abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport donderdag 20 augustus 2020 @ 13:23:19 #51
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_194645771
Ik lees nu per ongeluk artikelen van een maand geleden, waaruit blijkt dat Schumacher en zijn familie schijnbaar werken aan zijn eerste publieke optreden volgens Todt. Neem het een beetje met een korreltje zout gezien geen van de grote sites het heeft opgepikt, maar misschien is er toch een beetje licht aan de horizon.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  donderdag 20 augustus 2020 @ 13:59:32 #52
487409 Dazalbest
Het gaat zoals het gaat
pi_194646327
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 11:56 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Hier: _________________
Getekend
EN
Gedeeld in Limburg
pi_194647057
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 13:18 schreef bianconeri het volgende:
Sowieso dat hele party mode gedoe....
Wat een onzin om daar naar te gaan kijken.

Omdat (met name) Mercedes een betere motor weet te bouwen dan de rest moet je Mercedes aanvallen op de party modus? Maak dan gewoon zelf een betere motor.
Dat is toch het hele punt ook van de F1? De hele ontwikkeling rond de auto's en er is geen enkele reden om dit weg te halen.

Dat er wordt gezegd dat dit onder Parc Ferme valt vind ik ook niet helemaal passend. Want het is niet alsof ze een andere motor er in doen die zwakker is. Het is gewoon een knopje die ze ook wel in de race schijnen te kunnen gebruiken.
Het is net als met ''overtake'' even een boost die je kunt gebruiken.
Mja, maar er valt wat voor te zeggen, want getuige de vele boordradios gedurende een qualy of race heeft een formule 1 wagen tegenwoordig een ECU van een kilometer of 3 groot. Telemetry wordt van de wagen naar de pits gestuurd, daar zit een een computer programma die aangeeft wat de ideale stand van de settings is om het eind van de race zo goed mogelijk te halen. Deze informatie wordt via de boordradio aan de coureur doorgegeven, die dan weer via knopjes op het stuur die instellingen instelt. Vroeger diende het Parc Fermé ervoor dat je geen wijzigingen aan de auto kon doen om een betere afstelling voor de race te zetten. Dat gold toen ook voor de motorische afstelling aangezien er welgeteld 2 knoppen op het stuur zaten: Radio, en Ignition, en twee hendeltjes om de rembalans en ARBs mee in te stellen. Tegenwoordig zitten er meer dan 70 functies op een stuur om alles door de coureur te laten instellen, van rembalans tot hoeveel benzine er vanaf welk percentage gas ingespoten wordt.

Wat mij betreft is het heel eenvoudig om èn de partymode te verwijderen, èn de kosten omlaag te brengen. Engine parameters mogen alleen bekabeld aangepast worden terwijl de wagen in de pitbox staat. Enige uitzonderingen daarop zijn de pitlimiter, en de beschikbare ERS opslag en afgifte. Dan hou je 5 knoppies over op het stuur, vallen er weer mensen uit omdat de motor het begeeft (je kan namelijk niet meer overschakelen naar "FAIL 3 position 6, Max, Urgent. FAIL 3 position 6"). En kan Hamilton niet meer 5 rondjes partyen, om vervolgens op 80% (Engine 3, position 1, Fuel 5, Setting 4, 2 clicks left volgens Bono) de race uit te cruisen.

Enige jammere is dat mijn zelfgebouwde simracing button box met 128 functies dan ook een beetje overkill wordt :')
  donderdag 20 augustus 2020 @ 15:33:58 #54
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_194647737
En een coureur moet de auto 'alleen en zonder hulp' besturen, dus vanuit de pitbox aangeven in welke stand de motor moet staan is daarmee in tegenspraak.

En het gerucht gaat (volgens AMuS) dat één of meer teams in kwalificatiestand meer power dan toegestaan gebruiken door de sensors te omzeilen via de 'auxiliary power circuits'. Dat wordt hier dan ook mee voorkomen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_194651973
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 13:18 schreef bianconeri het volgende:
Sowieso dat hele party mode gedoe....
Wat een onzin om daar naar te gaan kijken.

Omdat (met name) Mercedes een betere motor weet te bouwen dan de rest moet je Mercedes aanvallen op de party modus? Maak dan gewoon zelf een betere motor.
Dat is toch het hele punt ook van de F1? De hele ontwikkeling rond de auto's en er is geen enkele reden om dit weg te halen.

Dat er wordt gezegd dat dit onder Parc Ferme valt vind ik ook niet helemaal passend. Want het is niet alsof ze een andere motor er in doen die zwakker is. Het is gewoon een knopje die ze ook wel in de race schijnen te kunnen gebruiken.
Het is net als met ''overtake'' even een boost die je kunt gebruiken.
RBR had een perfecte auto met de oude voorvleugel, dat wordt ook veranderd. De banden hadden zij ook veel beter onder controle als Mercedes, dat wordt ook aangepakt.

Als je er over zou vallen dat het midden in het seizoen gebeurt snap ik dat, maar een keer iets wat Mercedes wat harder raakt als andere lijkt me niet zo gek.

Overigens vind ik Mercedes wel erg hard schreeuwen, waar ze normaal direct de underdog spelen doen ze nu iets te stoer. Ik denk dat we daar nog wel een plof gaan zien als die engine modes weg zijn.
pi_194652221
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 14:46 schreef TagForce het volgende:

Wat mij betreft is het heel eenvoudig om èn de partymode te verwijderen, èn de kosten omlaag te brengen. Engine parameters mogen alleen bekabeld aangepast worden terwijl de wagen in de pitbox staat. Enige uitzonderingen daarop zijn de pitlimiter, en de beschikbare ERS opslag en afgifte. Dan hou je 5 knoppies over op het stuur, vallen er weer mensen uit omdat de motor het begeeft (je kan namelijk niet meer overschakelen naar "FAIL 3 position 6, Max, Urgent. FAIL 3 position 6"). En kan Hamilton niet meer 5 rondjes partyen, om vervolgens op 80% (Engine 3, position 1, Fuel 5, Setting 4, 2 clicks left volgens Bono) de race uit te cruisen. :')
Het gaat er niet om of het kan, dat is waarschijnlijk vrij simpel of je verbiedt het omzetten van de knop voor het gebruik er van.
Maar wat is er nou aan het veranderen dan? De party mode is niets anders dan dat je even de motor een schop geeft waardoor die meer kracht geeft. Net als de overtake button.
Het is niet alsof er op de 1 of andere manier iets aan de auto wordt veranderd voor of tijdens de race. Het is simpel een knopje die ze omzetten.
In wezen is er dus niets anders aan wat niet binnen Parc Ferme zou passen, want ze veranderen niets alleen ze gebruiken het praktisch niet omdat de motor gewoon niet langdurig zoveel kracht aan zou kunnen.

Is overigens niet alleen Hamilton hoor. Geldt net zo goed voor Max. Elke F1 auto heeft het, alleen die van Mercedes werkt beter. En zelfs zonder party mode zijn ze minstens een halve seconde sneller.
pi_194652260
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 15:33 schreef Starflyer het volgende:
En een coureur moet de auto 'alleen en zonder hulp' besturen, dus vanuit de pitbox aangeven in welke stand de motor moet staan is daarmee in tegenspraak.
Krijgen ze echt hulp dan? Ze doen het toch echt zelf. Natuurlijk is er veel mapping.
Maar vanuit de pitbox geven ze alleen de beste mogelijkheden aan. De coureur moet alles toch echt zelf doen.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 19:22 schreef mikieu het volgende:

RBR had een perfecte auto met de oude voorvleugel, dat wordt ook veranderd. De banden hadden zij ook veel beter onder controle als Mercedes, dat wordt ook aangepakt.

Als je er over zou vallen dat het midden in het seizoen gebeurt snap ik dat, maar een keer iets wat Mercedes wat harder raakt als andere lijkt me niet zo gek.

Overigens vind ik Mercedes wel erg hard schreeuwen, waar ze normaal direct de underdog spelen doen ze nu iets te stoer. Ik denk dat we daar nog wel een plof gaan zien als die engine modes weg zijn.
De banden hebben ze nog steeds veel beter onder controle.
Dat bepaalde systemen veranderen is tot daar aan toe. Het hybride tijdperk is gekomen. DRS is gekomen.
Het ene team profiteerde er dan weer meer van dan anderen.
RBR is zo'n team wat een beetje gevallen is. Mercedes heeft het heel goed opgepakt en heeft gewoon een hele sterke motor. Dat de volle kracht van de motoren niet gebruikt kan worden een hele race lang is toch niet zo'n probleem? Dat knopje heeft elk team. Moet je ze dan altijd maar op 90% laten racen? En niet toelaten om beter te ontwikkelen?

Je denkt toch niet dat het echt veel uitmaakt?
Er wordt gezegd dat het ongeveer 0,4 seconden is voor Mercedes.
Nou hebben de andere teams ook zo'n party mode dus die winnen ook wat.
Max ligt een goede seconde achter Mercedes, dus die zit er alsnog flink achter.
pi_194652383
Nee, veranderd niks. Maar het valt gewoon op dat ze zich gedragen als Helmut Marko.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 augustus 2020 @ 20:21:22 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_194652848
Op zich is het wel goed dat ze al die veranderingen in de motorstanden aanpakken. Laat de coureur er lekker vrij in om de motorstanden zelf te kiezen. Handhaaf het unaided op dat gebied
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_194653689
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 19:42 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of het kan, dat is waarschijnlijk vrij simpel of je verbiedt het omzetten van de knop voor het gebruik er van.
Maar wat is er nou aan het veranderen dan? De party mode is niets anders dan dat je even de motor een schop geeft waardoor die meer kracht geeft. Net als de overtake button.
Het is niet alsof er op de 1 of andere manier iets aan de auto wordt veranderd voor of tijdens de race. Het is simpel een knopje die ze omzetten.
In wezen is er dus niets anders aan wat niet binnen Parc Ferme zou passen, want ze veranderen niets alleen ze gebruiken het praktisch niet omdat de motor gewoon niet langdurig zoveel kracht aan zou kunnen.

Is overigens niet alleen Hamilton hoor. Geldt net zo goed voor Max. Elke F1 auto heeft het, alleen die van Mercedes werkt beter. En zelfs zonder party mode zijn ze minstens een halve seconde sneller.
Er is wel redelijk wat verschil tussen een overtake knop waarmee ze tijdelijk een rijker benzinemengsel inspuiten, of een 'motormanagement mode' instellen die 50+ parameters die de motor gebruikt op maximum zet.
En jawel, want in Parc Fermé mag je dus niets aan de auto veranderen. In de geest van die regel (opgezet toen er nog carburateurs op zaten) mag je dus ook de sproeier van de carburateur niet aanpassen. En laat dat nou exact het soort wijziging zijn die de party mode (en het hele engine mapping selectiescherm van het stuur) wel doet.

Niet dat ze dat ooit gaan doen, maar het zou leuker zijn als ze gewoon weer volle bak moesten rijden, zonder dat ze in een relax stand gezet kunnen worden.
pi_194654190
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 20:21 schreef Peterselieman het volgende:
Op zich is het wel goed dat ze al die veranderingen in de motorstanden aanpakken. Laat de coureur er lekker vrij in om de motorstanden zelf te kiezen. Handhaaf het unaided op dat gebied
Dan moet je dus juist meerdere standen hebben, ipv altijd maar 1 conservatieve stand.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 21:08 schreef TagForce het volgende:

[..]

Er is wel redelijk wat verschil tussen een overtake knop waarmee ze tijdelijk een rijker benzinemengsel inspuiten, of een 'motormanagement mode' instellen die 50+ parameters die de motor gebruikt op maximum zet.
En jawel, want in Parc Fermé mag je dus niets aan de auto veranderen. In de geest van die regel (opgezet toen er nog carburateurs op zaten) mag je dus ook de sproeier van de carburateur niet aanpassen. En laat dat nou exact het soort wijziging zijn die de party mode (en het hele engine mapping selectiescherm van het stuur) wel doet.

Niet dat ze dat ooit gaan doen, maar het zou leuker zijn als ze gewoon weer volle bak moesten rijden, zonder dat ze in een relax stand gezet kunnen worden.
Ja maar aan de motor veranderd er in wezen niets. Want die party mode is er en verdwijnt niet voor of tijdens de race. Hij wordt alleen niet gebruikt, dat is toch wel een verschil.
Het doet wellicht wel wat meer dan een overtake button doet, maar het komt niet op heel veel anders neer vind ik ten minste.
Het geeft je gewoon toegang tot het maximale uit je motor, meer niet. En omdat een motor dat niet te lang kan hebben zorg je ervoor dat die dat niet de hele tijd heeft. Simple as that.
pi_194655221
Deze al geplaatst? Geweldige compilatie van de geweldige spectaculaire race van de beste racer ooit.
pi_194656006
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 19:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Krijgen ze echt hulp dan? Ze doen het toch echt zelf. Natuurlijk is er veel mapping.
Maar vanuit de pitbox geven ze alleen de beste mogelijkheden aan. De coureur moet alles toch echt zelf doen.

Dit is gewoon pure coaching, gaat eigenlijk helemaal nergens meer over.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_194656816
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 23:07 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Dit is gewoon pure coaching, gaat eigenlijk helemaal nergens meer over.
Dit mag wat mij betreft verboden worden. Prima dat je doorgeeft als er iets op de track ligt, maar dit gaat nergens meer over.
pi_194657182
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 22:27 schreef opreis het volgende:
Deze al geplaatst? Geweldige compilatie van de geweldige spectaculaire race van de beste racer ooit.
LOL
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:24:28 #66
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_194659755
Williams is verkocht aan een investeringsmaatschappij, Dorilton Capital.

https://www.williamsf1.co(...)-by-dorilton-capital
No Dyson Barrier is going to stop me!
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:25:28 #67
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_194659764
Dubbel
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_194659896
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:24 schreef Starflyer het volgende:
Williams is verkocht aan een investeringsmaatschappij, Dorilton Capital.

https://www.williamsf1.co(...)-by-dorilton-capital
Wilde het net posten :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194659917
quote:
Deze transactie kreeg de unanieme steun van de raad van bestuur van Williams, waaronder Sir Frank, die vaststelde dat de transactie het beste resultaat oplevert voor de aandeelhouders van het bedrijf en het succes op lange termijn van het Williams Formule 1-team verzekert.
Jammer, geen familiebedrijf meer. Maar wel noodzakelijke verkoop. Hadden ze eigenlijk al eerder moeten doen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194660110
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 21:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dan moet je dus juist meerdere standen hebben, ipv altijd maar 1 conservatieve stand.
[..]

Ja maar aan de motor veranderd er in wezen niets. Want die party mode is er en verdwijnt niet voor of tijdens de race. Hij wordt alleen niet gebruikt, dat is toch wel een verschil.
Het doet wellicht wel wat meer dan een overtake button doet, maar het komt niet op heel veel anders neer vind ik ten minste.
Het geeft je gewoon toegang tot het maximale uit je motor, meer niet. En omdat een motor dat niet te lang kan hebben zorg je ervoor dat die dat niet de hele tijd heeft. Simple as that.
Als je 1 stand mag instellen voor de qualy en daar ook de race mee moet rijden, wat doe je dan? Een conservatieve stand? Met het risico dat je buiten de punten eindigt omdat je te conservatief was? Of ga je voor 'no guts, no glory' met een stand die wellicht in sommige gevallen het einde van de race niet gaat halen? Maar wel met een kans om de race te winnen.

Ik denk dat het tactisch veel interessantere races gaat opleveren.

Mja, maar je kijkt dan niet naar wat de party mode daadwerkelijk is. Je gaat er vanuit dat het een knopje is, en dat dan de motor magisch ineens heel andere dingen doet. Er is niets magisch aan, dat knopje wijzigt dingen in de motor die tijdens het opstellen van de parc fermé regel tussen qualy en race simpelweg niet met een knopje gewijzigd konden worden. Daar moest het blok voor blootgelegd worden, om vervolgens met een kabeltje allerlei variabelen en met een schroevendraaier allerlei fysieke zaken aan te passen. Dat is wat de regel verbiedt, dus het is niet in de geest van de regel dat dat nu via het stuur kan.
Toen kwam er een periode waarin al die zaken gewoon vanuit de pits geregeld konden worden via de 2-way telemetry, en dat werd verboden door de regel dat de coureur de wagen zelf, en zonder assistentie, moest besturen. Wat was het gevolg? Al die zaken die vanuit de pits geregeld werden konden nu met knopjes op het stuur gewijzigd worden door de coureur zelf. De coureur krijgt de instructie om wijzigingen door te voeren via de boordradio. Als je kijkt naar de reden voor de regels, en de huidige situatie, dan kun je niet anders dan concluderen dat al die knopjes op het stuur er alleen maar zijn gekomen om de geldende regels mbt parc fermé te omzeilen. De enige manier om daar vanaf te komen is te zorgen dat je al die variabelen en andere zaken weer alleen maar met een kabeltje in de pitbox mag veranderen.

Maar goed, je mag dat anders zien, uiteraard.
pi_194660176
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:24 schreef Starflyer het volgende:
Williams is verkocht aan een investeringsmaatschappij, Dorilton Capital.

https://www.williamsf1.co(...)-by-dorilton-capital
Toch knap van Claire, in 7 jaar het familiebedrijf gesloopt maar wel een OBE binnen gehengeld.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:18:42 #72
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_194660462
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:24 schreef Starflyer het volgende:
Williams is verkocht aan een investeringsmaatschappij, Dorilton Capital.

https://www.williamsf1.co(...)-by-dorilton-capital
Wat zonde dat het zo gelopen is, net nu het ook zienderogen beter aan het gaan is ;(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:21:28 #73
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_194660500
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:57 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Toch knap van Claire, in 7 jaar het familiebedrijf gesloopt maar wel een OBE binnen gehengeld.
Ik blijf het onterecht vinden om Claire daar de schuld van te geven. De achteruitgang was, imho, al ingezet na het vertrek van BMW. Ver voordat zij de dagelijkse leiding had. Toen al waren ze regelmatig in de achterhoede terug te vinden, met achtste en negende plaatsen in het constructeurskampioenschap.
Sterker nog, onder haar leiding had Williams zelfs een opleving met twee derde en vijfde plaatsen, voordat Paddy Lowe met de slechtste Williams ooit op de proppen kwam.

De Williams filosofie om alles zelf te willen doen (zonder veel geld te hebben) is daar volgens mij debet aan, wat dus ook al onder de tijd van Frank het geval was.
No Dyson Barrier is going to stop me!
pi_194660535
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 11:21 schreef Starflyer het volgende:

[..]

Ik blijf het onterecht vinden om Claire daar de schuld van te geven. De achteruitgang was, imho, al ingezet na het vertrek van BMW. Ver voordat zij de dagelijkse leiding had. Toen al waren ze regelmatig in de achterhoede terug te vinden, met achtste en negende plaatsen in het constructeurskampioenschap.
Sterker nog, onder haar leiding had Williams zelfs een opleving met twee derde en vijfde plaatsen, voordat Paddy Lowe met de slechtste Williams ooit op de proppen kwam.

De Williams filosofie om alles zelf te willen doen (zonder veel geld te hebben) is daar volgens mij debet aan, wat dus ook al onder de tijd van Frank het geval was.
Dr Mario Theissen _O_

Wat doet die eigenlijk nog vandaag de dag? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194660667
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 11:21 schreef Starflyer het volgende:

[..]

Ik blijf het onterecht vinden om Claire daar de schuld van te geven. De achteruitgang was, imho, al ingezet na het vertrek van BMW. Ver voordat zij de dagelijkse leiding had. Toen al waren ze regelmatig in de achterhoede terug te vinden, met achtste en negende plaatsen in het constructeurskampioenschap.
Sterker nog, onder haar leiding had Williams zelfs een opleving met twee derde en vijfde plaatsen, voordat Paddy Lowe met de slechtste Williams ooit op de proppen kwam.

De Williams filosofie om alles zelf te willen doen (zonder veel geld te hebben) is daar volgens mij debet aan, wat dus ook al onder de tijd van Frank het geval was.
Tja, het is haar keuze geweest om te pappen en nathouden ipv haar eigen koers te varen.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')