abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194768314
Ik vond dit artikeltje wel komisch.
Een onderzoek om smsjes en whatsapp-berichtjes.
Het is tegenwoordig alleen maar makkelijk en snel en maakt een punt not done meer.
Als ik smsjes krijg van een boomer, zit er altijd een punt bij het laatste berichtje.
En als het iets betreft dat vrij direct is of een boodschap, vat ik het best zakelijk op en krijg ik het idee dat er geen verder gesprek mogelijk is.

quote:
Jongeren vinden dat een punt gebruiken in berichten agressief overkomt
Wie een punt gebruikt aan het einde van een sms- of WhatsApp-bericht, komt agressief en intimiderend over. Dat blijkt uit een onderzoek van taalkundigen bij jongeren geboren na 1995. Het gebruik van een punt om een bericht af te sluiten wordt door deze generatie als een teken van woede gezien.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij Generatie Z, geboren na 1995 en dus opgegroeid met allerhande sociale media-platforms. ,,Als je een sms verstuurt zonder punt, is het al duidelijk dat je een bericht hebt beëindigd. Dus als je die extra markering toevoegt voor het beëindigen van een zin, geven jongeren daar vaak een negatievere connotatie aan”, verduidelijkt onderzoekster Lauren Fonteyn van de Universiteit Leiden.

Vooral bij korte berichten lijkt het leesteken al helemaal overbodig, omdat de zin al afgesloten is. Bij een lang tekstbericht met verschillende zinnen na elkaar, is het iets helemaal anders. Dan wordt het punt gebruikt om de zinnen af te sluiten en structuur aan te brengen in de tekst, zo blijkt uit het onderzoek.

Generatie
Taalkundigen van de Binghamton University in New York voerden in 2015 een studie uit bij jongeren en stelden vast dat jongeren sms-berichten die eindigen op een punt, bijvoorbeeld ‘lol.’, als ‘minder oprecht’ beschouwen. De oudere generatie interpreteerde dat niet op die manier.

,,Berichten die eindigen op een punt worden eerder geassocieerd met een meer dalende, vlakkere intonatie dan berichten die geen punt aan het einde bevatten. Als mensen praten, brengen ze gemakkelijk sociale en emotionele informatie over met hun blik, gezichtsuitdrukkingen, toon, pauzes, enzovoort”, zei hoofdonderzoekster Celia Klin eerder al. ,,Mensen kunnen deze mechanismen natuurlijk niet gebruiken wanneer ze sms’en. Het is dus logisch dat sms-gebruikers vertrouwen op wat ze te zien krijgen in het bericht, zoals emoticons, opzettelijke spelfouten die spraakklanken nabootsen en ook het gebruik van leestekens.”

Emotie
De Britse krant The Guardian berichtte eerder over het onderzoek, waarna een discussie ontstond. De Britse columnist Rhiannon Cosslett schreef toen op Twitter: ,,Oudere mensen, realiseer je je dat het beëindigen van een zin met een punt in een e-mail gericht aan jongeren abrupt en onvriendelijk overkomt? Nieuwsgierig naar de reacties.” Verschillende Twitter-gebruikers waren het erover eens dat punten verkeerd geïnterpreteerd konden worden. “Mijn vader sms’t zo en het komt altijd over alsof hij boos is”, luidde één van de reacties.

Andere gebruikers waren het daarmee oneens en zeiden dat de onderzoekers campagne voeren om het leesteken te laten verdwijnen. Fonteyn en de andere onderzoekers verduidelijken dat het helemaal niet de bedoeling is dat interpunctie zou verdwijnen.
Zijn jullie je bewust van de vorm waarmee je berichtjes smst of appt?
Hoe is jullie ervaring hiermee?
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
pi_194768342
Ik denk dat jongeren veel kundiger zijn om emoties in te brengen in een berichtje.
De oudere generatie heeft die feeling niet.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:35:30 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194768430
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 21:28 schreef Oostblokkert het volgende:
Ik denk dat jongeren veel kundiger zijn om emoties in te brengen in een berichtje.
De oudere generatie heeft die feeling niet.
Ik maar je artikel gaat meer over de Engelse jeugd denk dat er iets mis is met het onderwijs?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:36:16 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194768444
Ja dat moet je aanvoelen.
Maar het is nooit anders geweest natuurlijk, geschreven berichten lenen zich niet voor subtiliteit of kwinkslag. Smileys kunnen daar wel iets aan doen vaak.

Tuurlijk kun je een zin eindigen met een punt, als er nog een zin volgt. Maar berichten zijn doorgaans heel kort, dus dan wordt die punt een harde punt. Dat komt soms boos over.
pi_194768470
Extra puntje erachter om het te verzachten..

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2020 21:38:33 ]
pi_194768522
Berichten als wanneer het commanderend kan overkomen of kritisch kun je idd geen punt achter zetten aan het eind. Dat klinkt vriendelijker. Of wanneer het een "harde" vraag betreft ook liever geen vraagteken. Dan laat je het open

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2020 21:42:16 ]
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:43:36 #7
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_194768540
quote:
99s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 21:38 schreef Heph844 het volgende:
Extra puntje erachter om het te verzachten..
Het is óf één punt, óf drie. Geen twee. Nooit twee...
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_194768543
Bijvoorbeeld:
Doe maar niet
Waarom
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:52:25 #9
338319 ZarB
Piña colada
pi_194768633
quote:
3s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 21:43 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Het is óf één punt, óf drie. Geen twee. Nooit twee...
Idd _O-

Een punt is idd zakelijk. Zo van "wat ik zeg is belangrijk en doe ik puur functioneel want ik heb geen tijd voor deze flauwekul."
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194768648
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 21:36 schreef BasEnAad het volgende:
Ja dat moet je aanvoelen.
Maar het is nooit anders geweest natuurlijk, geschreven berichten lenen zich niet voor subtiliteit of kwinkslag. Smileys kunnen daar wel iets aan doen vaak.

Tuurlijk kun je een zin eindigen met een punt, als er nog een zin volgt. Maar berichten zijn doorgaans heel kort, dus dan wordt die punt een harde punt. Dat komt soms boos over.
Ja en smileys kun je per context anders interpreteren.
En om die meerdere interpretaties per context te snappen, heb je die feeling wel nodig.
pi_194768676
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 21:43 schreef Amee het volgende:
Bijvoorbeeld:
Doe maar niet
Waarom
Doe maar niet.

Doe maar niet..

Doe maar niet...

Drie totaal andere interpretaties heb je er al mee.

Doe maar niet........................
pi_194768685
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 21:56 schreef Oostblokkert het volgende:

[..]

Doe maar niet.

Doe maar niet..

Doe maar niet...

Drie totaal andere interpretaties heb je er al mee.

Doe maar niet........................
Doe maar niet!
pi_194768711
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 21:56 schreef Amee het volgende:

[..]

Doe maar niet!
Doe maar niet?
pi_194768730
Doe maar niet¿

Oke sorry, kon het niet laten :')
pi_194768885
Nooit bewust van geweest maar heb mijn whatsapp gespreksgeschiedenis ff op teruggelezen. Ik gebruik volop vraagtekens, uitroeptekens en komma's maar zelden een punt aan het einde van een zin en dan heb ik hem al verzonden en ga ik verder met een nieuwe zin.

Heb werkelijk nooit eerder gehoord dat met een punt eindigen intimiderend/agressief is.

Dus ja nou durf ik niet meer met een punt te eindigen en dat is TS zijn schuld
pi_194768996
We moeten er ook niet zo'n punt van maken.
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_194769168
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 22:18 schreef JustinK het volgende:
We moeten er ook niet zo'n punt van maken.
Gerapporteerd voor agressief posten
pi_194770731
Ervaar dat zelf ook wel zo. Is denk ik zo'n rapport geweest van 'agressiever' of niet agressiever en dat je dan een keus moet maken. Zonder punt kies je dan inderdaad voor als je sociaal wat normaal bent. Heeft er voor mij vooral mee te maken dat je daarmee aangeeft dat iets luchtiger kan zijn en als je wel een punt gebruikt dan kan het iets erger zijn. Beetje onderscheidend maken waar dat niet kan met gezichtsuitdrukkingen (en als toevoeging op smilie-gebruik). Betekent niet dat je het als agressief ervaart, maar als minder neutraal dan zonder punt. Ook al maken mensen in veel nieuwsberichten ervan dat je het dan als agressief ervaart, maar ja die zijn gewoon dom en kunnen niet lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2020 23:55:40 ]
pi_194786921
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 21:26 schreef Oostblokkert het volgende:
Ik vond dit artikeltje wel komisch.
Een onderzoek om smsjes en whatsapp-berichtjes.
Het is tegenwoordig alleen maar makkelijk en snel en maakt een punt not done meer.
Als ik smsjes krijg van een boomer, zit er altijd een punt bij het laatste berichtje.
En als het iets betreft dat vrij direct is of een boodschap, vat ik het best zakelijk op en krijg ik het idee dat er geen verder gesprek mogelijk is.
[..]

Zijn jullie je bewust van de vorm waarmee je berichtjes smst of appt?
Hoe is jullie ervaring hiermee?
Een maat had een relatie met een meid die best wat kinderachtige trekjes had. Duurde even voor hij dat inzag. Maar één van de dingen was dat als ze boos was en via Whatsapp ruzie ging maken met die maat ze altijd een punt achter een zin zette. Dat betekende dat hij niks mocht zeggen en dat zij het laatste woord heeft.
pi_194788722
Als je geen punt achter een zin kunt zetten, wordt het tijd om terug naar school te gaan!
Mocht ik van een medewerker een mail krijgen zonder leestekens, mag die medewerker dat eens komen uitleggen onder vier ogen want ik snap daar toch niets van, is niet leesbaar en daar ga ik dan ook geen energie in steken om het te ontcijferen!

Komt trouwens totaal niet professioneel over!
Cindy De Vuyst
pi_194790283
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 04:44 schreef einzeinz het volgende:
Als je geen punt achter een zin kunt zetten, wordt het tijd om terug naar school te gaan!
Mocht ik van een medewerker een mail krijgen zonder leestekens, mag die medewerker dat eens komen uitleggen onder vier ogen want ik snap daar toch niets van, is niet leesbaar en daar ga ik dan ook geen energie in steken om het te ontcijferen!

Komt trouwens totaal niet professioneel over!
- De tekst in appjes zijn vele malen korter dan in mailtjes
- Nieuwsbericht ging over appjes en smsjes, niet over mailtjes of brieven
- Appjes kan je per zin versturen
- Komma's worden wel gebruikt, zoals in dit voorbeeld en vraagtekens en uitroeptekens en aanhalingstekens worden ook gebruikt!
- Vind je dit onleesbaar?

Overigens heb ik het al eerder gezegd maar nu nog eens: ik ben hier nooit bewust van geweest en heb het nooit als agressief of intimiderend ervaren als iemand telkens een punt achter een zin zette. Had ik agressief of intimiderend willen schrijven in een app dan had ik grote letters met meer dan 1 uitroepteken en/of vraagteken gebruikt. De reden dat ik geen puntjes verstuur is omdat de zin voor mij al afgesloten is als ik het per zin verstuur, en heeft meer te maken voor mij met gemak / tikkeltje lui zijn. Nog nooit heeft iemand iets over het weglaten van punten tegen mij gezegd.
  zondag 30 augustus 2020 @ 12:45:22 #22
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194792009
.
pi_194793946
Dikke onzin! Leer fatsoenlijk typen.

Het begint in Appjes en het eindigt in een sollicitatiebrief!
Heb behoorlijk wat sollicitatiebrieven gelezen in mijn leven en van zodra er geen volwaardige zinnen gevormd kunnen worden vliegen ze in de papiermand.

Dan denk ik steeds ‘de volgende kan misschien wel schrijven’
En ik ben de enige niet die zo denkt, hoor dat het binnen andere bedrijven ook zo is.
Cindy De Vuyst
pi_194794060
ik eindig meestal met 3...
pi_194801875
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:27 schreef einzeinz het volgende:
Dikke onzin! Leer fatsoenlijk typen.

Het begint in Appjes en het eindigt in een sollicitatiebrief!
Heb behoorlijk wat sollicitatiebrieven gelezen in mijn leven en van zodra er geen volwaardige zinnen gevormd kunnen worden vliegen ze in de papiermand.

Dan denk ik steeds ‘de volgende kan misschien wel schrijven’
En ik ben de enige niet die zo denkt, hoor dat het binnen andere bedrijven ook zo is.
Je overdrijft een beetje. Ik schrijf zo in appjes, niet in sollicitatiebrieven of op forums. En het ging hier alleen om de laatste punt van een zin, meer niet. Dus niet alle andere grammaticale fouten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')