abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208525249
Bedankt voor de adviezen, heb vandaag 5 extra garnalen gehaald.
Ze voor de eerste keer gevoerd, maar ik moet ze denk eerst een paar dagen met rust laten.

Met zijn 10en zijn er nu een paar die zich wat vaker laten zien, maar echt verstoppen vinden ze heerlijk.

Vraag me alleen af zouden ze zich nou ook verstoppen zonder vissen erbij.

Oja, een wafer is een wit papiertje, zodat er geen troep achter blijft?
Hell To The Liars
pi_208525810
Het verstoppen komt wel goed. De laatste keer dat ik ze geteld heb waren het er 24. Ik heb er ooit 10 gekocht. Nu zijn het veel meer die zitten overal.

Ze zijn redelijk onverstoorbaar ik denk dus niet dat ze zich verstoppen, ze zitten gewoon graag tussen de planten die zie je minder goed.

Qua eten geef ik color tabletjes veel minder dan zou moeten. Daarnaast vlokken voor de vissen en tabletje voor de grondvissen die garnalen eten het allemaal. Ze houden de bak dus schoon. Zo nu en dan een stuk komkommer.

Je hebt ook stocks, die je recht op zet met voer er aan, leuk om ze eens wat dichterbij te lokken
pi_208526159
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 22:40 schreef Droopie het volgende:
Bedankt voor de adviezen, heb vandaag 5 extra garnalen gehaald.
Ze voor de eerste keer gevoerd, maar ik moet ze denk eerst een paar dagen met rust laten.

Met zijn 10en zijn er nu een paar die zich wat vaker laten zien, maar echt verstoppen vinden ze heerlijk.

Vraag me alleen af zouden ze zich nou ook verstoppen zonder vissen erbij.

Ik voer mijn vissen en garnalen momenteel dit als hoofdvoer.

Dat zakje rechts is "Hikari Medake No Mai Next".
Dat zijn hele fijne korreltjes die in het begin blijven drijven en dan zakken.
Ideaal voor de kleinste visjes, zoals m'n Boraras Brigittae maar ook de iets grotere vissen lusten het wel.

Dan helemaal links een slagje grotere "Hikari Micro Pellets" die vooral gegeten worden door de Honing Gourami's. En alles wat op de bodem valt, dat snoepen de corydoras wel op.
Voorheen ook garnalen maar helaas zit er geen garnaal meer in nu (heb de laatste die ik vond verhuisd naar m'n garnalenbak).

En in het midden de Sera Vipachips Nature die erg in de smaak vallen bij de corydora's.

Het is verder geen aanbeveling of wat dan ook. Iedereen heeft z'n eigen voorkeuren wel qua voer denk.

Voor de garnalen heb ook nog wat voedersticks met spinazie en brandnetel. Geen idee wat hun voorkeur is maar het gaat altijd schoon op :P

En er ligt in de kast altijd nog wel wat extra's om te variëren :P

pi_208532699
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 22:40 schreef Droopie het volgende:
Een wafer is visvoer in pilletje vorm, voor bodemvissen en garnalen dus.

Door niet overdreven veel te voeren en wel een filtertje te hebben en regelmatig water te verversen blijft er eigenlijk nooit voedsel over. De garnalen doen het prima op de restjes visvoer.

Hier ooit met garnalen beginnen en pas later vissen erbij. In fases een steeds grotere bak en dus ook steeds meer garnalen en beperkt andere vissen. Dode vissen ruimen de garnalen op en bij te kort voer verdwijnen er mysterieus een deel garnalen.

Voeren doe ik een paar keer per week maar als ik op vakantie ben durf ik ook best een weekje over te slaan. Als het meerdere weken wordt dan dunt het aantal garnalen wat uit...
pi_208610031
Ik heb nu 10 slakjes, 5 visjes..
10 garnalen, waarvan 1 zwanger.

Laat ze maar even met rust, kan de bak resetten, de slakken verwijderen, maar rust is het beste

Volgens mijn buren zitten er ook wormpjes in de grond.
Lang verhaal kort, een beginners bak :P
Hell To The Liars
pi_208613059
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 00:35 schreef Droopie het volgende:
Ik heb nu 10 slakjes, 5 visjes..
10 garnalen, waarvan 1 zwanger.

Laat ze maar even met rust, kan de bak resetten, de slakken verwijderen, maar rust is het beste

Volgens mijn buren zitten er ook wormpjes in de grond.
Lang verhaal kort, een beginners bak :P
Een beginnende bak bedoel je. Genieten om te zien hoe alles ontwikkeld.

Als die jonge garnalen een kans moeten hebben moet je zorgen voor voldoende schuilgelegenheid waar de vissen niet bij kunnen. Dat kan met wat pijpjes waar de vissen niet in kunnen of met een pluk java mos (of xmass mos). Zonder schuilplek zijn ze al op voor je ze goed en wel gezien hebt.

Welke regio woon je? Kopen is (veel) duurder dan delen.
pi_208916512
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik voer mijn vissen en garnalen momenteel dit als hoofdvoer.

Dat zakje rechts is "Hikari Medake No Mai Next".
Dat zijn hele fijne korreltjes die in het begin blijven drijven en dan zakken.
Ideaal voor de kleinste visjes, zoals m'n Boraras Brigittae maar ook de iets grotere vissen lusten het wel.

Dan helemaal links een slagje grotere "Hikari Micro Pellets" die vooral gegeten worden door de Honing Gourami's. En alles wat op de bodem valt, dat snoepen de corydoras wel op.
Voorheen ook garnalen maar helaas zit er geen garnaal meer in nu (heb de laatste die ik vond verhuisd naar m'n garnalenbak).

En in het midden de Sera Vipachips Nature die erg in de smaak vallen bij de corydora's.

Het is verder geen aanbeveling of wat dan ook. Iedereen heeft z'n eigen voorkeuren wel qua voer denk.

Voor de garnalen heb ook nog wat voedersticks met spinazie en brandnetel. Geen idee wat hun voorkeur is maar het gaat altijd schoon op :P

[ afbeelding ]

En er ligt in de kast altijd nog wel wat extra's om te variëren :P

[ afbeelding ]
Sera heeft prima voer en is vrijwel overal gemakkelijk verkrijgbaar.
pi_208925353
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2023 11:40 schreef Ferdii het volgende:
Zijn hier mensen met een zee aquarium?

wij hebben een ruime tijd een "gewoon" aquarium gehad van 240 liter. Nu gaat we verhuizen en krijgen we een perfect plekje voor een grotere bak (+/- 500 liter). We twijfelen of we een nieuwe uitdaging gaan starten, een zee aquarium :Y De aanschaf kosten zijn niet zo belangrijk, vaste kosten willen we wel graag eerst meer zicht op krijgen. Heeft iemand een grove schatting voor vaste uitgaven bij zee aquarium tov "normaal"? of zit het hem met name in de aanschafkosten?
Hangt er vanaf in mijn whatsapp groep sturen mensen elke maand een icp test de deur uit, wat 30 tot 40 euro kost, Tel daarbij het zee zout 50/70 euro per 2/3 maand of als je niet ververst de all in one toevoegingen bij .. osmose altijd aanmaken en er gaat altijd wel 1 koraal slecht dat je je vrije dag mag spenderen om het probleem uit te zoeken, ikzelf heb lederkoralen, alles mag misgaan het overleeft het toch wel ! De prijzen zijn de afgelopen jaren echt de pan uitgerezen, wij ruilen onderling veel en verkopen stekjes voor vriendenprijsjes anders is het bijna niet meer te doen.

Oh en vergeet het visvoer niet, denk dat je wel op rond de 80+ per maand kwijt bent, dit jaar zijn er al heel veel gestopt en er zullen meer stoppen, dus als je serieus bent koop een tweedehands bak met alles er op en eraan voor een paar duizend euro, dan ben je echt veeeeel goedkoper uit als je alles nieuw en zelf wil aanschaffen

[ Bericht 5% gewijzigd door Aloria op 27-04-2023 20:30:36 ]
pi_208948276
28 mei 2023 organiseert Aquarium Mentor een meeting tijdens het feestweekend bij Aquariumgek in Oosterhout.

U bent van harte welkom van 12:00 tot 17:00 uur. U kunt op deze dag vele mede aquarianen beter leren kennen, lekker een hapje eten of iets drinken. Het evenement is voor alle leeftijden en bovendien GRATIS! Het word een leerzame dag vol gezelligheid, kennis en acties.

Vanaf 12 uur trappen we af met een geweldige live aquascape van Leon Koenders, die deel uitmaakt van het A-team van Aquaflora. Het is mogelijk om Leon allerlei vragen te stellen over aquascaping tijdens de demonstratie. Daarna vanaf 15:30 uur is er een lezing over bettas, die word gegeven door Joep van Esch grondlegger van Bettas4all en Bettaterritory, ook hij zal al uw vragen beantwoorden. Deze leerzame dag word gesponsord door Aquariumgek, Aquaflora, Oase & Sera.

https://aquariummentor.nl/meeting-mei-2023/
  zaterdag 6 mei 2023 @ 20:36:49 #210
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_209033691
Liep vandaag in de lokale kringloop tegen een complete witte Juwel Rio LED 125 aan, inclusief Co2 installatie en allerlei meuk. Kon het hele circus meenemen voor 60 euro, daar hoefde ik niet heel lang over na te denken. ^O^

Nu dus 2 aquariums hier... :')
pi_209033806
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 20:36 schreef AchJa het volgende:
Liep vandaag in de lokale kringloop tegen een complete witte Juwel Rio LED 125 aan, inclusief Co2 installatie en allerlei meuk. Kon het hele circus meenemen voor 60 euro, daar hoefde ik niet heel lang over na te denken. ^O^

Nu dus 2 aquariums hier... :')
Je komt jou ook overal tegen hier... Anyway mooie bak is het, heb hem in het zwart.

Ik ga ook maar eens verdiepen in CO2, mijn planten doen het niet goedll
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  zaterdag 6 mei 2023 @ 20:47:52 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_209033874
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 20:43 schreef MatthijsDJ het volgende:

Je komt jou ook overal tegen hier...
:D

quote:
Anyway mooie bak is het, heb hem in het zwart.

Ik ga ook maar eens verdiepen in CO2, mijn planten doen het niet goedll
Ben nu echt aan het nadenken wat ik ga doen, of beide, of de 100 liter inwisselen voor de Rio 125...

CO2 is bij mij ook het probleem.
pi_209214165
Super leuk, blijk gewoon minstens 5 baby garnaaltjes te hebben :P
Hell To The Liars
pi_210269979
Voorinfo: Mijn bak is 800 liter groot met een klein visbestand, redelijk veel planten en de temperatuur twintig graden, in de zomer vaak iets hoger.

Terug van mijn vakantie was mijn bak niet fijn om te zien. Ik had een voer automaat er op gezet en iemand gevaagd die een of twee keer in in vakantie te vullen. Reeds in de eerste week werd er gevuld en daarbij ook (per ongeluk neem ik aan) de hoeveelheid fors verhoogd. Bij terugkomst lag er dus een berg voer op de bodem onder de automaat. Aan de voorraad te zien hebben de beesten dus in minder dan een maand voor meer dan een half jaar voer gehad. Ruit bruin en de hele bak dicht gegroeid met planten.

Voer grotendeel weg geheveld. Planten behoorlijk in zitten snoeien, had ik waarschijnlijk niet moeten doen en een behoorlijk forse waterwissel gedaan, mogelijk ook al niet slim omdat ik daarna een witte waas kreeg (algenbloei). Om die reden een week het licht uit gelaten en waterwissel gestopt. Na drie dagen het normale (automatische) waterwissel schema van 10 a 20 liter per dag weer gestart. Na een week weer de normale verlichting aan.

Maar goed, nu een maand later heb ik best wel veel bruinalg op het glas en op de planten. Die planten groeien slecht en mijn garnalen bestand is ergens in het proces voor driekwart verdwenen. Het visbestand is ook wel iets uitgedund maar niet zo dramatisch. De ancistrussen zie ik nauwelijks meer maar die zullen wel ergens verstopt hebben en anders ga ik die niet missen.

Hoe krijg ik die planten weer aan het groeien, de garnalen aan het fokken en vooral mijn motivatie om door te gaan weer wat beter. Nu denk ik er over om er maar een terrarium of een gewone plantenbak van te maken. De lol is er iets af eigenlijk.
pi_210270925
Hmm besloten om buiten de drijvende planten over te gaan op nep planten.

Vissen houden gaat me goed af, maar planten...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_210280045
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 13:11 schreef qajariaq het volgende:
Bij terugkomst lag er dus een berg voer op de bodem onder de automaat. Aan de voorraad te zien hebben de beesten dus in minder dan een maand voor meer dan een half jaar voer gehad. Ruit bruin en de hele bak dicht gegroeid met planten.

Voer grotendeel weg geheveld. Planten behoorlijk in zitten snoeien, had ik waarschijnlijk niet moeten doen en een behoorlijk forse waterwissel gedaan, mogelijk ook al niet slim omdat ik daarna een witte waas kreeg (algenbloei). Om die reden een week het licht uit gelaten
Bekend probleempje met voederautomaten of mensen die te veel voer in de bak gooien... :) Om er een niet te lang verhaal van te maken is beetje lastig. Een aquarium is een behoorlijk complex ecologisch systeem, een symbiose van Bacteriën, micro-organismen en planten dat moeilijk in een notendop is te stoppen. Onder de streep weten wij niet eens hoe dit allemaal volledig in zijn werk gaat. We weten dat het werkt, we kunnen het redelijk aan het werk krijgen maar hoe en wat precies in deze balans is nog erg theoretisch en hypothetisch.

Om een voorstelling te krijgen wat er is gebeurd is het misschien handig te weten dat visvoer bestaat voor het grootste gedeelte uit vismeel, gemaakt van slachtafval uit de visindustrie. Het bevat dus veelal + 50% dierlijk proteïnen, en zo ben je dus eigenlijk dode vissen aan je vissen aan het voeren. Niks mis mee, maar een overvloed aan proteïnen (afval) op en in de bodem en in het water gaat rotten. Het wordt in dit proces omgezet naar ammonium en dit is niet zo goed voor de vissen. Bij een zuurgraad van + 6Ph wordt ammonium omgezet naar ammoniak, dit is uiterst giftig voor vissen.

De bacteriën in de bodem en in en om de plantenwortels zetten dit ammonium om in nitriet wat ook giftig is voor waterleven en weer ander bacteriën zetten nitriet om in nitraat. (Nitrificatie)

Planten hebben de eigenschap kleine hoeveelheden ammonium en nitriet direct als voeding op te nemen maar hun voorkeur gaat uit naar nitraat als belangrijkste meststof. Heb je nu van alles teveel in deze stikstof cyclus dan is de balans dus totaal verstoort en dan is planten snoeien en uitdunnen inderdaad niet de oplossing. In tegendeel je hebt ze juist nodig om deze balans weer zsm te herstellen.

Nitraat en de overige stoffen zijn dus voedingstoffen voor planten, die je eruit hebt gehaald. Algen kun je voorstellen als de oervorm van planten en leven met behulp van fotosynthese van dezelfde stoffen. De planten zijn weg de voedingstoffen blijven en daarvan vieren de algen dan een feestje. Algen hechten zich ook aan planten op hun blad, groeien daar lekker verder en bedekken het blad van de plant en parasiteren zo dus op de fotosynthese en de voedingstoffen die eigenlijk de plant toekomen. De planten gaan steeds minder opnemen, minder groeien en worden ongezonder en de algen gaan steeds meer feestje vieren.

Licht uit zet de totale fotosynthese op non actief, dus ook dit haalt de overschot aan voedingstoffen ook niet er uit. De planten worden er niet gezonder van en licht weer aan krijgen de algen wederom de voorsprong. Dus laat vooral het licht aan en gooi gezonde plantenmassa erbij.

In zulk geval kun je het best even echte waterplanten erbij halen... Waterpest/Elodea is hier een goed alternatief, het is goedkoop en groeit snel, je kunt het zo in het water gooien hoeft niet in de bodem te staan. Gooi hier een flinke bos van in de bak, hoe meer hoe beter, blijf schoonmaken glas en bodem en regelmatig water verversen. En de cyclus die qua tijd nodig is uitzitten. Uiteindelijk zal het weer stabiliseren, planten beter groeien en algen verminderen. Tzt, haal je de waterpest er weer uit, wanneer je het geen mooie plant vind...

Drijvende planten kunnen ook helpen zoals Salvinia/Vlotvaren en of Lemna/Eendenkroos. Ook dit dimt de lichtinval een beetje, wat ook beetje tegen de algen werkt. Enzo is er toch plantenmassa om overschot aan voeding weg te werken.

Het is verder, wanneer het fout gaat een hobby die de nodige geduld vereist... Dit moet je hebben en kun je niet forceren.
pi_210282055
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 13:11 schreef qajariaq het volgende:
Voorinfo: Mijn bak is 800 liter groot met een klein visbestand, redelijk veel planten en de temperatuur twintig graden, in de zomer vaak iets hoger.

[..]
Je hebt gewoon een ongeluk gehad waardoor de waardes uit het lood liggen en de bak een flinke tik gehad heeft.

Bruine alg en witte waas zijn typische nieuwetankproblemen, dus beschouw je tank alsof hij nieuw is. Bij nieuwe bakken zijn de waterwissels groot en vaak. Geef de planten de tijd om bij te trekken, dan ben je zo van de bruine alg af.

Als je in het verleden een prima bak had, hoef je verder niets anders te doen dan het een paar weken uitzingen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_210282307
@Watuntrik en @Jordy-B bedankt voor het duidelijke verhaal en de ondersteuning. Dat had ik echt ff nodig. Tja, ik dacht met een snoeibeurt de bak wat op te frissen maar dat werkte dus averechts helaas. O.a. waterpest en mosselplantjes gaan erbij vanmiddag, ik had ook al de conclusie getrokken dat ik bijna opnieuw moet opstarten.

Die waterpest had ik er ooit wel in maar uiteindelijk verwijderd omdat het nogal groeit en niet echt mooi is. Kroos ga ik er niet in doen want dan krijg je niet met goed fatsoen weer weg is mijn ervaring met een kleinere bak, met dit oppervlak is dat helemaal niet te doen.

Verlichting zal ik wat langer aan zetten dan. Water verversen heb ik voorlopig even verdubbeld naar ongeveer 30 a 40 liter per dag. De algenbloei is al weer over, het water is nog wat mistig en de planten zien er inderdaad niet uit, hopelijk gaat het met wat aanvullende beplanting er weer iets aantrekkelijker uit zien.

Ik heb vrij veel java mos (en of x-mas mos) in de bak maar dat zier er door dat gedoe ook wat 'stoffig' uit. Is het een idee dat in een emmer eens af te spoelen of is het slimmer een laag er af te plukken. Of domweg afwachten?

Een volgende vakantie toch maar weer van dat oplosvoer, eenvoudiger te doseren voor een ander.
pi_210283232
Wat hier heel snel groeit als drijfplant en ook nog makkelijk te verwijderen valt, is Salvinia.
Ik schep af en toe ongeveer de helft met de handen uit de bak en dat groeit snel weer aan.

Helaas heb ik ook eendenkroos waar ik nooit meer vanaf kom maar de Salvinia is wel welkom.

Voer klaarzetten in porties (bewaardoosjes voor contactlens ofzo), per keer is het meest handig denk ik.

M'n oom en tante hebben ooit eens iemand op hun koi vijver laten passen, daar is ook een kwartaalvoorraad aan voer doorheen gegaan in 3 weken.
pi_210283664
Bruine algen zijn overwegend Diatomeeën en die gaan vanzelf weer weg wanneer het overschot aan voedingstoffen weg is. Althans weg zijn ze nooit en een bak met water zonder algen bestaat niet. Maar een bak in de goede balans met gezond groeiende planten hebben algen niet de overhand.

Dus die bruine algen moet je dus ook gewoon even uitzitten en de natuur in de bak zijn gangetje laten gaan.
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2023 15:21 schreef qajariaq het volgende:
domweg afwachten
Dat dus... :) Kan van weken tot maanden duren... Er is geen aquarium hetzelfde, ze leven allemaal hun eigen leven.

quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2023 15:21 schreef qajariaq het volgende:
Kroos ga ik er niet in doen want dan krijg je niet met goed fatsoen weer weg is mijn ervaring met een kleinere bak, met dit oppervlak is dat helemaal niet te doen
Tja mijn ervaring is anders en heb het wel weg gekregen... Juist met goed fatsoen. ;) Je kunt alles weg krijgen maar dan moet je er wel wat voor doen. En dat is volharden, soms in blijven weghalen en ergens anders blijven afwachten.

Eendenkroos is heel erg goed omdat het bizar snel groeit en dus heel effectief werkt. Er bestaat ook zoiets als de "Eendenkroos Index" Juist omdat dit zo'n uiterst hongerig en snelgroeiend plantje is kun je aan de kleur van eendenkroos zien wanneer je genoeg plantenvoeding of te weinig hebt. Verkleurd eendenkroos lichter groen dan normaal dan heb je te weinig. En dat is het teken dat je moet gaan bijvoeden. Of paar weken lang klooien om het eruit te krijgen.

Moeilijk en lastig zijn moeilijk en lastig te meten termen... :+

Maar er zijn alternatieven zat die gemakkelijker zijn qua weghalen, maar dan net weer wat lastiger gezond te houden omdat ze meer behoefte aan licht hebben. Bij deze soorten is het wat lastiger om te bepalen of de lichtsterkte of de voeding de veroorzaker van de klacht is wanneer deze niet goed willen groeien.

https://www.aquarium-plan(...)g/11/limnobium-/1266

https://www.aquarium-plan(...)/salvinia-minima/105

Wanneer je het echt goed wil doen, dan heb je altijd teveel licht met een dimmer... ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 14-08-2023 16:59:01 ]
pi_210283802
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2023 16:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat hier heel snel groeit als drijfplant en ook nog makkelijk te verwijderen valt, is Salvinia.
Ik schep af en toe ongeveer de helft met de handen uit de bak en dat groeit snel weer aan.

Helaas heb ik ook eendenkroos waar ik nooit meer vanaf kom maar de Salvinia is wel welkom.

Voer klaarzetten in porties (bewaardoosjes voor contactlens ofzo), per keer is het meest handig denk ik.

M'n oom en tante hebben ooit eens iemand op hun koi vijver laten passen, daar is ook een kwartaalvoorraad aan voer doorheen gegaan in 3 weken.
Voer klaarzetten in kleine porties dan moet er wel bijna dagelijks langs gegaan worden, dat wil ik dus tot eens per week of minder beperken. Afgelopen winter lukte dat wel met dat witte oplosvoer in een visvormblokje en een amandelblad per week door een persoon die gewoon doet wat je vraagt en geen eigen invulling geeft. Toen had ik alleen weer dat de verwarming uitviel en dat niet werd opgemerkt. Die schade viel toen wel mee, de bak was nog 16 graden dat ik thuis kwam en dat heeft weinig merkbare gevolgen gehad.

Ik kan ook eens zien of ik die voerautomaat dusdanig kan verbouwen dat er domweg niet grotere porties gegeven kunnen worden maar dan wel zodanig dat ie niet vast loopt.
pi_210283981
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2023 17:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Voer klaarzetten in kleine porties dan moet er wel bijna dagelijks langs gegaan worden, dat wil ik dus tot eens per week of minder beperken. Afgelopen winter lukte dat wel met dat witte oplosvoer in een visvormblokje en een amandelblad per week door een persoon die gewoon doet wat je vraagt en geen eigen invulling geeft. Toen had ik alleen weer dat de verwarming uitviel en dat niet werd opgemerkt. Die schade viel toen wel mee, de bak was nog 16 graden dat ik thuis kwam en dat heeft weinig merkbare gevolgen gehad.

Ik kan ook eens zien of ik die voerautomaat dusdanig kan verbouwen dat er domweg niet grotere porties gegeven kunnen worden maar dan wel zodanig dat ie niet vast loopt.
In mijn vakantie werden de vissen 2x per week gevoerd (eigenlijk iedere 4 dagen) en dat ging prima.
De goudvis van m'n moeder heb ik 1x per week gevoerd (iedere zaterdag) en die zwom ook nog rechtop.
pi_210285517
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2023 16:51 schreef Watuntrik het volgende:
Bruine algen zijn overwegend Diatomeeën en die gaan vanzelf weer weg wanneer het overschot aan voedingstoffen weg is. Althans weg zijn ze nooit en een bak met water zonder algen bestaat niet. Maar een bak in de goede balans met gezond groeiende planten hebben algen niet de overhand.

Dus die bruine algen moet je dus ook gewoon even uitzitten en de natuur in de bak zijn gangetje laten gaan.
[..]
Dat dus... :) Kan van weken tot maanden duren... Er is geen aquarium hetzelfde, ze leven allemaal hun eigen leven.
[..]
Tja mijn ervaring is anders en heb het wel weg gekregen... Juist met goed fatsoen. ;) Je kunt alles weg krijgen maar dan moet je er wel wat voor doen. En dat is volharden, soms in blijven weghalen en ergens anders blijven afwachten.

Eendenkroos is heel erg goed omdat het bizar snel groeit en dus heel effectief werkt. Er bestaat ook zoiets als de "Eendenkroos Index" Juist omdat dit zo'n uiterst hongerig en snelgroeiend plantje is kun je aan de kleur van eendenkroos zien wanneer je genoeg plantenvoeding of te weinig hebt. Verkleurd eendenkroos lichter groen dan normaal dan heb je te weinig. En dat is het teken dat je moet gaan bijvoeden. Of paar weken lang klooien om het eruit te krijgen.

Moeilijk en lastig zijn moeilijk en lastig te meten termen... :+

Maar er zijn alternatieven zat die gemakkelijker zijn qua weghalen, maar dan net weer wat lastiger gezond te houden omdat ze meer behoefte aan licht hebben. Bij deze soorten is het wat lastiger om te bepalen of de lichtsterkte of de voeding de veroorzaker van de klacht is wanneer deze niet goed willen groeien.

https://www.aquarium-plan(...)g/11/limnobium-/1266

https://www.aquarium-plan(...)/salvinia-minima/105

Wanneer je het echt goed wil doen, dan heb je altijd teveel licht met een dimmer... ^O^
Uiteindelijk wil je een balans, maar het ligt wel een beetje aan het doel van je aquarium.

Bij een vissenbak is het het makkelijkst om gewoon het water zo schoon mogelijk te houden. Zonder voedingsstoffen heb je ook geen algen. In dat geval zou ik investeren in veel filtratie. Reken maar ongeveer het dubbele van wat de filterfabrikant aanbeveelt. Als de filterfabrikant zijn filter in de markt zet voor 400L, dan reken maar 200L. Uiteindelijk adviseer ik overcapaciteit, want dat maakt het leven heel makkelijk.

Vul het filter met name met biologische filtermedia. Ik ben wel fan van hoe pondguru (externe) filters inricht. Je hoeft geen biohome te gebruiken (prijzig), maar het principe van efficiënte mechanische filtratie en véél biomedia, werkt gewoon heel goed.

Filtratie is een betrouwbaardere manier dan licht blokkeren met drijfplanten of proberen met snelgroeiende planten het water te reinigen.

Is het je vooral om de planten te doen, dan is voldoende filtratie nog steeds verstandig, maar dan wil je eigenlijk wat meer voedingsstoffen, zodat je planten goed groeien. Grofweg hebben planten het volgende nodig: nitraat, fosfaat, kalium, koolstof (bij voorkeur in de vorm van CO2) en licht (en nog wat micronutriënten, zoals ijzer). Als één van die zaken onvoldoende aanwezig is, groeien planten niet optimaal en krijgen algen een kans.

Bij een normaal aquarium is CO2 meestal de beperkende factor. Dat is waarom voor een plantenbak vaak CO2 wordt toegevoegd, want dan wordt licht de beperkende factor en dat is veel makkelijker te reguleren.

Voor een plantenbak ben ik wel fan van de redfield ratio (meten en voedingstoffen op maat toevoegen om de gewenste verhouding te bereiken) of de estimated index (grote waterwissels doen en voedingsstoffen in de goede verhouding toevoegen). Beiden bereiken hetzelfde doel, maar de estimated index leunt niet op metingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 15-08-2023 08:04:11 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_210290676
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2023 20:07 schreef Jordy-B het volgende:
Filtratie is een betrouwbaardere manier dan licht blokkeren met drijfplanten of proberen met snelgroeiende planten het water te reinigen.
Dat is een commercieel geinjecteerde misopvatting...

De beste filter in het aquarium is nog altijd het substraat en de planten. Er zitten nergens zoveel stikstoffixerende bacterien als in het substraat en in en om de plantenwortels (Rizhobacteriën interactie). Ook de slijmerige massa die je voelt op het glas, stenen en hout (de Biofilm) is opgebouwd uit bacteriën, microorganismen. de daarop groeiende "Aufwuchs/Periphyton". Dit gehele complex bestaat uit o.a. stikstoffixerende organismen. :)

De hoofdzakelijke bacteriën verantwoordelijk voor de stikstofoxidatie zoals het woord al zegt zijn afhankelijk van zuurstof. Dus hun populatie (hoeveelheid in aanwezigheid) is afhankelijk de zuurstofverzadiging van het water, dit is de limiterede factor. Dus niet het voedzelaanbod en ook niet de totale effectieve oppervlakte van de filtermedia maar het zuurstofaanbod is bepalend hoe groot deze bacteriepopulatie is. In de grond zoals in de tuin zijn ze talrijker dan in de grond onderwater. En ze leven dus in symbiose met de planten in en om hun wortels de plant zorgt met zijn metabolisme voor een constante circulatie en toestroom van zuurstof, de plant maakt zuurstof tijdens de Fotoperiode.

Heb je bv. 30 liter substraat in je bak met daarin veel gezond groeiende planten dan heb je alsnog een factor 1000 meer bacteriën in je bak dan in een 10 liter gesloten potfilter met zogenaamd Biomedia. De hoeveelheid bacterién in de potfilter blijft dus sterk afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof in het water. Daarom mag zo'n filter dan ook nooit langer dan een dag stilstaan met water erin. De bacteriën zullen dan alle zuurstof opgebruiken en sterven/stikken en gaan rotten wat de filter dus eignlijk vernietigt. Afijn, hoe goed de zogenaamde biomedia dan ook is volgens de verkopers, de limiterende factor blijft het zuurstofgehalte van het water en dit is en blijft vrij laag. Afhankelijk van de temperatuur en oppervlakte beweging zit dit met natuurlijke diffusie op max. vijf milliliter zuurstof per liter. Daarmee is een spons qua biologisch filtercapaciteit net zo goed als een net zo'n grote hoeveelheid peperdure Biohome. Allicht verteld Pondguru iets mooiers en anders omdat hij graag verkopen wil. Dit is wat doorgaans gebeurd bij alle producenten van aqaurium producten, wanneer je de label leest zijn ze allemaal "top notch" - "Hoogste Qualiteit en the best of the best". Maar dan met jou de centen uit de zak te kloppen. Er worden heel erg veel halve waarheden verteld bij deze industrie om de mensen te laten kopen.

De beste en meest effectieve filtermethode is nog altijd de Nat/Droog filtertoren. Waar het filtermedia dus niet onderwater staat maar boven in een reservoir waar het water op druppeld/stroomt en naar beneden sijpelt langs en door de media en de bacteriën. In zulke filters leeft zo omdat het nat/droog is de grootste bacteriepopulatie en hebben alle zuurstof uit de atmosfeer ter beschikking om hun werk goed te doen. Nog effectiever zou zulke filter zijn wanneer het beplant is... (Helofyten filter)

Zulke filtersystemen worden vooral veel bij vijvers toegepast, bij aquarium is dit wat minder populair omdat het veel extra ruimte in beslag neemt. Je zult dan een open biologische filter onder het aquarium moeten plaatsen en met overlopen te werk gaan om dit filter te voeden. Dit systeem is wel erg populair onder de zoutwater aquariumhouders, omdat men hier niet met planten werkt.

Is voor een bak vol met goed groeiende planten ook niet echt nodig om te hebben en een beetje over de top. Maar ook dat meer dan genoeg is niet echt beter maar ook niet slecht. Je kunt nooit teveel filteren... Maar meer dan genoeg blijft nog altijd genoeg en heb je een bak vol goed groeiende planten is een potfiltertje gevuld met spons eigenlijk meer dan genoeg. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 15-08-2023 10:47:50 ]
pi_210291641
Ik weet niet zoveel af van filtering maar ik ben voor mijn 180 liter gegaan voor de beproefde methode die we in de 80's thuis ook hadden: een bodemfilter.

In mijn geval dus 1 groot rooster dat 95% van de bodem bedekt met 2 stijgbuizen (1 linksachter, 1 rechtsachter) en 2 pompjes er bovenop (met het idee: valt er 1 uit, gaat de ander wel door) die ieder weer uitkomen in een spray-bar.

Op het rooster van het bodemfilter ligt gemiddeld een laag van een centimeter of 8 fijn grind en dat is het.

En dat draait alweer sinds 2019. Er is 1x een pompje gesneuveld (draaide totaal niet meer, onduidelijk waarom).

Onderhoud is minimaal. Ik trek 1x per jaar (als ik er aan denk) de pompjes van de stijgbuizen, borstel ze schoon, rag en spoel de spraybars even door, maak de zuignappen en het glas schoon en monteer het weer. Al met al een half uurtje werk per jaar. Geen kosten aan filters en andere zooi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')