abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195055080
Fijn dat Hans kluge Europa weer moed heeft ingepraat
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_195055138
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 11:12 schreef _serial_ het volgende:
Afgelopen week zijn er door de GGD labs 195545 testen uitgevoerd, het aantal positieve tests is omhoog gegaan naar 7312, 3,7% positief.

De verwachting is dat het % positief rond de 3.5% uit zal komen omdat GGD niet alle testen doet.

Echter de maximale testcapaciteit is momenteel aardig bereikt, dus zullen mogelijk niet alle potentieel positieve personen gevangen worden.
Serial, lees jij misschien ergens hoe groot het percentage ouderen is dat zich laat testen?

Het aantal positief geteste ouderen is laag, maar is dat overeenkomstig het aantal dat zich überhaupt laat testen? BVD

Dit vanwege:
Belangenvereniging voor ouderen Anbo is bezorgd over de bereikbaarheid van de teststraten voor kwetsbare mensen en ouderen zonder auto.
pi_195055176
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:17 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

of je moet nog eens duidelijk maken dat je niet voor elk kuchje of elk niesje meteen langs de teststraat moet.
Heb ik wat gemist, want dat is toch juist wel de bedoeling?
pi_195055180
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:17 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dus of de capaciteit moet omhoog, of je moet nog eens duidelijk maken dat je niet voor elk kuchje of elk niesje meteen langs de teststraat moet.
Ik denk dat dat niet zo zwart / wit is: ja, de testcapaciteit moet omhoog en vooral vele malen sneller verwerkt worden (max 2 dagen tussen bellen en de uitslag hebben). Maar hoe kwalijk kun je het mensen nemen dat ze zich willen laten testen als ze klachten hebben? Dit zijn de verstandige, wellicht wat over panikerende, mensen maar die zouden niet moeten 'boeten' voor het falend beleid.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Redactie Games maandag 14 september 2020 @ 13:37:12 #130
181272 crew  Noppie2000
pi_195055248
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet zo zwart / wit is: ja, de testcapaciteit moet omhoog en vooral vele malen sneller verwerkt worden (max 2 dagen tussen bellen en de uitslag hebben). Maar hoe kwalijk kun je het mensen nemen dat ze zich willen laten testen als ze klachten hebben? Dit zijn de verstandige, wellicht wat over panikerende, mensen maar die zouden niet moeten 'boeten' voor het falend beleid.
Als je klachten hebt kun je het men niet kwalijk nemen. Nies je een keer en laat je je testen, kun je dat misschien beter niet doen.
pi_195055254
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ja, zeker gezien het belang dat gehecht wordt aan pre-symptomatische verspreiding. Dat lijkt domweg te zijn dat mensen klachten niet goed herkennen. De boodschap is dus nogal dubbel: let heel goed op het ontstaan van klachten, want dan ben je het meest besmettelijk. Laat je niet testen bij te lichte klachten.

Maak daar maar chocolade van.
pi_195055256
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:16 schreef Momo het volgende:

[..]

Pas iets doen als het weer echt mis gaat en het te laat is om in te grijpen net als in maart?
Er zit natuurlijk nog een enorm grijs gebied tussen de situatie van nu en ''pas iets doen als het weer echt mis gaat en een situatie zoals in maart''. Met het aantal opnames/doden van nu zou ik geen voorstander zijn van extra ingrijpen; maar dat betekent niet meteen dat ze maar moeten wachten op een situatie die we in maart hadden.
  maandag 14 september 2020 @ 13:39:48 #133
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195055283
quote:
2s.gif Op maandag 14 september 2020 13:37 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Er zit natuurlijk nog een enorm grijs gebied tussen de situatie van nu en ''pas iets doen als het weer echt mis gaat en een situatie zoals in maart''. Met het aantal opnames/doden van nu zou ik geen voorstander zijn van extra ingrijpen; maar dat betekent niet meteen dat ze maar moeten wachten op een situatie die we in maart hadden.
Nee het gaat zo nog wel prima met 10 ziekenhuisopnames per dag, maar met de herfst voor de deur is het juist belangrijk om veel te testen en een goed beeld te krijgen van de verspreiding van het virus. De ziekenhuisgolf komt eventueel pas 2-3 weken later dan een toename van besmettingen.
  maandag 14 september 2020 @ 13:50:22 #134
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195055438
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 08:39 schreef miss_sly het volgende:
Hier een stuk over testen. .Ik vond het verhelderend en relativerend; het laatste beide kanten op: zowel qua blind varen op een positieve uitslag als op het afwijzen van het belang van testen en een eventuele positieve uitslag.

https://decorrespondent.n(...)oY2mtsYxHihkicn_43pE
Goed verhaal van specificiteit (foutkans test niet besmet) en selectiviteit (idem terecht besmet).

//--//
Doorgaans is de selectiviteit van slijm-testen redelijk bruikbaar om vast te stellen dat er een ws die Covid19 besmetting is, al het andere is - kortweg, ook naast momentopname - koffiedik kijken.

In het slechtste geval dat onterecht een besmetting wordt vastgesteld, zit iemand opgescheept met 10 dagen quarantaine (Uitgaande van de veronderstelde gedachte dat iemand alleen besmettelijk is wanneer die symptomen heeft of die ontwikkeld).

Het grootste "probleem" dat ik heb dat een test (on)bewust gebruikt wordt om te bepalen dat iemand virusvrij zou zijn om daarmee te bepalen of je wel ..vul-in.. kan. Het issue met afwezigheid dat die een momentopname is en ook kan voortkomen uit een verkeerd afgenomen of (totaal) niet werkende test.

In het geval van een positieve uitslag - dwz besmet - zou de GGD eigenlijk die persoon na 10 dagen quarantaine ook moeten testen op (mate van) antistoffen, waar ze ws al helemaal geen (lab)capaciteit voor hebben.

Het "plezierige" van massale testen is wel weer dat er een redelijk "beeld" ontstaat wie zo ja positief, het virus (reeds) heeft/gehad. Dit gegeven kan later worden ingezet om te monitoren (in hoeverre zij zelf immuun zouden zijn) en dat zij niet direct als eerste in aanmerking (hoeven te?) e komen voor een "vaccin".

Vraagtekens?
Afhankelijk van type-test, zou iemand na een Covid19 besmetting te hebben overwonnen, een positief uitslag kunnen vertonen en daarmee "onterecht" worden gezien als besmettelijk.
Deze besmetting kan weer terecht zijn als die persoon een herbesmetting oploopt van een virus (mogelijk sub)variant.

Ook moet duidelijk worden in hoeverre iemand die het virus heeft gehad, het virus alsnog (asymptomatisch) zou kunnen overbrengen op anderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_195055466
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:39 schreef Momo het volgende:

[..]

Nee het gaat zo nog wel prima met 10 ziekenhuisopnames per dag, maar met de herfst voor de deur is het juist belangrijk om veel te testen en een goed beeld te krijgen van de verspreiding van het virus. De ziekenhuisgolf komt eventueel pas 2-3 weken later dan een toename van besmettingen.
Door actief testbeleid in veel landen zien we ook dat het percentage mensen wat opgenomen moet worden of overlijd ook steeds meer naar beneden gaat. We vinden dus nu meer besmettingen maar er is ook een beter beeld van hoe gevaarlijk het virus/ziekte is. Zelfs onder de risico groepen zijn die dalingen te zien. Dus ja waar ga je dan beleid op maken.
pi_195055475
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:39 schreef Momo het volgende:

[..]

Veel testen ben ik ook voorstander van. Dat dat zo rommelig verloopt ben ik erg slordig. En onduidelijk. In een ideale wereld wil je genoeg capaciteit hebben om iedereen te testen. Of nou ja; dan doel ik voornamelijk op mensen die in aanraking zijn geweest met iemand die Corona heeft (als je er bij een brononderzoek uit komt bv), mensen met klachten, e.d. Ik lees nu zelfs verhalen dat mensen de boodschap krijgen dat ze het nog maar even aan moeten kijken als ze bellen voor een test (terwijl ze klachten ervaren). Tegelijkertijd word er van die groep wel verwacht dat ze maar gewoon thuis blijven. Dat is gewoon krom.

Die vertraging word hier elke dag genoemd. Terecht hoor, want het is gewoon correcte informatie, maar het is moeilijk om in te schatten waar het kantelpunt zit. Er zijn de afgelopen maanden zoveel ''wacht die vertraging maar af!'' voorspellingen/comments gemaakt waarvan er eigenlijk nog geen eentje is uitgekomen. IC blijft stabiel en het aantal opnames stijgt ook niet absurd snel. Bij een bepaald aantal besmettingen bestaat de kans dat dat veranderd natuurlijk, maar dat kantelpunt weten we niet. Het zou daarom zo helpen als er eens wat meer onderzoek word gedaan naar de situatie in het voorjaar. Hoeveel besmettingen waren er daadwerkelijk, etc. Dan kunnen we veel beter inschatten bij hoeveel besmettingen we echt in moeten grijpen. Nu is het echt gokwerk en daar komen al die ''wacht maar, twee weken'' comments vandaan natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2020 13:57:07 ]
pi_195055477
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:27 schreef Za het volgende:

[..]

Serial, lees jij misschien ergens hoe groot het percentage ouderen is dat zich laat testen?

Het aantal positief geteste ouderen is laag, maar is dat overeenkomstig het aantal dat zich überhaupt laat testen? BVD

Dit vanwege:
Belangenvereniging voor ouderen Anbo is bezorgd over de bereikbaarheid van de teststraten voor kwetsbare mensen en ouderen zonder auto.
Percentage ouderen wat zich laat testen weet ik niet.
Die data wordt niet vrijgegeven,wel het percentage besmettingen in leeftijdsgroepen.

Wel is de teststraat natuurlijk evenredig beschikbaar voor iedereen (als hij voor mij beschikbaar is, dan is dat ook voor een oudere ook zo), wel moet deze natuurlijk zorgen dat deze persoon in de teststraat komt, of wat anders regelen, maar dat is voor een niet oudere natuurlijk net zo.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195055513
Donderdag aangegeven dat ik klachten heb(mild) bij mijn werkgever. Kan gewoon prima thuiswerken (wel wat afspraken moeten afzeggen, soit). Gaat mn werkgever mij donderdag alweer vragen of ik er vrijdag ben. Vanmorgen kunnen laten testen, vandaag alweer aan de telefoon of ik nu echt van plan was thuis te werken tot ik uitslag heb.. Zo van, valt toch wel mee.. Echt, soms hoop je gewoon dat er een uitbraak op kantoor komt.
  maandag 14 september 2020 @ 14:03:50 #139
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195055636
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:47 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Tja zo kun je alles wel neersabelen. Feit is gewoon dat het virus zich weer meer verspreid onder de bevolking en het land. Opnames gelukkig vooralsnog laag, maar we weten niet hoe dat gaat verlopen.
Op zichzelf is die versprepding te verwachten. Niet heel erg zolang dat binnen de "gezonde" populatie is.
Het virus tegenhouden zal niet lukken, hooguit die verspreiding vertragen.

Een vraag die bij mij nog borrelt of iemand met symptomen zich zou laten testen ?
Zelf zou ik dat bv niet snel doen, vanuit de gedachte dat dit (mijzelf) weinig toevoegt.
NB: testen om te kijken of je een besnetting niet hebt..... is sws kansloos als waarde.

Dat de ziekenhuis/ic opname relatief laag blijven zal voortkomen uit dat de kwetsbare-groep minder kans loopt besmet te worden omdat er gedragsvormen zijn/ontstaan die de besmettingskans verkleinen.
pi_195055656
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:54 schreef mikieu het volgende:
Donderdag aangegeven dat ik klachten heb(mild) bij mijn werkgever. Kan gewoon prima thuiswerken (wel wat afspraken moeten afzeggen, soit). Gaat mn werkgever mij donderdag alweer vragen of ik er vrijdag ben. Vanmorgen kunnen laten testen, vandaag alweer aan de telefoon of ik nu echt van plan was thuis te werken tot ik uitslag heb.. Zo van, valt toch wel mee.. Echt, soms hoop je gewoon dat er een uitbraak op kantoor komt.
Als je bij hem aangeeft de adviezen van het RIVM op te volgen, dan kan hij daar niks tegen in brengen.Die adviezen zijn al een half jaar hetzelfde.

-Bij verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn) moet je thuisblijven. Ook bij hoesten, benauwdheid, verhoging/koorts of bij plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)-
Leipe shit ouwe
pi_195055679
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ja, zeker gezien het belang dat gehecht wordt aan pre-symptomatische verspreiding. Dat lijkt domweg te zijn dat mensen klachten niet goed herkennen. De boodschap is dus nogal dubbel: let heel goed op het ontstaan van klachten, want dan ben je het meest besmettelijk. Laat je niet testen bij te lichte klachten.

Maak daar maar chocolade van.
Dat bedoel ik dus - nu heb je juist een hoge bereidheid om te testen en dan krijg je 'de schuld' van de capaciteit onder druk te zetten. De wereld op z'n kop vind ik.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195055737
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:54 schreef mikieu het volgende:
Vermoeiend dat soort werkgevers. Is zeker een micromanager die zicht wil hebben op zijn werknemers?

[ Bericht 0% gewijzigd door Jaeger85 op 14-09-2020 14:17:27 ]
pi_195055820
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Vermoeiend dat soort werkgevers. Is zeker een micromanager die zicht wil hebben om zijn werknemers?
Zo één zal het er ongetwijfeld zijn idd. Zo'n manager die zegt: Mijn mensen werken alleen als ik ze zie, en die bijhoudt hoe lang mensen aan 't werk zijn. Dat als je een keer om 2 uur weggaat er vragen komen.

Hoop dat dat soort dingen niet terugkomen.
  maandag 14 september 2020 @ 14:17:44 #144
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_195055866
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:27 schreef Za het volgende:

[..]

Dit vanwege:
Ouderen laten zich - tenzij het "moet" - imho niet snel testen omdat
a) idd vervoersissue, gedoe & bereikbaarheid van een teststraat
b) bij "ziekte" zij veelal niet van huis zullen/willen gaan
c) struisvogelen en een uitslag (onnodige?) zorgen kan geven.
d) afspraak maken zelf een drempel vormt.

Ik ken wat "ouderen+" die alles doen om medisch contact, te willen vermijden en vooral zelf gaan het uitzoeken. Ook onder het mom "anderen niet tot last willen zijn".

Ik heb het wel eens meer geuit dat ik de huisarts een grotere (monitoring) rol in het "testen" zou willen geven. Ook omdat ouderen mogelijk net wat andere symptomen zouden kunnen hebben.
pi_195055885
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

Zo één zal het er ongetwijfeld zijn idd. Zo'n manager die zegt: Mijn mensen werken alleen als ik ze zie, en die bijhoudt hoe lang mensen aan 't werk zijn. Dat als je een keer om 2 uur weggaat er vragen komen.

Hoop dat dat soort dingen niet terugkomen.
Denk niet dat het zonder slag of stoot verdwijnt. Dan zouden heel wat managers overbodig blijken.
pi_195055913
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:

Positief getest: 1308
Totaal: 83399 (+1300 ivm -8 corr.)

Opgenomen: 9
Totaal: 12291 (+8 ivm -1 corr.)

Opgenomen op IC*: 9
Huidig: 59
Totaal: 3081
* bewezen of verdacht
(http://stichting-nice.nl)

Overleden: 2
Totaal: 6256
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 14 september 2020 @ 14:20:41 #147
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195055999
43 COVID-patiënten op IC
14 september 2020
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 43. Dat zijn 7 patiënten meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 562 non-COVID-patiënten op de IC, 10 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt 605, 3 minder dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 166, 18 meer dan gisteren. Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt daarmee 209.

Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘De stijging van het aantal opgenomen COVID-patiënten zet door. De aantallen zijn op dit moment echter nog niet van dien aard dat dit noopt tot spreiding buiten de regio’s.’
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195056018
1300 koekoek _O-
Zonder wrijving geen glans
  Redactie Games maandag 14 september 2020 @ 14:29:23 #150
181272 crew  Noppie2000
pi_195056087
Benieuwd wat en wanneer ze iets gaan aankondigen deze week, woensdag/donderdag? Ga er tenminste vanuit dat ze wel iets gaan ondernemen inmiddels :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')