Ook walgelijke criminelen zijn mensen, en ook in een gevangenis waar je níet op z'n Thais met honderd man in een kooi gedrukt staat ga je echt heel veel aspecten van normaal dagelijks leven missen. Ook een crimineel. Gelukkig maar.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ga je 'm nu echt als menselijk typeren hier?
Het is best lastig om aan de top van zo'n organisatie te komen als je niet menselijk bent.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jij doet alsof het leven bestaat uit gamen en netflixen, ik niet.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als je willens en wetens mensen om laat brengen, verlies je alle priviliges op dat gebied. Wat mij betreft zelfs het recht om te leven.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:00 schreef Document1 het volgende:
[..]
Jij doet alsof het leven bestaat uit gamen en netflixen, ik niet.
Tja, dan kom je er naar mijn mening makkelijk vanaf.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als je willens en wetens mensen om laat brengen, verlies je alle priviliges op dat gebied. Wat mij betreft zelfs het recht om te leven.
Gemiste kans om Khalid Kasem weer even terug te halen..quote:
Beter levenslang dan 30 jaar op het moment.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:11 schreef maan_man het volgende:
Dit is toch een zaak waarbij je weet dat het voor tenminste een aantal gedaagden de opmaak is naar een hoger beroep. Het OM neemt geen genoegen met alles minder dan levenslang en de gedaagden nemen geen genoegen met levenslang.
Ik kijk uit naar de komende 6 jaar.
Nu wil ik niet opkomen voor Taghi, maar zorg in een verzorgings/verpleeghuis is per dag echt wel meer dan 150 euro per dag tegenwoordig.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Geweldig hoor, allemaal in de polonaise.
Want hij gaat nog 35 jaar leven in een EBI á 600 euri per dag (totaal ca. 7,5 miljoen)
Ter vergelijking: voor je oude kwetsbare opa/oma/vader/moeder die na een levenlang braaf ploeteren en belasting betalen nog een paar jaar in een verzorginghuis woont hebben we 150 euro per dag over.
Klopt de EBI cijfers die ik heb kunnen vinden zijn 12 jaar oud en die van het verpleeghuis 7 jaar oud.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nu wil ik niet opkomen voor Taghi, maar zorg in een verzorgings/verpleeghuis is per dag echt wel meer dan 150 euro per dag tegenwoordig.
Mensen blijven zo lang mogelijk thuis wonen en zijn al erg beperkt en ziek als ze opgenomen worden.
Ik ga er van uit dat je cijfers van langer geleden hebt bekeken.
Correct.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:33 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Beter levenslang dan 30 jaar op het moment.
Bizar. Dacht dat levenslang ook gewoon echt levenslang is.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Correct.
Bij levenslang komt er tegenwoordig na 25 jaar een toetsingsmoment waarbij er gekeken wordt naar de mogelijkheid om vrij te komen.
Waar bij tijdelijke straffen je 2 jaar voor het eind een vervroegde invrijheidstelling aan kunt vragen.
Dus in theorie kun je bij een levenslange gevangenisstraf eerder vrij komen dan bij een straf van 30 jaar.
Na 25 jaar komt een herbeoordeling, wat minstens nog eens twee jaar duurt. En de kans dat iemand als Taghi daar eventjes doorheen komt is echt niet zo groot. De kans dat Taghi daadwerkelijk tot aan zijn dood in de cel zit is beduidend groter.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bizar. Dacht dat levenslang ook gewoon echt levenslang is.
Dus Taghi loopt nog kans over 25 jaar vrij te komen… hoe oud is ie dan?
Nederland kent geen "levenslang" meer zonder dat er 1 of meerdere manieren zijn om alsnog vervroegd vrij te komen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nederland was één van de weinige landen waar dat ook zo was, maar dat mag niet meer van het Europees hof.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ah misschien een vriendje van eenzame Jos?quote:
Waarom niet?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:55 schreef Caland het volgende:
[..]
Nederland was één van de weinige landen waar dat ook zo was, maar dat mag niet meer van het Europees hof.
In verschillende uitspraken heeft het EHRM beslist dat levenslange opsluiting zonder enig reëel perspectief op vrijlating een vorm van onmenselijke bestraffing is. Dit is een schending van artikel 3 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mensquote:
Dat was tot een aantal jaren geleden nog wel zo in Nederland, dat levenslang echt levenslang was, tenzij je gratie kreeg.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |