Die 70 procent komt uit de vaccinatie wereld. Maar in werkelijkheid heb je veel minder nodig. Dat komt omdat sociale mensen het eerdere krijgen en meer verspreiden dan mensen met weinig contacten. Als de zeg maar hele sociale mensen groep immuun is zal je al zien dat de verspreiding afneemt.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je insinueert dat telkens in deze threadreeks. Welke maatregelen mogen van jou wel blijven dan?
Uit de duim gezogen? De IFR is minimaal 0.2%. Zelfs bij een herd immunity van 70% heb je dan in Nederland 200.000 doden zonder maatregelen.
Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar ik überhaupt zoveel collega's had, laat staan dat ik ze allemaal spreekquote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:44 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Whoa.
(zoveel vrienden heb ik nieteven grienen)
Ik werk thuis de meeste dagen in de week, 1 dag in de week ben ik even op kantoor, daar zie ik 1-5 collega's maar niet altijd langer dan een paar minuten (aangezien toch iedereen met de thuiswerkers in calls zit)quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:44 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Ik heb even snel een telling gedaan en spreek ongeveer 50 collega's per week minimaal 1 minuut of langer.
Daarnaast een stuk of 10 a 20 vrienden per week die ik zie en nog wat familie.
En natuurlijk reken ik alle mensen in het OV en waar ik langsloop in de wandelgangen niet mee.
Ja ook dat. Ik werk nu al een jaartje of elf thuis, maar de kantoor/winkelbanen die ik heb gehad, was het altijd op een kantoor met max 30 mensen ofzo die ik echt lang niet allemaal sprak.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar ik überhaupt zoveel collega's had, laat staan dat ik ze allemaal spreek
Ik werk in een ziekenhuis..... en afstand houden tot collega's is hier nagenoeg onmogelijk.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:49 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik werk thuis de meeste dagen in de week, 1 dag in de week ben ik even op kantoor, daar zie ik 1-5 collega's maar niet altijd langer dan een paar minuten (aangezien toch iedereen met de thuiswerkers in calls zit)
en ik zie ongeveer 1-10 vrienden per week die ik langer zie, daarnaast nog een paar mensen op de sportschool, en mijn ouders. Dus ik kom hooguit op z'n 20 man (en dan houden we keurig de afstand)
Maar 100 langdurige contacten per week? nee daar blijf ik ver uit de buurt.
Wel een goed punt, denk ik. Zeker als BCO toch al zo lastig verloopt, is met snel testen wellicht sneller winst te behalen.quote:Mensen die een coronatest aanvragen moeten nog dezelfde dag getest worden en dezelfde dag de uitslag krijgen. Op die manier kun je voorkomen dat geteste personen in de tussentijd andere mensen besmetten, zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding.
Ook wil hij niet dat mensen van een test afzien, omdat ze gehoord hebben dat een uitslag wel vier of vijf dagen op zich kan laten wachten en ze al die tijd in quarantaine moeten. "Dan gaan mensen denken: dat doe ik maar even niet, ik kijk het wel aan. Als ze dan na een paar dagen wél gaan, hebben ze in de tussentijd anderen besmet."
Kuipers vindt ook dat testen verplicht moet worden, als mensen die mogelijk besmet zijn geraakt niet zelf in quarantaine gaan. "Het is het een of het ander."
De GGD's moeten vooral inzetten op dat snelle testen, zegt Kuipers. "Leg nu vooral de focus op testen en het zorgen voor een snelle uitslag en veel minder op contactonderzoek, want dat doen mensen zelf toch al. Als iemand in uw familie of op uw werk positief is getest, weet u het al voordat u door de GGD benaderd bent."
Terug naar aantallen maart-april
Half juli telde Nederland nog zo'n 5000 besmette personen. Toen was de kans nog heel klein dat klachten die mensen hadden door het coronavirus waren veroorzaakt. "Nu ligt dat heel anders. Als ik alleen naar Rotterdam kijk hadden we een maand geleden een handvol positief geteste mensen. Van alle mensen die getest werden, had 1 procent corona. Gisteren kwamen er alleen al in Rotterdam 180 nieuwe besmettingen bij en was het percentage positieven gestegen naar 13 procent."
Kuipers is bang dat het aantal besmette personen over een maand weer het niveau van maart-april heeft bereikt. Nu zijn het vooral jonge mensen die besmet raken, maar die mensen hebben wel contact met hun ouders, docenten en mensen in de rij bij de supermarkt, zegt Kuipers. "En besmetten dus ook oudere mensen."
Dat kan worden voorkomen, maar dan moet er wel snel worden ingegrepen. "Het is als het sturen van een olietanker. Op het moment dat je vandaag een maatregel neemt, zie je dat pas over drie weken in de afvlakking van het aantal opgenomen mensen in de ziekenhuizen. Zolang duurt zoiets."
Kuipers vindt ook dat de GGD's nog te weinig doen. Op Schiphol is vandaag een teststraat geopend voor maximaal 600 testen per dag. Hij vindt dat te weinig. Uit 'rode' en 'oranje' landen komen 5000 mensen per dag op Schiphol aan.
Signaal geven
Kuipers vindt zichzelf niet te somber. Hij wijst erop dat de IC's de toestroom in voorjaar bijna niet meer aan konden. "Op het juiste moment zijn vanuit de overheid heel rigoureuze maatregelen genomen. Dat heeft precies op tijd geleid tot een afvlakking van de curve. Maar dat had niet veel gescheeld."
De zorg heeft deze zomer geïnvesteerd in extra capaciteit, maar het kost tijd voordat die kan worden ingezet. Mensen moeten worden opgeleid en er moet extra apparatuur worden geplaatst. Dat proces is nog niet afgerond, zegt Kuipers. Als zich voor 1 oktober een tweede golf aandient, komt de overige zorg die destijds werd uitgesteld opnieuw in het gedrang, waarschuwt hij.
"Niemand wil terug naar de situatie dat scholen, restaurants en sportscholen dicht moeten. Laten we dan ook met z'n allen voorkomen dat je daar naar terug moet. Dan moet je nu wel een signaal geven. Het allereerste dat je moet doen, is mensen met klachten heel snel testen."
Zal ook veel werk gerelateerd tussen zitten. Bedoel een verwarmingsmonteur die onderhoud pleegt moet gewoon bij mensen over de vloer komen.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:50 schreef dick_laurent het volgende:
Vraag me ook oprecht af hoeveel mensen dat dat zijn die serieus die 100+ contacten per week hebben. Kan haast niet anders dat dat echt een kleine minderheid is.
Betreft dat lunchen bij elkaar op schoot omdat er te weinig plek is. Sorry, maar wat ik dan niet snap is, waarom moet men persé allemaal in dezelfde (te kleine) ruimte eten?? Dit is weer zo'n typisch kuddegedrag voorbeeld van mensen die niet even verder denken.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:52 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Ik werk in een ziekenhuis..... en afstand houden tot collega's is hier nagenoeg onmogelijk.
Eén voorbeeld is bijvoorbeeld het dichtgooien van het restaurant voor medewerkers zodat de patiënten meer ruimte hebben tijdens lunch. Het effect daarvan is dat het halve ziekenhuis zowat bij elkaar op schoot zit te lunchen omdat er nergens plek is......
Verder zijn er tig overleggen in kleine kamertjes met veel te veel mensen en ga zo maar door......
Het virus maakt zijn beruchte reputatie nou niet echt waar.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:46 schreef _serial_ het volgende:
Leeftijdsverdeling besmettingen afgelopen 2 weken :
0-9 89
10-19 744
20-29 2226
30-39 1250
40-49 988
50-59 1050
60-69 504
70-79 227
80-89 127
90+ 36
Ziekenhuis afgelopen 2 weken :
0-9 2
10-19 0
20-29 3
30-39 7
40-49 8
50-59 11
60-69 19
70-79 16
80-89 15
90+ 1
Overleden
70-79 10
80-89 8
90+ 1
Het feit dat het restaurant dicht is betekend letterlijk dat je ongeveer 400 man moet laten lunchen op hooguit 30 overgebleven zitplaatsen buiten de kantoren om. Zelfs als iedereen op een compleet ander moment z'n lunch op hoog tempo naar binnen schuift en de helft buiten gaat zitten (wat bijna een kwartier omlopen is vanaf waar ik zit), dan kom je nog niet aan voldoende plaatsen.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:55 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Betreft dat lunchen bij elkaar op schoot omdat er te weinig plek is. Sorry, maar wat ik dan niet snap is, waarom moet men persé allemaal in dezelfde (te kleine) ruimte eten?? Dit is weer zo'n typisch kuddegedrag voorbeeld van mensen die niet even verder denken.
Je kan ook buiten lunchen? In de schaduw ergens bij een boompje ofzo? Of desnoods in het ziekenhuis ergens anders ff heenlopen en daar gaan zitten waar het rustiger is?
Ik zie dit op mijn eigen werk ook. Men denkt gewoon niet ff verder en gaat allemaal op dezelfde plek zitten want "hier horuh we te zittuh tog?"
De beruchte reputatie dat oudere en zwakkere mensen er in grote getale heel ziek van kunnen worden en ook overlijden? Volgens mij wel.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:01 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Het virus maakt zijn beruchte reputatie nou niet echt waar.
Weet niet waar jij hebt leren rekenen met 200.000 als 0,2% van 70% van 17 miljoen...quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je insinueert dat telkens in deze threadreeks. Welke maatregelen mogen van jou wel blijven dan?
Uit de duim gezogen? De IFR is minimaal 0.2%. Zelfs bij een herd immunity van 70% heb je dan in Nederland 200.000 doden zonder maatregelen.
Tsja als ziekenhuispersoneel het al niet zo nauw neemt, hoe kun je het dan van de "gewone" Nederlander wel verwachten.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:52 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Ik werk in een ziekenhuis..... en afstand houden tot collega's is hier nagenoeg onmogelijk.
Eén voorbeeld is bijvoorbeeld het dichtgooien van het restaurant voor medewerkers zodat de patiënten meer ruimte hebben tijdens lunch. Het effect daarvan is dat het halve ziekenhuis zowat bij elkaar op schoot zit te lunchen omdat er nergens plek is......
Verder zijn er tig overleggen in kleine kamertjes met veel te veel mensen en ga zo maar door......
Ik sprak een tijdje geleden een agent en die ging zo ongeveer op m'n lip staan, tot ik vroeg of de afstandsregels waren afgeschaftquote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:05 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Tsja als ziekenhuispersoneel het al niet zo nauw neemt, hoe kun je het dan van de "gewone" Nederlander wel verwachten.
Kuipers vond afgelopen weken alle toenames "nog in het beeld passen en er is geen reden tot paniek".quote:Op donderdag 13 augustus 2020 14:52 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)ontactonderzoek.html
[..]
Wel een goed punt, denk ik. Zeker als BCO toch al zo lastig verloopt, is met snel testen wellicht sneller winst te behalen.
Heb mijn rekenfout al toegegeven. Dan nog schommelt de IFR per land tussen de 0.2% en 1.4%. Dus tussen 26.000 en 140.000 zolang de zorg de toestroom aan kan.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:04 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Weet niet waar jij hebt leren rekenen met 200.000 als 0,2% van 70% van 17 miljoen...
In de 3 lokale ziekenhuizen hier moet je in afwachting van je uitslag van de Covid test ook gewoon komen werken met klachten.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:01 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Het feit dat het restaurant dicht is betekend letterlijk dat je ongeveer 400 man moet laten lunchen op hooguit 30 overgebleven zitplaatsen buiten de kantoren om. Zelfs als iedereen op een compleet ander moment z'n lunch op hoog tempo naar binnen schuift en de helft buiten gaat zitten (wat bijna een kwartier omlopen is vanaf waar ik zit), dan kom je nog niet aan voldoende plaatsen.
En je hebt natuurlijk wel een punt. Maar je merkt gewoon dat in een omgeving waar zoveel mensen vlak op elkaar werken, veel verschillende groepsoverleggen per dag hebben en de meerderheid dagelijks tientallen patiënten spreekt en aanraakt, er totaal geen besef meer is dat afstand houden überhaupt nog een ding is.....
Waar in April iedereen nog angstvallig met een een boog om elkaar heen liep, lijkt dat besef nu zelfs bij de meest bang aangelegde collega's volledig verdwenen.
Alle sterfgevallen door uitgestelde zorg ook meegeteld?quote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:07 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Heb mijn rekenfout al toegegeven. Dan nog schommelt de IFR per land tussen de 0.2% en 1.4%. Dus tussen 26.000 en 140.000 zolang de zorg de toestroom aan kan.
In een normaal jaar sterven er in totaal ongeveer 150.000 mensen in Nederland, om het een beetje in context te plaatsen voor de mensen die roepen dat er ook mensen aan andere dingen overlijden.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:07 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Heb mijn rekenfout al toegegeven. Dan nog schommelt de IFR per land tussen de 0.2% en 1.4%. Dus tussen 26.000 en 140.000 zolang de zorg de toestroom aan kan.
Ze pasten nog in het beeld en er was geen reden tot paniek.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:07 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Kuipers vond afgelopen weken alle toenames "nog in het beeld passen en er is geen reden tot paniek".
Kuipers.
En juist voor je laatste woorden zijn alle maatregelen ingevoerd en de komende maatregelen worden ook voor je laatste woorden ingevoerd.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:07 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Diequote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze pasten nog in het beeld en er was geen reden tot paniek.
Dat laatste is er nog steeds niet, tenminste niet volgens hem, maar het is wel zaak op te letten dat het niet verder oploopt.
Ik zie deniet zo als iemand aan de hand van veranderende cijfers een veranderend inzicht heeft.
De beruchte reputatie komt ook uit een tijd dat er meer mensen ziek waren.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 15:01 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Het virus maakt zijn beruchte reputatie nou niet echt waar.
Wellicht maar dan moet dat wel gebeuren. Het is toch van de zotte dat er een halve politiemacht bij een buurtsupertje staat.quote:Op donderdag 13 augustus 2020 13:04 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Nee, want nadat je 2% gesloten hebt gaat de rest zich gewoon aan de regels houden om dat te voorkomen. Nu doet iedereen maar wat, je loopt immers toch geen (economisch) risico.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |