Ik voer mijn vissen en garnalen momenteel dit als hoofdvoer.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 22:40 schreef Droopie het volgende:
Bedankt voor de adviezen, heb vandaag 5 extra garnalen gehaald.
Ze voor de eerste keer gevoerd, maar ik moet ze denk eerst een paar dagen met rust laten.
Met zijn 10en zijn er nu een paar die zich wat vaker laten zien, maar echt verstoppen vinden ze heerlijk.
Vraag me alleen af zouden ze zich nou ook verstoppen zonder vissen erbij.
Oja, een wafer is een wit papiertje, zodat er geen troep achter blijft?
Een wafer is visvoer in pilletje vorm, voor bodemvissen en garnalen dus.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 22:40 schreef Droopie het volgende:
Oja, een wafer is een wit papiertje, zodat er geen troep achter blijft?
Een beginnende bak bedoel je. Genieten om te zien hoe alles ontwikkeld.quote:Op zaterdag 1 april 2023 00:35 schreef Droopie het volgende:
Ik heb nu 10 slakjes, 5 visjes..
10 garnalen, waarvan 1 zwanger.
Laat ze maar even met rust, kan de bak resetten, de slakken verwijderen, maar rust is het beste
Volgens mijn buren zitten er ook wormpjes in de grond.
Lang verhaal kort, een beginners bak
Sera heeft prima voer en is vrijwel overal gemakkelijk verkrijgbaar.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 23:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik voer mijn vissen en garnalen momenteel dit als hoofdvoer.
Dat zakje rechts is "Hikari Medake No Mai Next".
Dat zijn hele fijne korreltjes die in het begin blijven drijven en dan zakken.
Ideaal voor de kleinste visjes, zoals m'n Boraras Brigittae maar ook de iets grotere vissen lusten het wel.
Dan helemaal links een slagje grotere "Hikari Micro Pellets" die vooral gegeten worden door de Honing Gourami's. En alles wat op de bodem valt, dat snoepen de corydoras wel op.
Voorheen ook garnalen maar helaas zit er geen garnaal meer in nu (heb de laatste die ik vond verhuisd naar m'n garnalenbak).
En in het midden de Sera Vipachips Nature die erg in de smaak vallen bij de corydora's.
Het is verder geen aanbeveling of wat dan ook. Iedereen heeft z'n eigen voorkeuren wel qua voer denk.
Voor de garnalen heb ook nog wat voedersticks met spinazie en brandnetel. Geen idee wat hun voorkeur is maar het gaat altijd schoon op
[ afbeelding ]
En er ligt in de kast altijd nog wel wat extra's om te variëren
[ afbeelding ]
Hangt er vanaf in mijn whatsapp groep sturen mensen elke maand een icp test de deur uit, wat 30 tot 40 euro kost, Tel daarbij het zee zout 50/70 euro per 2/3 maand of als je niet ververst de all in one toevoegingen bij .. osmose altijd aanmaken en er gaat altijd wel 1 koraal slecht dat je je vrije dag mag spenderen om het probleem uit te zoeken, ikzelf heb lederkoralen, alles mag misgaan het overleeft het toch wel ! De prijzen zijn de afgelopen jaren echt de pan uitgerezen, wij ruilen onderling veel en verkopen stekjes voor vriendenprijsjes anders is het bijna niet meer te doen.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 11:40 schreef Ferdii het volgende:
Zijn hier mensen met een zee aquarium?
wij hebben een ruime tijd een "gewoon" aquarium gehad van 240 liter. Nu gaat we verhuizen en krijgen we een perfect plekje voor een grotere bak (+/- 500 liter). We twijfelen of we een nieuwe uitdaging gaan starten, een zee aquariumDe aanschaf kosten zijn niet zo belangrijk, vaste kosten willen we wel graag eerst meer zicht op krijgen. Heeft iemand een grove schatting voor vaste uitgaven bij zee aquarium tov "normaal"? of zit het hem met name in de aanschafkosten?
Je komt jou ook overal tegen hier... Anyway mooie bak is het, heb hem in het zwart.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 20:36 schreef AchJa het volgende:
Liep vandaag in de lokale kringloop tegen een complete witte Juwel Rio LED 125 aan, inclusief Co2 installatie en allerlei meuk. Kon het hele circus meenemen voor 60 euro, daar hoefde ik niet heel lang over na te denken.
Nu dus 2 aquariums hier...![]()
quote:
Ben nu echt aan het nadenken wat ik ga doen, of beide, of de 100 liter inwisselen voor de Rio 125...quote:Anyway mooie bak is het, heb hem in het zwart.
Ik ga ook maar eens verdiepen in CO2, mijn planten doen het niet goedll
Bekend probleempje met voederautomaten of mensen die te veel voer in de bak gooien...quote:Op zondag 13 augustus 2023 13:11 schreef qajariaq het volgende:
Bij terugkomst lag er dus een berg voer op de bodem onder de automaat. Aan de voorraad te zien hebben de beesten dus in minder dan een maand voor meer dan een half jaar voer gehad. Ruit bruin en de hele bak dicht gegroeid met planten.
Voer grotendeel weg geheveld. Planten behoorlijk in zitten snoeien, had ik waarschijnlijk niet moeten doen en een behoorlijk forse waterwissel gedaan, mogelijk ook al niet slim omdat ik daarna een witte waas kreeg (algenbloei). Om die reden een week het licht uit gelaten
Je hebt gewoon een ongeluk gehad waardoor de waardes uit het lood liggen en de bak een flinke tik gehad heeft.quote:Op zondag 13 augustus 2023 13:11 schreef qajariaq het volgende:
Voorinfo: Mijn bak is 800 liter groot met een klein visbestand, redelijk veel planten en de temperatuur twintig graden, in de zomer vaak iets hoger.
[..]
Dat dus...quote:
Tja mijn ervaring is anders en heb het wel weg gekregen... Juist met goed fatsoen.quote:Op maandag 14 augustus 2023 15:21 schreef qajariaq het volgende:
Kroos ga ik er niet in doen want dan krijg je niet met goed fatsoen weer weg is mijn ervaring met een kleinere bak, met dit oppervlak is dat helemaal niet te doen
Voer klaarzetten in kleine porties dan moet er wel bijna dagelijks langs gegaan worden, dat wil ik dus tot eens per week of minder beperken. Afgelopen winter lukte dat wel met dat witte oplosvoer in een visvormblokje en een amandelblad per week door een persoon die gewoon doet wat je vraagt en geen eigen invulling geeft. Toen had ik alleen weer dat de verwarming uitviel en dat niet werd opgemerkt. Die schade viel toen wel mee, de bak was nog 16 graden dat ik thuis kwam en dat heeft weinig merkbare gevolgen gehad.quote:Op maandag 14 augustus 2023 16:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat hier heel snel groeit als drijfplant en ook nog makkelijk te verwijderen valt, is Salvinia.
Ik schep af en toe ongeveer de helft met de handen uit de bak en dat groeit snel weer aan.
Helaas heb ik ook eendenkroos waar ik nooit meer vanaf kom maar de Salvinia is wel welkom.
Voer klaarzetten in porties (bewaardoosjes voor contactlens ofzo), per keer is het meest handig denk ik.
M'n oom en tante hebben ooit eens iemand op hun koi vijver laten passen, daar is ook een kwartaalvoorraad aan voer doorheen gegaan in 3 weken.
In mijn vakantie werden de vissen 2x per week gevoerd (eigenlijk iedere 4 dagen) en dat ging prima.quote:Op maandag 14 augustus 2023 17:03 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voer klaarzetten in kleine porties dan moet er wel bijna dagelijks langs gegaan worden, dat wil ik dus tot eens per week of minder beperken. Afgelopen winter lukte dat wel met dat witte oplosvoer in een visvormblokje en een amandelblad per week door een persoon die gewoon doet wat je vraagt en geen eigen invulling geeft. Toen had ik alleen weer dat de verwarming uitviel en dat niet werd opgemerkt. Die schade viel toen wel mee, de bak was nog 16 graden dat ik thuis kwam en dat heeft weinig merkbare gevolgen gehad.
Ik kan ook eens zien of ik die voerautomaat dusdanig kan verbouwen dat er domweg niet grotere porties gegeven kunnen worden maar dan wel zodanig dat ie niet vast loopt.
Uiteindelijk wil je een balans, maar het ligt wel een beetje aan het doel van je aquarium.quote:Op maandag 14 augustus 2023 16:51 schreef Watuntrik het volgende:
Bruine algen zijn overwegend Diatomeeën en die gaan vanzelf weer weg wanneer het overschot aan voedingstoffen weg is. Althans weg zijn ze nooit en een bak met water zonder algen bestaat niet. Maar een bak in de goede balans met gezond groeiende planten hebben algen niet de overhand.
Dus die bruine algen moet je dus ook gewoon even uitzitten en de natuur in de bak zijn gangetje laten gaan.
[..]
Dat dus...Kan van weken tot maanden duren... Er is geen aquarium hetzelfde, ze leven allemaal hun eigen leven.
[..]
Tja mijn ervaring is anders en heb het wel weg gekregen... Juist met goed fatsoen.Je kunt alles weg krijgen maar dan moet je er wel wat voor doen. En dat is volharden, soms in blijven weghalen en ergens anders blijven afwachten.
Eendenkroos is heel erg goed omdat het bizar snel groeit en dus heel effectief werkt. Er bestaat ook zoiets als de "Eendenkroos Index" Juist omdat dit zo'n uiterst hongerig en snelgroeiend plantje is kun je aan de kleur van eendenkroos zien wanneer je genoeg plantenvoeding of te weinig hebt. Verkleurd eendenkroos lichter groen dan normaal dan heb je te weinig. En dat is het teken dat je moet gaan bijvoeden. Of paar weken lang klooien om het eruit te krijgen.
Moeilijk en lastig zijn moeilijk en lastig te meten termen...
Maar er zijn alternatieven zat die gemakkelijker zijn qua weghalen, maar dan net weer wat lastiger gezond te houden omdat ze meer behoefte aan licht hebben. Bij deze soorten is het wat lastiger om te bepalen of de lichtsterkte of de voeding de veroorzaker van de klacht is wanneer deze niet goed willen groeien.
https://www.aquarium-plan(...)g/11/limnobium-/1266
https://www.aquarium-plan(...)/salvinia-minima/105
Wanneer je het echt goed wil doen, dan heb je altijd teveel licht met een dimmer...![]()
Dat is een commercieel geinjecteerde misopvatting...quote:Op maandag 14 augustus 2023 20:07 schreef Jordy-B het volgende:
Filtratie is een betrouwbaardere manier dan licht blokkeren met drijfplanten of proberen met snelgroeiende planten het water te reinigen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |