Bizar.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een oproep zou al veel kunnen helpen. Ik werk in Amsterdam en wij hebben juist in de planning om steeds meer naar kantoor te gaan. Er wordt geen roep gevoeld om zoveel mogelijk thuis te werken, terwijl dat formeel wel het beleid is.
Bij ons op de UvA is het vrij goed geregeld met een op het oog vrij goed werkende manier van crowd control. Vraag is natuurlijk hoe lang zoiets beklijfd, we zijn pas twee weken bezig. Ondertussen is het devies overigens nog altijd 20% personeel per afdeling, dus dat is ook weer niet heel veel.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben zelf wat sceptisch ten aanzien van de veiligheid van colleges. Er zijn in gebouwen vaak knelpunten, bijvoorbeeld bij liften. Tegelijk is daar natuurlijk veel aandacht aan besteed. Ik heb de diverse gebouwen niet met eigen ogen gezien. Misschien zijn de studentenstromen prima in goede banen te leiden.
Anderhalve week geleden zei ik dit. Dat klopt volgens mij nog steedsquote:Op dinsdag 15 september 2020 15:54 schreef _serial_ het volgende:
[..]
De 1,5 meter is de grootste beperking die er is. Als die er niet zou zijn, zou er zoveel meer mogelijk zijn.
quote:Op vrijdag 4 september 2020 17:32 schreef iBenny het volgende:
[..]
Het gaat niet om de anderhalve meter afstand houden. Het gaat om het in een eigen bubbel blijven en/of die (van een ander) niet te groot te laten worden. Het valt alleen niet te communiceren. Men is achterlijk en dat valt niet te communiceren. Vandaar moet zoiets als "anderhalve meter afstand houden" gegeven worden. Dat is meetbaar, het is een houvast. Het is een houvast voor de bubbel waarin je leeft.
En ja, er zijn uitzonderingen op die anderhalve meter, omdat er simpelweg economische, politieke, sociale, etc. redenen zijn. Kijk naar het nieuws... Dat er bijvoorbeeld wordt gevoetbald is niet alleen een kwestie van geld, het is ook een kwestie om mensen rustig te houden. Ze hebben een reden om thuis te blijven en niet de straat op te gaan om te gaan rellen, omdat ze zicht vervelen.
Er zijn uitzonderingen. Klaar. Anders ligt alles plat. Wil je het virus niet oplopen, dan moet je gewoon lekker in een keldertje zitten, dekentje over je heen en niet in contact komen met andere mensen. Maar je begrijpt dat dat niet mogelijk is.
Oftewel... Verklein de kans dat je met mensen in contact komt en (onbedoeld) het virus overdraagt. Het is zo simpel, maar men is tegenwoordig zooooo op z'n teentjes getrapt, want "hij mag wel in de buurt bij X komen en ikke niet".
Houd 1,5 meter afstand = blijf in je bubbel.
Weet ik niet. Ik volg zelf het nieuws op de voet, maar dat geldt voor veel mensen niet. Toen de besmettingen laag waren, is het huidige plan gemaakt om het gebouw weer in gebruik te nemen en samen te komen. Mensen missen het om elkaar te treffen. Ik houd zelf de boot af, maar ik voel me wel steeds meer bezwaard om te zeggen dat ik me er nog niet comfortabel bij voel om naar kantoor te komen. Mijn vriend werkt ook in Amsterdam en ook hij gaat weer steeds vaker naar kantoor omdat het van hem wordt gevraagd.quote:
Ook niet hoe, verschillende universiteiten zijn doen nu gecombineerd onderzoek naar o.a. de rol van aerosolen in luchtstromen. Daar is heel weinig over bekend omdat het twee totaal verschillende vakgebieden zijn.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:56 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Probleem is dat ze na een half jaar nog steeds niet goed weten waar de meeste besmettingen nou eigenlijk plaatsvinden.
Jij zei anderhalve week geleden wijze dingen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:03 schreef iBenny het volgende:
[..]
Anderhalve week geleden zei ik dit. Dat klopt volgens mij nog steeds
[..]
In welk gebouw zit je? Roeterseiland, zo te horen?quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Bij ons op de UvA is het vrij goed geregeld met een op het oog vrij goed werkende manier van crowd control. Vraag is natuurlijk hoe lang zoiets beklijfd, we zijn pas twee weken bezig. Ondertussen is het devies overigens nog altijd 20% personeel per afdeling, dus dat is ook weer niet heel veel.
Dat is wel een goede duidelijke omschrijving waarom die '1,5e meter' belangrijk is om op te blijven hameren.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:03 schreef iBenny het volgende:
[..]
[..]
Ze hebben het dan wel verkeerd ingeschat, die 1,5 meter is een directe trigger voor al die tokkies lijkt het wel.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:03 schreef iBenny het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)-afgelopen-week.htmlquote:Een recordaantal van 195.545 mensen heeft zich afgelopen week laten testen. Vorige week waren dat er nog ruim 180.000. Van alle geteste mensen was 3,9 procent positief. Vorig week was dat 2,8 procent.
Het percentage positieve testen is het hoogst in de regio Haaglanden, daar bleek 9,1 procent van alle geteste mensen besmet. Ook in de regio's Rotterdam-Rijnmond (8,2 procent) en Amsterdam (eveneens 8,2 procent) is het percentage hoger dan gemiddeld.
Ja, dat was een mooie post, ook al lees ik hem nu voor het eerstquote:Op dinsdag 15 september 2020 16:03 schreef iBenny het volgende:
[..]
[..]
Lijkt me ook niet jouw verantwoordelijkheid, juist om dat gevoel van bezwaar te voorkomen. Snap niet dat bedrijven daar de leiding niet in pakken, juist in een hotspot als Amsterdam. Lijkt erop dat daar een rol voor de gemeente/overheid voor nodig is.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik volg zelf het nieuws op de voet, maar dat geldt voor veel mensen niet. Toen de besmettingen laag waren, is het huidige plan gemaakt om het gebouw weer in gebruik te nemen en samen te komen. Mensen missen het om elkaar te treffen. Ik houd zelf de boot af, maar ik voel me wel steeds meer bezwaard om te zeggen dat ik me er nog niet comfortabel bij voel om naar kantoor te komen. Mijn vriend werkt ook in Amsterdam en ook hij gaat weer steeds vaker naar kantoor omdat het van hem wordt gevraagd.
Maar is het realistisch om vol te houden? Wij leven ook nog steeds in een 'bubble'. Nu zijn we uitgenodigd voor een klein verjaardagsfeestje binnenshuis met o.a. mijn schoonzus en zwager. Die hebben we al die tijd niet gezien. Wel of niet doen? Ik weet het niet goed. Formeel kan het.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:07 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ja, dat was een mooie post, ook al lees ik hem nu voor het eerstDit zou ook wel een goede maatregel zijn. Iedereen heeft weer volle weekenden en doet weer van alles. Heel fijn, maar dit helpt nu niet.
Ik kom met het aantal besmettingen / het aantal tests uit op 4,2%quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:07 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)-afgelopen-week.html
De crux van dat verhaal zit 'm natuurlijk vooral in de ontwikkelingslanden. West-Europa en de VS betalen wel, dus staan vooraan in de rij. Dat dat vooraan in de rij staan alsnog betekent dat je een fors aantal maanden zal moeten wachten totdat je hele bevolking kan beschikken over een vaccin is één, maar dat zal voor ons geen jaren gaan duren - mits het vaccin (of de vaccins) er komt/komen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:52 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Eind 2024 met mitsen en maren. Hmmm... dan lijkt het me weinig zinvol als het nog geen jaar beschermd.
Op zich zou dat best kunnen toch? Zeker als er weinig mensen zijn en je afstand kan houden. Zolang je maar niet elk weekend drie van dat soort feestjes hebt.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar is het realistisch om vol te houden? Wij leven ook nog steeds in een 'bubble'. Nu zijn we uitgenodigd voor een klein verjaardagsfeestje binnenshuis met o.a. mijn schoonzus en zwager. Die hebben we al die tijd niet gezien. Wel of niet doen? Ik weet het niet goed. Formeel kan het.
Overigens is ons voorstel nu geweest om in onze tuin af te spreken. Hopelijk kan dat deze week nog, maar dat houdt op een gegeven moment ook wel op.
Het is voor het eerst dat ik lees dat het percentage positief geteste mensen zoveel hoger is in de regio's met het grootste aantal besmettingen. Interessant.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:07 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)-afgelopen-week.html
Gewoon gaan joh indien klachtvrij, je laat je sociale leven toch niet om zeep helpen vanwege die minimume kans dat je besmet zou raken én in het ziekenhuis terecht zou komen. Kans dat je een ongeluk krijgt onderweg is statistisch gezien waarschijnlijk vele male groter.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar is het realistisch om vol te houden? Wij leven ook nog steeds in een 'bubble'. Nu zijn we uitgenodigd voor een klein verjaardagsfeestje binnenshuis met o.a. mijn schoonzus en zwager. Die hebben we al die tijd niet gezien. Wel of niet doen? Ik weet het niet goed. Formeel kan het.
Overigens is ons voorstel nu geweest om in onze tuin af te spreken. Hopelijk kan dat deze week nog, maar dat houdt op een gegeven moment ook wel op.
Je doet het niet alleen voor jezelf hequote:Op dinsdag 15 september 2020 16:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Gewoon gaan joh indien klachtvrij, je laat je sociale leven toch niet om zeep helpen vanwege die minimume kans dat je besmet zou raken én in het ziekenhuis terecht zou komen. Kans dat je een ongeluk krijgt onderweg is statistisch gezien waarschijnlijk vele male groter.
Voor wie wel dan?quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:13 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Je doet het niet alleen voor jezelf he
Bah, wat een slechte cijfers.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:12 schreef miss_sly het volgende:
53 COVID-patiënten op IC
15 september 2020
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 53. Dat zijn 10 patiënten meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 621 non-COVID-patiënten op de IC, 59 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt 674, 69 meer dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 187, 21 meer dan gisteren. Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt daarmee 240.
Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen COVID patiënten stijgt sneller door, er liggen nu 100 patiënten meer in het ziekenhuis dan 8 dagen geleden. In een enkele regio geeft de toegenomen bezetting aanleiding tot onderlinge spreiding van patiënten tussen ziekenhuizen.’
Even het grafiekje erbij nog.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:12 schreef miss_sly het volgende:
53 COVID-patiënten op IC
15 september 2020
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 53. Dat zijn 10 patiënten meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 621 non-COVID-patiënten op de IC, 59 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt 674, 69 meer dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 187, 21 meer dan gisteren. Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt daarmee 240.
Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen COVID patiënten stijgt sneller door, er liggen nu 100 patiënten meer in het ziekenhuis dan 8 dagen geleden. In een enkele regio geeft de toegenomen bezetting aanleiding tot onderlinge spreiding van patiënten tussen ziekenhuizen.’
Gewoon doen. Ik heb directe familie eigenlijk alweer heel snel opgezocht vanaf begin april, ik laat me dat echt niet afpakken door wie of wat dan ook. En je hoeft niet bij ze op schoot te gaan zitten hequote:Op dinsdag 15 september 2020 16:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Drie dagen geleden werd ik nog uitgelachen hier omdat ik begon over herverdelen. Het kan verkeren, zie de laatste regel.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:12 schreef miss_sly het volgende:
53 COVID-patiënten op IC
15 september 2020
Ook voor mezelf. En ook voor mijn schoonouders en mijn buren en het kleinkind van mijn buren dat een ernstige ziekte heeft. Ik ben van nature een halve kluizenaar, dus voor mij is er geen sprake van afzien. Maar voor mensen met een rijk sociaal leven lijkt het me wel lastig. Langer dan een half jaar in een 'bubble' leven is niet niks.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:13 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Je doet het niet alleen voor jezelf he
Misschien al vaker gevraagd... Zijn er ook cijfers van vorig jaar? Ben wel benieuwd naar de verschillen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:14 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Even het grafiekje erbij nog.
[ afbeelding ]
Zouden dat de reguliere jaarlijkse griepgevallen zijn?quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:15 schreef Questular het volgende:
59 erbij op de IC buiten corona om, daar hoor je echt niemand over. Maar +10 corona zal wel weer overal gemeld worden.
Het is zeker niet niets.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook voor mezelf. En ook voor mijn schoonouders en mijn buren en het kleinkind van mijn buren dat een ernstige ziekte heeft. Ik ben van nature een halve kluizenaar, dus voor mij is er geen sprake van afzien. Maar voor mensen met een rijk sociaal leven lijkt het me wel lastig. Langer dan een half jaar in een 'bubble' leven is niet niks.
wil je nu een schouderklopje?quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Drie dagen geleden werd ik nog uitgelachen hier omdat ik begon over herverdelen. Het kan verkeren, zie de laatste regel.
Het gaat harder stijgen dan dat, gok dat we voor het eind van de maand al op cijfers van het voorjaar zittenquote:Op dinsdag 15 september 2020 16:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat het aantal opnames van 43 naar 92 is gegaan in een week vind ik toch wel zorgwekkend. Elke week een ruime verdubbeling kan je niet hebben. Dan zit je in een maand op de cijfers uit het voorjaar.
Dat zou echt niet leuk zijn met de komende maanden in het vooruitzicht.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:19 schreef byah het volgende:
[..]
Het gaat harder stijgen dan dat, gok dat we voor het eind van de maand al op cijfers van het voorjaar zitten
Precies, iets met exponentiële groei, die niet bepaald traag gaat zolang de R op minimaal 1,2 blijft zitten.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:19 schreef byah het volgende:
[..]
Het gaat harder stijgen dan dat, gok dat we voor het eind van de maand al op cijfers van het voorjaar zitten
1,38quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:19 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben benieuwd naar het reproductiegetal, is daar al iets over bekend?
Denk het zelf van niet hoor. Maar zo'n verdubbeling moet wel alarmbellen af laten gaan.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:19 schreef byah het volgende:
[..]
Las het ja, tel daarbij de steeds verder geografische spreiding en we weten genoeg.quote:
Tsja, als die wagen net zoveel aandacht krijgt als die debiel die 50 meter verderop al jarenlang dag in dag uit met zijn anti Israël bordje staat dan krijgt het weinig aandacht.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:19 schreef Gretzl het volgende:
Ik draag dit initiatief een zeer warm hart toe![]()
[ twitter ]
Wat weten we dan?quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:23 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Las het ja, tel daarbij de steeds verder geografische spreiding en we weten genoeg.
Ik kan me de twijfels heel goed voorstellen. Qua verspreiding is de situatie nu weer compleet anders dan in juni/juli. An sich is het risico om door een willekeurig persoon besmet te worden nog klein, maar het is wel vele malen groter dan op het laagtepunt van de epidemie. Als het niet goed voelt zou ik idd voorstellen om buiten af te spreken, dan is het makkelijker om consequent afstand te houden en zit je ook niet met het issue van ventilatie.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik werk bij de gemeente Amsterdam en ook onze afdeling komt volgende week (35 man mits niemand verlof/ziek) samen om elkaar weer eens te zien (ook al gooien ze er ook meteen een presentatie tegenaan over wat ontwikkelingen in het werk) en dan afsluitend een borrel. Zodat je na x tijd je collega's ook weer eens ziet. In het licht van de ontwikkelingen in Amsterdam vind ik dat ook niet echt het juiste voorbeeld. Ook al hebben ze ergens in Noord wat afgehuurd met veel ruimte en stoelen op afstand tijdens dat werkoverleg. Maar bij zo'n borrel (ook al is het geen zuipafdeling) gaat het vast mis.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:08 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Lijkt me ook niet jouw verantwoordelijkheid, juist om dat gevoel van bezwaar te voorkomen. Snap niet dat bedrijven daar de leiding niet in pakken, juist in een hotspot als Amsterdam. Lijkt erop dat daar een rol voor de gemeente/overheid voor nodig is.
En ook misschien zelf een masker opzetten in bijzijn van je kind (op een moment dat je er de tijd voor kan nemen) en weer afzetten en laten zien dat er niets engs aan is. Misschien is het namelijk meer angst voor het onbekende wat er achter zo'n masker gebeurt. En zelf voor de spiegel op laten zetten. Misschien samen. En dan samen lachen. Zoiets?quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Is natuurlijk voor een groot deel opvoeding maar dat zal wel weer als vloeken in de kerk worden gezien. Maak leuke maskers met ze. Leg uit dat die mensen met maskers supergoed bezig zijn met andere mensen beschermen. Speel kiekeboe met een masker. Laat ze zelf maskers opdoen bij poppen of knuffels of wat dan ook.
Hier in ieder geval nog nooit een bang kind op straat of in de winkel gezien, noch bij de kinderdagverblijven waar ik langs ben geweest. Integendeel, bijvoorbeeld juist enorm veel positieve reacties van kinderen om bepaalde grappige maskers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |