abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194865282
twitter

Het ziet er niet naar uit dat Volha Kavalkova en Siarhei Dyleuski na 10 dagen (de aanvankelijke straf) vrijgelaten worden.
pi_194865436
Als Volha Kavalkova en Siarhei Dyleuski vandaag niet vrijgelaten worden, heeft nezalezhnost wel zijn bericht.

quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 23:34 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Tot dusver heb ik nog geen berichten gezien dat 10 dagen veroordeling, meer als 10 dagen oplsuiting hebben opgeleverd.
pi_194865522
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 14:51 schreef luxerobots het volgende:
Als Volha Kavalkova en Siarhei Dyleuski vandaag niet vrijgelaten worden, heeft nezalezhnost wel zijn bericht.
[..]

Ze worden opnieuw berecht voor een ander feit.
pi_194865783
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 14:56 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ze worden opnieuw berecht voor een ander feit.
Dus je krijgt 10 dagen cel. Maar net op de dag dat je vrijgelaten moet worden, komen ze met een nieuwe aanklacht en blijf je in de cel.

Hoezo konden ze dat niet eerder mededelen? En hoezo wordt je niet op vrije voeten gesteld om je proces af te wachten?

Sowieso krijgen ze daar celstraffen voor dingen die hier gewoon toegestaan zijn (zoals demonstreren).
pi_194865905
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dus je krijgt 10 dagen cel. Maar net op de dag dat je vrijgelaten moet worden, komen ze met een nieuwe aanklacht en blijf je in de cel.

Hoezo konden ze dat niet eerder mededelen?
Dat is natuurlijk politiek gemotiveerd.
quote:
En hoezo wordt je niet op vrije voeten gesteld om je proces af te wachten?
Bij Dylevskij en Kovalkova gaat het niet om strafbare feiten, maar om bestuurlijke overtredingen. Dergelijke processen nemen niet meer dan een paar minuten in beslag, daarvoor hoeven rechters niet uren lang de zaak te bestuderen. Voor dit soort dingen is het gebruikelijk dezelfde of de volgende dag voorgeleid te worden.
quote:
Sowieso krijgen ze daar celstraffen voor dingen die hier gewoon toegestaan zijn (zoals demonstreren).
Ja, maar dat was niet de discussie.
pi_194865972
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:18 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk politiek gemotiveerd.
Mooi zijn we dat met elkaar eens. Het is dat ze zo weinig bananen hebben in Wit-Rusland, want het zijn praktijken van een bananenrepubliek.

quote:
Bij Dylevskij en Kovalkova gaat het niet om strafbare feiten, maar om bestuurlijke overtredingen. Dergelijke processen nemen niet meer dan een paar minuten in beslag, daarvoor hoeven rechters niet uren lang de zaak te bestuderen. Voor dit soort dingen is het gebruikelijk dezelfde of de volgende dag voorgeleid te worden.
We zullen zien wanneer ze op vrije voeten zijn.
pi_194865992
Is die Lukashenko nog steeds niet weg?
pi_194866092
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:22 schreef polderturk het volgende:
Is die Lukashenko nog steeds niet weg?
Dat duurt nog wel even: het volk gaat geen geweld gebruiken, hij praat zelf liever met Putin dan met het volk, Putin heeft er geen haast bij, al is het voor Putin nu ook wel duidelijk dat het eind van Lukashenko's carriere nadert, het Westen kan alleen toekijken of zich kansloos proberen in te mengen, wat door de Russen als geopolitieke inmenging gezien gaat worden en het volk niet gaat helpen. En Tichanovskaja wil ook geen president zijn...
  Moderator donderdag 3 september 2020 @ 17:34:37 #234
375570 crew  Cyan9
pi_194868615
twitter
Ongenteresseerd maar toch aanwezig.
pi_194868845
quote:
11s.gif Op donderdag 3 september 2020 17:34 schreef Cyan9 het volgende:
[ twitter ]
Ik zag net een bericht op naviny: Karaev en zijn ondergeschikten waren niet bereid om te praten. De journalisten hebben daarna nog met plakaten voor het gebouw gestaan, maar werden verzocht om aan de overkant van de straat te gaan staan.

Overigens: journalisten zijn nu veel tijd kwijt aan actie te voeren voor hun collega's i.p.v. voor berichtgeving te zorgen. Het lijkt dat de autoriteiten zo hun doel bereiken. :{
pi_194873832
Kwestie van dagen of weken voor de annexatie van belarus zal worden ingezet. Oekrane krijgt de schuld, mooie casus belli en de shit is on. En we stonden erbij en keken ernaar.
pi_194874529
Plus een mogelijk conflict tussen Griekenland en Turkije.. voer voor een grootschalig conflict in oost Europa.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194874566
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2020 22:03 schreef Frutsel het volgende:
Kwestie van dagen of weken voor de annexatie van belarus zal worden ingezet.
Dat is een van de meest pessimistische varianten. Het is nu nog te voorbarig om van die variant uit te gaan of hem uit te sluiten. Een deel van de uitspraken van Lavrov en Lukashenko is gewoon propaganda, gericht op het Westerse publiek om een dergelijk beeld te vormen met als doel de inmenging zo veel mogelijk te beperken. Dit lijkt economisch gezien niet de meest optimale variant voor Rusland en bovendien negatief voor de internationale betrekkingen. Maar eerlijk is eerlijk, het is niet uit te sluiten.
quote:
Oekrane krijgt de schuld, mooie casus belli en de shit is on.
De Amerikanen hebben in dat geval Oekraine minimaal geholpen! Sowieso hebben zowel Lavrov en Lukashenko er een handje van om gelijk meerdere landen bij een ongefundeerde beschuldiging te noemen, alsof dat meer gewicht geeft.

Daarnaast probeert Lukashenko zich in zaken van Russische aangelegenheden in te mengen: zo vertelde hij vandaag tegen de Russische premier dat hij (De Belarussische inlichtingendiensten) een gesprek tussen Berlijn en Warschau had onderschept, waaruit zou blijken dat Navalny niet vergiftigd zou zijn.
quote:
En we stonden erbij en keken ernaar.
We hebben niet veel keuze.
pi_194874581
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 22:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Plus een mogelijk conflict tussen Griekenland en Turkije.. voer voor een grootschalig conflict in oost Europa.
Griekenland en Turkije liggen in Oost-Europa? :?
pi_194874599
Zuidoost dan
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194874923
Poetin is de enige die Loekasjenko z'n reet kan redden. En Poetin wil al langer dat Wit-Rusland verder gentegreerd wordt in Rusland.

Hier een interessant artikel: https://www.raamoprusland(...)and-lijkt-aanstaande

twitter
pi_194875127
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 17:48 schreef nezalezhnost het volgende:
Overigens: journalisten zijn nu veel tijd kwijt aan actie te voeren voor hun collega's i.p.v. voor berichtgeving te zorgen. Het lijkt dat de autoriteiten zo hun doel bereiken.
Ik denk dat het tegenovergesteld werkt.

Gearresteerde journalisten zorgen er juist voor dat journalisten erover blijven schrijven. En dan niet op een positieve manier voor het regime.

En ook Wit-Russen laten zien de journalisten te steunen.
twitter
pi_194875546
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 22:37 schreef nezalezhnost het volgende:

We hebben niet veel keuze.
Hebben we wel maar dat is geen leuke
pi_194875599
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 22:56 schreef luxerobots het volgende:
Poetin is de enige die Loekasjenko z'n reet kan redden. En Poetin wil al langer dat Wit-Rusland verder gentegreerd wordt in Rusland.

Hier een interessant artikel: https://www.raamoprusland(...)and-lijkt-aanstaande

[ twitter ]
Dit is in feite gewoon annexatie. Alsof Lukashenko een andere keuze zou hebben. Of anders bezien, moedig als hij dat weerstaat, waarmee hij wel als een held het toneel kan verlaten?
pi_194875820
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2020 23:33 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Hebben we wel maar dat is geen leuke
Doel je nu op militair ingrijpen?
pi_194875830
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 23:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik denk dat het tegenovergesteld werkt.

Gearresteerde journalisten zorgen er juist voor dat journalisten erover blijven schrijven. En dan niet op een positieve manier voor het regime.
Er zijn, helaas, genoeg dingen waar je op een niet positieve manier voor het regime over kunt schrijven. 50 journalisten die nu over een ding schrijven -als ze daar al aan toekomen- hadden ook over 50 verschillende dingen kunnen schrijven.
  Moderator vrijdag 4 september 2020 @ 00:15:18 #247
8781 crew  Frutsel
pi_194875871
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 00:08 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Doel je nu op militair ingrijpen?
Ik sluit niets uit maar eerst maar eens alles boycotten.
pi_194875955
Ik krijg er ook het gevoel bij dat we richting een annexatie van Wit-Rusland door Rusland gaan... en ik ben heel beniewd hoe de internationale gemeenschap hierop gaat reageren. Ik ben bang dat ze het gewoon laten gebeuren....

Misschien moet je de Russen in een soort economisch isolement plaatsen op alle fronten (inreisverboden voor alle Russen etc, geen handel meer met Rusland). Geen idee of dat kan, maar dan ben ik heel benieuwd naar de tegenzet van Vlad...
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_194876006
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 22:56 schreef luxerobots het volgende:
Poetin is de enige die Loekasjenko z'n reet kan redden.
Op de lange termijn is er niemand die Lukashenko zijn reet nog kan redden, maar Putin is inderdaad de kandidaat om op de korte termijn bij aan te kloppen.
quote:
En Poetin wil al langer dat Wit-Rusland verder gentegreerd wordt in Rusland.

Hier een interessant artikel: https://www.raamoprusland(...)nd-lijkt-aanstaande]
Ik heb het artikel gelezen. Naast dit artikel heb ik deze week waarschijnlijk al meer al 100 artikelen gelezen, dus onderhand ken ik alle varianten wel plus de contra-argumenten.

Ik vind het zelf te voorbarig om in dit stadium al een verder verloop te voorspellen. Het enige waar ik vrij zeker van ben:

- Rusland is nu aan zet;
- militair ingrijpen lijkt erg onwaarschijnlijk (maar er zijn natuurlijk eenvoudig argumenten te vinden als je een dergelijke positie wilt onderbouwen).

Verder is bijna alles wat je gaat lezen totdat Lukashenko een bezoek aan Moskou heeft gebracht speculatie.

Ik denk dat als je dit artikel kritisch wilt bekijken, dat je eerst de belangen van Lukashenko en Putin op een rijtje moet zetten.

De belangen van Lukashenko:
- snel aan de onderhandelingstafel komen. Willekeurige uitspraken zijn hiervoor geoorloofd, zonder dat je er van uit kunt gaan dat je er ook daadwerkelijk veel waarde aan kunt ontlenen. Zolang de situatie min of meer stabiel blijft, heeft Putin veel minder haast;
- zoveel mogelijk macht behouden. Lukashenko zal ook in deze moeilijke voor hem tijden als hij eenmaal aan de onderhandelingstafel zit geen makkelijke onderhandelingspartner zijn en hoge eisen blijven stellen aan de zijde, in een situatie waarin hij voor de buitenwereld kansloos lijkt;
- geld. Het eeuwige probleem van Lukashenko.

De belangen van Putin:
- de geopolitieke balans behouden;
- toewerken naar een situatie, waarin het politieke systeem van Belarus niet langer rondom een persoon (Lukashenko) is geconcentreerd.

Verder wil Putin natuurlijk graag gebruik maken van de situatie die zich heeft voorgedaan. In welke mate en tegen welke prijs is nu nog bron van speculatie.

Wat betreft de uitspraak van Lukashenko betreffende een gezamelijke staat van Brest tot Vladivostok denk ik dat je dat vooral moet zien als een poging om snel aan de onderhandelingstafel te komen, niet meer niet minder.

Wat betreft de Russische premier: die heeft welliswaar over de uniestaat gsproken in zijn bezoek aan Lukashenko, maar nog niet in concrete bewoording.

Wat betreft de uitspraken van Lavrov: propaganda gericht op een Westers publiek om inmenging te voorkomen.

En dan nu de grootste kritiekpunten op de variant die in het artikel wordt voorgedragen:
- de legitimiteit van Lukashenko is aangetast. Zelf Putin heeft moeten toegeven dat de verkiezingen niet ideaal zijn verlopen. Tichanovskaja is in het westen misschien niet als President erkent, maar Lukashenko is dat ook niet. Vergaande afspraken over integratie zouden door de twijfelachtige legitmiteit van Lukashenko zelf ook een twijfelachtig karakter gaan dragen. Hoewel, als deze binnen de huidige presidentstermijn nog plaats vinden, er meer grond is om ze juridisch gezien van legitimiteit te voorzien, i.p.v. dat ze pas na 5 november plaats vinden, al zal dat voor de publieke opinie geen verschil maken;
- het volk. Putin kan welliswaar als hij daar op staat een onpopulaire variant afdwingen, maar het is maar de vraag of dat economisch ook het gunstigste is. Als er een variant kan worden gevonden, die het volk meer voldoening geeft, die de geopoltieke balans bewaart en minder geld gaat kosten, dan zou je kunnen pleiten dat een dergelijke variant te preferen valt;
- Lukashenko wil geen gouvernator van een Russisch oblast worden. Als hij dat wel zou willen, dan zou hij al eerder op deze variant zijn ingegaan. Deze variant zal misschien ongetwijfeld op de onderhandelingstafel komen, maar het is geen vanzelfsprekendheid dat Lukashenko zonder slag of stoot akkoord zal gaan.
pi_194876019
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 00:15 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ik sluit niets uit maar eerst maar eens alles boycotten.
Als in sancties, tegen:
- Belarus?
- Rusland?
- concrete Belarussische staatsburgers?
- concrete Russische staatsburgers?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')