abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 19 september 2020 @ 10:52:03 #201
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195143528
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 10:47 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ja, ik snap de gedachtegang erachter ook wel. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen gewoon lekker in Nederland gebleven dit jaar. Maar als je dan beelden ziet uit kroegen en clubs in Spanje en Frankrijk waar ze met mondkapjes op de kin gewoon schouder aan schouder staan, tja...
Ook genoeg mensen die juist veel minder contact hebben met anderen op vakantie dan thuis en op werk. Dan is het juist positief dat ze op vakantie gaan.

Excessen met (illegale) feesten heb je in Nederland zelf ook, daar hoef je niet voor op vakantie.

Al met al is vakantie zo slecht nog niet denk ik.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195143531
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 10:42 schreef galantis het volgende:

[..]

De wijze van transmissie is nog genoeg onderzoek naar ja.
Maar inmiddels heeft men wel een behoorlijk beeld van hoe besmettelijk het in welke situatie is. Dit valt simpelweg terug te rekenen uit bijvoorbeeld opnames of geregistreerde besmettingen en uit zich in de reproductiewaarde. Dit is dan wel weer een gemiddelde daar je natuurlijk last hebt van superspreaders die gerust een tiental anderen of veel meer kunnen besmetten. Om gemiddeld dan weer rond een R-waarde van 1-2 uit te komen betekent dit dat het gros van de besmetten echt niet zo besmettelijk is.
Volgens mij lopen er nog een aantal onderzoeken o.a. op de Universiteit Twente naar die aerosolen.

https://www.parool.nl/ned(...)-aerosolen~b2da1f58/

En dan zo'n RIVM dat zegt dat het amper een rol speelt. Op zijn minst opmerkelijk. Je hebt mensen die in hetzelfde ben slapen met een doodzieke partner en niet ziek worden, zelfs negatief testen, en je hebt mensen die bij bosjes besmet raken in de lift. Niemand snapt precies nog hoe dat werkt.

Van tweederde is niet bekend hoe en waar ze besmet geraakt zijn, zou het in theorie niet gewoon bij de lokale supermarkt of in de bus kunnen gebeuren? We, of eigenlijk onze overheden staren zich nu wel blind op jongeren en de kroegen maar straks vormt de Primark en de IKEA net zo'n groot risico.
blablablabla
  zaterdag 19 september 2020 @ 10:53:10 #203
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195143533
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 10:47 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Ja, ik snap de gedachtegang erachter ook wel. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen gewoon lekker in Nederland gebleven dit jaar. Maar als je dan beelden ziet uit kroegen en clubs in Spanje en Frankrijk waar ze met mondkapjes op de kin gewoon schouder aan schouder staan, tja...
Die foto’s zien er niet al te best uit nee. Al denk ik dat de meerderheid van de vakantie gangers zich wel gewoon verantwoordelijk hebben gedragen. Hoorde van steeds meer mensen dat ze gewoon een huisje hebben gehuurd ergens. Of een rustige steden trip. Grote kans dat die feestende lui in het buitenland dat in NL ook zouden doen; die kroegen zul je hier ook hebben.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_195143555
Waar gaan we onze illegale feestjes houden, Een nachtelijke strandfeestje op de zeedijk misschien met een kampvuurtje erbij geen kip die ons ziet :P
  zaterdag 19 september 2020 @ 10:56:44 #205
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_195143562
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 10:45 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik snap wel waarom ze het gedaan hebben en sta daar ook wel achter. Die industrie is zo enorm groot met zoveel banen. Je helpt de economie weer een beetje, meer mensen hebben weer even een baan (en die kunnen denk ik elke maand gebruiken) en ze gaven mensen weer iets om naar uit te kijken na een half jaar waar vrijwel niks kon. Ik denk dat de cijfers sowieso wel weer waren gestegen; ook zonder toerisme. Maar dat is een aanname die enkel gebaseerd is op m’n onderbuik :P
Op zich wel eens met je punt in het algemeen, maar alleen even over het vetgedrukte gedeelte:
Het was bij lange na geen half jaar. 3 maanden hooguit (maart - mei). Niet dat dat geen impact heeft, maar wat ik er vooral mee wil zeggen is dat we waarschijnlijk nog best veel geluk hebben gehad dat het hier pas in maart (eind van de winter) echt begon. Nu zitten we nog niet eens in de herfst. :{
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zaterdag 19 september 2020 @ 11:00:51 #206
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195143612
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 september 2020 10:56 schreef Jane het volgende:

[..]

Op zich wel eens met je punt in het algemeen, maar alleen even over het vetgedrukte gedeelte:
Het was bij lange na geen half jaar. 3 maanden hooguit (maart - mei). Niet dat dat geen impact heeft, maar wat ik er vooral mee wil zeggen is dat we waarschijnlijk nog best veel geluk hebben gehad dat het hier pas in maart (eind van de winter) echt begon. Nu zitten we nog niet eens in de herfst. :{
Correct, 3/4 maanden ongeveer, heb je gelijk in.

Ik denk dat we het tij nog wel kunnen keren voordat het zo erg word als in het voorjaar. We zijn er nu wel veel meer mee bezig dan begin van het jaar. Die levels van toen gaan we nooit meer halen denk ik. Laten we hopen dat daar zo min mogelijk maatregelen voor nodig zijn.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_195143650
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:00 schreef AlwaysHappy het volgende:
Die levels van toen gaan we nooit meer halen denk ik.
Punt is dat je dat kan denken, maar onder de streep is er niemand die dat weet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195143666
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:00 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Correct, 3/4 maanden ongeveer, heb je gelijk in.

Ik denk dat we het tij nog wel kunnen keren voordat het zo erg word als in het voorjaar. We zijn er nu wel veel meer mee bezig dan begin van het jaar. Die levels van toen gaan we nooit meer halen denk ik. Laten we hopen dat daar zo min mogelijk maatregelen voor nodig zijn.
Hoe gaan we dat voorkomen nu er zoveel plekken zijn waar community spread kan plaatsvinden? Scholen, kantoren, sportverenigingen en de horeca bijvoorbeeld? Ik zie het niet helaas.
  zaterdag 19 september 2020 @ 11:08:14 #209
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195143701
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:05 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Hoe gaan we dat voorkomen nu er zoveel plekken zijn waar community spread kan plaatsvinden? Scholen, kantoren, sportverenigingen en de horeca bijvoorbeeld? Ik zie het niet helaas.
Die waren er toen ook plus verder geen enkele social distancing etc. Daar wordt nu al veel meer rekening mee gehouden wat dus al enorm remt.

Lokale uitbraken zal je blijven houden. Indien nodig adhv opnamecijfers weer de volledige rem erop.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 19 september 2020 @ 11:13:21 #210
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195143783
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:04 schreef vosss het volgende:

[..]

Punt is dat je dat kan denken, maar onder de streep is er niemand die dat weet.
Uiteraard. Daarom zeg ik ook ''denk'' inderdaad.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_195143789
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:13 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Uiteraard. Daarom zeg ik ook ''denk'' inderdaad.
Dat weet ik. Daarom zei ik ook dat je dat kan denken, maar dat niemand het weet. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195143847
Het valt me op dat er in de NL media amper berichten zijn over de gevolgen van dit virus, in buitenlandse media kom je vanalles tegen van haaruitval tot blindheid. Ik vraag me echt af wat de langetermijn gevolgen gaan zijn, het lijkt vrij dodelijk voor ouderen/zwakken, maar wellicht is het op termijn in alle categorieën zo dodelijk
pi_195143905
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 10:53 schreef Elan het volgende:

[..]

en je hebt mensen die bij bosjes besmet raken in de lift.
Dit zuig je waarschijnlijk gewoon uit je duim.

quote:
Van tweederde is niet bekend hoe en waar ze besmet geraakt zijn.
Dit wordt vooral geroepen door mensen die een tabelletje hebben gezien. Heb jij enig zicht op de methodiek? Hoe representatief zijn die cijfers?

Om een voorbeeld te geven, uit de laatste update van het RIVM:
- Setting gemeld: 35,5%
- Setting niet gemeld: 25,8%
- Setting onbekend: 38,7%

quote:
edit: de getallen kloppen niet helemaal. Punt blijft staan dat je niet die onderste twee getallen bij elkaar op kunt tellen om zogenaamd te claimen hoeveel procent niet bekend is
Mensen zoals jij leggen dit uit als: van 2/3e is het niet bekend. Maar hoe kun je daar zo stellig over zijn? Welke redenen liggen er ten grondslag aan die 38,7%? Is dat omdat de setting echt niet bekend is of omdat er bv. geen capaciteit was voor BCO? Dat laatste lijkt me waarschijnlijker, omdat deze anders onder de tweede categorie zou vallen.

Kortom, de vraag is of de eerste twee cijfers representatief zijn voor die 38,7%? Is er enige reden om daaraan te twijfelen? Zo ja, waarom? Mijn inschatting is dat er vooralsnog geen reden is (voor ons buitenstaanders) om te twijfelen aan de uitspraken van de experts die daadwerkelijk weten welke methdologie ten grondslag ligt aan deze cijfers.

Mijn conclusie zou zijn dat van (35,5/[35,5+25,8] = ) 58% de besmettingslocatie bekend is. Nogal een verschil met het narratief van 'we weten van het overgrote deel niet waar het gebeurd is'.

[ Bericht 6% gewijzigd door DireStraits7 op 19-09-2020 11:55:57 ]
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zaterdag 19 september 2020 @ 11:22:55 #214
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195143909
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:18 schreef byah het volgende:
Het valt me op dat er in de NL media amper berichten zijn over de gevolgen van dit virus, in buitenlandse media kom je vanalles tegen van haaruitval tot blindheid. Ik vraag me echt af wat de langetermijn gevolgen gaan zijn, het lijkt vrij dodelijk voor ouderen/zwakken, maar wellicht is het op termijn in alle categorieën zo dodelijk
Meer onderzoeken en concrete cijfers zouden fijn zijn ja. Nu word het voornamelijk gebruikt als waarschuwing voor jongeren die denken dat het virus jongere leeftijden amper treft, maar echt concrete grootschalige onderzoeken zijn er niet of amper.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_195143932
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dit zuig je waarschijnlijk gewoon uit je duim.
[..]

Dit wordt vooral geroepen door mensen die een tabelletje hebben gezien. Heb jij enig zicht op de methodiek? Hoe representatief zijn die cijfers?

Om een voorbeeld te geven, uit de laatste update van het RIVM:
- Setting gemeld: 35,5%
- Setting niet gemeld: 25,8%
- Setting onbekend: 38,7%

Mensen zoals jij leggen dit uit als: van 2/3e is het niet bekend. Maar hoe kun je daar zo stellig over zijn? Welke redenen liggen er ten grondslag aan die 38,7%? Is dat omdat de setting echt niet bekend is of omdat er bv. geen capaciteit was voor BCO? Dat laatste lijkt me waarschijnlijker, omdat deze anders onder de tweede categorie zou vallen.

Kortom, de vraag is of de eerste twee cijfers representatief zijn voor die 38,7%? Is er enige reden om daaraan te twijfelen? Zo ja, waarom? Mijn inschatting is dat er vooralsnog geen reden is (voor ons buitenstaanders) om te twijfelen aan de uitspraken van de experts die daadwerkelijk weten welke methdologie ten grondslag ligt aan deze cijfers.

Mijn conclusie zou zijn dat van (35,5/[35,5+25,8] = ) 58% de besmettingslocatie bekend is. Nogal een verschil met het narratief van 'we weten van het overgrote deel niet waar het gebeurd is'.
Verder zijn er tal van verklaringen (buiten besmet geraakt te zijn via aerosolen in liften) waarom een setting onbekend is. Bijvoorbeeld omdat er (nog) geen cluster ontstaan is en je dus niet kunt zeggen waar iemand besmet is geraakt of omdat de besmetter (nog) niet positief getest is.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zaterdag 19 september 2020 @ 11:25:40 #216
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_195143933
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:13 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat weet ik. Daarom zei ik ook dat je dat kan denken, maar dat niemand het weet. :)
Ik zou willen dat er in Nederland wat creatiever naar oplossingen gezocht wordt om te zorgen dat we de komende herfst & winter niet in ons normale patroon van 'gezellig met z'n allen bij elkaar binnen zitten' vervallen. Ik zag gisteren ergens het voorstel voor (meer) (grote) (verwarmde) winterterrassen, bijvoorbeeld. Zodat de horeca toch nog enigszins door kan draaien. Zo zou je nog veel meer dingen kunnen bedenken, die je normaal misschien niet voor mogelijk/wenselijk houdt, maar die nu wel overwogen kunnen worden.
Er wordt m.i. teveel gedacht in 'terug naar normaal', in plaats van 'hoe kan het wél?'. Verder dan die anderhalve meter komt het niet. Tamelijk frustrerend.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_195143943
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:18 schreef byah het volgende:
in buitenlandse media kom je vanalles tegen van haaruitval tot blindheid
Over wat voor media heb je het dan? In het buitenland heb je nog meer kanalen die gretig springen op alle statische outliers en dat breed uitmeten ('van corona kun je blind raken').
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zaterdag 19 september 2020 @ 11:27:24 #218
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195143951
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:25 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik zou willen dat er in Nederland wat creatiever naar oplossingen gezocht wordt om te zorgen dat we de komende herfst & winter niet in ons normale patroon van 'gezellig met z'n allen bij elkaar binnen zitten' vervallen. Ik zag gisteren ergens het voorstel voor (meer) (grote) (verwarmde) winterterrassen, bijvoorbeeld. Zodat de horeca toch nog enigszins door kan draaien. Zou zou je nog veel meer dingen kunnen bedenken, die je normaal misschien niet voor mogelijk/wenselijk houdt, maar die nu wel overwogen kunnen worden.
Er wordt m.i. teveel gedacht in 'terug naar normaal', in plaats van 'hoe kan het wél?'. Verder dan die anderhalve meter komt het niet. Tamelijk frustrerend.
Het zal je verbazen, maar de horeca was in mei al bezig met plannen voor de winter, zoals inderdaad grotere, verwarmde terras met windschermen en meer van dat soort opties.
pi_195143954
Opvallend dat, zodra er weer ‘maatregelen’ zijn, dit topic weer overspoeld wordt met ‘het valt wel mee/niks aan het handje..’ mensen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195143997
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:27 schreef Jor_Dii het volgende:
Opvallend dat, zodra er weer ‘maatregelen’ zijn, dit topic weer overspoeld wordt met ‘het valt wel mee/niks aan het handje..’ mensen.
Dat komt omdat het aantal ongefundeerde paniekreacties weer exponentieel gestegen is hier.

Maar je verwart 'het is niet zo erg als jij het doet voorkomen' met 'het valt wel mee'.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zaterdag 19 september 2020 @ 11:30:03 #221
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_195143999
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:27 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Het zal je verbazen, maar de horeca was in mei al bezig met plannen voor de winter, zoals inderdaad grotere, verwarmde terras met windschermen en meer van dat soort opties.
Dat is mooi, maar dat zou dan m.i. wel gekoppeld moeten worden aan 'En dus niet binnen zitten!'.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_195144001
Valt wel mee toch met die opnames en dooien.
pi_195144004
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 08:41 schreef Jazeg het volgende:

Zelfs toen covid nog niet bestond waren er miljoenen mensen met covid symptomen. Waarom is dat bizar? Het is nu eenmaal geen virus met heel specifieke symptomen zoals bijvoorbeeld polio, mazelen, ebola.
Bizar in de zin, hoe ga je maatwerk leveren, "een virus eronder krijgen" wanneer er tienduizenden covid besmette personen zijn zonder symptomen, en er honderdduizenden mensen rondlopen met covid symptomen die niet besmet zijn, en dan nog een zeker deel die wel met covid besmet zijn en ook covid symptomen hebben, maar waarvan niet vaststaat of die symptomen door de covid besmetting komen.

Ik besef me nu pas hoe slim de Chinezen zijn, zij hebben gedurende hun gehele uitbraak alleen mensen als covid besmet meegenomen in de tellingen wanneer het personen betrof met een dubbele longontsteking en een positieve covid test.
pi_195144032
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat komt omdat het aantal ongefundeerde paniekreacties weer exponentieel gestegen is hier.

Maar je verwart 'het is niet zo erg als jij het doet voorkomen' met 'het valt wel mee'.
Dat terwijl juist door de afwachtende houding van het kabinet meer en meer landen ons als risicogebied aanwijzen (België, Duitsland en Denemarken reeds). Die economische klap zal zwaarder zijn dan de ‘maatregelen’ die men gisteren aan heeft gekondigd.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195144054
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:32 schreef Jor_Dii het volgende:
Dat terwijl juist door de afwachtende houding van het kabinet meer en meer landen ons als risicogebied aanwijzen (België, Duitsland en Denemarken reeds).
Dat is toch alleen maar mooi? Blijven al die toeristen weg.

En België wijst heel West-Europa aan als risicogebied.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195144108
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is toch alleen maar mooi? Blijven al die toeristen weg.

En België wijst heel West-Europa aan als risicogebied.
Dat is mooi? De horeca schreeuwt moord en brand om nieuwe maatregelen, maar juist door het gebrek aan maatregelen is het nu een feit dat de komende tijd een groot deel van je inkomsten door toerisme en zakelijk reizen in de Randstad weg valt.

Nee, dat helpt echt allemaal..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  zaterdag 19 september 2020 @ 11:40:25 #227
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195144112
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is toch alleen maar mooi? Blijven al die toeristen weg.

En België wijst heel West-Europa aan als risicogebied.
Over België gesproken: bijna +1700 vandaag. Hun strenge(re) beleid werpt ook niet bepaald betere vruchten af.
pi_195144154
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is toch alleen maar mooi? Blijven al die toeristen weg.

En België wijst heel West-Europa aan als risicogebied.
Die enorme stroom toeristen die normaal gesproken wel eind september naar Nederland komt.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195144168
https://twitter.com/frankwijn1/status/1306980832754708480?s=19


De afgelopen weken en maanden geen nieuwe doden onder de 70 jaar zonder onderliggend lijden...

Zo gevaarlijk dat virus. En wel 115 doden in de afgelopen twee maanden.
pi_195144175
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:40 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Over België gesproken: bijna +1700 vandaag. Hun strenge(re) beleid werpt ook niet bepaald betere vruchten af.
En het geweldige Duitsland heeft ook een vergelijkbare R0 over de afgelopen zeven dagen:
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195144221
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dit zuig je waarschijnlijk gewoon uit je duim.
[..]

Dit wordt vooral geroepen door mensen die een tabelletje hebben gezien. Heb jij enig zicht op de methodiek? Hoe representatief zijn die cijfers?

Om een voorbeeld te geven, uit de laatste update van het RIVM:
- Setting gemeld: 35,5%
- Setting niet gemeld: 25,8%
- Setting onbekend: 38,7%

Mensen zoals jij leggen dit uit als: van 2/3e is het niet bekend. Maar hoe kun je daar zo stellig over zijn? Welke redenen liggen er ten grondslag aan die 38,7%? Is dat omdat de setting echt niet bekend is of omdat er bv. geen capaciteit was voor BCO? Dat laatste lijkt me waarschijnlijker, omdat deze anders onder de tweede categorie zou vallen.

Kortom, de vraag is of de eerste twee cijfers representatief zijn voor die 38,7%? Is er enige reden om daaraan te twijfelen? Zo ja, waarom? Mijn inschatting is dat er vooralsnog geen reden is (voor ons buitenstaanders) om te twijfelen aan de uitspraken van de experts die daadwerkelijk weten welke methdologie ten grondslag ligt aan deze cijfers.

Mijn conclusie zou zijn dat van (35,5/[35,5+25,8] = ) 58% de besmettingslocatie bekend is. Nogal een verschil met het narratief van 'we weten van het overgrote deel niet waar het gebeurd is'.
Dit is gewoon geknutsel met cijfers naar eigen behoeven. Setting onbekend: 38,7% , dat is toch duidelijk? Je kunt hooguit die setting niet gemeld in twijfel trekken, als dat even puur hypothetisch allemaal illegale feestjes of zwembadbezoeken zouden betreffen zou dat het landschap volledig kunnen transformeren t.a.v. waar de meeste besmettingen plaatsvinden.

quote:
Is dat omdat de setting echt niet bekend is of omdat er bv. geen capaciteit was voor BCO?
Deze samenstelling van cijfers zien we in elk geval al sinds eind juli, toen was er nog totaal geen sprake van capaciteitsgebrek in de testen of de BCO's ....

https://www.trouw.nl/binn(...)de-cijfers~b1e72922/

Dat verhaal van die lift komt hier vandaan: China + Televaag dus absoluut dubieus, maar we kennen ook die verhalen van superverspreiders bijvoorbeeld die barman die duizend mensen zou hebben besmet. De exacte rol van die zogenaamde superverspreiders weet men amper wat vanaf nog.
Onderzoek met een laat zien dat een specifieke groep Covid-patienten mogelijk extreem besmettelijk is en veel meer virusdeeltjes uitstoot, alleen hoe dat precies in zijn werk gaat en hoe besmettelijk die mensen zijn weten we nog niet.

https://nos.nl/video/2348(...)perverspreiders.html
blablablabla
pi_195144230
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:50 schreef Elan het volgende:
Dit is gewoon geknutsel met cijfers naar eigen behoeven.
Je hebt volgens mij echt geen idee hoe statistiek werkt, of wel?

quote:
Setting onbekend: 38,7% , dat is toch duidelijk?
Dit is helemaal niet duidelijk. Dat is juist het probleem.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195144260
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:50 schreef Elan het volgende:
Dat verhaal van die lift komt hier vandaan: China + Televaag dus absoluut dubieus
Die mensen zijn niet allemaal in de lift besmet... Er is één iemand besmet geraakt in de lift en vervolgens ontstond een sneeuwbaleffect, dat is echt wat anders dan hordes mensen die in de lift besmet geraakt zijn. 8)7

quote:
Vlak nadat de vrouw de lift genomen had, maakte een buurman uit het appartementsgebouw er ook gebruik van. Hij raakte besmet zonder het te weten en besmette vervolgens zijn moeder en haar vriend, die op 26 maart bij hem logeerden. De moeder en haar vriend gingen drie dagen later naar een feest, waar een aanwezige een beroerte kreeg en naar het ziekenhuis werd overgebracht.
https://nl.metrotime.be/2(...)n-besmet-met-corona/
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195144306
Klopt het werkelijk dat de laatste weken ongeveer 1 persoon per dag per provincie opgenomen wordt op de reguliere covid zorg?

Ik heb altijd gelet op het aantal besmettingen per dag vs IC opnames, en kijk al maanden niet naar de reguliere covid ziekenhuisopnames.

Totaal 4 tot max 12 per dag over het hele land gemeten, is dit serieus?
pi_195144312
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:51 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je hebt volgens mij echt geen idee hoe statistiek werkt, of wel?
[..]

Dit is helemaal niet duidelijk. Dat is juist het probleem.
Dat is het wel. Setting onbekend = onbekend, wat jij er vervolgens voor conclusies aan plakt om toch maar je zin door te drammen slaat werkelijk nergens op. Puur geknutsel met cijfers. Heeft niets te maken met statistiek.
blablablabla
pi_195144325
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:45 schreef mir1986 het volgende:
https://twitter.com/frankwijn1/status/1306980832754708480?s=19

De afgelopen weken en maanden geen nieuwe doden onder de 70 jaar zonder onderliggend lijden...

Zo gevaarlijk dat virus. En wel 115 doden in de afgelopen twee maanden.
Ook nauwelijks besmettingen. Vergelijk het met de cijfers wereldwijd. Dodental loopt nog steeds hard op.
pi_195144333
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:57 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat is het wel. Setting onbekend = onbekend, wat jij er vervolgens voor conclusies aan plakt om toch maar je zin door te drammen slaat werkelijk nergens op. Puur geknutsel met cijfers. Heeft niets te maken met statistiek.
Ik interpreteer dit maar even als een omslachtige manier om 'ja' te antwoorden op mijn vraag.

Mensen zoals jij pakken gewoon een willekeurige parameter en denken daarmee alles verklaard te hebben. Dát heeft niets te maken met statistiek. Het enige wat je krijgt zijn 'non sequitur' redenaties. Statistische inferentie is ook lastig.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195144348
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 08:46 schreef Michie_ het volgende:
Sommige denken dat er volgend jaar een vaccinatie is en het virus verdwijnt. Realiteit helaas is dat er een zeer reëel scenario is dat er geen vaccinatie komt binnen nu en 12 maanden.

Maatregelen die genomen werden in maart zijn onmogelijk zo lang vol te houden, wat sommige ook mogen denken
Einde van het jaar is er een supersnelle goedkope speeksel thuistest, dan hebben we gewoon echt geen vaccin meer nodig.
pi_195144352
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:53 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Die mensen zijn niet allemaal in de lift besmet... Er is één iemand besmet geraakt in de lift en vervolgens ontstond een sneeuwbaleffect, dat is echt wat anders dan hordes mensen die in de lift besmet geraakt zijn. 8)7
[..]

https://nl.metrotime.be/2(...)n-besmet-met-corona/
Volgens ons RIVM is de kans om op een dergelijke manier besmet te raken te verwaarlozen. Men onderschat de besmettelijkheid enorm.
blablablabla
pi_195144386
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 12:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Volgens ons RIVM is de kans om op een dergelijke manier besmet te raken te verwaarlozen. Men onderschat de besmettelijkheid enorm.
Als het niet te verwaarlozen was dan had dit veeeel vaker voor moeten komen, maw dan had de reproductiewaarde vele malen hoger moeten liggen.
I'll give you something to do
pi_195144414
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 12:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Volgens ons RIVM is de kans om op een dergelijke manier besmet te raken te verwaarlozen. Men onderschat de besmettelijkheid enorm.
Heb je nog daadwerkelijk wat empirisch bewijs of kom je hier gewoon om je 'stream of consciousness' te droppen?

Draai het eens om: stel dat aerosolen wel een hele grote rol hadden gespeeld, waarom zouden we dan niet veel meer besmettingen zien? Half Nederland zit weer op kantoor, waar zijn al die besmettingen? Hoe komt het dan dat we niet zien dat hele klassen besmet raken in het onderwijs, maar dat het toch vaak maar een plukje leerlingen zijn?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195144439
Overigens claimt het RIVM helemaal niet dat het te verwaarlozen is, maar kiezen een genuanceerder standpunt:
quote:
Het is op dit moment niet duidelijk of de kleine druppels (aerosolen) die in de lucht blijven hangen een rol spelen bij de verspreiding van het nieuwe coronavirus. Mochten ze een rol spelen in de verspreiding, dan is dit een minder belangrijke verspreidingsroute dan van de grotere druppels. Het beeld van de verspreiding van het coronavirus is hetzelfde als dat van andere virussen die door grote druppels worden overgedragen.
quote:
Het lijkt erop dat het virus wel in de fijne kleine druppeltjes kan zitten, maar dat de hoeveelheid virus daarin meestal niet voldoende is om iemand te infecteren.
quote:
Ziekten die zich via fijne kleine druppeltjes verspreiden en lang in de lucht blijven 'hangen' hebben een hoger reproductiegetal. Enkele bekende voorbeelden hiervan zijn tuberculose en mazelen. Iemand met mazelen besmet (als er geen maatregelen zoals isolatie of vaccinaties getroffen zijn) ongeveer 17 personen.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195144455
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 12:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Heb je nog daadwerkelijk wat empirisch bewijs of kom je hier gewoon om je 'stream of consciousness' te droppen?

Draai het eens om: stel dat aerosolen wel een hele grote rol hadden gespeeld, waarom zouden we dan niet veel meer besmettingen zien? Half Nederland zit weer op kantoor, waar zijn al die besmettingen? Hoe komt het dan dat we niet zien dat hele klassen besmet raken in het onderwijs, maar dat het toch vaak maar een plukje leerlingen zijn?
En ziekenhuizen hadden dan brandhaarden van jewelste moeten zijn. Hun luchtbehandelingssystemen zijn namelijk niet aerosolproof.
I'll give you something to do
pi_195144460
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:59 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik interpreteer dit maar even als een omslachtige manier om 'ja' te antwoorden op mijn vraag.

Mensen zoals jij pakken gewoon een willekeurige parameter en denken daarmee alles verklaard te hebben. Dát heeft niets te maken met statistiek. Het enige wat je krijgt zijn 'non sequitur' redenaties. Statistische inferentie is ook lastig.
Je wijt het percentage onbekend direct aan een falend BCO, ook al was er eind juli nog helemaal geen capaciteitsprobleem, zo zie je wel, nu kom je al uit op 58% bekend :)

Over pure willekeur en manipulatie van cijfers gesproken. Dit kan echt niet hoor.
blablablabla
pi_195144463
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 10:56 schreef MakkieR het volgende:
Waar gaan we onze illegale feestjes houden, Een nachtelijke strandfeestje op de zeedijk misschien met een kampvuurtje erbij geen kip die ons ziet :P
Kan overal iets buiten de steden, niemand die dit opmerkt of gaat melden.
  zaterdag 19 september 2020 @ 12:07:23 #246
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_195144473
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:56 schreef Za het volgende:
Klopt het werkelijk dat de laatste weken ongeveer 1 persoon per dag per provincie opgenomen wordt op de reguliere covid zorg?

Ik heb altijd gelet op het aantal besmettingen per dag vs IC opnames, en kijk al maanden niet naar de reguliere covid ziekenhuisopnames.

Totaal 4 tot max 12 per dag over het hele land gemeten, is dit serieus?
NICE houdt (naast de IC-opnames) ook de (bewezen) Covid-19 opnames op de reguliere afdelingen bij en gisteren waren dat er 90. Dat is door vertraging alleen nog niet doorgedrongen tot het dashboard.

-edit- Je kunt het hier min of meer real time bijhouden
https://medischinfo.nl/

52 de afgelopen 24 uur. Dwz, door behandelend artsen in het systeem geregistreerd.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_195144476
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 12:06 schreef Elan het volgende:
Je wijt het percentage onbekend direct aan een falend BCO
Het was maar een voorbeeld van een potentiële verklaring. Mijn hemel zeg, moet ik alles tot drie cijfers achter de komma gaan uitwerken om een punt te maken? 8)7
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195144536
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 12:02 schreef galantis het volgende:

[..]

Als het niet te verwaarlozen was dan had dit veeeel vaker voor moeten komen, maw dan had de reproductiewaarde vele malen hoger moeten liggen.
Het virus heeft lange tijd gesluimerd, in juli hadden we weekwaardes wat nu dagwaardes zijn, in juni een maandwaarde wat nu een dagwaarde is.
Dat het virus zo extreem aan opmars bezig is geeft wel aan hoe besmettelijk het is, of in elk geval kan zijn. Dit zijn allang niet meer feestende studenten of horeca, waar nu vooral de schuld en oplossing gezocht wordt.
blablablabla
pi_195144537
quote:
4s.gif Op zaterdag 19 september 2020 12:06 schreef Leonos het volgende:

[..]

Kan overal iets buiten de steden, niemand die dit opmerkt of gaat melden.
misschien wel handig om een paar jongens op uitkijk te zetten voor de politie. Een strandfeest op de dijk heeft vaak maar een weg langs de dijk. als twee jongens een kilometer van het feest de boel in de gaten houden mbt politie of boa's dan kun je de feestgangers makkelijk een seintje geven om te vertrekken voor de bonnen likkers er aan komen. Komen ze via A dan vertrek je via B. ( een weg langs de dijk )
  zaterdag 19 september 2020 @ 12:11:58 #250
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_195144548
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 11:35 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is toch alleen maar mooi? Blijven al die toeristen weg.

En België wijst heel West-Europa aan als risicogebied.
Geweldig. Vooral de overheid zal daar blij mee zijn met al die gemiste schatkist inkomsten...
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')