abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194876031
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 00:28 schreef TheVulture het volgende:
Ik krijg er ook het gevoel bij dat we richting een annexatie van Wit-Rusland door Rusland gaan...
Precies het gevoel dat Lavrov wil bereiken. Het is nu nog te vroeg om van een bepaalde variant uit te gaan of die uit te sluiten.
pi_194877314
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 00:39 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Precies het gevoel dat Lavrov wil bereiken. Het is nu nog te vroeg om van een bepaalde variant uit te gaan of die uit te sluiten.
Nou ja, het is natuurlijk wel waar Poetin al zeker tien jaar aan werkt en dan is dit een gouden kans. Het is dat Rusland ook vrijwel failliet is en het daardoor even de vraag is of ze de lasten kunnen en willen dragen.
pi_194877820
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 06:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Nou ja, het is natuurlijk wel waar Poetin al zeker tien jaar aan werkt en dan is dit een gouden kans.
Het is maar de vraag of dit uiteindelijk het meest effectieve instrument voor Putin is om zijn doelstellingen te bereiken. Daarnaast is het minder actueel, omdat Putin reeds onpopulaire constitutionele hervormingen heeft doorgevoerd.
quote:
Het is dat Rusland ook vrijwel failliet is en het daardoor even de vraag is of ze de lasten kunnen en willen dragen.
Dit is inderdaad het grote vraagstuk. Het is opzich niet vreemd dat ze voor het grote publiek het angstscenario voor het Westen schetsen of ze het ook echt uitvoeren is koffiedik kijken. Ik vind het ook niet vreemd dat mensen met dit scenario komen aanzetten, mijn kritiek is meer dat mensen al definitief van dit scenario uitgaan, terwijl daar nog onvoldoende grond voor is.

Ik ben op dit moment gematigd negatief over de hele situatie en dat komt eigenlijk in eerste instantie door het gebrek van een duidelijke leider onder de oppositie, wat er in mijn optiek te veel voor zorgt dat er in plaats van strategische doelen, willekeurige doelen worden nagestreefd. Ik denk dat het alweer maandag was dat de nieuwe partij "Vmeste" werd aangekondigd, sinsdien is het eigenlijk stil rondom die partij. Kolesnikova en Znak lijken voor het publiek nu even niet heel actief en het is onduidelijk of ze meer prioriteit bij de nieuwe partij of bij het presidium van de nationale coordinatie raad hebben liggen. Over de andere leden van het presidium gesproken: Aleksievich heeft eigenlijk alleen een symbolische functie. Dylevskij,Kovalkova en Vlasova zijn niet op vrije voeten. Latushko is een paar dagen in Polen, maar na het precedent met Kondrusiewicz is het maar de vraag of hij terug Belarus in komt. Sowieso leek hij al ontstemd omdat Kolesnikova en Znak het vormen van de nieuwe partij achter zijn rug om hebben gedaan.
pi_194877852
https://www.welt.de/polit(...)oren-davonkommt.html

Welt heeft nu een artikel, waarin ze stellen dat onder druk van Duitsland, Frankrijk en Italie, Lukashenko zelf waarschijnlijk niet op de sanctielijst komt.
  Moderator vrijdag 4 september 2020 @ 09:43:42 #255
8781 crew  Frutsel
pi_194878754
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 00:38 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Als in sancties, tegen:
- Belarus?
- Rusland?
- concrete Belarussische staatsburgers?
- concrete Russische staatsburgers?
Sancties halen nou ook weinig uit. En de 'voormalige sovet-staten' hebben nu natuurlijk ook maar een beperkte mate van vrijheid en autonomie want als je enigszins een pro-westerse regering krijgt dan weten we hoe het afloopt en begint de Russische jeuk grote vormen aan te nemen.
pi_194880969
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 00:10 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Er zijn, helaas, genoeg dingen waar je op een niet positieve manier voor het regime over kunt schrijven. 50 journalisten die nu over een ding schrijven -als ze daar al aan toekomen- hadden ook over 50 verschillende dingen kunnen schrijven.
Er gebeuren wel meer erge dingen op de wereld. Aandacht zwakt ook snel af.

Maar als je als regime journalisten arresteert, zullen journalisten er nieuws over blijven maken. Een domme strategie dus.

twitter
  Moderator vrijdag 4 september 2020 @ 12:24:52 #257
375570 crew  Cyan9
pi_194881408
twitter
Ongeļnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_194883876
quote:
85s.gif Op vrijdag 4 september 2020 12:24 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
Niet heel lang na het verschijnen van deze tweet is er een correspondent van euroradio bij de universiteit langs gegaan met een livestream. De universiteit belemmerde journalisten niet in hun verslaggeving. De rector van de universiteit probeerde de studenten, ouders en journalisten te woord te staan. Zelf denk ik dat ze een compromis zoekt tussen de kant van de politie en de kant van de studenten. Er is morgen weer een actie bij de universiteit geplanned. Een meisje dat aan het eind van de stream werd geinterviewd zei, dat ofwel na vandaag morgen de bereidheid inzakt uit angst, ofwel dat uit solidariteit er veel meer mensen gaan aansluiten. In dat laatste geval vraag ik me af hoe lang het gaat duren voordat de rector wordt ontslagen.
pi_194883951
Ik heb net een interview bekeken met Igor Leschenja, tot voor kort de ambassadeur van Belarus in Slowakije. De Slowaken hadden hem politiek asiel aangeboden nadat hij zich uitgesproken had tegen het geweld en gedwongen was ontslag te nemen. Dat heeft hij echter afgeslagen en hij is gewoon teruggekeerd naar Belarus!
pi_194884226
quote:
Linkevičius: we still see dead-end in Belarus

BNS Friday, September 4, 2020

A dead-end is still seen in Belarus and the regime is trying to win time and slow democratic processes, Lithuanian Foreign Minister Linas Linkevicius says.

"Today, we still see a dead-end, a wait-and-see situation. I believe the government hopes to win time and suppress those processes," Linkevicius told journalists on Friday after meeting with Pavel Latushko, a presidium member of the Belarusian opposition's Coordination Council, and Andret Sanikov, an opposition representative.

The Lithuanian minister said the goal of these meetings was to discuss possible actions of the international community regarding the situation in Belarus.

"The goal is simple – to see what the international community can do, what the European Union can do, what we can do at the national level," the foreign minister said.

He also added that an independent international investigation is needed into the regime's violence against peaceful protesters and opposition members.

"We have to do everything possible to have an independent international investigation for those responsible be held accountable. We also need sanctions, but not symbolic ones, they need to be meaningful," Linkevicius said.

International sanctions for the Belarusian regime would be the most effective measure, the minister said.

"A European list would be the best option but it is happening very slowly, just as I estimated. We need to have national sanctions or, even better, regional sanctions," the head of Lithuania's diplomacy said.

In his words, Lithuania is due to "soon" update its national sanction list.

"Everything is moving and I believe we will have some results soon. We are holding talks with the Latvians and Estonians, and we are talking to Poland. That work is ongoing," Linkevicius said.

He also underlined that that regime's actions against members of the Coordination Council were causing concern.

Belarus has been rocked by protests ever since the presidential vote on August 9 when incumbent President Alexander Lukashenko, in power since 1994, was declared its winner.

The opposition and Western countries say the vote was rigged
https://en.delfi.lt/polit(...)elarus.d?id=85157403

Ik snap niet dat hij ook Sanikov heeft uitgenodigd, het lijkt niet echt alsof die een aanzienlijk deel van het volk vertegenwoordigd.
pi_194887674
Vervelend die staatspropaganda tussen de gewone berichten door, heeft Fok! geen negeerfunctie?
  Moderator zaterdag 5 september 2020 @ 11:58:26 #262
375570 crew  Cyan9
pi_194898293
twitter
  Moderator zaterdag 5 september 2020 @ 12:46:05 #263
375570 crew  Cyan9
pi_194898797
Niet ok dit.
twitter
pi_194901161
VERS NIEUWS

Olga Kovalkova is in Polen, dat heeft de pers secretaris van de nationale coordinatie raad aan tut.by bevestigd. Het lid van het predium van de raad werd op 24 augustus tot 10 dagen veroordeeld en daarna op 3 september kreeg ze 15 dagen voor een andere bestuursrechtelijke overtreding.

Verder is er nog niets bekend, maar persoonlijk vermoed ik dat ze Kovalkova hebben "overtuigd" naar Polen te vertrekken, net zoals ze dat eerder bij Tichanovskaja hebben gedaan. Als dit de nieuwe strategie is, dan denk ik dat Latushko ook niet meer het land binnen komt.
pi_194901405
Even wat kort nieuws:

- Vandaag heeft het pro-Lukashenko kanaal "Pul Pervogo" het fragment over navalny dat tussen Berlijn en Warschau zou zijn onderschept gepubliceerd. Het bericht tussen ene Mike en een zekere Nick is enkel in de Russische vertaling te horen. Het feit dat degenen die dit verzinzel hebben gefrabriceerd niet de moeite hebben genomen om Duitse en Poolse te gebruiken zegt veel over de inhoud van het verder totaal ongeloofwaardige bericht, dat enkele van waarde lijkt voor pro-Lukashenko aanhangers die echt totaal niet zelfstandig kunnen nadenken. Waarschijnlijk schamen ze zich in Moskou, dat eerder een kopie van het fragment werd aangeboden, dood. Artiom Schreibman schrijft in een opiniestuk op tut.by, dat de steeds bizardere gedragingen en uitspraken van Lukashenko, waar dit er een van is, er aan bijdragen dat de koppen van besluitmakers in Moskou steeds meer richting het afzetten van Lukashenko gaan buigen;

- Het leger heeft gemeld zich met de veiligheid van de linguistische universiteit te gaan bemoeien. Een duidelijk teken dat de politie niet weet wat ze met de situatie, na het incident van gisteren, aan moeten. De waarschuwing van het leger kan weleens veel studenten afschrikken. De linguistische universiteit zou eigenlijk een prima plek zijn om de studentenprotesten te consolideren, gezien de protesten op de grotere universiteiten nog geen kritische massa hebben bereikt.
pi_194901701
Vandaag is weer een redelijke productieve protestdag (zolang je het niet met de zondagen vergelijkt). Wat betreft de studentenprotesten, denk ik dat de ogen vooral gericht zijn op de grote universiteiten BSU en BNTU. De studenten van de BNTU roken al snel onraad en hebben zich aangesloten bij de studenten van de linguistische universiteit (MSLU), die blijkbaar nog niet echt onder indruk waren van dreigementen van het leger. De studenten van de BSU besloten om dichter bij de eigen universiteit te blijven, waar eveneens busjes zonder kentekenplaten verschenen om mensen af te voeren. Uiteindelijk gingen de studenten van de MSLU + aanhang naar de Kamorovskij markt, dit verliep eveneens niet zonder aanhoudingen.
pi_194902603
Tut.by heeft zojuist een artikel gepubliceerd na aanleiding van de persconferentie van Olga Kovalkova in Warschau:

Ze zei onder meer:

"Ik was niet van plan en ik trefte geen voorbereidingen om Belarus te verlaten. Ik zal snel terugkeren".

Toen ze zich in de Okrestina politiecel bevond, kwamen er vertegenwoordigers van de machthebbers die zeiden dat als ze niet zou uitreizen, dat ze dan nog lang vast zou zitten. Over haar uitreis, zei ze het volgende:

"Ze arriveerden bij de isoleercel, plaatsen mij in hun wagen, deden mij een capuchon op, gaven mij een masker, legten mij op de achterbank en toen reden ze weg. Ik wist niet waar we heen gingen, we arriveerden bij de grensovergang "Bruzgi". Ik ging de grens over, ze vervoerden mijn spullen, ze wilden mij een stuk verder brengen. Maar toen reed er een bus in de richting van Warschau en de Poolse grenswachters vroegen aan de Poolse buschauffeur om mij verder te brengen. De buschauffer herkende mij, hij volgt het nieuws, en zei dat hij blij was dat ik op vrije voeten ben. Ik had geen telefoon bij me, ik had alleen het visitekaartje van de Poolse ambassadeur Artur Michalski. Ik heb hem gebeld en hij heeft er voor gezorgd dat ik in Warschau kon arriveren."
pi_194904602
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 september 2020 11:58 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
Vandaag wederom duizenden demonstranten. En ook weer vele arrestaties.

Maar ik zie vooral een impasse. Demonstranten blijven demonstreren en de politie blijft mensen arresteren. Het enige verschil met een paar weken terug is dat Loekasjenko nu vooral het Russische verhaal brengt en hoopt op de steun van Poetin.

twitter
pi_194905256
Ik kijk nu live de livestream van Svetlana Tichanovskaja (in Vilnius). Viktoria Tsepkalo (in Warschau) en Marija Kolesnikova (in Minsk) zijn te gast. Ik denk dat dit zeer belangrijk is, gezien er een beeld is ontstaan dat de oppositie uiteen gevallen was.
pi_194905279
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 19:06 schreef luxerobots het volgende:
Maar ik zie vooral een impasse. Demonstranten blijven demonstreren en de politie blijft mensen arresteren.
De celruimte is beperkt. Zolang de mensen door blijven gaan passen ze niet allemaal in de cel.
quote:
Het enige verschil met een paar weken terug is dat Loekasjenko nu vooral het Russische verhaal brengt en hoopt op de steun van Poetin.
Bijna gelijk na de verkiezingen heeft Lukashenko al de 180 graden draai gemaakt. Daarvoor probeerde hij het westen nog het verhaal te verkopen dat hij juist westers georienteerd was.
pi_194907079
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 19:56 schreef nezalezhnost het volgende:

Bijna gelijk na de verkiezingen heeft Lukashenko al de 180 graden draai gemaakt. Daarvoor probeerde hij het westen nog het verhaal te verkopen dat hij juist westers georienteerd was.
Nou, die bezoeken aan Moskou en dat neppe filmpje met bewijs van de Duitse vergiftiging van Navalny waren er ook niet meteen.
pi_194907568
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 21:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nou, die bezoeken aan Moskou
of bezoeken van Moskou aan Minsk?
quote:
en dat neppe filmpje met bewijs van de Duitse vergiftiging van Navalny waren er ook niet meteen.
Dat komt omdat tot vorig weekend Putin vrij terughoudend is geweest. Als het aan Lukashenko lag, dan was hij al de dag na de verkiezingen naar Moskou gevlogen om geld te lenen om zijn manschappen te kunnen betalen.
pi_194921567
Vandaag wederom massaal protest.

twitter
pi_194921649
Er zijn ook weer vele arrestaties te zien:

twitter

Het is ook mooi om te zien als een arrestatie mislukt:
twitter

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 06-09-2020 17:54:01 ]
pi_194922895
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo