Naja, de berekening is zelf uit te voeren. Ik nam ¤8000 maar het zal per grondsoort / locatie wel verschillen.quote:Op woensdag 9 september 2020 16:49 schreef bleiblei het volgende:
8K voor een boring + warmtepomp vind ik wel optimistisch. Collega van mij was 2 jaar geleden in zandgrond 15K voor de boring kwijt + 4K voor de warmtepomp.
Heb zitten rekenen met wat rendementen die op internet geroepen worden en het lijkt aardig te kloppen wat je typtquote:Op woensdag 9 september 2020 16:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
aardgas (met potentieel 14.165kWh energie) door slechts 3.500kWh stroom. Hoe is
misschien klopt er nog wel meer ....quote:Op woensdag 9 september 2020 17:02 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heb zitten rekenen met wat rendementen die op internet geroepen worden en het lijkt aardig te kloppen wat je typt.
Nee dat komt niet overeen met wat er in de OP staat, want daar staat eigenlijk niks in behalve dat het niet gelukt is met een ton.quote:Op woensdag 9 september 2020 16:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dan komt het toch gewoon overeen met wat de OP zegt.
Too soon en voor het overgrote deel van de NL bevolking onverstandig.
Kan je wel hele internet-battles houden dat het een fantastisch product is. Maar dat is gewoon fanboy-praat.
Want dat is het niet. Zeker niet als er 2x per jaar iemand langs moet komen om het te tweaken. Kan mij ook niet voorstellen dat het in Japan gemeengoed is, als dit de consequentie is.
ik vind zelf een COP van 4.04 wel hoog, ik zit dacht ik op 3.8.quote:Op woensdag 9 september 2020 17:02 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heb zitten rekenen met wat rendementen die op internet geroepen worden en het lijkt aardig te kloppen wat je typt.
Die 14.165kWh is niet de warmteopbrengst maar de potentiele energie in 1450m3 aardgasquote:Op woensdag 9 september 2020 17:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vind zelf een COP van 4.04 wel hoog, ik zit dacht ik op 3.8.
ah okquote:Op woensdag 9 september 2020 18:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die 14.165kWh is niet de warmteopbrengst maar de potentiele energie in 1450m3 aardgas
bleiblei citeerde een random stukje waardoor het wat gek lijkt.
M'n COP is 3.69 gemiddeld over 2019.quote:Op woensdag 9 september 2020 18:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ah okik vond het al zo hoog.
inderdaad, ik zat zo rond de 1000 m3 gasverbruik en verbruik nu 2200 kwh per jaar wat redelijk in de buurt komt van de cop die ik kan aflezen op de warmtepomp.quote:Op woensdag 9 september 2020 18:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
M'n COP is 3.69 gemiddeld over 2019.
Wel grappig dat als je het terug rekent met de energie uit aardgas versus gebruikte stroom en COP dat je weer aardig dicht op dezelfde hoeveelheid energie komt (nog geen 10% afwijking). Is te verwachten maar toch ook grappig.
Variabelen als een strenge vs zachte winter hebben daar ook een grote invloed op natuurlijk.
Pak je een andere bierviltjes formule (koevlaas van Tweakers) en je gaat uit van die 1450 * 8 / 1650 = ~7 dan kom je weer aardig uit op de 7kW die mijn woning nodig heeft.
En neem je het gemiddelde aantal vollast stookuren per jaar (1650 x 2kW) dan zit je op 3300kWh wat weer dicht bij 3500kWh ligt.
Al met al kan je op een bierviltje aardige inschattingen maken
en iedereen maar roepen dat een warmtepomp duur en niet rendabel is...quote:Op woensdag 9 september 2020 18:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
inderdaad, ik zat zo rond de 1000 m3 gasverbruik en verbruik nu 2200 kwh per jaar wat redelijk in de buurt komt van de cop die ik kan aflezen op de warmtepomp.
1000 m3 + netbeheerkosten komt grofgezegd neer op 1100 euro per jaar.
2200 kwh komt grofgezegd neer op 500 euro per jaar.
mijn installatie kostte mij netto 6000 eur, dus de tvt is rond de 10 jaar. Ik kwam 2 jaar geleden uit op 13 jaar, maar rekende toen met de toenmalige tarieven.
het gaat om de bijkomende kosten zoals de isolatie, echter deze zijn los van een warmtepomp te zien omdat de isolatie ook profijt geeft met een cv-ketel.quote:Op woensdag 9 september 2020 18:53 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
en iedereen maar roepen dat een warmtepomp duur en niet rendabel is...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |