abonnement Unibet Coolblue
pi_195159927
Een open aquarium vind ik prachtig maar ik zou wel bang zijn voor hoge luchtvochtigheid en stank. Verder is verwarmen en verlichten kostbaar vrees ik.

Maak ik me druk om niks?
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 13:28:37 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195162189
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 10:47 schreef qajariaq het volgende:
Een open aquarium vind ik prachtig maar ik zou wel bang zijn voor hoge luchtvochtigheid en stank. Verder is verwarmen en verlichten kostbaar vrees ik.

Maak ik me druk om niks?
Hier zouden de katten er alle dagen met hun pootjes in zitten hengelen vrees ik _O-
Om met liters tegelijk het water uit het aquarium te scheppen..
pi_195173324
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 10:47 schreef qajariaq het volgende:
Een open aquarium vind ik prachtig maar ik zou wel bang zijn voor hoge luchtvochtigheid en stank. Verder is verwarmen en verlichten kostbaar vrees ik.

Maak ik me druk om niks?
De laatste 7 jaar heb ik alleen maar open aquariums gehouden... Wat luchtvochtigheid betreft valt het wel mee, maar kan dan slechts beoordelen in mijn eigen situatie. Ik woon in een oude 1920 woning met een niet bepaald hoog energielabel. Er is voldoende ventilatie en ik heb zowat het gehele jaar door ramen open staan ook zonder aquariums. Met aquariums verdampt er ongeveer afhankelijk van volume per aquarium tussen de 0.5 / 1,5 liter p/d. Maar mijn hygrometer blijft steady tussen de 25% en 45% luchtvochtigheid. En ik heb uiteraard geen waterbakjes nodig aan mijn CV radiatoren.

Ik kan me voorstellen dat in een modern potdicht geïsoleerde nieuwbouwwoning met een minimum aan natuurlijke ventilatie teveel open aquariums een vochtprobleem zou kunnen opleveren. Wanneer alles ook potdicht wordt gehouden.

Stinken, is een breed begrip, je zult altijd iets kunnen ruiken als je met je neus er boven hangt. Maar wanneer je goed onderhoud pleegt dan valt dit reuze mee en je zult er aan wennen. En het is een schone natuurlijke geur die je ook zult ruiken met je neus in een bloempot. Zoals elk huis heeft zijn geur. maar je eigen huis ruik je anders omdat je het gewend bent je moet al bijna 24 uur uit huis gaan om iets te ruiken bij binnenkomen wat na paar minuten weer neutraliseert. Afijn, wat het aquarium betreft en je ververst wekelijks 50% water zul je slechts een sterke geur ruiken tijdens de waterwissel. Het zal dan meer naar een nat bos ruiken dan wat anders. De dochter van een maat van mij, heeft een 150 liter open aqaurium op de slaapkamer staan. En omdat de kraan ze ver weg is en zij nogal gemakzuchtig ververst ze nauwelijks water, ze vult slechts bij wat verdampt en zelfs dat aquarium stinkt niet. Meer kan ik er niet van maken... Ik heb ook wel eens gevraagd aan bezoek of er iets te ruiken viel toen ik 4 open aquariums in huis had staan. Een daarvan had nogal een lading mos op het hout boven het water groeien. De meeste zeiden niets bijzonders te ruiken, wie wel wat rook, wees niet naar de bakken en alleen mijn broer zei, niks onaangenaams maar het ruikt als een boswandeling. Dat was dus goed nieuws als dan ruik ik ook liever een bos dan een mottenballen lucht uit een luchtverpisser.

Mijn buitenkatten kijken er verder niet naar om, gebruiken de bakken waar ze bij kunnen komen als drinkbak. Ze prefereren aquariumwater boven kraanwater, verder doen ze er niets mee. Mijn neef woont 10 hoog en heeft ook een open bak en 2 binnenkatten ook hij heeft er naar verluid geen problemen mee.

Verlichting hoor je altijd af te stemmen op het soort planten dat je wil laten groeien. Dus hier kun je een keuze maken. Gemiddeld een open bak waar je planten uit het water wil laten groeien dan heb je wel wat meer energie nodig. Maar tegenwoordig met LED verlichting kun je met 50 watt toch al in de High range zitten.

Verwarming stem je af op het soort vissen dat je zou willen houden. Maar meeste vissen ook tropische hebben geen moeite met 20°C en dan verwarm je gemiddeld alleen in de winterperiode. Tijdens de zomer zal het water al boven de 20°C blijven. Hoeveel watt aan verwarming je moet hebben is afhankelijk van het te verwarmen volume water. Dus ook hier maak je zelf een keuze hoeveel energie je erin hoort te steken. Maar bv. een mooi beplant bakje met alleen garnalen kan heel leuk zijn en heeft geen verwarming nodig.

Dat is zover mijn ervaring met open aquariums in huis... En het zijn er ooit eens 4 geweest, 2 in de keuken, 1 in de eetkamer en 1 in de woonkamer. Allemaal open... :') De aandoening heet in de hobbywereld MTS (Mutliple Tank Syndrome). Maar nu zijn het er nog maar 2, de keuken is inmiddels verbouwd en moest de bakken daarvoor afbreken. :'( :) En dan vergeet ik nog de nodige planten in huis die ik ook water moet geven. En dan zijn er nog 3 kleine terrariums met planten... Ik denk echt dat ik in het bos woon nu ik het er over heb. Zit met een survivor outfit en verrekijker op de bank. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 21-09-2020 06:34:50 ]
pi_195174605
Inmiddels weet ik (dankzij de zaak waar ik ze gekocht heb) ook welke Corydoras erbij gekomen zijn afgelopen vrijdag.

Het is de Corydoras Concolor.


Random plaatje van het internet geplukt:



[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-09-2020 09:31:38 ]
pi_195174669
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 06:20 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Verwarming stem je af op het soort vissen dat je zou willen houden. Maar meeste vissen ook tropische hebben geen moeite met 20°C en dan verwarm je gemiddeld alleen in de winterperiode. Tijdens de zomer zal het water al boven de 20°C blijven. Hoeveel watt aan verwarming je moet hebben is afhankelijk van het te verwarmen volume water. Dus ook hier maak je zelf een keuze hoeveel energie je erin hoort te steken. Maar bv. een mooi beplant bakje met alleen garnalen kan heel leuk zijn en heeft geen verwarming nodig.
Dat was voor mij ook de reden om de verwarming eerst maar eens uit de aquaria te halen.
Het wordt hier 's winters nooit kouder dan 21 graden, misschien in de keuken (waar de grootste bak staat) een keer 19,5 graden 's nachts maar dat is het dan ook wel.

En verlichting en pompen zijn (zeker met het deksel op de bakken) ook een verwarmingsbron.

Mocht het toch nodig zijn, dan hangen die elementen er zo weer in.
pi_195176332
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 09:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
een keer 19,5 graden 's nachts maar dat is het dan ook wel.
Is prima, vooral wanneer je Cory's hebt... Die schijnen in paringsdrang te komen bij ongeveer 19°C.
Dus zo'n natuurlijke seizoen cyclus heb je grote kans op kleintjes. :)
pi_195194899
Sowieso heb ik verwarming wel meer schade zien doen dan goed...

Vrienden van me hadden ~12 jaar terug een prachtige cichliden bak waar de verwarming van was blijven hangen.
Gevolg: bijna alle vissen dood, op een paar na.

Toen ik m'n aquarium installeerde was m'n eerste aanschaf een thermostaat die voor de heater zit en boven een ingestelde temperatuur geheel de stroom van de heater haalt. Het is eigenlijk een thermostaat om elektrische kachels te schakelen maar met de externe sensor aan de buitenkant op het glas gelijmd werkt het ook perfect als vangnet tegen gekookte vissen.

Maar als ik de winters door kan komen zonder heater, dan heeft dat m'n voorkeur. Ergens in december of januari kom ik er zeker op terug ;)
pi_195197943
Wij hebben zo,n mooie verwarming die je tussen de waterslang zet van je pomp dus die hangt in het kastje en niet in het aquarium.
Ondingen zijn het dit is nummer 2 die pas aangaat bij 30/32 graden, je hoort het kraken en het rode lampje knippert (net alsof het ding niet kan schakelen op de 24 graden waar hij op aan zou moeten springen).

Het wordt hier s,winters 17 graden dus een verwarming is wel nodig ook voor de appistogramma,s die er in zitten.

Hier leggen de cory,s bij elke waterwissel eitjes, er gaat geen dag voorbij of we zien wel eitjes tegen het glas aangeplakt zitten.
pi_195210025
Na ruim een jaar leek het me wel een goed idee om de bak iets te re-scapen zodat de cory's wat meer vloeroppervlak krijgen.
De eerste stap is vanavond gezet: heb er 3 stenen uit gehaald (die met z'n 3-en een tunnel vormden).
Die tunnel gebruikten ze voorheen vaak als schuilplaats maar nu de planten achterin groot zijn, is dat niet echt meer nodig.

Daar kwam nogal wat troep onder vandaan... maar niet gevreesd, binnen een kwartier kwam er een schoonmaakploeg van >50 garnalen op af en anderhalf uur later zag het er alweer aardig schoon uit :+

Mogelijk haal ik links ook nog een paar "dragon stones" weg en verplaats ik de steen die nu verticaal in het midden staat.

Ik wil niet teveel in 1x overhoop halen want zo kan de schoonmaakploeg het nog prima aan.

pi_195239738
Moest wel lachten net, de 2 nieuwe honing goerami's zitten nog geen 2 weken in de bak maar het mannetje is al druk geweest met het maken van een bubbelnest :P



[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-09-2020 20:21:14 ]
pi_195245436
Gaat dat samen met je garnalen ?
Wat is die plant met die leuke gestippelde blaadjes ?
pi_195246134
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 07:26 schreef Sorella het volgende:
Wat is die plant met die leuke gestippelde blaadjes ?
Dat is een vlotvarentje... :) Ik vermoed dat het de Salvinia auriculata is.
pi_195246168
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 08:59 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Dat is een vlotvarentje... :) Ik vermoed dat het de Salvinia auriculata is.
Klopt, een Salvinia variant (en vraag me niet welke) :P
pi_195246178
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 07:26 schreef Sorella het volgende:
Gaat dat samen met je garnalen ?

Honing Goerami's? Of bubbelnestjes? :P
pi_195267216
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Honing Goerami's? Of bubbelnestjes? :P
De honing gourami,s :)
pi_195269980
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 14:37 schreef Sorella het volgende:

[..]

De honing gourami,s :)
Hehe, oh :P

Ja, dat gaat prima samen.

Het grootste vrouwtje is vaak veel meer geïnteresseerd in het stelen van het voedsel dat de garnalen eten dan de garnalen zelf. Vermoedelijk ook omdat ze weet dat de garnalen veel te snel zijn voor haar (en de volwassen exemplaren véél te groot).

Ze zal zo nu en dan wel eens een kleine garnaal te pakken krijgen maar gezien de groei van het aantal is jagen niet haar specialiteit :P

De 2 nieuwe honinggoerami's zijn sowieso nog veel te klein om ook maar een garnaal naar binnen te krijgen.

Gewone goerami's zou ik er niet bij zetten, die worden veel groter en dan is zo'n garnaal een prima snack.
pi_195271456
Zijn wel leuke beestjes, ik ging vanmiddag een apistogramma borelli opaal vrouwtje halen en 6 corydora,s habrosus en zag ze zitten :)

Vanmiddag met het aquarium aan de gang geweest en ook het filter moest er aan geloven, zitten er buiten de garnalen om ook 2 corydora,s in en dat kunnen alleen de paleatus zijn aangezien die constant eieren op de ramen, achterwand, slangen etc. aan het plakken zijn *O* .

[ Bericht 22% gewijzigd door Sorella op 28-09-2020 14:44:28 ]
pi_195372570
Zelfs op de slakken worden eitjes gelegd :)

Zijn die drie witte bolletjes (foto is niet echt duidelijk)
  Moderator zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:28:37 #94
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195411537
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ja, in zo'n 240 liter kan je wel aardig wat kwijt aan schoolvisjes voor het teveel wordt.

Heb in m'n 180 liter nu zo'n 45 schoolvisjes zwemmen, de eerste 30 zitten er al ruim een jaar in en gelukkig 0,0 uitval gehad.
Mwah, 45 zou ik niet in mijn bak durven te doen. We gaan morgen de school roodkopzalmen wel wat uitbreiden, maar dat worden er hoogstens 10 of iets dergelijks :+ :@
pi_195413695
Zijn slakkeneitjes van de slak zelf volgens de aquariumwinkel. Toch wel grappig dat de slak ze op haar/zijn eigen huisje plakt en ook wel een beetje treurig dat ze niet uitkomen.

In mijn 350 liter bak zitten denk 80 visjes of minder en volgens de vismeter kan er nog meer in maar ik vind het wel goed zo.
pi_195530521
Vandaag een stukje hout wat opgetild nadat ik al gemerkt had dat de corydoras daar graag onder gaan liggen.
Beetje bodembedekker aangevuld op de plekken waar het nodig was daarna en het lijkt weer aardig strak.

Dat aanvullen doe ik trouwens met een PVC-buisje van 60cm lang en een trechter er bovenop, op die manier kan je precies bepalen waar het terecht komt op de bodem.

Gisteren zag ik minimaal 5 garnalen vrouwtjes met eitjes en vond ik enkele jonge garnaaltjes.
Lijkt me een teken dat de kopercrisis in de bak nu wel achter de rug is :)

Vandaag nog een 25% waterverversing gedaan.
pi_195530615
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mwah, 45 zou ik niet in mijn bak durven te doen. We gaan morgen de school roodkopzalmen wel wat uitbreiden, maar dat worden er hoogstens 10 of iets dergelijks :+ :@
Ik heb in mijn 60 literbakje een groepje van 12 tetra achtige, naam geen idee is wildvang zonder NL naam. Hoe groter hoe beter.

Ooit stond bij de rifwachter een rond aquarium met een doorsneden van 150cm gok ik. Daar zaten alleen paar 100 neon tetras en wat corys's. Super gaaf hoe die groep door de bak ging.
pi_195530769
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 17:39 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Ik heb in mijn 60 literbakje een groepje van 12 tetra achtige, naam geen idee is wildvang zonder NL naam. Hoe groter hoe beter.

Ooit stond bij de rifwachter een rond aquarium met een doorsneden van 150cm gok ik. Daar zaten alleen paar 100 neon tetras en wat corys's. Super gaaf hoe die groep door de bak ging.
Over het algemeen gold vroeger "1 centimeter volwassen vis per liter" van kop tot staart.

Maar 6cm "goerami" telt (vanwege de omvang) natuurlijk veel zwaarder dan 6cm "neon tetra" en het is ook maar net hoe je filtert, of je water ververst, hoeveel (snelgroeiende) planten je hebt, etc.

Uitgaande van een volwassen neon tetra van 3cm zou je iig met gemak 80 van die visjes in een 240 liter moeten kunnen houden maar ik heb op Youtube wel kweekbakken gezien waar er 1000 (!) in zaten...

Volgens die formule zou ik nog bijna 30cm aan vis erbij kunnen hebben :P De brigittae tel ik dan niet mee als vis, die zijn nog kleiner dan een volwassen garnaal :+

Denk wel dat het belangrijk is om je visbestand rustig op te voeren, zodat ook je aquarium kan meegroeien (bacteriegroei, etc). Dus niet morgen al 50 vissen in je net ingedraaide bak gooien maar beginnen met 10 of 20.
pi_195624607
M'n torenslak heeft een baby *O*

Ik had ze eerder al in de bak maar ze hadden alle medicatie niet overleefd.
Bij m'n laatste vissen heb ik er gratis 2 meegekregen.

De één vindt het een plaag, de ander een pracht... maar nuttig zijn ze wel.

pi_195626294
Gefeliciteerd :)
pi_195628623
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 07:40 schreef Sorella het volgende:
Gefeliciteerd :)
Dank je, moeder en kind maken het goed :P
pi_195895800
M'n 70 liter bakje waar alleen "Blue Pearl" garnalen in zitten doet het inmiddels ook steeds beter.
Na de kopervergiftiging zijn de resterende garnalen zich nu echt aan het vermenigvuldigen, ik zie overal kleintjes.

Alleen al in dit shot 3 zwangere vrouwtjes (ook die donkere).

Van de originele "Blue Pearl" kleur is niet zoveel meer over na ruim een jaar, wat wel logisch is als je weinig doet om de "minder mooi" gekleurde exemplaren eruit te vissen.

Maar stiekem komen er juist wel heel interessante kleurtjes uit :)



Een overzicht van de bak. Ik doe niet zoveel onderhoud aan deze bak, dus moest onlangs een heel oerwoud aan mos weghalen, de rest van de planten waren wat overgroeid en niet zo mooi meer helaas maar de garnalen zal het een zorg zijn :+

pi_196953697
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 17:13 schreef qajariaq het volgende:
Ik overweeg een bak te maken van ruim twee meter breed. De hoogte wil ik dan iets van 50 cm doen anders kan je niet bij de bodem. De diepte moet ik nog verzinnen, 70 tot 80 cm is wel het maximum anders komt het voor een deur uit.

Joh, is dat al weer zo lang geleden....

De bak staat er, 220 bij ruim 70 en tegen de 60 hoog. Zelf gebouwd van plywood met epoxy en een ruit van gehard glas. Het bouwen koste tijd, geduld en zo nu en dan best wel angstzweet. 700 liter in je kamer is best wel veel bij een misrekening van de krachten en dat afgezien van de directe kosten...

Maar goed, het draait. Een bodemfilter is het geworden, ongeveer twee derde van de bodem bedekt met plastic van Alie, daarop eerst geotextiel en dan een laag grind in diverse afmetingen, het meeste van de bodem is bedekt zwarte flagstone maar ook wat stukjes fijn grind en zelfs potgrond voor de bodembewoners. Twee kleine pompjes die de inhoud van de bak bijna elk uur kunnen verversen voltooien het filter. Dat lijkt weinig maar het vissenbestand houd ik klein.

Mijn andere twijfel was verwarming, helemaal onverwarmd beperkt je tot goudvis en guppen en van beiden gaat mijn hart niet sneller kloppen. Als verwarming heb ik een 100 watt warmtesnoer van tien meter onder de plastic filterdingetjes liggen. De temperatuur in de bak is 20,5 graden en in die dubbele bodem is het een halve graad hoger. Lijkt dus prima te werken.

Aanvankelijk een open bovenkant en dat is prachtig maar condens op de ruiten is iets uit mijn jeugd, niet van deze tijd dus alsnog plexiglas afdekking er over heen.

Ik ga stoppen want geen mens wil dit hele verhaal lezen vrees ik. De rest komt zo nodig in stukjes en beetjes nog wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door qajariaq op 25-12-2020 22:24:00 ]
pi_196953754
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 22:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Joh, is dat al weer zo lang geleden....

De vak staat er, 220 bij ruim 70 en tegen de 60 hoog. Zelf gebouwd van plywood met epoxy en een ruit van gehard glas. Het bouwen koste tijd, geduld en zo nu en dan best wel angstzweet. 700 liter in je kamer is best wel veel bij een misrekening van de krachten en dat afgezien van de directe kosten...

Maar goed, het draait. Een bodemfilter is het geworden, ongeveer twee derde van de bodem bedekt met plastic van Alie, daarop eerst geotextiel en dan een laag grind in diverse afmetingen, het meeste van de bodem is bedekt zwarte flagstone maar ook wat stukjes fijn grind en zelfs potgrond voor de bodembewoners. Twee kleine pompjes die de inhoud van de bak bijna elk uur kunnen verversen voltooien het filter. Dat lijkt weinig maar het vissenbestand houd ik klein.

Mijn andere twijfel was verwarming, helemaal onverwarmd beperkt je tot goudvis en guppen en van beiden gaat mijn hart niet sneller kloppen. Als verwarming heb ik een 100 watt warmtesnoer van tien meter onder de plastic filterdingetjes liggen. De temperatuur in de bak is 20,5 graden en in die dubbelle bodem is het een halve graad hoger. Lijkt dus prima te werken.

Aanvankelijk een open bovenkant en dat is prachtig maar condens op de ruiten is iets uit mijn jeugd, niet van deze tijd dus alsnog plexiglas afdekking er over heen.

Ik ga stoppen want geen mens wil dit hele verhaal lezen vrees ik. De rest komt zo nodig in stukjes en beetjes nog wel.
Een teaser... ik ben benieuwd hoe het eruit ziet.
pi_196953788
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2020 22:19 schreef LoaLoa het volgende:

[..]

Een teaser... ik ben benieuwd hoe het eruit ziet.
Het licht is nu uit. De beplanting is nog erg summier, dat moet nog groeien. Morgen zal ik wat foto's maken
pi_196959598
Ik ben ook benieuwd hoe het eruit ziet qajariaq.

Manlief is sinds kort met pensioen die heeft bed8 dat hij een binnenfilter in het aquarium wou, dus het hele aquarium moest leeg, vissen in plastic bakken gedaan verwarming erin gehangen en pomp erop aangesloten, de garnalen, otocinclussen en pygmea in de fluval gedaan. de papiercontainer gebruikt als aquariumwater opvangbak

Eer-eer gisteren de pomp erin gezet, gisteren het rivier zand erin (meneer wou nu zand in plaats van klein grind) en het water, bak gevuld tot de helft en toen gaan stoeien met de stenen en hout.
Gisteren de planten erin gedaan en zijn ook de vissen en garnalen weer terug gezet.
Al met al ben je er toch een paar dagen druk mee.

