abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194824917
Vandaag zijn er weer stakingen. Het is een beetje onduidelijk hoe groot de stakingen zijn en of ze ook echt zoden aan de dijk zetten.

twitter

twitter
pi_194825008
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mikita Kryutsou werd opgepakt en dood en hangend in een boom aangetroffen.
Is hij ook veroordeeld? En wie heeft het onderzoek gedaan waar jij nu op doelt?
quote:
Zegt niet zozeer iets over de 10 dagen. Wel dat Belarus niet bepaald een nette rechtstaat is,
We kunnen momenteel spreken over een bankroet van de rechtstaat, wat overigens niet zegt dat de huidige staat representatief is voor de afgelopen 26 jaar. Ook kunnen we niet ieder exces tot de normale gang van zaken betitelen, al is het lastig om een objectief oordeel te vellen over de staat van de rechtstaat na 9 augustus.
quote:
maar daar hadden we het eerder al over met de vele zware mishandelingen.
De meeste mensen gaan er nu vanuit dat als je gepakt wordt je 10 dagen moet zitten zonder mishandeling. De gebeurtenissen van 9, 10 en 11 augustus hebben tot dusver geen herhaling gekend. Al kun je een herhaling helaas nooit uitsluiten tot aan de machtsoverdracht.
pi_194825037
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat heb je niet. Europa was (in jouw woorden) aan het schreeuwen. Maar je hebt er geen bronnen bij gegeven.
Ik heb genoeg bronnen aangedragen inzake de handelingen van de EU en haar vertegenwoordigers. Ik heb daar zelf het oordeel schreeuwen aan gegeven. Jij kunt daar uiteraard een ander oordeel aan geven. het zou je sieren als je dat met bronnen zou onderbouwen.
pi_194825063
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:53 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ik heb genoeg bronnen aangedragen inzake de handelingen van de EU en haar vertegenwoordigers. Ik heb daar zelf het oordeel schreeuwen aan gegeven. Jij kunt daar uiteraard een ander oordeel aan geven. het zou je sieren als je dat met bronnen zou onderbouwen.
Dat heb je niet. Dus zet het eens op een rijtje en benoem wat jij als schreeuwen ziet.
pi_194825073
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:48 schreef luxerobots het volgende:
Vandaag zijn er weer stakingen. Het is een beetje onduidelijk hoe groot de stakingen zijn en of ze ook echt zoden aan de dijk zetten.

[ twitter ]

[ twitter ]
Ik denk dat bij MTZ het meer zoden aan de dijk zet als ze gewoon langzaam werken. Dan gaat en de efficientie nog verder omlaag en moeten er salarissen blijven worden betaalt.
pi_194825090
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat heb je niet. Dus zet het eens op een rijtje en benoem wat jij als schreeuwen ziet.
Anders lees je even het topic terug. Verder ben ik niet bereid wellus-nietes spelletjes te gaan spelen, terwijl jij zelf steevast weigert met bronnen te komen.
pi_194825139
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:56 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Anders lees je even het topic terug. Verder ben ik niet bereid wellus-nietes spelletjes te gaan spelen, terwijl jij zelf steevast weigert met bronnen te komen.
Nee, jij doet een claim. Dan moet je dat onderbouwen en niet aan mij vragen om het tegendeel te bewijzen of het (hele?) topic terug te lezen.
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 12:05:21 #183
375570 crew  Cyan9
pi_194825251
Studenten de straat op.
twitter
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 12:07:07 #184
375570 crew  Cyan9
pi_194825282
Beetje jammer van de OMON..
twitter
pi_194825315
quote:
85s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:07 schreef Cyan9 het volgende:
Beetje jammer van de OMON..
[ twitter ]
Ach joh. Gewoon even 10 dagen cel. En dan hoeven ze ook niet naar school. :+
pi_194825331
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 11:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Met welke fascistische organisaties werkte ze dan samen?
Dit antwoord moet ik je even schuldig blijven. Ik heb mijn geschiedenisboeken even niet bij de hand (die liggen op meer dan duizend km afstand). Maar het is eigenlijk best wel een bekend feit dat zij fout was tijdens de oorlog. Ze is dan ook via Duitsland naar de VS verhuist.

quote:
Overigens is dat een mooie spin. Het lied is omstreden omdat het niet de tekst is die Loekasjenko wil horen. Het wordt gebruikt als protestlied. Mijn inziens heeft het weinig met nazisme te maken. Maar je mag mijn kennis verbreden.
Natuurlijk wil Lukashenko het niet horen, natuurlijk wordt het ook nu tegen hem gebruikt. Maar hij is niet de enige. Er zijn honderden protestliederen waarmee je protest tegen Lukashenko kunt voeren die niet een dergelijke historische lading hebben. Er zijn ook mensen die uit protest liedjes van Tsoj draaien, dat verdeelt het volk veel minder.
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 12:10:44 #187
375570 crew  Cyan9
pi_194825355
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En na de 10 dagen kunnen ze weer de barricades op.
pi_194825366
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daar kun je grappig over doen. Maar een aantal dagen terug heb ik nog een artikel vertaald en hier geplaatst, waar Lukashenko het nog over dienstplich had.
pi_194825409
De harde aanpak van studenten is niet geheel onverwachts (en ook een van de redenen dat ik in een eerdere post deze week spannend noemde): Als die massaal mee gaan staken loopt de boel pas echt uit de hand. Waarom denk je dat ze de oprichter van het stakingscommitee van de Belarussische Staats Universiteit hebben opgepakt?
pi_194825448
Viasna meldt nu dat er tenminste 11 mensen zijn opgepakt tijdens de studenten protesten: 1 docent, 2 journalisten van euroradio en de rest studenten.
pi_194825452
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:10 schreef Cyan9 het volgende:

[..]

En na de 10 dagen kunnen ze weer de barricades op.
Het is in ieder geval een een psychologisch signaal. Dat ook studenten en onderwijzers tegen Loekasjenko zijn.

Aan de andere kant kunnen scholieren de druk niet echt opvoeren. Ook zonder scholen gaat Loekasjenko toch wel verder. De gevolgen van slecht onderwijs zie je pas jaren later. Wat dat betreft zijn de fabrieken belangrijker.
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 12:17:21 #192
375570 crew  Cyan9
pi_194825479
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is in ieder geval een een psychologisch signaal. Dat ook studenten en onderwijzers tegen Loekasjenko zijn.

Aan de andere kant kunnen scholieren de druk niet echt opvoeren. Ook zonder scholen gaat Loekasjenko toch wel verder. De gevolgen van slecht onderwijs zie je pas jaren later. Wat dat betreft zijn de fabrieken belangrijker.
De jeugd heeft de toekomst, om het maar even cheesy te zeggen.
pi_194825552
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:09 schreef nezalezhnost het volgende:
Maar het is eigenlijk best wel een bekend feit dat zij fout was tijdens de oorlog. Ze is dan ook via Duitsland naar de VS verhuist.
Van Duitsland naar de VS verhuizen bewijst niet dat ze fout was tijdens de oorlog.
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 13:13:24 #194
375570 crew  Cyan9
pi_194826367
twitter
pi_194827002
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 september 2020 13:13 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
Hoe meer mensen meedoen, hoe moeilijker het wordt om mensen te straffen.

twitter
pi_194839037
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 12:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Van Duitsland naar de VS verhuizen bewijst niet dat ze fout was tijdens de oorlog.
In vredige tijden niet. Maar de route die zij nam was steeds voor het rode leger uit. En in die tijden kon je niet vrij reizen. Je had de Ostarbeiters die gedwongen naar Duitsland werden getransporteerd voor dwangarbeid. Maar de gemiddelde Belarus kon niet vrij naar nazi-Duitsland reizen, daar moest je niet alleen tot de 25% uitverkorenen die niet op het plan stonden om vernietigd te worden horen, daar had je nazi connecties voor nodig.

Er is niet echt twijfel aan welke kant Arsiennieva stond tijdens de oorlog. De enige twistpunten zijn:
- hoe groot was haar rol;
- kun je haar werk los zien van haar politieke overtuigingen tijdens de bezetting van Belarus door nazi-Duitsland.

En daar is dus verdeeldheid over onder het volk. Je ziet dat nu er een geruime meerderheid tegen Lukashenko is ontstaan, dat op die golf van onvrede diverse partijen proberen om hun eigen politieke doelen te realiseren, ondanks dat het onduidelijk is of daar een meerderheid voor is (de samenstelling van het volk is nu ook anders dan in begin jaren 90).

Aan de ene kant is het voor bepaalde partijen handig om nu voor bepaalde politieke doelen te lobbyen in de hoop die er tesamen met het verwijderen van Lukashenko doorheen te drukken, zonder daar een referendum over te houden. Aan de andere kant verzwakt dit de positie van het volk, zeker als je bedenkt dat er in de publieke opinie een deel van de aandacht voor het verwijderen van Lukashenko verschuift naar constitutionele hervormingen, waar behalve Lukashenko ook Rusland en de nieuwe partij "Vmeste" het over hebben.

Over de constitutie gesproken, reeds in 1993 is er -door nationalisten- over gesproken om Mahutny Bozha in te voeren als volkslied. Dat is ook toen, nog voordat Lukashenko president was, niet doorgegaan. Sowieso is het twijfelachtig of je dat lied als volkslied zou kunnen gebruiken in een land zonder officiele religie. Ik denk dat het ook indruist tegen enkele normen in de constitutie van 1994, al heb ik die nooit aandachtig bestudeerd.
pi_194839298
Beelden zeggen meer dan duizend woorden:

De ME tegen de studenten

Het voordeel van het belichten van de protesten is dat met beeldmateriaal van professionele journalisten (in dit geval Radio Liberty) de kijker zelf een beeld kan vormen.

Aan de andere kant kunnen de protesten niet eeuwig voort blijven duren zonder leider. En dan kom je weer bij politieke processen, waar je lang over kunt twisten.

Tsepkalo zei onlangs in een interview met echo Moskou, nadat zijn plan om Tichanovskaja president te laten worden mislukt is en hijzelf nu compleet buiten spel staat, dat hij blij is dat in de maatschappij de processen nu van onder naar boven lopen i.p.v. boven naar onder (zoals onder Lukashenko).

Maar ondertussen komt er meer en meer druk om een leider te zoeken, die een partij kan zijn in eventuele onderhandelingen. Vlak voordat Babariko en Kolesnikova de nieuwe partij "Vmeste" aankondigde, gaf Kolesnikova al aan tegen de correspondent Andrej Kolsenikov (geen familie) van Kommersant in een interview dat ze er klaar voor was, op de vraag "bent u niet klaar om een [dergelijke] leider te worden? Het lijkt er op dat het leven zelf u voordraagt en u daar naartoe leidt. Wij zien wat er zich op de straten afspeeld. Ze zien u als een leider. Bent u klaar voor een dergelijke last".

De aankondiging van de partij "Vmeste" heeft veel roering gebracht onder de oppositie en ook in de maatschappij, die nog grotendeels niet begrijpt welke verschuivingen er in politiek landschap gaande zijn. Ondertussen zitten ook Lukashenko en Putin niet stil.
pi_194839934
Ik denk dat ik verder ga op mijn vorige post met een analyse van de situatie rondom de oppositie.

Mijns insziens zijn de volgende vragen op dit moment het meest actueel:

- de reactie van de maatschappij op de nieuwe partij "Vmeste";
- de toekomst van de nationale coordinatie raad en de mogelijkheid van haar bestaan parallel aan de nieuwe partij;
- de reactie van Tichanovskaja en de reactie van de staf van Babariko cq "Vmeste" daarop.

Ik denk dat het eigenlijk nog te vroeg is om te spreken over een eenduidige reactie van de maatschappij op de nieuwe partij. In een reportage van Deutsche Welle correspondente Aleksandra Boguslovskaja gaven de willekeurige voorbijgangers die ondervraagd werden allemaal aan nog niet goed te begrijpen wat er veranderd met de komst van de nieuwe partij.

Wat betreft de nationale coordinatie raad heb ik in een eerdere post al gemeld dat het lid van het presidium van de raad Pavel Latushko niet op de hoogte was van de plannen van medeleden van het presidium, die tevens ook deel uitmaken van de staf van Babariko en dus nu ook van de nieuwe partij. De nieuwe partij zegt zelf geen problemen te zien voor het voortbestaan van de raad. De vraag die nu echter rijst: Hoe geloofwaardig is het voortbestaan van de raad, als Kolesnikova en Znak deel blijven maken van het presidium en de twee organisaties hetzelfde gebouw en medewerkers delen. Zelf denk ik dat er in die situatie een ongelijk speelveld met andere politieke partijen ontstaat.

Dan komen we aan bij de kritiek van Tichanovskaja en het antwoord daarop.
De kritiek beperkt zich hoofdzakelijk tot twee punten:
- de uitspraak van Babariko dat ze de verkiezingen verloren hebben;
- constitutionele hervormingen.

Over de uitspraak van Babariko dat de verkiezingen verloren zijn kunnen we kort blijven: hij nam de boodschap al op 14 juni op, voor het geval hij gearresteerd zou worden. Maandag is daar het tweede deel van de boodschap door Kolesnikova aan toegevoegd. De staf gaf toe de kritiek van Tichanovskaja op dit punt volkomen terecht te vinden. Zelf denk ik dat Babariko niet in een positie is geweest om vooraf te kunnen veronderstellen wat er ging gebeuren na de verkiezingen. Hij heeft dan ook, mijns insziens, voorbereidingen getroffen voor een bepaalde situatie, die niet noodzakelijk overeenkomt met de politieke problemen die nu actueel zijn. Ik vind het logisch dat nu Moskou zich actief begint te roeren, de staf van Babariko juist nu een stap naar voren doet. In de omstandigheden die zich nu gevormd hebben, lijkt het er op dat de staf van Babariko om hun stap te legitimeren, een video heeft gebruikt, die opgenomen is voor een andere omstandigheid. Het is voor mij dan ook onduidelijk in hoeverre de staf van Babariko een draaiboek heeft voor het scenario dat zich nu in de huidige politieke crisis voordoet.

Constitutionele hervormingen zijn daarentegen het punt waar Tichanovskaja en de staf van Babariko het niet overeens zijn. Tichanovskaja wil eerst een nieuwe president en dan pas een nieuwe constitutie. Als antwoord daarop heeft de staf van Babariko verklaard dat een nieuwe constitutie een langetermijnsdoelstelling is, waar ze al reeds tijdens de verkiezingscampagne mee bezig waren.

Zelf ben ik het op dit laatste punt met Tichanovskaja eens. Ik zie eerst een nieuwe constitutie vooral als een vertragingstaktiek die niet in het voordeel van het volk werkt. Tevens hoor ik steeds meer geruchten over een mogelijke hand van Moskou in een nieuwe constitutie, als deze nog onder Lukashenko wordt ingevoerd.
pi_194840062

Tut.by plaatste net een foto: rechts het origineel, links het kopie met de tegenovergestelde propaganda.
pi_194840146
Olympisch zwemkampioen Aleksandra Herasimenia heeft een video gepubliceerd inzake de stichting van een "vrije vereniging voor Belarussische sporters".

Ze roept sporters op om kleur te bekennen en aan te sluiten bij het initatief, dat enkele andere bekende Belarussische sporters al ondersteunen. Veel sporters zijn sterk afhankelijk van de president en hebben zich veelal afzijdig gehouden of openlijk de president gesteund.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')