abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194774408
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 00:47 schreef nezalezhnost het volgende:
Omdat die de prijs betalen in het geval de Europese inmenging een negatief resultaat voortbrengt, terwijl Europa zelf eigenlijk weinig te verliezen heeft. Die zoeken dan wel weer een ander land om zich in te mengen.
Hoezo heeft de Europese inmenging (die nauwelijks wat voorstelt overigens) dan een negatief resultaat?
pi_194774854
Het annuleren van de accreditaties van journalisten waar ik over schreef is nog maar het topje van de ijsberg. Op zowel tut.by als op Interfax-ZAPAD zie ik nu berichten voorbij komen van het annuleren van accreditaties van nog meer journalisten (te veel om op te noemen), o.a. van AFP,BBC,Reuters,Radio Liberty etc.

Ik begin me nu zorgen te maken of er aan het eind van de dag nog genoeg journalisten zijn om de protesten morgen van verslag te voorzien.
pi_194774879
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 10:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoezo heeft de Europese inmenging (die nauwelijks wat voorstelt overigens) dan een negatief resultaat?
Omdat de Russen niet haasten om de nationale coordinatie raad de erkenning die ze nodig hebben te geven, zolang ze er niet van overtuigd zijn dat het Westen ze niet als een politiek instrument kan gebruiken om de Russische geopolitieke belangen te ondermijnen.
pi_194774902
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 11:05 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Omdat de Russen niet haasten om de nationale coordinatie raad de erkenning die ze nodig hebben te geven, zolang ze er niet van overtuigd zijn dat het Westen ze niet als een politiek instrument kan gebruiken om de Russische geopolitieke belangen te ondermijnen.
Europa kan dus falen vanwege de Russen. Is het dan niet zo dat de Russen aan hun eigen belang denken over de ruggen van de Wit-Russen?
pi_194774935
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 11:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Europa kan dus falen vanwege de Russen. Is het dan niet zo dat de Russen aan hun eigen belang denken over de ruggen van de Wit-Russen?
Ja, natuurlijk is dat zo. Maar dat is wel de realiteit die Europa mede heeft gecreeerd de afgelopen 20+ jaar. Ik filosofeer hier niet over wat ik rechtvaardig vind, ik probeer op basis van nieuws te analyseren wat er gaande is en welke ontwikkelingen we mogelijk kunnen verwachten.
pi_194774942
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 11:09 schreef nezalezhnost het volgende:
Ja, natuurlijk is dat zo. Maar dat is wel de realiteit die Europa mede heeft gecreeerd de afgelopen 20+ jaar.
Hoezo dit dan weer?
pi_194774995
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 11:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoezo dit dan weer?
Door hun falende beleid jegens Belarus. Ze dachten Lukashenko wel even te kunnen isoleren en hem dan ten val kunnen brengen. In werkelijkheid heeft dat alleen maar de banden met Rusland versterkt en heeft Europa niet kunnen bijdragen aan de val van Lukashenko. Na de verkiezingen van 2015 zag je verbeteringen in de betrekkingen, maar die waren en te laat en op te kleine schaal.
pi_194775032
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 11:12 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Door hun falende beleid jegens Belarus. Ze dachten Lukashenko wel even te kunnen isoleren en hem dan ten val kunnen brengen. In werkelijkheid heeft dat alleen maar de banden met Rusland versterkt en heeft Europa niet kunnen bijdragen aan de val van Lukashenko. Na de verkiezingen van 2015 zag je verbeteringen in de betrekkingen, maar die waren en te laat en op te kleine schaal.
Er waren betrekkingen vanuit Loekasjenko met Europa. En Loekasjenko heeft dat ook gebruikt om afstand te houden tot Rusland. Wit-Rusland is niet verder opgegaan in Rusland. En Poetin was/is daar best pissig over.

Maar goed, dat Rusland zich als agressor gedraagt, heeft voor de rest weinig met de EU te maken.
pi_194775059
Nog meer slecht nieuws. Deze week klinkten er berichten vanuit de EU om eventueel de OBSE bij bemiddelingen te betrekken. En wat lees ik zojuist op interfax: Putin zou nu op de Russische staatstv vertellen dat ideale verkiezingen niet bestaan en dat Belarus waarnemers van de OBSE zou hebben uitgenodigd, maar dat die niet gekomen zouden zijn omdat de OBSE vooringenomen is.

Iedere keer als de EU iets zegt, hoor je even later Putin met slecht nieuws.
pi_194775146
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 11:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er waren betrekkingen vanuit Loekasjenko met Europa.
Minimaal.
quote:
En Loekasjenko heeft dat ook gebruikt om afstand te houden tot Rusland.
Als hem dat goed gelukt zou zijn, dan zou de EU nu pressiemiddelen hebben tegen hem. Gezien hij de telefoon niet opneemt als Merkel hem belt, blijkt wel dat dit niet het geval is.
quote:
Wit-Rusland is niet verder opgegaan in Rusland.
Maar dat betekent niet dat Europa ineens in een sterkere positie zou staan als Rusland.
quote:
En Poetin was/is daar best pissig over.
Ja, want nu moest hij een onpopulaire wijziging in de Russische constitutie doorvoeren om langer in zijn zetel te blijven.
quote:
Maar goed, dat Rusland zich als agressor gedraagt, heeft voor de rest weinig met de EU te maken.
Nu probeer je het geopolitieke falen van de EU goed te praten door naar Rusland te wijzen. Rusland gedraagd zich als een slechte buurman, maar de EU heeft onvoldoende gedaan om haar eigen buurman tegen hun buurman te beschermen, wat uiteindelijk in het nadeel van de EU is.
pi_194775189
Tut.by schrijft nu dat de leden van het presidium van de nationale coordinatie raad Olga Kovalkova en Sergej Dylevskij zijn overgebracht van de politiecel op Okrestina naar de plaats Zhodino.
pi_194775353
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 11:23 schreef nezalezhnost het volgende:
Nu probeer je het geopolitieke falen van de EU goed te praten door naar Rusland te wijzen. Rusland gedraagd zich als een slechte buurman, maar de EU heeft onvoldoende gedaan om haar eigen buurman tegen hun buurman te beschermen, wat uiteindelijk in het nadeel van de EU is.
Jij doet dat precies andersom.

Je wijst naar de EU, zij moeten zich afzijdig houden, maar alleen vanwege Poetin. Poetin is dus de echte kwade genius.
pi_194775408
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 11:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Jij doet dat precies andersom.

Je wijst naar de EU, zij moeten zich afzijdig houden, maar alleen vanwege Poetin. Poetin is dus de echte kwade genius.
Ja, maar wat stel je dan voor? Het leger op Putin af sturen? Dat hadden ze 6 jaar terug al kunnen doen, toen Putin de Krim verdonkeremaande. Hebben ze niet gedaan.
pi_194775799
Om even terug te komen op deze post.

Ik heb nu naar het item op de Russische staatstv met Putin gekeken. Het is in principe hetzelfde interview met Sergej Brilev van donderdag. Alleen zitten er nu een paar kaders in, die er in de versie die donderdag gepubliceerd werden niet inzaten. Putin zegt dat de verkiezingen in Belarus niet ideaal waren, maar erkent de legitimiteit van de verkiezingen. Als argumenten draagt hij aan:
- het besluit van Letland om Tichanovskaja niet al president te erkennen;
- de OBSE die niet als waarnemers zijn komen opdagen.
pi_194775887
Ik heb even terug gekeken de OBSE was niet komen waarnemen, omdat het Belarussische Ministerie van Buitenlandse Zaken niet op tijd de uitnodiging had gestuurd. En dat gebruikt Putin dan weer. :{
pi_194782335
Vandaag vrouwenprotesten in Belarus:

twitter

Er wordt opnieuw gesproken over arrestaties. Hier eentje op beeld:

twitter
pi_194782912
Ik hoor berichten dat er meer en meer mensen worden aangehouden door agenten in burger. :{
pi_194783185
Als je een opstand wil doen, doe het dan ook goed.

Er bestaan geen vreedzame oplossingen om dictators die perse willen blijven zitten en zelf geen geweld schuwen, te verwijderen.
pi_194783211
Correspondenten van RBC (RosBusinessConsulting) hebben gesproken met Stepan Putilo, de man achter Nexta. Hij zei ondermeer dat ze een week terug een crowdfundig actie hebben gehouden. Dat heeft 40 duizend dollar opgeleverd.

Er waren meer dan 10 duizend mensen die hebben bijgedragen. Putilo zei daar over: "Het geeft aan dat er compleet verschillende mensen [financieel helpen]: Belarussen, niet Belarussen, jongeren en ouderen".

Voor het kanaal werken 4 mensen. Een uitbereiding is nu gepland.
pi_194783231
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 20:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Er bestaan geen vreedzame oplossingen om dictators die perse willen blijven zitten en zelf geen geweld schuwen, te verwijderen.
Geweld gebruiken is Rusland een reden geven om met geweld in te grijpen. Het Belarussische volk verkeer niet in een makkelijke positie.
  zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:56:41 #147
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_194784143
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 20:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Jawel hoor, ik haal Ghandi nog maar een keer uit het stof. Er was ooit onderzoek naar gedaan, en vreedzame opstanden zijn vaker succesvol dan gewelddadige.
pi_194785009
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 20:56 schreef tfors het volgende:

[..]

Jawel hoor, ik haal Ghandi nog maar een keer uit het stof. Er was ooit onderzoek naar gedaan, en vreedzame opstanden zijn vaker succesvol dan gewelddadige.
Ja ik moet altijd een beetje lachen als iemand Ghandi erbij haalt.
Hij heeft niets bereikt, helemaal niets, hoe goed bedoeld het ook allemaal was.

De zogenaamde Salt March, enorme faal.
Begon in 1930 maar wat ze je niet vertellen op school is dat er daarna 35x de belasting (op zout) werd verhoogd exclusief 35x verhoogde inzamelen van de winsten die werden gemaakt op zout, totale mislukking.

Uiteindelijk eindigde de Raj monopolie op zout pas in 1947, tot dusver de Dandi protest Mars.

Khilafat beweging? Sloeg allemaal nergens op en leidde tot de “Moplah rebellion”, een grote dikke niks dus.

Nee, zijn bekendheid is met name gericht op het 1 India gebeuren en ageren tegen de Britten.
En al die protesten waren na enkele jaren voorbij.

Het eisen van de Britten dat ze Rowlatt act niet door zouden voeren, de Britten deden het toch.

Daarna werd er pogingen gedaan om allerei export en import te benvloeden, totaal mislukt als je naar de cijfers kijkt van India destijds.
Alles bleef hetzelfde en alle (80%) winst kwam in de zakken waar het juist niet gewenst was.

Alles wat de man poogde te bereiken is echt totaal gefaald, met alle respect.
pi_194785178
Kolesnikova heeft net een livestream gehouden op het kanaal van Viktor Babariko. Ik ga die nu kijken. RBC meldde op basis van deze stream dat de oppositie mogelijk van plan is een politieke partij te vormen. Dit kan ik nog niet bevestigen.
pi_194786381
Ik heb net de livestream van Kolesnikova terug gekeken. Het bericht over het starten van een politieke partij kan ik ontkrachtigen.

Kolesnikova heeft als antwoord op een vraag over het starten van een politieke partij gesproken over het creeeren van een politieke beweging. Volgens haar zijn er de afgelopen 20 jaar geen nieuwe politieke partijen geregistreerd en zij denkt dan ook dat het kansloos is er een proberen te registreren.

Kolesnikova is zowel lid van het presidium van de nationale coordinatie raad als lid van de staf van Viktor Babariko. Ik zie geen redenen om aan te nemen dat Kolesnikova uitspraken in deze kwestie heeft gedaan in de rol van vertegenwoordiger van de nationale coordinatie raad.

Wat betreft de rest van de stream: deze bestond uit twee delen:
- een oproep aan alle wethandhavers, het hoofd van de Recherche, de hoofdaanklager en het hoofd van de KGB;
- een vraag en antwoord sessie.

Het eerste deel was voornamelijk een beroep op de betreffende personen en het vertolken van een standpunt inzake diverse wettelijke normen in verband met het geweld en overtredingen van de machthebbers tijdens de verkiezingscampagne .

In het tweede deel kwamen diverse vragen aan bod, die ik zal proberen te categoriseren.

- De protesten:
Kolesnikova sprak over een bankroet van de rechtstaat, over de kracht van het volk en het belang om nu te volharden. Ze zei ondermeer: "De politiestaat is niet in staat om antwoord te geven op het bonte en langdurige protest omdat ze niet beschikken over middelen, kracht en verbeeldingsvermogen [fantasie]".

- De constitutionele veranderingen die Lukashenko voorstelt:
Ze noemt dit manipulatie. De constitutionele veranderingen die wel nodig zijn:
- maximaal 2 presidentstermijnen;
- meer macht voor het parlament.

- Persoonlijk:
Ze zei dat ze ook angst had (je kunt dit niet echt terugzien in haar presentatie, Kolesnikova is altijd stralend en vol energie), maar dat ze steeds sterker wordt. Over haar terugkeer vanuit Duitsland naar Belarus, ongeveer 1 jaar voor de verkiezingen zei ze dat dat te maken had met een kunstproject. Dit kunstproject was ook de reden voor de ontmoeting met Babariko en daaropvolgend de start van haar politieke carriere. Kolesnikova zegt niet betaald te worden en dit werk net als andere vrijwilligers van de staf van Babariko belangeloos uit persoonlijke overweging te doen. Ook gaf ze [op een vraag daaromtrent] aan de Belarussische taal te beheersen.

- de EU:
Ze herhaalde dat de nationale coordinatie raad niet van plan is EU gelden aan te nemen of te verdelen.

- Putin:
Ze zag in de woorden van Putin, dat hij Lukashenko als zijnde zwak ziet. De erkenning door Putin van de Belarussiche verkiezingen vond ze vooral een interne zaak van de Russische Federatie en ging daar verder niet op in. Erkenning door de Russische Federatie resulteert niet in erkenning onder het Belarussische Volk.

- Babariko:
Ze zei dat Babariko de eerste 10 dagen na de verkiezingen geen contact met de buitenwereld heeft gehad. Zelf voert ze geen correspondentie met Babariko, maar krijgt wel informatie doorgespeeld van mensen die wel in de gelegenheid zijn met Babariko te corresponderen. Babariko is op de hoogte van de situatie in het land, zowel door berichten van de weinige mensen die hij kan bereiken, als hetgeen hij op de Belarussische staatstv heeft gezien. [Mij doet dat laatste denken aan getuigenissen die ik heb gehoord van mensen die ten tijde van de communistische repressies geen toegang hadden tot de Bijbel en om toch toegang tot het Woord te krijgen, keken naar de dikgedrukte citaten uit de Bijbel in boeken over atheisme en daarbij de atheistische propaganda negeerden]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')