quote:
Op zondag 21 februari 2021 21:27 schreef qajariaq het volgende:[..]
Dat verdampen kan voor de zomer wel een ding zijn. Mijn bak heb ik na twee dagen weer dicht gemaakt van boven want mn ruiten waren beslagen, dat was te veel dus. Als ik 20 liter per dag er in druppel dan zal dat wel los lopen.
Afvoer heb ik al in de bak zitten als overloop. Op het gewenste waterniveau heb ik een extra gaatje (2mm) geboord en als dat onvoldoende is dan zit daar boven een groter gaatje of nog iets hoger de volle 32 mm. Zolang ik thuis ben maak ik me geen zorgen en voor ik weer langer van huis mag van de corona dan draait het al zo lang dat ik er ook wel vertrouwen in heb. Misschien is het wel een idee er ook een vlotter op te zetten voor als de hele afvoer mocht blokkeren. Ga ik eens naar zoeken.
BTW, ik heb ook gelijk een kraan vlak boven de bak gemaakt, ik moest ff in bochten wringen om de leiding daar te krijgen maar het maakt een en ander wel erg makkelijk.
Door continu te wisselen gebruik je wel iets meer water maar daar staat tegenover dat gemiddeld je water schoner is. Vergelijk het met je slaapkamerraam altijd op een kiertje of eens per week een uurtje open zetten.
[..]
Dat is voor mij ook de directe aanleiding. Na een waterwissel daalde de temperatuur wel een graad of vier vijf en moest ik er bijna een halve dag extra verwarming bij hangen om het weer een beetje normaal te krijgen.
En eh, ik wil wel een beetje blijven spelen.
https://www.gardena.com/n(...)vellering/966960701/Die heb ik besteld, instelbaar vanaf een liter per uur, dat is in mijn geval rond de 20% per week. Het enige is dat ik creatief moet doen om het aan mijn kraan te verbinden. Maar goed, daar verzin ik wel iets op, De
Gardena methode geeft heel veel tussenstukken dus duur en rommelig.
Interessant...
Al staat de bak waar ik dit plan mee had naast de badkamer ben ik er nooit aan begonnen omdat het constructief teveel impact heeft om de afvoer en waterleiding bij de bak te krijgen. Al had ik alles wel mooi weg kunnen werken achter de kast waar de onderfilter instaat.
Ik heb toen wel wat gezocht naar de geschikte materialen.. En dan kom je met plaatstgebrek natuurlijk eerder op het kleinere spul uit. Zo kun je op Ebay etc.met zoeken naar Floater Switch wel het een en ander vinden in verscillende kunstof en RVS uitvoeringen.
https://www.ebay.com/itm/(...)047675.c101195.m1851Dit zijn dan magneetschakelaars die dan weer via een relais een magneetklep in de leiding aansturen.
https://www.ebay.com/sch/(...)water+valve&_sacat=0Ben je beetje thuis in elektrotechniek kun je het zelfs met timers regelen...
Omdat ik bij deze bak met een onderbouw sump filter werk, werk ik dus ook met overlopen. Maar ben nooit een fan geweest van gaten boren in het aquarium ivm permanente beschadiging die nooitmeer onzichtbaar te repareren is. DUs heb ik gekozen voor de overloop sifon. Die zijn wel te koop maar erg duur, dus heb ik mijn eigen ontwerp gemaakt en gebouwd. Kleinere modellen zodat ik er meer dan 1 in dit geval 2 dus over de bak kan verdelen en zo ook een betere stroonverdeling creeër.
Het werkingsprincipe is heel simple volgens de wet van communicerende vaten en ze zijn uiterst betrouwbaar.
Redelijk gemakkelijk en goedkoop te maken.
Dit kun je naar believen zo groot en klein maken als je maar wil of nodig hebt. De 16mm sifonpijp in de tekening is niet verlijmd en kan dus hoger of lager gezet worden om water niveau te reguleren.
Het voordeel is wanneer je 2 of kleinere verdeeld en eentje stopt om welke reden dan ook zullen de andere het overnemen en compenseren. Maar bij mij loopt het al jaren en is nog nooit voorgekomen. De filter korfjes houden klein vuil tegen en zullen niet verstoppen.
Ze hangen zo dus links en rechts aan de bak naar een gezammelijke verzamelpijp.
![dsc_0266-jpg.117602]()
![dscf9847-medium-jpg.113027]()
Die hier in de onderbouw filter uitloopt.
![dscf9024-jpg.106187]()
In deze filter staat dus de pomp, die water geeft aan de bak en dat water loopt over de sifons weer terug naar het filter. Het voordeel is er hangt niets anders in de bak dan de overlopen en de pomp uitloop. De verwarming en pomp etc. zit allemaal verborgen in de onderfilter.
Het bijkomend voordeel is het water niveau in de bak zelf blijft altijd onveranderd, zolang de pomp loopt stijgt het en zakt het nooit. Dit gebeurd in de sump... En hier had ik toen graag mijn Automatisch vulsysteem willen inbouwen.. Heb de mogelijkheden theoretisch wel uitgewerkt maar bouwtechnisch er vanaf gezien omdat ik geen zin had om de badkamer daarvoor te moeten verbouwen.

Maar mijn tip is wel, zou je dit willen, overweeg dan een open onderbouw sump filter. Dan heeft het visueel absoluut geen impact en stop je alles in de kast onder de bak. en zoals je ziet is gaten boren eigenlijk ook helemaal niet nodig.

Als dan, doe je dit ook in de sump, bv een overloop, dat zie je toch niet als de kast dicht is.
Waar je in dit soort systemen wel rekening mee moet houden is watervolumes, zoals hoeveel stroomt terug naar de filter als de pomp stopt. En hoeveel water pomp je max naar de bak als de afvoer stopt maar de pomp niet.
Dit is een eenvouding rekensommetje en dimensie aanpassing zodat visa versa elkaar nooit kunnen laten overlopen. Dit moet dus in sync zijn.
Een goed doordacht ontwerp werkt 100% feilloos zonder veel omkijk. Althans voor mij wel, dit bakkie loopt al jaartje of 6, de foto's zijn ook al paar jaar oud... Uiteraard veranderd dit concept een beetje wanneer je gebruik gaat maken van extra mechanisch en elektrisch vul opties, extra toeters en bellen vergen regelmatig en meer onderhoud.
[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 22-02-2021 11:34:17 ]