abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194542722
Ik ben hier al langere tijd benieuwd na. Aan de ene kant heb ik het idee dat er een gedachte heerst dat je met een hbo-diploma op zak slim bent en zie ik veel doorstroom van mbo naar het hbo. Ik heb het idee dat je met een mbo-diploma buiten de boot valt en met een hbo-diploma pas echt meetelt als het gaat om bijvoorbeeld carriere maken. Ik heb het idee dat anderen pas van je denken dat je goed kan leren of slim bent als je minsten een hbo-opleiding volgt.

Aan de andere kant zie ik juist veel doorstroom van het hbo naar de unversiiteit en heb ik juist het idee dat er in mijn omgeving (veelal studenten aan de universiteit) neer wordt gekeken op mensen die van het hbo komen (wat studie of carriere betreft natuurlijk). Alsof een hbo-diploma een smet is op je cv en werkgevers er een tweede keer bij na moeten denken of ze jou wel willen aannemen, in plaats van iemand die direct van het vwo naar de universiteit is gegaan.

Ik heb het idee dat hbo-studenten zich eerder vergelijken met mensen die een studie volgen aan de universiteit (want beide student in plaats van leerling, beide komen in aamerking voor een lidmaatschap bij studentenverenigingen enzo) dan met mbo-studenten. Terwijl er toch net zo'n groot verschil tussen hbo en universiteit moet zitten als tussen mbo en hbo (over het algemeen natuurlijk, zonder te kijken naar specifieke studie).

Heeft een hbo diploma nog wel het aanzien die het had?

edit: dit is geen bash topic, liever alleen serieuse reacties :)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2020 20:40:43 ]
pi_194542871
https://www.nationaleonde(...)eidscomplex-aan.html

Hier staat juist dat er minder doorstroom is van mbo naar hbo. Dit is volgens de minister een grote zorg. Dan vraag ik mij af waarom dit een grote zorg is. Is een mbo diploma niet meer goed genoeg? En als wij het mbo gaan neer zetten als iets dat niet goed genoeg is en als hbo voor veel mensen het minimale wordt (de standaard) wat betreft er uit een student gehaald moet worden, daalt daarmee dan niet de waarde van het hbo?
pi_194542983
Hbo zegt helemaal niks.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194543158
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 20:50 schreef halfway het volgende:
Hbo zegt helemaal niks.
Ik vraag mij wel eens af wat er in je omgaat als je tussen de 500 hbo bedrijfskunde studenten komt te zitten wetende dat er alleen al in jouw stad ook 500 universitaire bedrijfskunde studenten zitten. (zelfde geldt natuurlijk voor andere masale studies) Ben je dan niet bang dat je niet aan een baan kan komen? Hoe zorg je ervoor dat je opvalt bij werkgevers? Ik heb zelf wel het idee dat hbo-studenten vaak extra actief zijn als het gaat om activiteiten buiten hun studie (bestuur, commisie ed), vergeleken met universitaire studenten. Hoewel dat natuurlijk ook per studie verschilt. Misschien heeft de jongere leeftijd van de hbo'er hier ook wel invloed op.
  donderdag 13 augustus 2020 @ 21:00:51 #5
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194543172
Hbo is het nieuwe mbo
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194543221
Als je nou beetje slim bent dan doe je gewoon een mbo opleiding.

Dan voer je uiteindelijk het werkt uit wat uitgedacht is door een hbo'er/wo'er.

Maar vanwege schaarste kan je als uitvoerder van de idee lekker geld vangen in de juiste sector.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_194543313
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:00 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
Hbo is het nieuwe mbo
Ik heb inderdaad het idee dat steeds meer mensen zo denken. Het zou natuurlijk wel heel triest zijn.
  donderdag 13 augustus 2020 @ 21:10:35 #8
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194543330
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:09 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad het idee dat steeds meer mensen zo denken. Het zou natuurlijk wel heel triest zijn.
Bij ons wordt er vooral gekeken naar relevante werkervaring. Intern kan er dan zo nodig nog een opleiding worden gedaan
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194543361
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:10 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:

[..]

Bij ons wordt er vooral gekeken naar relevante werkervaring. Intern kan er dan zo nodig nog een opleiding worden gedaan
Als je pas afgestudeerden binnen hengelt kijk je niet met name naar relevante werkervaring. Wat is "bij ons"?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2020 21:12:12 ]
pi_194543372
Er is wel degelijk een verschil, dat zie je al aan hun werkwijze.
Mbo-ers, kunnen vaak niet verder denken dan hun taak.
Hbo-ers, zijn daar beter toe in staat.
Wo-ers, zijn goed in theorieën etc, maar niet in staat dat in de praktijk te brengen.

Je hebt ze alle 3 nodig in het bedrijfsleven.
pi_194543457
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:12 schreef Rupibma het volgende:
Er is wel degelijk een verschil, dat zie je al aan hun werkwijze.
Mbo-ers, kunnen vaak niet verder denken dan hun taak.
Hbo-ers, zijn daar beter toe in staat.
Wo-ers, zijn goed in theorieën etc, maar niet in staat dat in de praktijk te brengen.

Je hebt ze alle 3 nodig in het bedrijfsleven.
Ik vind dit onzin. Ik ga ervan uit die iemand met een uni diploma bedrijfskunde die studie ook makkelijk zou halen op het hbo. Het klopt dat hbo meer praktijk heeft, maar ik vind het onzin om te zeggen dat een studie bedrijfskunde op het hbo en de uni gelijkwaardig zijn (wat betreft hoe bijvoorbeeld werkgevers er tegen aan kijken) en dat je je keuze moet laten afhangen van of je meer praktijk of meer theorie wilt. Ik hoor het vaker van mensen die van de uni naar het hbo gaan, dat ze de praktijk misten en niet warm lopen voor theorie. Prima natuurlijk, maar 9 van de 10 keer betekent het gewoon dat de universitaire variant te moeilijk is. Jongens en meiden op de uni zijn ook niet anti-sociaal dus ook zij zullen echt wel veel in de praktijk kunnen brengen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2020 21:19:02 ]
pi_194543572
quote:
5s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 20:36 schreef polyp11 het volgende:

Aan de andere kant zie ik juist veel doorstroom van het hbo naar de unversiiteit en heb ik juist het idee dat er in mijn omgeving (veelal studenten aan de universiteit) neer wordt gekeken op mensen die van het hbo komen (wat studie of carriere betreft natuurlijk). Alsof een hbo-diploma een smet is op je cv en werkgevers er een tweede keer bij na moeten denken of ze jou wel willen aannemen, in plaats van iemand die direct van het vwo naar de universiteit is gegaan.

Als een bedrijf niet verder kijkt dan een diploma denk ik dat werkgevers eerder kiezen voor iemand die via VWO-universiteit komt dan via VWO-HBO-universiteit.

Vooroordeel wat ze dan hebben is dat degene die via HBO is gekomen er langer over heeft moeten doen om het niveau te halen. Zeker in startesfuncties krijgen ze vaak ook hetzelfde salaris. Gelukkig zijn er ook leidinggevende die iets verder kijken, bijvoorbeeld of je goed in het team past.
pi_194544061
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:17 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ik vind dit onzin. Ik ga ervan uit die iemand met een uni diploma bedrijfskunde die studie ook makkelijk zou halen op het hbo. Het klopt dat hbo meer praktijk heeft, maar ik vind het onzin om te zeggen dat een studie bedrijfskunde op het hbo en de uni gelijkwaardig zijn (wat betreft hoe bijvoorbeeld werkgevers er tegen aan kijken) en dat je je keuze moet laten afhangen van of je meer praktijk of meer theorie wilt. Ik hoor het vaker van mensen die van de uni naar het hbo gaan, dat ze de praktijk misten en niet warm lopen voor theorie. Prima natuurlijk, maar 9 van de 10 keer betekent het gewoon dat de universitaire variant te moeilijk is. Jongens en meiden op de uni zijn ook niet anti-sociaal dus ook zij zullen echt wel veel in de praktijk kunnen brengen.
Het interesseert mij niet wat jij vindt of denkt. Dit is mijn ervaring.

Nergens claim ik dat ze hetzelfde qua niveau zijn. Integendeel.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2020 21:54:35 ]
pi_194545317
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:53 schreef Rupibma het volgende:

[..]

Het interesseert mij niet wat jij vindt of denkt. Dit is mijn ervaring.

Nergens claim ik dat ze hetzelfde qua niveau zijn. Integendeel.
:')
  donderdag 13 augustus 2020 @ 23:32:24 #15
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_194546271
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 20:45 schreef polyp11 het volgende:
Dit is volgens de minister een grote zorg. Dan vraag ik mij af waarom dit een grote zorg is.
Kort samengevat omdat dit goed is voor onze internationale concurrentiepositie.
pi_194548059
Hangt ook helemaal van de richting af, HBO logistiek heeft best veel mogelijkheden, en op dat gebied heb je dan gelijk een goede ondergrond, echter HBO rechten, dan zit je veel meer aan de onderkant.

Overigens is er wel degelijk een behoorlijke verwatering ontstaan, vroeger was het heel wat als je een hogere beroepsopleiding afronde, dan zat je qua baan supergoed, tegenwoordig is het veelal een soort van minimum vereiste. Overigens zie ik steeds meer dat bedrijven minder kijken naar opleiding(type), maar vooral naar potentieel. Nu werk ik zelf in IT en daar is dat eigenlijk heel normaal, in mijn vorige team hadden wij 2 HTS elektrotechniek, iemand met WO bewegingskunde, een natuurkundige, een kok en een logopedist :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_194555216
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:09 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad het idee dat steeds meer mensen zo denken. Het zou natuurlijk wel heel triest zijn.
Komt omdat het niveau van hbo gewoon triest is. Meeste wo studies (niet beta) zijn al makkelijk, maar je hebt blijkbaar ook nog niveaus daaronder (lees hbo).
Play hard, go pro.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:21:04 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194560556
Het hangt er vanaf wat de vraag op de arbeidsmarkt is.

Mijn HBO informatica diploma daar worden veel werkgevers geil van. Had ik HBO Vrijetijdskunde gehad dan was het een ander verhaal geweest.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:22:01 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194560604
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:09 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad het idee dat steeds meer mensen zo denken. Het zou natuurlijk wel heel triest zijn.
Dat denken vooral fokkers die een beetje oude zeur-symptomen beginnen te krijgen.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:26:41 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_194560737
Inmiddels doet de helft van de jongeren een hbo opleiding of hoger. Op dat moment kun je niet echt meer van hoger onderwijs spreken, hooguit van net bovenmodaal onderwijs. Dat wil niet zeggen dat de student dom is, maar een hbo diploma zou voor mijn geen garantie meer zijn dat diegene een bepaald niveau heeft.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:39:35 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194561156
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 21:26 schreef speknek het volgende:
Inmiddels doet de helft van de jongeren een hbo opleiding of hoger. Op dat moment kun je niet echt meer van hoger onderwijs spreken, hooguit van net bovenmodaal onderwijs. Dat wil niet zeggen dat de student dom is, maar een hbo diploma zou voor mijn geen garantie meer zijn dat diegene een bepaald niveau heeft.
Want je hebt er aanwijzingen voor dat er wordt gefraudeerd met de eisen?
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:56:37 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_194561543
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 21:39 schreef Hexagon het volgende:
Want je hebt er aanwijzingen voor dat er wordt gefraudeerd met de eisen?
Niet per se, maar als de helft van het land een merite heeft, dan is het geen merite meer.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:59:19 #23
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_194561604
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:17 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Ik vind dit onzin. Ik ga ervan uit die iemand met een uni diploma bedrijfskunde die studie ook makkelijk zou halen op het hbo.
Maar de focus van de opleiding, en daarmee de kwalificaties bij afstuderen zijn anders.

Grof algemeen: bij een probleem kan de de WO'er bedenken welke oorzaken er zijn, terwijl de HBO'er het probleem gewoon oplost. Het is maar net wat je in een functie nodig hebt. Soms heb je alleen een oplossing nodig, een andere keer wil je een analyse.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:13:42 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194561977
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 21:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Niet per se, maar als de helft van het land een merite heeft, dan is het geen merite meer.
Waarom? De kennis is toch nog steeds de kennis? Het maakt toch niet uit hoeveel anderen het ook nog beheersen?
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:15:38 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_194562036
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 22:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Waarom? De kennis is toch nog steeds de kennis? Het maakt toch niet uit hoeveel anderen het ook nog beheersen?
Op zich wel, want het is dan geen onderscheidende kennis meer maar gemeengoed.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:17:10 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194562082
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 22:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Op zich wel, want het is dan geen onderscheidende kennis meer maar gemeengoed.
Nouja niet iedereen heeft dezelfde studie gevolgd. Ik heb bijvoorbeeld nul verstand van accountancy.
pi_194563197
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 20:50 schreef halfway het volgende:
Hbo zegt helemaal niks.
Zit in mijn zenderpakket, maar heb er nog nooit naar gekeken. Dus zegt mij ook niks.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194564345
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 22:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nouja niet iedereen heeft dezelfde studie gevolgd. Ik heb bijvoorbeeld nul verstand van accountancy.
Ik heb hbo accountancy gedaan en nul verstand van accountancy :')

En voor de rest: je kunt gewoon de statistieken volgen. Gemiddeld gezien zorgt een hogere opleiding voor een hoger inkomen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 07:42 schreef raptorix het volgende:

Overigens is er wel degelijk een behoorlijke verwatering ontstaan, vroeger was het heel wat als je een hogere beroepsopleiding afronde, dan zat je qua baan supergoed, tegenwoordig is het veelal een soort van minimum vereiste. Overigens zie ik steeds meer dat bedrijven minder kijken naar opleiding(type), maar vooral naar potentieel. Nu werk ik zelf in IT en daar is dat eigenlijk heel normaal, in mijn vorige team hadden wij 2 HTS elektrotechniek, iemand met WO bewegingskunde, een natuurkundige, een kok en een logopedist :)
In 1990 had nog maar 25% van de Nederlandse bevolking boven de 30 jaar een opleiding in het hoger onderwijs afgerond. Nu is dat zo'n 50%. Het aantal mensen zonder diploma lag in 1990 nog op 10%. Nu is dat onder de 5% procent. Dus of de opleidingen zijn makkelijker (en toegankelijker) of mensen worden slimmer. Ik ga voor het eerste.

[ Bericht 12% gewijzigd door YoshiBignose op 14-08-2020 23:35:37 ]
Facts don't care about your feelings
pi_194624430
Hbo is geen wo en wo is geen hbo. Het gaat niet vooral om wat je aan theorie leert, het gaat om de skills, competenties, verbanden leggen en aanpak die je in 4 jaar leert en opbouwt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_194656599
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 20:50 schreef halfway het volgende:
Hbo zegt helemaal niks.
Mbo, hbo of wo zegt in mijn ogen niet zo veel. Het gaat er vooral om welke studie je doet. Als jij bijvoorbeeld technische wiskunde op het hbo doet, is dat een stuk moeilijker dan een wo communicatie of vrijetijdskunde. Dat is hoe ik er naar kijk.
pi_194656623
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 22:16 schreef HSG het volgende:
Hbo is geen wo en wo is geen hbo. Het gaat niet vooral om wat je aan theorie leert, het gaat om de skills, competenties, verbanden leggen en aanpak die je in 4 jaar leert en opbouwt.
Op het hbo krijg je meer 'schoolse' ondersteuning dan op wo. Dit merk ik bij mijn vriendinnen die bijvoorbeeld hbo doen. Zij worden echt nog aan het handje genomen, krijgen ook een eigen begeleider voor bepaalde zaken enz. Op de uni ben ik slechts een nummer en zal het ze aan hun achterwerk oxideren of ik nog tentamens haal, als ik collegegeld maar wel op tijd overmaak. Het is daar echt individueler en dat je zelf alles moet regelen.
pi_194658001
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 23:49 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Op het hbo krijg je meer 'schoolse' ondersteuning dan op wo. Dit merk ik bij mijn vriendinnen die bijvoorbeeld hbo doen. Zij worden echt nog aan het handje genomen, krijgen ook een eigen begeleider voor bepaalde zaken enz. Op de uni ben ik slechts een nummer en zal het ze aan hun achterwerk oxideren of ik nog tentamens haal, als ik collegegeld maar wel op tijd overmaak. Het is daar echt individueler en dat je zelf alles moet regelen.
Klopt. Op het hbo krijg je een studieloopbaanbegeleider. Iemand die jouw voortgang bespreekt en helpt je nodige competenties te ontwikkelen. Tenzij je een thuisstudie doet bij b.v. de LOI dan dien je naast je vakken een digitaal portfolio aan te maken en deze wordt naast het afstuderen met jouw besproken.

Volgens mij krijg je dat niet op het wo. Daar is het van "dit is het boek, deze dagen heb je colleges en voor de rest zoek je het zelf maar uit".
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_194679210
Bij het HBO ligt er meer nadruk op professionele ontwikkeling en praktish vaardigheden om zegmaar direct aan de slag te kunnen gaan na je studie.
Je zal vast evenveel theorie kunnen krijgen, maar je wordt daarbij ook gesteund.
Bij het wo is het meer zelfstandig kunnen leren en ligt de nadruk op onderzoeksvaardigheden ontwikkelen.
pi_194787154
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 23:46 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Mbo, hbo of wo zegt in mijn ogen niet zo veel. Het gaat er vooral om welke studie je doet. Als jij bijvoorbeeld technische wiskunde op het hbo doet, is dat een stuk moeilijker dan een wo communicatie of vrijetijdskunde. Dat is hoe ik er naar kijk.
Dus dit.

En werkervaring leer je altijd veel meer en is ook waardevoller voor je carriere. Heeft iemand veel meer werkervaring+hbo en de ander alleen een master, dan is de keuze snel gemaakt(de persoon met werkervaring neem je dan aan)

ligt natuurlijk per vacature, maar ik schat 60-80% van de gevallen telt werkervaring toch echt zwaarder mee(ervan uitgaan dat je een hbo diploma ook hebt)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')