abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194882861
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 16:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je draait weer eens om de zaak heen.

Had diegene die Jezus verried dan een goede of juist slechte daad begaan? Judas heeft een slechte naam gekregen voor deze daad maar is het niet in feite juist een heldendaad? Hielp hij niet juist om Gods plan te bewerkstelligen?
Het verraden van iemand op zich is natuurlijk fout.
Maar uiteindelijk raakte Judas bezeten.
zie de volgende tekst.

Johannes 13:26 Jezus antwoordde: Die is het aan wie Ik het stuk brood zal geven, nadat Ik het ingedoopt heb. En toen Hij het stuk brood ingedoopt had, gaf Hij het aan Judas Iskariot, de zoon van Simon.
27. En met het nemen van het stuk brood voer de satan in hem. Jezus dan zei tegen hem: Wat u wilt doen, doe het snel.

Dus iets in Judas gedachten liet dus de satan toe in zijn hart of gedachten waardoor hij dit verraad ging doen.
Dat heeft judas dus zelf gedaan.
Dus het is dubbel, het hielp wel mee aan God's plan, maar Judas had wel zelf de keuze.
Als judas het niet gedaan had, was er wel iemand anders geweest.
MAar zoals gezegd was het de duivel die hem er toe aan zette.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 4 september 2020 @ 13:50:38 #102
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_194882925
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:47 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het verraden van iemand op zich is natuurlijk fout.
Maar uiteindelijk raakte Judas bezeten.
zie de volgende tekst.

Johannes 13:26 Jezus antwoordde: Die is het aan wie Ik het stuk brood zal geven, nadat Ik het ingedoopt heb. En toen Hij het stuk brood ingedoopt had, gaf Hij het aan Judas Iskariot, de zoon van Simon.
27. En met het nemen van het stuk brood voer de satan in hem. Jezus dan zei tegen hem: Wat u wilt doen, doe het snel.

Dus iets in Judas gedachten liet dus de satan toe in zijn hart of gedachten waardoor hij dit verraad ging doen.
Dat heeft judas dus zelf gedaan.
Dus het is dubbel, het hielp wel mee aan God's plan, maar Judas had wel zelf de keuze.
Als judas het niet gedaan had, was er wel iemand anders geweest.
MAar zoals gezegd was het de duivel die hem er toe aan zette.
Dus iemand, maakte niet uit wie, moest het vuile werk opknappen en diegene was ook meteen de lul...

De duivel deed overigens ook precies wat Gods plan was. Hoezo eigen wil? Die heeft ook keurig meegeholpen.

En als God èn Satan samenspannen dan valt Judas dus niets te verwijten. Hij kon echt niet anders...

Als satan nu echt een eigen wil had gehad en hij wilde God dwarsbomen, wat hij immers altijd doet, dan was hij NIET in Judas geslopen en was er van Gods plan niets terechtgekomen...

Krom, krom, krom...

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 04-09-2020 13:55:50 ]
pi_194884402
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 13:47 schreef sjoemie1985 het volgende:

Dus iets in Judas gedachten liet dus de satan toe in zijn hart of gedachten waardoor hij dit verraad ging doen.
Dat heeft judas dus zelf gedaan.

Dus...ik lees dat er helemaal niet in. Dat verzin je gewoon ter plekke.
pi_194885003
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 11:28 schreef ATON het volgende:
Dat is mijn standpunt.
Waarom is dat standpunt volgens jou aannemelijker dan het standpunt dat dit gewoon in de orale traditie is ontstaan en/of verzonnen is door Marcus?
pi_194887018
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom is dat standpunt volgens jou aannemelijker dan het standpunt dat dit gewoon in de orale traditie is ontstaan en/of verzonnen is door Marcus?
Daar kom ik niet meer op terug.
  vrijdag 4 september 2020 @ 19:32:58 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194888838
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 11:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is een totaal andere benadering dan die van ATON. En ja, je hebt dit inderdaad wel es eerder genoemd, maar voor mij is dit niet altijd duidelijk. Hermeneutiek is natuurlijk iets totaal anders dan historiciteit. Dan snap ik de spraakverwarring wel.

Als we het over b.v. de intrede van Jezus in Jeruzalem hebben, dan meent ATON volgens mij dat dit een historische gebeurtenis is. Waarom weten we niet, want dat wil/kan hij niet vertellen, maar ik vermoed dat het een soort gemakzucht is in de trend van "waarom zou het niet echt gebeurd zijn". Het antwoord daarop is natuurlijk simpel: de evangelisten hanteren een pesher/midrash-achtige manier van schrijven waarmee ze constant teruggrijpen op het OT, dus is het verre van duidelijk of de evangelist domweg heeft verzonnen dat Jezus deze "profetie" heeft vervuld, of dat er een historische Jezus was die deze profetie aangreep om als messias-pretendent op het toneel te verschijnen.

Daarvoor moet je dus historische criteria toepassen, waarvan ATON niet wil/kan aangeven hoe hij dat doet.

Hermeneutisch is het volgens mij een stuk simpeler: Jezus moest domweg de profetieën vervullen.
Klopt. Zelfde met het 'koop zwaarden'-vers in Lukas; of het feit dat Jezus tussen twee dieven werd gekruisigd; steevast wordt daarna gewezen op ingeloste profetieën.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194889455
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 17:34 schreef ATON het volgende:

Daar kom ik niet meer op terug.
Zo laat je het klinken alsof je het überhaupt al es hebt onderbouwd met argumenten.
pi_194910712
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dit staat nergens in de bijbel. Dit is Dante.
Lukas 16:22-26 en Abrahams schoot aka paradise aka sheol zat op een andere plek dan waar de ander zat en er zat een golf tussen ze en bewijst dat er verschillende delen zijn. Mattheus 23:14 zegt dat de farizeeërs een zwaarder oordeel krijgen. Handelingen 1:25 zegt dat Judas zijn eigen plaats heeft en die zit in de hel nu en laat zien dat er verschillende delen zijn.
  zondag 6 september 2020 @ 18:21:00 #109
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194922098
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 20:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zo laat je het klinken alsof je het überhaupt al es hebt onderbouwd met argumenten.
Is heel dat Jezus figuur volgens jou verzonnen?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 7 september 2020 @ 07:57:40 #110
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194929256
Gelovigen: is het wellicht je teleurstelling over je ervaringen in dit leven, samen met de belofte van een zalig leven in het hiernamaals en het idee dat je constant bekeken wordt die maken dat je jezelf geen millimeter ruimte durft te geven met betrekking tot het twijfelen aan (het woord van) god?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194930280
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 18:21 schreef Panterjong het volgende:
Is heel dat Jezus figuur volgens jou verzonnen?
Dat insinueer ik niet met mijn vraag naar ATON, maar om concreet antwoord te geven op je vraag:

Na het lezen van Carriers "On the historicity of Jesus" (OHJ) vind ik dit idee van mythicisme (Jezus is niet gebaseerd op een historisch figuur) veel minder vergezocht dan voorheen. Ik zal niet beweren dat mythicisme hiermee verreweg het waarschijnlijkst is, maar een aantal van Carriers argumenten vind ik erg sterk. Andere argumenten van hem zijn weer wat minder en neigen naar mijn idee naar een soort "parallellomania" zoals hij het zelf al benoemt, oftewel apofenie.

Maar wat het boek naar mijn idee glashelder naar voren brengt, is het probleem omtrent methodiek dat heerst in het hedendaagse Jezus-onderzoek. Daarom vind ik ideeën zoals ATON die naar voren brengt van Vergeer ook niet zo boeiend als hij niet kan duiden hoe hij die historische schrifting maakt; dat is alsof je een huis gaat bouwen en niet goed kan onderbouwen hoe je het fundament hebt gelegd.

Het mogelijke scenario waarin Jezus als volledig mythologisch figuur Zijn carriere is begonnen en vervolgens geëheumeriseerd is, kan historisch vrij nauwkeurig gereconstrueerd worden. Het aloude argument dat er een "historische kern" aanwezig "moet" zijn om de evolutie het succes van het christendom te kunnen verklaren, wordt in elk geval van tafel geveegd in OHJ.

Uiteindelijk kun je voor jezelf een aantal kernaspecten van het christendom proberen te verklaren vanuit het historische standpunt, en vanuit het mythische standpunt. Ik denk dat het mythische standpunt een aantal "eigenaardigheden" van het christendom goed kan verklaren. Denk aan

• De relatieve stilte van Paulus rondom de historische Jezus: Paulus laat weinig los van de historische aspecten van Jezus, en waar hij dat wel doet, kun je twijfelen aan de historische intentie,
• De pluriformiteit van verschillende stromingen waar Paulus over spreekt en voor waarschuwt,
• De enorme nadruk die Paulus legt op visioenen en het oude testament,
• De literaire constructies en Midrash-structuur in Marcus en de andere evangelieën,
• Het verhaal van het lege graf (dat Paulus niet noemt) in Marcus kan een reactie zijn geweest op docetische ideeën.

Uiteraard komen al deze punten weer met hun eigen methodische subtiliteiten: zo zijn argumenten vanuit stilte notoir subtiel; je trekt conclusies aan de hand van wat iemand niet vermeldt, en daar kunnen ook andere redenen voor gegeven zijn (denk b.v. aan zgn. "high-context societies"). Maar al met al denk ik dat dit de meest vruchtbare manier is om tot concrete uitspraken omtrent de historiciteit van Jezus te komen.
pi_194930898
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 09:42 schreef Haushofer het volgende:

• De relatieve stilte van Paulus rondom de historische Jezus: Paulus laat weinig los van de historische aspecten van Jezus, en waar hij dat wel doet, kun je twijfelen aan de historische intentie,
• De pluriformiteit van verschillende stromingen waar Paulus over spreekt en voor waarschuwt,
• De enorme nadruk die Paulus legt op visioenen en het oude testament,
• De literaire constructies en Midrash-structuur in Marcus en de andere evangelieën,
• Het verhaal van het lege graf (dat Paulus niet noemt) in Marcus kan een reactie zijn geweest op docetische ideeën.
Er steeds van uitgaande dat de brieven van Paulus integraal van zijn hand zijn en er nooit een ingreep is gebeurd. Wel zeer lastig om er eens het boek van Vergeer " Geschreven en toegeschreven " erop na te slaan. Zo blijft Carrier lekker buiten schot.
pi_194932795
Nou, nee, als je daadwerkelijk Carrier had gelezen, dan had je geweten dat hij, net als veel andere historici (die hij in OHJ ook aanhaalt), wel degelijk teksten in de 7 Paulinische brieven identificeert waarvan wordt vermoed dat het van andere auteurs komt, oftewel latere aanpassingen zijn. Maar daar geeft hij historische en/of stylistische argumenten voor.

Ik snap dus niet waar je dit op baseert. Ik denk niet dat je veel historici zult tegenkomen die beweren dat de 7 Paulinische brieven volledig authentiek zijn.

En ik geef ook aan dat ik kritisch naar Carrier kijk en lang niet alles van hem overtuigend vind, dus je "buiten schot" opmerking slaat ook nergens op.
pi_194932827
Nogmaals, methodisch verantwoord Paulinische teksten als verdacht bestempelen is iets heel anders dan Paulinische teksten als verdacht bestempelen omdat dit je hypothese beter uitkomt. Geen idee of Vergeer dat doet, maar jij (aton) lijkt dit wel te doen.

Je reactie laat weer eens zien hoe buitengewoon zwart-wit jij de zaak bekijkt.
pi_194933903
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 12:40 schreef Haushofer het volgende:
Nou, nee, als je daadwerkelijk Carrier had gelezen, dan had je geweten dat hij, net als veel andere historici (die hij in OHJ ook aanhaalt), wel degelijk teksten in de 7 Paulinische brieven identificeert waarvan wordt vermoed dat het van andere auteurs komt, oftewel latere aanpassingen zijn. Maar daar geeft hij historische en/of stylistische argumenten voor.
Kun je er enkele voorbeelden van geven ?
pi_194933964
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 12:43 schreef Haushofer het volgende:
Nogmaals, methodisch verantwoord Paulinische teksten als verdacht bestempelen is iets heel anders dan Paulinische teksten als verdacht bestempelen omdat dit je hypothese beter uitkomt. Geen idee of Vergeer dat doet, maar jij (aton) lijkt dit wel te doen.
Vergeer doet dit niet net zomin als ik. Vandaar dat ik je ook verwijs naar dit boek van Vergeer om hier zeker geen persoonlijke draai aan te kunnen geven.

quote:
Je reactie laat weer eens zien hoe buitengewoon zwart-wit jij de zaak bekijkt.
Ook weer een zin die niet zo bevorderlijk is voor een gezonde dialoog, denk je niet ?
pi_194934643
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus...ik lees dat er helemaal niet in. Dat verzin je gewoon ter plekke.
Dat kan dat jij het niet zo leest, maar dat betekent toch niet meteen dat ik iets verzin?
Jij leest dat misschien anders dat kan.

Maar gelukkig hoef ik niette bepalen wie er wel of niet in de hemel komt.
Het kan best zijn dat uiteindelijk Judas toch ook met Jezus is opgestaan en toch ook in de hemel is.
Maar dat weet alleen God/ Jezus. Judas kan toch op de 1 of andere manier zijn daden hebben beleden etc.
Hij zal uiteindelijk oordelen.
Maar dat zegt niet dat God's woord niks zegt over hoe je het eeuwig leven kunt krijgen.
En dat is door geloof zoals ik al meermaals heb aangegeven en meer is het niet.
Dus niet door je te laten dopen, of de buurvrouw een hand je te helpen in de tuin of zo.

Het is een kwestie van kiezen voor de smalle of de brede weg, waarbij de smalle weg naar het "leven" leid en de brede weg leid naar het eeuwig brandend vuur, de hel of gehenna of hades of hoe je het ook wilt noemen.
in ieder geval de plek waar de satan en zijn demonen ook zijn.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_194934861
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 14:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Kun je er enkele voorbeelden van geven ?
Eén voorbeeld is 1 Timotheüs 6:13 waarin Paulus schrijft dat "Jezus geleden heeft onder Pontius Pilatus", het enige vers waar Pilatus genoemd wordt in een Paulinische brief. Als deze tekst authentiek is, dan is dat een nogal serieus probleem voor het mythicisme, maar ook historici die het mythicisme afwijzen twijfelen aan de authenticiteit van deze tekst.

quote:
Ook weer een zin die niet zo bevorderlijk is voor een gezonde dialoog, denk je niet ?
Hoe kom jij dan bij je uitspraak

quote:
Er steeds van uitgaande dat de brieven van Paulus integraal van zijn hand zijn en er nooit een ingreep is gebeurd.
Als het op mij slaat: ik heb dat nooit beweerd. Als het op Carrier slaat: je had zelf kunnen googelen dat dit niet zo is. Dus kan ik niet anders concluderen dat jij domweg je zwart-witte visie aan het volgen bent. Alle kritiek op jou en Vergeer heb jij blijkbaar al die tijd opgevat alsof ik klakkeloos de authenticiteit van de Paulinische teksten aanvaard (en de "Christelijke versie volg"). Nonsens, natuurlijk.

Daarbij, in een "gezonde dialoog" ontwijk je geen vragen. Jij doet dat wel. Pas als jij in staat bent om kritische vragen te beantwoorden, kun jij pas "gezonde dialogen" gaan voeren.
pi_194934877
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 15:07 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dat kan dat jij het niet zo leest, maar dat betekent toch niet meteen dat ik iets verzin?
Jij leest dat misschien anders dat kan.
Het is niet zo dat ik het anders lees; ik lees jouw bewering gewoonweg helemaal nergens in die tekst.

quote:
Maar gelukkig hoef ik niette bepalen wie er wel of niet in de hemel komt.
En hop, daar gaan we weer van onderwerp veranderen.
pi_194935127
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 15:26 schreef Haushofer het volgende:

Eén voorbeeld is 1 Timotheüs 6:13 waarin Paulus schrijft dat "Jezus geleden heeft onder Pontius Pilatus", het enige vers waar Pilatus genoemd wordt in een Paulinische brief. Als deze tekst authentiek is, dan is dat een nogal serieus probleem voor het mythicisme, maar ook historici die het mythicisme afwijzen twijfelen aan de authenticiteit van deze tekst.
Ik twijfel ook zeer sterk.

quote:
Als het op mij slaat: ik heb dat nooit beweerd. Als het op Carrier slaat: je had zelf kunnen googelen dat dit niet zo is. Dus kan ik niet anders concluderen dat jij domweg je zwart-witte visie aan het volgen bent. Alle kritiek op jou en Vergeer heb jij blijkbaar al die tijd opgevat alsof ik klakkeloos de authenticiteit van de Paulinische teksten aanvaard (en de "Christelijke versie volg"). Nonsens, natuurlijk.
Misschien was jou standpunt in deze niet zo duidelijk, mede omdat je de kritiek van Vergeer op de zo gezegde brieven niet wetenschappelijk genoeg onderbouwd is ( wat uiteraard niet zo is ). En verder dat zwart/wit denken kan ik jou ook toeschrijven, maar dat zou op de man spelen zijn en niet zo bevorderlijk voor de dialoog.

quote:
Daarbij, in een "gezonde dialoog" ontwijk je geen vragen. Jij doet dat wel. Pas als jij in staat bent om kritische vragen te beantwoorden, kun jij pas "gezonde dialogen" gaan voeren.
Dit is wat eenrichtingsverkeer zou ik denken.
  dinsdag 8 september 2020 @ 00:28:13 #121
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194945733
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Klopt. Zelfde met het 'koop zwaarden'-vers in Lukas; of het feit dat Jezus tussen twee dieven werd gekruisigd; steevast wordt daarna gewezen op ingeloste profetieën.
Waar staan die?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 8 september 2020 @ 00:35:28 #122
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194945780
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 00:28 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Waar staan die?
Lukas 22,36-37

Hij zei: ‘Maar wie nu een geldbuidel heeft, moet die meenemen, evenals zijn reistas, en wie er geen heeft moet zijn mantel verkopen en zich een zwaard aanschaffen.'

Gevolgd door:

Want ik zeg jullie: wat geschreven staat, moet in mij tot vervulling komen, namelijk: “Hij werd gerekend tot de wettelozen.” Inderdaad, nu wordt voltrokken wat over mij gezegd is'.

Zelfde voor de scene onder het kruis bij Johannes.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194946718
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Klopt. Zelfde met het 'koop zwaarden'-vers in Lukas; of het feit dat Jezus tussen twee dieven werd gekruisigd; steevast wordt daarna gewezen op ingeloste profetieën.
En waar kan ik die profetieën in het O.T. vinden ? En waar staat dat het om dieven gaat ?
  dinsdag 8 september 2020 @ 08:09:03 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194947406
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 05:41 schreef ATON het volgende:

[..]

En waar kan ik die profetieën in het O.T. vinden ? En waar staat dat het om dieven gaat ?
De schrijver van de evangeliën verwijst daarnaar, ATON. En naar wel meer; steeds wordt ingelast "opdat de Schrift in vervulling moest gaan". Ofwel, omdat volgens de profetie de messias in de ogen van mensen tot het laagste der laagste gerekend moest worden (vanuit christologisch opzicht wordt daarvoor vaak naar de Psalmen verwezen, maar ook Zacharia ("hij had geen aanlokkelijk voorkomen") en 'geteld worden onder de wettelozen'. Dat Jezus tussen twee misdadigers gekruisigd werd (dieven, moordenaars) koppelen de evangelisten eveneens aan verzen aangaande het gerekend worden tot de misdadigers.

Verder gaat het er niet om waar jij die profetieën kan vinden, het gaat erom hoe de vroegste christenen de gebeurtenissen hebben geduid aan de hand van hun lezing van de profetieën.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194947584
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 08:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

De schrijver van de evangeliën verwijst daarnaar, ATON. En naar wel meer; steeds wordt ingelast "opdat de Schrift in vervulling moest gaan". Ofwel, omdat volgens de profetie de messias in de ogen van mensen tot het laagste der laagste gerekend moest worden (vanuit christologisch opzicht wordt daarvoor vaak naar de Psalmen verwezen, maar ook Zacharia ("hij had geen aanlokkelijk voorkomen") en 'geteld worden onder de wettelozen'. Dat Jezus tussen twee misdadigers gekruisigd werd (dieven, moordenaars) koppelen de evangelisten eveneens aan verzen aangaande het gerekend worden tot de misdadigers.

Verder gaat het er niet om waar jij die profetieën kan vinden, het gaat erom hoe de vroegste christenen de gebeurtenissen hebben geduid aan de hand van hun lezing van de profetieën.
O, er zijn dan geen profetieën uit het O.T. die naar de gebeurtenissen in het N.T. verwijzen? Dat is dan klaar. Waarom Jezus en de latere auteurs dit deden was om meer geloofwaardigheid aan zijn persoon en missie te geven. Dan mag ik hieruit ook besluiten dat het O.T. niet model gestaan heeft voor het N.T., maar het N.T. zaken verzonnen over het O.T. . En ik wil nog eens terugkomen op je bewering dat het hier ging over dieven en moordenaars. Er werden enkel gevluchte slaven en opstandelingen tegen het Rijk gekruisigd. In de ogen van de Romeinen zijn opstandelingen tegen het Rijk misdadigers. Elke weerstander in WO II was in de ogen van de nazi's een misdadiger. En concluderen dat het enkel om twee veroordeelden ging, kan je ook niet uit de tekst opmaken, enkel wie links en rechts naast hem hing.
pi_194948385
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 15:51 schreef ATON het volgende:
En verder dat zwart/wit denken kan ik jou ook toeschrijven, maar dat zou op de man spelen zijn en niet zo bevorderlijk voor de dialoog.
Nee, het is niet op de man spelen als je kunt toelichten waarom ik zwart-wit denk volgens jou. Dat lijkt me nogal wiedes.

Kun je toelichten waar je jouw uitspraak

quote:
Er steeds van uitgaande dat de brieven van Paulus integraal van zijn hand zijn en er nooit een ingreep is gebeurd.
op baseert/baseerde?
pi_194948836
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 09:42 schreef Haushofer het volgende:
op baseert/baseerde?
Wat is er niet duidelijk ?
pi_194951214
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 10:17 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat is er niet duidelijk ?
Nee. Ik snap niet waarom je dat beweert, omdat, zoals ik zei, het idee dat de brieven van Paulus volledig authentiek zijn historisch gezien nogal vreemd is. Daarbij heb ik het nooit beweerd. Dus het lijkt alsof je die conclusie trekt omdat ik jouw visie bekritiseer. Dat is natuurlijk een nogal rare redenatie.
  dinsdag 8 september 2020 @ 13:15:01 #129
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194951659
Wa
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 08:37 schreef ATON het volgende:

[..]

O, er zijn dan geen profetieën uit het O.T. die naar de gebeurtenissen in het N.T. verwijzen? Dat is dan klaar. Waarom Jezus en de latere auteurs dit deden was om meer geloofwaardigheid aan zijn persoon en missie te geven. Dan mag ik hieruit ook besluiten dat het O.T. niet model gestaan heeft voor het N.T., maar het N.T. zaken verzonnen over het O.T. . En ik wil nog eens terugkomen op je bewering dat het hier ging over dieven en moordenaars. Er werden enkel gevluchte slaven en opstandelingen tegen het Rijk gekruisigd. In de ogen van de Romeinen zijn opstandelingen tegen het Rijk misdadigers. Elke weerstander in WO II was in de ogen van de nazi's een misdadiger. En concluderen dat het enkel om twee veroordeelden ging, kan je ook niet uit de tekst opmaken, enkel wie links en rechts naast hem hing.
Wat is precies je punt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194952650
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wa
[..]

Wat is precies je punt?
Je mag eens raden. :P
pi_194954427
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[...] of het feit dat Jezus tussen twee dieven werd gekruisigd; steevast wordt daarna gewezen op ingeloste profetieën.
Dat gedeelte kan ook een andere oorsprong hebben, namelijk het idee dat Marcus gebruikt van onverwachte omdraaiïngen. Marcus lijkt de lezer diverse malen op de verkeerde voet te zetten (de voorbeelden hiervan zijn legio; denk bijvoorbeeld aan Simon Petrus die Jezus verloochent, terwijl een Simon van Cyrene het kruis van Jezus draagt). In Marcus 10:35 komen Jakobus en Johannes, de zonen van Zebede̱üs bij Jezus om hem te vragen wie "de grootste zal zijn". Uiteindelijk zien we echter dat links en rechts van Jezus twee misdadigers komen te hangen.
  dinsdag 8 september 2020 @ 19:08:18 #132
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194957987
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 14:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Je mag eens raden. :P
Dat omdat je Vergeer helemaal de bom vindt, dit eigenlijk betekent dat Jezus de rebelse zeloot met z'n twee gevatte kompanen wegens opruiing is gekruisigd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 8 september 2020 @ 19:09:41 #133
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194958009
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 15:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat gedeelte kan ook een andere oorsprong hebben, namelijk het idee dat Marcus gebruikt van onverwachte omdraaiïngen. Marcus lijkt de lezer diverse malen op de verkeerde voet te zetten (de voorbeelden hiervan zijn legio; denk bijvoorbeeld aan Simon Petrus die Jezus verloochent, terwijl een Simon van Cyrene het kruis van Jezus draagt). In Marcus 10:35 komen Jakobus en Johannes, de zonen van Zebede̱üs bij Jezus om hem te vragen wie "de grootste zal zijn". Uiteindelijk zien we echter dat links en rechts van Jezus twee misdadigers komen te hangen.
ook een interessante.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194959314
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat omdat je Vergeer helemaal de bom vindt, dit eigenlijk betekent dat Jezus de rebelse zeloot met z'n twee gevatte kompanen wegens opruiing is gekruisigd.
Het zullen er vast wel meer geweest zijn.
  dinsdag 8 september 2020 @ 20:15:56 #135
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194959556
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 00:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Lukas 22,36-37

Hij zei: ‘Maar wie nu een geldbuidel heeft, moet die meenemen, evenals zijn reistas, en wie er geen heeft moet zijn mantel verkopen en zich een zwaard aanschaffen.'

Gevolgd door:

Want ik zeg jullie: wat geschreven staat, moet in mij tot vervulling komen, namelijk: “Hij werd gerekend tot de wettelozen.” Inderdaad, nu wordt voltrokken wat over mij gezegd is'.

Zelfde voor de scene onder het kruis bij Johannes.
Ik vroeg uiteraard om de teksten in het Oude Testament.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 8 september 2020 @ 20:40:55 #136
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194960059
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 20:15 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik vroeg uiteraard om de teksten in het Oude Testament.
Ongeveer het gehele 53e Jesaja hoofdstuk.

Tertullianus: "Hij die als een schaap naar de slacht werd geleid, gelijk een lam voor diens scheerder, opende Zijn mond niet. Hij gaf zijn rug aan de zweep, zijn gezicht aan de handen van hem die slaat, en keerde zijn gelaat niet af voor de bespuging; en, omdat Hij gerekend werd tot de misdadigers, werd hij overgeleverd aan de dood, de dood aan het kruis. Dit alles vond plaats zodat Hij ons van onze zonden zou verlossen." De Fuga in Persecutione, hoofdstuk 12.

Of Justinus de Martelaar: "Want de profeten hebben twee komsten [van Christus] voorzegt: bij de eerste, die reeds heeft plaatsgevonden, kwam Hij als een onteerde en lijdende man; maar bij de tweede zal Hij, volgens de profetie, uit de hemel neerdalen in glorie, vergezeld door Zijn hemelse machten, [en Hij zal] de lichamen van allen die geleefd hebben doen verrijzen, en die van de waardigen zal Hij bekleden met onsterfelijkheid, [maar] die van de kwaden zal Hij […] naar het eeuwige vuur zenden met de kwade duivels." Apologia Prima, hoofdstuk 52.

In het evangelie van Johannes wordt tenslotte melding gemaakt van de doorboring van Jezus' zijde toen Hij aan het kruis hing (Johannes 19,37, zie ook hoofdstuk 9.6). Bloed en water stroomde uit de wond. De evangelist voegde hier een profetie van Jesaja over de geminachte dienaar aan toe: “Hij werd doorstoken vanwege onze opstandigheid, vanwege onze zonden werd hij gebroken” (Jesaja 53,5).

In Psalmen is die typologie geheel overheersend:

David schreef talloze Psalmen waarin gesproken wordt over zijn vijanden; onverbiddelijke vervolgers die de koning lasterden, achtervolgden, opjoegen en tenslotte zelfs met de dood bedreigden. Uit deze liederen spreekt een haast hopeloze ontreddering, die nochtans vaak afgesloten worden met een rotsvast vertrouwen in de tussenkomst van de Heer. De traditie leerde dat David deze liederen componeerde in tijden van uiterste duisternis: tijdens zijn vlucht voor Saul; toen hij in strijd was verwikkeld met zijn zoon Absolom, maar ook na zijn zonde met Batsheba. De meest verpletterende wanhoopskreet vinden we in de 22e Psalm, waar de koning simpelweg uitroept: “Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij in de steek gelaten?” (Ps. 22,2). In datzelfde zangstuk wordt op prangende wijze beschreven hoe de in het nauw gedreven monarch zich voelde:

[D]e honden staan al om mij heen, een meute boosdoeners heeft mij omsingeld, ze hebben mijn handen en voeten doorboord. Mijn beenderen kan ik tellen, één voor één, en zij maar kijken en zich om mij vermaken; zij verdelen mijn kleren onder elkaar en dobbelen om wat ik aan heb (Psalmen 22,17-19).

De schrik voor zijn vijanden is voorts treffend verwoord in de 31e Psalm:

Ik hoor de roddel van de mensen; van overal om mij heen dreigt angst omdat zij tegen mij samenspannen, plannen smeden om mij uit de weg te ruimen (Psalmen 31,14).

In de 69e Psalm wordt tenslotte nog als volgt over deze boosdoeners gesproken: “Ze mengen vergif in mijn eten, ze geven mij zure wijn voor de dorst” (Psalmen 69,22).

Vooral enkele gebeurtenissen tijdens de Passie van Christus betroffen volgens de evangelisten voltooiingen van profetieën uit de Psalmen van koning David.

Het lijdensverhaal vertelt dat nadat Jezus gekruisigd was, de soldaten die het beulenwerk hadden verricht zich bezighielden met Zijn losgerukte kleding:

"Toen de soldaten Jezus hadden gekruisigd, verdeelden ze zijn kleren in vieren, voor iedere soldaat een deel. Maar er was ook nog de lijfrok: die was naadloos, van bovenaf uit één stuk geweven. Daarom zeiden ze tegen elkaar: ‘Die mogen we niet stukscheuren; laten we hem liever onder elkaar verloten.’ (Johannes 19,23-24).

Ook in de Evangeliën van Mattheüs, Marcus en Lucas wordt hiervan melding gemaakt (Mattheüs 27,35, Marcus 15,24 en Lucas 23,34). De evangelisten koppelden dit aan het vers uit Psalm 22: “Zij verdelen mijn kleren onder elkaar en dobbelen om wat ik aan heb” (Psalmen 22,19).

Mattheüs, Marcus en Johannes verschillen wat betreft hun verhandeling over de dorst die Jezus ervoer tijdens zijn marteling (Lucas meldt er niets over). Marcus schrijft enkel dat Jezus wijn met mirre aangeboden kreeg, maar dat Hij weigerde te drinken (Marcus 15,23). Volgens Mattheüs kreeg hij nog voor de kruisiging een mengsel van gal en wijn te drinken (Mattheüs 27,34); volgens Johannes vroeg Hij om wat te drinken toen Hij reeds aan het kruishout stervende was en kreeg vervolgens een spons gedrenkt in zure wijn aangereikt op een hysopstengel (Johannes 19,28-30). Hoe het ook zij, in alle drie de gevallen werd er een duidelijke link gelegd met het vers uit Psalm 69: “Ze mengen vergif in mijn eten, ze geven mij zure wijn voor de dorst” (Psalmen 69,22).

Nadat Christus al dit lijden had ondergaan, en het uur van Zijn dood nakende was, schreeuwde Hij die verschrikkelijke wanhoopskreet uit van zijn vleselijke voorouder: “Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?”

Toen Christus eenmaal was gestorven, werden de twee misdadigers die naast hem gekruisigd waren de benen gebroken om het sterfproces te bespoedigen. Van Jezus weken de knuppels der beulen, waardoor nog een profetie uit de Psalmen in vervulling ging: “Hij waakt over heel zijn beendergestel; geen enkel lid zal breken” (Psalmen 34,21).

Met de Evangeliën in de hand, ontleedden de kerkvaders vervolgens op hun wijze de Psalmen.
Justinus de Martelaar noemde Psalmen 22,17-19 een “voorspelling […] van de dood waartoe hij door de synagoge van de kwaadaardigen veroordeeld werd, die Hij zowel honden als opjagers noemt[.]”
En hoewel er geen melding van wordt gemaakt door de evangelisten, werd een vers uit Psalm 22 door de vroegste christenen wel degelijk als een profetie beschouwd: “Ze hebben mijn handen en voeten doorboord” (Psalmen 22,17). Tertullianus benadrukte dat koning David in al deze gevallen wel moest spreken over Jezus Christus. Immers, het was niet David die gal te drinken kreeg; noch waren het zijn eigen handen en voeten die werden doorboord. Voor de kerkvader waren dit bewijzen dat de koning reeds vooruitblikte op het lijden dat de Messias moest ondergaan.

Kortom, typologie was in de vroege kerk de norm: het zoeken naar typen en antitypen.

Dat is sowieso een betere duiding van de teksten dan uitgaan van een of andere Romeinse codering van een verhaal over een opstand. We zien dergelijk denken dan ook nergens in de vroege kerk terug.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 8 september 2020 @ 21:09:45 #137
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194960570
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ongeveer het gehele 53e Jesaja hoofdstuk.

Tertullianus: "Hij die als een schaap naar de slacht werd geleid, gelijk een lam voor diens scheerder, opende Zijn mond niet. Hij gaf zijn rug aan de zweep, zijn gezicht aan de handen van hem die slaat, en keerde zijn gelaat niet af voor de bespuging; en, omdat Hij gerekend werd tot de misdadigers, werd hij overgeleverd aan de dood, de dood aan het kruis. Dit alles vond plaats zodat Hij ons van onze zonden zou verlossen." De Fuga in Persecutione, hoofdstuk 12.

Of Justinus de Martelaar: "Want de profeten hebben twee komsten [van Christus] voorzegt: bij de eerste, die reeds heeft plaatsgevonden, kwam Hij als een onteerde en lijdende man; maar bij de tweede zal Hij, volgens de profetie, uit de hemel neerdalen in glorie, vergezeld door Zijn hemelse machten, [en Hij zal] de lichamen van allen die geleefd hebben doen verrijzen, en die van de waardigen zal Hij bekleden met onsterfelijkheid, [maar] die van de kwaden zal Hij […] naar het eeuwige vuur zenden met de kwade duivels." Apologia Prima, hoofdstuk 52.

In het evangelie van Johannes wordt tenslotte melding gemaakt van de doorboring van Jezus' zijde toen Hij aan het kruis hing (Johannes 19,37, zie ook hoofdstuk 9.6). Bloed en water stroomde uit de wond. De evangelist voegde hier een profetie van Jesaja over de geminachte dienaar aan toe: “Hij werd doorstoken vanwege onze opstandigheid, vanwege onze zonden werd hij gebroken” (Jesaja 53,5).

In Psalmen is die typologie geheel overheersend:

David schreef talloze Psalmen waarin gesproken wordt over zijn vijanden; onverbiddelijke vervolgers die de koning lasterden, achtervolgden, opjoegen en tenslotte zelfs met de dood bedreigden. Uit deze liederen spreekt een haast hopeloze ontreddering, die nochtans vaak afgesloten worden met een rotsvast vertrouwen in de tussenkomst van de Heer. De traditie leerde dat David deze liederen componeerde in tijden van uiterste duisternis: tijdens zijn vlucht voor Saul; toen hij in strijd was verwikkeld met zijn zoon Absolom, maar ook na zijn zonde met Batsheba. De meest verpletterende wanhoopskreet vinden we in de 22e Psalm, waar de koning simpelweg uitroept: “Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij in de steek gelaten?” (Ps. 22,2). In datzelfde zangstuk wordt op prangende wijze beschreven hoe de in het nauw gedreven monarch zich voelde:

[D]e honden staan al om mij heen, een meute boosdoeners heeft mij omsingeld, ze hebben mijn handen en voeten doorboord. Mijn beenderen kan ik tellen, één voor één, en zij maar kijken en zich om mij vermaken; zij verdelen mijn kleren onder elkaar en dobbelen om wat ik aan heb (Psalmen 22,17-19).

De schrik voor zijn vijanden is voorts treffend verwoord in de 31e Psalm:

Ik hoor de roddel van de mensen; van overal om mij heen dreigt angst omdat zij tegen mij samenspannen, plannen smeden om mij uit de weg te ruimen (Psalmen 31,14).

In de 69e Psalm wordt tenslotte nog als volgt over deze boosdoeners gesproken: “Ze mengen vergif in mijn eten, ze geven mij zure wijn voor de dorst” (Psalmen 69,22).

Vooral enkele gebeurtenissen tijdens de Passie van Christus betroffen volgens de evangelisten voltooiingen van profetieën uit de Psalmen van koning David.

Het lijdensverhaal vertelt dat nadat Jezus gekruisigd was, de soldaten die het beulenwerk hadden verricht zich bezighielden met Zijn losgerukte kleding:

"Toen de soldaten Jezus hadden gekruisigd, verdeelden ze zijn kleren in vieren, voor iedere soldaat een deel. Maar er was ook nog de lijfrok: die was naadloos, van bovenaf uit één stuk geweven. Daarom zeiden ze tegen elkaar: ‘Die mogen we niet stukscheuren; laten we hem liever onder elkaar verloten.’ (Johannes 19,23-24).

Ook in de Evangeliën van Mattheüs, Marcus en Lucas wordt hiervan melding gemaakt (Mattheüs 27,35, Marcus 15,24 en Lucas 23,34). De evangelisten koppelden dit aan het vers uit Psalm 22: “Zij verdelen mijn kleren onder elkaar en dobbelen om wat ik aan heb” (Psalmen 22,19).

Mattheüs, Marcus en Johannes verschillen wat betreft hun verhandeling over de dorst die Jezus ervoer tijdens zijn marteling (Lucas meldt er niets over). Marcus schrijft enkel dat Jezus wijn met mirre aangeboden kreeg, maar dat Hij weigerde te drinken (Marcus 15,23). Volgens Mattheüs kreeg hij nog voor de kruisiging een mengsel van gal en wijn te drinken (Mattheüs 27,34); volgens Johannes vroeg Hij om wat te drinken toen Hij reeds aan het kruishout stervende was en kreeg vervolgens een spons gedrenkt in zure wijn aangereikt op een hysopstengel (Johannes 19,28-30). Hoe het ook zij, in alle drie de gevallen werd er een duidelijke link gelegd met het vers uit Psalm 69: “Ze mengen vergif in mijn eten, ze geven mij zure wijn voor de dorst” (Psalmen 69,22).

Nadat Christus al dit lijden had ondergaan, en het uur van Zijn dood nakende was, schreeuwde Hij die verschrikkelijke wanhoopskreet uit van zijn vleselijke voorouder: “Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?”

Toen Christus eenmaal was gestorven, werden de twee misdadigers die naast hem gekruisigd waren de benen gebroken om het sterfproces te bespoedigen. Van Jezus weken de knuppels der beulen, waardoor nog een profetie uit de Psalmen in vervulling ging: “Hij waakt over heel zijn beendergestel; geen enkel lid zal breken” (Psalmen 34,21).

Met de Evangeliën in de hand, ontleedden de kerkvaders vervolgens op hun wijze de Psalmen.
Justinus de Martelaar noemde Psalmen 22,17-19 een “voorspelling […] van de dood waartoe hij door de synagoge van de kwaadaardigen veroordeeld werd, die Hij zowel honden als opjagers noemt[.]”
En hoewel er geen melding van wordt gemaakt door de evangelisten, werd een vers uit Psalm 22 door de vroegste christenen wel degelijk als een profetie beschouwd: “Ze hebben mijn handen en voeten doorboord” (Psalmen 22,17). Tertullianus benadrukte dat koning David in al deze gevallen wel moest spreken over Jezus Christus. Immers, het was niet David die gal te drinken kreeg; noch waren het zijn eigen handen en voeten die werden doorboord. Voor de kerkvader waren dit bewijzen dat de koning reeds vooruitblikte op het lijden dat de Messias moest ondergaan.

Kortom, typologie was in de vroege kerk de norm: het zoeken naar typen en antitypen.

Dat is sowieso een betere duiding van de teksten dan uitgaan van een of andere Romeinse codering van een verhaal over een opstand. We zien dergelijk denken dan ook nergens in de vroege kerk terug.
Dank voor je helderde en uitgebreide reactie.
Ik zie het zelf niet zwart / wit en zie het allebei als goede duidingen.

Van de vroege kerk aan wie de teksten geschreven zijn weten we verder te weinig om daar in deze iets met zekerheid over te kunnen zeggen behalve dat de beschreven gebeurtenissen in een bepaalde versie nog vers in het geheugen moeten hebben gezeten. Daar hecht ik meer waarde aan dan hoe de latere vroege kerk, laat ik hem die van de kerkvaders noemen, deze teksten duidt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 8 september 2020 @ 21:10:48 #138
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194960582
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 21:09 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dank voor je helderde en uitgebreide reactie.
Ik zie het zelf niet zwart / wit en zie het allebei als goede duidingen.

Van de vroege kerk aan wie de teksten geschreven zijn weten we verder te weinig om daar in deze iets met zekerheid over te kunnen zeggen behalve dat de beschreven gebeurtenissen in een bepaalde versie nog vers in het geheugen moeten hebben gezeten. Daar hecht ik meer waarde aan dan hoe de latere vroege kerk, laat ik hem die van de kerkvaders noemen, deze teksten duidt.
waar baseer je dit op?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 8 september 2020 @ 23:18:18 #139
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194963153
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

waar baseer je dit op?
Op het joodse gezegde dat in elk verhaal een stuk waarheid zit. En er waren nogal veel joden in het Romeinse rijk. Zij konden in meer of mindere mate hun geschiedenis.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 8 september 2020 @ 23:24:23 #140
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194963231
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 23:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Op het joodse gezegde dat in elk verhaal een stuk waarheid zit. En er waren nogal veel joden in het Romeinse rijk. Zij konden in meer of mindere mate hun geschiedenis.
Dat is uiteraard dan voor elke 'waarheid' geldig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 8 september 2020 @ 23:31:33 #141
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194963304
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 23:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat is uiteraard dan voor elke 'waarheid' geldig.
Tja. De andere kant is dat het allemaal verzonnen is. Dat lijkt me sterk.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 8 september 2020 @ 23:50:20 #142
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194963483
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 23:31 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Tja. De andere kant is dat het allemaal verzonnen is. Dat lijkt me sterk.
Nee, ik bedoel dat de waarheid dan net zo goed kan zijn dat de typologische, christologische lezing de waarheid is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194964603
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 23:18 schreef Panterjong het volgende:

Op het joodse gezegde dat in elk verhaal een stuk waarheid zit.
?

Op basis van een gezegde bepaal je dat er een historische kern moet zijn? Of heb je het nu weer over iets anders?
pi_194964606
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 23:31 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Tja. De andere kant is dat het allemaal verzonnen is. Dat lijkt me sterk.
Waarom?
  woensdag 9 september 2020 @ 08:28:45 #145
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194965327
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 06:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

?

Op basis van een gezegde bepaal je dat er een historische kern moet zijn? Of heb je het nu weer over iets anders?
Niet selectief reageren aub. Zo haal je het uit z'n verband.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 9 september 2020 @ 08:29:19 #146
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_194965333
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 06:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom?
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 06:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom?
Kun je uit m'n eerdere antwoord halen
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_194966041
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 08:28 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Niet selectief reageren aub. Zo haal je het uit z'n verband.
Ok, ik zal het dan wel verkeerd begrepen hebben.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 08:29 schreef Panterjong het volgende:
Kun je uit m'n eerdere antwoord halen
Nou, nee, niet echt, daarom vraag ik het ook :P
pi_194966905
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 15:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is niet zo dat ik het anders lees; ik lees jouw bewering gewoonweg helemaal nergens in die tekst.
[..]

En hop, daar gaan we weer van onderwerp veranderen.
Je moet wel een bepaalde harts gesteldheid hebben of gedachten hebben waardoor je de satan kan toelaten.
Net als dat ene moment dat petrus zegt dat hij zal verhoeden dat Jezus zal worden uitgeleverd. Op dat moment zegt Jezus ook ga weg achter mij satan.
Enn zo mogen ook wij christenen de duivel/ satan of zijn demonen uit ons leven verbannen/ uitdrijven of weerstand bieden etc.
Als men dus een gedachte krijgt die niet van God kan komen mag je die demon of satan etc binden of uitdrijven in de naam van Jezus Christus zodat die verdwijnt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_194968729
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:37 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Je moet wel een bepaalde harts gesteldheid hebben of gedachten hebben waardoor je de satan kan toelaten.
Net als dat ene moment dat petrus zegt dat hij zal verhoeden dat Jezus zal worden uitgeleverd. Op dat moment zegt Jezus ook ga weg achter mij satan.
Enn zo mogen ook wij christenen de duivel/ satan of zijn demonen uit ons leven verbannen/ uitdrijven of weerstand bieden etc.
Als men dus een gedachte krijgt die niet van God kan komen mag je die demon of satan etc binden of uitdrijven in de naam van Jezus Christus zodat die verdwijnt.
Zit enkel tussen jouw oren.
  woensdag 9 september 2020 @ 13:34:03 #150
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_194969997
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:37 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Je moet wel een bepaalde harts gesteldheid hebben of gedachten hebben waardoor je de satan kan toelaten.
Net als dat ene moment dat petrus zegt dat hij zal verhoeden dat Jezus zal worden uitgeleverd. Op dat moment zegt Jezus ook ga weg achter mij satan.
Enn zo mogen ook wij christenen de duivel/ satan of zijn demonen uit ons leven verbannen/ uitdrijven of weerstand bieden etc.
Als men dus een gedachte krijgt die niet van God kan komen mag je die demon of satan etc binden of uitdrijven in de naam van Jezus Christus zodat die verdwijnt.
Dit is een veelvoorkomende gedachte in de evangelische/charismatische wereld en ik vind hem eigenlijk op subtiele wijze toxisch. Het leidt er namelijk toe dat je hele leven gereduceerd wordt tot een aaneenschakelingen van gevechten tegen de duivel. Ik herinner me dat ik het vreselijk vermoeiend vond om steeds maar weer allerlei gebeden op te zeggen of andere (symbolische) handelingen uit te voeren om de duivel weg te sturen. Het gaat ook voorbij aan een ander idee dat vaak gebezigd wordt in evangelische kringen, waar ik me wél veel meer in kan vinden, namelijk dat hetgeen wat je aandacht geeft groeit. In mijn ervaring begin je meer van God in je leven te merken en minder van de duivel als je je blik richt op God (Jezus) en stopt met continu duivels te binden en uit te drijven. Ook weer lekker evangelisch geformuleerd van me, maar je snapt mijn punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')