1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 | [img=657,165]https://i.imgur.com/kUSs6OT.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2020[/b] - editie 88 [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i] [b]Race 2019 en vooruitblik[/b] In 2019 herhaalt Toyota met een 1-2 finish de overwinning van 2018, wederom wint de #8 auto met Fernando Alonso aan boord de 24 uren van Le Mans, deze keer met een voorsprong van minder dan 17 seconden. SMP racing complementeert het podium. In LMP2 wint Signatech Alpine Matmut met een ronde voorsprong op de auto waarin ook Ho-Pin Tung mee rijdt. In GTE Pro nemen zowel Ford als BMW afscheid zonder een podium op Le Mans, de overwinning gaat naar de #51 AF Corsa Ferrari. In GTE AM pakt de Porsche van Team Project 1 de overwinning, nadat het team waarin Jeroen Bleekemolen meerijdt wordt gediskwalificeerd. In 2020 liep alles anders en werd het evenement verschoven naar halverwege september. In LMP1 strijden slechts zes auto's om de overwinning, aangevoerd door de beide hybride Toyota's die ook hier aan hun stand verplicht zijn te winnen. Omdat Ford en BMW afscheid namen van GTE Pro en Corvette zich noodgedwongen moest terugtrekken is het veld ook in GTE Pro erg dun met slechts 8 auto's. LMP2 en GTE AM zijn daarentegen goed gevuld met respectievelijk 24 en 22 auto's. Na pech en crashes vorig jaar hoopt Racing Team Nederland dit jaar op een podium in LMP2. Er veranderd nog meer, in het schema beginnen we deze editie niet op woensdagmiddag, maar op donderdagochtend. Ook wordt er op vrijdag gekwalificeerd. Nieuw dit jaar is de hyperpole, de top 6 uit elke klasse gaat door naar deze sessie waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint dit jaar ook wat eerder dan vorig jaar, om de coureurs iets meer tijd te geven voordat het donker wordt. Omdat de race in september wordt gehouden zal ongeveer de helft ervan in de nacht worden gereden. [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: [*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) [*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url] [url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url] [b]Onboard (Pole 2017):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2020/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2020.pdf]Entry list 2020 (pdf)[/url] [img=662,51]https://i.imgur.com/TNqYIdM.png[/img] [*]Rode nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:18 (schatting) [*]878kg (hybride), 833kg (non-hybride) [*]62.3L benzine per stint (hybride), 75L benzine per stint (non-hybride) LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. Toyota is het enige grote fabrieksteam in deze klasse. Toyota is het enige team met een hybride auto en en moet hierdoor minder brandstof verbruiken. Equivalence of Technology moet ervoor zorgen dat de hybride en non-hybride auto's de strijd met elkaar aan kunnen gaan. De beide Toyota's konden voorheen een ronde langer doorrijden op Le Mans. Voor 2020 is het doel van de ACO geweest om dit voor hybride en non-hybride auto's gelijk te maken. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 op het spel. [img=662,51]https://i.imgur.com/GDji5LA.png[/img] [*]Blauwe nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:25 [*]930kg [*]75L tank (benzine) [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Daarnaast vinden we hier Racing Team Nederland. Ook Beitske Visser doet dit jaar mee in de volledig door vrouwen bestuurde auto #50 van Richard Mille Racing Team. [img=662,51]https://i.imgur.com/wYfzOGg.png[/img] [*]Groene nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:49 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we de grote fabrieksteams van Aston Martin, Porsche, Ferrari. Sinds dit jaar doen Ford en BMW helaas niet meer mee. Corvette heeft zich helaas moeten afmelden. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am [img=662,51]https://i.imgur.com/hqWCDSQ.png[/img] [*]Oranje nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:52 [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 [*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs) [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Donderdag 17 september[/b] 10:00-13:00 Free practice session 1 14:00-17:00 Free practice session 2 17:15-18:00 Qualifying session 1 20:00-0:00 Free practice session 3 [b]Vrijdag 18 september[/b] 10:00-11:00 Free practice session 4 11:30-12:00 Hyperpole [b]Zaterdag 19 september[/b] 10:30-10:45 Warm-up 14:30 Start 24 uren van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) [*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://www.24h-lemans.com/en/news/2020-24-hours-of-le-mans-how-to-watch-the-race-54233]hier te vinden[/url] [b]Streams[/b] [*][url=https://members.fiawec.com/en/]Officiële WEC stream[/url] (¤9,99 voor le Mans) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i]) [*]Eurosport player (¤6,99 voor een maand) - had voorheen een audio only stream [b]Live Timing[/b] [*][url=http://live.fiawec.com]Officiële live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=https://spotterguides.com/wp-content/uploads/2020/09/20_LM24_V2.pdf]Spotter Guide 2020, grafische weergave van deelnemersveld (v2 - pdf)[/url] [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img] [b]IMSA championship[/b] [img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img] [b]Blancpain Endurance series[/b] [img=191,81]https://i.imgur.com/Ata7qk7.png[/img] |
Krohnquote:Op zaterdag 19 september 2020 19:15 schreef heywoodu het volgende:
Nobuya Yamanaka is de Tracy Krohn van dit jaar
Snelheid is relatief.quote:Op zaterdag 19 september 2020 19:19 schreef M90 het volgende:
Kennelijk ging er in Road to le Mans iemand met 205km/u door de slow zone ipv 80
Dan is de race nu pas echt begonnenquote:Op zaterdag 19 september 2020 19:26 schreef heywoodu het volgende:
Nou, Marker of Doom TM kan van stal gehaald worden. Deur #11 is dicht.
Klopt inderdaad, ze mogen gewoon door (alleen tijdverlies dus)quote:Op zaterdag 19 september 2020 19:33 schreef Burner82 het volgende:
Moet Eurasia niet ook de deur sluiten dadelijk? Of telt uit de grindbak getakeld worden en op het asfalt gezet worden niet als: "op eigen kracht terugkomen"?
Die staat al een paar uur als retired.quote:Op zaterdag 19 september 2020 19:26 schreef heywoodu het volgende:
Nou, Marker of Doom TM kan van stal gehaald worden. Deur #11 is dicht.
quote:Op zaterdag 19 september 2020 17:43 schreef Starflyer het volgende:
We kunnen de eerste auto wegstrepen. De #11 Eutointernational Ligier is retired!
Oh, lekkere scoop van Allard.quote:Op zaterdag 19 september 2020 19:45 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Die staat al een paar uur als retired.
[..]
oudste coureur op Le Mans ooit 74 jaarquote:Op zaterdag 19 september 2020 19:52 schreef Starflyer het volgende:
De #88 ook maar weer een keer in het grind
Volgens mij wel, pace van Nyck momenteel is erg goed (snelste LMP2 in deze stint)quote:Op zaterdag 19 september 2020 19:55 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik heb de eerste uren gemist maar zijn de problemen bij Racing Team Nederland (slechte dag voor Jumbo ) helemaal opgelost?
Kwa snelheid doen ze niet onder voor de top. Guido en Nyck deden vaak 3.31 . Maar Guido vind de motor niet goed klinken.quote:Op zaterdag 19 september 2020 19:55 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik heb de eerste uren gemist maar zijn de problemen bij Racing Team Nederland (slechte dag voor Jumbo ) helemaal opgelost?
ai, dat is minder hoopgevend nieuwsquote:Op zaterdag 19 september 2020 19:59 schreef Fer het volgende:
[..]
Kwa snelheid doen ze niet onder voor de top. Guido en Nyck deden vaak 3.31 . Maar Guido vind de motor niet goed klinken.
Dat zei hij uren geleden, toen hij net uit de wagen was.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:00 schreef M90 het volgende:
[..]
ai, dat is minder hoopgevend nieuws
Check, ik lees ook dat Frits heeft gezegd dat ze door dit koelwater issue erg hoge motor temperaturen hadden en ze hopen dat er daardoor geen verdere schade is ontstaan. Fingers crossedquote:Op zaterdag 19 september 2020 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zei hij uren geleden, toe hij net uit de wagen was.
🤞quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:03 schreef M90 het volgende:
[..]
Check, ik lees ook dat Frits heeft gezegd dat ze door dit koelwater issue erg hoge motor temperaturen hadden en ze hopen dat er daardoor geen verdere schade is ontstaan. Fingers crossed
Wat was er nou? De gast die dat voor aanvang had moeten aanvullen was het vergeten? Er leek namelijk weinig gerepareerd te zijn...quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:03 schreef M90 het volgende:
[..]
Check, ik lees ook dat Frits heeft gezegd dat ze door dit koelwater issue erg hoge motor temperaturen hadden en ze hopen dat er daardoor geen verdere schade is ontstaan. Fingers crossed
Frits van Eerd vertelt tegenover RTL7 wat het probleem is / was. "We hadden een probleem met het koelwater. We hebben er tien liter bij gegooid, een ronde later nog eens vijftien. We hebben geen lek ontdekt, maar waarschijnlijk heeft er iets los gezeten. Alles is weer vastgemaakt. De motortemperaturen zijn in ieder geval weer goed. Temperatuur van de motor was eerst heel hoog, boven de 120 graden, dat is natuurlijk wel ontzettend veel. Ik hoop de motor geen knauw heeft opgelopen", aldus de zichtbaar bezorgde Van Eerd.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:13 schreef Coelho het volgende:
[..]
Wat was er nou? De gast die dat voor aanvang had moeten aanvullen was het vergeten? Er leek namelijk weinig gerepareerd te zijn...
Geen lek en 25 liter bij moeten gooien, dat doet toch denken aan iemand die zijn taak vergeten is...quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:14 schreef M90 het volgende:
[..]
Frits van Eerd vertelt tegenover RTL7 wat het probleem is / was. "We hadden een probleem met het koelwater. We hebben er tien liter bij gegooid, een ronde later nog eens vijftien. We hebben geen lek ontdekt, maar waarschijnlijk heeft er iets los gezeten. Alles is weer vastgemaakt. De motortemperaturen zijn in ieder geval weer goed. Temperatuur van de motor was eerst heel hoog, boven de 120 graden, dat is natuurlijk wel ontzettend veel. Ik hoop de motor geen knauw heeft opgelopen", aldus de zichtbaar bezorgde Van Eerd.
https://racingnews365.nl/(...)begin-24-uur-le-mans
"heel hoog" en "boven de 120 graden" zegt niet zo heel erg veel als ze niet zeggen hoe hoog of hoe veel boven de 120 graden.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:14 schreef M90 het volgende:
Temperatuur van de motor was eerst heel hoog, boven de 120 graden, dat is natuurlijk wel ontzettend veel. Ik hoop de motor geen knauw heeft opgelopen", aldus de zichtbaar bezorgde Van Eerd.
Is stoppen onder safety car hier ook gunstig?quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nyck in de pits. Rijderswissel. Giedo gaat nu weer.
Ja. Tenminste als je pit zoals het team van Ho Pin Tung deed.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:17 schreef Coelho het volgende:
[..]
Is stoppen onder safety car hier ook gunstig?
Je moet aan het einde van de pits wachten tot de volgende SC voorbij isquote:Op zaterdag 19 september 2020 20:17 schreef Coelho het volgende:
[..]
Is stoppen onder safety car hier ook gunstig?
De Signatech Alpine had ook een probleem met het koelsysteem. Daar hadden ze wel een lek gevonden.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:15 schreef Coelho het volgende:
[..]
Geen lek en 25 liter bij moeten gooien, dat doet toch denken aan iemand die zijn taak vergeten is...
Daarom ben ik weer bij RTL aan het kijken.quote:
Nelson Die zit normaal toch bij Eurosport?quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:20 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Daarom ben ik weer bij RTL aan het kijken.
Al komt Tom Coronel daar nuquote:Op zaterdag 19 september 2020 20:20 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Daarom ben ik weer bij RTL aan het kijken.
Dat moeten ze ook bij F1 doen..quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:18 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Je moet aan het einde van de pits wachten tot de volgende SC voorbij is
Daar is maar 1 SCquote:Op zaterdag 19 september 2020 20:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat moeten ze ook bij F1 doen..
Vooralsnog is het weer eens reclametijd..quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:22 schreef M90 het volgende:
Ik kijk geen RTL maar er zal vast weer een BBQ worstjes verhaal van Coronel komen?
Ff lekker bijklussen, want hij doet nog niet genoeg racesquote:
Het grote wiel verhaal.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:22 schreef M90 het volgende:
Ik kijk geen RTL maar er zal vast weer een BBQ worstjes verhaal van Coronel komen?
Hopelijk is alles goed met hem.quote:
Over bijklussen gesproken...Tom Coronel.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:23 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Ff lekker bijklussen, want hij doet nog niet genoeg races
Ze stonden ook aardig te sleutelen aan de auto, leek wel om hem eruit te krijgen.quote:
Dat is niet zo leuk.quote:
bij een F35 in ieder geval nietquote:Op zaterdag 19 september 2020 20:38 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Mag er dan getankt worden?
Die mag niet eens van zijn plek danquote:Op zaterdag 19 september 2020 20:39 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
bij een F35 in ieder geval niet
zit kennelijk een stuk rubber in één van de brake ducts, daardoor oververhittingquote:Op zaterdag 19 september 2020 20:04 schreef M90 het volgende:
Toyota #8 heeft een brake duct issue, wellicht dat ze daar nog een langere stop moeten maken
Geen enkel vliegtuig mag bij onweer getankt wordenquote:Op zaterdag 19 september 2020 20:39 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
bij een F35 in ieder geval niet
Nouja je merkt wel een verschil of hij hier commentaar zit te geven of in Stamcafe de Max-pijperij.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:48 schreef Nattekat het volgende:
Ik kan altijd wel genieten van Tom.
Deze mag dan zelfs niet vliegen.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Geen enkel vliegtuig mag bij onweer getankt worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |