abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:31:15 #151
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195529471
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:39 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Veel nieuwbouw midden woningen zijn heel smal 4.5 a 5 m, en hebben een piepklein tuintje van hooguit 10 meter, dan blijft er zo goed als niks over.
Als ze zulke huizen anderhalf meter breder maken zoals de 70s rijwoningen op 200m2 kavels is dat veel makkelijker om binnen je woonkamer een slaapkamer te maken van 10m2
Het mag niks kosten en moet nog op een ruime kavel staan ook.... welja.
Met 200m² grond zit je bij een m² prijs van ¤ 500 per m² al aan een ton voor de grond; en dan moet het huis nog gebouwd worden, wat niet alleen voldoet aan jouw jaren 70 eisen, het moet ook voldoen aan de huidige eisen, niet alleen qua duurzaamheid en isolatie maar ook qua een tweede toilet boven bijvoorbeeld.
Qua bouwkosten zit je dan ook zo aan de 2 ton, en als je er dan al een badkamer en keuken in hebt zijn die behoorlijk basic.
Dus al 3 ton voor het huis... moeten er nog vloeren in, de tuin moet nog gedaan worden, en waarschijnlijk zal er ook nog wel een keuken in moeten.

Ik weet niet hoe jij de het totaalplaatje prijstechnisch dan ziet, maar ik denk wel dat je boven de 333K uitkomt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195529783
Dus conclusie voor starters zonder zak geld: pech, laat vrienden,familie en werk maar achter en ga maar in een gehucht in Drenthe wonen...
  Moderator vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:08:42 #153
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_195530045
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 16:53 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Dus conclusie voor starters zonder zak geld: pech, laat vrienden,familie en werk maar achter en ga maar in een gehucht in Drenthe wonen...
Dat zal eerder gebeuren dan dat de situatie verandert. Maar die mensen kunnen inderdaad ook nog 10 jaar klagen klagen klagen, en vervolgens nog steeds in exact dezelfde situatie zitten. Het is maar waar je blijer van wordt.

Hoe dan ook, de realiteit gaat zich niet aanpassen aan de klagers.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_195530201
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 17:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat zal eerder gebeuren dan dat de situatie verandert. Maar die mensen kunnen inderdaad ook nog 10 jaar klagen klagen klagen, en vervolgens nog steeds in exact dezelfde situatie zitten. Het is maar waar je blijer van wordt.

Hoe dan ook, de realiteit gaat zich niet aanpassen aan de klagers.
Ik vind dat de regering dit moet faciliteren. Waarom moeten hele wijken vol sociale huur plat om daar 400k+ woningen te bouwen?
Bouw dan betaalbare huizen van 2-300k.
Geef mensen een kans iets op te bouwen en normaal te wonen.

Ik probeer al een jaar te kopen. Elk huis komen tientallen mensen op af. Keren dat je biedt word je finaal overboden. Spaar je volop dan helpt het nog niks omdat de prijs harder stijgt.
  Moderator vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:20:33 #155
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_195530241
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 17:18 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik vind dat de regering dit moet faciliteren. Waarom moeten hele wijken vol sociale huur plat om daar 400k+ woningen te bouwen?
Geef mensen een kans iets op te bouwen.
Mja, maar die mensen hebben dan wél de kosten koper op de spaarrekening staan? Want leuk dat de huizenprijzen lager zouden moeten, maar als je niet eens een paar 1000 euro op je rekening hebt staan in de k.k. af te tikken, dan lijkt dat me een groter probleem dan de prijs van het huis.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_195530380
quote:
Of andere manier van financieren vinden. Ik denk dat het ook die kant op gaat. Spaarrekening levert niks op. Vele starters zijn ook nog te conservatief. Doe eens aan omdenken.
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:44:16 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195530704
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 17:18 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Geef mensen een kans iets op te bouwen en normaal te wonen.

Ik probeer al een jaar te kopen. Elk huis komen tientallen mensen op af. Keren dat je biedt word je finaal overboden. Spaar je volop dan helpt het nog niks omdat de prijs harder stijgt.
Omdat de sociale verhuurders de wijk eerst lieten verpauperen door zelf hun woningen niet te onderhouden, het gevolg is dat de bewoners dan ook hun best niet meer doen.
Dan krijg je dus achterbuurten en dat kun je het beste aanpakken door daar woningen van een ander segment te bouwen, je trekt daarmee gelijk de rest van de wijk mee omhoog, ook als je die niet platgooit (of niet plat kunt gooien omdat het koop in het lage segment is), en dan willen mensen er wel weer wonen.
Kijk naar de arbeiderwijken vlakbij de oude binnensteden; op het moment dat je de goedkoopste woningen in zo'n kansenwijk vervangt verbeter je daarmee de hele wijk.
Maar niet als je die goedkoopste woningen vervangt voor nieuwe goedkope woningen.

Overigens denk ik dat er veel meer huur gebouwd moet worden maar dat men het idee van sociale huur los moet laten.
Men (ook de sociale verhuurders) moet bouwen in het segment 800-1200 en dan een extra huurkorting geven aan mensen met een inkomen onder de sociale huurgrens.
Op het moment dat een sociale huurder dan qua inkomen boven de grens uitkomt kan de huur opgetrokken worden naar de reguliere huurprijs, dat hoeft niet in 1 keer maar mag best in bijvoorbeeld 3 tot 5 jaar.
Als een huurder onverhoopt met inkomensverlies te maken krijgt en qua inkomen onder de sociale huurgrens komt kan de huurkorting weer toegepast worden.

Dus Piet verdient 45.678 bruto per jaar en betaalt ¤ 900 per maand, buurman Jan verdient 34.567 bruto per jaar, zit daarmee onder de sociale huurgrens en krijgt een huurkorting van ¤ 162,86 en betaalt de maximale huur van ¤ 737,14
Dan hebben we ook nog buurman Jan en Jantien die amper minimumloon verdienen dus daar is het gezinsinkomen ¤ 23.456, zij krijgen dan ook die huurkorting van ¤ 162,86 en daarbij nog huurtoeslag.

Daarmee heb je gelijk het scheefwonersprobleem opgelost en mensen kunnen in hun huurwoning blijven wonen zonder dat ze "teveel" verdienen, maar kunnen ook weer blijven wonen als hun inkomen onverhoopt achteruit gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_195532826
2e wc boven? Dat is dood normaal... dat had mn oma in haar jaren 70 woning ook.
Dat huis koste trouwens nog geen 60.000 guldens, mn opa verdiende heel weinig (supermarkt distri) maar kon wel kopen...

En qua bouwstijl, schaf gasloos gedoe af en gewoon label A met zonnepanelen en een HR(e) ketel.

Ik snap echt niet waarom een nieuwbouwhuis in 2005 voor 175.000 (120m2 3slaapkamers zolder) verkocht kon worden en dat vond men al duur ?

Zoveel zijn de lonen niet gestegen in de aflopende 15 jaar.

Wel weet ik dat een boer een schijntje voor zijn grond krijgt echt in losse euros per m2, ooit een docu gezien jaren terug dat een boer SLECHTS 4 euro per m2 kreeg! Hij werd gedwongen om zijn grond te verkopen.
Interessant he ?
pi_195533197
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 17:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Omdat de sociale verhuurders de wijk eerst lieten verpauperen door zelf hun woningen niet te onderhouden, het gevolg is dat de bewoners dan ook hun best niet meer doen.
Misschien wel goed om expliciet de oorzaak erbij te vermelden: Sociale verhuurders worden leeggeplukt met een verhuurdersheffing, waardoor ze miljarden euro's kwijt raken en geen geld meer kunnen stoppen in onderhoud en nieuw aanbod. Dit is gewoon bewust overheidsbeleid.

quote:
Dan krijg je dus achterbuurten en dat kun je het beste aanpakken door daar woningen van een ander segment te bouwen, je trekt daarmee gelijk de rest van de wijk mee omhoog, ook als je die niet platgooit (of niet plat kunt gooien omdat het koop in het lage segment is), en dan willen mensen er wel weer wonen.
Kijk naar de arbeiderwijken vlakbij de oude binnensteden; op het moment dat je de goedkoopste woningen in zo'n kansenwijk vervangt verbeter je daarmee de hele wijk.
Maar niet als je die goedkoopste woningen vervangt voor nieuwe goedkope woningen.
Dit is het verhaaltje wat je voorgehouden wordt ja. Maar het slaat natuurlijk nergens op dat koopwoningen van 2 ton gekocht zouden worden door een asociale onderklasse. De werkelijkheid is dat projectontwikkelaars meer kunnen verdienen aan duurdere woningen en dat gemeentes dus meer voor hun grond kunnen vangen. Plus dat gemeentes liever rijke inwoners hebben en dat er dus maar woningen gebouwd worden in een duur segment, terwijl de nood in een lager segment zit.

Wederom, het is gewoon het gevolg van heel bewust beleid op elk niveau dat er voor een grote groep Nederlanders geen woning beschikbaar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2020 19:55:33 ]
pi_195533273
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 19:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Misschien wel goed om expliciet de oorzaak erbij te vermelden: Sociale verhuurders worden leeggeplukt met een verhuurdersheffing, waardoor ze miljarden euro's kwijt raken en geen geld meer kunnen stoppen in onderhoud en nieuw aanbod. Dit is gewoon bewust overheidsbeleid.
[..]

Dit is het verhaaltje wat je voorgehouden wordt ja. Maar het slaat natuurlijk nergens op dat koopwoningen van 2 ton gekocht zouden worden door een asociale onderklasse. De werkelijkheid is dat projectontwikkelaars meer kunnen verdienen aan duurdere woningen en dat gemeentes dus meer voor hun grond kunnen vangen. Plus dat gemeentes liever rijke inwoners hebben en dat er dus maar woningen gebouwd worden in een duur segment, terwijl de nood in een lager segment zit.

Wederom, het is gewoon het gevolg van heel bewust beleid op elk niveau dat er voor een grote groep Nederlanders geen woning beschikbaar is.
Die heffing is paar heel recent, de verpaupering niet.
pi_195533336
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 19:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Die heffing is paar heel recent, de verpaupering niet.
Het is een fabeltje dat je verpaupering tegen kan gaan door goedkope huizen te vervangen door dure huizen. Hoogstens kan het nuttig zijn om in een échte achterstandswijk een werkende middenklasse te introduceren. Juist de doelgroep die nu geen woning kan vinden omdat er bewust niet voor hun gebouwd wordt.
pi_195533375
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 20:00 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Het is een fabeltje dat je verpaupering tegen kan gaan door goedkope huizen te vervangen door dure huizen. Hoogstens kan het nuttig zijn om in een échte achterstandswijk een werkende middenklasse te introduceren. Juist de doelgroep die nu geen woning kan vinden omdat er bewust niet voor hun gebouwd wordt.
Dat zeg ik niet. Ik reageerde op het feit dat jij de heffing verbond aan de verpaupering.
pi_195533753
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:39 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Veel nieuwbouw midden woningen zijn heel smal 4.5 a 5 m, en hebben een piepklein tuintje van hooguit 10 meter, dan blijft er zo goed als niks over.
Als ze zulke huizen anderhalf meter breder maken zoals de 70s rijwoningen op 200m2 kavels is dat veel makkelijker om binnen je woonkamer een slaapkamer te maken van 10m2
Brede percelen zijn wel beter, je kan met een huis van 7m breed een stuk meer doen dan met een huis van 5m breed. Hierin geef ik je gelijk.
pi_195533784
quote:

[..]

Door het domme idee van scheef huren heb je niet meer meerdere doelgroepen door elkaar wonen.
pi_195533829
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 20:20 schreef skrn het volgende:

[..]

Brede percelen zijn wel beter, je kan met een huis van 7m breed een stuk meer doen dan met een huis van 5m breed. Hierin geef ik je gelijk.
Nog beter is 11 meter breed.
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:50:19 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195534364
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 19:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]

[..]

Verhuurders smeten hun geld over de balk door directeuren met dikke auto's te laten rijden of ze potten het op, daardoor is de verhuurdersheffing gekomen.
Als de verhuurders dat geld gewoon uitgegeven hadden waar het voor bedoeld was: onderhoud van de woningvoorraad en nieuw bouwen dan was die hele verhuurdersheffing nooit in het leven geroepen.
Dat het verder een onding is ben ik met je eens.
Maar medelijden met de verhuurders heb ik niet, die hebben dat echt aan zichzelf te danken.

Je verdere verhaal over dat het bewust beleid zou zijn van de overheid (halloooooooo wie hadden hun woningvoorraad op orde moeten hebben??) daar ga ik niet in mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:52:23 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195534405
quote:

[..]

Als sociale verhuurders hun woningen goed hadden onderhouden was er ook minder verpauperd.
Dat is echt het schrale beleid van de sociale verhuurders van de laatste 50 jaar; ze zetten het neer en doen er amper meer wat aan, gevolg: verpaupering.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:53:25 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195534422
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 20:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nog beter is 11 meter breed.
True, maar dan kan het maar 7½ meter diep worden :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_195534532
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 20:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

True, maar dan kan het maar 7½ meter diep worden :+
Oh, ik wist niet dat het een regel was ;)
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:01:15 #170
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195534651
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 20:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh, ik wist niet dat het een regel was ;)
Nah, volgens mij heb je al een behoorlijk fors huis als het 11 bij 7½ is.... sterker nog; dat is ongeveer 2 jaren 70 sociale huurwoningen naast elkaar :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_195534656
quote:
Oh nou in Drenthe zijn de huizen ook niet meer zo goedkoop hoor.
In de randstad zijn ze ook zo duur omdat investeerders/vastgoedhandelaren alles opkopen en weer verhuren voor dikke prijzen.
pi_195534665
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 21:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nah, volgens mij heb je al een behoorlijk fors huis als het 11 bij 7½ is.... sterker nog; dat is ongeveer 2 jaren 70 sociale huurwoningen naast elkaar :D
Can I plead the 5th? ;)
pi_195534863
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 21:01 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Oh nou in Drenthe zijn de huizen ook niet meer zo goedkoop hoor.
In de randstad zijn ze ook zo duur omdat investeerders/vastgoedhandelaren alles opkopen en weer verhuren voor dikke prijzen.
Ja in de 3 jaar dat we hier wonen, is ons huis waarschijnlijk zeker 40K in waarde gestegen.
Maar we zitten er aan te denken om op krote termijn weer ter verhuizen, ALS mijn vrouw een vast contract zou krijgen. We hebben al een enorm mooi huis (2x zo duur als onze huidige) gevonden op 2 km afstand van haar werk.
Maar zonder vast contract kunnen we dat vergeten. En dat wordt maar steeds uitgesteld. Binnenkort waarschijnlijk het laatste tijdelijke uitzendcontract, en daarna....?

Corona is echt geen issue waar we rekening mee houden wat betreft verkoop en aankoop.
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:09:19 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195534882
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 21:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Can I plead the 5th? ;)
Double Jeopardy?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_195535033
quote:
80s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 21:08 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja in de 3 jaar dat we hier wonen, is ons huis waarschijnlijk zeker 40K in waarde gestegen.
Maar we zitten er aan te denken om op krote termijn weer ter verhuizen, ALS mijn vrouw een vast contract zou krijgen. We hebben al een enorm mooi huis (2x zo duur als onze huidige) gevonden op 2 km afstand van haar werk.
Maar zonder vast contract kunnen we dat vergeten. En dat wordt maar steeds uitgesteld. Binnenkort waarschijnlijk het laatste tijdelijke uitzendcontract, en daarna....?

Corona is echt geen issue waar we rekening mee houden wat betreft verkoop en aankoop.
Je kan gewoon een hypotheek krijgen zonder vast contract.
Gewoon een intentieverklaring vragen en daarmee is het geregeld.

Toen ik een huis ging kopen zat ik ook nog met jaarcontracten (1e jaarcontract nog geloof ik), mijn werkgever gaf gewoon aan hier heb je een "leugenbriefje" wat dus een intentieverklaring heet, men gaf direct aan als we jouw niks geven kan je niks beginnen maar het is zeker geen garantie om een vaste baan te krijgen.

Al met al geregeld dus, als je met 0 uren contracten etc zit wordt het lastig maar vaste uren is geen probleem.

(Corona etc kijk ik ook niet naar maar als je eenmaal in het koop segment zit maakt het ook amper meer uit, Koop>Koop gaan prijzen omlaag/omhoog maakt het weinig uit want je verkopende huis is dan ook minder/meer waard, van koop>huur, huur>koop is het veel belangrijker).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')