abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 6 augustus 2020 @ 14:49:40 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194428634
Welkom in het russische politiek topic. Een land waar de politiek nogal een andere insteek heeft als de voor ons gebruikelijke westerse democratieën, ook een land waar veel politieke verandering is geweest (perestroika en glassnost) maar ook veel nog in communistische ideeën en patronen zich volstrekt. Dit topic is er om de russische interne politiek te bespreken maar ook de politiek van rusland richting andere landen kan hier besproken worden natuurlijk.

De huidige Duma heeft de volgende zetelverdeling:



In 2024 volgende de volgende verkiezingen dat is dus nog even wachten :D


SPOILER: oude openingspost
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 8% gewijzigd door Bosbeetle op 10-08-2020 11:30:41 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194428650
Doordat de uitslag van te voren al bekend is :P
  Moderator donderdag 6 augustus 2020 @ 14:51:23 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194428665
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:50 schreef polyp11 het volgende:
Doordat de uitslag van te voren al bekend is :P
Of is Rusland eigenlijk geen grote speler meer sinds het uiteenvallen van de USSR?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194428666
En Poetin heeft hier nog een boel fanboys ook.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator donderdag 6 augustus 2020 @ 14:51:53 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194428673
quote:
15s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:51 schreef xpompompomx het volgende:
En Poetin heeft hier nog een boel fanboys ook.
Jelstin dan?

Trouwens één moeilijkheid dient zich al gelijk aan trouwens dat is dat de naamgeving tussen engels en nederlands verschild Yeltsin, Jeltsin en de man heet https://en.wikipedia.org/wiki/Boris_Yeltsin (hmm krijg de russische tekens niet gepaste hier :D )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194428702
quote:
88s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Jelstin dan?
Of Andropov? ;)

Maar de gemiddelde Poetin fanboy is te jong om die zich te kunnen herinneren, zo gok ik. ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 6 augustus 2020 @ 14:55:35 #7
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_194428721
Bij deze is er dus wel 1.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  Moderator donderdag 6 augustus 2020 @ 14:56:24 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194428727
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Of Andropov? ;)

Maar de gemiddelde Poetin fanboy is te jong om die zich te kunnen herinneren, zo gok ik. ;)
Dat bedoel ik alleen al... ik kwam zelf bij gorbatshov, jeltsin en putin en dan mis ik nog die ene die er tussendoor kwam medvedev toch... maar voor gorbatshov wordt het moeilijker. De namen brezhnev en krutchev heb ik wel eens horen vallen maar andropov, cernenko en malenkov niet... lenin en stalin hebben wel weer hun stempel gedrukt :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194428776
quote:
88s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat bedoel ik alleen al... ik kwam zelf bij gorbatshov, jeltsin en putin en dan mis ik nog die ene die er tussendoor kwam medvedev toch... maar voor gorbatshov wordt het moeilijker.
Vlak voor Gorbatsjov zat Chernenko op die plek, maar die zat er maar een paar maanden, daarvoor zat Andropov er iets meer dan een jaar en daarvoor weer Brezhnev, daarvoor Chroesjtsjov en daarvoor weer Stalin. ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator donderdag 6 augustus 2020 @ 14:59:47 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194428792
Ze hebben wel het handige bald hairy systeem _O- https://en.wikipedia.org/wiki/Bald%E2%80%93hairy
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194428811
quote:
88s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Ze hebben wel het handige bald hairy systeem _O- https://en.wikipedia.org/wiki/Bald%E2%80%93hairy
:D
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_194428906
quote:
88s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Of is Rusland eigenlijk geen grote speler meer sinds het uiteenvallen van de USSR?
De economie is 2x die van Nederland. Misschien een kwestie van wereldbeeld dat we doen alsof bestedingskracht van consumenten de relevante machtsfactor is, en het hebben van olie en gas niet. Nog los van militaire kracht.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_194429065
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De economie is 2x die van Nederland. Misschien een kwestie van wereldbeeld dat we doen alsof bestedingskracht van consumenten de relevante machtsfactor is, en het hebben van olie en gas niet. Nog los van militaire kracht.
Die gasvoorraden kunnen ze moeilijk geopolitiek inzetten omdat ze zelf ook ontzettend afhankelijk zijn van de inkomsten daarvan en niet zomaar even een nieuwe afnemer ervoor kunnen vinden.
pi_194429097
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De economie is 2x die van Nederland. Misschien een kwestie van wereldbeeld dat we doen alsof bestedingskracht van consumenten de relevante machtsfactor is, en het hebben van olie en gas niet. Nog los van militaire kracht.
Ach ja, wat heb je als inwoner van een land nou liever, constant de nieuwste straaljagers en duikboten of een goede zorg, huisvesting of infrastructuur?
Ik weet niet of je wel eens in Rusland bent geweest, maar buiten Moskou en St Petersburg is het echt een vervallen en vieze bedoeling. Ik zou de keuze wel weten. Nog afgezien van die nasty KGB-dictator die zichzelf als door god gezonden ziet.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator donderdag 6 augustus 2020 @ 15:39:31 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194429351
Als we dan toch hier een rusland politiek topic van maken misschien wel leuk om de huidige regering hier weer te geven.

De zetels in de duma zijn alsvolgt:

regering:

339 United Russia
40 LDPR
22 A Just Russia
1 Rodina

Oppositie

43 Communist party
1 Civic Platform

4 vacant :D (blijkbaar hebben ze niet eens all 450 (echt fantastisch) zetels bezet)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 6 augustus 2020 @ 18:33:41 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194431777
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben een boek aan het lezen over de wereldpolitiek (world politic 1945-2000) en heb net een hoofdstuk rusland achter de rug in de sectie "the superpowers" En het viel me op hoe weinig ik hierover wist ten opzichte van het amerikaanse stuk. Nu hebben de russen een grote rol in de britse en en amerikaanse topics in dit forum maar zijn er hier ook mensen die de russische politiek bijhouden. Het is best een interessant "land" dat in veel gevallen echt heel haaks staat op onze westerse manier van denken, maar er zijn daar natuurlijk ook wel veel verschuivingen en machtsdingen bezig vooral in de lagen net onder de president, en in de volksvertegenwoordigingen etc.

Komt het vooral door de taal dat het minder gevolgd wordt, of door de informatie voorziening of door de totaal andere kijk op politieke zaken?

We horen vooral over de politieke inmenging van rusland in westerse landen maar zelden over hun eigen politiek.
Russische interne politiek is niet zo erg interessant, Putin is de baas, blijft de baas en dat zal, als het aan hem ligt, zo blijven tot zijn dood. Hij speelt intern een bekend populistisch spel met een buitenlandse "vijand" en doet verder eigenlijk precies waar hij zin in heeft, , Rusland internationale politiek is wel interessant maar dat komt meestal in andere topics al ruim voor het voetlicht.

Dus ja, op zich wel redelijk verklaarbaar waarom er geen Rusland topic is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194434477
quote:
15s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:51 schreef xpompompomx het volgende:
En Poetin heeft hier nog een boel fanboys ook.
Die hebben waarschijnlijk geen auto dan.
quote:
Diefstal kentekenplaten
In de hoofdstad Moskou worden steeds vaker buitenlandse kentekenplaten gestolen. Criminelen halen deze van buitenlandse auto’s af. Ze laten een briefje achter dat de platen tegen betaling terug te krijgen zijn. De politie van de hoofdstad Moskou doet hier bijna niets aan.
https://www.nederlandwere(...)ligheidsrisico’s
  Moderator vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:26:38 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194439928
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 18:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Russische interne politiek is niet zo erg interessant, Putin is de baas, blijft de baas en dat zal, als het aan hem ligt, zo blijven tot zijn dood. Hij speelt intern een bekend populistisch spel met een buitenlandse "vijand" en doet verder eigenlijk precies waar hij zin in heeft, , Rusland internationale politiek is wel interessant maar dat komt meestal in andere topics al ruim voor het voetlicht.

Dus ja, op zich wel redelijk verklaarbaar waarom er geen Rusland topic is.
Ah ja dat lijkt me een goede verklaring.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194441439
Wel interessante profiel schets van Poetin in The Atlantic:
A KGB Man to the End
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_194441514
Jeltsin en Clinton samen lachend en geinend. Epic moment in de recentere politieke geschiedenis. :D

Laatst weer gezien dat fragment. Blijft geinig. Boris was sowieso geinig. :+
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:32:34 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194441526
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 11:31 schreef Salina het volgende:
Boris was sowieso geinig
Maar eigenlijk net zo'n autocraat als Putin.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194441815
quote:
88s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 11:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar eigenlijk net zo'n autocraat als Putin.
Klopt, maar ik kon vroeger altijd wel lachen om zijn voorkomen. Alsof hij soms halfdronken was (wat soms wellicht ook zo was).
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_194443862
Er is al een russische politiek topic toch? forum.fok.nl/topic/2564018
pi_194443970
quote:
2s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 15:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik weet niet of je wel eens in Rusland bent geweest, maar buiten Moskou en St Petersburg is het echt een vervallen en vieze bedoeling. Ik zou de keuze wel weten.
Dat viel me ook op, je bent nog maar net buiten Moskou en je ziet al mensen die leven alsof ze in de opnames van Kleine huis op de prairie zitten, maar dan wel met veel meer vervallen huizen. Voor het overgrote deel is dat land een puinhoop (al vond ik de Russische kant van Oekraïne nog erger, daar echt alleen maar ezelskarren gezien ipv auto's, toen besloot ik definitief dat Oekraïene niet bij de EU past).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194444254
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 14:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat viel me ook op, je bent nog maar net buiten Moskou en je ziet al mensen die leven alsof ze in de opnames van Kleine huis op de prairie zitten, maar dan wel met veel meer vervallen huizen. Voor het overgrote deel is dat land een puinhoop (al vond ik de Russische kant van Oekraïne nog erger, daar echt alleen maar ezelskarren gezien ipv auto's, toen besloot ik definitief dat Oekraïene niet bij de EU past).
Ja dat ook ja. Veel dorpjes zonder een enkele of maar één auto en boeren die nog met paarden het land aan het bewerken waren. Verder ook vervallen bruggen uit (waarschijnlijk) de Sovjettijd waar me uit moesten stappen en te voet overheen moesten omdat het te gevaarlijk was om met busje + passagiers over te rijden. En onverharde wegen in steden, ook zoiets.
Maar dat het ook allemaal wel wat idyllisch, net of dat je 80 jaar terug in de tijd gaat.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_194444520
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 14:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ja dat ook ja. Veel dorpjes zonder een enkele of maar één auto en boeren die nog met paarden het land aan het bewerken waren. Verder ook vervallen bruggen uit (waarschijnlijk) de Sovjettijd waar me uit moesten stappen en te voet overheen moesten omdat het te gevaarlijk was om met busje + passagiers over te rijden. En onverharde wegen in steden, ook zoiets.
Maar dat het ook allemaal wel wat idyllisch, net of dat je 80 jaar terug in de tijd gaat.
Daarom, we kunnen nu wel doen alsof iedereen zich nu kan informeren via internet, maar volgens mij heeft een groot deel van het land nauwelijks elektriciteit, laat staan internet. Ze leven echt, ook aan de europese kant, in omstandigheden die wij ons totaal niet kunnen voorstellen. Wat we altijd zien zijn wat mooie steden (Moskou, Sint Petersburg, Sochi, via schaatsen Kolomna nog), maar die zijn totaal niet representatief voor het hele land.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194455454
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 14:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Daarom, we kunnen nu wel doen alsof iedereen zich nu kan informeren via internet, maar volgens mij heeft een groot deel van het land nauwelijks elektriciteit, laat staan internet. Ze leven echt, ook aan de europese kant, in omstandigheden die wij ons totaal niet kunnen voorstellen. Wat we altijd zien zijn wat mooie steden (Moskou, Sint Petersburg, Sochi, via schaatsen Kolomna nog), maar die zijn totaal niet representatief voor het hele land.
Verklaart wel waarom 150 miljoen inwoners + de visuele pracht van die steden niet matcht met een GDP van slechts 2x Nederland. Hun geopolitieke macht is vooral door de combinatie van de oude netwerken, atoomwapens en fossiele brandstoffen groter dan je zou verwachten.

Ik snap die Putin fanboys ook nooit zo. Het land ís een dictatuur, verdeeld over oligarchen die loyaal zijn aan Putin die dat met harde hand afdwingt. Ze hebben er baat bij dat andere grote landen of blokken zoals de VS en de EU zwak blijven omdat dit de enige manier is om hun eigen invloedsfeer op de rest van de werld op peil te houden (dankzij hun matige GDP). Vandaar de trollenlegers en hulp aan groepen en personen die de EU maar niets vinden of die voor eigen land eerst gaan. En al helemaal als ze makkelijk te sturen zijn.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:09:47 #28
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_194455778
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 10:44 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Verklaart wel waarom 150 miljoen inwoners + de visuele pracht van die steden niet matcht met een GDP van slechts 2x Nederland. Hun geopolitieke macht is vooral door de combinatie van de oude netwerken, atoomwapens en fossiele brandstoffen groter dan je zou verwachten.

Ik snap die Putin fanboys ook nooit zo. Het land ís een dictatuur, verdeeld over oligarchen die loyaal zijn aan Putin die dat met harde hand afdwingt. Ze hebben er baat bij dat andere grote landen of blokken zoals de VS en de EU zwak blijven omdat dit de enige manier is om hun eigen invloedsfeer op de rest van de werld op peil te houden (dankzij hun matige GDP). Vandaar de trollenlegers en hulp aan groepen en personen die de EU maar niets vinden of die voor eigen land eerst gaan. En al helemaal als ze makkelijk te sturen zijn.
Ja maar Poetin/Rusland zijn zeer conservatief en zeggen vaak dat bruine mensen/immigranten/vluchtelingen niet welkom zijn. Dat zijn dan kennelijk zaken waar we een voorbeeld aan moeten nemen
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_194456391
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 11:09 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja maar Poetin/Rusland zijn zeer conservatief en zeggen vaak dat bruine mensen/immigranten/vluchtelingen niet welkom zijn. Dat zijn dan kennelijk zaken waar we een voorbeeld aan moeten nemen
In werkelijkheid is het zo dat vluchtelingen niet naar Rusland willen vluchten, omdat de levensomstandigheden daar beroerd zijn en je als je van Afrikaanse afkomst bent, gewoon niet veilig bent. Lekker voorbeeld.

Ja, Moskou en Sint Petersburg zijn schitterende steden. Maar beperk een bezoek aan Rusland niet tot die 2 uithangborden, maar kijk wat verder.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:09:28 #30
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_194459341
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:05 schreef Hanca het volgende:

[..]

In werkelijkheid is het zo dat vluchtelingen niet naar Rusland willen vluchten, omdat de levensomstandigheden daar beroerd zijn en je als je van Afrikaanse afkomst bent, gewoon niet veilig bent. Lekker voorbeeld.

Ja, Moskou en Sint Petersburg zijn schitterende steden. Maar beperk een bezoek aan Rusland niet tot die 2 uithangborden, maar kijk wat verder.
Klopt.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_194459619
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 14:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ja dat ook ja. Veel dorpjes zonder een enkele of maar één auto en boeren die nog met paarden het land aan het bewerken waren. Verder ook vervallen bruggen uit (waarschijnlijk) de Sovjettijd waar me uit moesten stappen en te voet overheen moesten omdat het te gevaarlijk was om met busje + passagiers over te rijden. En onverharde wegen in steden, ook zoiets.
Maar dat het ook allemaal wel wat idyllisch, net of dat je 80 jaar terug in de tijd gaat.
Ze willen denk ik niet opnieuw binnengevallen worden door het westen. Toen wierhielden die modderige wegen juist de Nazi-Duitsland-inval.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:23:57 #32
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_194462821
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2020 14:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Daarom, we kunnen nu wel doen alsof iedereen zich nu kan informeren via internet, maar volgens mij heeft een groot deel van het land nauwelijks elektriciteit, laat staan internet. Ze leven echt, ook aan de europese kant, in omstandigheden die wij ons totaal niet kunnen voorstellen. Wat we altijd zien zijn wat mooie steden (Moskou, Sint Petersburg, Sochi, via schaatsen Kolomna nog), maar die zijn totaal niet representatief voor het hele land.
In 2018, nearly 81 percent of the Russian population aged between 15 to 75 years accessed the internet. Hence, the internet penetration marked a 29 percent growth since 2009 and 4.85 percentage point increment compared to the previous year’s figure.  

Access to electricity (% of population) in Russia was 100.00 as of 2017.

Verder heb je wel gelijk natuurlijk dat het op het platteland op veel plekken een armoedige zooi is. Zeer dun bevolkte gebieden zijn overigens ook veel moeilijker te ontwikkelen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_194463149
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 19:23 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Access to electricity (% of population) in Russia was 100.00 as of 2017.

Nou was ik er in 2009, dus dat is even geleden, maar ik waag dat toch te betwijfelen. Of 1 elektriciteitspunt in de straat is ook "access to electricity"...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194463161
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 19:23 schreef BlaZ het volgende:

[..]

In 2018, nearly 81 percent of the Russian population aged between 15 to 75 years accessed the internet. Hence, the internet penetration marked a 29 percent growth since 2009 and 4.85 percentage point increment compared to the previous year’s figure.  

Access to electricity (% of population) in Russia was 100.00 as of 2017.

Verder heb je wel gelijk natuurlijk dat het op het platteland op veel plekken een armoedige zooi is. Zeer dun bevolkte gebieden zijn overigens ook veel moeilijker te ontwikkelen.
Het is overal in de wereld even arm. Liever daar in niemandsland ipv een of andere kut Amerikaanse gettowijk waar het volloopt van de kogelgaten.
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:11:17 #35
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_194467026
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 14:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben een boek aan het lezen over de wereldpolitiek (world politic 1945-2000) en heb net een hoofdstuk rusland achter de rug in de sectie "the superpowers" En het viel me op hoe weinig ik hierover wist ten opzichte van het amerikaanse stuk. Nu hebben de russen een grote rol in de britse en en amerikaanse topics in dit forum maar zijn er hier ook mensen die de russische politiek bijhouden. Het is best een interessant "land" dat in veel gevallen echt heel haaks staat op onze westerse manier van denken, maar er zijn daar natuurlijk ook wel veel verschuivingen en machtsdingen bezig vooral in de lagen net onder de president, en in de volksvertegenwoordigingen etc.

Komt het vooral door de taal dat het minder gevolgd wordt, of door de informatie voorziening of door de totaal andere kijk op politieke zaken?

We horen vooral over de politieke inmenging van rusland in westerse landen maar zelden over hun eigen politiek.
Wat mij betreft mag de topictitel veranderd worden naar "Russische politiek" of iets in die geest. :)
Ik volg de Russische ontwikkelingen redelijk, maar ik leg meer de focus op geopolitiek en niet zo zeer de interne politiek. Uiteraard pik ik hier en daar wel wat interne ontwikkelingen mee.
Enkele jaren geleden had je enkele zeer boeiende series van Jelle Brandt Corstius over alledaags Rusland. Erg interessant om te zien. Een aanrader voor diegenen die het nog niet kennen.

Ik vind het allemaal erg interessant, mede ook omdat ik de mainstream-media te eenzijdig vind. Het is erg interessant om Russisch nieuws te volgen of bijvoorbeeld verslaggevingen van conferenties waarbij Putin aan het woord is te zien.
Door de traditionele verhoudingen is de bottomline in het westen doorgaans: "Putin en Rusland is slecht", "en het is een eng land waar iedereen lelijk doet". Maar als je erin verdiept zie je toch dat er meer is.

Ik vind het ook altijd te makkelijk als het men over Rusland heeft en dan gelijk afschrijft door te zeggen dat het een dictatuur en Putin dit en dat, etc etc. Van de andere kant bekeken: Ze hebben daar nooit democratie gekend, het is een harde cultuur, en het socialistische systeem is daar formeel nog geen dertig jaar geleden beeindigd. Veel elementen van het oude systeem bestaan helaas nog, wat resulteert in corruptie en beperking van vrijheid.

Uiteraard gun ik het de bevolking dat ze een oprecht menswaardig bestaan kunnen leiden in alle vrijheid. En daarin hebben ze nog wel wat stappen te maken, maar dit gaat niet over een dag.
"Go Ahead, Make My Day !!"
  zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:19:39 #36
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_194467177
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 12:05 schreef Hanca het volgende:

[..]

In werkelijkheid is het zo dat vluchtelingen niet naar Rusland willen vluchten, omdat de levensomstandigheden daar beroerd zijn en je als je van Afrikaanse afkomst bent, gewoon niet veilig bent. Lekker voorbeeld.
Gelukkig zijn er uitzonderingen, en zijn er tekenen van hoop en vooruitgang. Dit is een mooi voorbeeld, over politek gesproken:
Jean Gregoire Sagbo, is gemeenteraadslid in een gehucht genaamd Novozavidovsky waar hij aardig aan de weg timmert (niet letterlijk ;) )
"Go Ahead, Make My Day !!"
  maandag 10 augustus 2020 @ 10:43:55 #37
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_194486009
Omdat ze allemaal in [amv] zitten misschien? :')
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  Moderator maandag 10 augustus 2020 @ 11:31:43 #38
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194486741
Topic veranderd van "Waarom is er geen russiche politiek topic?" naar "Russische Politiek", met een iets ander openingspost.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194486760
quote:
4s.gif Op maandag 10 augustus 2020 11:31 schreef Bosbeetle het volgende:
Topic veranderd van "Waarom is er geen russiche politiek topic?" naar "Russische Politiek", met een iets ander openingspost.
Spasibo ^O^
Definitely not CIA
pi_194550707
Interessante lezing voor de liefhebbers:
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 13:00:59 #41
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194600988
Gisteren in het nieuws dus dat Putin zijn steun geeft aan luckochenko, lijkt me dat stabiliteit in de regio is iets is wat je wilt hebben,maar of dit standpunt daarbij helpt? Het schijnt dat de oppositie nou ook niet echt anti-rusland is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 17-08-2020 13:30:02 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194612980
Het verhaaltje over de auto van de Russische ambassade waar , volgens Rusland, volgapparatuur inzat mag hier natuurlijk ook niet ontbreken:

https://nos.nl/artikel/23(...)rballen-rusland.html
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_194613419
quote:
88s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:00 schreef Bosbeetle het volgende:
Gisteren in het nieuws dus dat Putin zijn steun geeft aan luckochenko, lijkt me dat stabiliteit in de regio is iets is wat je wilt hebben,maar of dit standpunt daarbij helpt? Het schijnt dat de oppositie nou ook niet echt anti-rusland is.
Tuurlijk geeft Putin zijn steun aan Luckochenko. Witrusland is een bufferstaat tussen het geweldige Rusland en het verderfelijke westen. Hoe democratischer Wit-Rusland wordt, hoe groter de kans is dat het verderfelijke westen aan invloed wint in het land. Dat is natuurlijk niet iets wat van de een op de andere dag gebeurd. Maar als Wit-Rusland in 2020 een meer democratisch systeem gaat omarmen is het heel goed mogelijk dat het land over een paar-decennia EU kandidaat is en lid wordt van de Navo. Iets wat de Russen ten alle tijden zullen proberen te voorkomen.
pi_194642139
Poetin doet weer eens een poging de oppositie het zwijgen op te leggen:
Russische oppositieleider Navalny in ziekenhuis 'na vergif in thee'

Ondertussen schijnt de man al in coma te liggen:
twitter
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:32:05 #45
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194659878
Deze navalny was te populair aan het worden... :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194660015
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2020 23:11 schreef Lone_Gunman het volgende:

[..]
Ik vind het ook altijd te makkelijk als het men over Rusland heeft en dan gelijk afschrijft door te zeggen dat het een dictatuur en Putin dit en dat, etc etc. Van de andere kant bekeken: Ze hebben daar nooit democratie gekend, het is een harde cultuur, en het socialistische systeem is daar formeel nog geen dertig jaar geleden beeindigd. Veel elementen van het oude systeem bestaan helaas nog, wat resulteert in corruptie en beperking van vrijheid.

Uiteraard gun ik het de bevolking dat ze een oprecht menswaardig bestaan kunnen leiden in alle vrijheid. En daarin hebben ze nog wel wat stappen te maken, maar dit gaat niet over een dag.
Het oude systeem kan je ook uitbreiden naar het tsarisme, het is nogal de vraag of dat systeem wel ooit is afgeschud. Je zou ook kunnen zeggen dat de Sovjet-Unie en Poetin nu tot op zekere hoogte niet gewoon een continuering zijn van dat systeem, zij het met wat aanpassingen hier en daar.
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:44:23 #47
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_194660019
Het is maar goed dat Rusland geen dictatuur is, anders was het allemaal nog veel erger geweest.
twitter


En voordat iedereen denkt te kunnen oordelen, controleer eerst even of je daartoe wel in staat bent:

Fantastisch om te zien hoe nuance altijd gebruikt moet worden zodra dat beter uitkomt voor de populist in kwestie.

OT: Wat ik niet begrijp is waarom het niet gelukt is om Navalny om te brengen, als dat het doel was.
pi_194660139
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:44 schreef VoMy het volgende:
Het is maar goed dat Rusland geen dictatuur is, anders was het allemaal nog veel erger geweest.
[ twitter ]

En voordat iedereen denkt te kunnen oordelen, controleer eerst even of je daartoe wel in staat bent:
[ afbeelding ]
Fantastisch om te zien hoe nuance altijd gebruikt moet worden zodra dat beter uitkomt voor de populist in kwestie.

OT: Wat ik niet begrijp is waarom het niet gelukt is om Navalny om te brengen, als dat het doel was.
twitter
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:59:15 #49
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_194660207
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

[ twitter ]
'Alles kan er gezegd worden.' Schaamteloos, nadat die Navalny dus ongeveer dood is :'). Een mensenleven meer of minder, wat maakt het Wierd Duk ook uit, zolang hij maar veilig zijn goedkope meninkjes kan ventileren doet het hem helemaal niets :'). En dan morgen weer bij WNL aanschuiven om voor de 400e week op rij te zeggen wat 'niet gezegd mag worden' (en wat vaak niet eens waar is).
pi_194660549
y.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 10:59 schreef VoMy het volgende:

[..]

'Alles kan er gezegd worden.' Schaamteloos, nadat die Navalny dus ongeveer dood is :'). Een mensenleven meer of minder, wat maakt het Wierd Duk ook uit, zolang hij maar veilig zijn goedkope meninkjes kan ventileren doet het hem helemaal niets :'). En dan morgen weer bij WNL aanschuiven om voor de 400e week op rij te zeggen wat 'niet gezegd mag worden' (en wat vaak niet eens waar is).
in het hoofd van conservatieven:

hij kon toch zeggen wat ie wilde,
hij heeft toch opositie kunnen voeren.

dus er is niet aan zijn vrijheden gekomen.

en goed dat poetin opkomt voor zijn belangen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')