Daar is natuurlijk wel wat aan te doen. Er kan bijvoorbeeld meer aandacht zijn voor wat nou echt gezonde voeding is en wat niet. Er kan meer worden gekeken naar gezondheidsclaims op verpakkingen. Een suikertax invoeren. Gezonde kantines op scholen.quote:Op donderdag 3 september 2020 14:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt, maar het is onhaalbaar. Door vergrijzing en andere aspecten (zoals ongezond eten) zal de gezondheid van de gemiddelde Nederlander alleen maar achteruit gaan.
De hele luchtvaartsector wordt structureel gesponsord door de overheid. Op benzine zit accijns, op kerosine zit niks. Op een treinkaartje zit BTW, op een vliegticket zit niks. Andere bedrijven moeten met een CO2-heffing hun uitstoot compenseren, vliegmaatschappijen hoeven dat niet.quote:Op donderdag 3 september 2020 14:58 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Degene die nu behoorlijk aan het stunten zijn met prijzen is Ryan Air. Die krijgt geen staatssteun was zelfs een artikel over dat de prijsvechters juist geen staatssteun hebben aangevraagd.
quote:28 COVID-patiënten op IC
3 september 2020
Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 28. Dat zijn 4 patiënten minder dan gisteren. Er liggen daarnaast 592 non-COVID-patiënten op de IC, 25 minder dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 620, 29 minder dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 95, 5 meer dan gisteren.
Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen COVID-patiënten blijft erg laag. Dit is gunstig in een tijd dat ziekenhuizen bezig zijn met het uitbreiden van hun opvangcapaciteit.’
Dat klinkt bekend. Met de auto heb ik minder dan 20 minuten nodig om op kantoor te komen en kom ik totaal 2 stoplichten tegen. Met het OV doe ik er 60 tot 70 minuten over en moet ik 3 keer overstappen (dorp in de Randstad). Het scheelt zoveel tijd op een dag met de auto dat het gewoon niet logisch was.quote:Op donderdag 3 september 2020 14:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jep, het openbaar vervoer in Nederland is goed, vooral in vergelijking met het openbaar vervoer in menig ander land. En toch zou ik niet zonder mijn auto kunnen of willen. Dat begon ongeveer toen ik 29 was en ontdekte dat ik met de auto 40 minuten deed om op mijn nieuwe werkplek te komen en met het openbaar vervoer 80 minuten.
Dat komt door internationale verdragen. Dus als land kan je er weinig aan doen behalve wat we ooit in Nederland deden wat een toeslag doen op tickets zodat iedereen dan van uit het buitenland vliegt.quote:Op donderdag 3 september 2020 15:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
De hele luchtvaartsector wordt structureel gesponsord door de overheid. Op benzine zit accijns, op kerosine zit niks. Op een treinkaartje zit BTW, op een vliegticket zit niks. Andere bedrijven moeten met een CO2-heffing hun uitstoot compenseren, vliegmaatschappijen hoeven dat niet.
Dat zegt me niet zoveel. Frozen shoulder is ook een chronische aandoening, maar ik denk dat je zelf wel aanvoelt dat dit icm met COVID-19 geen verhoogd risico op overlijden geeft.quote:Op donderdag 3 september 2020 14:10 schreef Jor_Dii het volgende: [..] Jullie hebben gelijk, maar dan nog even voor de volledigheid: [..] https://www.vtv2018.nl/aa(...)f%20drie%20of%20meer. We hebben het dan over zo'n 9 miljoen mensen momenteel.
Verkeersdrukte is inderdaad weer vrij aardig op het oude niveau. Nog niet helemaal, maar wellicht had daar de vakantie nog invloed op.quote:Op donderdag 3 september 2020 14:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb de indruk dat bij ons de verkeersdrukte weer ongeveer op het oude niveau zit. En da's best wonderlijk, aangezien er nog steeds veel thuis wordt gewerkt.
Ik snap het, maar het lijkt me duidelijk dat die verdragen zijn ingehaald door de tijd. De afspraak om geen accijns op kerosine te heffen stamt uit de jaren '40, toen de luchtvaart nieuw was. Zulke stimuleringsmaatregelen zijn nu bepaald niet meer nodig en juist schadelijk, dus het wordt tijd dat we daar vanaf stappen. Niet alleen Nederland, maar iedereen.quote:Op donderdag 3 september 2020 15:06 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat komt door internationale verdragen. Dus als land kan je er weinig aan doen behalve wat we ooit in Nederland deden wat een toeslag doen op tickets zodat iedereen dan van uit het buitenland vliegt.
Kortingen geven is nu eenmaal makkelijker dan ze afpakken.quote:Op donderdag 3 september 2020 15:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap het, maar het lijkt me duidelijk dat die verdragen zijn ingehaald door de tijd. De afspraak om geen accijns op kerosine te heffen stamt uit de jaren '40, toen de luchtvaart nieuw was. Zulke stimuleringsmaatregelen zijn nu bepaald niet meer nodig en juist schadelijk, dus het wordt tijd dat we daar vanaf stappen. Niet alleen Nederland, maar iedereen.
Dat snap ik maar ik vraag me af hoe dat ooit gaat veranderen. Heel veel landen zijn behoorlijk afhankelijk van luchtvaart vanwege de grote of de vele eilanden. Bedoel van oost naar west Nederland rijden is wat anders dan van oost naar west Amerika. Denk dat je beter naar schonere luchtvaart kan kijken wat Nederland doet dan aan verdragen rommelen waar je waarschijnlijk toch niks in kan veranderen vanwege de belangen.quote:Op donderdag 3 september 2020 15:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap het, maar het lijkt me duidelijk dat die verdragen zijn ingehaald door de tijd. De afspraak om geen accijns op kerosine te heffen stamt uit de jaren '40, toen de luchtvaart nieuw was. Zulke stimuleringsmaatregelen zijn nu bepaald niet meer nodig en juist schadelijk, dus het wordt tijd dat we daar vanaf stappen. Niet alleen Nederland, maar iedereen.
Klopt, maar dit is de weg van de lange adem en dit kost jaren, zo niet decennia.quote:Op donderdag 3 september 2020 15:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar is natuurlijk wel wat aan te doen. Er kan bijvoorbeeld meer aandacht zijn voor wat nou echt gezonde voeding is en wat niet. Er kan meer worden gekeken naar gezondheidsclaims op verpakkingen. Een suikertax invoeren. Gezonde kantines op scholen.
Die 5 euro tickets van Ryanair hebben niks met sponsoring te maken, ze maken daar hoe dan ook zwaar verlies op. Oftewel, zonder sponsoring hadden ze dit ook wel gedaan. Is gewoon een marketingstunt.quote:Op donderdag 3 september 2020 14:54 schreef Tijn het volgende: [..] De lage prijzen van vliegen hebben alles met sponsoring te maken. Er is no way dat vliegmaatschappijen met de huidige ticketprijzen winst kunnen maken als ze niet met staatssteun in leven worden gehouden.
Zeker. Goed moment om nu mee te starten, zodat we ook weer een gezondere jeugd krijgenquote:Op donderdag 3 september 2020 15:46 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt, maar dit is de weg van de lange adem en dit kost jaren, zo niet decennia.
Ik heb het ook niet over die 5 euro, de luchtvaart is altijd goedkoper dan de trein. Dat komt omdat de trein te duur is en de luchtvaart te goedkoop. Wat mij betreft kunnen ze daar niet snel genoeg iets aan doen.quote:Op donderdag 3 september 2020 15:51 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Die 5 euro tickets van Ryanair hebben niks met sponsoring te maken, ze maken daar hoe dan ook zwaar verlies op. Oftewel, zonder sponsoring hadden ze dit ook wel gedaan. Is gewoon een marketingstunt.
Ja, begin maar met de trein goedkoper en aantrekkelijker te makenquote:Op donderdag 3 september 2020 15:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet over die 5 euro, de luchtvaart is altijd goedkoper dan de trein. Dat komt omdat de trein te duur is en de luchtvaart te goedkoop. Wat mij betreft kunnen ze daar niet snel genoeg iets aan doen.
Houden zo!quote:Op donderdag 3 september 2020 15:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Weinig aan de hand dus nog steeds.
Het is helemaal flauwekul als in de beleidsinstructie van de Corona-handhaving niets staat van in fases waarschuwen voordat wordt overgegaan tot opleggen van een boete, laat staan strafblad aantekening etc.etc.quote:Op woensdag 2 september 2020 23:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Als dat daadwerkelijk beleid is kun je je daar gewoon op beroepen.
Wie had dat zien aankomen enkele weken geleden?quote:Op donderdag 3 september 2020 15:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Weinig aan de hand dus nog steeds.
Vooral als er geen kwestie is van korting maar simpelweg afwegen in bedrijfsvoering van een totaalwinst versus een winst per ticket.quote:Op donderdag 3 september 2020 15:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kortingen geven is nu eenmaal makkelijker dan ze afpakken.
Dat is wel een beetje de crux ja. Als het gebeurt moet het mondiaal gebeuren, anders vernietig je enkel je eigen luchtvaartindustrie en is het klimaat er niks mee geholpenquote:Op donderdag 3 september 2020 15:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik snap het, maar het lijkt me duidelijk dat die verdragen zijn ingehaald door de tijd. De afspraak om geen accijns op kerosine te heffen stamt uit de jaren '40, toen de luchtvaart nieuw was. Zulke stimuleringsmaatregelen zijn nu bepaald niet meer nodig en juist schadelijk, dus het wordt tijd dat we daar vanaf stappen. Niet alleen Nederland, maar iedereen.
Het is inderdaad wel duidelijk dat corona een beetje overschat is in het begin. Die 600 positieve tests van nu zijn een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met de situatie in maart.quote:Op donderdag 3 september 2020 16:24 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Wie had dat zien aankomen enkele weken geleden?
De trein is vooral bijzonder onaantrekkelijk voor de meeste bestemmingen. Naar Parijs twijfel ik echt geen seconde tussen de trein of het vliegtuig en de prijs is daar ook geen overweging in, maar dat is dan ook gelijk zo ongeveer de enige bestemming (samen met Brussel). Die pure prijsstimulans wordt voor korte(re) bestemmingen wat overdreven; dat is tientjeswerk en voor zakelijke reizigers sowieso irrelevant.quote:Op donderdag 3 september 2020 15:55 schreef Tijn het volgende:
Dat komt omdat de trein te duur is en de luchtvaart te goedkoop.
quote:De voltallige Tweede Kamer wil dat het overtreden van de coronaregels niet meer leidt tot een strafblad. Alleen mensen die een boete krijgen omdat ze bewust op grove wijze de regels aan hun laars hebben gelapt, bijvoorbeeld door het organiseren van zogenoemde coronafeestjes, moeten nog een aantekening in hun justitiële dossier krijgen.
Dat staat in een motie van de SP en de Partij voor de Dieren die met algemene stemmen is aangenomen.
Een deel van de Kamer vindt al langer dat het onredelijk is dat mensen die zonder opzet te dicht bij elkaar staan, opgezadeld worden met een strafblad. Ze wijzen erop dat het eigenlijk om heel gewoon menselijk gedrag gaat, dat alleen nu in coronatijd strafbaar is.
Juridisch lastig
De zaak is extra actueel, nu gebleken is dat ook minister Grapperhaus zich tijdens zijn bruiloft niet aan de voorschriften heeft gehouden. De minister liet gisteren in het debat daarover al weten dat hij wil kijken naar de mogelijkheden om de justitiële aantekening te voorkomen, al is dat juridisch lastig.
Er werden een motie van wantrouwen en een motie van afkeuring tegen Grapperhaus ingediend, maar die haalden het beide niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |