abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194954929
Ik heb een poos geleden een mantelbuis van 50 mm in de grond gelegd waarop de airco aangesloten is. Deze zit via een YMvK of XMvK rechstreeks op een enkele groep. Nu wil ik in de aanbouw eveneens stroom (XMvK) en data (S-FTP) hebben.

Zou ik dat door dezelfde mantelbuis kunnen trekken zonder dat dit gaan interfereren of te warm wordt?
pi_194955113
Ymvk kabels mag je er wel meerdere in een buis hebben. Xmvk niet.
pi_194955152
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 16:32 schreef qajariaq het volgende:
En YMvK naast XMvK? :{
pi_194955199
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 16:34 schreef Lange_Lans het volgende:

[..]

En YMvK naast XMvK? :{
google zelf even, ik neem aan van niet.
pi_194955565
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 16:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]

google zelf even, ik neem aan van niet.
Veel tegenstrijdige berichten. Maar ik ben inmiddels wel tot nieuwe inzichten gekomen. :)
pi_194955777
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 16:56 schreef Lange_Lans het volgende:
Veel tegenstrijdige berichten. Maar ik ben inmiddels wel tot nieuwe inzichten gekomen.
Dan even zien wat @Vonkenboer weet te vertellen. *O*
  Moderator dinsdag 8 september 2020 @ 17:56:05 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194956874
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 16:25 schreef Lange_Lans het volgende:
Ik heb een poos geleden een mantelbuis van 50 mm in de grond gelegd waarop de airco aangesloten is. Deze zit via een YMvK of XMvK rechstreeks op een enkele groep. Nu wil ik in de aanbouw eveneens stroom (XMvK) en data (S-FTP) hebben.

Zou ik dat door dezelfde mantelbuis kunnen trekken zonder dat dit gaan interfereren of te warm wordt?
Is het nou een Ymvk of een XMvk ? Dat is wel belangrijk om te weten namelijk.
Wat is de afstand die je moet overbruggen ?

De xmvk en ymvk kabels verschillen vooral in dikte van de pvc-isolatie van de kabel; de isolatiedikte is bij de XMVK altijd 0,6 mm en bij de YMVK kabel minstens 0,7 mm. Daarom is een xmvk kabel ook buigzamer.

Een ymvk kabel heeft de voorkeur als je de kabel gaat gebruiken in vochtige ruimten en/of ruimten waarin de temperatuur constant hoog is. De ymvk kabel mag je ook bundelen en mag in een schutbuis in de grond of in een kabelgoot met meerdere kabels liggen.

Met xmvk sluit je in principe lichte belaste delen van je installatie aan; keer een stopcontactje of een stukje verlichting. Niet gehele nieuwe installaties. :s)

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 16:32 schreef qajariaq het volgende:
Dat klopt !; ymvk mag gebundeld met andere (of apart) ymvk kabels in goten en schutbuizen liggen.
met xmvk mag dat niet.
  Moderator dinsdag 8 september 2020 @ 17:57:01 #8
92034 crew  Vonkenboer
pi_194956897
tldr;

xmvk kabels mogen niet in een schutbuis samen met andere installatie kabels; ymvk mag door de dikkere isolatie wel. ^O^
pi_194959785
maar die ftp mag er niet bij je mag door een buis geen verschillende spanningen hebben en het lijkt mij niet dat hij op die ftp 230v zet
pi_194960739
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 17:57 schreef Vonkenboer het volgende:
tldr;

xmvk kabels mogen niet in een schutbuis samen met andere installatie kabels; ymvk mag door de dikkere isolatie wel. ^O^
Oké, mag dus niet. Gaat om een meter of 20 en zou een airco, wat stopcontacten, verlichting, tv enz. op komen te zitten.

Ik heb inmiddels een elektricien gesproken en die geeft aan dat het eigenlijk niet mag maar dat het wel regelmatig gebeurd. :{
  Moderator dinsdag 8 september 2020 @ 21:46:48 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_194961249
quote:
12s.gif Op dinsdag 8 september 2020 20:27 schreef catwizzel het volgende:
maar die ftp mag er niet bij je mag door een buis geen verschillende spanningen hebben en het lijkt mij niet dat hij op die ftp 230v zet
Hij zet op die utp toch ook geen 230V ? Dat lees ik iig nergens.

Voor thuisgebruik zou ik gewoon die afgeschermde utp kabel er doorheen trekken bij die stroomkabels; er zijn heel veel omgevingen waar deze in de praktijk niet gescheiden van elkaar liggen.

Het wordt aangeraden om netwerkbekabeling en stroomkabels zo veel mogelijk van elkaar te scheiden. Voorkomen is altijd beter dan de gok nemen dat het wel goed zal gaan. Maar zolang het geen zakelijke omgeving is of ergens in een datacentrum dan ga je daar niets van merken.
pi_194963086
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 21:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hij zet op die utp toch ook geen 230V ? Dat lees ik iig nergens.

Voor thuisgebruik zou ik gewoon die afgeschermde utp kabel er doorheen trekken bij die stroomkabels; er zijn heel veel omgevingen waar deze in de praktijk niet gescheiden van elkaar liggen.

Het wordt aangeraden om netwerkbekabeling en stroomkabels zo veel mogelijk van elkaar te scheiden. Voorkomen is altijd beter dan de gok nemen dat het wel goed zal gaan. Maar zolang het geen zakelijke omgeving is of ergens in een datacentrum dan ga je daar niets van merken.
je mag geen spanning verschil hebben over de kabels in een buis dus bv 24 v mag niet in een buis met 230v
utp is ook opgenomen in de 1010/3140 daar gaat ook spanning over heen
heeft niets te maken met EMC

[ Bericht 1% gewijzigd door catwizzel op 08-09-2020 23:20:08 ]
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 06:32:27 #13
92034 crew  Vonkenboer
pi_194964659
Mwah, dat betwijfel ik maar mocht je de specifieke norm en de nummer van het artikel hebben waar dat staat dan hoor ik dat graag :)

Er staat dat je geen 2 of meerdere stroomgroepen in 1 omhulsel mag leggen; het welbekende twee aparte groepen door een pvc buis.

De YMvK kabel is een omhulsel, de sftp kabel is het andere omhulsel.

Die mag je gerust samen, eventueel met nog meerdere leidingen in 1 buis leggen. Anders zou je theoretisch ook geen meerdere kabels in een kabelgoot mogen leggen, en daar is juist een kabelgoot voor.

Je mag geen verschillende spanningen over één kabel of twee of meerdere verschillende 230/400v groepen over één kabel doen.

En als je draad in buis gebruikt om het aan te leggen mogen daar ook niet meerdere eindgroepen in één buis.
pi_194966288
quote:
85s.gif Op woensdag 9 september 2020 06:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, dat betwijfel ik maar mocht je de specifieke norm en de nummer van het artikel hebben waar dat staat dan hoor ik dat graag :)

Er staat dat je geen 2 of meerdere stroomgroepen in 1 omhulsel mag leggen; het welbekende twee aparte groepen door een pvc buis.

De YMvK kabel is een omhulsel, de sftp kabel is het andere omhulsel.

Die mag je gerust samen, eventueel met nog meerdere leidingen in 1 buis leggen. Anders zou je theoretisch ook geen meerdere kabels in een kabelgoot mogen leggen, en daar is juist een kabelgoot voor.

Je mag geen verschillende spanningen over één kabel of twee of meerdere verschillende 230/400v groepen over één kabel doen.

En als je draad in buis gebruikt om het aan te leggen mogen daar ook niet meerdere eindgroepen in één buis.
in een kabelgoot daar hou je het ook gescheiden als het goed is staat allemaal beschreven in de 1010 onder installatie vormen.
ik heb zo even niet paraat in welk hoofstuk het staat dat je geen verschillende spanningen door een buis mag laten lopen
pi_194967544
Waarom zou je geen verschillende spanningen in een buis mogen laten lopen? Je kan toch ook twee groepen hebben via aparte kabels waarbij 1 groep is uitgeschakeld? Je hebt ook meestal een nuldraad, spanning…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194967903
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:19 schreef blomke het volgende:
Waarom zou je geen verschillende spanningen in een buis mogen laten lopen? Je kan toch ook twee groepen hebben via aparte kabels waarbij 1 groep is uitgeschakeld? Je hebt ook meestal een nuldraad, spanning…..
voor dat antwoord moet ik je verwijzen naar de mensen van CENELEC (European Committee for Electrotechnical Standardization)
pi_194968007
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:39 schreef catwizzel het volgende:

[..]

voor dat antwoord moet ik je verwijzen naar de mensen van CENELEC (European Committee for Electrotechnical Standardization)
Met zo'n site kan ik niet zoveel:

https://www.cenelec.eu/dy(...)01::::FSP_LANG_ID:25
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 12:05:08 #18
92034 crew  Vonkenboer
pi_194968375
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:56 schreef catwizzel het volgende:

[..]

in een kabelgoot daar hou je het ook gescheiden als het goed is staat allemaal beschreven in de 1010 onder installatie vormen.
ik heb zo even niet paraat in welk hoofstuk het staat dat je geen verschillende spanningen door een buis mag laten lopen
Je zegt dat je geen kabels bij elkaar mag laten lopen met onderling een spanningsverschil, dan zou je in een kabelgoot in een industriële installaties ook geen 400v kracht en 230v bij elkaar kunnen leggen want ook daar heb je een spanningsverschil !
pi_194968557
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je zegt dat je geen kabels bij elkaar mag laten lopen met onderling een spanningsverschil, dan zou je in een kabelgoot in een industriële installaties ook geen 400v kracht en 230v bij elkaar kunnen leggen want ook daar heb je een spanningsverschil !
ik zeg dat niet maar de norm
en zoals je weet staat en bij 400v 230v tussen nul en fase en 400v tussen de lijnen
en we praten hier niet over een kabel goot maar een buis lees installatie vormen in de nen 1010
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 12:28:50 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_194968855
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:15 schreef catwizzel het volgende:

[..]

ik zeg dat niet maar de norm
en zoals je weet staat en bij 400v 230v tussen nul en fase en 400v tussen de lijnen
en we praten hier niet over een kabel goot maar een buis lees installatie vormen in de nen 1010
Vertel mij dan eens waar dat precies staat ? Ik heb al even gebladerd door de lijst met installatie methodes in de nen 1010 maar ik kan het er niet uithalen dat dit niet zou mogen.
pi_194969160
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vertel mij dan eens waar dat precies staat ? Ik heb al even gebladerd door de lijst met installatie methodes in de nen 1010 maar ik kan het er niet uithalen dat dit niet zou mogen.
er staat wat over in 444.6 welke uitgave heb je? ik heb in 2018 herinstructie iv/wv gedaan en toen is dit punt besproken
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 22:17:49 #22
92034 crew  Vonkenboer
pi_194978910
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:44 schreef catwizzel het volgende:

[..]

er staat wat over in 444.6 welke uitgave heb je? ik heb in 2018 herinstructie iv/wv gedaan en toen is dit punt besproken
De uitgave van 2008; ik haal hem vanavond niet meer te voorschijn maar ik wil er morgen zeker even nakijken. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Vonkenboer op 13-09-2020 13:56:09 ]
pi_195035963
Los van of het mag is het verstandig geen data en netspanning in dezelfde buis/goot te leggen wegens storingen door interfrentie, waardoor de nettosnelheid door de datakabel beduidend lager wordt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator zondag 13 september 2020 @ 14:19:03 #24
92034 crew  Vonkenboer
pi_195037661
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:44 schreef catwizzel het volgende:

[..]

Zojuist gekeken; of mij boek is al weer zover verouderd; maar die bepaling staat hier iig niet in.
Een kleine zoektocht op internet brengt mij op de volgende uitleg.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarin word gesproken over de minimale afstand tussen voedingskabels, hulpstroomketens, meet en instrumentie kabels en dataverbindingen in kabel goten. Daar word toch niet gesuggereerd dat twee voedingskabels ymvk samen niet door een buis mogen ? :?

Dat de utp kabel er bij ts eigenlijk niet bij in mag liggen dat begrijp ik wel. Zelf zou ik het wel aandurven met een sftp kabel die dus afgeschermd is.

Ik heb nog wel even gezocht naar de juiste installatiemethode om daar een kabelberekening op los te laten maar dat krijg ik niet één twee drie voor elkaar. Het is in ieder geval wel toegestaan om één of meerdere kabels bij elkaar in een buis in de grond te leggen.

[ Bericht 51% gewijzigd door Vonkenboer op 13-09-2020 14:27:27 ]
pi_195044921
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 14:19 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zojuist gekeken; of mij boek is al weer zover verouderd; maar die bepaling staat hier iig niet in.
Een kleine zoektocht op internet brengt mij op de volgende uitleg.

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarin word gesproken over de minimale afstand tussen voedingskabels, hulpstroomketens, meet en instrumentie kabels en dataverbindingen in kabel goten. Daar word toch niet gesuggereerd dat twee voedingskabels ymvk samen niet door een buis mogen ? :?

Dat de utp kabel er bij ts eigenlijk niet bij in mag liggen dat begrijp ik wel. Zelf zou ik het wel aandurven met een sftp kabel die dus afgeschermd is.

Ik heb nog wel even gezocht naar de juiste installatiemethode om daar een kabelberekening op los te laten maar dat krijg ik niet één twee drie voor elkaar. Het is in ieder geval wel toegestaan om één of meerdere kabels bij elkaar in een buis in de grond te leggen.

[ afbeelding ]
klopt meerdere kabels door een buis geen probleem als er maar geen spannings- verschil is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')