Ik vond dit artikeltje wel komisch.
Een onderzoek om smsjes en whatsapp-berichtjes.
Het is tegenwoordig alleen maar makkelijk en snel en maakt een punt not done meer.
Als ik smsjes krijg van een boomer, zit er altijd een punt bij het laatste berichtje.
En als het iets betreft dat vrij direct is of een boodschap, vat ik het best zakelijk op en krijg ik het idee dat er geen verder gesprek mogelijk is.
quote:
Jongeren vinden dat een punt gebruiken in berichten agressief overkomt
Wie een punt gebruikt aan het einde van een sms- of WhatsApp-bericht, komt agressief en intimiderend over. Dat blijkt uit een onderzoek van taalkundigen bij jongeren geboren na 1995. Het gebruik van een punt om een bericht af te sluiten wordt door deze generatie als een teken van woede gezien.
Het onderzoek werd uitgevoerd bij Generatie Z, geboren na 1995 en dus opgegroeid met allerhande sociale media-platforms. ,,Als je een sms verstuurt zonder punt, is het al duidelijk dat je een bericht hebt beëindigd. Dus als je die extra markering toevoegt voor het beëindigen van een zin, geven jongeren daar vaak een negatievere connotatie aan”, verduidelijkt onderzoekster Lauren Fonteyn van de Universiteit Leiden.
Vooral bij korte berichten lijkt het leesteken al helemaal overbodig, omdat de zin al afgesloten is. Bij een lang tekstbericht met verschillende zinnen na elkaar, is het iets helemaal anders. Dan wordt het punt gebruikt om de zinnen af te sluiten en structuur aan te brengen in de tekst, zo blijkt uit het onderzoek.
Generatie
Taalkundigen van de Binghamton University in New York voerden in 2015 een studie uit bij jongeren en stelden vast dat jongeren sms-berichten die eindigen op een punt, bijvoorbeeld ‘lol.’, als ‘minder oprecht’ beschouwen. De oudere generatie interpreteerde dat niet op die manier.
,,Berichten die eindigen op een punt worden eerder geassocieerd met een meer dalende, vlakkere intonatie dan berichten die geen punt aan het einde bevatten. Als mensen praten, brengen ze gemakkelijk sociale en emotionele informatie over met hun blik, gezichtsuitdrukkingen, toon, pauzes, enzovoort”, zei hoofdonderzoekster Celia Klin eerder al. ,,Mensen kunnen deze mechanismen natuurlijk niet gebruiken wanneer ze sms’en. Het is dus logisch dat sms-gebruikers vertrouwen op wat ze te zien krijgen in het bericht, zoals emoticons, opzettelijke spelfouten die spraakklanken nabootsen en ook het gebruik van leestekens.”
Emotie
De Britse krant The Guardian berichtte eerder over het onderzoek, waarna een discussie ontstond. De Britse columnist Rhiannon Cosslett schreef toen op Twitter: ,,Oudere mensen, realiseer je je dat het beëindigen van een zin met een punt in een e-mail gericht aan jongeren abrupt en onvriendelijk overkomt? Nieuwsgierig naar de reacties.” Verschillende Twitter-gebruikers waren het erover eens dat punten verkeerd geïnterpreteerd konden worden. “Mijn vader sms’t zo en het komt altijd over alsof hij boos is”, luidde één van de reacties.
Andere gebruikers waren het daarmee oneens en zeiden dat de onderzoekers campagne voeren om het leesteken te laten verdwijnen. Fonteyn en de andere onderzoekers verduidelijken dat het helemaal niet de bedoeling is dat interpunctie zou verdwijnen.
Zijn jullie je bewust van de vorm waarmee je berichtjes smst of appt?
Hoe is jullie ervaring hiermee?
Op
vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef
GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.