abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194463374
Wij willen graag een buitendouche maken met warm water.. Deze buitendouche komt tegen de garage aan te staan waar ik helaas geen warm water aansluiting heb. De afstand tot mijn CV ketel in huis is circa 15mtr.

Voor mijn gevoel heb ik twee opties;
1. sleuf graven in grond en nieuwe warm water leiding leggen naar mijn cv ketel, nadeel hiervan is dat dit in de winter volledig moet worden afgetapt op bevriezing te voorkomen.
2. elektrische boiler aanschaffen en deze tegen de buitenmuur van de garage monteren zodat we direct toegang hebben tot het warme water.

Bij optie 2 mis ik kennis en hopelijk kunnen mensen me hierbij helpen..
- we gaan de buitendouche hoogstens in de maanden juni juli aug gebruiken, bij mooi weer wellicht iets eerder/langer. Wat zullen de energiekosten per maand ongeveer zijn? Uitgaande van x aantal douchebeurten?
- we hebben twee kinderen, als we na een dagje spelen even buiten willen douchen.. Wat is aan te raden, 50 of 80 liter boiler?
- is het aan te raden een boiler pas in de ochtend te laten verwarmen om te voorkomen dat deze onnodig de hele nacht blijft bijverwarmen? Loont dat in energieverbruik of kost dat nou juist meer energie aangezien bij het opwarmen meer energie verloren gaat dan bij het op temperatuur houden..

Veel vragen he :)...

EDIT.. zie zojuist dat een propaangeiser ook nog een goede optie kan zijn? Kost alleen gas op het moment dat je een vraag naar warm water hebt?


Hoor het graag, tnx!

[ Bericht 3% gewijzigd door King-Kong op 08-08-2020 20:45:03 (nader inzien :)) ]
Fok jou!
pi_194463806
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
- is het aan te raden een boiler pas in de ochtend te laten verwarmen om te voorkomen dat deze onnodig de hele nacht blijft bijverwarmen? Loont dat in energieverbruik of kost dat nou juist meer energie aangezien bij het opwarmen meer energie verloren gaat dan bij het op temperatuur houden..

In dat geval uitzetten voor je gaat douchen. Dan kan het zeker uit. Na het douchen weer op laten warmen om gedurende de nacht uit te zetten scheelt nauwelijks in je gebruik.

Ik zou gaan voor een boiler die je één a twee uur voor het douchen pas aan zet en bij aanvang van douchen alvast weer uit. Gezien het beperkt gebruik is dit een oplossing met niet al te veel investering.

Reken met een spaardouchekop op vijf liter water van 45 graden per minuut douchen. Door je water 80 graden te stoken en dan koud bij te mengen kan je dubbel zo lang ongeveer.
pi_194464230
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:

Voor mijn gevoel heb ik twee opties;
1. sleuf graven in grond en nieuwe warm water leiding leggen naar mijn cv ketel, nadeel hiervan is dat dit in de winter volledig moet worden afgetapt op bevriezing te voorkomen.
2. elektrische boiler aanschaffen en deze tegen de buitenmuur van de garage monteren zodat we direct toegang hebben tot het warme water.
Bij optie 2, moet je boiler en leidingen ook aftappen in de winter.

Overigens is energieverbruik voor douchen gering, dus de keuze tussen gas/elektrisch maak niet veek uit. Het zou meer moeten gaan om kosten voor de aanleg en gebruiksgemak, met 50 l. 80 graden kom je een heel eind btw.

Neem wel een thermostatische kraan met zo'n blokkering vanwege gevaar bij kinderen voor te heet water.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194464505
Je kunt ook nog kijken naar een doorstroomverwarmer, mocht je krachtstroom in je schuur hebben.
pi_194464695
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
- we gaan de buitendouche hoogstens in de maanden juni juli aug gebruiken, bij mooi weer wellicht iets eerder/langer. Wat zullen de energiekosten per maand ongeveer zijn? Uitgaande van x aantal douchebeurten?
- we hebben twee kinderen, als we na een dagje spelen even buiten willen douchen.. Wat is aan te raden, 50 of 80 liter boiler?
- is het aan te raden een boiler pas in de ochtend te laten verwarmen om te voorkomen dat deze onnodig de hele nacht blijft bijverwarmen? Loont dat in energieverbruik of kost dat nou juist meer energie aangezien bij het opwarmen meer energie verloren gaat dan bij het op temperatuur houden..

Veel vragen he ...

EDIT.. zie zojuist dat een propaangeiser ook nog een goede optie kan zijn? Kost alleen gas op het moment dat je een vraag naar warm water hebt?

Propaangeiser heeft een waakvlam; en gassenfles is duur. Elektrisch is comfortabeler, veiliger en goedkoper.

Je hebt een 80-liter nodig, zou ik zeggen.

Temperatuur gedraagt zich niet als snelheid; het is NIET zo dat opwarmen meer energie kost dan warmhouden, het zijn gewoon rechttoerechtaan verbruik per graad. Het is dus *altijd* voordeliger om de boel zoveel mogelijk uit te hebben staan, en op tijd aan te zetten voor voldoende comfort.

Hoeveel het kost hangt enorm af van je verbruik (hoeveel water tap je, hoe heet warm je het op). Maar ik zou zeggen rond de ¤2,50/dag op dagen dat je het gebruikt, en als je 'm standby laat op andere dagen 1 euro/dag. Die orde van grootte.

quote:
Formule verbruik elektrische boiler berekenen

q = m x c x Delta t

q = benodigde energie in KJ om het water op te warmen in de boiler
m = aantal liter water dat verwarmd moet worden in de boiler
c = soortelijke warmte, dit is 4,19 in het geval van water
Delta t = het temperatuurverschil dat moet worden overbrugd. Stel u wilt water van 10 graden Celsius verwarmen tot 60 graden Celsius, dan geldt Delta t=50.

Om vervolgens het aantal kWh aan energie te berekenen, gebruikt u de formule q/3600 seconden.

Rekenvoorbeeld verbruik elektrische boiler
Stel: uw elektrische boiler van 100 liter is leeg. Met deze boiler wilt u water van 10 graden Celsius verwarmen naar 60 graden Celsius. Hoeveel energie verbruikt u hiermee?

We vullen de formule in: q = 100 * 4,19 * 50 = 20.950 KJ. Omgerekend naar kWh is dat 20.950/3600= 5,82 kWh. Dat is het verbruik om 100 liter water te verwarmen van 10 naar 60 graden Celsius.
https://www.engie-energie(...)che-boiler-berekenen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194468454
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 20:00 schreef King-Kong het volgende:
2. elektrische boiler aanschaffen en deze tegen de buitenmuur van de garage monteren zodat we direct toegang hebben tot het warme water.
Waar komt het koude water dan vandaan?
So we just called him Fred too
  zondag 9 augustus 2020 @ 09:27:01 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_194469874
Ik zou in plaats van kloten met ketels en boilers zelf eerder denken aan een goede tuinslang met daarvoor een thermostaat kraan die je op een graad of 35 zet.

Plaats op een geschikt punt zo'n kraan, schroef daar een gardena koppeling op al dan niet met een verloop er tussen en knoop bij je douche ook zo'n koppeling aan de voeding. Als je hem nodig hebt moet je alleen even de slang uit rollen.

Dan alleen een enkele kraan voor aan en uit bij de douche en klaar
pi_194469981
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2020 09:27 schreef TR08 het volgende:
Ik zou in plaats van kloten met ketels en boilers zelf eerder denken aan een goede tuinslang met daarvoor een thermostaat kraan die je op een graad of 35 zet.

Plaats op een geschikt punt zo'n kraan, schroef daar een gardena koppeling op al dan niet met een verloop er tussen en knoop bij je douche ook zo'n koppeling aan de voeding. Als je hem nodig hebt moet je alleen even de slang uit rollen.

Dan alleen een enkele kraan voor aan en uit bij de douche en klaar
Waar komt het warme water dan vandaan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 9 augustus 2020 @ 09:37:42 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_194469991
Van je cv ketel waarvan TS het nu lastig vindt om 15m leiding naar de buitendouche te trekken.
pi_194473647
In Mei zet je hem aan, in September weer uit. Daarmee zal je al veel besparen.

Boiler is verder wel makkelijkste kwa aansluiten, hij zal alleen leeg zijn bij lang douchen.
.
pi_194476602
Ik zou niet lang kakken...

https://www.obelink.nl/ql(...)HEAYYBCABEgLDmfD_BwE

Gas is echt niet zo duur met waar je het voor gebruikt. :) In de zomer hang je dat buiten aan de muur en in de winter zet je het binnen. ^O^ Wil je het eens ergens anders hangen, ben je ook in 3 minuten klaar.
pi_194481435
Is een slang op je dak geen optie? Waarmee ze zwembaden mee verwarmen.
pi_194488846
Deze buitendouche heeft bovenop een gesloten bak met Ø4 cm pvc buizen. Je kunt deze methode ook op je garagedak toepassen en het warme water opvangen in een geïsoleerde ketel van bv 250 liter of meer/minder.

Kosten: het waterverbruik.



[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 10-08-2020 15:00:55 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194490885
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 14:16 schreef cempexo het volgende:
Kosten: het waterverbruik.

Ik denk dat een kleine boiler heel wat minder kost dan een opslagvat van 250 liter. Afgezien van de ruimte...
Daar kan je heel wat liters mee opwarmen.
pi_194492886
Bij al die "slang-op-dak-in-de-zon" principes, zou ik erg huiverig voor Legionella zijn. Stilstaand, lauw water……dan gaat de douche aan, en komt het vrij in een nevel……brrrrr….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194492989
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 19:18 schreef blomke het volgende:
Bij al die "slang-op-dak-in-de-zon" principes, zou ik erg huiverig voor Legionella zijn. Stilstaand, lauw water……dan gaat de douche aan, en komt het vrij in een nevel……brrrrr….
Zoiets zou je moeten uitvoeren met een warmtewisselaar, gescheiden circuit.
Of anders zorgen dat het >60 graden Celsius verwarmd wordt.
pi_194493056
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 19:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zoiets zou je moeten uitvoeren met een warmtewisselaar, gescheiden circuit.
Nou lekker complex. Heb je dus ook een aparte pomp nodig??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194493180
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 19:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Nou lekker complex. Heb je dus ook een aparte pomp nodig??
Ik zeg niet dat het een goede oplossing is :P
Zeg alleen dat dit niet de manier is om het veilig te houden.

Als je het dagelijks gebruikt zal het risico wel meevallen maar bij langdurig stilstaand water en de juiste temperaturen heb je snelle vermenigvuldiging van bacteriën.
pi_194493247
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zeg niet dat het een goede oplossing is :P.
Snap ik, ik ben het ook met je eens.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194622424
Bedankt voor alle reacties... Keuze gemaakt. En sorry voor mijn late terugkoppeling.

Op natuurlijke wijze verwarmen valt af. Niet comfortabel en kans op legionella belangrijkste reden.

Elektrische boiler valt af omdat toch bang ben voor energielasten.. dat telkens aan en uit zetten gaat in de praktijk niet werken bij ons. De kids laten zich niet echt vooraf plannen.

Ik ga toch voor een simpele geiser op gasfles. En de keuze is op deze gevallen;
https://www.amazon.nl/ZEL(...)ement&sr=1-2-catcorr

Lekker cheap, redelijke recensies en kost mij alleen gas op het moment dat ik de douche aanzet! Met een capaciteit van 10liter welke ik ook kan bijmengen denk ik dat ik de juiste keuze maak. Ik kan namelijk op de gewenste plek van de buitendouche heel eenvoudig onder een overkapping een verdekte opstelplaats voor geiser en gasfles maken. Hierdoor nauwelijks warmteverlies in leidinglengte..

Voor de liefhebbers, ik ga zelf de buitendouche van koperen leidingen maken, zie onderstaande link voor voorbeeld.
https://nl.pinterest.com/pin/350225308527050155/ De koperen leidingen maak ik op een eiken paal. Als water afvoer graag ik een speciekuip in, boor ik vol met gaten en vul ik met grove grind. Daar boven op een rooster van hardhout waar je op kan staan.
Fok jou!
pi_194622563
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 20:35 schreef King-Kong het volgende:
Ik ga toch voor een simpele geiser op gasfles. En de keuze is op deze gevallen;
https://www.amazon.nl/ZEL(...)ement&sr=1-2-catcorr

Lekker cheap, redelijke recensies en kost mij alleen gas op het moment dat ik de douche aanzet!
Maar is-ie ook veilig?
Bij zoveel buzz words in de titel van een product op Amazon gaan bij mij de alarmbellen af.
So we just called him Fred too
pi_194622761
Klinkt goed, kan alleen het pinterest voorbeeld niet openen helaas. Post maar wat foto's als het klaar is :Y

Ook een goed idee om het water via de grond weg te laten lopen ipv het riool trouwens.
pi_194623757
Hoeveel warm water heb je eigenlijk nodig op een warme zomerdag? Meestal is het al warm genoeg buiten.

Zou een electrische geiser niet voldoen?
.
pi_194627768
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 20:35 schreef King-Kong het volgende:

Met een capaciteit van 10liter welke ik ook kan bijmengen denk ik dat ik de juiste keuze maak. Ik kan namelijk op de gewenste plek van de buitendouche heel eenvoudig onder een overkapping een verdekte opstelplaats voor geiser en gasfles maken. Hierdoor nauwelijks warmteverlies in leidinglengte..

Als deze geiser buiten wordt gemonteerd, is deze dan ook roestvrij? Is deze ook bestemd tegen de wintervorst ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194628262
De antwoorden op jouw vragen kun je allemaal lezen op Amazon. Waarom doe je dat dan niet?

Ik vind het een slimme oplossing. Simpel en effectief!
Laat die handjes wapperen!
pi_194628279
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 20:55 schreef Harveo het volgende:
Klinkt goed, kan alleen het pinterest voorbeeld niet openen helaas. Post maar wat foto's als het klaar is :Y

Ook een goed idee om het water via de grond weg te laten lopen ipv het riool trouwens.
Dat is ook de bedoeling. Middels die speciekuip met grind maak ik een soort grindkoffertje dat het water vertraagd terugbrengt in bodem

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 21:44 schreef Fer het volgende:
Hoeveel warm water heb je eigenlijk nodig op een warme zomerdag? Meestal is het al warm genoeg buiten.

Zou een electrische geiser niet voldoen?
Wat zou het voordeel zijn? Wat ik heb gezien zijn deze elektrische doorstromers flinke stroomvreters.. En ik twijfel of ik die niet op een aparte groep zou moeten zetten. Wat ik op dit moment niet heb in mijn garage. Elektrisch zal ongetwijfeld wat eenvoudiger zijn?
Fok jou!
pi_194628297
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 07:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Als deze geiser buiten wordt gemonteerd, is deze dan ook roestvrij? Is deze ook bestemd tegen de wintervorst ?
De geiser maak ik demontabel.. Dus in de winter eenvoudig in de garage op te slaan. Is maar klein kastje.
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 08:43 schreef Gieliovd het volgende:
De antwoorden op jouw vragen kun je allemaal lezen op Amazon. Waarom doe je dat dan niet?

Ik vind het een slimme oplossing. Simpel en effectief!
Welke vragen bedoel je? De geiser van Amazon is al gekocht en reeds binnen.. Binnenkort alles aansluiten.

Keep you posted!
Fok jou!
pi_194628415
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 08:45 schreef King-Kong het volgende:
Wat zou het voordeel zijn? Wat ik heb gezien zijn deze elektrische doorstromers flinke stroomvreters.. En ik twijfel of ik die niet op een aparte groep zou moeten zetten. Wat ik op dit moment niet heb in mijn garage. Elektrisch zal ongetwijfeld wat eenvoudiger zijn?
Een doorstromer is weer zuiniger dan een boiler omdat er geen voorraad warm gehouden wordt. Ten opzichte van een aardgasgeiser zijn ze wel duurder in gebruik maar dat flessengas wat je nu gaat gebruiken zal ook niet bepaald gratis zijn.

Maar goed, je hebt je geiser al. Let je wel even op wat voor zeep en schoonmaakmiddelen je gebruikt als je het zo in de bodem wegspoelt.
pi_194629340
3de optie mobiele geiser. gasflesje, koud water en geiser is alles wat je nodig hebt
pi_194629488
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 09:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Een doorstromer is weer zuiniger dan een boiler omdat er geen voorraad warm gehouden wordt. Ten opzichte van een aardgasgeiser zijn ze wel duurder in gebruik maar dat flessengas wat je nu gaat gebruiken zal ook niet bepaald gratis zijn.

Maar goed, je hebt je geiser al. Let je wel even op wat voor zeep en schoonmaakmiddelen je gebruikt als je het zo in de bodem wegspoelt.
Uiteraard biologisch afbreekbaar douchegel.
Fok jou!
pi_194629708
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 20:55 schreef Harveo het volgende:
Klinkt goed, kan alleen het pinterest voorbeeld niet openen helaas. Post maar wat foto's als het klaar is :Y

Ook een goed idee om het water via de grond weg te laten lopen ipv het riool trouwens.
Nog een linkie naar pinterest:
https://pin.it/6JVHgxb
Fok jou!
pi_194630707
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 08:45 schreef King-Kong het volgende:
En ik twijfel of ik die niet op een aparte groep zou moeten zetten. Wat ik op dit moment niet heb in mijn garage. Elektrisch zal ongetwijfeld wat eenvoudiger zijn?
Elektrische doorstromers zijn gigántische stroomvreters, die een grote piek in je verbruik geven. Nederlandse huisaansluitingen zijn er doorgaans niet op berekend, zelfs niet als er wel een groep vrij is. Als het elektrisch makkelijk kan zijn het ideale apparaatjes.

Maar, mooie geiser gekozen, veel plezier met (het maken van) de buitendouche! Ga je vast heel veel plezier van hebben :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194631637
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 10:48 schreef King-Kong het volgende:

[..]

Nog een linkie naar pinterest:
https://pin.it/6JVHgxb
Is leuk zelf zo'n buitendouche maken... :) Heb er onlangs nog een gemaakt voor een maat van mij... Via AliExpress krijg je voor goeie prijs leuke afsluiters, bv met zo'n rood wieltje ipv. een kruk... Wat wel erg moeilijk te vinden en behoorlijk duur is, is een grote koperen douchekop. Die krijg je ook voor paar tientjes via Ali, maar die zijn niet van echt koper, ik denk dat het gelakt aluminium is. Hoeft het geen grote te zijn kijk dan eens naar messing gieterbroezen. :)

https://www.dewiltfang.nl/water-geven/gieters/gieterbroezen/

Er zijn wel uitvoeringen bij die je zo op een leiding kunt schroeven dan wel solderen.
pi_194634733
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 08:45 schreef King-Kong het volgende:

[..]

Dat is ook de bedoeling. Middels die speciekuip met grind maak ik een soort grindkoffertje dat het water vertraagd terugbrengt in bodem
[..]

Wat zou het voordeel zijn? Wat ik heb gezien zijn deze elektrische doorstromers flinke stroomvreters.. En ik twijfel of ik die niet op een aparte groep zou moeten zetten. Wat ik op dit moment niet heb in mijn garage. Elektrisch zal ongetwijfeld wat eenvoudiger zijn?
Kwa kosten zal electrische niet veel verschillen met flessengas. Dat is ook veel duurder dan aardgas. Daarnaast heb je nooit een lege gasfles, als je er net onder staat.

Maar je zult wel een groep moeten trekken, dat wel ja.

Weet je wat het verbruik is van die geiser?
.
pi_194634905
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:35 schreef Fer het volgende:
Maar je zult wel een groep moeten trekken, dat wel ja.

Maak er maar een kookgroep van. Met 3,5 kw ga je nog niet eens een lentebuitje produceren.

Dan kom je dus op 7 kw of als je draaistroom hebt zelfs 11 kw. Zeker met dat laatste kan je prima douchen. De kosten van een doorstromer met enig vermogen zijn ook iets van 250 euro zo uit mn hoofd.

Het lijkt heel duur in gebruik dan maar die douche staat geen uren aan als je er een beetje op let. Een boiler opwarmen en dan warmteverlies hebben omdat ie langdurig aanstaat is altijd duurder, zeker als je er niet heel veel gebruik van maakt. En zoals al gezegd is flessengas vele malen duurder dan aardgas.

Maar ook dan, TS maakt er niet dagelijks langdurig gebruik van.

edit: het verbruik van die geiser is 20 Kw maar het rendement zal niet heel hoog zijn dus ook iets van 12 tot 15 kw aan de waterzijde schat ik.
pi_194635288
Het verbruik van een elektrische doorstromer is helemaal niet hoog, zeker in deze toepassing niet. De benodigde stroom is heel hoog, voor een korte periode. Dat is heel wat anders en meteen het probleem.

Een beetje doorstromer is 15-20kw en dat is zelfs met krachtstroom heel fors.

Dus niet het verbruik is een issue maar de stroom en het daar krijgen. Dan beter een gasfles.
Laat die handjes wapperen!
pi_194635320
Zou 3,5Kw niet genoeg zijn voor een frisse douche als het buiten +26c is

Kwa kosten

Een snelle berekening:

10kg gas 30¤
1kg = 13kwh warmte
Efficiëntie geiser = 65%

Dus 10 x 13 x 65% = 85kwh warmte voor 30¤

85kwh stroom kost 17¤
.
pi_194635529
Een watt is een Joule per seconde. en 4,1 Joule is de energie om een gram water 1 graad te laten stijgen meen ik me te herinneren van school. Om een lang verhaal kort te maken kan je met 3,5 Kw ongeveer 3 liter per minuut op douche temperatuur produceren. Dat is zelfs voor een spaardouche al te weinig. Berekening uit mn hoofd dus reken maar na of het klopt.
pi_194635748
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 17:28 schreef qajariaq het volgende:
Een watt is een Joule per seconde. en 4,1 Joule is de energie om een gram water 1 graad te laten stijgen meen ik me te herinneren van school. Om een lang verhaal kort te maken kan je met 3,5 Kw ongeveer 3 liter per minuut op douche temperatuur produceren. Dat is zelfs voor een spaardouche al te weinig. Berekening uit mn hoofd dus reken maar na of het klopt.
Klopt. Stel dat je het water 20 graden wil opwarmen en je hebt 10 liter per minuut nodig. Dat is 166 ml per seconde x 4,19 x 20 = 14kW. Wil je meer dan 20 graden of meer dan 10 liter per minuut dan heb je meer vermogen nodig. Je hebt dan wel een aardige elektra aansluiting nodig om dat voor elkaar te krijgen. Geisertje is denk ik best prima optie.
En ja gasflessen zijn duurder, maar als je speciaal hiervoor een krachtaansluiting nodig hebt betaal je er maandelijks ook voor.
pi_194637018
Wij douchen al 4 jaar op een doorstroomverwarmer (Clage CEX-U). Trekt 8kw bij een tempertuur van max 39 graden. Prima te doen op een 3x25A aansluiting.
Het is geen regendouchestraal maar ook zeker geen pisstraaltje wat er uit de douchekop komt.

Maargoed, TS heeft geen krachtstroom naar buiten dus dan is dat geen alternatief voor zijn gekozen oplossing.
pi_194642072
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 13:02 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Is leuk zelf zo'n buitendouche maken... :) Heb er onlangs nog een gemaakt voor een maat van mij... Via AliExpress krijg je voor goeie prijs leuke afsluiters, bv met zo'n rood wieltje ipv. een kruk... Wat wel erg moeilijk te vinden en behoorlijk duur is, is een grote koperen douchekop. Die krijg je ook voor paar tientjes via Ali, maar die zijn niet van echt koper, ik denk dat het gelakt aluminium is. Hoeft het geen grote te zijn kijk dan eens naar messing gieterbroezen. :)

https://www.dewiltfang.nl/water-geven/gieters/gieterbroezen/

Er zijn wel uitvoeringen bij die je zo op een leiding kunt schroeven dan wel solderen.
Leuk idee zeg die gieterbroezen! Niet aan gedacht en nooit van gehoord!

Nu inderdaad eentje via aliexpress besteld, voor die 2 tientjes kan ik het altijd proberen.
Fok jou!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')