Vanaf 3:29. Het is voor mij evident dat deze bestuurder voelt dat ie ernstig in het nauw zit. Samen met zijn collega's die medeverantwoordelijk zijn voor de pandemiebestrijding.quote:Op maandag 14 september 2020 23:26 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De incompetentie straalt er van alle kanten van af. Je kan duidelijk horen en zien dat hij zich geen houding weet te geven zodra Jeroen Wollaars kritische vragen begint te stellen. Ik zal zo even een voorbeeld geven
quote:Wollaars: "Maar dat betekent dus dat de gewone mensen pas op de plaats moeten maken en niet getest kunnen worden?"
quote:Bruls: "Het allerbeste is dus die uitbreiding, maar dat duurt dus schijnbaar nog een paar weken. Dit kun je ook alleen maar toepassen en ook wel uitleggen als je echt heel veel krapte hebt zoals op dit moment. Nogmaals het beste is dus die uitbreiding van de laboratoria met testcapaciteit, zodat we deze selectie niet hoeven te maken."
quote:Wollaars: "Maar dit is toch eigenlijk een heel armoedige conclusie. Want dan zijn we weer terug bij af. We weten al mnden dat dit er aan zit te komen. We zijn al mnden bezig om die testcapaciteit te vergroten. Dat lukt kennelijk niet."
quote:Bruls: Dat lukt wel, (Wollaars: 'Nee, dat lukt niet') maar de toestroom is toch ook wel fors gestegen."
quote:Wollaars: "Nou ja, we zitten op dit moment op veel minder capaciteit dan er had moeten zijn."
quote:Bruls: "Nee, maar er wordt wel veel veel meer getest. De mensen die getest willen worden is enorm gestegen. Er zitten ook mensen tussen waarvan je een paar maanden geleden zou zeggen 'als je ff verkouden bent, blijf thuis'. Mensen voelen zich uitgenodigd om sneller te gaan. Dus het komt nu van twee kanten. De opbouw van testcapaciteit en laboratoriumcapaciteit gaat niet snel genoeg. En het aantal mensen dat zich wil laten testen groeit alleen maar."
quote:Wollaars: "Nog steeds mijn vraag, is dat niet na 6 maanden in deze crisis een heel armoedige conclusie, dat we terug bij af zijn?"
quote:Bruls: "Ik denk dat het wezen van een crisis is, misschien wel de belangrijkste kenmerk dat je het niet kunt voorspellen. Dat dingen ook onverwacht gaan. Ik bedoel, laten we teruggaan naar juni. Toen zei iedereen 'nu in de zomer zal het wel rustig zijn, minder besmettingen, dat komt pas in het najaar'. Wat zien we, de zomer is nog niet echt voorbij - hij is weer opnieuw begonnen deze week lijkt het - en toch is het aantal besmettingen fors opgelopen. Het laat zien dat dit virus ons voor hele onverwachte wendingen zet, waarop we ook snel op moeten reageren."
quote:Wollaars: "Maar het laat ook zien, dat de overheid niet zo voorbereid is als de overheid ons telkens doen wil laten geloven."
Die onzekerheid valt wel mee. Zodra er in een bepaald gebied teveel besmettingsgevallen worden geregistreerd volgen er daar tijdelijke maatregelen. Lokale ondernemers worden keurig gecompenseerd en de maatregelen zijn duidelijk voor elke Duitser.quote:Op maandag 14 september 2020 23:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoelang gaan die Duitsers het volhouden om inwoners onzeker te houden of ze volgende week in een lockdown zitten of niet?
Ik ben het met je eens dat er iets moet gebeuren. Maar ik betwijfel of die zeer lokale maatregelen in Nederland kunnen werken.quote:Op maandag 14 september 2020 23:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Die onzekerheid valt wel mee. Zodra er in een bepaald gebied teveel besmettingsgevallen worden geregistreerd volgen er daar tijdelijke maatregelen. Lokale ondernemers worden keurig gecompenseerd en de maatregelen zijn duidelijk voor elke Duitser.
Bovendien zeer lokaal, ik was in juni in Essen waar alle winkels gewoon open waren en de terrassen vol zaten terwijl 100 kilometer oostwaarts in Gtersloh de hele boel op slot zat. Je ziet gewoon dat Rotterdam, Amsterdam en Den Haag hun shit niet meer op orde gaat krijgen en blijven kampen met oplopende aantallen qua besmettingen en de rest van het land daar dus in meetrekken.
Maar als je zegt flikker op met je lockdown is het ook prima hoor, verzin wat leuks. Ik geloof alleen heel erg door wat je in het buitenland ziet dat dat heel gericht effect kan hebben voor de zogenaamde hotspots. Waardoor landelijke maatregelen uit kunnen blijven.
Er hoeft ook geen hek om heen of absurde maatregelen maar (bijvoorbeeld) een week of twee weken terug naar de situatie van voor 1 juli. Tot de cijfers weer dalen en dan kan iedereen lekker zijn gang weer gaan.
Dit is een niet-onderbouwde uitspraak die aantoonbaar is te weerleggen met de simpele feiten.quote:Op maandag 14 september 2020 22:53 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Gelukkig leven we in een land waar de regering zich minder gek laat maken dan in andere landen, zodat wij een relatief relaxte lente hebben gehad. Dat stevig ingrijpen heeft nog nergens geholpen.
Ik zou zeggen lees even. Nog gestaakt in de VS, in de UK al weer opgestart. Je verspreidt fakenews.quote:Op maandag 14 september 2020 23:59 schreef Za het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen?
Wat ik gepost heb klopt gewoon, daarom kom je ook met niets.
Sorry hoor, maar door dit soort uitspraken te doen geef je eigenlijk aan dat je nauwelijks kennis hebt van de Duitse situatie. Aanrader om eens door te lezenquote:Op maandag 14 september 2020 22:58 schreef 4-elements het volgende:
[..]
De cijfers in Duitsland en Belgi waren toch redelijk vergelijkbaar met Nederland? Waarbij Duitsland het misschien net iets beter had, en Belgi zelfs relatief slechter.
Maar jij bent dus voor iedereen in eigen huis opsluiten? Of fan van een totalitaire staat?
Tja, als je besmettingsaantallen zeer laag zijn kun je inderdaad zo te werk gaan maar dan moeten er dus ook hele gebieden zijn met 0 besmettingen. Ideaal zou zijn om onbeperkt zelftests te hebben, twee keer per week te testen en bij positief in thuisquarantaine te gaan.quote:Op maandag 14 september 2020 23:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Die onzekerheid valt wel mee. Zodra er in een bepaald gebied teveel besmettingsgevallen worden geregistreerd volgen er daar tijdelijke maatregelen. Lokale ondernemers worden keurig gecompenseerd en de maatregelen zijn duidelijk voor elke Duitser.
Bovendien zeer lokaal, ik was in juni in Essen waar alle winkels gewoon open waren en de terrassen vol zaten terwijl 100 kilometer oostwaarts in Gtersloh de hele boel op slot zat. Je ziet gewoon dat Rotterdam, Amsterdam en Den Haag hun shit niet meer op orde gaat krijgen en blijven kampen met oplopende aantallen qua besmettingen en de rest van het land daar dus in meetrekken.
Maar als je zegt flikker op met je lockdown is het ook prima hoor, verzin wat leuks. Ik geloof alleen heel erg door wat je in het buitenland ziet dat dat heel gericht effect kan hebben voor de zogenaamde hotspots. Waardoor landelijke maatregelen uit kunnen blijven.
Er hoeft ook geen hek om heen of absurde maatregelen maar (bijvoorbeeld) een week of twee weken terug naar de situatie van voor 1 juli. Tot de cijfers weer dalen en dan kan iedereen lekker zijn gang weer gaan.
Waar ik in elk geval niet in geloof dat het met 1300 besmettingsgevallen per dag vanzelf weer uit dooft. Het gaat alleen maar toenemen natuurlijk. Dus eh, doe iets?
In het VK betreft het de evaluatie van reeds gevaccineerden (trial 2 plus boosters).quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:01 schreef trein2000 het volgende:
Ik zou zeggen lees even. Nog gestaakt in de VS, in de UK al weer opgestart. Je verspreidt fakenews.
Voornamelijk. Dus ook in andere landen (waaronder het VK).quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:03 schreef Za het volgende:
[..]
In het VK betreft het de evaluatie van reeds gevaccineerden (trial 2 plus boosters).
Trial 3 heeft vnl plaats in de VS, en is opgeschort, niks fake nieuws.
Het bijzondere aan de hele situatie rondom het falende test- en BCO-beleid waar Nederland nu een tweede maal in zit is natuurlijk ook dat er nooit een capaciteitsprobleem was ontstaan als er al in een vroeg stadium effectieve maatregelen waren genomen om de R0 weer onder de 1 te krijgen. En dan hadden bij lage aantallen nog prima relatief milde maatregelen kunnen zijn.quote:Op maandag 14 september 2020 23:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Precies als je die lokale haarden nou direct in de kiem zou smoren in plaats van ze eerst over het hele land te laten uitwaaieren. Testcapaciteit speelt inderdaad een essentieel rol, men is aan het opschalen maar zolang dat duurt moet je kijken naar maatregelen om de schade ondertussen te beperken.
En toch vraag ik me af hoeveel mensen dat daadwerkelijk zullen doen. Van het dorp naar de stad kan ik me nog wel voorstellen, maar ga je van Amsterdam naar Almere of van Rotterdam naar Gouda om daar per se een kroeg te bezoeken om Coronamaatregelen te omzeilen?quote:Op maandag 14 september 2020 23:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat er iets moet gebeuren. Maar ik betwijfel of die zeer lokale maatregelen in Nederland kunnen werken.
Ons land is zo klein en dicht bevolkt dat een waterbedeffect wel waarschijnlijk is. Als hier de horeca dicht moet spring ik in de auto en ben ik met een kwartier 3 dorpen verder bij een caf of restaurant. Als meer mensen dat doen bereik je het tegenovergestelde...
Omdat Jaap van Dissel en het OMT gezegd hebben dat mondkapjes geen verschil maken?quote:Op maandag 14 september 2020 23:30 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, ik vrees dat Aboutaleb en Halsema zijn teruggefloten door het kabinet. Het zag er even hoopgevend uit toen ze begonnen met het mondmaskersexperiment. Zou verwachten dat ze - in lijn met vrijwel alle andere landen - eindelijk tot de conclusie zouden komen dat een mondmaskerplicht op drukke plaatsen essentieel is zowel de epidemie in te dammen als de samenleving grotendeels open te kunnen houden. Helaas is het allemaal anders gelopen, en is Nederland nog steeds het zwarte schaap dat weigert de feiten onder ogen te zien.
Je gaat gewoon domweg niet kunnen voorkomen dat mensen samenklonteren en elkaar opzoeken. Mondmaskers zijn een essentile om het niet uit de klauwen te laten lopen als je tegelijkertijd niet terugwel naar een lockdown-scenario. Hoe kan het dan men hier nog steeds weigert te leren van Aziatische landen?
Dat vraag ik me ook af. Ik woon in het grensgebied met Belgi. Toen ze daar de regels verscherpte gingen bergen Belgen hier naar de woonboulevard enzovoort omdat alleen winkelen ook echt in Belgi gehandhaafd werd. Dan kan je wel de grenzen sluiten maar dan komen er weer hele andere problemen vooral economisch.quote:Op maandag 14 september 2020 23:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat er iets moet gebeuren. Maar ik betwijfel of die zeer lokale maatregelen in Nederland kunnen werken.
Ons land is zo klein en dicht bevolkt dat een waterbedeffect wel waarschijnlijk is. Als hier de horeca dicht moet spring ik in de auto en ben ik met een kwartier 3 dorpen verder bij een caf of restaurant. Als meer mensen dat doen bereik je het tegenovergestelde...
Misschien niet naar Almere. Maar even naar Diemen. Of van Rotterdam naar Barendrecht zie ik wel gebeuren ja. En als je dat dan ook gaat sluiten praat je al zo over een impact van een miljoen mensen. Dat kun je nog moeilijk zeer lokaal noemen. Dan zit je al weer op regionale schaal te werken.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:11 schreef Elan het volgende:
En toch vraag ik me af hoeveel mensen dat daadwerkelijk zullen doen. Van het dorp naar de stad kan ik me nog wel voorstellen, maar ga je van Amsterdam naar Almere of van Rotterdam naar Gouda om daar per se een kroeg te bezoeken om Coronamaatregelen te omzeilen?
