osodevo | zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:10 |
Hoorde dat je met een 1.8 minder geld kwijt bent aan benzine, beter mee kunt komen op de snelweg en minder geluidsoverlast hebt. Maar dat de motoren en auto's vaak een stuk groter en daarmee zwaarder zijn. Klopt dit? Of zijn er ook lichte auto's met een zware motor zonder dat je meer aan belasting en verzekering kwijt bent? | |
blomke | zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:15 |
Ik zou een 1.6HDi kiezen. | |
Hyperdude | zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:17 |
Hoe groter, hoe beter. Hoe kleiner, hoe goedkoper. | |
YoyoKlaagzak | zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:21 |
Welke auto wil je kopen? Want dit is wel een heel algemene vraagstelling... | |
osodevo | zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:23 |
Geen. Het was meer een vraag wat over het algemeen beste maar goedkoop rijdt. Wie weet heb ik binnen een paar jaar genoeg geld voor een auto. Kan ik ook gemakkelijker een betere baan vinden. | |
bleiblei | zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:26 |
Ben je bekend met de triple constraint? Lijkt op deze stelling ![]() Met zoveel open factoren is daar geen zinnig antwoord op te geven. Het helpt dan om iets vast te zetten. Een budget (en dan het beste wat past bij dat budget zoeken) of je definitie van "beste" en daar dan de goedkoopste auto erbij zoeken. Bij zo een algemene vraag is elk antwoord dat je krijgt, bullshit. Dit gaat ook op bij theoretische vragen voor misschien in de toekomst, btw. | |
Jordy-B | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:00 |
Ligt aan de auto. Een 1.0 is prima voor een stadsauto maar wat krapjes voor een station. | |
Captain_Ghost | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:04 |
Je moet ook in een gewicht van auto denken. Een goede verhouding van gewicht en sterke van motor.. | |
Sheffield | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:06 |
Hier is geen antwoord op te geven natuurlijk | |
Jordy-B | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:08 |
Kijk over een paar jaar gewoon wat op marktplaats staat binnen jouw budget. Dan kan je gaan rekenen. Verbruik, wegenbelasting, verzekering. Lichter is eigenlijk altijd en op alle vlakken goedkoper. | |
osodevo | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:09 |
Maar die lichte auto's hebben bijna allemaal wel een hele zwakke 1.0 motor. Daar wil je niet meer op de snelweg rijden. | |
Vliegbaard | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:11 |
Ik heb een bmw 1.8 gehad die net zo zuinig was als mijn huidige Mercedes met een 3.2 liter. Maw, valt weini zinnigs over te zeggen. | |
ToT | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:13 |
Onze Prius 1.8 is een kruimeltje zuiniger dan de Picanto 1.3 die we hier voor hadden. In het algemeen gaan grote motoren wel vaak langer mee. Kleine opgefokte motorblokjes waar een achterlijk vermogen uit geperst wordt gaan vaak het kortst mee. Er zullen vast wel wat lichtere auto's zijn met een zwaar blok die in een andere belastingcategorie vallen dan dikke Volvo stationwagon, ja. | |
Doedezemaar | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:14 |
Schei toch uit, je hebt niet eens geld om een kies te laten trekken | |
Jordy-B | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:17 |
Omdat ze licht zijn, heb je weinig koppel en vermogen nodig om vooruit te komen. Een zwaardere motor hoeft minder toren te maken om op snelheid te blijven. Minder toeren is stiller en dat is vooral comfortabeler. Omdat je toch nog maar honderd mag, is er ook met een klein gebakje niks aan de hand. | |
YoyoKlaagzak | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:24 |
Het hangt dus helemaal af wat je met je hypothetische auto wil. Hoeveel hypothetische kilometers ga je rijden, hoeveel daarvan op een hypothetische snelweg, hoeveel hypothetische kinderen en honden op de achterbank en wil je ook een hypothetische caravan kunnen trekken? | |
Captain_Ghost | zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:40 |
Je vergeet ook een gedrag van de bestuurder. Trap ie elke keer dieper de pedaal in en of doet ie beetje bij beetje.. Kijk ie ver vooruit of korter dan zijn neuslengte.. | |
Fer | zondag 30 augustus 2020 @ 13:33 |
Hangt allemaal af van hoe ermee gereden is. Een 1.0 die altijd op zijn staart getrapt is en nooit warm gereden zal vroeg versleten zijn. Een 2.0 die veel korte ritten maakt, zal vervuilen en vol sludge gaan zitten. Een 1.8 die vaak met te weinig olie reed zal verbrande lagers en kleppen hebben. Beste is een gebruikte auto die netjes is. Dus weinig butsen krassen en slijtplekken en weinig speling in de bediening. Dan weet je dat er netjes en rustig mee gereden is. En zelfs net een 0.8 kun je op de snelweg. Immers is 100 met iedere auto wel te halen en te rijden. | |
blomke | zondag 30 augustus 2020 @ 17:46 |
Bij moderne diesels is het vooral zaak te letten op diverse "externe" motordelen: de turbo, de inspuiters, de ketting/riem, de EGR etc. Een diesel an sich, kan tonnen probleemlood draaien, als ie maar goed warm wordt en normaal opwarmt en afkoelt. | |
Circle.Of.Filth | zondag 30 augustus 2020 @ 18:17 |
Ja klopt deze is erg zuinig in verbruik ![]() ![]() The base 455 was rated at 340 hp (254 kW), with the W-30 achieving a rating of 350 hp (261 kW). The W-27 option was downgraded to an aluminum cover for the cast iron differential housing. | |
Circle.Of.Filth | zondag 30 augustus 2020 @ 18:26 |
Zie ook top gear aflevering met prius en bmw m5 | |
StateOfMind | zondag 30 augustus 2020 @ 21:29 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
dick_laurent | maandag 31 augustus 2020 @ 12:51 |
Ik weet weinig van moderne auto's geef ik direct toe. MAAR. Wat ik wel nu al paar keer heb gehoord van autohandelaren/garagisten, is dat veel van de 0.9 en 1.0 motoren in wat grotere auto's (dus een B of C segmenter) eigenlijk gewoon te klein zijn voor het gewicht/omvang van zo'n auto. En wat de fabrikant dan doet, is er een turbo op knallen waardoor die 110pk ofzo levert, maar eigenlijk zit je dan vrijwel continu op de totale max-levering van die motor te rijden. Beetje een olifant die gaat hardlopen met een muizenhart zeg maar... Daar wordt ie niet oud mee. En zodoende dat soort motoren dus vaak ook niet. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 2 september 2020 @ 16:41 |
Welke auto in het c-segment heeft een 1.0ltr? Dat is natuurlijk onzin. Als de fabrikant gewoon zorgt dat hij kwalitatief goede spullen gebruikt, kan zo'n blok ook prima een paar ton lopen. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 2 september 2020 @ 16:43 |
In de regel betekent een grotere cylinderinhoud een hoger verbruik. | |
Fer | woensdag 2 september 2020 @ 18:23 |
Ik rij nu een 1.5 150pk benzine en haal 1:20 Best keurig, mijn diesel met 110pk haalde max 1:22. Het is VAG blok, maar ik zie geen reden dat hij geen 300000km haalt. Blok draait minder toeren, wordt minder heet en levert onder normale omstandigheden maar een fractie van zijn vermogen. | |
br00djekaas54321 | woensdag 2 september 2020 @ 18:28 |
Puur uit nieuwsgierigheid, wat doet de gemiddelde bestuurder doorgaans verkeerd wat het afkoelen betreft? | |
blomke | woensdag 2 september 2020 @ 18:37 |
Meteen de motor afzetten bij thuiskomst. Beter is, voor de turbo, 10 sec. laten draaien zodat de turbo wordt nagekoeld en spanningen uit het staal verdwijnen. Overigens zitten er ook nadelen aan: https://www.mechaman.nl/b(...)sel-laten-nadraaien/ het is dus niet zo zwart wit. Maar goed, ik werk voor m'n werk aan een hele grote turbo (156 MW) en die laten we 5 minuten nadraaien op 3000 rpm. [ Bericht 11% gewijzigd door blomke op 02-09-2020 18:43:42 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 2 september 2020 @ 19:17 |
De Fiat 500 van mijn eega heeft 86 pk uit een 875 cc 2-cylinder. Daar kun je prima mee op de snelweg rijden. Is het comfortabeler in mijn V70 met 300pk? Zeker. Maar alles is een kwestie van budget, uiteindelijk. | |
NoComment | donderdag 3 september 2020 @ 08:20 |
Skoda Octavia in ieder geval. Heb ook wel eens een golf met een 1.0 gereden en denk dat je die in de A3 ook wel kunt krijgen. | |
Fer | donderdag 3 september 2020 @ 08:23 |
Laatste minuten rustig rijden. Zelfs op de snelweg uit laten rollen als je moet tanken, zou voldoende moeten zijn. | |
knoopie | donderdag 3 september 2020 @ 13:58 |
Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking, aangezien de prius niet een normale otto-motor heeft, maar een atkinson cyclus gebruikt. | |
Kentekenplaat | donderdag 3 september 2020 @ 16:56 |
Ford Focus, al jaren. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 3 september 2020 @ 17:05 |
O ja, vanaf 2013 al. Staan er toch genoeg te koop met km-standen tegen de 2 ton aan. Klinkt niet alsof het zo'n slecht spul is. | |
Cultuur058 | donderdag 3 september 2020 @ 17:09 |
[quote]![]() [..] Welke auto in het c-segment heeft een 1.0ltr? [..] Ford Mondeo https://www.autoweek.nl/auto/80933/ford-mondeo-10-ecoboost-trend/ | |
Kentekenplaat | donderdag 3 september 2020 @ 19:06 |
Ik vraag het me af. Zo'n klein blok met turbo moet heel hard werken. Dat is ook de reden dat oude Volvo's (grote blokken, weinig vermogen) met gemak richting 500000 km of meer gingen. Die leverden dat vermogen met | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 3 september 2020 @ 19:11 |
Hoezo moet het hard werken? De 2-cylinder (875cc met turbo) in onze Fiat 500 doet 90% van zijn werk tussen de 2000 en 3000 toeren. En dan kom je prima met het verkeer mee. Ik ben nu aan mijn tweede Volvo bezig met een 5-cylinder turbo met veel vermogen (de T-5R had al meer dan 100pk per liter in 1994). En weet je wat? Als je de juiste materialen gebruikt, blijft het allemaal heel. Die dingen draaien ook tonnen. Volvo gebruikt nu in de XC90 ook een 2.0ltr met 320 pk. Het is namelijk geen 1975 meer. | |
TheFreshPrince | donderdag 3 september 2020 @ 19:14 |
Die 5-cilinders zijn wel oerdegelijk. In m'n V50 ligt er ook een (ongeblazen) versie van. M'n 940 Estate had een 2.3 viercilinder met turbo (red block, 8-klepper) M'n 740 daarvoor een 2.3 viercilinder zonder turbo (red block, 8-klepper) Wat er ook stuk ging, niet die blokken iig ![]() Heb nu net een Toyota Hybrid 2.0 Touring Sports gekocht, daar ligt een 2.0 Atkinson blok in dat ondersteund wordt door de 2 elektromotoren/generatoren. Heb niet zoveel met die kleine 1.0 en 1.2 blokjes, wil wel zien wat daar van over is als je 2 ton op de teller hebt staan (maar wie weet, valt het mee...) [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-09-2020 19:21:16 ] | |
T42 | vrijdag 4 september 2020 @ 00:45 |
ik heb een 2.7 en kom niet mee met het verkeer... | |
Fer | vrijdag 4 september 2020 @ 13:23 |
Komt het al een beetje in de buurt van een EV kwa gevoel op het gas, of nog steeds een motor en wielen die niet echt verbonden lijken op elkaar ? | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 september 2020 @ 16:52 |
Als je het gas diep intrapt gaat het toerental wel sneller omhoog dan de snelheid ![]() Maar als je "normaal" rijdt blijft het allemaal aardig rustig onder de motorkap. Die nieuwe eCVT is wel heel goed, het is allemaal soepel, geen overgangen te voelen van elektrisch naar ICE (of combinatie, je moet soms echt op je toerenteller kijken of de motor draait of niet. Dat planetair tandwielstelsel hebben ze wel goed onder controle bij Toyota. Zo klinkt het als je het pedaal onderin trapt (filmpje geleend, heb er zelf geen video van): Je moet toch aardig kunnen schakelen wil je het bij kunnen houden met een normale 5 of 6-bak ![]() Wat ook fijn is, is dat je onderin direct al hulp hebt van de elektromotor, je bent heel snel van je plek bij een kruising of verkeerslicht. [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-09-2020 16:58:17 ] |