Belgen hebben alleen verstand van bier blijkt maar weer.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 13:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
België is wel het laatste land waar we een voorbeeld aan moeten nemen, niet alleen qua coronabeleid trouwens. Wat een puinhoop daar.
Nee, maar gaat om het psychologische effect. Dat in België, Duitsland, Spanje, maar ook landen als Japan en de Filippijnen het aantal besmettingen toeneemt, is enkel toeval.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maar die mondkapjes moeten hier ook echt ingevoerd worden hoor, die werken blijkbaar echt super goed.
En het zijn nu de Brabanders die in Rotterdam en Amsterdam besmet zijn?quote:Op donderdag 6 augustus 2020 13:53 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Omdat het tot veel problemen leidt, zou jij als Brabander toch moeten weten.
Of moet ik even iets over de Brabants volksaard citeren?
Ze zouden alleen werken als iedereen ze goed zou dragen. Als ze niet opeens weer dichter bij elkaar gaan staan wegens de schijnveiligheid, als mensen er niet telkens aan zitten te frunniken (zonder daarna telkens handen te reinigen), als mensen niet enkel de mond bedekken, etc. Continue op en af doen schiet ook niet op. Buiten is het al helemaal onzin. Helemaal in rustige provincies.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:05 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Nee, maar gaat om het psychologische effect. Dat in België, Duitsland, Spanje, maar ook landen als Japan en de Filippijnen het aantal besmettingen toeneemt, is enkel toeval.
Het is vooral manipulatie om mensen bij de les te houden.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maar die mondkapjes moeten hier ook echt ingevoerd worden hoor, die werken blijkbaar echt super goed.
Zelfs daar is geen consensus over. Voor elk wetenschappelijk artikel dat voor de werking pleit, is er ook een die er tegen pleit.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:10 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ze zouden alleen werken als iedereen ze goed zou dragen. Als ze niet opeens weer dichter bij elkaar gaan staan wegens de schijnveiligheid, als mensen er niet telkens aan zitten te frunniken (zonder daarna telkens handen te reinigen), als mensen niet enkel de mond bedekken, etc. Continue op en af doen schiet ook niet op. Buiten is het al helemaal onzin. Helemaal in rustige provincies.
Op basis van religie?quote:Op donderdag 6 augustus 2020 13:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb een schijthekel aan alcohol. Maar nog meer aan lieden die al dan niet op basis van een religie zaken voor anderen menen te moeten verbieden.
Hoe zou jij deze duiden dan?quote:Op donderdag 6 augustus 2020 13:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Verder is de Brabantse volksaard schitterend, net als Brabant zelf... Maar dat weet iedereen, aangezien dat empirisch harde feiten zijn.
Lees je ook leuke boeken?quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:14 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Op basis van religie?
Nee man, het veroorzaakt veel ellende.
Echt serieus, terwijl ik dit typ ben ik ook een boekje aan het lezen in de tuin, ben toevallig net op een bladzijde die ik je niet wil onthouden:
>> Vanouds staan de Brabanders geboekstaafd als een volk van eminente bierdrinkers. Niet uit alle kranen in Brabant wordt bier getapt, maar wel kan men ook zonder wetenschappelijk onderzoek vaststellen dat het aantal lokaliteiten waar zulks wél het geval is aanzienlijk is, dat vanouds vele bierbrouwerijen van grote naam en fam in Brabant gevestigd waren, dat er veel bierliederen tieren waaronder het weelderige "Hermenieke van Bergeijk" en dat, als men de legende geloven wil -en waarom zou men niet-, een Brabants stamvorst, ene Ambiorix of Cambrinus, het bier heeft uitgevonden.
En zo kan men in de praktijk van het leven gemakkelijk vaststellen dat de Brabander, hoewel hij anderen gaarne het genoegen gunt melk 'verrukkulluk' te vinden, boven die 'kliederig aftreksel uit dierlijke klieren' (Erich Wichman) aan bier de voorkeur geeft. Maar ook de aanhangers van een mogelijke studentikoos gekleurde biercultus, die overigens niet zo verbeid is als wel eens wordt verondersteld, weten dat de papierdunne was tussen gebruik en misbruik gemakkelijk doorbroken wordt. De notoire aan onverzadigbaarheid grenzende drinklust bij kermissen, carnaval, bruiloft en begrafenissen leidt gemakkelijk tot een verhoogde criminaliteit, met de typische misdragingen als belediging, mishandeling, en 'schennis van de eerbaarheid'. <<
En verder:
<<Dat is weer de vreemde ambivalentie, die van een gewoonlijk goedmoedig en zachtaardig man die de Brabander doorgaans toch wel is, plotseling een een ongetemd, gevaarlijk dier kan maken. Het lijkt niet aannemelijk dat de Brabander een zekere voorliefde tot het bier aan de dag legt om zijn gefrustreerde gevoelens te verdringen. Het motief der jammerlijke armoede , gevolgen van eeuwenlange achterstelling, heeft sinds jaar en dag zijn geldigheid verloren>>
Herkenbaar?
[..]
Hoe zou jij deze duiden dan?
Dat punt kan ik me goed voorstellen. Ik ga nergens naartoe waar ik verplicht een kapje moet dragen als er ook een alternatief is. Als dat alternatief er niet meer is zal ook ik er aan moeten.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is vooral manipulatie om mensen bij de les te houden.
Indirect werken mondkapjes, het verminderd het gebruik van het OV en bezoek aan winkels etc..
Nee, niet herkenbaar.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:14 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Op basis van religie?
Nee man, het veroorzaakt veel ellende.
Echt serieus, terwijl ik dit typ ben ik ook een boekje aan het lezen in de tuin, ben toevallig net op een bladzijde die ik je niet wil onthouden:
>> Vanouds staan de Brabanders geboekstaafd als een volk van eminente bierdrinkers. Niet uit alle kranen in Brabant wordt bier getapt, maar wel kan men ook zonder wetenschappelijk onderzoek vaststellen dat het aantal lokaliteiten waar zulks wél het geval is aanzienlijk is, dat vanouds vele bierbrouwerijen van grote naam en fam in Brabant gevestigd waren, dat er veel bierliederen tieren waaronder het weelderige "Hermenieke van Bergeijk" en dat, als men de legende geloven wil -en waarom zou men niet-, een Brabants stamvorst, ene Ambiorix of Cambrinus, het bier heeft uitgevonden.
En zo kan men in de praktijk van het leven gemakkelijk vaststellen dat de Brabander, hoewel hij anderen gaarne het genoegen gunt melk 'verrukkulluk' te vinden, boven die 'kliederig aftreksel uit dierlijke klieren' (Erich Wichman) aan bier de voorkeur geeft. Maar ook de aanhangers van een mogelijke studentikoos gekleurde biercultus, die overigens niet zo verbeid is als wel eens wordt verondersteld, weten dat de papierdunne was tussen gebruik en misbruik gemakkelijk doorbroken wordt. De notoire aan onverzadigbaarheid grenzende drinklust bij kermissen, carnaval, bruiloft en begrafenissen leidt gemakkelijk tot een verhoogde criminaliteit, met de typische misdragingen als belediging, mishandeling, en 'schennis van de eerbaarheid'. <<
En verder:
<<Dat is weer de vreemde ambivalentie, die van een gewoonlijk goedmoedig en zachtaardig man die de Brabander doorgaans toch wel is, plotseling een een ongetemd, gevaarlijk dier kan maken. Het lijkt niet aannemelijk dat de Brabander een zekere voorliefde tot het bier aan de dag legt om zijn gefrustreerde gevoelens te verdringen. Het motief der jammerlijke armoede , gevolgen van eeuwenlange achterstelling, heeft sinds jaar en dag zijn geldigheid verloren>>
Herkenbaar?
[..]
Hoe zou jij deze duiden dan?
Haha, ja hoor. Ik ben nog niet ver genoeg in dit boek om te weten of ik dit boek ook onder die noemer mag scharen.quote:
Ik kom dit toch in de meeste boeken wel tegen eigenlijk. Jij zit ook in heemkundekring toch? Welke boeken, m.b.t. Brabantse volksaard, kan jij aanraden?quote:
Zoals verwachtquote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:17 schreef Jor_Dii het volgende:
cases: 56.982 (+601)
fatalities: 6.153 (+0)
hospitalisations: 11.965 (+1)
601
0 en 1 valt dan wel weer mee.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:17 schreef Jor_Dii het volgende:
601
De Brabantse ziel van P.C. de Brouwerquote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:18 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik kom dit toch in de meeste boeken wel tegen eigenlijk. Jij zit ook in heemkundekring toch? Welke boeken, m.b.t. Brabantse volksaard, kan jij aanraden?
Klopt.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:14 schreef Rlz12 het volgende:
[..]
Zelfs daar is geen consensus over. Voor elk wetenschappelijk artikel dat voor de werking pleit, is er ook een die er tegen pleit.
Kan ik me iets bij voorstellen, maar als ze het overal gaan invoeren verdwijnt dat argument natuurlijk. Als je er altijd eentje op moet. Ook buiten. Dan krijg je juist meer besmettingen omdat steeds meer mensen binnen gaan afspreken....waar er dus juist geen controle is. Waar de meeste besmettingen juist vandaan komen. Nu al.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is vooral manipulatie om mensen bij de les te houden.
Indirect werken mondkapjes, het verminderd het gebruik van het OV en bezoek aan winkels etc..
Het gaat echter fout wanneer mensen geen afstand meer gaan houden.
Tering het zijn er ook nog een paar meer.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:17 schreef Jor_Dii het volgende:
601
Ontmoedigingsbeleid net als in het OV?quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:19 schreef Tarado het volgende:
Marktkooplieden op de Albert Cuypmarkt zeggen dat de mondkapjesplicht die woensdag is ingegaan, hun handenvol geld kost.
https://www.parool.nl/ams(...)pjesplicht~b9522be6/
was te verwachten en waarschijnlijk ook de bedoeling
Wel 0 doden en maar 1 hospitalisatie gelukkig.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:20 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Tering het zijn er ook nog een paar meer.
Uiteraard. De burgemeester wil hun wegjagen en de corobauitbraak us de smoes.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:19 schreef Tarado het volgende:
Marktkooplieden op de Albert Cuypmarkt zeggen dat de mondkapjesplicht die woensdag is ingegaan, hun handenvol geld kost.
Ah ja, die heb ik ook nog ergens liggen. Hij kent vooral impulsieve eigenschappen toe, maar ook in nuchtere staat.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Brabantse ziel van P.C. de Brouwer
Nogal een snelle conclusie na 1,5 dag deze maatregel. Het kan 3 kanten op slaan: of over een week of twee is iedereen er aan gewend en is het er net zo druk, of het wordt minder druk op de plekken waar mondkapjes verplicht zijn (met de economische gevolgen), of ondernemers gaan dit zien als argument om een breder mondkapjesbeleid aan te vechten voor eerlijke concurrentie.quote:Op donderdag 6 augustus 2020 14:19 schreef Tarado het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |