Iedereen kan al een hypotheek nemen (o.a. door de lage rente en verruiming van regels, bijv. omtrent tweede inkomen) en dat is nou juist het probleem! Daarom stijgen de prijzen de pan uit.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:16 schreef osodevo het volgende:
Wat is er toch aan de hand? Met een normaal salaris kun je al geen normale woning meer kopen, prijzen vliegen de pan uit. Kwetsbaren komen niet meer aan een huurwoning, want corporaties hebben veel van hun bestand moeten verkopen. Of slopen om daar duurdere nieuwbouw te realiseren.
Is het niet eens tijd voor een crisis, de prijzen weer dalen zodat iedereen weer een hypotheek kan nemen
Maar het kan dus wel. Alleen meent iedereen vanaf 25 jaar oud recht te hebben op een eengezinswoning in oud zuid met tuin en minstens 3 kamersquote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:20 schreef roos94 het volgende:
Tsja de woningmarkt is verneukt en moeilijk iets te vinden. Tenzij je 3hoog achter in Lutjebroek-Oost wil wonen
Wat een onzin dit weer.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:22 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Maar het kan dus wel. Alleen meent iedereen vanaf 25 jaar oud recht te hebben op een eengezinswoning in oud zuid met tuin en minstens 3 kamers
Onzin. Ik zoek al eeuwen een simpel huurhuisje met 2 slaapkamers in Zierikzee, niet echt hartje Amsterdam dus. Gewoon niet te krijgen. Op elke woning wordt minstens 250 keer gereageerd. En dan beland je op plek 114quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:22 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Maar het kan dus wel. Alleen meent iedereen vanaf 25 jaar oud recht te hebben op een eengezinswoning in oud zuid met tuin en minstens 3 kamers
In heel Lutjebroek is geen hoogbouw te bekennenquote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:20 schreef roos94 het volgende:
Tsja de woningmarkt is verneukt en moeilijk iets te vinden. Tenzij je 3 hoog achter in Lutjebroek-Oost wil wonen
Iemand die net boven het minimumloon werkt, een schoonmaker bijvoorbeeld. Die moet toch ook ergens kunnen wonen? Kan zo iemand een huis kopen, met hypotheek?quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:18 schreef investeerdertje het volgende:
Duurdere nieuwbouwprojecten? Vanuit woningbouw? Nou hier in de buurt (niet randstad) word alle nieuwbouw fixed price en zeker niet te duur. Keurig toeslag voor te krijgen.
Wat (en waar) is een normale woning en wat is volgens jou een normaal loon 🤷♂️
Zoek 50km verder en het lukt. Of geen 2 slaapkamers. Succesquote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:25 schreef roos94 het volgende:
[..]
Onzin. Ik zoek al eeuwen een simpel huurhuisje met 2 slaapkamers in Zierikzee, niet echt hartje Amsterdam dus. Gewoon niet te krijgen. Op elke woning wordt minstens 250 keer gereageerd. En dan beland je op plek 114
Oostzijde van Lutjebroek , 3 hoogquote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:25 schreef Socios het volgende:
[..]
In heel Lutjebroek is geen hoogbouw te bekennen
Goede onderbouwing ik ben om: 'GeeN WoNiNG Te KRijGoN'quote:
Hoezo moet iemand met minimumloon een huis kunnen kopen? Er bestaan huurwoningen. Overigens kan die gewoon een huis kopen, er zijn huizen van 80k in Noord oost Groningen.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:28 schreef osodevo het volgende:
[..]
Iemand die net boven het minimumloon werkt, een schoonmaker bijvoorbeeld. Die moet toch ook ergens kunnen wonen? Kan zo iemand een huis kopen, met hypotheek?
Duurdere nieuwbouw inderdaad, want met passend toewijzen worden alle mensen met een laag inkomen bij elkaar gezet. Maar dan moet je ook maar net een woning zien te krijgen tussen de 300 die op de wachtlijst staan.
En een koopwoning, las ergens dat de meeste huizen al binnen een week verkocht worden.
Laat mn kind wel voor eeuwig bij mama en pappie in de slaapkamer. Bedankt voor de tipquote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:30 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Zoek 50km verder en het lukt. Of geen 2 slaapkamers. Succes
Zeeuwland zei 3 jaar terug nog 3-7 maanden. Is dat daar zo toegenomen dan?quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:33 schreef roos94 het volgende:
[..]
Laat mn kind wel voor eeuwig bij mama en pappie in de slaapkamer. Bedankt voor de tip
In welke bubbel leef jij? Alsof het vanzelfsprekend is om een modaal loon te verdienen. Veel mensen zitten noodgedwongen in een huurwoning omdat ze het geld niet hebben om een woning te kopen. Wil je een woning kopen ben je alsnog beperkt vanwege de hoge prijzen.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Koopwoning, van minimumloon? Hahahaha. Overigens is dat niet redelijk verdienen.
Haha das een goeie. Ja ze zetten er heel veel seniorenwoningen op in de uithoeken van Terneuzen en Zoutelande waar 3 mensen op reageren. Zo kom ik ook wel aan goeie cijfersquote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zeeuwland zei 3 jaar terug nog 3-7 maanden. Is dat daar zo toegenomen dan?
Het is natuurlijk een verkeerd uitgangspunt om ervan uit te gaan dat iedereen een woning zou moeten kunnen kopen.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:36 schreef osodevo het volgende:
[..]
In welke bubbel leef jij? Alsof het vanzelfsprekend is om een modaal loon te verdienen. Veel mensen zitten noodgedwongen in een huurwoning omdat ze het geld niet hebben om een woning te kopen. Wil je een woning kopen ben je alsnog beperkt vanwege de hoge prijzen.
Best een grote groep die slechts minimumloon of iets daarboven verdient.
In geen een bubbel. Wonen is een recht, kopen niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:36 schreef osodevo het volgende:
[..]
In welke bubbel leef jij? Alsof het vanzelfsprekend is om een modaal loon te verdienen. Veel mensen zitten noodgedwongen in een huurwoning omdat ze het geld niet hebben om een woning te kopen. Wil je een woning kopen ben je alsnog beperkt vanwege de hoge prijzen.
Ah dus wederom locatie die nekt. Ja op populaire plaatsen zal het altijd lastig blijven, ongeacht wat men doetquote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:37 schreef roos94 het volgende:
[..]
Haha das een goeie. Ja ze zetten er heel veel seniorenwoningen op in de uithoeken van Terneuzen en Zoutelande waar 3 mensen op reageren. Zo kom ik ook wel aan goeie cijfers
Ja goed idee. Eigenaren van 4,5 miljoen koopwoningen naar de klote omdat een groepje niet kan kopen wat ze willen. Uitstekend plan!quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:16 schreef osodevo het volgende:
Is het niet eens tijd voor een crisis, de prijzen weer dalen zodat iedereen weer een hypotheek kan nemen
Dan is het toch logisch dat er maar een beperkt groepje woningen beschikbaar is als je in de laagste inkomensklasse zit?quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:36 schreef osodevo het volgende:
[..]
Dus helemaal geen woningnood en wachtlijsten?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
In geen een bubbel. Wonen is een recht, kopen niet.
Dan wordt het dus wat kilometertjes verderop. Het is wat.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:33 schreef roos94 het volgende:
[..]
Laat mn kind wel voor eeuwig bij mama en pappie in de slaapkamer. Bedankt voor de tip
Dat is in heel Nederland zo.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:25 schreef roos94 het volgende:
[..]
Onzin. Ik zoek al eeuwen een simpel huurhuisje met 2 slaapkamers in Zierikzee, niet echt hartje Amsterdam dus. Gewoon niet te krijgen. Op elke woning wordt minstens 250 keer gereageerd. En dan beland je op plek 114
En iedereen verdient het zeker ook om een villa in het gooi te hebben?quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:28 schreef osodevo het volgende:
[..]
Iemand die net boven het minimumloon werkt, een schoonmaker bijvoorbeeld. Die moet toch ook ergens kunnen wonen? Kan zo iemand een huis kopen, met hypotheek?
Duurdere nieuwbouw inderdaad, want met passend toewijzen worden alle mensen met een laag inkomen bij elkaar gezet. Maar dan moet je ook maar net een woning zien te krijgen tussen de 300 die op de wachtlijst staan.
En een koopwoning, las ergens dat de meeste huizen al binnen een week verkocht worden.
Hmm, heb ik dat gezegd? Nee. Ik zeg dat jij geen *recht* hebt om een huis te kopen. Maar er is gewoon een mogelijkheid om ergens te gaan wonen. En nee ik zeg niet dat er geen wachtlijsten zijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:40 schreef osodevo het volgende:
[..]
Dus helemaal geen woningnood en wachtlijsten?
Nee joh, deze TS heeft z'n leven toch op orde? Dan moet hij een villa van 4.5 miljoen kunnen hebben. Toch?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:21 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dan is het toch logisch dat er maar een beperkt groepje woningen beschikbaar is als je in de laagste inkomensklasse zit?
quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:31 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Oostzijde van Lutjebroek , 3 hoog![]()
[ afbeelding ]
Wat heb je daar nou aan man, als verder je leven en werk in Amsterdam is.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:30 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Het is toch kiezen of delen. Als je niet de hoofdprijs kan betalen, zal je toch buiten Amsterdam moeten zoeken. Of blijven waar je bent. En ja, ook de regio rondom heeft hoge prijzen, maar soms scheelt het een slok op een borrel.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:21 schreef Solid-Snake het volgende:
[..]
Wat heb je daar nou aan man, als verder je leven en werk in Amsterdam is.
Echt weer zo’n reactie van iemand ergens in Drenthe of Groningen.
Iewl, Hoogkerk. Dan ga ik nog liever in Warffum wonen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 06:25 schreef Rene het volgende:
Groningen: “Ik wil niet in beijum lewenborg of hoogkerk wonen”
Gevolg: alles duur in de goede wijken of cirkel buiten de stad.
Ik ben ook in een dergelijke buitenwijk begonnen. Deed geen pijn hoor.
Ik denk dat je vergeet dat de "goede delen" van deze provincies niet heel veel goedkoper zijn dan grote delen van de randstad.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:21 schreef Solid-Snake het volgende:
[..]
Ov?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:21 schreef Solid-Snake het volgende:
[..]
Heb er gewoond. Ik leef nog.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Iewl, Hoogkerk. Dan ga ik nog liever in Warffum wonen.
Als 50 km woon-werkverkeer onoverkomelijk is - wat ik kan begrijpen - kun je dat tijdelijk accepteren tot je werk dichter in de buurt van je nieuwe woonplaats hebt gevonden. Een beetje sociale contacten, vriendschap en familieband overleeft 50km ook wel. En je doet vast nieuwe sociale contacten op na een verhuizing.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:21 schreef Solid-Snake het volgende:
[..]
Hij overdrijft het een beetje maar toch heeft hij een punt. Er zijn prima betaalbare woningen te vinden in Nederland. Maar dat zijn dan vaak op plekken waar men liever niet wil wonen.quote:
Ik ken heel veel mensen die op 50 km of meer van hun werk af wonen...quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:21 schreef Solid-Snake het volgende:
[..]
Buiten dat is het heel verfrissend om ergens een nieuw leven op te bouwen. Hebben m'n vrouw en ik ook gedaan. Beiden 100km van het ouderlijk huis ergens gaan wonen. Adapt improvise and overcome zeiden we bij de mariniers altijd.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:01 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ken heel veel mensen die op 50 km of meer van hun werk af wonen...
Geen idee, ik woon hemelsbreed 500 meter bij mijn ouders vandaanquote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Buiten dat is het heel verfrissend om ergens een nieuw leven op te bouwen. Hebben m'n vrouw en ik ook gedaan. Beiden 100km van het ouderlijk huis ergens gaan wonen. Adapt improvise and overcome zeiden we bij de mariniers altijd.
Dat zou ik absoluut niet willen en daarom blij dat ik het gedaan heb. Ik mag m'n ouders en schoonouders graag hoor maar ik hoef ze niet op steenworpafstand te hebben. Op een bepaalde manier heb ik dan het idee dat je nooit echt zelfstandig zal worden (hierbij geen suggestie dat jij dat niet bent ofzo maar ik zie het wel eens gebeuren. voor elk wiseswasje je ouders ergens voor op laten draven. even kind dumpen dat soort dingen)quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Geen idee, ik woon hemelsbreed 500 meter bij mijn ouders vandaan
Mwah, er is hier in de buurt (net boven Amsterdam) weinig tot niets te krijgen wat voor 1 persoon betaalbaar is. Heel soms komt er iets op de markt wat dat wel is, maar dat is dan of een appartement, of een oud, klein en slecht onderhouden huis. Waar je dus alsnog 50k in kan stoppen om het leefbaar te maken.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:04 schreef michiel_merk het volgende:
Betaalbare woningen kun je overal, ook in de Randstad, nog wel vinden. Alleen zul je dan waarschijnlijk wel je wensen wat bij moeten stellen. Dat is ook iets wat veel mensen tegenwoordig niet willen, het is dan veel makkelijker om te zeggen dat er geen woningen zijn,onlangs een huis gekocht, niet mijn 'droom' huis maar wel een mooi begin
Ik ga eigenlijk niet zo veel met mijn ouders om. Ik kom er eens per maand, en hun nog minder bij mij. We wonen allebei niet in een straat waar we vaak doorrijden dus dat is ook prima.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:08 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat zou ik absoluut niet willen en daarom blij dat ik het gedaan heb. Ik mag m'n ouders en schoonouders graag hoor maar ik hoef ze niet op steenworpafstand te hebben. Op een bepaalde manier heb ik dan het idee dat je nooit echt zelfstandig zal worden (hierbij geen suggestie dat jij dat niet bent ofzo maar ik zie het wel eens gebeuren. voor elk wiseswasje je ouders ergens voor op laten draven. even kind dumpen dat soort dingen)
Een tweekapper met garage vind je in Amersfoort dan ook al nauwelijks meer onder de 5 ton.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 08:57 schreef Gunner het volgende:
[..]
Hij overdrijft het een beetje maar toch heeft hij een punt. Er zijn prima betaalbare woningen te vinden in Nederland. Maar dat zijn dan vaak op plekken waar men liever niet wil wonen.
Zag laatst iemand op funda een huis van 3,5 ton aanbieden in amersfoort. Sure, van binnen zag het er leuk uit maar het blijft een kleine rijtjeswoning uit 1900 met een tuin zo groot als een postzegel.
Voor dat geld woon je in mijn stad in een ruime twee-onder-eenkapper inclusief garage en eigen parkeerplek.
Dat is ergens best triest. Persoonlijk zou ik niet zo'n hoge schuld aan willen gaan.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een tweekapper met garage vind je in Amersfoort dan ook al nauwelijks meer onder de 5 ton.
Gekkenwerkquote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een tweekapper met garage vind je in Amersfoort dan ook al nauwelijks meer onder de 5 ton.
Die 600m² kun je in Amersfoort niet eens voor 4 ton kopen...quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gekkenwerk
Hier in Friesland vrijstaand uit 2003 met 150m2 woonoppervlak, vrijstaande garage en op 600m2 grond voor minder dan 4 ton
En echt een flink dorp met alle voorzieningen, waaronder 4 supermarkten.
Dinsdag nog in Amersfoort geweest, daar ben je ook in 1u45 dus zo ver is het allemaal niet.
Waar komt toch het beeld vandaan dat een eenpersoonshuishouden een eengezinswoning met 3 slaapkamers moet betrekken? Wat is er mis met een appartement voor 1 persoon? Of dat een starterswoning net zo af-gestyled moet zijn als de foto's in VT Wonen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:08 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mwah, er is hier in de buurt (net boven Amsterdam) weinig tot niets te krijgen wat voor 1 persoon betaalbaar is. Heel soms komt er iets op de markt wat dat wel is, maar dat is dan of een appartement, of een oud, klein en slecht onderhouden huis. Waar je dus alsnog 50k in kan stoppen om het leefbaar te maken.
Eens per maand wat voor en langdurig ziek familielid doen kan ook prima als je wat verder weg woont, toch?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ga eigenlijk niet zo veel met mijn ouders om. Ik kom er eens per maand, en hun nog minder bij mij. We wonen allebei niet in een straat waar we vaak doorrijden dus dat is ook prima.
En het is wel prettig met een broertje en zus die wat verder weg wonen dat ik nu makkelijk voor m'n ouders wat dingen kan doen nu mijn moeder langdurig ziek is.
Wel herkenbaar. Een groot gedeelte van mijn vriendengroep woont (weer) in de plaats waar ze zijn geboren en/of opgegroeid of in aangrenzende woonplaatsen. Zeg in een straal van 15 km. En allemaal zelfstandig. Het is kennelijk bewust of onbewust prettig wonen hier.quote:Eigenlijk woonteen groot gedeelte van mijn vriendengroep nog in het dorp. En die zijn, op 1 na, allemaal zelfstandig. En van die ene is het maar goed geweest dat zijn moeder hem een beetje in de smiezen hield
Waarom triest? Een tweekapper hoeft toch niet voor iedereen haalbaar (betaalbaar) te zijn? En doorgaans stromen mensen door, met overwaarde, waardoor er geen 500k gefinancierd is. Tenminste, dat lijkt me slim. Zou zelf ook niet blij worden van hypotheeklasten die horen bij 500k financieringquote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:14 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat is ergens best triest. Persoonlijk zou ik niet zo'n hoge schuld aan willen gaan.
Ja mooi is dat Frieslandquote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gekkenwerk
Hier in Friesland vrijstaand uit 2003 met 150m2 woonoppervlak, vrijstaande garage en op 600m2 grond voor minder dan 4 ton
En echt een flink dorp met alle voorzieningen, waaronder 4 supermarkten.
Niet best eigenlijkquote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die 600m² kun je in Amersfoort niet eens voor 4 ton kopen...
En dan het huis er nog op.
ah, jij woont graag in de bezemkast in de middle of nowhere, wanneer verhuis je?quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:30 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Omdat de prijs feitelijk bepaald lijkt te worden door de locatie (die 'beter' zou moeten zijn dan elders in het land, en dat is nogal subjectief). het voorbeeld van mij door 3,5 te moeten neerleggen voor woning van voor de eerstewereldoorlog vind ik echt absurd.quote:
'snel' is ook een relatief begrip. zo ben ik ook in 30 minuten in Amsterdam, 45 in utrecht of amersfoort. maar kan toch voor 3,5 ton een veel grotere woning en veeeel nieuwere woning kopen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:29 schreef Leandra het volgende:
Punt is dat Amersfoort mooi centraal ligt en je daarvandaan met de trein snel in Amsterdan, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Zwolle kunt zijn, het neemt gewoon de rol van Utrecht over dat door de voordelen van de centrale ligging al onbetaalbaar is geworden.
En de volgende ring wordt Harderwijk, Ermelo, Putten, Nijkerk, Voorthuizen, Barneveld, Ede.
Allemaal bij een station en aan de snelweg.
Ja, oké... maar is dat een prijsverschil van ¤400.000 waard voor dezelfde woning op een zelfde lap grond?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:29 schreef Leandra het volgende:
Punt is dat Amersfoort mooi centraal ligt en je daarvandaan met de trein snel in Amsterdan, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Zwolle kunt zijn, het neemt gewoon de rol van Utrecht over dat door de voordelen van de centrale ligging al onbetaalbaar is geworden.
En de volgende ring wordt Harderwijk, Ermelo, Putten, Nijkerk, Voorthuizen, Barneveld, Ede.
Allemaal bij een station en aan de snelweg.
Rond Amsterdan gebeurt hetzelfde maar is de bereikbaarheid (OV/snelwegen) minder.
Mijn man werkt in de regio Den Haag, dus dat we nu buiten Amersfoort zijn gaan wonen betekent al iets meer dan een uur reistijd.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niet best eigenlijk
Naja, daarom zeg ik "Wolkom yn Fryslân"
Je verdient hier misschien net wat minder netto maar gezien de huizenprijzen heb je ook veel minder inkomen nodig
Niet door de locatie an sich, maar door vraag en aanbod. Al hangt dat natuurlijk wel deels samen met de locatie (maar ook met de voorzieningen, de bereikbaarheid, in zekere mate de betaalbaarheid, enz).quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:30 schreef Gunner het volgende:
Omdat de prijs feitelijk bepaald lijkt te worden door de locatie (die 'beter' zou moeten zijn dan elders in het land, en dat is nogal subjectief). het voorbeeld van mij door 3,5 te moeten neerleggen voor woning van voor de eerstewereldoorlog vind ik echt absurd.
Maar het aanbod werkt lang niet volledig als een vrije markt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:35 schreef baskick het volgende:
[..]
Niet door de locatie an sich, maar door vraag en aanbod. Al hangt dat natuurlijk wel deels samen met de locatie (maar ook met de voorzieningen, de bereikbaarheid, in zekere mate de betaalbaarheid, enz).
Tja, zolang men het kan en wil betalen (en financieren) blijft dat zo. Of dat verziekt is, tja; zo werkt elke vrije markt.
Verklaar je nader?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar het aanbod werkt lang niet volledig als een vrije markt.
Grappig genoeg komen mijn ouders straks ongeveer 300 meter verderop wonen, ik ben dan 54, zij bijna 80, ik weet niet waar ik ze dan nog voor moet laten opdraven, de kans is groter dat ik dan bij hen moet opdraven.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:08 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat zou ik absoluut niet willen en daarom blij dat ik het gedaan heb. Ik mag m'n ouders en schoonouders graag hoor maar ik hoef ze niet op steenworpafstand te hebben. Op een bepaalde manier heb ik dan het idee dat je nooit echt zelfstandig zal worden (hierbij geen suggestie dat jij dat niet bent ofzo maar ik zie het wel eens gebeuren. voor elk wiseswasje je ouders ergens voor op laten draven. even kind dumpen dat soort dingen)
Woon er nu ongeveer 5 jaar, al ben ik er wel achter dat het enorm uitmaakt aan welk kant van het spoor je woont.quote:
En toch, de projecten waar ik op georiënteerd heb, zijn binnen no-time (nagenoeg) volledig verkocht. Kennelijk dus ook veel vraag naar.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:48 schreef Jemoederniet het volgende:
Wat ik zo raar vind is dat de prijzen van nieuwbouwwoningen net zo hard stijgen als die van bestaande woningen.
Maak je nou een grapje? Eens per maand zet toch echt weinig zoden aan de dijk.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:19 schreef baskick het volgende:
[..]
Eens per maand wat voor en langdurig ziek familielid doen kan ook prima als je wat verder weg woont, toch?
[..]
Ik ben serieus. Ik hang geen oordeel aan de frequentie. Ik reageerde op iemand die zei weinig bij ouders over de vloer te komen maar dat het wel prettig is om dichtbij te wonen om ongeveer eens per maand wat voor ze te kunnen doen i.c.m. dat broers/zussen verder weg wonen. Ik bedoelde dus dat die ondanks de afstand óók prima wat kunnen doen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maak je nou een grapje? Eens per maand zet toch echt weinig zoden aan de dijk.
Maar ¤ 333.000 tegen 5% kan wel?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:19 schreef baskick het volgende:
[..]
Waarom triest? Een tweekapper hoeft toch niet voor iedereen haalbaar (betaalbaar) te zijn? En doorgaans stromen mensen door, met overwaarde, waardoor er geen 500k gefinancierd is. Tenminste, dat lijkt me slim. Zou zelf ook niet blij worden van hypotheeklasten die horen bij 500k financiering
Maar bouwkosten zouden toch niet afhankelijk moeten zijn van de marktprijzen van bestaande woningen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:50 schreef baskick het volgende:
[..]
En toch, de projecten waar ik op georiënteerd heb, zijn binnen no-time (nagenoeg) volledig verkocht. Kennelijk dus ook veel vraag naar.
Er is vrij veel regulatie vanuit de overheid die voor een gedeelte kan beslissen wat er gebeurt via visies en plannen.quote:
Als je begrijpend zou lezen, zou je snappen dat het uiteindelijk om de lasten gaat, niet zozeer om de hypotheeksom an sich. En je doet iets verkeerd als je in de huidige tijd tegen 5% rente afsluitquote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar ¤ 333.000 tegen 5% kan wel?
Dat iets voor 2 ton gebouwd kan worden, zegt natuurlijk niet alles over de verkoopprijs. Iedereen wil er aan verdienen. Ook (lokale) overheden.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:54 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Maar bouwkosten zouden toch niet afhankelijk moeten zijn van de marktprijzen van bestaande woningen?
Een woning die voor twee ton gebouwd kan worden, wordt nu in de markt gezet voor ruim een ton meer. Ik vermoed dat deze marge zo in de zak van gemeenten, ontwikkelaars en bouwbedrijven belandt.
Ik geloof er niets van dat de wijdverbreide bouwfraude van een aantal jaren geleden, opeens is opgehouden te bestaan.
Ah zo. Ja.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:55 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er is vrij veel regulatie vanuit de overheid die voor een gedeelte kan beslissen wat er gebeurt via visies en plannen.
Het blijft verder natuurlijk ook een markt met differentiatie en schaarse middelen.
Ja, maar "naar Amersfoort" is het punt niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, oké... maar is dat een prijsverschil van ¤400.000 waard voor dezelfde woning op een zelfde lap grond?
Voor dat geld kan je nog heel vaak van Friesland naar Amersfoort rijden
Ja dat klopt hahaquote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:49 schreef Koopsie het volgende:
[..]
Woon er nu ongeveer 5 jaar, al ben ik er wel achter dat het enorm uitmaakt aan welk kant van het spoor je woont.
Maar goed, dat heb je in elke dorp/stad wel.
waneer kon je ooit zomaar een heel huis kopen enkel met een salaris?quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:16 schreef osodevo het volgende:
Met een normaal salaris kun je al geen normale woning meer kopen,
Je snapt ook wel dat ik doel op jongere mensen die hun ouders bijvoorbeeld als veredelde kinderopvang gebruiken.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Grappig genoeg komen mijn ouders straks ongeveer 300 meter verderop wonen, ik ben dan 54, zij bijna 80, ik weet niet waar ik ze dan nog voor moet laten opdraven, de kans is groter dat ik dan bij hen moet opdraven.
Overigens heb ik sinds mijn 25ste niet meer zo dichtbij mijn ouders gewoond.
Mijn ouders, schoonouders echt geen miljonairs ofzo. sure dat was jaren 70 en 80 maar ook toen was 80.000 gulden met een hoge rente (11%?) gewoon veel geld.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waneer kon je ooit zomaar een heel huis kopen enkel met een salaris?
Het gaat niet om de huidige tijd, punt is dat 333.000 tegen 5% ongeveer net zo'n hoge maandlast geeft als 500.000 tegen 1.75%quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:57 schreef baskick het volgende:
[..]
Als je begrijpend zou lezen, zou je snappen dat het uiteindelijk om de lasten gaat, niet zozeer om de hypotheeksom an sich. En je doet iets verkeerd als je in de huidige tijd tegen 5% rente afsluit
Die rente werkte natuurlijk wel twee kanten op.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:06 schreef Gunner het volgende:
[..]
Je snapt ook wel dat ik doel op jongere mensen die hun ouders bijvoorbeeld als veredelde kinderopvang gebruiken.
[..]
Mijn ouders, schoonouders echt geen miljonairs ofzo. sure dat was jaren 70 en 80 maar ook toen was 80.000 gulden met een hoge rente (11%?) gewoon veel geld.
Heeft dat te maken met dat de kinderen niet zelfstandig zijn of het gebrek aan ruggengraat van de ouders, die de vraag ook met 'nee' kunnen beantwoorden? Of vinden grootouders het misschien ook gewoon leuk, zo'n band met de kleinkinderen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:06 schreef Gunner het volgende:
Je snapt ook wel dat ik doel op jongere mensen die hun ouders bijvoorbeeld als veredelde kinderopvang gebruiken.
HRA is al bijna niets meer met de huidige rentestanden. Mooi moment om deze aftrekpost helemaal af te schaffen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat niet om de huidige tijd, punt is dat 333.000 tegen 5% ongeveer net zo'n hoge maandlast geeft als 500.000 tegen 1.75%
En ik reken bewust met de bruto maandlast, omdat ik niet denk dat de HRA blijft bestaan.
En ik denk ook niet dat de rente eeuwig laag blijft, die 5% is het historisch gemiddelde en daarmee prima vergelijkingsmateriaal.
Die situatie kan natuurlijk veranderen en dan is die een keer per maand niet meer genoeg. Dan is er geen ‘prima’ meer als je een reistijd hebt van anderhalve uur.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik ben serieus. Ik hang geen oordeel aan de frequentie. Ik reageerde op iemand die zei weinig bij ouders over de vloer te komen maar dat het wel prettig is om dichtbij te wonen om ongeveer eens per maand wat voor ze te kunnen doen i.c.m. dat broers/zussen verder weg wonen. Ik bedoelde dus dat die ondanks de afstand óók prima wat kunnen doen.
Eens dat het om bruto-woonlasten gaat. Maar in de tijd dat de rente hoger lag, lagen de huizenprijzen lager, is het niet? En als de rente maakt dat je geen 330k - of whatever welk bedrag - kunt (of wilt) betalen, dan moet je dus minder gaan lenen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat niet om de huidige tijd, punt is dat 333.000 tegen 5% ongeveer net zo'n hoge maandlast geeft als 500.000 tegen 1.75%
En ik reken bewust met de bruto maandlast, omdat ik niet denk dat de HRA blijft bestaan.
En ik denk ook niet dat de rente eeuwig laag blijft, die 5% is het historisch gemiddelde en daarmee prima vergelijkingsmateriaal.
Ik denk dat een hoop jongeren allang blij zijn als ze woonruimte kunnen krijgen, zelfs bij hun ouders in de buurt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:06 schreef Gunner het volgende:
[..]
[..]
Mijn ouders, schoonouders echt geen miljonairs ofzo. sure dat was jaren 70 en 80 maar ook toen was 80.000 gulden met een hoge rente (11%?) gewoon veel geld.
m'n moeder en schoommoeder hebben bv nooit ergens in loondienst gewerkt. en veel klasgenoten van die tijd ging dat net zo. heel normaal. maar nu zou ik op 1 inkomen ook minder luxe kunnen leven dan ik nu doe.
Uiteraard zat in mijn "emigratie naar Friesland" plan ook dat je in het noorden gaat werkenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar "naar Amersfoort" is het punt niet.
Als de een in Amsterdam wekt en de ander in Rotterdam dan zijn beiden vanuit Amersfoort goed bereikbaar en je zit toch niet middenin de Randstad, en dus wel zo op de Veluwe bijvoorbeeld, als je in het weekend de kinderen wilt uitlaten
Amersfoort -> Rotterdam goed bereikbaar?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar "naar Amersfoort" is het punt niet.
Als de een in Amsterdam wekt en de ander in Rotterdam dan zijn beiden vanuit Amersfoort goed bereikbaar en je zit toch niet middenin de Randstad, en dus wel zo op de Veluwe bijvoorbeeld, als je in het weekend de kinderen wilt uitlaten
Tja, als je als kind ervoor kiest om aan de andere kant van het land (even gechargeerd) als je ouders te gaan wonen én je wilt er ook voor ze kunnen zijn als het nodig is, dan accepteer je die reistijd dus. Of je accepteert dat je er minder voor ze kan zijn dan je zou willen. Dat zijn keuzes. Er is geen verplichting, he? Noch is er een verplichting voor het dichtstbijzijnde kind om het gebrek aan bezoek van broers/zussen te compenseren omdat hij toevallig dichtbij woont. Dat zit allemaal tussen de oren.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die situatie kan natuurlijk veranderen en dan is die een keer per maand niet meer genoeg. Dan is er geen ‘prima’ meer als je een reistijd hebt van anderhalve uur.
Dus met het oog op de toekomst is het zo gek nog niet dat hij nu al voordeel ziet dat er ten minste een kind van zijn ouders in de buurt woont.
Combinatie van al die factoren denk ik.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:12 schreef baskick het volgende:
[..]
Heeft dat te maken met dat de kinderen niet zelfstandig zijn of het gebrek aan ruggengraat van de ouders, die de vraag ook met 'nee' kunnen beantwoorden?
Die zullen er vast zijn, maar zelf zou ik m'n (schoon)ouders er niet mee willen belasten. Ik ben ervan overtuigd dat de kinderopvang in Nederland uitstekend is geregeld en de overheid draagt hier door toeslagen ook voor het grootste gedeelte aan bij.quote:Of vinden grootouders het misschien ook gewoon leuk, zo'n band met de kleinkinderen?
Ik denk dat een hoop jongeren allang blij zijn als ze woonruimte kunnen krijgen, zelfs bij hun ouders in de buurt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:06 schreef Gunner het volgende:
[..]
[..]
m'n moeder en schoommoeder hebben bv nooit ergens in loondienst gewerkt. en veel klasgenoten van die tijd ging dat net zo. heel normaal. maar nu zou ik op 1 inkomen ook minder luxe kunnen leven dan ik nu doe.
Ook daar gaat het me niet om.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:15 schreef baskick het volgende:
[..]
Eens dat het om bruto-woonlasten gaat. Maar in de tijd dat de rente hoger lag, lagen de huizenprijzen lager, is het niet? En als de rente maakt dat je geen 330k - of whatever welk bedrag - kunt (of wilt) betalen, dan moet je dus minder gaan lenen.
Situatie-afhankelijk, dus.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:19 schreef Gunner het volgende:
[..]
Combinatie van al die factoren denk ik.
[..]
Die zullen er vast zijn, maar zelf zou ik m'n (schoon)ouders er niet mee willen belasten. Ik ben ervan overtuigd dat de kinderopvang in Nederland uitstekend is geregeld en de overheid draagt hier door toeslagen ook voor het grootste gedeelte aan bij.
Kinderopvang is best duur. Die bijdrage van de overheid komt niet uit de lucht vallen; die betaal je indirect zelf ook dmv belastingen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:19 schreef Gunner het volgende:
Die zullen er vast zijn, maar zelf zou ik m'n (schoon)ouders er niet mee willen belasten. Ik ben ervan overtuigd dat de kinderopvang in Nederland uitstekend is geregeld en de overheid draagt hier door toeslagen ook voor het grootste gedeelte aan bij.
En dat is vreemd. Want het gaat niet om de hypotheeksom, maar om de hypotheeklasten. Ik denk dat we het niet oneens zijnquote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat een hoop jongeren allang blij zijn als ze woonruimte kunnen krijgen, zelfs bij hun ouders in de buurt.
Mijn ouders kochten in 1980 een tweekapper (met garage) in Amersfoort voor 320.000 gulden.
En ja, dat was een duur huis.
Een premie A koopwoning kostte in de jaren 80 120.000 gulden (dat was dus een tussenwoning), premie B (hoekwoning) en premie C (vrije sector, vaak tweekappers) waren duurder.
Je inkomen mocht niet te hoog zijn als je een premie koopwoning wilde kopen.
[..]
Ook daar gaat het me niet om.
Bij 500K wordt wel geroepen "zo'n schuld zou ik niet willen hebben", maar dat wordt bij 333K niet geroepen als de rente 5% is
Ik denk dat jij praat vanuit de keuzevrijheid die je ervaart (en dat is prima) maar dat laat onverlet dat het ook legitiem is om die reisafstand wél mee te nemen in je overwegingen van waar je wilt wonen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:18 schreef baskick het volgende:
[..]
Tja, als je als kind ervoor kiest om aan de andere kant van het land (even gechargeerd) als je ouders te gaan wonen én je wilt er ook voor ze kunnen zijn als het nodig is, dan accepteer je die reistijd dus. Of je accepteert dat je er minder voor ze kan zijn dan je zou willen. Dat zijn keuzes. Er is geen verplichting, he? Noch is er een verplichting voor het dichtstbijzijnde kind om het gebrek aan bezoek van broers/zussen te compenseren omdat hij toevallig dichtbij woont. Dat zit allemaal tussen de oren.
Uiteraard. Dat is ook ieders keuze, binnen ieders mogelijkheden.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk dat jij praat vanuit de keuzevrijheid die je ervaart (en dat is prima) maar dat laat onverlet dat het ook legitiem is om die reisafstand wél mee te nemen in je overwegingen van waar je wilt wonen.
Eens per maand was voordat ze ziek werd, misschien was ik er niet duidelijk over. Nu is het 3/4 keer per week. Kan misschien ook wel iets minder maar het is toch fijn dat het 3 minuten fietsen is.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Ik ben serieus. Ik hang geen oordeel aan de frequentie. Ik reageerde op iemand die zei weinig bij ouders over de vloer te komen maar dat het wel prettig is om dichtbij te wonen om ongeveer eens per maand wat voor ze te kunnen doen i.c.m. dat broers/zussen verder weg wonen. Ik bedoelde dus dat die ondanks de afstand óók prima wat kunnen doen.
Rotterdam niet meer onder de 7 ton.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |