In dat geval uitzetten voor je gaat douchen. Dan kan het zeker uit. Na het douchen weer op laten warmen om gedurende de nacht uit te zetten scheelt nauwelijks in je gebruik.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
- is het aan te raden een boiler pas in de ochtend te laten verwarmen om te voorkomen dat deze onnodig de hele nacht blijft bijverwarmen? Loont dat in energieverbruik of kost dat nou juist meer energie aangezien bij het opwarmen meer energie verloren gaat dan bij het op temperatuur houden..
Bij optie 2, moet je boiler en leidingen ook aftappen in de winter.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
Voor mijn gevoel heb ik twee opties;
1. sleuf graven in grond en nieuwe warm water leiding leggen naar mijn cv ketel, nadeel hiervan is dat dit in de winter volledig moet worden afgetapt op bevriezing te voorkomen.
2. elektrische boiler aanschaffen en deze tegen de buitenmuur van de garage monteren zodat we direct toegang hebben tot het warme water.
Propaangeiser heeft een waakvlam; en gassenfles is duur. Elektrisch is comfortabeler, veiliger en goedkoper.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
- we gaan de buitendouche hoogstens in de maanden juni juli aug gebruiken, bij mooi weer wellicht iets eerder/langer. Wat zullen de energiekosten per maand ongeveer zijn? Uitgaande van x aantal douchebeurten?
- we hebben twee kinderen, als we na een dagje spelen even buiten willen douchen.. Wat is aan te raden, 50 of 80 liter boiler?
- is het aan te raden een boiler pas in de ochtend te laten verwarmen om te voorkomen dat deze onnodig de hele nacht blijft bijverwarmen? Loont dat in energieverbruik of kost dat nou juist meer energie aangezien bij het opwarmen meer energie verloren gaat dan bij het op temperatuur houden..
Veel vragen he ...
EDIT.. zie zojuist dat een propaangeiser ook nog een goede optie kan zijn? Kost alleen gas op het moment dat je een vraag naar warm water hebt?
quote:Formule verbruik elektrische boiler berekenen
q = m x c x Delta t
q = benodigde energie in KJ om het water op te warmen in de boiler
m = aantal liter water dat verwarmd moet worden in de boiler
c = soortelijke warmte, dit is 4,19 in het geval van water
Delta t = het temperatuurverschil dat moet worden overbrugd. Stel u wilt water van 10 graden Celsius verwarmen tot 60 graden Celsius, dan geldt Delta t=50.
Om vervolgens het aantal kWh aan energie te berekenen, gebruikt u de formule q/3600 seconden.
Rekenvoorbeeld verbruik elektrische boiler
Stel: uw elektrische boiler van 100 liter is leeg. Met deze boiler wilt u water van 10 graden Celsius verwarmen naar 60 graden Celsius. Hoeveel energie verbruikt u hiermee?
We vullen de formule in: q = 100 * 4,19 * 50 = 20.950 KJ. Omgerekend naar kWh is dat 20.950/3600= 5,82 kWh. Dat is het verbruik om 100 liter water te verwarmen van 10 naar 60 graden Celsius.
https://www.engie-energie(...)che-boiler-berekenen
Waar komt het koude water dan vandaan?quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
2. elektrische boiler aanschaffen en deze tegen de buitenmuur van de garage monteren zodat we direct toegang hebben tot het warme water.
Waar komt het warme water dan vandaan?quote:Op zondag 9 augustus 2020 09:27 schreef TR08 het volgende:
Ik zou in plaats van kloten met ketels en boilers zelf eerder denken aan een goede tuinslang met daarvoor een thermostaat kraan die je op een graad of 35 zet.
Plaats op een geschikt punt zo'n kraan, schroef daar een gardena koppeling op al dan niet met een verloop er tussen en knoop bij je douche ook zo'n koppeling aan de voeding. Als je hem nodig hebt moet je alleen even de slang uit rollen.
Dan alleen een enkele kraan voor aan en uit bij de douche en klaar
Ik denk dat een kleine boiler heel wat minder kost dan een opslagvat van 250 liter. Afgezien van de ruimte...quote:
Zoiets zou je moeten uitvoeren met een warmtewisselaar, gescheiden circuit.quote:Op maandag 10 augustus 2020 19:18 schreef blomke het volgende:
Bij al die "slang-op-dak-in-de-zon" principes, zou ik erg huiverig voor Legionella zijn. Stilstaand, lauw water……dan gaat de douche aan, en komt het vrij in een nevel……brrrrr….
Nou lekker complex. Heb je dus ook een aparte pomp nodig??quote:Op maandag 10 augustus 2020 19:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zoiets zou je moeten uitvoeren met een warmtewisselaar, gescheiden circuit.
Ik zeg niet dat het een goede oplossing isquote:Op maandag 10 augustus 2020 19:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou lekker complex. Heb je dus ook een aparte pomp nodig??
Snap ik, ik ben het ook met je eens.quote:Op maandag 10 augustus 2020 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zeg niet dat het een goede oplossing is.
Maar is-ie ook veilig?quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 20:35 schreef King-Kong het volgende:
Ik ga toch voor een simpele geiser op gasfles. En de keuze is op deze gevallen;
https://www.amazon.nl/ZEL(...)ement&sr=1-2-catcorr
Lekker cheap, redelijke recensies en kost mij alleen gas op het moment dat ik de douche aanzet!
Als deze geiser buiten wordt gemonteerd, is deze dan ook roestvrij? Is deze ook bestemd tegen de wintervorst ?quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 20:35 schreef King-Kong het volgende:
Met een capaciteit van 10liter welke ik ook kan bijmengen denk ik dat ik de juiste keuze maak. Ik kan namelijk op de gewenste plek van de buitendouche heel eenvoudig onder een overkapping een verdekte opstelplaats voor geiser en gasfles maken. Hierdoor nauwelijks warmteverlies in leidinglengte..
Dat is ook de bedoeling. Middels die speciekuip met grind maak ik een soort grindkoffertje dat het water vertraagd terugbrengt in bodemquote:Op dinsdag 18 augustus 2020 20:55 schreef Harveo het volgende:
Klinkt goed, kan alleen het pinterest voorbeeld niet openen helaas. Post maar wat foto's als het klaar is
Ook een goed idee om het water via de grond weg te laten lopen ipv het riool trouwens.
Wat zou het voordeel zijn? Wat ik heb gezien zijn deze elektrische doorstromers flinke stroomvreters.. En ik twijfel of ik die niet op een aparte groep zou moeten zetten. Wat ik op dit moment niet heb in mijn garage. Elektrisch zal ongetwijfeld wat eenvoudiger zijn?quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 21:44 schreef Fer het volgende:
Hoeveel warm water heb je eigenlijk nodig op een warme zomerdag? Meestal is het al warm genoeg buiten.
Zou een electrische geiser niet voldoen?
De geiser maak ik demontabel.. Dus in de winter eenvoudig in de garage op te slaan. Is maar klein kastje.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 07:10 schreef cempexo het volgende:
[..]
Als deze geiser buiten wordt gemonteerd, is deze dan ook roestvrij? Is deze ook bestemd tegen de wintervorst ?
Welke vragen bedoel je? De geiser van Amazon is al gekocht en reeds binnen.. Binnenkort alles aansluiten.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 08:43 schreef Gieliovd het volgende:
De antwoorden op jouw vragen kun je allemaal lezen op Amazon. Waarom doe je dat dan niet?
Ik vind het een slimme oplossing. Simpel en effectief!
Een doorstromer is weer zuiniger dan een boiler omdat er geen voorraad warm gehouden wordt. Ten opzichte van een aardgasgeiser zijn ze wel duurder in gebruik maar dat flessengas wat je nu gaat gebruiken zal ook niet bepaald gratis zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 08:45 schreef King-Kong het volgende:
Wat zou het voordeel zijn? Wat ik heb gezien zijn deze elektrische doorstromers flinke stroomvreters.. En ik twijfel of ik die niet op een aparte groep zou moeten zetten. Wat ik op dit moment niet heb in mijn garage. Elektrisch zal ongetwijfeld wat eenvoudiger zijn?
Uiteraard biologisch afbreekbaar douchegel.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 09:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een doorstromer is weer zuiniger dan een boiler omdat er geen voorraad warm gehouden wordt. Ten opzichte van een aardgasgeiser zijn ze wel duurder in gebruik maar dat flessengas wat je nu gaat gebruiken zal ook niet bepaald gratis zijn.
Maar goed, je hebt je geiser al. Let je wel even op wat voor zeep en schoonmaakmiddelen je gebruikt als je het zo in de bodem wegspoelt.
Nog een linkie naar pinterest:quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 20:55 schreef Harveo het volgende:
Klinkt goed, kan alleen het pinterest voorbeeld niet openen helaas. Post maar wat foto's als het klaar is
Ook een goed idee om het water via de grond weg te laten lopen ipv het riool trouwens.
Elektrische doorstromers zijn gigántische stroomvreters, die een grote piek in je verbruik geven. Nederlandse huisaansluitingen zijn er doorgaans niet op berekend, zelfs niet als er wel een groep vrij is. Als het elektrisch makkelijk kan zijn het ideale apparaatjes.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 08:45 schreef King-Kong het volgende:
En ik twijfel of ik die niet op een aparte groep zou moeten zetten. Wat ik op dit moment niet heb in mijn garage. Elektrisch zal ongetwijfeld wat eenvoudiger zijn?
Is leuk zelf zo'n buitendouche maken...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 10:48 schreef King-Kong het volgende:
[..]
Nog een linkie naar pinterest:
https://pin.it/6JVHgxb
Kwa kosten zal electrische niet veel verschillen met flessengas. Dat is ook veel duurder dan aardgas. Daarnaast heb je nooit een lege gasfles, als je er net onder staat.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 08:45 schreef King-Kong het volgende:
[..]
Dat is ook de bedoeling. Middels die speciekuip met grind maak ik een soort grindkoffertje dat het water vertraagd terugbrengt in bodem
[..]
Wat zou het voordeel zijn? Wat ik heb gezien zijn deze elektrische doorstromers flinke stroomvreters.. En ik twijfel of ik die niet op een aparte groep zou moeten zetten. Wat ik op dit moment niet heb in mijn garage. Elektrisch zal ongetwijfeld wat eenvoudiger zijn?
Maak er maar een kookgroep van. Met 3,5 kw ga je nog niet eens een lentebuitje produceren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 16:35 schreef Fer het volgende:
Maar je zult wel een groep moeten trekken, dat wel ja.
Klopt. Stel dat je het water 20 graden wil opwarmen en je hebt 10 liter per minuut nodig. Dat is 166 ml per seconde x 4,19 x 20 = 14kW. Wil je meer dan 20 graden of meer dan 10 liter per minuut dan heb je meer vermogen nodig. Je hebt dan wel een aardige elektra aansluiting nodig om dat voor elkaar te krijgen. Geisertje is denk ik best prima optie.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 17:28 schreef qajariaq het volgende:
Een watt is een Joule per seconde. en 4,1 Joule is de energie om een gram water 1 graad te laten stijgen meen ik me te herinneren van school. Om een lang verhaal kort te maken kan je met 3,5 Kw ongeveer 3 liter per minuut op douche temperatuur produceren. Dat is zelfs voor een spaardouche al te weinig. Berekening uit mn hoofd dus reken maar na of het klopt.
Leuk idee zeg die gieterbroezen! Niet aan gedacht en nooit van gehoord!quote:Op woensdag 19 augustus 2020 13:02 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Is leuk zelf zo'n buitendouche maken...Heb er onlangs nog een gemaakt voor een maat van mij... Via AliExpress krijg je voor goeie prijs leuke afsluiters, bv met zo'n rood wieltje ipv. een kruk... Wat wel erg moeilijk te vinden en behoorlijk duur is, is een grote koperen douchekop. Die krijg je ook voor paar tientjes via Ali, maar die zijn niet van echt koper, ik denk dat het gelakt aluminium is. Hoeft het geen grote te zijn kijk dan eens naar messing gieterbroezen.
https://www.dewiltfang.nl/water-geven/gieters/gieterbroezen/
Er zijn wel uitvoeringen bij die je zo op een leiding kunt schroeven dan wel solderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |