quote:
Op woensdag 2 september 2020 12:04 schreef Gretzl het volgende:[..]
Jij hebt enkel beweerd dat je je niet kon vinden in de conclusies van het artikel dat ik deelde. Zonder een goede inhoudelijke uitleg te geven. Zoals het meestal gaat zodra je het met mijn standpunt niet eens bent. Ik weet nu nog steeds niet waarom het zo duidelijke 'kant noch wal raakte'.
Het onderzoek van Hertogh en Buurman over de superverspreiding in dat Dordse verpleeghuis is in ieder geval zeer serieus te nemen. Zoals de meeste Nederlandse media gisteren ook deden. OMT moest met deze conclusies wel haar standpunten aanpassen. Maar beter hadden ze in maart al ontdekt dat er in het buitenland al voldoende consensus was over het belang van pre-/asyptompatische besmettingen.
Please steek eens je hand in eigen boezem

Nee, dat beweerde ik niet. Ik beweerde dat de aannames niet per se tot de conclusies leiden. Men heeft het over asymptomatisch en presymptomatisch, maar dat wordt al in zijn geheel onderuit gehaald door het feit dat men dat eigenlijk niet zeker weet.
quote:
Een belangrijke nuance daarbij, zegt Buurman: ‘We weten niet of de bewoners met dementie daadwerkelijk geen symptomen hebben of dat we ze niet kunnen herkennen. Wellicht hebben deze mensen wel klachten, maar kunnen ze die niet uiten. Vooral symptomen als reuk- en smaakverlies, keelpijn en hoofdpijn zijn moeilijk te herkennen.’ Medewerkers rapporteren de klachten nauwelijks bij hun bewoners, terwijl ze er zelf bij een besmetting veelvuldig last van hebben.
Verder poneren ze nog een stelling die niet waar is:
quote:
Ook opvallend: er is geen verschil in de ct-waarde van de patiënten; dat wil zeggen dat ze allemaal evenveel virus bij zich dragen en in theorie dus even besmettelijk zijn.
Dit is gewoon niet waar. De hoeveelheid virus zegt niks over de mate van besmettelijkheid.
Verder is er helemaal geen consensus over het belang van pre- of asymptomatische besmettingen. Er zijn juist sterke aanwijzingen dat het aantal asymptomatischen enorm groot is. Ze zijn namelijk nogal lastig te vinden en zelfs met testen is soms al niet meer aan te tonen dat iemand het heeft gehad. Zelfs niet door middel van een antistoffen test i.p.v. PCR-test. Ze vinden nu een locatie waar mogelijk asymptomatischen een rol hebben gespeeld, maar dat zegt niks over het totaalplaatje. Alle asymptomatischen waar geen uitbraak plaatsvindt, komen we namelijk zelden tot nooit te weten. Dus misschien spelen asymptomatischen slechts een rol bij de 1 op de 100 uitbraken. Verwaarloosbaar dus. Er is naar de conclusie toegeschreven. Informatief, maar niet meer dan dat.
Maar als ze door meer te testen in verpleeghuizen kunnen voorkomen dat er onnodig meer mensen sterven dikke prima.