abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194750344
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:45 schreef Slayage het volgende:

[..]

Ben jij trouwens een recent door Moskou aangestelde propagandist? aangezien je pas een paar dagen terug post op dit forum en dit topic het enige is waarin je post :p
Ik denk niet dat mijn posts Moskou welgevallig zijn. Ik denk dat die liever posts zien die de souvereiniteit en de erkenning van het Belarussische volk ondermijnen.
quote:
Daarnaast etnische conflict of niet. Het gaat erom dat de belangen van de Russen in het gedrang zijn natuurlijk,
Ja, maar ze moeten wel steun hebben onder de lokale bevolking. Dan is het handig om een tweedeling te creeeren, waarbij Rusland een van de zijden ondersteund.
quote:
daarom wil Putin dit conflict zo laten lopen dat Moskou er het meeste profijt van heeft.
Uiteraard. En daarom dat hij Lukashenko helpt om een vrije val te voorkomen. Maar hij lijkt niet echt iets te doen om Lukashenko op de lange termijn te ondersteunen.
quote:
Putin zal nooit Oekraïnse toestanden toelaten.
Het westen ook niet. Die hebben al reeds geuit geen tweede Oekraine te willen.
quote:
Een mannetje dat positief staat tegenover het westen is een gruwel
Ongetwijfeld, maar wie is dat mannetje dan?

quote:
en zal nooit geaccepteerd worden door Putin. Zie Oekraïne. Waar ze grondgebied zijn binnengevallen en geannexeerd.
Op basis van verdeeldheid in Oekraine.

Daarnaast is er opzich natuurlijk wel genoeg voor de Russische oligarchen om op te azen, maar om binnen te vallen heb je in eerste instantie geld uit de staatkas nodig. Rusland zit er nu ook niet zo goed bij, als in begin 2014.
pi_194750366
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:22 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Die lui zijn te inschikkelijk. Daarom worden ze meegenomen. Moeten met zn allen knokken, en wegrennen en schreeuwen etc. Net als de negers in de VS doen wanneer ze gearresteerd worden. Zal schelen in de bereidheid van de agenten hun orders uit te voeren.
:{w Belarus is een beschaafd land. Daarom willen ze ook van Lukashenko af: omdat hij de basisbeginselen van de beschaving heeft geschonden.
pi_194750483
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:14 schreef Eindbaas_ het volgende:
Ben dit artikel tegengekomen. Niet bepaald slecht geschreven, het behandelt de verschillende motieven van Poetin om tot zo'n vergiftiging te komen:

https://thehill.com/opini(...)d-america-should-pay
Ik vind het moeilijk om een oordeel te vormen omdat ik zelf te weinig gefocusd ben op Rusland. Wat mij wel opvalt:
- de diverse ruslandkundige, inclusief deze, gaan compleet voorbij aan hetgeen er in Belarus zelf intern gebeurt. Hoewel je kan twisten hoe groot een dergelijke factor is in de besluitvorming van Putin, kun je er moeilijk compleet aan voorbijgaan;
- het artikel noemt de gebeurtenissen in Belarus een populistische opstand. Terwijl ik het populisme eerder een onderdeel van Lukashenko zijn politiek wil noemen dan de drijvende factor achter het ongenoegen.
pi_194750924
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:47 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

:{w Belarus is een beschaafd land. Daarom willen ze ook van Lukashenko af: omdat hij de basisbeginselen van de beschaving heeft geschonden.
Tja, en wat heeft beschaafdheid de Joden gebracht in de tweede wereldoorlog? Een bijna volmaakte uitroeiing. Dan liever onbeschaafd en in leven, dan beschaafd en dood.

En ik snap dat het een beetje offtopic is maar even om bij dat punt te blijven - als de Joden in die jaren vuurwapens in hun bezit hadden, durf ik te geloven dat dat veel had gescheeld in het slachtoffertal.

Soory, maar ik kon niet anders dan aan de Joden van toen denken toen ik die toeschietelijke (schaapjes)mensjes in de bus zag stappen.
pi_194756019
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:53 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ik vind het moeilijk om een oordeel te vormen omdat ik zelf te weinig gefocusd ben op Rusland. Wat mij wel opvalt:
- de diverse ruslandkundige, inclusief deze, gaan compleet voorbij aan hetgeen er in Belarus zelf intern gebeurt. Hoewel je kan twisten hoe groot een dergelijke factor is in de besluitvorming van Putin, kun je er moeilijk compleet aan voorbijgaan;
- het artikel noemt de gebeurtenissen in Belarus een populistische opstand. Terwijl ik het populisme eerder een onderdeel van Lukashenko zijn politiek wil noemen dan de drijvende factor achter het ongenoegen.
Nou, je zegt dat het artikel voorbij gaat aan de interne politiek van Belarus. Wat bedoel je daar precies/specifiek mee?
Dat het een populistische opstand genoemd wordt, heb ik ook nergens gezien. Wellicht heb ik dat deel overgeslagen?

Bovendien kan het artikel de plank wel mis slaan op andere gebieden, maar het ging mij erom dat de motivatie van Poetin om een tegenstander te doden uiteengelegd wordt. Dat is ook de enige reden waarom ik dit aangehaald heb. Want een aantal mensen ontkenden gewoon dat Poetin überhaupt motivatie had deze Navalny te doden want hij was volgens hen een totaal onbelangrijke figuur, een zogenaamde non-figuur. Dat is dus niet het geval.

Hij was al flink opgeklommen in de maatschappelijke belangstelling, en Belarus was voor Poetin mogelijke de theoretische druppel want groot Russischtalig buurland vanwaaruit zaken al vaker snel verspreiden.
pi_194756475
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:13 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Tja, en wat heeft beschaafdheid de Joden gebracht in de tweede wereldoorlog? Een bijna volmaakte uitroeiing. Dan liever onbeschaafd en in leven, dan beschaafd en dood.

En ik snap dat het een beetje offtopic is maar even om bij dat punt te blijven - als de Joden in die jaren vuurwapens in hun bezit hadden, durf ik te geloven dat dat veel had gescheeld in het slachtoffertal.

Soory, maar ik kon niet anders dan aan de Joden van toen denken toen ik die toeschietelijke (schaapjes)mensjes in de bus zag stappen.
Ik snap je gedachten gang. Maar het verschil is natuurlijk wel dat de nazi's een ander volk uitroeiden en geweld verheerlijkten op een grote schaal.
pi_194756500
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 23:53 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Nou, je zegt dat het artikel voorbij gaat aan de interne politiek van Belarus. Wat bedoel je daar precies/specifiek mee?
Het is eigenlijk vrij simpel. Putin heeft medestanders nodig, vooral bij een scenario als in Donetsk/Lugansk. Dan moet je dus gaan kijken naar de politieke leiders in het land en kijken bij wie je aansluiting kunt zoeken. Ik zie daar niet echt mogelijkheden voor.
quote:
Dat het een populistische opstand genoemd wordt, heb ik ook nergens gezien. Wellicht heb ik dat deel overgeslagen?
quote:
Cognizant of Lukashenko’s vulnerability, Putin has been reticent about committing Russian security forces to support Lukashenko’s crackdown on internal dissent. But that does not mean Putin does not recognize how a populist uprising in Belarus could impact his own populace, because nothing scares Putin more than a neighboring state with a sizable Russian-speaking population striving for democracy. The last thing Putin needs is a populist beacon of hope and inspiration for Putin’s domestic opponents, who are denied civil liberties.
De demonstranten in het eerste weekend na de verkiezingen kwamen massaal demonstreren vanuit een opwelling gebaseerd op een afkeur van geweld, iets wat je moeilijk populistisch kunt noemen, maar eerder een spontane reactie uit onvrede.

quote:
Bovendien kan het artikel de plank wel mis slaan op andere gebieden, maar het ging mij erom dat de motivatie van Poetin om een tegenstander te doden uiteengelegd wordt. Dat is ook de enige reden waarom ik dit aangehaald heb. Want een aantal mensen ontkenden gewoon dat Poetin überhaupt motivatie had deze Navalny te doden want hij was volgens hen een totaal onbelangrijke figuur, een zogenaamde non-figuur. Dat is dus niet het geval.
Dan denk ik dat we meer richting het onderwerp Navalny gaan (hoofdzaak) en van Belarus (bijzaak) afdrijven. Wat ik heb gehoord over Navalny dat hij beschermd zou worden (als in een "dak" boven zijn hoofd zou hebben) in Moskou, maar daarbuiten zou zijn overgeleverd aan de willekeur van de lokale fracties.
pi_194757657
edit: gewoon Nederlands of Engelste tekst graag (vertaling is prima, maar haal dan dat Russische weg en doe een link naar de bron)

[ Bericht 73% gewijzigd door Frutsel op 28-08-2020 14:46:48 ]
pi_194764061
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_194768621
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 08:51 schreef nezalezhnost het volgende:
edit: gewoon Nederlands of Engelste tekst graag (vertaling is prima, maar haal dan dat Russische weg en doe een link naar de bron)
Zou je de tekst terug kunnen zetten? Dan kan ik de Russische text eruit halen om zo alleen de Nederlanse vertaling over te houden. Dat zou mij veel werk schelen. Het is niet echt motiverend om belangeloos te vertalen (uit neutrale bronnen als interfax) met het risico dat het resultaat verloren gaat.
pi_194768783
quote:
Je hebt een account nodig om dat artikel te kunnen lezen.

Mijn mening op dit moment over de rol van de EU: Ik denk dat het prima is dat ze het geweld en de verkiezingsfraude veroordelen en de aandacht op Belarus gevestigd houden, zodat het niet te ver op de achtergrond inzakt. Tegelijkertijd zie ik nog steeds dat op verschillende niveau's EU-politici denken dat ze een politiek succes kunnen boeken over de rug (en zelf nog in de veronderstelling verkeren dat ze behulpzaam zijn.) van het Belarussische volk. Merkel zal dat niet lukken, Macron zal dat niet lukken, Borell zal dat niet lukken en de lagere EU-klerken nog minder.

Ik geloof dat er gisteren (of eergisteren) een bericht is uitgegaan dat de nationale coordinatie raad de 53 miljoen euro van de EU zou mogen verdelen. Het presidium van de nationale coordinatie raad heeft dit uit de media moeten leren en was niet op de hoogte. In alle haast hebben ze vervolgens een verklaring uitgegeven dat ze hier niets mee van doen hebben.

Het zal misschien goed bedoeld zijn van de EU, maar het werkt averechts. Na een dag nagedacht te hebben over de uitspraken van Putin gisteren en het commentaar van Peskov daarop vandaag ben ik eigenlijk positiever gestemd dan na de uitspraken van Lavrov eerder deze week (uit mijn hoofd Zondag). Maar ik zie ook dat ze absoluut geen ruimte over willen laten voor politieke successen voor de EU en dat ondermijnt vervolgens de nationale coordinatieraad, die potentieel gebruikt zou kunnen worden voor politieke successen van de EU. Een ding is voor mij wel duidelijk: Putin heeft geen zin de zooi van Lukashenko op te ruimen.
pi_194769117
Even wat kort nieuws van vandaag als samenvatting in mijn eigen woorden:

Buitenlands beleid:
- Oekraine volgt dezelfde lijn als de EU;
- Lukashenko heeft Oekraine en de Baltische Saten gedreigd met economische sancties. Zijn gedachte is dat hij de landen economische schade kan aanbrengen door te voorkomen dat Belarus als transitland gebruikt wordt voor ladingen die van de Baltische naar de Zwarte zee (of omgekeerd) getransporteerd worden. Ik denk dat hij daarmee ook schade toebrengt aan de Belarussische economie en betwijfel of je het dreigement serieus moet nemen (sowieso zegt Lukashenko met de dag meer en meer dingen die je het beste kunt negeren);

Parlament:
- eerder schreef ik dat de procedure om parlementariers af te zetten vooral een juridisch hersenspinsel is. Ondanks dat zijn mensen begonnen in de verschillende kiesdistricten van Minsk en enkele daarbuiten om handtekeningen te verzamelen. Voor de eerste stap zijn slechts 150 handtekeningen nodig, dus die stap blijkt nu niet echt een probleem. De procedure is vervolgens niet eenvoudig en het gaat dan ook maanden kosten om parlamentariers af te zetten, als dat sowieso al lukt. Maar het zet wel een beetje druk op het parlament, dat veelal de dialoog met de kiezer kwijt is;

Gemeenteraad:
- het jongste gemeenteraadslid (23 jaar oud) in Minsk heeft haar functie neergelegd ivm de gebeurtenissen na de verkiezingen. Ze zei in een interview met het televisiekanaal Dozhd a-politiek te zijn en wegens griep tijdens de verkiezingen zou ze -naar eigen zeggen- niet gestemd hebben. Opzich was ze tevreden met het beleid zoals het was totdat het geweld na de verkiezingsuitslag plaatsvond;

Demonstraties:
- gaan gewoon door. Niet echt een groot verschil met gisteren;
- op een pro-Lukashenko demonstratie met sporters heeft zoon Viktor Lukashenko een rondje gefietst;

Media:
- daar wordt nu meer druk opgezet;
- ik denk dat ze niet proberen de media het werk totaal onmogelijk te maken, maar dat ze proberen hun werk te vertragen en zo een ongelijk speelveld te creeeren met o.a. RT.
pi_194770488
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 22:02 schreef nezalezhnost het volgende:
Tegelijkertijd zie ik nog steeds dat op verschillende niveau's EU-politici denken dat ze een politiek succes kunnen boeken over de rug (en zelf nog in de veronderstelling verkeren dat ze behulpzaam zijn.) van het Belarussische volk. Merkel zal dat niet lukken, Macron zal dat niet lukken, Borell zal dat niet lukken en de lagere EU-klerken nog minder.
Hoezo over de rug van het Wit-Russische volk?

Als het Merkel zou lukken om vrije verkiezingen in Wit-Rusland te krijgen (wat natuurlijk een probleem is), dan is dat voor haar een succes, maar ook voor de gemiddelde Wit-Rus. Dus het helemaal niet 'over de rug van'.
pi_194770508
quote:

[..]

Je hebt een account nodig om dat artikel te kunnen lezen
Ik heb geen account. Gewoon incognito gaan.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_194770607
quote:
Ik geloof dat er gisteren (of eergisteren) een bericht is uitgegaan dat de nationale coordinatie raad de 53 miljoen euro van de EU zou mogen verdelen. Het presidium van de nationale coordinatie raad heeft dit uit de media moeten leren en was niet op de hoogte. In alle haast hebben ze vervolgens een verklaring uitgegeven dat ze hier niets mee van doen hebben.
Waar heb je dit van? Ik kan het nergens terugvinden. 53 miljoen EU-geld naar de coördinatieraad, dat zou toch nieuwswaardig genoeg moeten zijn.
pi_194771524
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 23:40 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoezo over de rug van het Wit-Russische volk?
Omdat die de prijs betalen in het geval de Europese inmenging een negatief resultaat voortbrengt, terwijl Europa zelf eigenlijk weinig te verliezen heeft. Die zoeken dan wel weer een ander land om zich in te mengen.
quote:
Als het Merkel zou lukken om vrije verkiezingen in Wit-Rusland te krijgen (wat natuurlijk een probleem is), dan is dat voor haar een succes, maar ook voor de gemiddelde Wit-Rus. Dus het helemaal niet 'over de rug van'.
Het probleem van deze hele stelling is dat Merkel niet in de positie verkeerd om dat te kunnen. Niet zozeer omdat de politiek van de EU op dit moment faalt, maar omdat de politiek van de EU richting Belarus al 20 jaar lang faalt en er zodoende niet echt een actieve rol voor de EU is weggelegd ondanks dat de EU geografisch dichtbij ligt.
pi_194771559
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 23:41 schreef Slayage het volgende:

[..]

Ik heb geen account. Gewoon incognito gaan.
De derde browser die ik probeerde gaf resultaat. Eigenlijk zegt ze in dat artikel niet veel over Belarus. Ik las ergens -niet in dit artikel- dat Merkel ook wat gezegd zou hebben over het vrij kunnen werken van de media, in alle waarschijnlijkheid i.v.m. de aanhouding gisteren van Deutsche Welle correspondente Aleksandra Boguslovskaja. Als iemand nog een link naar de video heeft waar Merkel haar uitspraken doet, houdt ik mij aanbevolen.
pi_194771621
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 23:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waar heb je dit van?
Ik had het eerst vannochtend gehoord op radiostation "echo Moskou", waar Kolesnikova op afstand te gast was, en het daarna ergens in een artikel van de kommersant gelezen. Ik heb even bij interfax gezocht en het zou gaan om een uitspraak van Eurocommisaris Oliver Varhelyi (met streepjes naar rechts op de eerste e en de eerste a) voor Nabuurschap en Uitbereiding in de commisie Von der Leyen.
pi_194771722
https://newsroom.consilium.europa.eu/embed/220822

Ik heb het op beeld terug gevonden.

Het tweede bericht gaat over Belarus.
pi_194772460

Op de zomerpersconferentie van de Duitse bondskanselier ben ik nog een fragment over Belarus tegengekomen,

Het begint op 1 uur en 17 minuten met een man die met een zwaar Nederlands accent de vragen stelt.
pi_194773436
Nasha Niva en naviny.by krijg ik nu niet geopend. Volgens Deutsche Welle zouden ze allebei geblokkeerd zijn. :{
pi_194773495
Tut.by schrijft over aanhoudingen van vertegenwoordigers van de staf van Viktor Babariko. Vannacht zou Dimitrij Kornievich zijn aangehouden, gisteren avond Vitalij Krivko.
pi_194773840
De nationale coordinatie raad gaat niet enkel de strijd aan met parlamentariers. Op het YouTube kanaal van de raad is zojuist een video verschenen waar Pavel Latushko een oproep doet om ook volkvertegenwoordigers op provinciaal en lokaal niveau achterna te gaan. Het nieuwe slogan:

Een volksvertegenwoordiger die zwijgt - Dat is niet onze volksvertegenwoordiger.
pi_194774072
De druk op internationale media lijkt te worden opgevoerd.

Tut.by schrijft nu over de deportatie van journalisten die voor het Duitse ARD geaccrediteerd waren door het Ministerie van Buitenlandse Zaken van de Republiek Belarus en het intrekken van hun accreditatie.

Het gaat om de volgende journalisten:
- Belarussisch staatsburger Ilja Kuznetsov;
- Russisch staatsburger Sergej Sergeev;
- Russisch staatsburger Mikhail Fomin;

Voor alle drie de journalisten werd een proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding van artikel 23.34 van het Wetboek van Bestuursrechtelijke Overtredingen dat luidt: actieve deelname aan massale acties.

De twee journalisten met het Russische staatsburgerschap worden gedeporteerd met een inreisverbod voor de duur van 5 jaar,

:{
pi_194774210
Interfax-ZAPAD schrijft contact te hebben gehad met de Russische ambassade in Minsk. Er zouden niet twee, maar vier journalisten met Russisch staatsburgerschap hun acreditatie hebben kwijtgeraakt en gedeporteerd te worden. Behalve de journalisten die voor de ARD werken, zou het ook gaan om journalisten die voor Associated Press werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')