Dat is idd een keerzijde waar Nederland helaas mee kampt. Qua grootte en bevolkingsdichtheid zijn we het beste te vergelijken met een Duitse deelstaat als Noordrijn-Westfalen. Niet eenvoudig om slechts in bepaalde regio's/steden over te gaan tot sluiting van openbare gelegenheden en dan daadwerkelijk voldoende effectief bezig te zijn. Maar dat had het kabinet zich een paar maanden geleden toch ook wel kunnen bedenken lijkt me. Als het voorkomen van een nieuwe lockdown en het voorkomen van een nieuwe ziekenhuispiek de ultieme doelen zijn dan hadden ze toch wel moeten beseffen dat een optimaal test- en BCO-beleid essentieel is om te slagen? Want dat zijn de hoofdinstrumenten die je hebt om de epidemie in te dammen, samen met de eigen verantwoordelijkheid van burgers om hun eigen gezondheid en die van anderen niet onnodig in gevaar te brengen.quote:Op maandag 14 september 2020 23:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vrees dat we dat punt op dit moment voorbij aan het gaan zijn. Immers als je het testen moet terugschroeven wordt dat soort onderzoek heel lastig. En daarmee zijn we gelijk hij de kern van het probleem.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:12 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Omdat Jaap van Dissel en het OMT gezegd hebben dat mondkapjes geen verschil maken?
Het waarom en dus daarachter is nog frustrerender helaas.
Kijk we hoeven niet achterlijk op straat mondkapjes te dragen maar op sommige plekken binnen mag het verplicht worden.
Eerst maar eens inkaderen waar het daadwerkelijk mis gaat nu. Dan kan je daar gepaste maatregelen op treffen.
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Je moet alleen eerst duidelijk hebben waar het mis gaat.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:13 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Ik woon in het grensgebied met Belgi. Toen ze daar de regels verscherpte gingen bergen Belgen hier naar de woonboulevard enzovoort omdat alleen winkelen ook echt in Belgi gehandhaafd werd. Dan kan je wel de grenzen sluiten maar dan komen er weer hele andere problemen vooral economisch.
Kortom zeer lokaal ingrijpen zoals in Duitsland (volgens jou, ik neem het van je aan) gebeurt gaat in Nederland waarschijnlijk niet of althans verminderd effect sorteren. Zijn we het daar over eens?quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:17 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dat is idd een keerzijde waar Nederland helaas mee kampt. Qua grootte en bevolkingsdichtheid zijn we het beste te vergelijken met een Duitse deelstaat als Noordrijn-Westfalen. Niet eenvoudig om slechts in bepaalde regio's/steden over te gaan tot sluiting van openbare gelegenheden en dan daadwerkelijk voldoende effectief bezig te zijn. Maar dat had het kabinet zich een paar maanden geleden toch ook wel kunnen bedenken lijkt me. Als het voorkomen van een nieuwe lockdown en het voorkomen van een nieuwe ziekenhuispiek de ultieme doelen zijn dan hadden ze toch wel moeten beseffen dat een optimaal test- en BCO-beleid essentieel is om te slagen? Want dat zijn de hoofdinstrumenten die je hebt om de epidemie in te dammen, samen met de eigen verantwoordelijkheid van burgers om hun eigen gezondheid en die van anderen niet onnodig in gevaar te brengen.
Nogmaals in het VK zijn de vaccinatierondes voorbij (zelfs in Brazili zo goed als) het "hervatten" betreft evaluatie werkzaamheden van reeds gevaccineerden uit trial 2.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:07 schreef trein2000 het volgende:
Voornamelijk. Dus ook in andere landen (waaronder het VK).
Als je Rotterdam zou aanpakken niet je Barendrecht er ook bij doen, dat ligt letterlijk tegen elkaar raamquote:Op dinsdag 15 september 2020 00:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Misschien niet naar Almere. Maar even naar Diemen. Of van Rotterdam naar Barendrecht zie ik wel gebeuren ja. En als je dat dan ook gaat sluiten praat je al zo over een impact van een miljoen mensen. Dat kun je nog moeilijk zeer lokaal noemen. Dan zit je al weer op regionale schaal te werken.
En ik denk dat je daar in Nederland toch op uitkomt als je effect wilt sorteren. Maakt wel gelijk de impact een stuk groter en daarmee de afweging een stuk lastiger.
Ja eens, teststraten overspoeld is een groot probleem.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vrees dat we dat punt op dit moment voorbij aan het gaan zijn. Immers als je het testen moet terugschroeven wordt dat soort onderzoek heel lastig. En daarmee zijn we gelijk hij de kern van het probleem.
Gewoon de gehele veiligheidsregio aanpakken bij maatregelen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je Rotterdam zou aanpakken niet je Barendrecht er ook bij doen, dat ligt letterlijk tegen elkaar raamMisschien moet je voor de hele Randstad weer terug naar de situatie van 1 juni tot 1 juli, dan hoeft er helemaal niks op slot maar wel beperkingen t.a.v. aantal bezoekers. We zijn ook best snel weer van maximaal 30 mensen naar geen limiet gegaan. Logisch omdat het toen zo goed ging, maar nu dus niet.
https://www.rijksoverheid(...)i-in-eenvoudige-taal
Volgens mij heeft Rutte in een van zijn eerdere persconferenties ook concreet zoiets geopperd dat bezoekersaantallen om laag moeten in de vorm van een stap terug, of in elk geval mee gedreigd.
Zullen we dat maar even niet doen? Die strikte casusdefinitie is in februari maart immers ook zo goed bevallen. Dat lijkt me het domste wat je kunt doen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Wellicht de criteria om in aanmerking te komen voor een test aanpassen dan?
En wat was de leeftijd van deze mensen, tuurlijk is het kut dit werk in deze situatie te moeten doen, Maar hoeveel % was onder 60?quote:Op maandag 14 september 2020 22:08 schreef LaCatastrophe het volgende:
[..]
Er waren cohort IC afdelingen opgezet op het OK complex, en ook nog een IC in de kelder.
Ik ben het min of meer vergeten: de tekorten, hergebruiken van jassen, tekort aan propofol waardoor mensen niet goed in slaap gehouden konden worden aan de beademing (slechts midazolam en morfine, spuiten voor in de infuuspomp hergebruiken etc) en patinten soort van bewust aan het verzuipen waren in hun longvocht zonder familie aanwezig.
Van de 36 bedden op mijn afdeling waren 32 bedden bezet met Covid patinten.
Dat lijkt mij ook het meest voor de hand liggend. Maar dan praat je dus al weer over regionaal en niet lokaal ingrijpen. Met hele andere nevenschade als gevolgquote:Op dinsdag 15 september 2020 00:28 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Gewoon de gehele veiligheidsregio aanpakken bij maatregelen.
Precies, we zijn ook wel erg voorzichtig hier met wie we misschien wel kunnen kwetsen. Duitsers hebben dat veel minder.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:28 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Gewoon de gehele veiligheidsregio aanpakken bij maatregelen.
Verminderend effect idd. Als je de kroegen/restaurant in Amsterdam, Rotterdam, Leiden en Utrecht voor onbepaalde tijd sluit zullen er bijvoorbeeld zeker studenten zijn die met hun gratis OV even naar Groningen gaan reizen. Het aantal mensen dat bereid is om bij een lokale 'lockdown' verderop vertier te zoeken zal zeker niet net zo groot zijn als de oorspronkelijke groep horecagangers, maar je moet er wel rekening mee houden. Ook omdat je weer extra reisbewegingen hebt.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kortom zeer lokaal ingrijpen zoals in Duitsland (volgens jou, ik neem het van je aan) gebeurt gaat in Nederland waarschijnlijk niet of althans verminderd effect sorteren. Zijn we het daar over eens?
Want dan kan dat constante gewijs naar het oosten ook wel ff een tandje minder. Dan praten we immers over een heel ander caliber maatregelen met een heel andere gehalte nevenschade.
Jippie Zweden, waar de curve hetzelfde liep. Ook daar zijn de verzorgingstehuizen verwaarloosd.... maar ga go on with lifequote:Op maandag 14 september 2020 23:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Waar ik in elk geval niet in geloof dat het met 1300 besmettingsgevallen per dag vanzelf weer uit dooft. Het gaat alleen maar toenemen natuurlijk. Dus eh, doe iets?
Idealiter testen we natuurlijk iedereen zsm en is er snel een uitslag.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zullen we dat maar even niet doen? Die strikte casusdefinitie is in februari maart immers ook zo goed bevallen. Dat lijkt me het domste wat je kunt doen.
Sowieso regionaal ingrijpen ja, lokaal is Nederland te klein voor.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook het meest voor de hand liggend. Maar dan praat je dus al weer over regionaal en niet lokaal ingrijpen. Met hele andere nevenschade als gevolg
In Wuhan testte men 9,9 (!) miljoen mensen en resulteerde dat maar in 300 positieve tests (slechts 0,003%). Toch zijn de Chinezen er blijkbaar van overtuigd dat de investering die je moet doen om zoveel mensen preventief te testen zich ruimschoots terugbetaald als je daarmee een hele stad/regio virusvrij kunt krijgenquote:Op dinsdag 15 september 2020 00:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ja eens, teststraten overspoeld is een groot probleem.
Kennis van mij uit Dordrecht werd van daag verteld dat zij alleen nog in Amsterdam terecht kon voor een test.
Ik dacht dat het een lab probleem eas trouwens?
Maar goed, daarom nu graag al maatregelen, testcapaciteit opschroeven.
Overigebs test een gigantisch oercentage negatief. Wellicht de criteria om in aanmerking te komen voor een test aanpassen dan?
Maarja dan moetje wel de presymptomatische patinten mee kunnen nemen.
Als ik @Elan zo volg de afgelopen weken/maanden denk ik niet dat ie net als ik een heel groot voorstander is van de beruchte Zweedse strategiequote:Op dinsdag 15 september 2020 00:32 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Jippie Zweden, waar de curve hetzelfde liep. Ook daar zijn de verzorgingstehuizen verwaarloosd.... maar ga go on with life
En belangrijker, je volledige vrijheid kan genieten. Uiteindelijk blijven we gewoon met al die kutregels zoals afstand houden van het begin opgescheept zitten en blijft het ons dagelijks leven constant beheersen en beperken.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:36 schreef Gretzl het volgende:
[..]
In Wuhan testte men 9,9 (!) miljoen mensen en resulteerde dat maar in 300 positieve tests (slechts 0,003%). Toch zijn de Chinezen er blijkbaar van overtuigd dat de investering die je moet doen om zoveel mensen preventief te testen zich ruimschoots terugbetaald als je daarmee een hele stad/regio virusvrij kunt krijgenAls je eenmaal niemand meer positief test dan kun je het aantal preventieve tests natuurlijk ook terugschroeven.
Net zoals Nieuw-Zeeland in de periode van +100 dagen dat ze geen binnenlandse coronagevallen hadden ook niet meer massaal hoefde te testen
Kijk maar dat is goed. Als het in Groningen mis gaat is er geen enkele reden waarom ze in Sittard niet kunnen voetballen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Sowieso regionaal ingrijpen ja, lokaal is Nederland te klein voor.
Toen het virus net de kop op stak waren er die drie burgemeesters in Brabant die met z'n drien heel de provincie hebben lamgelegd omdat het daar toen al niet goed ging. Terwijl in de rest van Nederland nog gewoon alles open was en de voetbalwedstrijden door gingen.
Bron?quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:38 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Je bent je er hopelijk van bewust dat Rutte III feitelijk dezelfde doelen nastreeft als de Zweedse regering, maar het alleen iets anders verkoopt? (Lees: als een vaag beleid van 'maximaal controleren', dat nergens ter wereld zo heet)
Ja true, al heb ik mijn twijfels bij chinese stats. Dat is altijd in de trant van verkiezingen met dictators.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:36 schreef Gretzl het volgende:
[..]
In Wuhan testte men 9,9 (!) miljoen mensen en resulteerde dat maar in 300 positieve tests (slechts 0,003%). Toch zijn de Chinezen er blijkbaar van overtuigd dat de investering die je moet doen om zoveel mensen preventief te testen zich ruimschoots terugbetaald als je daarmee een hele stad/regio virusvrij kunt krijgenAls je eenmaal niemand meer positief test dan kun je het aantal preventieve tests natuurlijk ook terugschroeven.
Net zoals Nieuw-Zeeland in de periode van +100 dagen dat ze geen binnenlandse coronagevallen hadden ook niet meer massaal hoefde te testen
Niet alleen dat. Zweden is qua mentaliteit en bevolkingsdichtheid totaal onvergelijkbaar met Nederland. Dat is echt appels met peren vergelijken.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:38 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Als ik Elan zo volg de afgelopen weken/maanden denk ik niet dat ie net als ik groot voorstander is van de Zweedse strategie.
Je bent je er hopelijk van bewust dat Rutte III feitelijk dezelfde doelen nastreeft als de Zweedse regering, maar het alleen iets anders verkoopt? (Lees: als een vaag beleid van 'maximaal controleren', dat nergens ter wereld zo heet)
Dan heb je de Zweedse strategie niet begrepen... Daar hebben ze ingezet op de jongeren laten besmetten en gefaald in ouderen beschermen waar de big jaap van dissel van daar ook excuses voor heeft aangeboden. Hier is ingezet op langzame verspreiding hoewel de lockdown (kleintje hier), niet heel veel verschilde.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:38 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Als ik Elan zo volg de afgelopen weken/maanden denk ik niet dat ie net als ik groot voorstander is van de Zweedse strategie.
Ik zie dat op zichzelf als een goede uitweg. Maar ik vraag mij wel af of dat kan gaan werken. Je vraagt dan immers nogal iets van mensen op het gebied van zelfdiscipline en verantwoordelijkheid nemen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ja true, al heb ik mijn twijfels bij chinese stats. Dat is altijd in de trant van verkiezingen met dictators.
Die thuis/sneltest mag wat mij betreft zsm gemplementeerd worden.
Was het er maar. Test jezelf dagelijks in een gewoonte.
Kastje geeft je viruswaarden aan en je neemt maatregelen.
Ergens heb ik daar meer hoop op dan een vaccin. Genoeg positieve geluiden over snelle tests. Nu nog uitrollen en verbeteren.
Nee dat is het niet, dat is het grappige van het hele verhaal. Het is niet alleen Zweden, ja zij als west Europees land liggen in de media omdat de cijfers betrouwbaar zijn. Er zijn andere landen die hetzelfde pad genomen hebben en daar zijn ook de ic's niet overbelast of zoveel meer doden gevallen. Google het zelf maar. Laat je niet gek maken, het virus volgt het geld.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Niet alleen dat. Zweden is qua mentaliteit en bevolkingsdichtheid totaal onvergelijkbaar met Nederland. Dat is echt appels met peren vergelijken.
Exact. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde einddoel, een normaal leven (zoals vroeger) met zoveel mogelijk vrijheid waarin de wereldeconomie ook weer sprongen voorwaarts maaktquote:Op dinsdag 15 september 2020 00:39 schreef Elan het volgende:
[..]
En belangrijker, je volledige vrijheid kan genieten. Uiteindelijk blijven we gewoon met al die kutregels zoals afstand houden van het begin opgescheept zitten en blijft het ons dagelijks leven constant beheersen en beperken.
Het vergt alleen wel een grote inspanning om op dat punt te komen.
Ik heb het nu alleen over het grensgebied. Je wilt niet weten hoeveel mensen van Nederland naar Belgi gaan voor goedkoper tabak bier en benzine. Of hoeveel Belgen naar Nederland komen omdat hier levensmiddelen veel goedkoper zijn. Beide leveren niet over de grens. Dan heb ik het nog niet eens over mensen die over de grenswerken en families die over de grens wonen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:21 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Je moet alleen eerst duidelijk hebben waar het mis gaat.
Stel het zijn cafe's bv dan doe je de max aantal bezoekers omlaag.
Je gaat eerder naar een ander lokaal cafe dan 45 min rijden en drinken.
Is het bv de supermarkt of middelbare school doe je een mondkapjesplicht + digitaal les geven en online bezorgen stimuleren.
Zijn het kantoren dan thuiswerken verplicht waar mogelijk.
Zijn het huisfeestjes dan max 6 mensen,niet langer vrijblijvend advies in de betreffende veiligheidsregio.
Met dit alles zijn veel dingen belangrijk: goede communicatie, onderzoek, weten waar het probleem zit, flexibel zijn, denken in oplossingen en rationeel te werk gaan.
Delft zou een prima test case hiervoor kunnen zijn nu maar dan moet je niet vervallen in afschuiven, paarse krokodil praktijken en onzinnige symboolmaatregelen innde trant van we doen iets.
Dan krijg je weer een 1984 oplossing door bv een app te hebben waar tests in gepload worden die je vervolgens moet laten zien om binnennte komen bj het concert, voetbalwedstrijd, cafe, restaurant etc.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zie dat op zichzelf als een goede uitweg. Maar ik vraag mij wel af of dat kan gaan werken. Je vraagt dan immers nogal iets van mensen op het gebied van zelfdiscipline en verantwoordelijkheid nemen.
Als ik dan nu al hoor dat de ggd regelmatig mensen belt die in de supermarkt blijken te lopen vraag ik mij af of dat goed gaat.
Maar dan moet je dus de privacywetgeving op zij zetten. Tot nu toe lijkt men daar nog niet zo happig op...quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:52 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Dan krijg je weer een 1984 oplossing door bv een app te hebben waar tests in gepload worden die je vervolgens moet laten zien om binnennte komen bj het concert, voetbalwedstrijd, cafe, restaurant etc.
Of als de meerderheid zich eraan houdt is het wellicht genoeg om de cijfers verwaarloosbaar te hebben.
Ik geloof dat een laagdrempelige test met snelle uitslag een hoop wel op lost.
Voor een verjaardag, graag iedereen even testen.
Voordat je naar werk/school gaat, testen.
Gooi er wat campagnes tegen aan icm met bv een stoplichtsysteem voor veiligheidsregio's en de kans om corona op te lopen is veel kleiner.
Eh dit is de Zweden strategie niet. De Zweden strategie is om vanaf het begin een pakket regels neer te leggen en daar niet meer vanaf te wijken. Op dit moment zijn de regels in Zweden strenger dan in Nederland. Maar hun hebben vanaf het begin gezegd wij gaan niet in lock down zodat er economisch rust is bij bedrijven.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:42 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Dan heb je de Zweedse strategie niet begrepen... Daar hebben ze ingezet op de jongeren laten besmetten en gefaald in ouderen beschermen waar de big jaap van dissel van daar ook excuses voor heeft aangeboden. Hier is ingezet op langzame verspreiding hoewel de lockdown (kleintje hier), niet heel veel verschilde.
Vrijwel precies de Nederlandse situatie. Herinner je nog de strategie die er op de RIVM-website stond?quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:42 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Dan heb je de Zweedse strategie niet begrepen... Daar hebben ze ingezet op de jongeren laten besmetten en gefaald in ouderen beschermen waar de big jaap van dissel van daar ook excuses voor heeft aangeboden. Hier is ingezet op langzame verspreiding hoewel de lockdown (kleintje hier), niet heel veel verschilde.
quote:"Dat leidt tot een geleidelijke verspreiding, onder groepen die het minste risico lopen."
Als je puur kijkt naar de exacte maatregelen zijn er wel verschillen tussen NL en SE, maar ik vind het interessanter om te focussen op de hoofdstrategie. Je kunt niet ontkennen dat die van beide landen enorm veel op elkaar lijkt. De regels/restricties/voorschriften zijn slechts een middel om de strategische doelen te bereiken hequote:Op dinsdag 15 september 2020 00:55 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Eh dit is de Zweden strategie niet. De Zweden strategie is om vanaf het begin een pakket regels neer te leggen en daar niet meer vanaf te wijken. Op dit moment zijn de regels in Zweden strenger dan in Nederland. Maar hun hebben vanaf het begin gezegd wij gaan niet in lock down zodat er economisch rust is bij bedrijven.
Klopt, is ook een probleem. En ook waarom een nieuw Zeeland vergelijking niet werkt.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:51 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik heb het nu alleen over het grensgebied. Je wilt niet weten hoeveel mensen van Nederland naar Belgi gaan voor goedkoper tabak bier en benzine. Of hoeveel Belgen naar Nederland komen omdat hier levensmiddelen veel goedkoper zijn. Beide leveren niet over de grens. Dan heb ik het nog niet eens over mensen die over de grenswerken en families die over de grens wonen.
Met 45 minuten zit ik in 2 andere provincies en 1 andere land. Met 10 minuten zit ik al in een andere land. Ik heb vroeger in Utrecht gewoond. Dan zit je ook met 20 min in de trein in Amsterdam. Het laat gewoon zien hoe klein Nederland is.
Daarom zullen we in Europa imo toch zo snel mogelijk naar groene zones toe moeten van landen die precies dezelfde doelen (lees: maximaal aanvaardbare aantal infecties nastreven) en onderling geen reisbeperkingen hoeven in te voeren. Ik besef wel dat dat op niveau van de hele EU al een lastig verhaal wordt. Maar met een aantal landen moet het zeker mogelijk zijn om op 1 lijn te gaan zitten.quote:Op dinsdag 15 september 2020 00:59 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Klopt, is ook een probleem. En ook waarom een nieuw Zeeland vergelijking niet werkt.
Maar een noord rijn westfalen wel. Als zij het zo veel beter doen dan wij in een vergelijkbare setting gaat er hier toch iets mis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |