem is dat wanneer je veel leest, de uitgaven al snel de pan uit rijzen. De to-read lijst is vaak minimaal 10x zo lang dan de tijd die je in je leven kan besteden aan lezen.

Door de opkomst van e-readers, is ook het aanbod van piratenwebsites steeds groter. Namen ga ik niet noemen. Wanneer je een boek illegaal wil downloaden is dat meestal wel te vinden.

De meeste illegaal gedownloade boeken worden nooit gelezen, dus dan lijkt het meer te gaan om het downloaden 'omdat het nu eenmaal kan'

Wat vinden jullie van illegaal downloaden? Is het onrechtmatig en moreel verkeerd richting een auteur, of is het niet echt een probleem en zijn er omstandigheden waarin 'het moet kunnen'?

https://www.theguardian.c(...)ok-piracy-be-stopped

[ Bericht 0% gewijzigd door Pleun2011 op 21-09-2020 11:19:53 ]
pi_195176128
Ligt nou net aan de auteur in kwestie en of je ze wil ondersteunen.

Een slecht mens als J.K. Rowling zou ik bijvoorbeeld niet willen ondersteunen, dus download ik illegaal.

Van een goede auteur koop ik ze legaal.

In mijn ogen wel ethisch verantwoord.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Moderator maandag 21 september 2020 @ 11:19:52 #3
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_195176193
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 11:15 schreef Mikeytt het volgende:

Een slecht mens als J.K. Rowling

_O- _O- _O-
What can change the nature of a man?
pi_195176197
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:19 schreef Coco. het volgende:

[..]

_O- _O- _O-
:7
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195176292
Zeker bij boeken zou ik niet illegaal downloaden, voor het overgrote deel aan auteurs is het al geen vetpot. In Nederland moeten zelfs de meest gelezen auteurs nog aardig schnabbelen om een beetje stabiel inkomen te genereren.

Bij games heb ik het vroeger vaak gedaan, als een game dan beviel, kocht ik het alsnog. Tegenwoordig is er voor films en games genoeg mogelijkheid om te kopen en streamen onder goede voorwaarden, dus ik zie niet in waarom mensen nog illegaal downloaden.

Maar terug naar boeken, ik vind e-readen niet prettig, dus lees gewoon papier, en die boeken leen ik heel vaak, of wissel ik uit met anderen. Dat zal de auteur vast wel prima vinden maar daar verdienen ze niks aan :@
-nee-
pi_195176306
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 11:15 schreef Mikeytt het volgende:

Een slecht mens als J.K. Rowling zou ik bijvoorbeeld niet willen ondersteunen, dus download ik illegaal.
Obvious troll :7
-nee-
pi_195176320
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2020 11:26 schreef Marsenal het volgende:
Zeker bij boeken zou ik niet illegaal downloaden, voor het overgrote deel aan auteurs is het al geen vetpot. In Nederland moeten zelfs de meest gelezen auteurs nog aardig schnabbelen om een beetje stabiel inkomen te genereren.

Bij games heb ik het vroeger vaak gedaan, als een game dan beviel, kocht ik het alsnog. Tegenwoordig is er voor films en games genoeg mogelijkheid om te kopen en streamen onder goede voorwaarden, dus ik zie niet in waarom mensen nog illegaal downloaden.

Maar terug naar boeken, ik vind e-readen niet prettig, dus lees gewoon papier, en die boeken leen ik heel vaak, of wissel ik uit met anderen. Dat zal de auteur vast wel prima vinden maar daar verdienen ze niks aan :@
Maar wat als een auteur racistisch blijkt te zijn? Is het dan nog steeds slim om te kopen i.p.v. illegaal te downloaden?

Lijkt me dat het niet wenselijk is om bepaalde auteurs te ondersteunen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195176341
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2020 11:26 schreef Marsenal het volgende:

[..]

J.K Rowling obvious racistische transfoob
ftfy
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 21 september 2020 @ 11:29:15 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195176343
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Maar wat als een auteur racistisch blijkt te zijn? Is het dan nog steeds slim om te kopen i.p.v. illegaal te downloaden?

Lijkt me dat het niet wenselijk is om bepaalde auteurs te ondersteunen.
Ik ben wel een fan van het scheiden van iemands politieke voorkeuren en iemands kunst eigenlijk.
Daarnaast zijn er meer mensen dan alleen de auteur afhankelijk van de inkomsten wat een IP brengt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_195176363
Je kan toch gewoon een abonnement nemen op de (digitale) bibliotheek?
Dan blijven de kosten binnen de perken en is er genoeg te lezen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195176370
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Maar wat als een auteur racistisch blijkt te zijn? Is het dan nog steeds slim om te kopen i.p.v. illegaal te downloaden?

Lijkt me dat het niet wenselijk is om bepaalde auteurs te ondersteunen.
Wat een auteur buiten z'n boek doet boeit me echt niet, als iemand een lul is zal ik niet met m naar feestjes willen maar om nou bewust zn schoorsteen te laten doven, dat hoeft van mij niet. Als het boek goed is wil ik het wel lezen, dus krijgt ie gewoon centjes waarmee hij lekker racistisch mag zijn in het comfort van zijn eigen huisje :7
-nee-
pi_195176387
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:29 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

ftfy
Moet zij weten, ik ken haar en haar verhaal verder niet, behalve van die kinderboeken die mijm vrouw vroeger las.
-nee-
  maandag 21 september 2020 @ 11:32:57 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195176400
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik ben wel een fan van het scheiden van iemands politieke voorkeuren en iemands kunst eigenlijk.
Daarnaast zijn er meer mensen dan alleen de auteur afhankelijk van de inkomsten wat een IP brengt.
Kunst is en zal altijd politiek zijn. Die kun je helemaal niet onderscheiden.

Je steunt de persoon in kwestie. Een boek waarvan de opbrengsten naar Kim Jong-Un gaan, zal ik natuurlijk ook niet gaan kopen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 21 september 2020 @ 11:34:22 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195176428
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2020 11:30 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Wat een auteur buiten z'n boek doet boeit me echt niet, als iemand een lul is zal ik niet met m naar feestjes willen maar om nou bewust zn schoorsteen te laten doven, dat hoeft van mij niet. Als het boek goed is wil ik het wel lezen, dus krijgt ie gewoon centjes waarmee hij lekker racistisch mag zijn in het comfort van zijn eigen huisje :7
Racistisch ben je niet in het comfort van je eigen huisje. Je steunt iemand die actief bijdraagt aan onderdrukken van mensenlevens.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195176469
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2020 11:26 schreef Marsenal het volgende:
Zeker bij boeken zou ik niet illegaal downloaden, voor het overgrote deel aan auteurs is het al geen vetpot. In Nederland moeten zelfs de meest gelezen auteurs nog aardig schnabbelen om een beetje stabiel inkomen te genereren.

Dat is een goed punt ja. Ik betaal iedere maand ¤12.50 voor Kobo plus en koop ook af en toe een boek, wanneer ik dat echt graag wil lezen. Vraag me af in hoeverre het ethisch verantwoord is om boeken die op Kobo staan maar die niet gratis zijn, via andere wegen alsnog gratis binnen te halen. Het lijkt een verdienmodel van Bol.com / Rakuten om zogenaamd een goedkoop abbonement aan te bieden, om vervolgens veel populaire titels uit te sluiten van het abonnement.
pi_195176494
Ik zit hier een beetje dubbel in, ik heb bv een grote muziekcollectie maar downloadde ook wel eens wat maar vond dat minder erg omdat ik het als een soort demo gebruikte om te luisteren of ik het wat vond.

Hoever dit ook voor boeken geld die je eigenlijk maar 1 keer leest weet ik niet.
  maandag 21 september 2020 @ 11:38:48 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195176525
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:32 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Kunst is en zal altijd politiek zijn. Die kun je helemaal niet onderscheiden.
Kunst kan politiek geïnterpreteerd worden maar een goede kunstenaar kan dingen produceren die ambigu genoeg zijn dat mensen vaak hun eigen meningen terug vinden in een kunststuk.

Dus ja dat kan wel degelijk. Als we er morgen achter komen dat Leonardo Da Vinci stiekem de mening op nahield dat hij voor of tegen abortus was dat doet verder niks af van zijn kunst en zijn prestaties.

quote:
Je steunt de persoon in kwestie. Een boek waarvan de opbrengsten naar Kim Jong-Un gaan, zal ik natuurlijk ook niet gaan kopen.
Groot verschil tussen iemand steunen die actief deel neemt in de onderdrukking van miljoenen mensen en iemand die toevallig vind dat negers geen stemrecht verdienen en daar verder ook niks echt mee doet behalve dat in zijn eigen eetkamer met de vrouw te bespreken...
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator maandag 21 september 2020 @ 11:40:30 #18
42184 crew  DaMart
pi_195176561
In principe vind ik dat je gewoon moet betalen voor boeken. Zoals @Marsenal al zegt is het immers al geen vetpot voor de meeste auteurs.

Normaal gesproken lees ik alleen fysieke boeken en gebruik ik slechts op vakantie een e-reader. In dat geval maak ik wel een uitzondering, als ik al een fysiek exemplaar van een boek heb gekocht en dus al heb betaald voor dat werk van de auteur.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 21 september 2020 @ 11:40:50 #19
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195176566
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2020 11:30 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Wat een auteur buiten z'n boek doet boeit me echt niet, als iemand een lul is zal ik niet met m naar feestjes willen maar om nou bewust zn schoorsteen te laten doven, dat hoeft van mij niet. Als het boek goed is wil ik het wel lezen, dus krijgt ie gewoon centjes waarmee hij lekker racistisch mag zijn in het comfort van zijn eigen huisje :7
Buiten dat je jezelf natuurlijk in de vingers snijdt door een auteur die je als auteur goed maar als mens slecht vindt bewust niet te steunen (door illegaal te downloaden). Maar dat spreekt voor zich.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_195176591
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 11:37 schreef Document1 het volgende:
Ik zit hier een beetje dubbel in, ik heb bv een grote muziekcollectie maar downloadde ook wel eens wat maar vond dat minder erg omdat ik het als een soort demo gebruikte om te luisteren of ik het wat vond.

Hoever dit ook voor boeken geld die je eigenlijk maar 1 keer leest weet ik niet.
Je kan het niet helemaal vergelijken met muziek denk ik. De meeste illegale downloads van boeken worden nooit gelezen en die boeken zouden dus zonder illegaal aanbod ook nooit worden gekocht. Dat is weer anders met studieboeken.
pi_195176603
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:34 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Racistisch ben je niet in het comfort van je eigen huisje. Je steunt iemand die actief bijdraagt aan onderdrukken van mensenlevens.
Het lijkt me lastig om iedere auteur te gaan selecteren op basis van hoe ze zich prive gedragen, en het boeit me ook geenzins wat die mensen thuis uitspoken. Wat die Rowling allemaal gezegd heeft vind ik totaal niet schokkend verder, ze denkt en ageert op een andere manier dan jij blijkbaar, maar ik vind dat geen reden om haar kunst niet aan te schaffen. Maar goed, dat is nogal offtopic
-nee-
pi_195176685
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:41 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Je kan het niet helemaal vergelijken met muziek denk ik. De meeste illegale downloads van boeken worden nooit gelezen en die boeken zouden dus zonder illegaal aanbod ook nooit worden gekocht. Dat is weer anders met studieboeken.
Dat is met films en games ook wel zo, veel dingen worden gedownload door mensen die het product eigenlijk niet kunnen veroorloven en de aanschaf verder nooit gedaan zouden hebben. Dus de kunst bereikt dan een publiek die het verder nooit zou bereiken, en dan ben je als maker ervan natuurlijk alleen maar blij, je bereik is groter en je maakt feitelijk niet minder inkomsten.

Maar ja, dat is zo'n mijnenveld verder.
-nee-
pi_195176839
Ik heb wat research gedaan omdat ik het een interessant onderwerp vind. Blijkt dat de EU in 2017 een studie naar de effecten van piraterij heeft verzwegen, vermoedelijk omdat de uitkomst hen niet bevalt: piraterij blijkt nauwelijks effect te hebben op de totale verkoopcijfers van games/films/boeken/muziek.

https://www.forbes.com/si(...)rsial-piracy-report/
pi_195178017
Ik ga misschien binnenkort over op elektronisch. Dan betaal ik gewoon. Zit wel met de boeken in mijn kast die ik wil herlezen. Denk dat ik die niet nog een keer koop. Daar zou een optie voor moeten zijn. Als ik een LP koop krijg ik er ook vaak een mp3 download gratis bij.
pi_195178162
Als trage lezer vind ik de prijs van een boek meer dan redelijk. 15 a 20 euro betaal ik in de meeste gevallen. Een beetje dik boek lezen kost mij denk ik al snel 15 a 20 uur. Dus dat is een euro per uur. Series en films downloadde ik in de tijd voor netflix wel heel vaak. Maar als je die wilde kopen was je ook wel meer dan een euro per uur kwijt, als het al te koop was. Daarnaast lees ik nog van papier omdat ik dat fijner vind, en ik boekenkasten leuk vind staan.

Dat zijn voor mij de redenen om boeken gewoon te kopen. Verder heb ik het idee dat de serie- en filmwereld zich prima redde ondanks mijn downloads en heb ik bij boeken het idee dat het daar toch wat schraler is.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 21 september 2020 @ 15:15:47 #26
319979 Fok-it
All is well
pi_195180331
Ondanks de hoge prijs van boeken vind ik dat ik hoor te betalen voor boeken. Redenen zijn hierboven al meermaals uitgelegd.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 maandag 21 september 2020 @ 15:16:58 #27
319979 Fok-it
All is well
pi_195180360
Tenzij een concept als boekenzolder. Godenconcept _O_ maar dan bied je ook boeken aan en heeft het een wisselwerking
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  maandag 21 september 2020 @ 15:20:44 #28
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195180424
Ik ze eigenlijk nooit meer iemand met een e-reader in het ov of elders, is het echt nog zo'n groeiende markt?
  maandag 21 september 2020 @ 15:21:38 #29
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195180441
Ik koop mijn boeken gewoon, maar ik koop wel altijd de cheapste versie die ik kan vinden.
pi_195182038
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 15:16 schreef Fok-it het volgende:
Tenzij een concept als boekenzolder. Godenconcept _O_ maar dan bied je ook boeken aan en heeft het een wisselwerking
Daar ben ik pas voor het eerst geweest. Ze waren verbaasd dat ik maar 1 boek kwam meenemen en ik was verbaasd dat het gratis was. Het boek dat ik zocht hadden ze toevallig (Zweedse laarzen van Henning Mankell). Bij kringloop hebben ze vaak ook best leuke boeken, kwam ik vroeger ook nooit. In dat licht bezien is het downloaden van boeken die al wat ouder zijn eigenlijk wel goed te praten. Die had je anders toch wel gevonden in een tent als de Boekenzolder.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 21 september 2020 @ 17:03:13 #31
319979 Fok-it
All is well
pi_195182209
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:56 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Daar ben ik pas voor het eerst geweest. Ze waren verbaasd dat ik maar 1 boek kwam meenemen en ik was verbaasd dat het gratis was. Het boek dat ik zocht hadden ze toevallig (Zweedse laarzen van Henning Mankell). Bij kringloop hebben ze vaak ook best leuke boeken, kwam ik vroeger ook nooit. In dat licht bezien is het downloaden van boeken die al wat ouder zijn eigenlijk wel goed te praten. Die had je anders toch wel gevonden in een tent als de Boekenzolder.
Ik was daar ook wel verbaast over ja. Vooral omdat ik met een rugzak aankwam en 10 boeken meenam. Ze keken niet op of om toen ik wegliep :+ Maar het wordt wel gewaardeerd als je ook donaties geeft, denk nu zeker met corona. En ze krijgen zoveel boeken binnen dat ze nooit tekort komen. Ze hebben een veel beter aanbod dan de bieb in ieder geval
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_195185591
quote:
7s.gif Op maandag 21 september 2020 11:30 schreef sigme het volgende:
Je kan toch gewoon een abonnement nemen op de (digitale) bibliotheek?
Dan blijven de kosten binnen de perken en is er genoeg te lezen.
:Y
Werkt ontzettend goed. En wordt ook heel veel aan ontwikkeld, eenvoudiger gemaakt en de collectie breidt uit.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  maandag 21 september 2020 @ 20:34:44 #33
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195186468
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 11:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Maar wat als een auteur racistisch blijkt te zijn? Is het dan nog steeds slim om te kopen i.p.v. illegaal te downloaden?

Lijkt me dat het niet wenselijk is om bepaalde auteurs te ondersteunen.
Dan lees je het boek niet. Nu lijkt het een k*tsmoes om illegaal te mogen downloaden.
pi_195354599
Dat hier uberhaupt discussie over is :')
Illegaal downloaden betekent het toe eigenen van iets waar je geen recht op hebt en is dus niets anders dan diefstel. Diefstel is -in mijn ogen- moreel verwerpelijk dus illegaal downloaden ook.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')