Ondertussen kon ik wel mooi de vissen tellen, de habrosus van de fluval leven alle twee nog en de 10 vuurtetra,s (zijn nu een jaar oud) Er zijn wat vissen gesneuveld en we hebben ook wat vissen en slakken weggebracht naar de vereniging.

18 kardinaaltetra,s (3 gesneuveld)
26 vuur tetra (4 gesneuveld waarvan 2 deze week ;( )
3 apistogramma borelli
4 dwerg gourami
10 pygmea
10 otocinclus
10 habrosus
+/- 8 st helena slakken

Foto,s volgen nog, bak is nu met een wittige waas en denk dat er nog wat planten van plek moeten verhuizen.
pi_196959832
Heeft hij een deel van de filtermedia overgezet? Of zat er helemaal nog geen filter in?

[ Bericht 7% gewijzigd door Jordy-B op 26-12-2020 08:34:01 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_196960176
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 08:22 schreef Jordy-B het volgende:
Heeft hij een deel van de filtermedia overgezet? Of zat er helemaal nog geen filter in?
Filter is nog niet ingedraaid maar de oude pomp blijft er een paar weken bij draaien. en we hebben nog filterstarter spul staan
pi_196966313




Het geheel moet nog wat groeien in de zin van iets meer planten en vooral de planten zelf mogen wel wat forser worden. Verder moet ik ook nog een afwerking van de voorkant verzinnen.

Het (jaren zeventig design) keramiek vind ik wel leuk staan en het bied weer wat schuilplaatsen en microklimaatjes. De andere hoek gaat hoop ik goed gevuld worden met uitgroeiende beplanting zoals die javavaren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 07:46 schreef Sorella het volgende:
Manlief is sinds kort met pensioen die heeft bed8 dat hij een binnenfilter in het aquarium wou,
Mijn oorspronkelijke idee was om langs de achterwand inwendig een smal en hoog bioloog te maken. Door dit topic heb ik toch voor een bodemfilter gekozen. Ik ga het over een jaar of twee wel zien of het de juiste keuze was.
pi_196983088
Een mooie grote bak en dat keramiek is ook een leuk idee, voor mij voelt het een beetje als een stukje oever naast een pottenbakkerrij :) Is het water geel of komt dat door de belichting ?



Linksonder het oude filter, rechts het binnenfilter redelijk weggewerkt door de planten.
Bak draait nu +/- 7 maanden, de eerste maand veel problemen gehad met bacteriebloei, de ene zegt niets aan doen de ander regelmatig waterwissel ;(
Het ergste vond ik de baardalg, aangetaste bladeren verwijderd, groot stuk hout verwijderd, co2 opgeschroefd en elke dag plantenvoeding toegevoegd, sinds een maand is het weg (ff afkloppen)

[ Bericht 17% gewijzigd door Sorella op 27-12-2020 11:04:52 ]
pi_196988770
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 10:54 schreef Sorella het volgende:
Is het water geel of komt dat door de belichting ?
Plywood voorzien van epoxy is redelijk geel.

Het water heb ik nog nooit helemaal helder kunnen krijgen, niet dat het heel erg opvalt maar als ik naar de zwarte pompjes achter in de bak kijk zie ik nog steeds iets mist. Waarschijnlijk toch nog van het grind. Mijn hoop is dat de planten dat er uit vangen en anders moet het maar steeds verder verdunnen door waterwissels.
pi_196989223
Leuke bak! Ziet er goed uit... ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 10:54 schreef Sorella het volgende:
bacteriebloei, de ene zegt niets aan doen de ander regelmatig waterwissel
Bacteriebloei is een beetje foute benaming, de veroorzaker is eigenlijk een complexe samenleving van verschillende organismen, de meeste zijn Infusiediertjes, https://en.wikipedia.org/wiki/Infusoria
eencellige algen en daarnaast bacteriën. De infusiora eet de algen en de bacteriën. En ze leven allemaal in elk aquarium...

In een voldoende ingedraaid aqaurium leven deze organismen hoofdzakelijk in het substraat, de biofilm en in het filter. In een redelijk nieuw aquarium is het vrij normaal dat het water kan vertroebelen door grote aantallen van deze organismen. Dat heeft er eigenlijk mee te maken dat de waterkolom meer voedsel voor ze bevat dan het nieuwe substraat, de nieuwe filter en er is nog niet voldoende biofilm opgebouwd. Dan hebben ze weinig andere keuze dan zich in de water kolom op te houden en zich daar te voeden en te vermenigvuldigen wat het water troebel maakt. En extra water wisselen heeft dan ook weinig zin, zolang het substraat, de filter en de biofilm nog niet voldoende volwassen zijn blijft dit proces doorgaan.

De beste methode is geen paniek en geduld... Uiteindelijk zullen ze verhuizen, daar waar ze zich het liefst ophouden en dat is vooral in en rond het substraat. In een voldoende en gezond beplant aqaurium is het substraat en de planten dan ook de grootste en beste biologische filter die je hebt. De meeste bacteriën verantwoordelijk voor biologische filtering leven in en rond de plantwortels en ze onderhouden een symbiotische relatie. Dus dat heeft ook zijn tijd nodig om de planten en hun wortelstelsel te laten groeien. Ook de biofilm bestaat uit infusiora, dat is die slijmlaag die zich ontwikkeld op het glas, hout, stenen en overige objecten. Dus in het substraat en in de biofilm van het aquarium zit al 1000 x meer aan die organismen dat in het in verhouding Filtertje. :+

Die extra filter naast,in of onder een goed volwassen ingegroeid beplant aqaurium is meer voor de waterkolom te polijsten en heeft qua biologisch filtering eigenlijk een ondergeschikte rol. Maar gezien voldoende en gezond beplant nog al een relatieve term is, kun je hem toch maar beter hebben en goed onderhouden.
pi_196989491
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 13:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Plywood voorzien van epoxy is redelijk geel.

Het water heb ik nog nooit helemaal helder kunnen krijgen, niet dat het heel erg opvalt maar als ik naar de zwarte pompjes achter in de bak kijk zie ik nog steeds iets mist. Waarschijnlijk toch nog van het grind. Mijn hoop is dat de planten dat er uit vangen en anders moet het maar steeds verder verdunnen door waterwissels.
Geel is niet zo'n probleem.

Heb vaak gedroogde bladeren in de bak en dat verkleurt ook wel aardig. De vissen klagen er niet over ;)
pi_196989751
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 13:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Plywood voorzien van epoxy is redelijk geel.

Het water heb ik nog nooit helemaal helder kunnen krijgen, niet dat het heel erg opvalt maar als ik naar de zwarte pompjes achter in de bak kijk zie ik nog steeds iets mist. Waarschijnlijk toch nog van het grind. Mijn hoop is dat de planten dat er uit vangen en anders moet het maar steeds verder verdunnen door waterwissels.
Ik vroeg het me af omdat er geen hout inligt wat die kleur af kan geven

Ook met deze bak heeft het heel lang geduurd voor dat het echt helder was ook nadat de mist verdwenen was leek het net alsof er toch nog een waas/troebel ? hing of zoiets, sinds een maandje is het echt helder, de mist van eergisteren is verdwenen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sorella op 27-12-2020 14:23:33 ]
pi_196989939
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 14:01 schreef Watuntrik het volgende:
Leuke bak! Ziet er goed uit... ^O^
[..]

Bacteriebloei is een beetje foute benaming, de veroorzaker is eigenlijk een complexe samenleving van verschillende organismen, de meeste zijn Infusiediertjes, https://en.wikipedia.org/wiki/Infusoria
eencellige algen en daarnaast bacteriën. De infusiora eet de algen en de bacteriën. En ze leven allemaal in elk aquarium...

In een voldoende ingedraaid aqaurium leven deze organismen hoofdzakelijk in het substraat, de biofilm en in het filter. In een redelijk nieuw aquarium is het vrij normaal dat het water kan vertroebelen door grote aantallen van deze organismen. Dat heeft er eigenlijk mee te maken dat de waterkolom meer voedsel voor ze bevat dan het nieuwe substraat, de nieuwe filter en er is nog niet voldoende biofilm opgebouwd. Dan hebben ze weinig andere keuze dan zich in de water kolom op te houden en zich daar te voeden en te vermenigvuldigen wat het water troebel maakt. En extra water wisselen heeft dan ook weinig zin, zolang het substraat, de filter en de biofilm nog niet voldoende volwassen zijn blijft dit proces doorgaan.

De beste methode is geen paniek en geduld... Uiteindelijk zullen ze verhuizen, daar waar ze zich het liefst ophouden en dat is vooral in en rond het substraat. In een voldoende en gezond beplant aqaurium is het substraat en de planten dan ook de grootste en beste biologische filter die je hebt. De meeste bacteriën verantwoordelijk voor biologische filtering leven in en rond de plantwortels en ze onderhouden een symbiotische relatie. Dus dat heeft ook zijn tijd nodig om de planten en hun wortelstelsel te laten groeien. Ook de biofilm bestaat uit infusiora, dat is die slijmlaag die zich ontwikkeld op het glas, hout, stenen en overige objecten. Dus in het substraat en in de biofilm van het aquarium zit al 1000 x meer aan die organismen dat in het in verhouding Filtertje. :+

Die extra filter naast,in of onder een goed volwassen ingegroeid beplant aqaurium is meer voor de waterkolom te polijsten en heeft qua biologisch filtering eigenlijk een ondergeschikte rol. Maar gezien voldoende en gezond beplant nog al een relatieve term is, kun je hem toch maar beter hebben en goed onderhouden.
Dank je :)

Als je die bacteriën krijgt en je leest met een paar dagen is het verdwenen en na 2 weken zie je nog geen verschil is geduld heel ver te zoeken.
Slijmlaag etc. hebben we ook gehad inclusief schimmel op het hout. Op dit moment draait alles lekker, de planten doen het goed, de vissen doen het goed de waterwaardes zijn goed maar
pi_196989950
Algenbloei heb ik ook ooit eens gehad. Het advies wat ik toen vond was stoppen met voeren, licht uit en een paar dagen flinke waterwissel. ik was er toen inderdaad na een dag of drie helemaal af. Nooit meer last van gehad trouwens, waarschijnlijk was die bak toen een maand of drie in bedrijf.

Mooie bak @Sorella.
pi_196990020
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Geel is niet zo'n probleem.

Heb vaak gedroogde bladeren in de bak en dat verkleurt ook wel aardig. De vissen klagen er niet over ;)
Er ligt nu beuk, walnoot en eiken bladeren in, ik heb ook vijgenblad maar dat doe ik maar 1 keer per week want de garnalen zijn er weg van, binnen no time zijn alleen de nerven nog maar over.
pi_196990071
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 14:22 schreef Sorella het volgende:

[..]

Er ligt nu beuk, walnoot en eiken bladeren in, ik heb ook vijgenblad maar dat doe ik maar 1 keer per week want de garnalen zijn er weg van, binnen no time zijn alleen de nerven nog maar over.
Verwende beestjes :P
pi_196990610
Een amandelblad elke zaterdag. Na een week of vier is er vrijwel niets meer van over, tot die tijd is het schuilplaats en eetkamer voor garnalen, ancitus en vooral otocinclus. De bladen doen er twee dagen over voor ze zinken, meestal laat ik ze liggen waar ze terecht komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door qajariaq op 27-12-2020 17:18:32 ]
pi_196991755
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 14:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Verwende beestjes :P
Zegt degene die zijn beestjes ook verwend :)

Zit er eigenlijk een limit op wat je er als hoeveelheid blad in kan gooien ?
bv kan ik er 20 eikenbladeren + 30 walnoot en 10 beukenbladeren in gooien ?
pi_196991824
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 14:20 schreef Sorella het volgende:
Als je die bacteriën krijgt en je leest met een paar dagen is het verdwenen en na 2 weken zie je nog geen verschil is geduld heel ver te zoeken.
Wat je doorgaans leest in de aquarium blogs en fora is dat de meeste mensen denken dat hun eigen ervaringen iets universeels moet zijn. Maar dat is het helaas niet... :) Elk aquarium is op zijn manier uniek er bestaan geen 2 dezelfde... En zo is dus ook geduld voor elk aquarium een uniek begrip. :)

Zo kun je bv. ook bij nieuw ingericht aquarium een overdaad aan Diatomeeën / Kiezelalgengroei krijgen. Doorgaans lees je ook, na paar dagen tot weken gaat het vanzelf weg. Meestal is dat ook wel zo. Ikzelf heb er eens meer dan 6 maanden mee gezeten. Heb het uitgezeten en het is inderdaad vanzelf weg gegaan en nu 5 jaar later in dezelfde bak niet 1 keer meer terug gekomen.

2 weken is eigenlijk peanuts, een gemiddeld aqaurium heeft maanden nodig om stabiel in te draaien. En zolang horen er dan ook geen vissen in. Dat terwijl de algemene aanvaarde periode uit de handboekjes op 6 weken staat. Maar het is maar de halve waarheid en dit staat dan ook allemaal in eigenlijk commercieel gevoed leesmateriaal. Geschreven, gesponsord en uitgebracht door handelsmerken. Zoals Sera, JBL, Superfish etc. etc. Wat op zijn beurt weer ongeduld bij de klant voed en die handel vaart financieel zeer wel bij dat ongeduld. -O-
pi_196992158
Net weer de helft van m'n drijfplanten eruit gevist en alles weer wat op maat gesnoeid, nog een enkele garnaal gered die nogal gehecht was aan de plantjes en in de voorgrond nog een steen eruit gehaald zodat de corydora's wat meer ruimte hebben om te zwemmen, de kleintjes worden ook groter.

M'n aquaria hebben al 2 maand geen plantenvoeding gehad (wel waterwissels) maar het groeit nog steeds als een gek... Ik koop ook geen nieuwe plantenvoeding meer...

Zal vanavond nog even een foto schieten als de verlichting wat feller is.
pi_197442578
Mijn apistogramma borelli heeft eitjes gelegd, net de kokosnoot omgekeerd omdat ze het mannetje en het andere vrouwtje wegjoeg dus nieuwsgierig en ja hoor eitjes.
Als ik ze in het aquarium laat uitkomen worden ze geheid opgevreten door de tetra,s en de gourami,s
Ik heb nog een klein aquarium op zolder staan maar moet het vrouwtje dan mee of is alleen de kokosnoot genoeg ? ik denk dat ze vandaag/morgen/overmorgen uitkomen.

Update: zand gekocht, 2 plantjes, artemia staat op kweek maar voor alle zekerheid kweekvoer gekocht, de beide filters afgedekt met heel fijn gaas en toen water van het grote aquarium erin gedaan. 2 uur later de kokosnoot met vrouwtje en al opgeschept :) en in het andere aquarium gedaan. Mannetje mag in het grote aquarium blijven die wordt toch elke keer weggejaagd (ze is geëmancipeerd :) ) misschien krijgt hij nu ook kans bij het andere vrouwtje.
Nu dus afwachten of er uberhaupt wat uitkomt.

[ Bericht 53% gewijzigd door Sorella op 16-01-2021 22:58:12 ]
pi_197587309
Wij zagen totaal niets gebeuren dus we hadden bed8 om het vrouwtje weer terug te zetten in het grote aquarium en het kleine aquarium garnaal gereed te maken zie ik dus net in ieder geval 2 jonkies zwemmen *O* *O* *O* ,


Toch meer als dat we dachten.

Als er 1 afdwaalt wordt het opgegeten en weer uitgespuugd bij de anderen :).

[ Bericht 11% gewijzigd door Sorella op 23-01-2021 13:03:20 ]
pi_197797206
Hoi
Ik heb een juwel 60 net daar in een juwel bioflow one. Dat draait prima al een tijd. Alleen worden mijn zuignappen steeds erg hard waardoor ze dan niet meer vast blijven zitten. Herkennen mensen dit? Is dit op te lossen? Maakt het verschil of het zwarte of doorzichtige zijn.
Ik wil uiteindelijk ooit een 180 ook met intern filter omdat ik voor extern geen ruimte heb. Dan zit de filter in een behuizing zit het dan ook vast met zuignappen?
  Official ESF Kreviewer woensdag 3 februari 2021 @ 14:09:44 #126
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_197797298
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 14:04 schreef Nico987 het volgende:
Hoi
Ik heb een juwel 60 net daar in een juwel bioflow one. Dat draait prima al een tijd. Alleen worden mijn zuignappen steeds erg hard waardoor ze dan niet meer vast blijven zitten. Herkennen mensen dit? Is dit op te lossen? Maakt het verschil of het zwarte of doorzichtige zijn.
Ik wil uiteindelijk ooit een 180 ook met intern filter omdat ik voor extern geen ruimte heb. Dan zit de filter in een behuizing zit het dan ook vast met zuignappen?
Al die goedkope rommel gaat vroeger of later kapot, maar meestal vroeger. Zou gewoon voor een fatsoenlijk merk aquarium sparen.
pi_197797342
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 14:04 schreef Nico987 het volgende:
Hoi
Ik heb een juwel 60 net daar in een juwel bioflow one. Dat draait prima al een tijd. Alleen worden mijn zuignappen steeds erg hard waardoor ze dan niet meer vast blijven zitten. Herkennen mensen dit? Is dit op te lossen? Maakt het verschil of het zwarte of doorzichtige zijn.
Ik wil uiteindelijk ooit een 180 ook met intern filter omdat ik voor extern geen ruimte heb. Dan zit de filter in een behuizing zit het dan ook vast met zuignappen?
Ik heb ongeveer 5 jaar een lido 120 gehad. Daar zat het filterhuis vast gekit. Geen problemen meegehad. Nu heb ik een rio180 sinds oktober en daar zit het ook vast gekit. Ook daar verwacht ik geen problemen mee.
pi_197797812
Kan je de zuignappen niet vervangen ?

Update: van de +/- 60 visjes zijn er +/- 15 overgebleven

Ze zijn nu denkelijk 10 dagen oud
  donderdag 18 februari 2021 @ 10:28:20 #129
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_198070958
:W Ik weet niet of ik het hier moet, mag of kan vragen maar ik probeer het toch. Ik heb een waterschildpad van een paar weken oud, hij is hier nu drie weken en zit tot nu toe alleen maar in het water, klimt soms op een tak die iets uit het water steekt maar komt eigenlijk helemaal niet op z'n platform met zand, warmtelamp en UV lamp. Ik zie ook geen sporen dat hij er 'stiekem' op is geweest als ik er niet ben. Is dit herkenbaar bij anderen?
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_198091467
dubbel
pi_198091470
quote:
99s.gif Op donderdag 18 februari 2021 10:28 schreef Rockiejj het volgende:
:W Ik weet niet of ik het hier moet, mag of kan vragen maar ik probeer het toch. Ik heb een waterschildpad van een paar weken oud, hij is hier nu drie weken en zit tot nu toe alleen maar in het water, klimt soms op een tak die iets uit het water steekt maar komt eigenlijk helemaal niet op z'n platform met zand, warmtelamp en UV lamp. Ik zie ook geen sporen dat hij er 'stiekem' op is geweest als ik er niet ben. Is dit herkenbaar bij anderen?
Kan het niet te warm voor je schildpadje zijn en/of te veel licht ?
Hoe groot is de bak waar hij/zij in zit ?
Is het een roodwangschildpad ?
Heb je een foto :)

P.s. je weet dat deze niet meer gehouden of verhandeld mogen worden ?
pi_198096838
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 10:57 schreef Sorella het volgende:

[..]

Kan het niet te warm voor je schildpadje zijn en/of te veel licht ?
Hoe groot is de bak waar hij/zij in zit ?
Is het een roodwangschildpad ?
Heb je een foto :)

P.s. je weet dat deze niet meer gehouden of verhandeld mogen worden ?
Er is in NL nog steeds geen exotische dierenwet . Ze zijn al jaren aan het debateren over wat daar op moet staan. Dus als jij een giraf in je tuin wil dan mag dat gewoon. Totdat je buren gaan klagen.
pi_198099405
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 16:05 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Er is in NL nog steeds geen exotische dierenwet . Ze zijn al jaren aan het debateren over wat daar op moet staan. Dus als jij een giraf in je tuin wil dan mag dat gewoon. Totdat je buren gaan klagen.
De regels van de europese uni gaan toch voor de nederlandse wetgeving heb ik altijd begrepen ?

Ik ga er in ieder geval van uit Rockiejj de schildpad goed wil verzorgen :)
  zondag 21 februari 2021 @ 09:25:28 #134
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198125338
@Watuntrik wat een gave bak die hele grote. Ik heb ook een open bak, met axolotls, die slopen helaas alle beplanting zowat, dus ik heb vooral drijvers, maar ze moeten dan ook nog eens tegen lage temperaturen kunnen.
Gisteren aaaaaaaalles uit de bak gehaald omdat ik een slakkenplaag ontdekte, wss met het gekregen guppengras meegekomen, en bedankt.
Dus ik kan weer helemaal opnieuw beginnen.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198125501
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 09:25 schreef oh-oh het volgende:
@:Watuntrik wat een gave bak die hele grote. Ik heb ook een open bak, met axolotls, die slopen helaas alle beplanting zowat, dus ik heb vooral drijvers, maar ze moeten dan ook nog eens tegen lage temperaturen kunnen.
Gisteren aaaaaaaalles uit de bak gehaald omdat ik een slakkenplaag ontdekte, wss met het gekregen guppengras meegekomen, en bedankt.
Dus ik kan weer helemaal opnieuw beginnen.
Dankjewel!.. :)

Heb je al eens Anubias geprobeerd? Datis een hele streke gemakkelijke plant die veel wordt gebruikt bij vissen die planten eten. Dan is Anubias de enige die met rust gelaten wordt. Je krijgt ze in groot en klein.

Hier vind je ze allemaal,je kunt de site links boven omschakelen naar Engels indien nodig.
https://www.flowgrow.de/db/aquaticplants
  zondag 21 februari 2021 @ 09:45:51 #136
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198125553
Het is niet dat ze de planten eten. Mijn axo's zijn volwassen en 30 cm lang, die graven en slopen alles en gaan er in liggen rollen als een stel debiele krokodillen :')
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 21 februari 2021 @ 09:48:04 #137
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198125581
Bijkomend probleem is dat ik ook bare bottom heb. Ik heb er wel eens plantenbakken met zand in gehad, dat ging wel ok maar dan heb ik dus planten nodig die koud kunnen ( axolotl's houden niet van water boven de 20 graden) en met lange stelen, dus zoiets als er bij jou helemaal rechts in die grote bak staat zou te gek zijn bv.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198125856
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 09:48 schreef oh-oh het volgende:
Bijkomend probleem is dat ik ook bare bottom heb. Ik heb er wel eens plantenbakken met zand in gehad, dat ging wel ok maar dan heb ik dus planten nodig die koud kunnen ( axolotl's houden niet van water boven de 20 graden) en met lange stelen, dus zoiets als er bij jou helemaal rechts in die grote bak staat zou te gek zijn bv.
Anubias is een Epifiet :) die mag zelfs niet met de rizhome in de aarde dan gaat ze rotten. Die moet je dus op steen of hout plakken of binden. Kan zelfs met een zuignapje tegen de achterwand. Ik heb ze toevallig ook in een onverwarmde bak op hout en ze doen het heel erg goed. Ze hebben ook maar heel weinig licht nodig.

Andere epifieten die je op dezelfde manier hoort te houden die je zou kunnen overwegen is de Java vaarn (Microsorum pteropus) en de Kongo vaarn (Bolbitis heudelotii).

Die kun je gewoon met seconden lijm op een stuk hout of steen plakken en in de bak zetten hangen of wat dan ook.

Wat ook een mooie optie voor jou zou kunnen zijn is mandjes aan achterwand van de bak hangen en daar gemakkelijke huisplanten in houden die met de wortles in het water kunnen groeien. Maar dan heb je wel goede lamp nodig Planten die dit goed kunnen hebben zijn de meeste Ficus, Spathiphyllum, Syngonium, Anthurium en nog wel meer. Google maar eens op Hydroponie voor meer inspiraties.
https://www.google.com/se(...)ABAQ&sclient=gws-wiz

Ik vraag me af hoe je dat met de temperatuur in de zomer doet? Gebruik je dan een koeler? Ik heb in warme zomers toch al 29°C in mijn bakken gemeten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 21-02-2021 10:15:37 ]
  zondag 21 februari 2021 @ 10:58:47 #139
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198126489
Het is me tot nu toe gelukt om gewoon mijn woonkamer op 24 graden max te houden en met bevroren flessen water die rouleren gaat het prima. Drijvers heb ik idd wel, ik stek mijn planten op het aquarium :) en zoete aardappel voor de wortels voor de guppen en garnalen ( die kweken in de bak en de lotjes eten er van). Ik heb goed licht voor op de bak ook. Ik ga je plantentips eens allemaal opzoeken, heel erg bedankt voor je uitgebreide tips!!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_198133913
Heeft iemand ervaring met continu waterwissel, zeg maar een lekkende kraan boven je bak in plaats van elke week een deel water verversen?

Ik heb een topic gestart hoe een 'lekkende kraan' te simuleren. Het aquarium deel van die discussie is hier interessanter.
pi_198134350
Overigens heb ik vorige week een waterverversingsblunder begaan.

Had zo'n 20% afgetapt, bijgevuld met koud kraanwater.
Ik gebruik al sinds het voorjaar van vorig jaar koud kraanwater omdat m'n warme kraanwater koper bevat (boilervat met koperen spiraal) en m'n garnalen er aan gingen.

Blijkbaar was het water vanwege de vorst zo koud vanwege de vorst dat er gelaagdheid optrad in m'n aquarium waardoor de onderste 20% water in de bak enorm koud was. Koud water is blijkbaar zwaarder en zakt naar onderen, vooral als het temperatuurverschil heel groot is.

Ik kwam er pas achter toen m'n corydoras ineens op hun zijkant lagen te happen en had ook niet direct door wat het was. De rest van de vissen leek nergens last van te hebben.

Toen ik een vermoeden had wat het was ben direct met een kookspatel (je moet wat) het water voorzichtig gaan roeren/mengen en de pomp aangezet om de circulatie op gang te krijgen.

Het is al een week geleden en ze leven allemaal nog, dus het lijkt dat het goed afgelopen is...
pi_198134650
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens heb ik vorige week een waterverversingsblunder begaan.

Had zo'n 20% afgetapt, bijgevuld met koud kraanwater.
Ik gebruik al sinds het voorjaar van vorig jaar koud kraanwater omdat m'n warme kraanwater koper bevat (boilervat met koperen spiraal) en m'n garnalen er aan gingen.

Blijkbaar was het water vanwege de vorst zo koud vanwege de vorst dat er gelaagdheid optrad in m'n aquarium waardoor de onderste 20% water in de bak enorm koud was. Koud water is blijkbaar zwaarder en zakt naar onderen, vooral als het temperatuurverschil heel groot is.

Ik kwam er pas achter toen m'n corydoras ineens op hun zijkant lagen te happen en had ook niet direct door wat het was. De rest van de vissen leek nergens last van te hebben.

Toen ik een vermoeden had wat het was ben direct met een kookspatel (je moet wat) het water voorzichtig gaan roeren/mengen en de pomp aangezet om de circulatie op gang te krijgen.

Het is al een week geleden en ze leven allemaal nog, dus het lijkt dat het goed afgelopen is...
Vissen kunnen gelukkig goed tegen wisselende watertemperatuur. Een enorm verschil is natuurlijk wel een issue. Mijn discussen begonnen vaak te paaien na water wisselen. Overigens liet ik wel altijd een pompje meelopen bij verversen en was er bodemverwarming.

Een paar graden kouder is voor even voor veel vissen in de natuur ook normaal in de tropen of subtropen.
Whatever...
pi_198134748
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:55 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Vissen kunnen gelukkig goed tegen wisselende watertemperatuur. Een enorm verschil is natuurlijk wel een issue. Mijn discussen begonnen vaak te paaien na water wisselen. Overigens liet ik wel altijd een pompje meelopen bij verversen en was er bodemverwarming.

Een paar graden kouder is voor even voor veel vissen in de natuur ook normaal in de tropen of subtropen.
Ja, een paar graden is niet erg. De corydoras zijn normaal gek op dat koude water en zwemmen met opzet dwars door de straal van de vulslang.

Maar dit was een verschil van minimaal 10-15 graden... het kraanwater was echt heel koud vorige week...

Het zag er heel dramatisch uit met de vissen op hun rug en op hun kant, amper bewegend, happend.
Dacht echt dat ik ze vermoord had. Maar gelukkig, na een kwartiertje roeren door de bak begonnen ze weer rechtop te zwemmen.

De pomp aan tijdens het verversen lukt hier niet (ze vallen droog omdat ze bovenin zitten ivm bodemfilter en spray bars) maar mss is een extra pomp voor tijdens het vullen wel een idee.
pi_198135279
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, een paar graden is niet erg. De corydoras zijn normaal gek op dat koude water en zwemmen met opzet dwars door de straal van de vulslang.

Maar dit was een verschil van minimaal 10-15 graden... het kraanwater was echt heel koud vorige week...

Het zag er heel dramatisch uit met de vissen op hun rug en op hun kant, amper bewegend, happend.
Dacht echt dat ik ze vermoord had. Maar gelukkig, na een kwartiertje roeren door de bak begonnen ze weer rechtop te zwemmen.

De pomp aan tijdens het verversen lukt hier niet (ze vallen droog omdat ze bovenin zitten ivm bodemfilter en spray bars) maar mss is een extra pomp voor tijdens het vullen wel een idee.
Ik had nogal een grote bak en gebruikte zo’n gardens sproeier/handdouche pistool. Werkt perfect, ook om de boel wat te mengen en eventueel wat lucht in te brengen.
Whatever...
pi_198136300
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:26 schreef qajariaq het volgende:
Heeft iemand ervaring met continu waterwissel, zeg maar een lekkende kraan boven je bak in plaats van elke week een deel water verversen?

Ik heb een topic gestart hoe een 'lekkende kraan' te simuleren. Het aquarium deel van die discussie is hier interessanter.
Persoonlijke ervaringen niet, maar wel heel wat discussies over gelezen en er ooit aan gedacht het zelf ook te doen. Maar het is best een ingrijpende operatie want je zal de bak op de afvoer moeten aansluiten of voldoende ruimte maken om het water op te kunnen vangen en hergebruiken. Heb je die mogelijkheid niet wordt het lastig.

Technisch is het niet zo ingewikkeld, het mooist is om dan met een Sump (onderbouw) filter te werken waar ja alles in wegwerkt. Dus een vlotter die het water op pijl houd en een overloop... Het enige waar je dan bij een open bak rekening mee moet houden is dat er ongeveer 1 á 2 liter per dag verdampt. Vul je druppelgewijs alleen maar aan wat verdampt dan gaat je EC stijgen omdat zich dan zouten gaan ophopen.

Als je Engelstalig gaat zoeken met Aquarium Auto Top off dan zul je wel wat Discussies, video's en projecten daar over vinden...
pi_198138034
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 20:18 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Persoonlijke ervaringen niet, maar wel heel wat discussies over gelezen en er ooit aan gedacht het zelf ook te doen. Maar het is best een ingrijpende operatie want je zal de bak op de afvoer moeten aansluiten of voldoende ruimte maken om het water op te kunnen vangen en hergebruiken. Heb je die mogelijkheid niet wordt het lastig.

Technisch is het niet zo ingewikkeld, het mooist is om dan met een Sump (onderbouw) filter te werken waar ja alles in wegwerkt. Dus een vlotter die het water op pijl houd en een overloop... Het enige waar je dan bij een open bak rekening mee moet houden is dat er ongeveer 1 á 2 liter per dag verdampt. Vul je druppelgewijs alleen maar aan wat verdampt dan gaat je EC stijgen omdat zich dan zouten gaan ophopen.

Als je Engelstalig gaat zoeken met Aquarium Auto Top off dan zul je wel wat Discussies, video's en projecten daar over vinden...
Dat verdampen kan voor de zomer wel een ding zijn. Mijn bak heb ik na twee dagen weer dicht gemaakt van boven want mn ruiten waren beslagen, dat was te veel dus. Als ik 20 liter per dag er in druppel dan zal dat wel los lopen.

Afvoer heb ik al in de bak zitten als overloop. Op het gewenste waterniveau heb ik een extra gaatje (2mm) geboord en als dat onvoldoende is dan zit daar boven een groter gaatje of nog iets hoger de volle 32 mm. Zolang ik thuis ben maak ik me geen zorgen en voor ik weer langer van huis mag van de corona dan draait het al zo lang dat ik er ook wel vertrouwen in heb. Misschien is het wel een idee er ook een vlotter op te zetten voor als de hele afvoer mocht blokkeren. Ga ik eens naar zoeken.
BTW, ik heb ook gelijk een kraan vlak boven de bak gemaakt, ik moest ff in bochten wringen om de leiding daar te krijgen maar het maakt een en ander wel erg makkelijk.

Door continu te wisselen gebruik je wel iets meer water maar daar staat tegenover dat gemiddeld je water schoner is. Vergelijk het met je slaapkamerraam altijd op een kiertje of eens per week een uurtje open zetten.

quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Had zo'n 20% afgetapt, bijgevuld met koud kraanwater.

Dat is voor mij ook de directe aanleiding. Na een waterwissel daalde de temperatuur wel een graad of vier vijf en moest ik er bijna een halve dag extra verwarming bij hangen om het weer een beetje normaal te krijgen.

En eh, ik wil wel een beetje blijven spelen.

https://www.gardena.com/n(...)vellering/966960701/
Die heb ik besteld, instelbaar vanaf een liter per uur, dat is in mijn geval rond de 20% per week. Het enige is dat ik creatief moet doen om het aan mijn kraan te verbinden. Maar goed, daar verzin ik wel iets op, De Gardena methode geeft heel veel tussenstukken dus duur en rommelig.
pi_198138380
Ik zie net dat ik pleegvader ben geworden. De garnalen kweken kennelijk want ik zie ze van afmetingen die toch wel erg klein zijn. Dat is gunstig, van garnalen heb je nooit teveel vind ik. En als het er te veel worden dan gewoon wat minder voeren dan worden het vanzelf weer minder omdat de vissen dan meer garnaal gaan eten.

Ik zie ook iets waarvan ik vermoedt dat het een jonge ancistrus is. Een paar van die beesten heb ik overgenomen omdat ze ergens heen moesten. Ze zijn een beetje groter dan de rest van mijn bestand. Als het er veel meer worden dan moet ik daar een list voor verzinnen. een paar vind ik wel leuk maar het moet geen dominante soort gaan worden.
  Moderator zondag 21 februari 2021 @ 22:14:13 #148
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198139193
Na een overstap van mest stoffen (nu een maand of 3) doet onze 120 cm bak het meer dan prima; wel trouw elke week even 25% water wisselen maar ach, dat is met een half uurtje ook wel geregeld *O*

Vooral de crypto's lijken een groei spurt gekregen te hebben


  maandag 22 februari 2021 @ 09:55:10 #149
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_198142654
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 10:57 schreef Sorella het volgende:

[..]

Kan het niet te warm voor je schildpadje zijn en/of te veel licht ?
Hoe groot is de bak waar hij/zij in zit ?
Is het een roodwangschildpad ?
Heb je een foto :)

P.s. je weet dat deze niet meer gehouden of verhandeld mogen worden ?
De bak is 100x80x70 en het is een muskusschildpad.
Te warm en/of te veel licht denk ik niet, het is ongeveer 35 graden onder de lamp toen ik het de laatste keer had gemeten..
Ik zal even een foto maken!
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_198142813
quote:
99s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:55 schreef Rockiejj het volgende:

[..]

De bak is 100x80x70 en het is een muskusschildpad.
Te warm en/of te veel licht denk ik niet, het is ongeveer 35 graden onder de lamp toen ik het de laatste keer had gemeten..
Ik zal even een foto maken!
Ik heb ze even opgezocht, wat een leuk beestje, het zijn geen zonneaanbidders :)

http://www.muskusschildpadden.nl/ Hier staat veel informatie op.

Foto is altijd leuk :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')