abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194865596


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!


Laatste cijfers, weinig spannend:
pi_194865601
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 14:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Klopt, maar het is onhaalbaar. Door vergrijzing en andere aspecten (zoals ongezond eten) zal de gezondheid van de gemiddelde Nederlander alleen maar achteruit gaan.
Daar is natuurlijk wel wat aan te doen. Er kan bijvoorbeeld meer aandacht zijn voor wat nou echt gezonde voeding is en wat niet. Er kan meer worden gekeken naar gezondheidsclaims op verpakkingen. Een suikertax invoeren. Gezonde kantines op scholen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 3 september 2020 @ 15:02:47 #3
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_194865640
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 14:58 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Degene die nu behoorlijk aan het stunten zijn met prijzen is Ryan Air. Die krijgt geen staatssteun was zelfs een artikel over dat de prijsvechters juist geen staatssteun hebben aangevraagd.
De hele luchtvaartsector wordt structureel gesponsord door de overheid. Op benzine zit accijns, op kerosine zit niks. Op een treinkaartje zit BTW, op een vliegticket zit niks. Andere bedrijven moeten met een CO2-heffing hun uitstoot compenseren, vliegmaatschappijen hoeven dat niet.
pi_194865675
quote:
28 COVID-patiënten op IC
3 september 2020

Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 28. Dat zijn 4 patiënten minder dan gisteren. Er liggen daarnaast 592 non-COVID-patiënten op de IC, 25 minder dan de voorgaande dag. De totale IC-bezetting bedraagt 620, 29 minder dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 95, 5 meer dan gisteren.

Dit blijkt uit de gegevens van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal opgenomen COVID-patiënten blijft erg laag. Dit is gunstig in een tijd dat ziekenhuizen bezig zijn met het uitbreiden van hun opvangcapaciteit.’
pi_194865687
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 14:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Jep, het openbaar vervoer in Nederland is goed, vooral in vergelijking met het openbaar vervoer in menig ander land. En toch zou ik niet zonder mijn auto kunnen of willen. Dat begon ongeveer toen ik 29 was en ontdekte dat ik met de auto 40 minuten deed om op mijn nieuwe werkplek te komen en met het openbaar vervoer 80 minuten.
Dat klinkt bekend. Met de auto heb ik minder dan 20 minuten nodig om op kantoor te komen en kom ik totaal 2 stoplichten tegen. Met het OV doe ik er 60 tot 70 minuten over en moet ik 3 keer overstappen (dorp in de Randstad). Het scheelt zoveel tijd op een dag met de auto dat het gewoon niet logisch was.
pi_194865699
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:02 schreef Tijn het volgende:

[..]

De hele luchtvaartsector wordt structureel gesponsord door de overheid. Op benzine zit accijns, op kerosine zit niks. Op een treinkaartje zit BTW, op een vliegticket zit niks. Andere bedrijven moeten met een CO2-heffing hun uitstoot compenseren, vliegmaatschappijen hoeven dat niet.
Dat komt door internationale verdragen. Dus als land kan je er weinig aan doen behalve wat we ooit in Nederland deden wat een toeslag doen op tickets zodat iedereen dan van uit het buitenland vliegt.
pi_194865742
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 14:10 schreef Jor_Dii het volgende: [..] Jullie hebben gelijk, maar dan nog even voor de volledigheid: [..] https://www.vtv2018.nl/aa(...)f%20drie%20of%20meer. We hebben het dan over zo'n 9 miljoen mensen momenteel.
Dat zegt me niet zoveel. Frozen shoulder is ook een chronische aandoening, maar ik denk dat je zelf wel aanvoelt dat dit icm met COVID-19 geen verhoogd risico op overlijden geeft.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_194865752
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 14:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb de indruk dat bij ons de verkeersdrukte weer ongeveer op het oude niveau zit. En da's best wonderlijk, aangezien er nog steeds veel thuis wordt gewerkt.
Verkeersdrukte is inderdaad weer vrij aardig op het oude niveau. Nog niet helemaal, maar wellicht had daar de vakantie nog invloed op.
Ook het vliegverkeer neemt duidelijk weer toe. Zo rustig als het was, hebben we nu toch weer regelmatig last van overvliegende vliegtuigen. Jammer, we vonden het wel heerlijk rustig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 3 september 2020 @ 15:14:21 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_194865832
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:06 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Dat komt door internationale verdragen. Dus als land kan je er weinig aan doen behalve wat we ooit in Nederland deden wat een toeslag doen op tickets zodat iedereen dan van uit het buitenland vliegt.
Ik snap het, maar het lijkt me duidelijk dat die verdragen zijn ingehaald door de tijd. De afspraak om geen accijns op kerosine te heffen stamt uit de jaren '40, toen de luchtvaart nieuw was. Zulke stimuleringsmaatregelen zijn nu bepaald niet meer nodig en juist schadelijk, dus het wordt tijd dat we daar vanaf stappen. Niet alleen Nederland, maar iedereen.
pi_194865903
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik snap het, maar het lijkt me duidelijk dat die verdragen zijn ingehaald door de tijd. De afspraak om geen accijns op kerosine te heffen stamt uit de jaren '40, toen de luchtvaart nieuw was. Zulke stimuleringsmaatregelen zijn nu bepaald niet meer nodig en juist schadelijk, dus het wordt tijd dat we daar vanaf stappen. Niet alleen Nederland, maar iedereen.
Kortingen geven is nu eenmaal makkelijker dan ze afpakken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194865983
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik snap het, maar het lijkt me duidelijk dat die verdragen zijn ingehaald door de tijd. De afspraak om geen accijns op kerosine te heffen stamt uit de jaren '40, toen de luchtvaart nieuw was. Zulke stimuleringsmaatregelen zijn nu bepaald niet meer nodig en juist schadelijk, dus het wordt tijd dat we daar vanaf stappen. Niet alleen Nederland, maar iedereen.
Dat snap ik maar ik vraag me af hoe dat ooit gaat veranderen. Heel veel landen zijn behoorlijk afhankelijk van luchtvaart vanwege de grote of de vele eilanden. Bedoel van oost naar west Nederland rijden is wat anders dan van oost naar west Amerika. Denk dat je beter naar schonere luchtvaart kan kijken wat Nederland doet dan aan verdragen rommelen waar je waarschijnlijk toch niks in kan veranderen vanwege de belangen.
  donderdag 3 september 2020 @ 15:36:47 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194866182
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:05 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Weinig aan de hand dus nog steeds.
pi_194866344
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Daar is natuurlijk wel wat aan te doen. Er kan bijvoorbeeld meer aandacht zijn voor wat nou echt gezonde voeding is en wat niet. Er kan meer worden gekeken naar gezondheidsclaims op verpakkingen. Een suikertax invoeren. Gezonde kantines op scholen.
Klopt, maar dit is de weg van de lange adem en dit kost jaren, zo niet decennia.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194866447
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2020 14:54 schreef Tijn het volgende: [..] De lage prijzen van vliegen hebben alles met sponsoring te maken. Er is no way dat vliegmaatschappijen met de huidige ticketprijzen winst kunnen maken als ze niet met staatssteun in leven worden gehouden.
Die 5 euro tickets van Ryanair hebben niks met sponsoring te maken, ze maken daar hoe dan ook zwaar verlies op. Oftewel, zonder sponsoring hadden ze dit ook wel gedaan. Is gewoon een marketingstunt.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194866467
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:46 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Klopt, maar dit is de weg van de lange adem en dit kost jaren, zo niet decennia.
Zeker. Goed moment om nu mee te starten, zodat we ook weer een gezondere jeugd krijgen :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 3 september 2020 @ 15:55:22 #16
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_194866535
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:51 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Die 5 euro tickets van Ryanair hebben niks met sponsoring te maken, ze maken daar hoe dan ook zwaar verlies op. Oftewel, zonder sponsoring hadden ze dit ook wel gedaan. Is gewoon een marketingstunt.
Ik heb het ook niet over die 5 euro, de luchtvaart is altijd goedkoper dan de trein. Dat komt omdat de trein te duur is en de luchtvaart te goedkoop. Wat mij betreft kunnen ze daar niet snel genoeg iets aan doen.
pi_194866568
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:55 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over die 5 euro, de luchtvaart is altijd goedkoper dan de trein. Dat komt omdat de trein te duur is en de luchtvaart te goedkoop. Wat mij betreft kunnen ze daar niet snel genoeg iets aan doen.
Ja, begin maar met de trein goedkoper en aantrekkelijker te maken ^O^. Want dat Europese treinnetwerk is nu natuurlijk een lachertje, daar kan de luchtvaart niks aan doen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194866663
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:36 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Weinig aan de hand dus nog steeds.
Houden zo!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 3 september 2020 @ 16:19:37 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194867134
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 23:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Als dat daadwerkelijk beleid is kun je je daar gewoon op beroepen.
Het is helemaal flauwekul als in de beleidsinstructie van de Corona-handhaving niets staat van in fases waarschuwen voordat wordt overgegaan tot opleggen van een boete, laat staan strafblad aantekening etc.etc.

https://veiligheidenhandh(...)rdening-COVID-19.pdf

//--//
Kortom dat je op het beleid kunt vertrouwen is dan vooral dat je daaraan bent overgeleverd.

Ook bij een bekende nagevraagd hoe zij daar mee omgaan waar weinig van bekend is. Doorgaans zijn mensen eigenwijs en krijgen ze lik op stuk. Wanneer het feit is geconstateerd, mag de dienstdoende ambtenaar gelang van situatie en eigen interpretatie gaan handhaven.
In de praktijk gebeurd dat vooral, vanzelfsprekend, wanneer mensen niet willen luisteren of in discussie gaan over een bevel.
Probleem verder met de Corona boete op grond van artikel 443 is dat geen mens destijds zich de impact kon voorstellen zoals een Justitiële aantekening. Laat staan dat de Artikel 443 verordening, inhoudelijk niet was bedoeld om medisch afgewogen situaties te handhaven.

De strafmaat (¤390 + strafblad) was en is sws quatsch irt het vergrijp omdat je samengroept. Voor door rood rijden - wat ik veel ernstiger vind - krijg je hooguit een administratieve afhandeling van ¤230.

Dan kan de minister wel zeggen dat dit geen gevolgen heeft voor een simpele VOG wat sws onzinnig is wanneer de aantekening "daarvan" wel blijft bestaan. Verder, ik weet dit niet heel zeker, mag je desgevraagd hetzij niet of dan naar waarheid te antwoorden of je de "afgelopen" periode met Justitie in aanraking bent gekomen.
Dat je daarna moet gaan uitleggen dat een boete hebt gekregen vanwege niet afstandhouden, is niet bepaald een pré wanneer je baan vereist dat je schoon op de graat bent.

Daarom, en dat kan prima, zou het Justitie sieren dat ze van deze verordeningsdwaling terugkomen, ook met terugwerkende kracht. Ook omdat blijkt dat zelfs mensen die het wisten en weten daar ook niet aan konden voldoen, laat staan de (wat recalcitrante en) eerzame burger.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_194867245
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:36 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Weinig aan de hand dus nog steeds.
Wie had dat zien aankomen enkele weken geleden?

[ Bericht 9% gewijzigd door capricia op 03-09-2020 16:36:23 ]
  donderdag 3 september 2020 @ 16:26:24 #21
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194867288
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Kortingen geven is nu eenmaal makkelijker dan ze afpakken.
Vooral als er geen kwestie is van korting maar simpelweg afwegen in bedrijfsvoering van een totaalwinst versus een winst per ticket.

Ooit geleerd dat korting niet bestaat, hooguit dat je als klant wat minder betaald dan de andere afnemer die - om wat voor reden dan ook - dan meer betaald. Maar goed ook dit, korting, is een psychologische misvatting.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_194867383
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:14 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik snap het, maar het lijkt me duidelijk dat die verdragen zijn ingehaald door de tijd. De afspraak om geen accijns op kerosine te heffen stamt uit de jaren '40, toen de luchtvaart nieuw was. Zulke stimuleringsmaatregelen zijn nu bepaald niet meer nodig en juist schadelijk, dus het wordt tijd dat we daar vanaf stappen. Niet alleen Nederland, maar iedereen.
Dat is wel een beetje de crux ja. Als het gebeurt moet het mondiaal gebeuren, anders vernietig je enkel je eigen luchtvaartindustrie en is het klimaat er niks mee geholpen
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194867454
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 16:24 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Wie had dat zien aankomen enkele weken geleden?
Het is inderdaad wel duidelijk dat corona een beetje overschat is in het begin. Die 600 positieve tests van nu zijn een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met de situatie in maart.

Probleem in maart is gewoon geweest dat de besmettelijkheid blijkbaar enorm hoog is. In combinatie met een specifieke groep die echt nare gevolgen van een besmetting ondervindt en waar toen geen rekening mee werd gehouden in een periode waar de meeste mensen met een snotneus rondliepen (wat voor de meeste besmette mensen het enige symptoom is)...daardoor liepen ziekenhuizen vol.

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 03-09-2020 16:36:41 ]
pi_194867613
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:55 schreef Tijn het volgende:
Dat komt omdat de trein te duur is en de luchtvaart te goedkoop.
De trein is vooral bijzonder onaantrekkelijk voor de meeste bestemmingen. Naar Parijs twijfel ik echt geen seconde tussen de trein of het vliegtuig en de prijs is daar ook geen overweging in, maar dat is dan ook gelijk zo ongeveer de enige bestemming (samen met Brussel). Die pure prijsstimulans wordt voor korte(re) bestemmingen wat overdreven; dat is tientjeswerk en voor zakelijke reizigers sowieso irrelevant.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_194867642
https://nos.nl/artikel/23(...)ona-overtreding.html

quote:
De voltallige Tweede Kamer wil dat het overtreden van de coronaregels niet meer leidt tot een strafblad. Alleen mensen die een boete krijgen omdat ze bewust op grove wijze de regels aan hun laars hebben gelapt, bijvoorbeeld door het organiseren van zogenoemde coronafeestjes, moeten nog een aantekening in hun justitiële dossier krijgen.

Dat staat in een motie van de SP en de Partij voor de Dieren die met algemene stemmen is aangenomen.

Een deel van de Kamer vindt al langer dat het onredelijk is dat mensen die zonder opzet te dicht bij elkaar staan, opgezadeld worden met een strafblad. Ze wijzen erop dat het eigenlijk om heel gewoon menselijk gedrag gaat, dat alleen nu in coronatijd strafbaar is.

Juridisch lastig
De zaak is extra actueel, nu gebleken is dat ook minister Grapperhaus zich tijdens zijn bruiloft niet aan de voorschriften heeft gehouden. De minister liet gisteren in het debat daarover al weten dat hij wil kijken naar de mogelijkheden om de justitiële aantekening te voorkomen, al is dat juridisch lastig.

Er werden een motie van wantrouwen en een motie van afkeuring tegen Grapperhaus ingediend, maar die haalden het beide niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')